Železnice Železniční průmysl

Nová elektrická jednotka: Škoda začala pracovat na nástupci RegioPanterů

Původní vizualizace nových elektrických jednotek pro lotyšské železnice
Původní vizualizace elektrických jednotek pro lotyšské železnice. Pramen: Škoda Transportation

Strojírenská skupina Škoda Transportation začala pracovat na vývoji nové příměstské elektrické jednotky (EMU), která má být nástupcem dnešních RegioPanterů a InterPanterů. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz to řekl člen představenstva a senior viceprezident pro obchod Zdeněk Majer.

„Máme schválený samostatný vývoj včetně výroby prototypů, což je možnost, kterou jsme dříve neměli,“ řekl Majer. Na zkušební okruh v Cerhenicích by měl vlak vyjet v příštích letech.

„Chceme maximálně zohlednit zákaznické požadavky, zvýšit komfort pro cestující, zjednodušit údržbu, budeme se zaměřovat i na spotřebu energie,“ doplnil Majer. Vedle tradičního česko-slovenského prostoru chce Škoda s novými vlaky cílit mimo jiné i na Německo či Balkán.

Nová EMU bude po vzoru panterů jednopodlažní, firma se ale nevzdává ani myšlenky na nástupce dvoupodlažních CityElefantů. Ten by vycházel z push-pull soupravy pro Moravskoslezský kraj, ke které by se doplnil trakční vůz.

První z pěti objednaných netrakčních push-pull souprav pro trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm město by měla být nasazena příští rok. V souvislosti s tím budou na uvedenou trať nasazeny i modernizované dieselové lokomotivy řady 750.7.

Naopak nové elektrické lokomotivy z vývojářské dílny plzeňské strojírny se zákazníci a příznivci železnice hned tak nedočkají. Nástupce stroje 109E se aktuálně nechystá. Skupina se chce soustředit na vývoj a výrobu EMU, tramvají, vozidel metra a trolejbusů.

Podrobnosti přinese deník Zdopravy.cz v sobotním rozhovoru se Zdeňkem Majerem.

174
Diskuze

avatar
26 Komentáře
148 Reakce na komentáře
81 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
81 Autoři komentářů
Hen ten onýBlázenHonzaEMAlibabaMartin z topírny Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin z topírny
Host
Martin z topírny

To bude zlepšováček… a kola to mít ještě bude?
Nebo to už bude bez kol, protože ty se vrtí, když to jede víc jak 110 km/h.
Jsem zvědavý, který dopravce slízne, dělat ŠT zkušební ústav… 🙂

Jan Sova
Host
Jan Sova

Spíš by to chtělo na hlavních koridorech nového slona, protože ty Pantery jsou fakt malé…. Nebo něco mezi oběma, aby se to dalo variabilně párovat a nasazovat dle potřeby….

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Budou se v tom ozývat rány, bude to hlučné a špatně odpružené a béčka za to budou jezdit stejně často jako za ty fujpantéry. Made by Škoda.

Martin
Host
Martin

Byl bych rad, kdyby vyrobili jednotku pro dalkovou dopravu, ktera by mohla nahradit i nektere soucasne vlaky s vagony a lokomotivou. S automatickym sprahlem a s moznosti sestaveni v depu do ruznych delek…

Mj., skoda, ze se nechteji venovat vyvoji nove lokomotivy, ev. i vyrobe klasickych vagonu (na urovni 21.stol.)…

SuJeP
Host
SuJeP

Klasické vagony de-facto vyrábí. Ve spolupráci se Siemensem.

Martin
Host
Martin

Napadaji me myslenky na moznost nabidky vice trid, jako premiove, business, polohovatelne sedacky, Neco luxusnejsiho…
AV system pro cestujici, moznost zobrazit si polohy vlaku, navaznou dopravu, automaty na jidlo a piti, bodove osvetleni…
U vnitrostatnich spoju, nizkopodlazni, snadne spojovani vozu, na rychlost 230km/h, tiche, pohodlne, prehazovani sedacek do smeru jizdy, bezpecnostni systemy…
Na nasem trhu a kolejich se hodi i naklapeci system souprav…

Vim, ze vyrobce dodava vozy na klic, ale odprezentovani skutecneho vozu na veletrhu s tim nejlepsim, dela hodne…
Me by strasne bavilo se chlubit necim spickovym a spickove vybavenym…

Karel
Host
Karel

Inter panter nebo regio panter?

