Nová německá koalice slibuje více peněz do železnice, peníze ze silničního mýta mají jít i do kolejí
Hlavní nádraží v Berlíně. Foto: Jan Sůra
Koalice chce v celé Evropské unii prosadit větší zdanění letecké dopravy.
Koalice chce v celé Evropské unii prosadit větší zdanění letecké dopravy.
Zdalipak si ti po moci tak toužící z toho vezmou příklad? Zatím to nikde není vidět. Ani ve Středních Čechách, kde se nehledá řešení, koncepce, ani integrovaný systém dopravy.
Jako chápu, že letadla zlo a pomalu přebírají štafetu po jaderné energetice, uhlí a autech, ale pokud u toho chceme přemýšlet trochu reálně, tak se jenom zase podrazí nohy evropské ekonomice a životní úrovni, peníze z toho se „rozpustí“ a reálně se nezlepší vůbec nic. Na hopy po Evropě to bude mít malý vliv, víc to bude poznat na dálkových linkách, ale tam stejně žádná alternativa neexistuje (nikdo nepojede lodí nebo vlakem do Asie, Afriky, Ameriky), navíc ti, co přiletí ze zemí mimo EU budou brát víc, tak aby se jim to vyplatilo, takže poletí za větší spotřebu, ale levněj.
Ony jsou špatné i ty lodě. Aktivista loupe banán a vůbec mu to nedochází.
Co se týká Unie, nemusí ovlivnit jiné oblasti. Snaha o omezení letecké dopravy, a preferovat železnice, je celkem logická. V dopravě mezi kontinenty se dá letecká a lodní doprava jen těžko nahradit. Snad jen se vrátit ke vzducholodím a plachetnicím 🙂
„Relativně málo se v textu smlouvy mluví o podpoře jízdy na kole a chůze.“ Škoda, ale aspoň něco. Jen připomínám, že koaliční smlouva budoucí české vlády toto téma nezmiňuje jediným slovem.
Palivo pro chůzi a jízdu na kole je zdaněné normálně.
Pokud se ovšem před chůzí neposílíte alkoholem a/nebo tabákem.
Pravda.To ale fuguje spíš jako brzdová kapalina.
Taky pravda 😁
Co chcete podporovat na chůzi?
Výstavbu chodníků si zajistěte na obci.
Ale notak, když je dálnice Brno – Praha, tak proč ne chodník v celé trase? Že někdo absolutně nemá pojem o vzdálenostech a myslí si, že to je procházka na půl dne?
Kromě toho zdanění leteckého paliva, což je otresna prasarna, cestování by mělo být levné a dostupné pro všechny(zejména veřejnou dopravou včetně letadel tam, kde je to oproti pozemní dopravě výhodnější) , je to super plán a cesta, kterou by se měli vydat dřív nebo později vsichni. Prioritou u nás je u unyleho a nechápu do háje proc za ministra zvoleneho Kupky dostavba dálnic a o železnici ani slovo… Aneb z louže pod okap.. Tím neříkám, že by se neměly stavět dálnice, to ani náhodou, pražský orkuh potřebujeme jako sůl, ale v prioritách se nový ministr nezmínil ani slovem o VRT,… Číst vice »
Unylý Kupka?? To je dost akční a schopný člověk.
No uvidíme, zatím mi moc akční nepřišel… A to, že pro něj veřejná doprava prioritou nebude se zatím úplně netají. A o jeho odborných znalostech v dopravě taky docela pochybuju… Aby bylo jasno, jsem voličem koalice spolu, ale tenhle pan mi prostě nesedí, na pozici ministra dopravy už vubec ne..
Nerad soudím ministry podle toho, jak si nechají poradit, že se mají natřásat před kamerami. V tom je stejně největší přeborník Andrej. Zajímají mě reálnější věci a na ty je brzo.
Sjeďtě se někdy podívat do Líbeznice. A pak se podívejte kdo je tam starostou.
Tak aspoň je to celý ministr a ne půlministr. Už to je pokrok. A pokud jde o veřejnou dopravu, tramvaj do Líbeznic teď jistě bude prioritou 😉
Zdanění leteckého paliva prasárna? Proč?
Naopak, nehorázný shledávám spíše současný stav, kdy každý spotřebitel paliv platí spotřební daň ať jde o palivo pro auta, lokomotivy, ale i pro sekačky, motorové pily či zemědělskou techniku, nezávisle na sociálních podmínkách, pouze paliva pro letadla, používána spíše vyšší sociální třídou či na dovolenou, nejsou spotřební daní zdaněny.
