Automobily Infrastruktura Silnice

Nová pravidla pro kolony. Senátoři schválili „uličku“ pro záchranáře

Nový způsob řazení v případě kolony a nutnosti projetí záchranářských vozidel. Foto: MDČR
Nový způsob řazení v případě kolony a nutnosti projetí záchranářských vozidel. Foto: MDČR

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes schválil Senát, přináší změny i do způsobu, jakým jsou řidiči povinni uvolnit cestu autům integrovaného záchranného systému. Dojde tím ke sladění s praxí běžnou v jiných zemích. 

O změně informovalo dnes ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Nová pravidla by měla začít platit od října. 

Řidiči při dojíždění do kolon musejí od října vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Hasičské a sanitní vozy zároveň budou nově moct použít kombinaci modrého a červeného majáčku.

Potřebujeme sladit česká pravidla s těmi v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Navíc by se každý řidič stejně jako v okolních státech měl naučit vytvářet záchranářskou uličku už při dojezdu do kolony,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Nově budou uhýbat vozidla doprava ve středním a pravém krajním jízdním pásu a v tom nejrychlejším doleva. Záchranářská ulička se vytvoří ve středním pruhu. Do něj budou smět vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, auta správce silnice a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Za neoprávněný vjezd do uličky může být uložena pokuta až 2500 korun.

Senátem schválená novela zákona také umožňuje od října vozům integrovaného záchranného systému využít nově i červenou barvu pro výstražný maják kvůli lepší viditelnosti. Změny pravidel dostane k podpisu prezident republiky, platit mají od října.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pokuta by měla přijít už v případě, že někdo v koloně uličku nestaví. Dnes totiž naprostá většina řidičů uhybá až když vidí majáčky v zrcátku a když záchranka projede, hned se vrací zpět do pruhu. Sanitka tak musí jet podstatně pomaleji.

  • Modrá barva je jedinečná. Jak v přírodě, tak v dopravě. V koloně brzdových světel bude daleko výraznější než červená.

    • Nepřechází se z modré na červenou. Prostě bude moct být na jedné straně modrý maják a na druhé červený, stejně jako má třeba policie na Slovensku. Tam se to myslím odůvodnilo tím, že červené světlo lépe prochází mlhou a taky kontrastem mezi modrou a červenou (jsou na opačném konci spektra).

  • Za neoprávněný vjezd do uličky by měla být pokuta tak 20 000 a nebo podle ročních příjmů. 2500 je směšných. Jinak dobrý počin.

    • Tak to by pak motorkáři museli prodávat svoje motorky – protože ti v kolonách nedodržují pravidla vůbec žádná!

      • motorka se snad potom zařadí, nejhorší jsou autíčkáři, co vidí motorku a najedou na středovou čáru.

      • Ani nemusí, přečti si pravidla co vlastně můžou, je toho hodně a dokonce když tě bude podjíždět ve frontě na světlech a spolujezdec otevře dveře a sejme ho tak to odnese spolujezdec.

      • Ani nemusí, přečti si pravidla co vlastně můžou, je toho hodně a dokonce když tě bude podjíždět ve frontě na světlech a spolujezdec otevře dveře a sejme ho tak to odnese spolujezdec. Dokonce když budeš s návěsem zatáčet v době kdy byla křižovatka prázdná a než dokončíš úkon tak ti tam nějaký magor vjede který nezná chování návěsu a ty ho sejmeš tak jdeš bručet.

  • Konečně! Už zbývá jen aby řidiči ten koridor vůbec začali vytvářet. :-/ A u pokuty za vjezd do uličky mi chybí jedna nula – to není něco, co by řidič udělal nechtěně.

    Na případné přidání červeného majáku se těším, čistě ze subjektivních důvodů 🙂

    • Něco přesně takového jako ty Vaše první dvě věty mě při čtení toho textu napadlo také – takže se s dovolením „připodepisuji“.

Newsletter

Partneři


Výběr editora