Blázen
Host
Blázen

Proč-2…karel je můj kámoš !!

David S.
Host
David S.

Že začíná vývoj nástupce Panterů, je dobrá zpáva a ukazuje to, že Škodovka v této oblasti nestagnuje a myslí na budoucí rozvoj. Pantery byly a stále jsou (přes všechny své neduhy) celkem úspěšným vozidlem (vždyť jich je už přes padesát a běží výroba dalších). Elektrické jednotky jsou v dnešní době velmi žádané a budou i v budoucnu, proto bych rád viděl také nástupce CityElefantů, který by své místo na trhu určitě našel.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Ještě ani pantery pořádně nejezdí a už zase něco dalšího? To je teda Kocourkov.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Za dřívbylolíp se třeba 20 roků jen říkalo, jak jsme světová špička a vyvíjelo se pouze do šuplíku. Od doby Tornáda do výjezdu Krakena. A tak je to šotosprávně: Nové věsi maximálně jednou za 20 let, nejlépe však nikdy. Aby se šotóši z dílny nemuseli v životě už nikdy nic učit. Nejsou přece ve škole.

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

No jistě. Správné šotohodnotné vozidlo přeci musí existovat v jednom, maximálně dvou exemplářích. Jinak různých variant Panterů nejezdí už zas tak málo. Ve výrobě jsou další a dost jich je nasmlouvaných. A je nejvyšší čas myslet na budoucnost, vývoj nástupce netrvá pár měsíců.

BND30
Host
BND30

A musí již být nejlépe odstavené z provozu, aby jeho šotky mýdlovou krabičkou nabraly cenu a mohlo se dychtivě naslouchat báchorkám, jak dřív bylo všechno lepší….

Jerry
Host
Jerry

Kocourku : si najdi přehled kokoti co Škoda Plzeň vyrobila od r.1900 až doteď a nemel nesmysly.tornada a krakeny vyráběla vagonka Studénka.

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

V případě výroby elektrických jednotek lze historii Vagonky Studénky a Škody brát jako jeden celek. Vagonka Studénka (tedy část pro výrobu osobních kolejových vozidel) se stala součásti ČKD jako ČKD Vagonka, přestěhovala se do Vítkovic a poté se stala součástí koncernu ŠkodaTransportation.

barnye
Host
barnye

kdo ti řekl, že panteři nejezdí?

HonzaEM
Host
HonzaEM

No vždyť jich je málo a jsou teprve krátce.

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Přál bych si, aby náš „takřka národní“ výrobce kolejových vozidel, navázal na ty nejlepší škodovácké tradice a vyrobil skutečně moderní elektrickou jednotku pro budoucnost, která nebude trpět děckými nemocemi, bude líbivá, vzhledná a jízda v ní příjemná. Měl by do ní vložit invenci a přijít s novými nápady, které by se pak staly trendem. A aby pak tyto jednotky na kolejích vydržely léta, celou dobu fungovaly bez poruch a aby našly u našich i zahraničních cestujících patřičnou oblibu.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Tak tu už mají. Regiopanter.

David S.
Host
David S.

Vcelku souhlasím, ale řekněte mi jaké vozidlo netrpělo ,,dětskými nemocemi“? U menších projektů (například jen na několik desítek vozidel) je to vcelku běžná věc… A většinou se problémy po nějaké době vychytají. Kolik už jen vozidel bylo zpočátku nespolehlivých a nakonec s nimi žádné problémy nejsou…

Tonda Sehnal
Host
Tonda Sehnal

Přesně taková jednotka už jezdí 🙂
Říkají jí Mireo a vyrábí ji v Německu. A proto proč zase prošlapávat slepé uličky? Nebylo by jednodušší si koupit něco, co je odzkoušené a prostě funguje?

Alibaba
Host
Alibaba

A je to Mireo odzkoušené pro nás ČR (nemyslím tím, jestli se to testovalo ve Velimi)? A bude to tady fungovat? Má to vůbec vícesystémovou verzi?

