Nová linka k Baltu. Cesta vlakem z Prahy do Gdyně má trvat devět hodin
Cesta z Prahy a z Čech do Gdaňsku linkou Ex 32 bude zhruba o tři hodiny rychlejší než současná jízda přes Bohumín a Varšavu.
České dráhy dnes zveřejnily několik podrobností k nové lince z Prahy k polskému Baltu, která má začít jezdit v kategorii EuroCity od prosince příštího roku. Vlak má nabídnout 250 míst k sezení, bude složen ze čtyř vagónů, z toho jeden bude 1. třídy.
Nová linka Ex32 povede po trase Praha – Pardubice – Vratislav – Gdyně. Na české straně vlak zastaví ještě v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradě, Jablonném nad Orlicí a Lichkově. V Polsku obslouží města Vratislav, Poznaň, Bydhošť, Gdaňsk a Gdyně.
„Takové spojení zde dlouho chybělo. Dosud mířily dálkové spoje do Polska pouze přes Bohumín,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Půjde celkem o čtyři páry vlaků s odjezdem z Prahy v 6:56, 10:56, 14:56, 18:56, v Polsku budou pokračovat v režii PKP Intercity. Příjezdy do Prahy mají být dle smlouvy ministerstva dopravy a Českých drah v 9:03, 13:03, 17:03 a 21:03.
Přesný jízdní řád ještě nebyl zveřejněn, náznaky ale existují. „Cesta mezi Prahou a polskou Vratislaví by měla trvat kolem čtyř hodin, což je podstatně méně, než tomu bylo v minulosti,“ sdělil šéf ČD Michal Krapinec. Doba jízdy mezi Prahou a Gdyní by měla být okolo devíti hodin. Dnes jezdí polské vlaky InterCity mezi Vratislaví a Gdyní zhruba pět a půl hodiny, obslouží ale na cestě 16 zastávek.
Vozy budou klimatizované, cestující budou mít k dispozici wi-fi a občerstvení. To bude mít zpočátku roznáškovou formu, od jízdního řádu pro rok 2026 se plánuje nasazení restauračního vozu nebo bistrovozu. Tím by se vlak o jeden vagón prodloužil.
Nápad vést dálkové vlaky do Polska přitom není nový. V roce 2009 jezdila dvojice přímých rychlíků Praha – Vratislav přes Hradec Králové s cestovním časem zhruba šest a půl hodiny. V roce 2010 pak jezdil pár vlaků Orlice Pardubice – Vratislav. Při cestě z Prahy byl nutný přestup, nejrychlejší spojení trvalo více než pět hodin.
„Nové vlaky tak nabídnou oproti minulosti podstatně rychlejší a kvalitnější spojení české a dolnoslezské metropole. Cesta z Prahy a z Čech do Gdaňsku linkou Ex 32 pak bude zhruba o tři hodiny rychlejší než současná jízda přes Bohumín a Varšavu,“ uvedly České dráhy.
O podpisu smlouvy mezi Českými drahami a ministerstvem dopravy informoval deník Zdopravy.cz koncem října.