Nová elektrická jednotka: Škoda začala pracovat na nástupci RegioPanterů

Původní vizualizace nových elektrických jednotek pro lotyšské železnicePůvodní vizualizace nových elektrických jednotek pro lotyšské železnice

Strojírenská skupina Škoda Transportation začala pracovat na vývoji nové příměstské elektrické jednotky (EMU), která má být nástupcem dnešních RegioPanterů a

174 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

To bude zlepšováček… a kola to mít ještě bude?
Nebo to už bude bez kol, protože ty se vrtí, když to jede víc jak 110 km/h.
Jsem zvědavý, který dopravce slízne, dělat ŠT zkušební ústav… 🙂

Jan Sova

Spíš by to chtělo na hlavních koridorech nového slona, protože ty Pantery jsou fakt malé…. Nebo něco mezi oběma, aby se to dalo variabilně párovat a nasazovat dle potřeby….

Ryk Mat

Budou se v tom ozývat rány, bude to hlučné a špatně odpružené a béčka za to budou jezdit stejně často jako za ty fujpantéry. Made by Škoda.

Martin

Byl bych rad, kdyby vyrobili jednotku pro dalkovou dopravu, ktera by mohla nahradit i nektere soucasne vlaky s vagony a lokomotivou. S automatickym sprahlem a s moznosti sestaveni v depu do ruznych delek…

Mj., skoda, ze se nechteji venovat vyvoji nove lokomotivy, ev. i vyrobe klasickych vagonu (na urovni 21.stol.)…

SuJeP

Klasické vagony de-facto vyrábí. Ve spolupráci se Siemensem.

Martin

Napadaji me myslenky na moznost nabidky vice trid, jako premiove, business, polohovatelne sedacky, Neco luxusnejsiho…
AV system pro cestujici, moznost zobrazit si polohy vlaku, navaznou dopravu, automaty na jidlo a piti, bodove osvetleni…
U vnitrostatnich spoju, nizkopodlazni, snadne spojovani vozu, na rychlost 230km/h, tiche, pohodlne, prehazovani sedacek do smeru jizdy, bezpecnostni systemy…
Na nasem trhu a kolejich se hodi i naklapeci system souprav…

Vim, ze vyrobce dodava vozy na klic, ale odprezentovani skutecneho vozu na veletrhu s tim nejlepsim, dela hodne…
Me by strasne bavilo se chlubit necim spickovym a spickove vybavenym…

Karel

Inter panter nebo regio panter?

Blázen

Proč-2…karel je můj kámoš !!

David S.

Že začíná vývoj nástupce Panterů, je dobrá zpáva a ukazuje to, že Škodovka v této oblasti nestagnuje a myslí na budoucí rozvoj. Pantery byly a stále jsou (přes všechny své neduhy) celkem úspěšným vozidlem (vždyť jich je už přes padesát a běží výroba dalších). Elektrické jednotky jsou v dnešní době velmi žádané a budou i v budoucnu, proto bych rád viděl také nástupce CityElefantů, který by své místo na trhu určitě našel.

HonzaEM

Ještě ani pantery pořádně nejezdí a už zase něco dalšího? To je teda Kocourkov.

Jiří Kocurek

Za dřívbylolíp se třeba 20 roků jen říkalo, jak jsme světová špička a vyvíjelo se pouze do šuplíku. Od doby Tornáda do výjezdu Krakena. A tak je to šotosprávně: Nové věsi maximálně jednou za 20 let, nejlépe však nikdy. Aby se šotóši z dílny nemuseli v životě už nikdy nic učit. Nejsou přece ve škole.

Robert Šalda

No jistě. Správné šotohodnotné vozidlo přeci musí existovat v jednom, maximálně dvou exemplářích. Jinak různých variant Panterů nejezdí už zas tak málo. Ve výrobě jsou další a dost jich je nasmlouvaných. A je nejvyšší čas myslet na budoucnost, vývoj nástupce netrvá pár měsíců.

BND30

A musí již být nejlépe odstavené z provozu, aby jeho šotky mýdlovou krabičkou nabraly cenu a mohlo se dychtivě naslouchat báchorkám, jak dřív bylo všechno lepší….

Jerry

Kocourku : si najdi přehled kokoti co Škoda Plzeň vyrobila od r.1900 až doteď a nemel nesmysly.tornada a krakeny vyráběla vagonka Studénka.

Robert Šalda

V případě výroby elektrických jednotek lze historii Vagonky Studénky a Škody brát jako jeden celek. Vagonka Studénka (tedy část pro výrobu osobních kolejových vozidel) se stala součásti ČKD jako ČKD Vagonka, přestěhovala se do Vítkovic a poté se stala součástí koncernu ŠkodaTransportation.

barnye

kdo ti řekl, že panteři nejezdí?

HonzaEM

No vždyť jich je málo a jsou teprve krátce.

Vladimír D.