HolyTrinity
Host
HolyTrinity

Když si to v Česku nikdo neobjedná, tak to fungovat nebude. Výrobce nebude do schvalování strkat prachy, pokud nebude potenciál u zákazníků. Mimochodem, Mireo je i v hybridní verzi drát/baterie. Zrovna to by se na české železnici šiklo, namátkou třeba na trati ÚnO – Králíky/Hanušovice, Sp Ostrava – Štramberk, Brno – Jihlava (po elektrifikaci do Třebíče), Sp Přerov – Zlín, Os Plzeň – Bezdružice nebo Plzeň – Radnice nebo i pro prodloužení linky R49 z KH hl.n. na KH město (protože jinak bude víceméně pořád vozit vzduch) a případné pendly Kolín – Kutná Hora město… a našlo by se toho… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

A je to Mireo ve verzi 3kV=/25kV 50Hz? A schválené? Jestli ne, pak je nějaká hybridní německá verze k ničemu. Jestli ano, pak si ho teprve někdo může objednat (kdo?, ČD to asi nebude, nechtěl bych mít ve vozovém parku spousty druhů vlaků/jednotek).

Pražák
Host
Pražák

Protože milý Tondo, musíte nejdříve něco vyrobit a prodat, případně poskytnout za peníze nějakou službu a pak teprve můžete něco kupovat. Navíc máte pocit, že je Panter z pohledu ŠT neúspěšný projekt? Já tedy ne, zatím jich vyrobili desítky kusů a na další desítky kusů mají objednávky. A to nejen na ČD.

Původní varák
Host
Původní varák

Je to hodně neúspěšný projekt. ČD to berou, protože „kamarádi“ a ty dáš do kapsy tam a já zas někdy tobě…..ostatní co si ten paskvil koupili poznají časem svou chybu. Němci už to poznali, naštěstí koupili jen takové množství, které se dá nahradit lehce něčím inteligentnějším.

Pražák
Host
Pražák

Němci koupili Pantera? Kdy? Když už něco plácáte, tak si alespoň zjistěte fakta.

Pavel
Host
Pavel

Vývoj je dobrý. A snad se poučili z chyb na Panterech a Elefantech. Jen si říkám, aby ten vývoj stihli. Oni nám tu Plzeň nejspíš Němci vybombardujou za ty 109E pro DB.

Elb
Host
Elb

Tak snad nové jednotky už budou držet lepší krok s konkurencí, co se výkonu týče..

Přemek
Host
Přemek

A co postupná modernizace 109 E? Samostatný vývoj je silná základna pro optimalizaci, a to i produktů vzniklých ještě ve vývojově nesamostatných podmínkách. 109 E je podle všeho dobrý projekt, jen není dotažený. Navíc samostatné lokomotivy budou mít trvale místo v železniční dopravě, jakkoli se to může dnes zdát být nesmyslné. S CZLOKO by šlo o vzájemně si téměř nekonkurující domácí výrobní dvojici s obrovskou perspektivou.

David
Host
David

109E dobrý projekt? A podle čeho se to poměřuje? Že je dražší než Vectron nebo Traxx?

Kuba
Host
Kuba

Z jakých čísel usuzujete, že je dražší?

Paja
Host
Paja

Tak to myslím všichni tušíme 🙂

noerf
Host
noerf

David: zajímavá by byla cena pro lokomotivy pro DB. Pro ČD byla už v základu na tržní poměry vysoká.

Martin 2
Host
Martin 2

Pan projektant se ozval.

Ondra
Host
Ondra

Hele a je nějaká možnost, že se to třeba stihne dovyvinout tak rychle, aby poslední kusy Panterů co si objednával JMKraj byly už tady tyto nové?

XXXD
Host
XXXD

JMK si objednal pantery, které nabídla ŠT. A ŠT asi nebude nabízet vlak, který ještě ani neexistuje. Takže si snite dál. Pokud si JMK nové pantery noebjedná v rámci další soutěže, tak máte smůlu. Teoreticky by se asi nějaký dodatek ke smlově dal udělat, ale vlak, který se teď začal teprve kreslit hned tak nebude, vzhledem k tomu, že se pak ještě musí otestovat a schválit.

