Nová hrozba pro aerolinky s 737 MAX. Polovina cestujících s nimi nechce letět, ukázal průzkum

Boeing 737-8 MAX společnosti WestJet. Foto: WestJetBoeing 737-8 MAX společnosti WestJet. Foto: WestJet

Až získá Boeing povolení pro opětovný provoz letadel 737 MAX, aerolinky nebudou mít zjevně ještě vyhráno. Přes půl roku trvající

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tuzemák

Kdo si myslí, že nakonec ty Maxy bude muset Boeing nadobro odstavit a sešrotovat/komplet předělat na „novou“ verzi? Né kvůli nebezpečnosti, to už si snad ohlídají a nenechají SW dělat Indy, ale kvůli pošramocené pověsti a mediálnímu obrazu v očích veřejnosti? Že budou muset přijít s nějakým „faceliftem“ na B738 a řadu B737 nechat upadnout do zapomění.

Tom

Já už jsem Maxem letěl mezi prvním a druhým pádem a také jsem z toho neměl nervy. Obávám se, že stále platí rčení, že nejnebezpečnější část letu je cesta na letiště a z letiště. I s problémy Maxu. Na ten počet letů se riziko zvýšilo o nějaké promile.
U charterů nikdo nemůže volit typ letadla. Někteří prodejci také neuvádí typ letadla. Dále se domnívám, že případná změna typu letadla také není důvodem k vrácení letenek.
Velký vliv na přijetí letadla po návratu budou mít hlavně média.

Y.K.

Dotazník je dotazník, vůbec nevypovídá o reálném chování klientů. Většina lidí vůbec neví čím letí, Max znají z médií, ale u gatu ho nepoznají. Lidé se bojí lecčeho co koluje médii, spousta správnočechů se bojí za hranice protože „no go“, přistěhovalci a muslimští teroiristi na každé kžižovatce a v dotazníku by se „určitě báli“, reál je trochu jinde. I když věřím, že první týdny provozu poněkud nervóznější budou, ale nemyslím si, že to bude mít nějak zásadní vliv na prodejnost letenek. Pochopitelně jako důvod k odškodnění Boeingu je to dobré až až, zrovna taková psychická újma je v USA vynikající… Číst vice »

Gajda

Polovina zákazníků s nimi nechce letět – a to dělali průzkum na fóru o letectví? Mnoho lidí letí letadlem a tam jejich rozlišovací schopnosti končí. A ty co to rozlišit umí, pokud někam potřebují a poletí tam Max za poloviční cenu než Airbus a nebo jen ten Max poletí stejně. Mimo to, pokud by se zlepšilo vnímání zákazníků čím letí a A320 se nedej bože stalo to co Maxům, tak v Berlíně a Amsterdamu by mohli bouchat šampíčko, protože by to znamenalo konec dopravy po Evropě a lidi by lítali jen těma bezpečnejma širokotrupejma letadlama na mezikontinentálních letech. Taky jsem… Číst vice »

Pája

Není nad slepou víru v Boeing, že bude mít nejbezpečnější dopravní letadlo ve své kategorii…. Jenže to by muselo být úplně jiné letadlo a ne poslepovaný B 737, který je i přes všechna cingrlátka bohužel designem 100 let za opicemi.Na trhu je halda bezpečnějších letadel, kde se nemusí hledat po stropě co to vlastně vysadilo a kde luštění papírového QRH není základem postupů.

Y.K.

Mě na tom nejvíce fascinuje, že jsou to tak přes rok, kdy většina lidí nesnášela Airbus pro jeho počítačovou „inteligenci“ a kecání do všeho, bylo to „zlatá lana a berany“ v Boeingu a najednou máme postoj úplně převrácený. Fascinující.

Protože problém B737 Max není v tom, že nastavuje starou konstrukci, problém je v tom, že někdo navrhl blbě jeden systém, což se může stát i u kompjůtry nabitého letounu – komplikovanost a digitalizace není záruka bezpečnosti, je to jen jiná cesta i když na ni postupně dojdou všichni, protože má svoje výhody.