Přál bych si, aby náš „takřka národní“ výrobce kolejových vozidel, navázal na ty nejlepší škodovácké tradice a vyrobil skutečně moderní elektrickou jednotku pro budoucnost, která nebude trpět děckými nemocemi, bude líbivá, vzhledná a jízda v ní příjemná. Měl by do ní vložit invenci a přijít s novými nápady, které by se pak staly trendem. A aby pak tyto jednotky na kolejích vydržely léta, celou dobu fungovaly bez poruch a aby našly u našich i zahraničních cestujících patřičnou oblibu.

HonzaEM

Tak tu už mají. Regiopanter.

David S.

Vcelku souhlasím, ale řekněte mi jaké vozidlo netrpělo ,,dětskými nemocemi“? U menších projektů (například jen na několik desítek vozidel) je to vcelku běžná věc… A většinou se problémy po nějaké době vychytají. Kolik už jen vozidel bylo zpočátku nespolehlivých a nakonec s nimi žádné problémy nejsou…

Tonda Sehnal

Přesně taková jednotka už jezdí 🙂
Říkají jí Mireo a vyrábí ji v Německu. A proto proč zase prošlapávat slepé uličky? Nebylo by jednodušší si koupit něco, co je odzkoušené a prostě funguje?

Alibaba

A je to Mireo odzkoušené pro nás ČR (nemyslím tím, jestli se to testovalo ve Velimi)? A bude to tady fungovat? Má to vůbec vícesystémovou verzi?

HolyTrinity

Když si to v Česku nikdo neobjedná, tak to fungovat nebude. Výrobce nebude do schvalování strkat prachy, pokud nebude potenciál u zákazníků. Mimochodem, Mireo je i v hybridní verzi drát/baterie. Zrovna to by se na české železnici šiklo, namátkou třeba na trati ÚnO – Králíky/Hanušovice, Sp Ostrava – Štramberk, Brno – Jihlava (po elektrifikaci do Třebíče), Sp Přerov – Zlín, Os Plzeň – Bezdružice nebo Plzeň – Radnice nebo i pro prodloužení linky R49 z KH hl.n. na KH město (protože jinak bude víceméně pořád vozit vzduch) a případné pendly Kolín – Kutná Hora město… a našlo by se toho… Číst vice »

Alibaba

A je to Mireo ve verzi 3kV=/25kV 50Hz? A schválené? Jestli ne, pak je nějaká hybridní německá verze k ničemu. Jestli ano, pak si ho teprve někdo může objednat (kdo?, ČD to asi nebude, nechtěl bych mít ve vozovém parku spousty druhů vlaků/jednotek).

Pražák

Protože milý Tondo, musíte nejdříve něco vyrobit a prodat, případně poskytnout za peníze nějakou službu a pak teprve můžete něco kupovat. Navíc máte pocit, že je Panter z pohledu ŠT neúspěšný projekt? Já tedy ne, zatím jich vyrobili desítky kusů a na další desítky kusů mají objednávky. A to nejen na ČD.

Původní varák

Je to hodně neúspěšný projekt. ČD to berou, protože „kamarádi“ a ty dáš do kapsy tam a já zas někdy tobě…..ostatní co si ten paskvil koupili poznají časem svou chybu. Němci už to poznali, naštěstí koupili jen takové množství, které se dá nahradit lehce něčím inteligentnějším.

Pražák

Němci koupili Pantera? Kdy? Když už něco plácáte, tak si alespoň zjistěte fakta.

Pavel

Vývoj je dobrý. A snad se poučili z chyb na Panterech a Elefantech. Jen si říkám, aby ten vývoj stihli. Oni nám tu Plzeň nejspíš Němci vybombardujou za ty 109E pro DB.

Elb

Tak snad nové jednotky už budou držet lepší krok s konkurencí, co se výkonu týče..

Přemek

A co postupná modernizace 109 E? Samostatný vývoj je silná základna pro optimalizaci, a to i produktů vzniklých ještě ve vývojově nesamostatných podmínkách. 109 E je podle všeho dobrý projekt, jen není dotažený. Navíc samostatné lokomotivy budou mít trvale místo v železniční dopravě, jakkoli se to může dnes zdát být nesmyslné. S CZLOKO by šlo o vzájemně si téměř nekonkurující domácí výrobní dvojici s obrovskou perspektivou.

David

109E dobrý projekt? A podle čeho se to poměřuje? Že je dražší než Vectron nebo Traxx?

Kuba

Z jakých čísel usuzujete, že je dražší?

Paja

Tak to myslím všichni tušíme 🙂

noerf

David: zajímavá by byla cena pro lokomotivy pro DB. Pro ČD byla už v základu na tržní poměry vysoká.

Martin 2

Pan projektant se ozval.

Ondra

Hele a je nějaká možnost, že se to třeba stihne dovyvinout tak rychle, aby poslední kusy Panterů co si objednával JMKraj byly už tady tyto nové?