Tonda Sehnal
Host
Tonda Sehnal

Národní výrobce už jednou dokázal prodat lokomotivu, kterou nikdy nikdo neviděl. A dokázal ji prodat velmi velmi dobře 😀

Ondra
Host
Ondra

Já opravdu nesním, jen jsem se ptal, mému výroku přikládáte vlastnost kterou nemá, to by se snad v seriozní diskuzi stávat nemělo. Nejsem prostě detailně znalý časové náročnosti vývoje a testů, nicméně jak to teď pořádně čtu, tak ty vlaky mají být JMKraji dodány mnohem dřív než jsem si původně myslel, takže uznávám že moje otázka tímto ztrácí smysl..

HonzaEM
Host
HonzaEM

Doufejme že ne.

Aleš
Host
Aleš

Vždyť je to pár let, co jezdí, proč se musí vyvíjet nové? Stačilo by tyhle upravit. Já jsem teda jen cestující, jezdím s nima rád, blbý je a nich akorát kravál (hučení kdečeho a spojení vozů) a tvrdá nepohodlná sedadla, největší slabiny i u Interpanterů.

kakov
Host
kakov

nemějte strach ono bude pár let trvat, než to bude běžně jezdit s cestujícími

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Ale už teď si výrobce na těchto stránkách může přečíst, co bude vadit budoucím cestujícím až budou v provozu. A taky na to reagovat.

XXXD
Host
XXXD

Tak ono, o podvozcích asi vědí a sedačky si vybírá snad zákazník sám, takže ani nemusí nic číst.

Elb
Host
Elb

Proč by měli 15 let vyrábět stejný model, když pracují v konkurečním prostředí, které se dál vyvíjí? A že by na Panterech nebylo co zlepšovat..

pony
Host
pony

tak 15 let se nejspis vyrabet bude, pokud ted „zacali pracovat“, tak prvni seriove dodavky prijdou tak nejspis koncem dekady (pokud tedy nejake budou, samozrejme)

HonzaEM
Host
HonzaEM

Taky to nechápu.

David
Host
David

Už nejsme v socialismu, kdy se tramvaj T3 vyráběla 30 let. Proberte se.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

nebylo to maličko víc než 30 let? Pravda, nelze upřít snahu ČKD, které po létech vývoje předehnalo kapitalismus a do tramvají začalo osazovat polovodičovou výzbroj namísto zrychlovače. Zlí kapitalisté ve Francii v 80. letech již vyvíjeli nízkopodlažní tramvaj typu RT6.

Paja
Host
Paja

Tak si vemte že za války (té největší co zatím byla) se běžně připravoval nástupce (třeba letadla) už v době, kdy se teprve ten původní model zaváděl do výzbroje.

Jiří 3
Host
Jiří 3

To že se vyvýjí nástupce Panterů se dalo očekávat a uvidíme, jak to dopadne. Přeju Škodovce ať jim ta nová jednotka se podaří. Co se týče nástupce 109E, tak tam se taky dá časem očekávat nástupce, avšak asi až po nástupci Panterů.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Kdyby radši vyvíjeli dvoupodlažní pantografovou jednotku D-Dart, to je totiž něco, co od ukončení výroby elefantů hodně chybí.

Krocan
Host
Krocan

Taky si říkám…
Né nutně D-Dart (který má svoje silné i slabé stránky), ale něco patrového by bylo potřeba…

HonzaEM
Host
HonzaEM

Ona patrová koncepce má spoustu nevýhod, ale pro Prahu je to asi nutnost.

Krocan
Host
Krocan

No o to nejde. S vývojem nových pater souhlasím. Ale D-Dart je velmi specifický typ…
Takže bych se při vývinu těch patráků neomezoval pouze tímto konceptem, ale zvážil bych i jiné alternativy…

XXXD
Host
XXXD

Jaké konkrétně máte na mysli?

David
Host
David

Jiří: Co se týče nástupce, dá se očekávat nástupce, ale až po nástupci… 😂

Filias
Host
Filias

U té 109E bych byl opatrný. Tam je větší konkurence. Maximálně bych to viděl na nějakou modernizaci.

