Nová konkurence pro letadla. Eurostar spustí přímé spojení z Amsterdamu do Londýna
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Společnost Eurostar spustí od 30. dubna přímé železniční spojení Amsterdamu s Londýnem, od 18. května pak i mezi Rotterdamem a
Možná nesmysl, ale než pomaličku rozšiřovat spojení z Londýna do evropských měst budováním pasové kontroly na nádražích, nestačilo by vše odbýt v obou směrech v Londýně?
Odjezd na kontinent jako nyní. Na příjezdu pasová kontrola a kdo neprojde, toho rovnou posadit na zpáteční vlak.
To by teoreticky šlo, prakticky ovšem Francie „osoby tmavší pleti“ z UK zpátky nebere.
To by jistě šlo vyřešit nějakou mezivládní smlouvou, že na osobu ještě ve vlaku odmítnutou se nahlíží, jako by nikdy francouzské území neopustila, a že například během té kontroly bude přítomen francouzský policista, který dohlédne, že GB skutečně nevrací někoho „z vnitrozemí“. Ostatně „odbavení za jízdy přeshraničním úsekem společnou hlídkou“ byla celkem normální praxe na kontinentu před Schengenem, že. Dokonce ani za dob železné opony nemusel být na hranicích přestup a prohlídky všech kdesi v budově, nebo nástup na všech nádražích po trase přes nějaký „extra tunel“. Jenže ono to v tomhle případě spíš bude tak, že se prostě nechce…
Za železné opony pokud vím vlak trčel v České Kubici, dokud ho celý neprohledali, takže to není dobrý příklad.
Taková mezivládní smlouva by samozřejmě napsat šla, ale Francie zjevně nechce. Ono i tohle je důvod, proč tolik lidí v UK hlasovalo pro Brexit. Ne že by se tím teď něco vyřešilo, prostě tím Francii „potrestali“.
No jasně že trčel „na stráži míru“ (v Kubici, Pomezí, Pohansku, Dvořišti,…) a vzápětí byť ne tak dlouho zase ve Furthu, Hohenau atd, ale nikdo nenutil lidi kompletně vystoupit a nastoupit. Ani se neřešilo, že vlak smí v jednom či druhém státě zastavit jen u extra oplocených hraničních perónů s celní prohlídkou někde hluboko ve vnitrozemí.
A nebylo to zásadně tak, že rakouská policie nastoupila do EC už v Brně a vyselektovala nevyhovující osoby cestou do Břeclavi, kdežto česká pohraniční policie jezdila z Vídně a vysadila je případně v Hohenau? Tedy, že hranice NEPŘEKROČILI a nikdo je nemusel vracet? Ve vlacích Eurostar by snad šlo dělat totéž, ne?
Teoreticky by to sice šlo, ale vzhledem k tomu, že před nástupem do vlaku procházíte bezpečnostní kontrolou, je lepší projít pasovou kontrolou hned po security, než až po příjezdu. Takhle přijedete do Londýna a můžete hned pokračovat na další spojení (metro, vlaky, etc). Nehrozí Vám potom, že se sejdou třeba dva vlaky a strávíte třeba hodinu ve frontě (což se stává při odjezdu z Londýna).
Výhoda Eurostaru je, že zavazadlo (prakticky jakkoliv těžké s čímkoliv normálním uvnitř) máte okamžitě u sebe a nemusíte stát frontu na imigrační kontrolu jako na letišti + jste okamžitě v centru. Na letišti musíte v případě letu mimo Schengen projít pasovou kontrolou, které v případě zemí jako USA nebo Velká Británie (po Brexitu) může být velmi přísná = zdlouhavá i na letišti ve vlastní zemi. Dále musíte projít security před nástupem do letadla. Někde je to v tomto pořadí, jinde zase naopak. Například v Düsseldorfu na to mají vlastní security přepážku, pak jdete na speciální pasovou kontrolu a ještě vás… Číst vice »
Takto to funguje například v leteckém průmyslu. Ale aby se zabránilo situaci, kdy se lidé, kteří nemají oprávnění ke vstupu do cílové země, začnou hromadit v příletových terminálech všech mezinárodních letišť bylo zavedeno jednoduché pravidlo: POkud jste aerolinka a dovezete sem někoho, kdo sem nesmí, musíte ho svým nákladem odvézt zpět. Aby společnosti předešly těmto zbytečným nákladům, samy si pečlivě kontrolují, koho a kam vezou. S eurostar ej to stejné, jen se pohybuje po kolejích.
To už to rovnou mohli protáhnout až k nám na Moravu. Tož vitajte, pohárek?
Škoda že modré gumy tak dlouho gumovaly, že nevzniklo spojení s Frankfurt – Londýn.