Pája

Snaha bojovat s aerodynamickými silami u dopravního letadla, kterému se splaší stabilizátor, pomocí beranů, lan a táhel je prostě ztracený boj. Výsledkem této archaické koncepce je více než 300 mrtvých. To, že tomu napomohl špatně navržený systém, je jenom poslední díra v ementálu, kterým je B737.

Y.K.

Asi nemusím říkat, že berany rozhodně nemají žádné fyzické spojení s výškovkou. Lana tam sice jsou, ale řídí hydrauliku, která staví výškovku – úplně stejně jako FBW letadla, které ovšem hydrauliku neřídí lanky, ale elektrickými povely. Piloti bojují se silami, které tam uměle vyrábí „pocitový systém“. Rozdíl třeba k Airbusu je, že tam takový pocitový systém není a letoun přímo odmítá vykonat zadání které se mu nelíbí provést nebojuje silou, ale filtruje všechny pohyby řízením přes svůj mozek a dělá jen co uzná OK. Problém vůbec není s koncepcí mechanického řízení hydrauliky, s touto koncepcí stále létá obrovský podíl letounů… Číst vice »

Tango73

To na 737 všech verzí není úplně pravda. Ano v normální situaci je výškovka řízena přes posilovače, ale v případě ztráty obou hydraulických systému je možné (se zvýšeným úsilím) ovládat výškovku i čistě mechanicky, s pomocí aerodynamických sil na odlehčovacích panelech a odlehčovacích ploškách. Takže mechanické propojení tam stále je.

Y.K.

To je pravda, ale to se bavíme o úplném selhání hydrauliky, nouzovém stavu, ne o tom, jak to funguje za provozu. „Zvýšené úsilí“ je celkem eufemismus, ty síly v řízení by byly opravdu velké. 🙂

pzag

Jak může mít taková blbost 4 plus? 737 je samozřejmě čistě mechanická a to fyzické spojení existuje a je zachovaná řiditelnost i bez hydrauliky. První Boeing který byl FBW, tak jak se to chápe, byl až B777. B737 nemá žádný Q feel, nic takového nepotřebuje.

Y.K.

Čistě mechanické spojení tam je jen pro případy nouze. Řídí se hydraulikou a hydraulika pochopitelně zcela neguje jakoukoliv pocitovou odezvu v řízení od nárůstu aerodynamických sil. Silová odezva je řízna „feel and centering unit“ a nastavována hydraulickými stavěči.

Elevator feel is provided by a feel computer and a feel and centering unit. The feel and centering unit then applies a resistance at the aft control quadrants to simulate elevator aerodynamic forces.

Pzag

Ještě před pár hodinama žádné fyzické spojení neexistovalo…

Y.K.

Pokud je výškovka ovládána hydraulikou, tak je ovládána hydraulikou. Vazba byla myšlena „jak to provozně funguje“ a opravdu tam v ovládání žádná mechanická vazba nefiguruje (i když existuje, tak není mimo případy nouze signifikatní). Téma bylo, že „pilot bojuje se silami“, ale ty síly tam nejsou kvůli mechanické vazbě, ty síly jsou čistě strojové, simulované.

A jak jste to myslel s tím, že na 737 není žádný Q feel a nepotřebuje jej, když tam je?

Původní Pražák

„většina lidí nesnášela Airbus“
Můžu se zeptat, z jakého vzorku lidí tohle zjevně nesmyslné tvrzení vychází?

Y.K.

Z příspěvků na internetu. Většina byla o tom, jaký je to počítači nadopovaný krám. Kupodivu, už minimálně rok jsou takové komentáře dost vzácné.

Pája

“Kupodivu…” Vážně vás nenapadá důvod?

Y.K.

To je sarkastické „kupodivu“. Je mi jasné čím to je a trochu mě to baví.

Letec

Mohl byste tu haldu úzkotrupých letadel na trhu nějak blížeji specifikovat?

Pája

V zásadě všechna ostatní porovnatelná. Airbus, Bombardier CS (nyní A220), Embraer.