Jiří 3
Host
Jiří 3

Ano to máte pravdu, avšak Škodovka by mohla překvapit, navíc když ČD poptávají lokomotivu na 230 km/s, tak by mohla 109E posloužit jako základ pro tuto lokomotivu.

Krocan
Host
Krocan

Takže Škoda Transportation samostatně něco vyvíjí a nečeká s vývinem až se jí z politických důvodů něco dohodí…Nečekal bych, že se tohohle někdy dočkám! Zdá se, že Škoda pod Kellnerem je skutečně něco lepšího než stará kyperská Škoda… To rád slyším.. 🙂

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Což je Škoda, protože „kyperská“ mafie ze Škody vytáhla tolik miliard, který by zainvestovaly takového vývoje, že už Škoda mohla být úplně někde jinde. Ale snad se blýská ne lepší časy a budeme moc být na tuhle firmu hrdí. Měli by se pustit do nějaké modulárnější platformy, aby obsáhli i trh s DMU.

bkp
Host
bkp

Jednopodlažní jednotka byla vyvíjená dřív, než přišla první objednávka.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Znamená to, že Pantery se nepovedly, když se poměrně brzy po jejich zprovoznění začne vyvíjet jejich nástupce?

bkp
Host
bkp

Po deseti letech? Jo, proti socialistickému průmyslu to je brzo.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Ano je to brzo, od té doby technologie moc výrazně nepokročily. Jediný co se mělo udělat, aby ty podvozky nebyly tak strašný a člověk z toho nebyl vyklepaný až hrůza.

bkp
Host
bkp

Vážně za 10 let technologie nepokročily?
Navíc inovací může být víc, třeba jacobs podvozky a průběžně nízkopodlažní uspořádání, podobný krok ostatně udělal i Siemens, viz. Desiro ML.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Na žabí tlamy mít rozhodně nebudou.

Milos
Host
Milos

Ono taky asi zalezi na tom, jak moc bude nova jednotka vychazet ze stary.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To znamená, že se automobil Škoda Octavia již 3x nepovedl a proto to Škoda zkouší se 4. generací. Zatímco takové Škoda 1203, to bylo něco jiného. Ta se vydržela vyrábět 30 roků beze změny, se 40 let starým motorem. Takže to muselo být auto nesporných kvalit. Však ji také zkoušeli 10 roků, než šla do série.

Toto je samozřejmě ironie.

David
Host
David

Kocurek: Čtenáři těchto stránek jsou bystří lidé a není potřeba jim na konci ironického příspěvku psát, že je to ironie. To přece každý vidí. Ledaže byste si nebyl jistý tím, jestli ironii umíte správně podat.

Martin 2
Host
Martin 2

Doufám, že zůstanou jenom u toho malování.

Přemek
Host
Přemek

Už jste něco vyrojektoval a vyrobil? Děkuji.

Martin 2
Host
Martin 2

Já mám tu čest s těmi křápy jezdit. Asi tak

Štěpán
Host
Štěpán

Designově vypadá mnohem lépe, narozdíl od pantera nemá na střeše vidět ty strašné hrby.

_Pavel_
Host
_Pavel_

Ta ilustrace nebude podoba té nové jednotky… 🙂

Pražák
Host
Pražák

Přesně tak. Je to jen marketingový obrázek Panterů pro Lotyšské dráhy.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Jestliže Škoda T. začala pracovat na vývoji RegioPanterů a InterPanterů, je už nejvyšší čas začít uvažovat nad tím, jak se budou jmenovat. Aby se dodržela nastavená linie, je mým návrhem RegioJaguár a InterJaguár.

_Pavel_
Host
_Pavel_

Nevím jak to má Škoda s ČD pořešené, ale tohle budou nejspíše ochranné značky Českých drah.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Jaguáry ne, to by ve spojení s předponou Regio dělalo neplechu , už beztak nám krajo-trysk děla problémy …

Dáda
Host
Dáda

Já bych chtěl tygra.

Přemek
Host
Přemek

Já geparda.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Ještě je volný ocelot.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

levhart, puma… je jich víc. A kdyby pochybělo, tak existuje rovněž tion a liger.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…a levharta… ;o)

Karel
Host
Karel

Kočku!:-) 😸😸😸

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Inter-kočka snad ani né. Pro mě by to mohl býtstabilní Inter a Regio PARTNER.

