Podcast: Ministr dopravy Martin Kupka odpovídá na 30 otázek čtenářů Zdopravy.cz

D48 okolo Frýdku-Místku. Foto: Twitter Martina KupkyD48 okolo Frýdku-Místku. Foto: Twitter Martina Kupky

S Alexem mezi Mnichovem a Prahou není ministr spokojený. Říká, že tlačí na České dráhy, aby si u svého smluvního partnera zajistily nápravu.

Martin Kupka je už rok českým ministrem dopravy. Jak se po roce ve funkci dívá na problémy, které vnímáte vy, čtenáři deníku Zdopravy.cz? Poslali jste ministrovi na 250 otázek, vybrali jsme z nich třicet dotazů a ty mu položili při natáčení speciálního vánočního dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.

V rozhovoru otevíráme téma pracovních podmínek strojvedoucích, připravovaných změn drážního předpisu D1 a D3 i složitost železničních předpisů v Česku. Rozebíráme také hodnocení manažerů ČD a Správy železnic, které bude od nového roku závislé na kvalitě provozu a statistikách zpoždění.

Častá otázka směřující na Ministerstvo dopravy zní, zda budou i v současné ekonomické situace peníze na plánované stavby. Podle ministra ano. „Nebude nutné zastavovat žádnou z klíčových staveb a v příštím roce nové zahájíme,“ říká v podcastu Martin Kupka s tím, že v dalším půl roce představí desetiletý výhled, který bude zahrnovat i reálné možnosti financování dopravních staveb. V příštím roce by si rád stát pomohl půjčkou od Evropské investiční banky. Hodlá také výrazně více využívat financování dopravních staveb formou PPP projektů, tedy formou, kterou se teď staví dálnice D4 na jih od Příbrami.

V rozhovoru došlo i na žalostný technický stav polských tratí, které využívají české vlaky v příhraniční dopravě. „Finalizujeme trojstrannou mezinárodní smlouvu pro úsek mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou, domlouváme se, že část nákladů spojených s údržbou polského úseku, by nesla německá strana a část česká,“ řekl Martin Kupka.

Mezi nejčastější stížnosti řidičů na dálnicích patří vzájemné předjíždění kamionů. „Nejsem příznivcem plošného zákazu předjíždění kamionů. Ne z plezíru, ale z důvodu přesvědčivých argumentů. V ten okamžik můžeme způsobit závažné poruchy v celém provozu, kdy dojde k tomu, že pojede jednolitý vlak kamionů, který přinese zhoršenou propustnost, větší riziko nehod a další komplikace,“ řekl v podcastu Martin Kupka.

Poslechněte si rozhovor, který s Martinem Kupkou zprostředkovaně vedli čtenáři deníku Zdopravy.cz, zde na stránce, případně ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času

9. minuta: Jaké má stát další plány s Českými drahami na liberalizovaném trhu?
13. minuta: Jak bude financovaný provoz na vysokorychlostních tratích a jaké bude stát poskytovat kompenzace obcím, kde povedou vysokorychlostní tratě?
29. minuta: Vznikne v Česku někdy speciální legislativa pro vlakotramvaje?
34. minuta: Kdy se podaří zprovoznit dálnici D3 u Tábora v plném profilu?
45. minuta: Jaké podmínky nabízí stát vlastníkům při výkupu soukromých pozemků, na kterých chce stavět liniové stavby?
54. minuta: Vznikne povinné ručení pro drony?
57. minuta: Jak vnímá Martin Kupka připravované zdražení veřejné dopravy ve Středočeském kraji?

Tagy Doporučeno Martin Kupka Ministerstvo dopravy podcast Cesty Zdopravy.cz
43 komentářů