Nová obecní trať: SŽDC schválila prodej lokálky obci Hevlín, která uspěla v rozstřelu

Nádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.czNádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.cz

Na jižní Moravě se začíná vyjasňovat další osud regionální trati Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, tedy alespoň pokud jde o

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marian

Jak to, že nás tady neobšťastňuje Souprava svými superteoriemi? Nebo, že by mu maminka nebo manželka vyply internet?

Souprava

Pane Sůra, mě jste vyzval k větší slušnosti, tak se snažím být o něco taktnejší, ale škoda, že obráceně to neaplikujete. 🙁 Mimochodem, všimněte si, že všechny mé příspěvky zde, vznikly později, než tento psán napsal ony urážky. A není to poprvé, kdy dotyčný přišel, napsal několik urážek mým směrem a k tématu nic. Já narozdíl od něho skutečně disktutuji.

František

Nu, už je to lepší, ale škodolibost je tam pořád občas patrná. A někdo ji holt snáší hůře, jiní ji rovnou oplácejí. I když ani jedno k ničemu dobrému nevede.

Lech Malý

No kousek vedle přiznáváte, jaký je to relax a potěšení popichovat ostatní, když si o to tak říkají, ale když někdo popichuje vás, tak je to hnedka rasizmus.

železničář v důchodu

Tipoval bych to na součást iniciativ SVDJZM a prostor pro provozování „malé hydry“ Honza Šatavy …

svojsin

A oni by tam jezdili bez výrazné finanční podpory JMK?

železničář v důchodu

Nevím, kdo všechno a jak přispíval na letní víkendový provoz na „Jemničce“, než jej začal objednávat Kraj Vysočina, ale dovedu si klidně něco podobného představit i na „Hevlínce“ – ostatně v Ústeckém kraji tak Honza Šatava provozoval těch lokálek o letních víkendech hned několik také dávno před tím, než jej začal objednávat „kraj“ a zjevně se na to nějaké finance sehnat podařilo, protože jinak by se ten provoz neudržel tím způsobem po asi roků.

František

Kéž by tak, ale kdo ví…

Hanzi

No tak to koupili věc teda. Jsem zvědav zda po pěti letech bude mít obec vyrovnaný rozpočet. Ale na druhou stranu tam po pěti letech můžou sázet brambory, třeba se pak z těch dluhů vysekají.

Souprava

Nemůžou, na sanaci aby tam šlo pěstovat nezávadné brambory, jim 2,2 mega fakt stačit nebude. 😀

AAA

tak udržovat to sjízdný pro šlapací drezínu by zas nemuselo stát raketu … pravidelnou dopravu tam stejně nikdo neobjedná.

VRT

Tak to jim přeju! Speciálně pro rozpočet takové díry. Znáte obec Prameny? Tak to bude jízda!

Souprava

Jo, Prameny 2.

xyz

Prameny: 112 obyvatel. Hevlín: 1437 obyvatel. Nesrovnatelné. (Pominu-li nesrovnatelnost toho, že zadluženost obce Prameny nevznikla kvůli žádné železnici + spekulativnost toho, že odkup tratě způsobí zadlužení obce Hevlín.)

Kubík

Zrušení tratě do Vidnavy je další rána pro tuto část Sudet. Do Vidnavy přitom mohly jezdit vlaky jedním motorákem, který by jel z Javorníka-Vidnava-Lázně Lipová (dřív to tak jezdilo, když ještě lidé mysleli mozky). Nestálo by to skoro nic. Tak se to radši navždy zničí. Olomoucký kraj tato jeho výspa absolutně nezajímá. Ve Vidnavě jsem hovořil s místními před zastavením provozu v roce 2010, jejich názor na Olomoucký kraj nebyl lichotivý. Podle mě měl vzniknout Jesenický kraj, který by zajišťoval potřeby obyvatelům Jeseník. Olomouc je daleko amá jiné prioty na Hanácku…

ukulele

Že by vlak z Javorníka do Lipove zajizdel do Vidnavy? To nemůžete myslet vážně.

Kubrt

Dřív se tak jezdilo, tedy některé vlaky, nebo třeba se změnou čísla.. To nebrete jako obhajobu osobních vlaků do Vidnavy, ale jako pouhé konstatování faktu 🙂

Bjorn

Nápad s využitím této lokálky pro provoz cyklodrezín je velmi dobrý, znám několik takových tratí ze Švédska, kde to úspěšně funguje a v pár případech i v kombinaci s omezeným letním provozem turistických vláčků. Do budoucna je to i možný nápad využití třeba podřipských lokálek 095/096 pokud tam již nebude trvat zájem o veřejnou dopravní službu v závazku.