Honza

zákazníci se většinově rozhodují podle ceny. já občas zjišťuju, čím letíme, až když jsem na palubě a podívám se do těch bezpečnostních letáčků, jinak jsem v tomhle analfabet a letadla rozlišuju tak akorát podle velikosti 😀

Pája

Nejbezpečnější letadlo na světě – ha ha ha. 60 let stará rachotina řízená táhly a lanky, ověšená elektronickými krabičkami, které mají zajistit, aby se ta věc udržela ve vzduchu uvnitř letové obálky. No nekupte to.

Tango73

Nechci vypadat jako kverulant, ale nemyslim ze by MAX mel nejakou krabicku co by ho drzela v obalce.

Pája

Nevypadáte. Letová obálka je terminus technicus, znamená zjednodušeně oblast rychlostí v závislosti na násobku gravitačního zrychlení, ve které se letadlo udrží ve vzduchu.

Y.K.

On ale píše o krabičce a ne o letové obálce. Zajímavost: MCAS tam není kvůli udržení v letové obálce.

Y.K.

Můžete definovat, v čem je rozdíl v průběhu letu, jestli se hydraulický stavěč nějaké plochy řídí lankem nebo elektronickou řídicí jednotkou? Protože zde rozdíl není žádný. Rozdíl je jen ve filosofii konstrukce, protože sestavit počítačové řízení je mechanicky jednodušší. Ale obecně to je jen způsob jak dostat povel z místa A do místa B.

FBW letouny jsou také nabité elektronickými krabičkami, které je mají udržet v letové obálce, takže to je argument mimo.

Pája

Evidentně odmítáte připustit, že FBW představuje jednoznačný technologický pokrok, který umožňuje zásadně zvýšit bezpečnost dopravního letadla a do značné míry vyloučit kritické situace, které u zastaralého B737 jsou přehazovány na zásah pilota a listování v papírovém QRH.
Proč muslíte, že oba MAXy skončily jako díra v zemi? Protože síly potřebné k překonání out-of-trim stavu tohoto vrcholu techniky přesáhly fyzické možnosti sil pilotů přetočit lankový mechanismus stavění stabilizátoru.

bohyn

Jenže letadlo zvednout špičku nechtělo u FBW by přitáhnutí systém vyhodnotil jako „blbost“ a ten příkaz ignoroval. Piloti by tak stejně nevěděli co se děje, jen by se tak nenadřeli.

Pája

Nesmysl. FBW je poněkud vyspělejší systém, než ten zoufalý pokus inženýrů od Boeinga o ušetření peněz zvaný MCAS.

Y.K.

Tohle je nesmysl. FBW je „jen“ přenos informací „po drátě“ místo po lanech. Může mít dost různorodou podobu. Inteligenci různého stupně lze přidat do obojího a i B737 má automatiky habakuk. Ochrana letové obálky je u Airbusu mnohem intenzivnější a je zde pochopitelně snažší vylučovat nepovolená zadání, nicméně (stejně jako MCAS) může dělat dost nepředvídatelné věci, pokud selžou senzory informace dávající. Obachováno to mají tím, že AoA jsou tři, ale i to může být někdy málo. Doporučuji k přečtení třeba: https://en.wikipedia.org/wiki/XL_Airways_Germany_Flight_888T Cit: The investigators‘ interest focused on the Air Data Inertial Reference Unit (ADIRU) following recent similar incidents involving Airbus… Číst vice »

Y.K.

1. v situaci není žádný rozdíl. FBW by vyhodnotil stejnou situaci jako „neplatné zadání“ a nedovolil by danou výchylku výškovky. Sice by tam nebyly nezvládnutelné síly, ale počitač bu neudělal něco co odporuje situaci. Pochopitelně se bavíme teoreticky. Já nemám žádný problém s FBW, je to moderní, jednodušší, má to své chyby odlišné od původních koncepcí. FBW navíc nemá vůbec nic společného s listováním v „knihách“. Airbus je FBW letadlo s mozkem a závady také řešíte podle „knihy“. Vymyká se A350 a A380. FBW také přehazuje řešení na pilota, pokud „mozek“ si neví rady, třeba jsou v nesouladu senzory nebo… Číst vice »

Tango73

Tak pokud chce nekdo vedet jak vypada zavada rizeni u FBW letadla, doporucuju precist si zpravu z nehody Smart Lynx pri vycviku. Nyni na AV herald.