XXXD

JMK si objednal pantery, které nabídla ŠT. A ŠT asi nebude nabízet vlak, který ještě ani neexistuje. Takže si snite dál. Pokud si JMK nové pantery noebjedná v rámci další soutěže, tak máte smůlu. Teoreticky by se asi nějaký dodatek ke smlově dal udělat, ale vlak, který se teď začal teprve kreslit hned tak nebude, vzhledem k tomu, že se pak ještě musí otestovat a schválit.

Tonda Sehnal

Národní výrobce už jednou dokázal prodat lokomotivu, kterou nikdy nikdo neviděl. A dokázal ji prodat velmi velmi dobře 😀

Ondra

Já opravdu nesním, jen jsem se ptal, mému výroku přikládáte vlastnost kterou nemá, to by se snad v seriozní diskuzi stávat nemělo. Nejsem prostě detailně znalý časové náročnosti vývoje a testů, nicméně jak to teď pořádně čtu, tak ty vlaky mají být JMKraji dodány mnohem dřív než jsem si původně myslel, takže uznávám že moje otázka tímto ztrácí smysl..

HonzaEM

Doufejme že ne.

Aleš

Vždyť je to pár let, co jezdí, proč se musí vyvíjet nové? Stačilo by tyhle upravit. Já jsem teda jen cestující, jezdím s nima rád, blbý je a nich akorát kravál (hučení kdečeho a spojení vozů) a tvrdá nepohodlná sedadla, největší slabiny i u Interpanterů.

kakov

nemějte strach ono bude pár let trvat, než to bude běžně jezdit s cestujícími

Hen ten oný

Ale už teď si výrobce na těchto stránkách může přečíst, co bude vadit budoucím cestujícím až budou v provozu. A taky na to reagovat.

XXXD

Tak ono, o podvozcích asi vědí a sedačky si vybírá snad zákazník sám, takže ani nemusí nic číst.

Elb

Proč by měli 15 let vyrábět stejný model, když pracují v konkurečním prostředí, které se dál vyvíjí? A že by na Panterech nebylo co zlepšovat..

pony

tak 15 let se nejspis vyrabet bude, pokud ted „zacali pracovat“, tak prvni seriove dodavky prijdou tak nejspis koncem dekady (pokud tedy nejake budou, samozrejme)

HonzaEM

Taky to nechápu.

David

Už nejsme v socialismu, kdy se tramvaj T3 vyráběla 30 let. Proberte se.

Jiří Kocurek

nebylo to maličko víc než 30 let? Pravda, nelze upřít snahu ČKD, které po létech vývoje předehnalo kapitalismus a do tramvají začalo osazovat polovodičovou výzbroj namísto zrychlovače. Zlí kapitalisté ve Francii v 80. letech již vyvíjeli nízkopodlažní tramvaj typu RT6.

Paja

Tak si vemte že za války (té největší co zatím byla) se běžně připravoval nástupce (třeba letadla) už v době, kdy se teprve ten původní model zaváděl do výzbroje.

Jiří 3

To že se vyvýjí nástupce Panterů se dalo očekávat a uvidíme, jak to dopadne. Přeju Škodovce ať jim ta nová jednotka se podaří. Co se týče nástupce 109E, tak tam se taky dá časem očekávat nástupce, avšak asi až po nástupci Panterů.

HonzaEM

Kdyby radši vyvíjeli dvoupodlažní pantografovou jednotku D-Dart, to je totiž něco, co od ukončení výroby elefantů hodně chybí.

Krocan

Taky si říkám…
Né nutně D-Dart (který má svoje silné i slabé stránky), ale něco patrového by bylo potřeba…

HonzaEM

Ona patrová koncepce má spoustu nevýhod, ale pro Prahu je to asi nutnost.

Krocan

No o to nejde. S vývojem nových pater souhlasím. Ale D-Dart je velmi specifický typ…
Takže bych se při vývinu těch patráků neomezoval pouze tímto konceptem, ale zvážil bych i jiné alternativy…

XXXD

Jaké konkrétně máte na mysli?

David

Jiří: Co se týče nástupce, dá se očekávat nástupce, ale až po nástupci… 😂

Filias

U té 109E bych byl opatrný. Tam je větší konkurence. Maximálně bych to viděl na nějakou modernizaci.

Jiří 3

Ano to máte pravdu, avšak Škodovka by mohla překvapit, navíc když ČD poptávají lokomotivu na 230 km/s, tak by mohla 109E posloužit jako základ pro tuto lokomotivu.