František

Nejlepší z nouzových východisek, no.

Souprava

Za jak dlouho zkrachují? Za 5 let, až skončí povinná udržitelnost?

Bjorn

Nápad s provozováním cyklodrezín je velmi dobrý, znám několik takových tratí ze Švédska, kde to úspěšně funguje a v pár případech i s letním provozem turistických vlaků. Do budoucna mne napadá i takovéhle využití pro podřipské lokálky 095,096 pokud tam již nebude zájem o veřejnou dopravu v závazku.

Honza D.

Z Heluzu by mohli vozit cihly vlakem, stačilo by postavit nakládací kolej s rampou. Bohužel však málokde mají vlečku pro další manipulaci. Přitom třeba další závod Heluzu v Libochovicích je hned vedle nedávno zrekonstruované tratě a hodně cihel se vozí nákladními auty mezi jednotlivými závody, jelikož nikde nevyrábějí kompletní sortiment.

Kubrt

Valná většina cihlářského zboží se dnes expeduje z výroby ve formě kamionu, kde je naložena objednávka pro jednu celou stavbu. Trh je rozdělen tak, že se obsluhuje cca 150 km okruh kolem výrobního závodu a stavby samozřejmě nemají vlečky, takže zase překládka. Při expedici si tedy železnice nemá moc šanci něco utrhnout. Zajímavý nápad jsou ty přepravy mezi výrobními závody, ale zrovna v případě Heluzu jejich třetí provoz je v Dolním Bukovsku, kde železnice není a už by se to neobešlo bez překládky auto/vlak, což tomu nápadu výrazně ubírá na atraktivitě.Škoda, bylo by to pěkné, pamatuju z mládí vozy s… Číst vice »

František

Z nákladiště se dají dovážet menším vozidlem jednotlivé fůry na stavbu. Aspoň by ty naše silnice nevypadaly, jak vypadají. Dynamika těžkých vozidel… Jenže my radši díry v cestách než zatěžování železnice odpovídající prací.

Souprava

Kdybyste měl firmu a zaměstnance a nechtěl zkrachovat, mluvil byste jinak.

František

Tohle je ale věc nastavení podmínek státem. Je jasné, proč se to dělá takto. Není i ale jasné, proč jako občan mám doplácet penězi i zdravím na to, aby měl někdo levnější podnikání.

Souprava

Nic nedoplácíte.

František

Jistě. A ten obrovský dluh na údržbě silnic, příliš bariér a betonu v krajině či vliv trvalého hluku a škodlivin z výroby tolika energie k pohonu se mě netýká a nijak mě neovlivňuje. Z toho, co ode mě stát vybere, se platí na železnici taková opatření, která zlepšují její využitelnost a zvyšují kapacitu tak, aby mohla převzít odpovídající podíl na dopravě. Nu, pěkná pohádka, tu mi vyprávějte častěji. 🙂

Souprava

Vše co píšete je v mezích odsouhlasených demokraticky zvolenou většinou. Nejste víc než ostatní, takže pokud se vám naše normy nelíbí, můžete se odstěhovat jinam. V Grónsku jistě tolik silnic, betonu ani hluku mít nebudete. Zkuste si tedy vyběhat dánské občanství.

Lech Malý

Jenže ten kamion ráno naložíte a odpoledne už je na místě. Vozová zásilka půjde tři dny. O ty tři dny se prodlouží dodavateli doba, kdy nemá ani zboží ani vyfakturováno. A odběratel musí po celou tu dobu držet v pohotovosti někoho, kdo mu to z nádraží odveze, protože u zásilek tohoto typu nevíte dne ani hodiny.

Kubík

Vše souvisí se vším, začalo to rušením vleček, nákladišť. Na vině jsou všichni úředníci, kteří podráželi svými rozhodnutími a nesmyslnými byrokratickým poplatky rozvoj železniční přepravy, na vině jsou vlády, kterým to bylo ve své době zcela jedno kam nepodprora železnice povede. Takže si teď stůjte v zácpách.

Souprava

Kde jsou zácpy, lze postavit další pruh silnice, některé dálnice se budou rozšiřovat na 3 pruhy.

Martin Hanzal

Ve kterých ovšem Češi zoufale neumí jezdit… 🙁

Souprava

Postupně se to naučí.

Neuwelt

Kdyby se časem povedl comeback do Laa, jako se to povedlo u jiných přeshraničních úseků, to by bylo úplně bezva… držím té iniciativě palce.