Vbb
Host
Vbb

Ocicat !!!!
(ale byl by problém s dodávkami na Slovensko 🙂 )

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

PzKpfw? Tak to raději ne, ikdyž s tím má Škoda také zkušenosti.

David
Host
David

Jedině InterJet a RegioJet 👍

Ondra
Host
Ondra

RegioJet 😂😂

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Když ono je už těch „džetů“, že se v tom čert vyzná.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Z úcty k tradici se přimlouvám za – RegioTlam a InterTlam

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Ten byl jen jeden. Ale přezdívka trefná.

Jirka
Host
Jirka

Jsou už nějaké fotky z výroby push-pullů pro Moravskoslezský kraj? S tím brejlovcem to bude vypadat úžasně. 🙂

PetrD
Host
PetrD

Jestli bude opět letos den otevřených dveří, tak by tam mohli být vidět. Jako předloni NIM.

David
Host
David

Určitě. Brejlovec projde redesignem (pouze z jedné strany) tak, aby byl vzhledově shodný s čelem pushpull jednotky. Vznikne tak ucelená, designově sladěná (tvar i nátěr) jednotka, jako známe například z railjetů. Cestující tak na první pohled nepozná, jestli souprava zrovna pulluje nebo pušuje a bude ji (zcela právem) považovat za ucelenou jednotku bez toho, že by identifikoval umístění hnacího modulu (tj brejlovce). To bude po zvlněnené D47/D1 a nevyužitém letišti v Mošnově další zásadní příspěvek ke zlepšení dopravy v nejkrásnějšim kraji naší republiky.

jan
Host
jan

Děsivé, že za Klause opět nechali zazdít celý projekt řady 169 asynchronní lokomotivy. Do kterého evidentně investovali hodně energie. To by se v Číně nestalo.
Verze Panteru 2 by mohla vychytat některé věci a mohlo by to být dobré. Stadler nejspíše necpe vše na střechu a asi ví proč.
A jsem zvědav na to patro. Patra sice taky dělá více firem. Ale patra mají podle mě výhodu v poplatcích za tunu, že jsou efektivnější.

Filip Peter
Host
Filip Peter

Ad. Stadler: jednotky od Stadleru mají důležité komponenty na střeše, tak jako u všech ostatních výrobců. I jednotky konceptu Stadler GTW mají některá zařízení ve střešní části.
Ad. Klaus: nechci tu politikařit o to tu moc nejde, a mám na něj taky svůj názor. Ale vývoj lokomotiv asynchronních se zastavil především proto že vedení dosazené na počátku 90. let vyhodilo celé vývojové oddělení, a projekty bylo možno nalézt v popelnicích… Proto taky 380 byla vyvíjena tak dlouho, Know-how Škody Plzeň bylo ztraceno a zničeno.

Přemek
Host
Přemek

Ohledně vyhazovu projektantů před třiceti lety jen tolik, že je s podivem, že se nenašla přinejmenším ekvivalentní náhrada, když ještě nevládly jen peníze. Když není konkurence soutěží o nejlepší řešení s jeho následným kooperativním sdílením, jde ekonomika a finance do háje.

David
Host
David

Peníze nevládly naposledy v době, kdy ještě žádné neexistovaly.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Co to melete? Nejméně dva asynchrony normálně jezdí.

Paja
Host
Paja

Myslím že je o něco větší škoda střídavých Peršingů.

Miras
Host
Miras

No, ono je to sice pěkné, že vymýšlí nové jednotky, k čemu ale to je, když většinu času tráví v depu v Olomouci a místo nich jezdí ty staré pantografy? 🙂

Pražák
Host
Pražák

To také může být kvalitou lokální údržby, plzeňské pantery jezdí bez problémů. Na druhou stranu je fakt, že je to poslední série a tak to v ŠT už vychytali.

Matěj
Host
Matěj

Já teda vůbdc nevídám náhradní soupravy za Pantery v Ústeckém kraji, a to se tam jedná o první generaci.

Kubrt
Host
Kubrt

PJ Děčín má jednu jednotku navíc proti turnusové potřebě, takže mají lepší šanci vyjezdit to s určenou řadou, než Olomouc.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Děčínský taky.