Nevzniklo kvůli povinnosti vybudovat ve všech obsluhovaných stanicích kontrolní stanoviště. Velká Británie není členem Schengenského prostoru.
Za tohle však modré (DB = červené) gumy vážně nemohou.
Ony ty německé vlaky byly nakonec schválené pro provoz v tunelu?
Eurostar modernizuje svou flotilu soupravami Siemens Velaro. A již nějaký pátek jsou v provozu.
Nově již zelené :-)).
Par cestujicich si to asi najde, otazka je, kolika lidem bude spojeni centrum-centrum vyhovovat, da se predpokladat ze velka cast tech 530 tisic lidi, kteri se prepravili mezi Londynem a Amsterdamem letecky, na nekterem z tech letist prestupovala a jejich cilem tedy vubec nebylo centrum. A pak je tu samozrejme jeste otazka ceny, vlaky jsou obvykle vyrazne drazsi nez letadla.
Vlaky výrazně dražší než letadla? A srovnáváte srovnatelné, tedy spoj po VRT v délce 2-4 hodiny?
Když vezmu Frankfurt-Paris za týden v úterý (11.2.).
Nejlevnější let ten den je 284 EUR s Lufthansou.
Nejlevnější vlak je 70 EUR s ICE DB.
Nebo Brusel-Londýn stejný den.
Nejlevnější let ten den je 86 EUR s Brussels Airlines (ovšem se zavazadlem to je 133 EUR).
Nejlevnější vlak je 121 EUR s Eurostarem.
Tak v článku máte, že ceny vlaku budou od 40 EUR, musíte ale ještě počítat cenu za jízdenku z letiště do Londýna. Ta není zrovna nejlevnější. Navíc nejlevnější ceny letenek jsou pouze s příručním zavazadlem.
Tak je dobré, že se vystupuje na St. Pancras kde je přestup na myslím Kings Cross tj. modrá linka a přímo až na Heathrow. Ale i tak to bude cesta ještě necelou hodinu metrem.Cena cca 300 Kč na naše.
Cena od a cena, za kterou to koupi cestujici, ktery potrebuje jet v urcity cas bez dlouhodobeho planovani a prizpusobovani se nejlevnejsi nabidce byvaji dve rozdilne veci, coz plati jak pro vlaky, tak pro letadla. Obvykle jsou vsak vlaky drazsi, mate pravdu se zavazadly, ta byvaji v letadle zpoplatnena, nicmene do vlaku toho taky s sebou nebude chtit moc tahnout.
jak amsterdam, tak LHR jsou samy o sobě docela velké huby, které obsluhují velkou část světa, takže tranzitního provozu tady nebude tolik.
a oboje dvoje jsou to dostatečně velká města na to, aby vygenerovaly dostatek point-to-point trafficu.
Ano, oboje jsou vyznamne huby, ale leckdy se casove nebo financne vyplati preletet pres oba.
Ne nejsou to tak velka mesta, aby generovala natolik zasadni P-tP traffic, respektive Londyn je veliky, ale Amsterdam neni az tak obrovsky.
Amsterdam byl poměrně významné finanční centrum už před brexitem, aktuálně ještě posílil, a je tam poměrně velký provoz mezi těmito dvěmi finančními centry. Prostor pro vlaky je tam obrovský. Myslím, že větší, než přímé vlaky s Bruselem, kde podle mě po brexitu provoz mírně zeslábne.
Amsterdam samotný je si srovnatelný jen s Prahou a ne s Londýnem, ale celé území okolo je hustě zalidněné, takže oblast nazývaná Randstad má 8 milionů obyvatel, které obsloužíte ze dvou zastávek (Amsterdam + Rotterdam). To mi nepřijde až tak málo. https://en.wikipedia.org/wiki/File:Adjusted_one.png
amsterdam neni az tak obrovsky …
… to nema snad ani smysl komentovat 😀
treba nekomu, kdo by jinak zvolil jeden z osmnacti paru primych letu AMS-LCY v libovolny bezny pracovni den… a ceny jsou (nahodne jsem zvolil 20.2.) taky od cca 40 eur vyse…
A v čem je problém? Když tím nikdo jezdit nebude, tak se to zruší. Když ano, tak se to uživí.
Problem neni v nicem, jen proste neverim, ze 530 tisic lidi cestuje mezi centrem Londyna a Amsterdamu. Domnivam se, ze velka cast z nich ma jine starty a cile svych cest a spojeni na letiste pro ne muze byt prinosnejsi, napriklad proto, ze jen potrebuji prestoupit na jiny let a nadrazi v centru daneho mesta je tedy naprosto nezajima.