Krocan

Takže Škoda Transportation samostatně něco vyvíjí a nečeká s vývinem až se jí z politických důvodů něco dohodí…Nečekal bych, že se tohohle někdy dočkám! Zdá se, že Škoda pod Kellnerem je skutečně něco lepšího než stará kyperská Škoda… To rád slyším.. 🙂

Ten_z_Bíliny

Což je Škoda, protože „kyperská“ mafie ze Škody vytáhla tolik miliard, který by zainvestovaly takového vývoje, že už Škoda mohla být úplně někde jinde. Ale snad se blýská ne lepší časy a budeme moc být na tuhle firmu hrdí. Měli by se pustit do nějaké modulárnější platformy, aby obsáhli i trh s DMU.

bkp

Jednopodlažní jednotka byla vyvíjená dřív, než přišla první objednávka.

ČD4ever

Znamená to, že Pantery se nepovedly, když se poměrně brzy po jejich zprovoznění začne vyvíjet jejich nástupce?

bkp

Po deseti letech? Jo, proti socialistickému průmyslu to je brzo.

HonzaEM

Ano je to brzo, od té doby technologie moc výrazně nepokročily. Jediný co se mělo udělat, aby ty podvozky nebyly tak strašný a člověk z toho nebyl vyklepaný až hrůza.

bkp

Vážně za 10 let technologie nepokročily?
Navíc inovací může být víc, třeba jacobs podvozky a průběžně nízkopodlažní uspořádání, podobný krok ostatně udělal i Siemens, viz. Desiro ML.

Hen ten oný

Na žabí tlamy mít rozhodně nebudou.

Milos

Ono taky asi zalezi na tom, jak moc bude nova jednotka vychazet ze stary.

Jiří Kocurek

To znamená, že se automobil Škoda Octavia již 3x nepovedl a proto to Škoda zkouší se 4. generací. Zatímco takové Škoda 1203, to bylo něco jiného. Ta se vydržela vyrábět 30 roků beze změny, se 40 let starým motorem. Takže to muselo být auto nesporných kvalit. Však ji také zkoušeli 10 roků, než šla do série.

Toto je samozřejmě ironie.

David

Kocurek: Čtenáři těchto stránek jsou bystří lidé a není potřeba jim na konci ironického příspěvku psát, že je to ironie. To přece každý vidí. Ledaže byste si nebyl jistý tím, jestli ironii umíte správně podat.

Martin 2

Doufám, že zůstanou jenom u toho malování.

Přemek

Už jste něco vyrojektoval a vyrobil? Děkuji.

Martin 2

Já mám tu čest s těmi křápy jezdit. Asi tak

Štěpán

Designově vypadá mnohem lépe, narozdíl od pantera nemá na střeše vidět ty strašné hrby.

_Pavel_

Ta ilustrace nebude podoba té nové jednotky… 🙂

Pražák

Přesně tak. Je to jen marketingový obrázek Panterů pro Lotyšské dráhy.

Hen ten oný

Jestliže Škoda T. začala pracovat na vývoji RegioPanterů a InterPanterů, je už nejvyšší čas začít uvažovat nad tím, jak se budou jmenovat. Aby se dodržela nastavená linie, je mým návrhem RegioJaguár a InterJaguár.

_Pavel_

Nevím jak to má Škoda s ČD pořešené, ale tohle budou nejspíše ochranné značky Českých drah.

Ketchup1970

Jaguáry ne, to by ve spojení s předponou Regio dělalo neplechu , už beztak nám krajo-trysk děla problémy …

Dáda

Já bych chtěl tygra.

Přemek

Já geparda.

Chytrý za 2

Ještě je volný ocelot.

Jiří Kocurek

levhart, puma… je jich víc. A kdyby pochybělo, tak existuje rovněž tion a liger.

ythomas_ct

…a levharta… ;o)

Karel

Kočku!:-) 😸😸😸

Chytrý za 2

Inter-kočka snad ani né. Pro mě by to mohl býtstabilní Inter a Regio PARTNER.

Vbb

Ocicat !!!!
(ale byl by problém s dodávkami na Slovensko 🙂 )

Jiří Kocurek

PzKpfw? Tak to raději ne, ikdyž s tím má Škoda také zkušenosti.

David

Jedině InterJet a RegioJet 👍

Ondra

RegioJet 😂😂

Chytrý za 2

Když ono je už těch „džetů“, že se v tom čert vyzná.

Sinep Anigav

Z úcty k tradici se přimlouvám za – RegioTlam a InterTlam

Chytrý za 2

Ten byl jen jeden. Ale přezdívka trefná.

Jirka

Jsou už nějaké fotky z výroby push-pullů pro Moravskoslezský kraj? S tím brejlovcem to bude vypadat úžasně. 🙂

PetrD

Jestli bude opět letos den otevřených dveří, tak by tam mohli být vidět. Jako předloni NIM.