No a? Podporuje to mobilitu, i pro ty, jak píšete, nižší socialni vrstvy.. Takto se můžeme dostat do stavu, kdy létání bude opět jen pro bohaté… A to, jak by řekl jeden jenmenovany Andrej, fakt nechci :)… Ale co je nejvtipnější, zdanit cestování chce skupina, která si říka, „liberální demokraté „.. To je asi stejně absurdní, jako kdyby někdo, kdo si říka Marxista podporoval nulové zásahy státu do ekonomiky 😂
Nejde o to, že se má „zdanit cestování“, ale že nemá mít největší daňové úlevy ten druh cestování, který je průměrně pro nejbohatší klientelu. A trochu z legrace ještě podotknu, že je to zároveň také ten nejméně ekologický.
V silniční dopravě funguje zdanění PHM jako výkonové zpoplatnění infrastrukury. V letecké je infrastruktura zpoplatněna úplně jinak. Už jen z principu, protože je bodová a ne liniová.
Zdanění PHM můžete chápat tak, že se tím financují externality silniční dopravy jako samotná existence dopravní policie, likvidace nehod včetně ekologických katastrof, část IZS (500 mrtvých ročně a mraky zdaněných, tak vysoká nehodovost na oskm v jiných módech dopravy není), a také na řízení dopravy (už nejen ve městech). Na údržbu, natož výstavbu silnic už nezbývá nic.
Většinu z toho pokrývá další poplatek – povinné ručení.
Na údržbu a výstavbu silnic by ze spotřební daně zbylo stále dost. Ale u nás se cca 90% z toho leje pří,o do státního rozpočtu a pak se zase něco z toho (každý rok jiná částka) dává zpátky.
Jak to mají v rajchu, to nevím.
Tak to ani náhodou nepokrývá.
Povinné ručení kryje škody způsobené provozem motorového vozidla jinému účastníku silničního provozu nebo „jiným“ subjektům > např. drážním dopravcům, chodcům, cyklistům, majitelům nemovitostí …. na obecním majetku ….
Dopravní policie apod. by měla být placena ze silniční daně / poplatku za použití dopravní cesty … zrušením osvobození od daně silniční lze získat ročně cca 20 miliard korun použitelných pro posílení krajských rozpočtů na údržbu krajských silnic … každý kraj by mohl dostat základ 1 miliardu, něco ŘSD na silnice I. třídy a kraje bonusy za délku silnic nebo „horské“ podmínky …
Nemluvě o navýšení základní částky stanovené před cca 30 lety pouze o % inflace za 30 let ….
Já zase z legrace podotknu, že podíváte li se na ceny DB a ceny letenek(např Eurowings) možná změníte názor, který druh dopravy je pro bohaté 🙂 Jenže někdo, kdo si říka „liberální demokrat“ krásně dosroji svému jménu tak, že na místo pozitivní motivace, tzn slevneni předražených DB jízdenek, půjde cestou restrikce, tzn zdražení letenek skrz daně… To je prosím liberální demokracie jak prase
Zlevnit jízdenky DB je rozumné jediným možným způsobem: Zase začít opravovat jaderné elektrárny.
A proč má spotřební daň platit železnice … dřevorubec z benzínu / oleje do motorové pily, stavební firma z nafty pro kompresor vyrábějící stlačený vzduch, pracovní stroje dopravované na pracoviště na tahači …
Myslím, že Německo je v jiné situaci než u nás. Staví VRT, ale poslední dobou jako by se to zpomalilo. Zato jejich dálniční síť už má takovou hustotu, o které se nám ještě dlouho nebude snít; proti Stau jim ovšem nepomohla.
Takže bychom se měli z Německa poučit, a stavbu dálnic se vykašlat, když nic neřeší.
Jo, to by bylo řevu páníčků, že nemají kde prohánět své miláššššky!
Nepochopil.
Tady máte to ani slovo: „Co se týče dopravy, Kupka nepředpokládá, že se během vládnutí nového kabinetu podaří postavit vysokorychlostní tratě, chtěl by ale, aby se podařilo dokončit všechny předrealizační kroky.“
Tzn to jen potvrzuje to, co jsem napsal, budeme stavět dálnice, a na železnici víceméně sereme, to ale říct samozřejmě nemohl, tak řekl větu vlastně o ničem 🙂
Tak zrovna VRT měli v plánech přes volbami všichni, s tím že to není ale na jedno období a jde tam hlavně o to aby se pokračovalo v tempu které se nasadilo v posledních dvou letech protože nic víc během jednoho volebního obdobi neuděláte.