Tango73

Nicmene pouceni je z toho jasne – na Boeingu kolo stabu drzet a nepustit, na Airbusu kolo nedrzet…😀…no a zbytek je jen o tom co kdo da.

Y.K.

Jo, to je poučná mimořádka.

bohyn

„Po Boeingu proto chce kompenzace nejen za uzemnění, ale poškozenou důvěru zákazníků.“
Tady bude zakopaný pes. Ucítili další možný zdroj pro kompenzace. Položit otázku, tak aby to vyšlo, není problém. Většina lidí neví co je MAX ani čím létá.

Petr

Nejspíš to budou ti samí lidé, kterým nevadí kouření, každodenní ježdění nejnebezpečnějším dopravním prostředkem na světě jménem auto a podobné radovánky nesrovnatelně nebezpečnější, než je naprosto dokonale zkontrolované letadlo… 😀

Raddie

A kolik lidí dopředu zjišťuje, jakým typem letadla vlastně poletí? 🙂

Bart

Já Teda určitě. Já jsem zvyklí létat s A320 a když tam je 737, tak radši letím s jinou aerolinkou.

Jen tak

oni v tom 737 jsou větší turbulence, viď? 😀

J.ree

Tak to je fakt hodně hloupý argument. Ale jsme rádi, že to víme. (Čeština, to ani nerozebírám).

Y.K.

Tak to je správně přihlouplý důvod, nicméně proti gustu…

Maty

Pokud je to kvůli bezpečnosti tak b737ng má 16 000 000h než se něco vážného stane a a320 jen 14 000 000h

Y.K.

tady stejně lidi řeší něco a pak jedou na letiště autem, kde mají riziko smrti o řády výš. 🙂

Radek Janata

To sice normálně málokdo, ale klidně mohou vznikat FB skupiny „nelétám s aerolinkou XY, protože má půlku letadel 737 Max“ a tak se to může mezi lidi rozšířit.

Po 11.září 2001 taky poklesl zájem o létání, ačkoliv opakování té teroristické akce nebylo příliš pravděpodobné.

Marťas

Ti, kteří létají častěji, mívají nějaké preference. Nemusejí nutně sledovat typy letadel, ale tak nějak intuitivně porovnávají sedačky, místo pro nohy, toalety a podobné věci. Jedním z takových kritérií může být i „nechci letět MAXem“.

Nekdo

jjj, taky mam takove preference, zejm. nechci prestupovat v CDG, LHR, nechci prejizdet mezi letisti (napr. LHR/LGW, nebo CDG/ORY, nebo v MOW). zasadne neletam statem skryte dotovanymi arabskymi aerolinkami (EY, EK, etc.), pri nutnosti prestupu preferuji dlouhy/kratky nebo kratky/dlouhy pred dvema podobne stredne dlouhymi. pokud mozno neprestupuji mezinarodni/mezinarodni v US (kvuli nutnosti vylezu z tranzitni zony). kazdy mame sve preference 😉

J.L.

změny se na letadle udělalY

Karel

Jojo – na letadle se nám udělaly nějaké změny, ale ještě jsme úplně nezjistili, jaké. Tak nějak si vývojovou práci Boeingu představuji.

Karel

Všechno je pod kontrolou. Všechno je zajištěné
a pojištěné.
Vždyť nic se nemůže stát. Nemusíte se bát. Můžete klidně spát.
Energetik, meteorolog, ideolog, paleontolog i gynekolog vás má rád.

®: To jenom buřiči bouří!
Skeptičtí pesimisti!
Chroničtí kverulanti lidi zbytečně plaší,
jenom je straší.