Štěpán

Propojení Hevlína s Laa by byla dobrá věc, ale obávám se, že by tam toho moc nejezdilo. Viz osobáky z Vídně směrem na Břeclav, které v naprosté většině případů končí v zastávce Bernhardsthal, tedy jen pár kilometrů od státní hranice (do Břeclavi jede jen cca. 5 párů spojů).
Bylo by nutné nejdříve projednat tuto věc s Rakouskem, aby byla garance dostatečného provozu, pak by obnova úseku Hevlín – Laa smysl měla.

Kubrt

Úplně nejdříve by si propagátoři obnovy tratě měli říct, komu a pro jaké cesty by to spojení do Laa, potažmo Vídně a Brna „tudy“, mělo sloužit. Až pak může být jednáno o „garanci provozu“… Sem s nápady. Já žádný, který by naplnil vlak, nemám, tak se těším na ty z pléna.

Svojsin

Kubrt: Autobusy linky 104 vezou za Hevlínem většinou naprostý vzduch.
Velice málo lidí jezdí vlakem z Rakouskai do mnohem většího Znojma, tam ale alespoň „někdo“ ve vlaku bývá

Neuwelt

Proč Vídeň a Brno? V Harrachově také (téměř) nejsou cestující do Prahy a třeba Varšavy či Vratislavi. Jednoduše jsou to cestující jedoucí z blízkého okolí. Obnovila se trať, zlepšily jízdní doby i četnost spojů a i přes dílčí zabedněnost tariférů je tam veliký nárůst cestujících. Za bolševiků polomrtvá pohraniční zóna je dnes plná lidí. Proč by to nemohlo fungovat i u Dyje, kde má okolí také rozhodně co nabídnout.

svojsin

Odkud by ti „místní“ jeli a kam?

K.S.

Nepleťte si hory s nezáživnou plackou mezi Podyjím a LVA.

Neuwelt

Nepletu, pro hromadu lidí je Podyjí podobně zajímavé jako ty hory.
A místní to jsou z části, velká část jsou turisti. Na dovolenou naprostá většina lidí jezdí autem a v místě podniká výlety pěšky nebo na kole a právě často v kombinaci s vlakem. Jinde může být i jiný důvod, koukněte na Žitavu… nebo Sebnitz či jiné obnovené úseky, které soudruzi pozavírali.
V tom je právě potenciál řady tratí. Jen to pochopit a přizpůsobit se.

František

Kouzlo je v samotném propojení. Přes hranici samotnou to natřískané jezdit nemusí, ale když to dojede někam dál k další spojům, je to lepší než kusé ukončení. Nabízí to nějaké další možnosti a nenutí lidi jezdit od počátku cesty auty souběžně s tratí. Ne všichni také jezdí přímo z Brna nebo Vídně. Po cestě jsou i menší městečka. A furt se řeší, proč skoro všechno zboží jezdí kamiony…

svojsin

František: Provoz přes hranice se často zbytečně přeceňuje. To ukazují i mnou zmiňované spojení busem do Laa (až k lázním a nádraží) a vlakové spojení Znojma s Vídní.
Rakušáci přestali jezdit i vnitro do Zellenrdorfu, natož aby jezdili do Šanova.
I ten bus do Hrušovan a Brna je tam vnímán poněkud okrajově a těch spojů tam jede zbytečně moc, hlavně v kladiva.

František

Já neříkám, že tam budou jezdit davy, nebo že to bude kasovní trhák. Jen, že je lepší tu možnost nabídnout, než končit slepě před hranicí. Ve vší úctě k němu, autobus sám o sobě (přestup na něj, jízda pohodlím nedosahující auta) nevypovídá příliš o potenciálu vlaku. Do Znojma od Rakouska také nejezdí vzduch, i když tam ta souprava působí naddimenzovaně (holt slabší úsek). Mimochodem, když se tak málo chce jezdit přes hranici, proč je takový tlak tím směrem stavět rovnou dálnici? Jen pro prázdninové špičky z nedostatku nabídky dálkové veřejné dopravy?

Svojšín

František: Při vší úctě k vlaku , tak do Hevlína a Hrabětic tím busem jezdí víc lidí , než dřív tím vlakem. A je možné, že by do Laa jelo vlakem těch lidí o něco víc, ale nedělám si iluze, že by to byly počty většinou alespoň na mikro/minibus…
Do Znojma nějací lidi jezdí(někdy opravdu jen vzduch), ale většinu spojů by v úseku do Retzu bezproblémů odvezla Sorka 9,5m a to je v samotným Znojmě a okolí monohem víc lidí, než v Hrušovanech a okolí.
S tou dálnicí jste trošku posunutej pane Františku, dálnici mají sousedi skoro v Mikulově…

Souprava

Tak tak, to se ani nedá komentovat, naštěstí se takové nesmysly, jaké chce tento pán, nikdy realizovat nebudou.

