Nová jednotka Mireo od Siemensu může v Německu vyjet do provozu
Elektrická jednotka Mireo od Siemensu. Pramen: Semens
Nová elektrická jednotka Mireo z dílny Siemensu může v Německu do provozu; schválení vydal německý drážní úřad (EBA). Výrobce obdržel
Schválení jednotky de facto tři roky od objednávky…
No, kdo umí, umí.
Ona je taky možná otázka, do jaké míry mají německé firmy vliv na stanovování budoucích německých (pt. evropských) podmínek.
To samozřejmě nepopírám, nicméně si nemyslím, že by to mělo zásadní vliv na vlastní schvalovací proces. (Konečně, nikdo nebrání ani českým firmám, aby se tohoto procesu účastnili jejich lidé, jen to něco stojí a návratnost není zcela účetně zřejmá.)
Protože pokud vozidlo a jeho dokumentace nejsou ke schvalování připraveny, tak IMHO nemá šanci projít, neboť si případný průšvih nikdo nevezme na triko.
Tak schválně jaké „Vraky z Německa“ se tím uvolní.
Co se uvolní, nás vůbec tankovat nemusí. AC 15kV. 😉
To se dá předělat. Otázka zní, jestli se to vyplatí.
Možná to není na první pohled vidět, ale Mireo udělalo v porovnání s Desirem ML obrovský evoluční skok. Díky odlehčené konstrukci, podvozkům s vnitřním rámem a mnoha dalším opatřením, se podařilo nahradit běžnou čtyřvozovou soupravou pouze třemi vozy. Mireo pak má velice dobré trakční parametry (výkon okolo 23kW/t v trakci, 35kW/t v brzdě), což vede ke krátkým jízdním dobám a nižší spotřebě energie. Kvůli dlouhým článkům na jacobsových podvozcích bylo nutné udělat trošku jiný tvar skříně.
Jaký má důvod tak vysoké dynamické obrzdění současně nevyužívané pro trakci?
Vysoké výkony jsou důležité pro krátké jízdní doby jak v běžném provozu tak k dohánění předjíždění. Důležitý je zejména vysoký výkon EDB, aby bylo možné brzdit i s vysokých rychlostí pouze dynamicky. Jednotky Mireo/HC pak v provozu brzdí výhradně EDB. Dá se tak dosáhnout většího podílu rekuperace a zároveň se šetří třecí brzdy, což má ve výsledku značný vliv na provozní náklady.
To u nás na českém Balkáně naštěstí chceme jezdit spíš pomalu a plynule, tak mají noví Regiopanteři pro JMK měrný výkon 10,3 kW/t, čili míň než poloviční v případě MIREA a jen o něco vyšší než má třeba dieslové DESIRO (cca. 6,5 kW/t). Cestujícím se pak nedělá ve vlaku nevolno v důsledku prudkých rozjezdů a i zpoždění se pak krásně zvětšuje a vlak se navíc, když jede pomalu dobře fotí – jsem byl poučen:-)))
A rozjíždět se to na vysoké rychlosti nepotřebuje?
Měrný výkon 23 kW/t je pro rozjezd dostačující. Pořád se bavíme o zhruba dvakrát vyšších výkonech, než známe z ČR. Brzdit je potřeba intenzivněji, než akcelerovat, proto je brzda dimenzována na vyšší výkon.
Co znamená „trošku jiný tvar skříně“? Jako piškot, tedy na krajích širší, uprostřed užší? Z některých fotek se mi zdá, že nad krajními podvozky je skříň poněkud bachratější, ale to může být klam.
Skříň je mírně zúžená v horních partiích.
Netuší někdo, proč to má zkosené boční stěny? Napadá mě naklápění (popř. jako modifikace u některých podtypů), snaha vejít se do „britského“ průřezu, nebo snad snaha o menší čelní plochu a tedy snížení odporu vzduchu? Ten důvod asi musel být dost dobrý, pokud vyvážil zmenšení vnitřního prostoru, kór u regionálky…
A jak víte, že se zmenšil? (To myslím naprosto neironicky.)
Podle Siemensu se jim povedlo navrhnout karoserii tak, že cestující díky chytrému rozšíření karoserie v místě sedací plochy sedadel méně vnitřního prostoru nepocítí.
Tak to zní jako klasické marketingové blábolení…
Snad se to v tomto případě zakládá alespoň trochu na pravdě…
Nenašel jsem ti informaci v žádné tiskové zprávě, ale v rozhovoru (odpovědi na otz.) v nějakém technickém časopise. Siemens si od Miraa hodně slibuje, věnovali pozornost všemu včetně interiérů. Rádi by zopakovali úspěch např. Desira. Tak snad kecají jen trochu.
Třídílné Mireo je stejně dlouhé, jako třídílné Desiro ML – to ale má pod každou skříní dva podvozky, kdežto Mireo je na Jakobsech – jeho skříň musí být užší, protože vybočování. Obvykle skříně jednotek s Jakobsovými podvozky jsou kratší, než u Mirea (tedy když pomineme široký rozchod, Nortsko apod.).
Co toto řešení znamená pro interiér EMU Mireo prosím?
Ten Neuchatel se v těch tiskových zprávách pořád opakuje, je k tomu nějaký zdroj? Na jakých vlacích to bude jezdit? Osobních? Žádný přímý spoj mezi Basilejí a Neuchatelem momentálně neexistuje. Navíc mi přijde divné, že by německé jednotky zajížděly 1.5 hodiny do Švýcarského vnitrozemí.
Neuenburg je v Německu 😉
Ah… Neuenburg am Rhein. To zní rozumněji.
Vlaky Desiro HC by měly vozit rychlíkové spoje kategorie REX (Regional Expres) a Mireo zastávkové vlaky. To zkosení stěn je v reálu velmi chytře vymyšlené. Podobné je ve spodní i horní části karoserie. Zde se díky vhodnému zkosení povedlo zachovat dostatek místa na sezení (pro ramena apod.) a zároveň vymyslet odlehčenou karoserii s menším odporem vzduchu a menší spotřebou.
Tohle je nástupce cityjetu?
Ano.
Bylo by fajn nahradit osobaky rady 460, alias pantaky.
Toto není pro pro účely tohoto článku příliš relevantní informace, ale nedá se s tím nesouhlasit, takže dávám plus. 🙂
Už aby to bylo. 😉