Reálně se těžko dá za 4 udělat víc než VŠECHNY předrealizační kroky. SŽ má sice na mapě naplánovanou první výstavbu od 2025, ale kdo věří tomu, že to nesklouzne ani o rok?
Víte, proč se němcům tak daří stavět VRT? Protože dělají pořádnou přípravu. Bez přípravy… budete mít otevřený výkop a řešit překopnuté potrubí.
Pokud pan Kupka nepředpokládá, tak má alespoň zmínit, že bude příprava VRT pokračovat v nezměněném tempu, aby se v roce 2025 opravdu začalo. Jinak tam pan Kupka nemá co dělat, lidi bez vize je to nejhorší co nás může potkat.
Proč by měl říkat „v nezměněném tempu“, když vyslovil vzásadě stejný cíl jako je doposud?
Pokud vím, priorita nové vlády je urychlení dostavby pražského okruhu a D35. Netvrdím, že se jedná o zázrak, protože to mělo být hotové už dávno. Jak dalece to ovlivní nynější ekonomická situace se teprve ukáže.
Lepší míň priorit, se kterými se fakt pohne, než když je prioritou všechno a reálně se pak otevře 5 – 10 km dálnic ročně.
Největší nepřítel liniových staveb, silničních, železničních i energetických, jsou NIMBY. A o změně legislativy řeč byla (ANO neudělalo v tomto směru nic).
ANO neudělalo nic – a co dělala opozice z hlediska předkládání návrhů zákonů ….
Zdanění leteckého paliva není otřesná prasárna, pouze harmonizace podmínek pro podnikání v dopravě ….
Vystoupení pana Kupky připomínají dobové dokumenty z 50. let minulého století / hrané filmy / seriály připomínající onu dobu – mladý agitátor v modré košili přesvědčuje drobné zemědělce zapřahající volka / kravku do pluhu k „dobrovolnému“ vstupu do JZD hospodařícího kolektivně podle osvědčených metod sovětských soudruhů …o přesvědčování „kulaků“ se postarala StB nebo výměry dodávek …
Nebýt událostí 11/1989 dovedu si tohoto pána představit jako perspektivního soudruha, t.č. v pozici ideologického tajemníka OV KSČ ….
Líbí se mi ta silná podpora pro elektrifikaci. Protože reálně elektrifikace tratí bude spojena i s jejich modernizacemi.
Ovšem cíl „75% spojů v elektrické trakci“ se dá docílit řadou způsobů, zdaleka ne jen elektrifikací dalších tratí. Ostatně, probíhá aktuálně někde v Německu elektrifikace? Vím je o oblasti Mnichov/Ulm-Bodensee.
Máte úplnou pravdu v tom, že k tomu číslu je nejjednodušší prostě méně využívané a tudíž neelektrifikované tratě zrušit.
…což by v Německu možná nebylo až tak těžké z technického hlediska. Mají tam tratě s dávno zrušeným provozem.
A taky trati, kde byl jen „nákladní“ / turistický provoz a byly revitalizovány a zaveden hodinový takt …
Také tomu pomáhá, že probíhá výstavba elektrifikovaných VRT, zatímco výstavba neelektrifikovaných tratí pokud vím ne.
Elektrifikace nemusí být nutně provedena trolejovým vedením.
Tak nějak, trolejbus jedoucí na baterii „poslední míli“ je také elektrická trakce.
Nojo, ale to není tak úplně elektrifikace železnice.
Pravda, ale pak na tu nudličku potřebujete nové kolejové vozidlo, zatímco při prosté drátizaci můžete reorganizovat trasování vlaků – v německých poměrech S-BAHN, takže místo toho, aby vlak trasy A skončil a cestující přestupovali na vlak trasy B (dosud bez drátů) bude se pokračovat po minimálním pobytu „na trase B“ ….
Ve Švýcarsku – plně drátizovaném – byla konfigurace tras „příměstské dopravy (obecně S-BAHN) zcela rozdílná od současné …
Ano, třeba zrušit nějaké neeliktrifikované spoje a tím jejich podíl na celkovém dopravním výkonu snížit. Já vím, že se tento můj názor nebude líbit, ale osobně něco takového očekávám.
V naší republice to vypadá tak, že je elektrifikovaná jen třetina tratí, ale na nich se odehrává snad 90% výkonů. Od toho se musí odvíjet úvahy…
Zajímalo by mě ale, kde tu elektriku vezmou. V Temelíně?
Třeba se sníží export ….