Jiří

A tohle bude přesně problém pro pravé české turisty (koupáky) aby se udělali zajímavými že oni s MAXíkem prostě nepoletí. A to ani kdyby EASA všechny ubezpečila že je to nejbezpečnější éro světa a že i A320 family má taky nějaké mouchy 😂

Jen tak

nn… bude to jinak.

cesti koupaci tom poleti, a pak v hospode budou te sebe delat hediny, co to malem neprezili 🙂

Mirek

Koupáci stejně nemaj na výběr, nikdy nezapomenu jak nám kvůli nedostatku letadel poslali 787, to bylo keců, že tím etiopských štítem nepoletí 😃

Mirek

*šrotem

Jiří

No etiopci sice maj Dreamlinery, ale SW si objednávalo A350 verze 900, a to by nebyl koupák aby neměl k letounu kterým letí nějaké připomínky. 😁

Y.K.

Tak jistě. na fotkách se aerolinky vždycky chlubí „válendama“ (bussines), „kutlochy“ (suite), sprchama a já nevím jakým luxusem a oni pak sedí v ekonomické tlačence, takže je jistě někdo obírá o jejich právo na pohodlí, které si poctivě zaplatiti na all inclusive pobytu za 11 litrů. 🙂

Jiří

Taky možnost 😂

Lukas

90% ludi ani nevie cim leti takze…

MildaIV

To je taky jediný štěstí pro ty aerolinky. Prostě z letadla sundají všechny nápisy Boeing, 737a MAX a nechají na něm jenom firemní logo 🙂

Nekdo

nekdo z pribuznych vypravel, kterak se vypravili travelou na nejaky pastikarsky zajezd a na PRG pri nastupu si jina cestujici vsimla, ze letadlo ma na sobe napis „Pardubice“ a zacala delat povyk, ze ona si snad zaplatila zajezd k mori a do Pardubic neleti! takze asi tolik k tomu, kolik toho o zelezu vi prumerny koupacky substrat 😀

TGm

Průzkum založený na obecně známém faktu, že polovina lidí má strach z létání prožívání v různé intenzitě a druhé polovině létání přináší radost . Je ten článek o strachu z B737 -Max nebo spíše aerolinky zavětřily možnost získat u Boeingu slevy? Přejmenuju 737 -Max? Ne, ale do dvou let přijde “nová generace” Boeing 007 to asi nebude. To příliš připomíná let Korean Air z 1. září 1983 Takže Boeing Smart A?

Bart

Boeing 007 připomínající let KAL 007? Ale prosím vás… 90% lidí ani neví, že se něco takového stalo. Spíše by to připomínalo Boeing 707, takže by si asi lidé mysleli, že letí 60 let starým letadlem. A boeing smart A? Vy máte teda opravdu bujnou fantazii…

Raddie

KAL 007 byl trošku jiný příběh. Tam nešlo o letadlo, ale o špionážní hrátky obou supervelmocí studené války. A doplatilo na ně 269 nevinných lidí.

Bart

Bravo, objevil jste Ameriku!

tom

Přesně. Ve skutečnosti většina neví, jestli letí s airbusem nebo boeingem a ani je to nezajímá, prostě letí nějakým letadlem.
Panikářů, co letět s Maxem odmítnou, bude minimum

Karel

Tak já si třeba hlavně nemyslím, že ten šlendrián je typický pro Boeing. Příště může mít podobný průšvih kterýkoliv jiný výrobce letadel. Však skoro každý člověk někdy pracoval v nějaké firmě nebo na nějakém úřadu a ví, jak to dneska chodí.

Vítek

No ono pak většina cestujících stejně nepozná jestli sednou do Airbusu nebo do MAXu. Ty aerolinky co vozej koupáky k moři tak jsou za vodou co to pustěj do provozu.

tom

tom

Matt

Jak řekl ředitel naší firmy poté co zavedli na základě průzkumu novinku a ta se nechytila: „Ty lidi nám do dotazníku říkají něco úplně jiného než se pak chovají“. A až Ryanair přebere ty svoje Maxy a dá letenky za 5€, tak se o ně lidi ještě poperou.