David

Určitě. Brejlovec projde redesignem (pouze z jedné strany) tak, aby byl vzhledově shodný s čelem pushpull jednotky. Vznikne tak ucelená, designově sladěná (tvar i nátěr) jednotka, jako známe například z railjetů. Cestující tak na první pohled nepozná, jestli souprava zrovna pulluje nebo pušuje a bude ji (zcela právem) považovat za ucelenou jednotku bez toho, že by identifikoval umístění hnacího modulu (tj brejlovce). To bude po zvlněnené D47/D1 a nevyužitém letišti v Mošnově další zásadní příspěvek ke zlepšení dopravy v nejkrásnějšim kraji naší republiky.

jan

Děsivé, že za Klause opět nechali zazdít celý projekt řady 169 asynchronní lokomotivy. Do kterého evidentně investovali hodně energie. To by se v Číně nestalo.
Verze Panteru 2 by mohla vychytat některé věci a mohlo by to být dobré. Stadler nejspíše necpe vše na střechu a asi ví proč.
A jsem zvědav na to patro. Patra sice taky dělá více firem. Ale patra mají podle mě výhodu v poplatcích za tunu, že jsou efektivnější.

Filip Peter

Ad. Stadler: jednotky od Stadleru mají důležité komponenty na střeše, tak jako u všech ostatních výrobců. I jednotky konceptu Stadler GTW mají některá zařízení ve střešní části.
Ad. Klaus: nechci tu politikařit o to tu moc nejde, a mám na něj taky svůj názor. Ale vývoj lokomotiv asynchronních se zastavil především proto že vedení dosazené na počátku 90. let vyhodilo celé vývojové oddělení, a projekty bylo možno nalézt v popelnicích… Proto taky 380 byla vyvíjena tak dlouho, Know-how Škody Plzeň bylo ztraceno a zničeno.

Přemek

Ohledně vyhazovu projektantů před třiceti lety jen tolik, že je s podivem, že se nenašla přinejmenším ekvivalentní náhrada, když ještě nevládly jen peníze. Když není konkurence soutěží o nejlepší řešení s jeho následným kooperativním sdílením, jde ekonomika a finance do háje.

David

Peníze nevládly naposledy v době, kdy ještě žádné neexistovaly.

Jiří Kocurek

Co to melete? Nejméně dva asynchrony normálně jezdí.

Paja

Myslím že je o něco větší škoda střídavých Peršingů.

Miras

No, ono je to sice pěkné, že vymýšlí nové jednotky, k čemu ale to je, když většinu času tráví v depu v Olomouci a místo nich jezdí ty staré pantografy? 🙂

Pražák

To také může být kvalitou lokální údržby, plzeňské pantery jezdí bez problémů. Na druhou stranu je fakt, že je to poslední série a tak to v ŠT už vychytali.

Matěj

Já teda vůbdc nevídám náhradní soupravy za Pantery v Ústeckém kraji, a to se tam jedná o první generaci.

Kubrt

PJ Děčín má jednu jednotku navíc proti turnusové potřebě, takže mají lepší šanci vyjezdit to s určenou řadou, než Olomouc.

HonzaEM

Děčínský taky.

Kubrt

Nepřehánějte. Tři jednotky ve třídenním, dosti nadupaném (PDB 621 km) oběhu, to se bez náhrady jinou řadou vyjezdit nedá.

X 1

Vyslechnuto kdysi z dílny: Když jezdí všechny tři, tak boucháme šampáňo. 🙂

Kubrt

Tak to už maj tejden párty 🙂

Pražák

A tím jsme zpět u té údržby. Pokud mají párty pokaždé když jezdí všechny jednotky, tak údržba za střízliva probíhá jen velmi vzácně 🙂

Jiří Kocurek

No nevím, jeden šampus na celou dílnu, koho tím jako opijete?

Pražák

Šampus na dílnách ČD? Tam tak Rossiskoe Igristoe, v nejlepším Bohémku. A X1 říká, že otevírají šampáňo, množství nijak neupřesnil a jak já znám příslušníky modré armády, tak u jedné lahve rozhodně nezůstávají. 🙂

ukulele

To neuvažování o nástupcem 109E je zvláštní a nevěstí to nic dobrého. Vývoj musí být kontinuální. Je bezpodmínečně nutné přijít s novu řadou a umět ji prodat. I kdyby to měla být jen mírně vylepšená 109E.
Z obchodního hlediska je 109E těžký propadák a nelze čekat, že si ji někdo dobrovolně koupí. Prostě to vypadá, že vývoj a prodej jednotek, tramvají a el. výzbroje do trolejbusů je pohodlnější a výroba lokomotiv končí.

jan

Nevím proč nesníží její cenu. Když ji mají hotovou..

eLKá

Pokud se nepletu, tak o „nevývoji“ nové lokomotivy se rozhodlo ještě za starého vedení a je otázka, co vše by šlo ze 109E dnes použít – i vzhledem k novým TSI. Obávám se, že bude muset jít o zcela nové vozidlo. Takže pokud na jedné straně ŠTRN má (jako každá firma) nějaké lidské zdroje ve vývoji a před sebou celkem naplněnou výrobu jednotkami a tramvajemi, tak celkem chápu, že se jim do (pravděpodobně) zcela nového vozidla s nejistým trhem až tolik nechce (a nezapomínejme na to, jak jsou 109E vnímány u základního zákazníka ŠTRN – tedy u Českých drah). Ale… Číst vice »

Dušan

Doufám, že pan Majer oznámí, že s výrobou lokomotiv opravdu již definitivně skončili, abych si v klidu na oslavu této zprávy mohl doma vychutnat svůj 12-letý rum z Venezuely:-))

David

Pan Majer už pohádky nečte. Teď to po něm převzal Rumburak.

