Nová německá koalice slibuje více peněz do železnice, peníze ze silničního mýta mají jít i do kolejí

Hlavní nádraží v Berlíně. Foto: Jan SůraHlavní nádraží v Berlíně. Foto: Jan Sůra

Koalice chce v celé Evropské unii prosadit větší zdanění letecké dopravy.

Koalice, ze které má být složena nová německá vláda (sociální demokraté, Zelení a liberální svobodní demokraté) chce podle svého představeného programu v investicích do dopravní infrastruktury upřednostnit železnici před silnicemi. Ministrem dopravy se má stát Volker Wissing z FDP (liberální svobodní demokraté), který dříve působil jako ministr dopravy ve spolkové zemi Porýní-Falc.

Budoucí koaliční vláda, přezdívaná také Semafor podle barev jednotlivých stran, se v koaliční smlouvě o rozsahu 177 stran věnuje dopravě na zhruba 7 stranách. Nejvíce pak železnici. Smlouva počítá s vytvořením nového plánu investic do železnice, mezi velkými městy má být zaveden hodinový takt. Počítá se i více s napojením regionálních center. Smlouva mluví i o podpoře nočních vlaků do jiných evropských zemí.

Podle textu smlouvy chce vláda dosáhnout do roku 2030 zvýšení podílu železnice na nákladní dopravě z 19 na 25 %. V osobní dopravě chce do roku 2030 dvakrát více spojů než dosud. Do stejné doby by mělo být i 75 % (dosud 60 %) elektrifikováno. Vláda i nadále zachová Deutsche Bahn jako jednu firmu a nerozdělí ji na více společností, jak některé strany požadovaly. Do jedné organizace se má ale spojit infrastrukturní správce DB Netz a DB Station und Service.

Peníze z mýta i do železnice

Na silnicích chce vláda dál zvýšit mýtné pro kamiony, má více odpovídat úrovni emisí CO2. Zatímco dosud výtěžek z mýta míří do silnic a dálnic, nově má jít do celého dopravního sektoru včetně železnice. Program uvádí, že u dálnic a silnic by se měl stát zaměřit už spíše na údržbu a opravy, nikoliv nové dálnice.

Program proto chválí hlavně železniční organizace. „Poprvé se koalice zavázala k upřednostnění investic do železnice před silnicí. To může znamenat začátek nové éry v dopravní politice s prioritou pro mobilitu šetrnější ke klimatu,“ řekl šéf Allianz pro Schiene Dirk Flege. Podle programu budou mít developeři nových skladových a průmyslových areálů povinnost prověřit, zda není možné je napojit na železnici vlečkou.

Nová vláda chce udělat Německo lídrem elektromobility u silniční dopravy, v roce 2030 má v zemi jezdit 15 milionů elektromobilů. V oblasti letectví chce vláda více zdanit letecké palivo, bude prosazovat daň z leteckého provozu v celé Evropské unii.

Relativně málo se v textu smlouvy mluví o podpoře jízdy na kole a chůze. Kromě všeobecných slov o podpoře materiál uvádí plán na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích, aby více zohlednil i vliv na životní prostředí.

Tagy Německo
58 komentářů