František

No a? Pořád je to přeshraniční doprava mezi stejnými regiony. Takže znovu – na dálnici z Mikulovska je zátěže dost, zatímco na trať z téhož kraje vycházejí jednotky lidí? To mi nějak nesedí.

Souprava

že je někde potřeba dálnice ještě neznamená, že je tam třeba i lokálka…. ony dálnice obvykle řeší hlavně tranzitní dopravu, což lokálky těžko..

fakt bych chtěl vidět někoho z třeba benešova, kdo pojede vlakem do jihlavy…

Lech Malý

Vlakem z Benešova do Jihlavy je fakt blbost. Ale na kole bych to taky šlapat nechtěl. 🙂

Souprava

A to já klidně jo, vidíte, to mě ani nenapadlo… udělám si v létě výlet.

Lech Malý

No tak si prosím před cestou načtěte něco o křižovatkách a jak si v nich počínat, řada cyklistů v tom má velké mezery a chovají se, jako by byli sanitka.

František

Zrovna tohle zase taková lokálka není, byť se ta může v degradovaném stavu jevit. Propojení by umožnilo i nějaký ten tranzit.

Ano, původním účelem dálnice tranzit je, leč největší vytížení zaznamenávají (přirozeně, stejně jako železnice) v kratší dojížďce do větších sídel. A zrovna Benešov – Jihlava je příklad té kratší dojížďky. Že tam nejde jet vlakem, je spíše absencí jakékoli tratě (vlašimskou lokálku okázale utnuli a RS teď znovu plánují jako už třetí! trať z Prahy do „Hradubic“) než nedostatkem vlaku jako takového.

Souprava

Stavět za stamiliony znovu most pro vlak, který Hevlín jen tečne a do Hrušovan vůbec nejede by byly jen vyhozené peníze z okna. Neexsituje tu skoro žádná poptávka. Češi do Vídně za rakouské jízdné vlakem jezdit nebudou a Rakušáci zde mají všichni auto. Kdyby Rakušané stály o vlaky aspoň do Znojma (kam hojně jezdí), tak obnoví provoz na lokálce z Laa do Zellerndorfu. To jde v podstatě přes noc, trať je sjízdná. Přesto zde není zájem ani o 1 výletní vlak za rok. To mluví za vše.

Marian

Soupravičko, manipuluješ s fakty, ostatně jako vždy! Ona ani ta D1 není o tom, aby někdo jezdil z Benešova do Jihlavy. Stejně ten, kdo pojede mezi těmi městy pojede po II/112 a II/602

Souprava

Pane Sůra, opět napadající chování pana Mariána.

svojsin

To vám nesedí, ale tak to je.
Přes Mikulov se jede z velké části ČR a často i Polska směrem do Vídně , či někam dál.
Vlak z Hrušovan by vezl pár lidí do Laa, (pokud bu vůbec by jeli)
někde z oblasti Brna , Pohořelic MK(opět, pokud by vůbec někdo jel) apd. a možná občas někdo z místních(Brno určitě NE!) do Mistelbachu,Vídně…
Takže ano, jednotky lidí……..

K.S.

Ale to je neschopnost nějaké koordinace, mezi JmK a NÖ, točit Os kdesi v kukuřici za Bernhardsthalem je nesmysl a není to jenom o Os, v JŘ takto pitomě končí také rychlíky. Nevím sice jak je to třeba na trati od Slovenska, ale myslím že by mnohem větší smysl mělo alespoň přes den točit vlaky z obou směrů až v Břeclavi, klidně i s tím že by tam mohla vzniknout negarantovaná vazba na naše R. Navíc v okruhu snad 30 kilometrů směrem na jih není ani v jedné ze zemí město >20k obyvatel, tak by lepší koordinaci IDS v pohraničí… Číst vice »

Haha

Od 12/2019 bude do Břeclavi ta hodina. 😉

Sotous

Třeba se vrátí zpět záměr z roku 98 o prodloužení trati do Laa an der Thaya.. . Já vím utopie…

Martin z Moravy

Plánuje podnikatel Martin Dvořák z firmy TMŽ dráhu dále rozvíjet a udržovat pro turistické a sváteční vlaky?

Pampara

Lepší varianta, nežli překupník s pozemky. Lepší z horších.