Vít Jůza

Lepší uspět v něčem, než se snažit uspět ve všem.

Dušan

Nesmysl, ta mašina se prostě nepovedla a nikdo ji nechce…vyrobilo se 20 ks pro ČD, pak 2 ks pro ZSSK a pak 6 ks pro Německo = to je celkem 28 vyrobených a prodaných kusů za situace, kdy prodeje Vectronů se blíží už řádově 1 000 ks = za takové situace by bylo naprosté bláznovství budovat servis, nedej Bože investovat do nějakého vývoje..pokud by se těch mašin třeba prodalo 700 a Vectronů 1 000 ks, tak OK, pak asi by to mělo smysl, ale takhle ne. Koneckonců i těch 28 ks se jim královsky nakonec zaplatilo a je to pořád… Číst vice »

Paja

Teď si představte kolik se vyrobilo Albatrosů, Banánů nebo Krys/Goril 🙂 A všechny se provozovaly (a některé ještě provozují).

Dusanh

A kolik tehdy bylo pro ty lokomotivy zákazníků, že…

Dušan

No to je právě asi na tom všem úplně nejlepší..tenkrát byla škodárna monopolni dodavatel, což mj. znamenalo, že kdyby se rozhodli žádné mašiny nevyrábět, tak tehdejší komančský průmysl se poroučel k zemi. Takže tenkrát nemohl ředitel škody říct, sorry, manažerské selhání, řada 163/363/150/350 se nám nepovedla…odvezte si ji do sběrného dvora, protože by ho soudruzi postavili okamžitě ke zdi, zvlášť v 50-kách a to lidi motivovalo, aby byl výrobek funkční = to se dneska neděje, proto 380-tak dopadla tak jak dopadla, že:-)))

czhunter

No já vám nevím, jak čtu monografie od Corony, tak snad s každou novou řadou lokomotiv byly obrovské problémy – při vývoji a pak i při provozu – i v 50. letech. (samozřejmě, když to byly jen nějaké „facelifty“ na trošku prodlouženém pojezdu atd., tam těch problémů tolik nebylo).
Týká se elektrik i dieselů a jednotek (s těma bylo problémů úplně nejvíc) – u pár nevím, ty mě nezajímají, o těch nečtu.

Pražák

Ona ta přezdívka Pershing nebyla bezdůvodná, rychlý start a krátký dojezd 🙂 Někde jsem četl, že z prvních dvaceti dodaných jich v prvních dvou letech naráz nejezdilo více než 7-8. A dnes na nich stojí železniční doprava.

Přemek

Pokud vím, každou novou loko museli vyléčit z dětských nemocí. Jenže problém je jinde – když není motivací kvalita a radost z povedené konstrukce (k zasloužené odměně), tak je to jako čína bez masa a koření – najíte se tím, ale radost žádná a peněz málo.

Přemek

Jen si tu odměnu nesmí vyplácet neschopní manažeři…

Dáda

Albatrosů? nolkovejch 40 a jedničkovejch 15, tj taky nic moc….

Paja

No právě. Krys bylo 20, jestli se nepletu (tedy stejně jako 380) a jezdí pořád. Asi tenkrát nikdo nevěděl že nemá cenu kvůli pár mašinkám dělat servisní zázemí (naštěstí).

David

Paja: Možná byste si měl nastudovat, co začátkem sedmdesátých let znamenala ne/konvertibilita československé koruny a co dostupnost devizových prostředků. Protože pak se to jeví celé v úplně jiném světle.

Alibaba

350 – 20ks
150(151) – 27ks
Jen bych do řady těhlech lokomotiv ještě přihodil ty lokomotivy co Škodovka dodávala do Ruska.
ČS200, ČS8, ČS7, ČS6

eLKá

Netroufnu si vůbec odhadovat, od jaké série by se vyplatilo ŠTRN vyvinout novou lokomotivu, jaké by měla mít parametry, kolik by měla stát a pro jaké trhy by měla být určena. To, že Siemens dnes seká Vectrony jak Baťa cvičky, to je fakt, ale nikde není napsáno, že tomu tak bude i za 20 let. Z vnějšku se mi proto zdá, že PPF velmi dobře ví, co dnes ŠTRN obchodně jde (a to zjevně intenzivně rozvíjí) a lokomotivami se (snad) bude zabývat ve chvíli, kdy se pro ně otevře prostor.

ythomas_ct

…to „baťovské sekání cviček“ má ovšem i svou odvrácenou stránku. Ono by to bylo na širší diskusi, ale jako ukázkový příklad uvedu skutečnost, že jsme se za posledních 50 letech vývoje lokomotiv dostali v Evropě do stavu, kdy o půl století novější lokomotiva vykazuje v obloucích velmi malých poloměrů zhruba o 20 až 30 % větší poškozující účinky na trať než její „babička“. A dokud „se něco nezmění“, tak se vývoj v tomto ohledu v podstatě zastaví (resp. už se zastavil) – vectrony a traxxy (ve velkých sériích) forever, pro inovace (a tedy i pro další výrobce) tu v zásadě… Číst vice »

Dušan

Na oblouky velmi malých poloměrů se přece řešení už dávno našlo a pojmenovalo se ADD nebo ne ? To, že není třeba povinné je věc druhá, ale rozhodně to není tak, že by výrobci vůbec, ale vůbec nevěděli, co s podvozky mašiny v těchto obloucích dělat = takže tento argument od Vás absolutně neberu, to je jak plakat, že elektrická mašina nejede protože nemá ani jeden sběrač za situace, kdy si dopravce ten sběrač na mašině od výrobce ani neobjednal:-))

ythomas_ct

…tak je určitě fajn, že jste přesvědčen o všeléčivých účincích ADD! ;o) Slovy klasika bych se zeptal: „A bude to stačit?“ Mimochodem je zajímavé, že na fotkách ze Švýcarsku, kde by se to tedy i projevilo v poplatcích za DC, zrovna nějak to ADD u vectronů nevídám. BLS to objednalo „dole bez“, SBB-CI taky…

Vbb

Aha, tohle ADD teda asi nebude „Automatic drop down“, tedy automatické stažení sběrače v případě poškození ližiny, že?
Já furt, co mají společného malé oblouky se stahováním sběrače (když je pavouk ještě daleko 🙂 )

Dušan

add VBB:
ADD – aktivní hydraulický tlumič pokud se nepletu:–))
Tady je to vyfocené na Vectronu OBB v celé své kráse – viz níže:
https://twitter.com/lokfuehrer_tim/status/1146469069308289026
Jenže to není povinné asik holt, no….

Honza D.

Nezapomínejte, že řada 350, resp. 150/1 v ss verzi a spousta dalších jsou příbuzné více řadám lokomotiv jezdících ve velkém množství v bývalém SSSR. Koneckonců ČS200, širší příbuzná 151, stále vozí Něvský express.

HonzaEM

S tou mašinou souhlasím, 380 se moc nepovedla a další nejsou, tak se nakupujou ty obludy Vectrony, tady je díra v nabídce českých mašin, ale nových (jednopodlažních) pantografů už máme dost, takže nové nejsou potřeba. Jsou hodně potřeba nové dvoupodlažní pantografy, protože elefanty se podle TSI už několik let nesmějí vyrábět a nástupci nejsou. Takhle příměstská doprava v okolí Prahy asi brzo zkolabuje.

HonzaEM

Nové jse mmyslel jako další řady, ne další kusy.

Honza D.

To právě musí napřed pro Ostravsko vyrobit pantery, aby se jejich ešusy uvolnily pro Prahu. Tím se na pár let vyřeší situace okolo Prahy a potom se začnou dělat dvousystémové, přeci jenom snad už tou dobou začne přepojování na střídavinu.

Alibaba

Panterů není dost. Naopak bych řekl, že kromě Prahy se patrové soupravy nikam pro velkou kapacitu nehodí. A ani do Ostravy nebrat patra. Tam je jedna linka, možná dvě. V PK kraji ty spoje se Slonama zejí prázdnotou, to využívají jen, že je v Praze a okolí o víkendu nepotřebujou, tady by stačil dvouvozový panter a ve špičkách zdvojovat. HK kraj to samé. Ostatní Kraje se netroufnu takto hodnotit, ale myslím si, že se moc nemýlím.

Medvěd

Pořádný 2 patrový a s odpružením! Děkuji.

Marek Janík

Tak rozložení interiéru tentokrát prosím zcela jinak a lépe. O moc hůře už to vlastně nejde.

BoH

A co je tam kromě jedničky roztahané po celém vlaku špatně?

ros

Třeba schránky na odpad pod oknem ,kam se pak nevejde koleno a musím sedět šikmo

Jiří 24

Já nevím jak v InterPanterech, ale v olomouckejch RegioPanterech jsou odpaďáky na sedadlech směrem do uličky.

BoH

Nerozumím, proč musíte sedět šikmo, když je odpaďák pod oknem? To ty nohy máte tak obrovský, že když je dát před sebe, tak vám vadí něco pod oknem?

Dom

Představte si, že ano, jsem jedním z těch mnoha lidí, kteří si neustále dřou koleno o ten nejvíc špatně vymyšlený koš ve vlacích vůbec. A nejsem obrovský, „pouze“ 181 cm. Jestli se tam s kolenem vejdete, tak jste v rámci alespon mužské populce v menšině.

Robert

U nové jednotky by měly být např. samozřejmostí čtecí lampicky a to alespoň v první třídě.

Tomariero

Tak to nezáleží na ŠT ale na to co si zákazník objedná.

BoH

To je dobrá poznámka, to ano

adamgolias

Hluk ventilace , absence dveří u přechodu mezi vozy , dlouhá doba od aktivace po otevření venkovních dveří , z mého pohledu přilis kolmá opěradla , WC umístěno tak , že posadit rovne se může pouze osoba dětského vzrustu , ….

BoH

Hluk ventilace a dlouhá doba od aktivace po otevření venkovních dveří asi úplně nebude věcí rozložení interiéru. Absence dveří u přechodu mezi vozy, ano, to je relevantní, i když osobně jsem s tím neměl nikdy problém. „Z mého pohledu přilis kolmá opěradla“ je asi skutečně subjektivní (osobně jsem rád, že tam alespoň opěrka narozdíl od jiných rychlíkových vozů je a zase jsem neměl problém). „že posadit rovne se může pouze osoba dětského vzrustu“ Tady upřímně netuším, jak je velký, ale dobře 🙂

Vbb

„dlouhá doba od aktivace po otevření venkovních dveří “
Je dána tím, že se vysouvá schůdek, což ale cestující uvnitř vozu nevidí, tak nadává, že se nic neděje.

X 1

Znám vlaky, kde je čas vysunutí schůdku a úplné otevření dveří poloviční. Na druhou stranu, znám i pomalejší systémy

bkp

V civilizovaných zemích o těchto věcech rozhoduje zákazník.

IGCT

Tak hlavně aby podvozky byly nové, lepší a tišší. Jízda panterem je jak jízda v dobytčáku co se týká komfortu jízdy z pohledu jízdních vlastností soupravy

Pišta

Máte pravdu. Poměrně nové soupravy a jízdní vlastnosti hrůza. Stále někde něco tluče, píská, hází.

Jerry

Regiopanter má dle mne jedinou chybu : podvozky ,strašně vibrují.nesmysl vymyslet novou jednotku jen vyhozené peníze.musim vyzkoušet regiopanter pro Slovensko tam došlo k nějakým změnám.a ty push pully letos? Myslím že fakt ne..to nestihnou.

noerf

Jerry: push-pull jednotky budou vycházet z NIM expresů, takže to bude čistě o výrobě, nikoliv vývoji. Bohužel je škoda, že nevyvíjejí jinou lokomotivu, když s E109 se na trhu téměř neuplatnili

Jerry

Push- pull vím že bude vycházet z těch ..pro Němce ale jestli letos stihnou vyrobit a otestovat jednu jednotku budou dobří.

Ivan

ČD jim už asi vývoj další loko nechtějí zaplatit.

Karel II

ČD už jim vývoj další mašiny zaplatily…

ToKot

Ze své vlastní vůle…

Arimatejsky

Právě proto, že se E109 neuplatnila, pochopili, že na trhu lokomotiv nemají šanci a nebudou házet peníze do kanálu vývojem nové loko. Další takový propadák by Škoda nemusela rozchodit. Za mě mají plus, že to pochopili včas a neskončí jak ČKD.

Kuba

Oni by se bývali uplatnili, kdyby uměli prodávat. Měli do začátku obrovskou výhodu – 109E byla jedna z prvních (dvou) lokomotiv, která splňovala nová TSI, přitom užitnými vlastnostmi se od Vectronu zas tak moc neliší a vývoj de facto zaplatily ČD. Kdyby vytvořili nějaký pool a pronajímaly je nákladním dopravcům, tak jich mohly dneska jezdit desítky.

watslaw

A taky by museli zapracovat na spolehlivosti. Ale taky si myslím, že kdyby do té spolehlivosgti a poolu investovali, že by se jim tyto dodatečné investice vyplatily.

Tonda

Jerry: když firma přestane vyvíjet a inovovat, je odsouzena k zániku.

jan

No, jenže řekněme si na rovinu.. Bez státní podpory.. Velké projekty..

Jiří Kocurek

… jako třeba založit fabriku se státní podporou spočívající akorát v tom, že na fabriku „nezaklekli“?

Pišta

Leo Flirty jsou daleko pohodlnější než Pantery

Jiří Kocurek

Flirt je tramvaj. Je a navždycky bude. Teda pokud Flirty nenakoupí ČD. Pak už to tramvaj nebude.

libor

mi připadá, že to není až tak hrozné (tedy to co jezdí plzeňsko linka P1)