Kubrt
Host
Kubrt

Nepřehánějte. Tři jednotky ve třídenním, dosti nadupaném (PDB 621 km) oběhu, to se bez náhrady jinou řadou vyjezdit nedá.

X 1
Host
X 1

Vyslechnuto kdysi z dílny: Když jezdí všechny tři, tak boucháme šampáňo. 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

Tak to už maj tejden párty 🙂

Pražák
Host
Pražák

A tím jsme zpět u té údržby. Pokud mají párty pokaždé když jezdí všechny jednotky, tak údržba za střízliva probíhá jen velmi vzácně 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No nevím, jeden šampus na celou dílnu, koho tím jako opijete?

Pražák
Host
Pražák

Šampus na dílnách ČD? Tam tak Rossiskoe Igristoe, v nejlepším Bohémku. A X1 říká, že otevírají šampáňo, množství nijak neupřesnil a jak já znám příslušníky modré armády, tak u jedné lahve rozhodně nezůstávají. 🙂

ukulele
Host
ukulele

To neuvažování o nástupcem 109E je zvláštní a nevěstí to nic dobrého. Vývoj musí být kontinuální. Je bezpodmínečně nutné přijít s novu řadou a umět ji prodat. I kdyby to měla být jen mírně vylepšená 109E.
Z obchodního hlediska je 109E těžký propadák a nelze čekat, že si ji někdo dobrovolně koupí. Prostě to vypadá, že vývoj a prodej jednotek, tramvají a el. výzbroje do trolejbusů je pohodlnější a výroba lokomotiv končí.

jan
Host
jan

Nevím proč nesníží její cenu. Když ji mají hotovou..

eLKá
Host
eLKá

Pokud se nepletu, tak o „nevývoji“ nové lokomotivy se rozhodlo ještě za starého vedení a je otázka, co vše by šlo ze 109E dnes použít – i vzhledem k novým TSI. Obávám se, že bude muset jít o zcela nové vozidlo. Takže pokud na jedné straně ŠTRN má (jako každá firma) nějaké lidské zdroje ve vývoji a před sebou celkem naplněnou výrobu jednotkami a tramvajemi, tak celkem chápu, že se jim do (pravděpodobně) zcela nového vozidla s nejistým trhem až tolik nechce (a nezapomínejme na to, jak jsou 109E vnímány u základního zákazníka ŠTRN – tedy u Českých drah). Ale… Číst vice »

Dušan
Host
Dušan

Doufám, že pan Majer oznámí, že s výrobou lokomotiv opravdu již definitivně skončili, abych si v klidu na oslavu této zprávy mohl doma vychutnat svůj 12-letý rum z Venezuely:-))

David
Host
David

Pan Majer už pohádky nečte. Teď to po něm převzal Rumburak.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Lepší uspět v něčem, než se snažit uspět ve všem.

Dušan
Host
Dušan

Nesmysl, ta mašina se prostě nepovedla a nikdo ji nechce…vyrobilo se 20 ks pro ČD, pak 2 ks pro ZSSK a pak 6 ks pro Německo = to je celkem 28 vyrobených a prodaných kusů za situace, kdy prodeje Vectronů se blíží už řádově 1 000 ks = za takové situace by bylo naprosté bláznovství budovat servis, nedej Bože investovat do nějakého vývoje..pokud by se těch mašin třeba prodalo 700 a Vectronů 1 000 ks, tak OK, pak asi by to mělo smysl, ale takhle ne. Koneckonců i těch 28 ks se jim královsky nakonec zaplatilo a je to pořád… Číst vice »

Paja
Host
Paja

Teď si představte kolik se vyrobilo Albatrosů, Banánů nebo Krys/Goril 🙂 A všechny se provozovaly (a některé ještě provozují).

Dusanh
Host
Dusanh

A kolik tehdy bylo pro ty lokomotivy zákazníků, že…

Dušan
Host
Dušan

No to je právě asi na tom všem úplně nejlepší..tenkrát byla škodárna monopolni dodavatel, což mj. znamenalo, že kdyby se rozhodli žádné mašiny nevyrábět, tak tehdejší komančský průmysl se poroučel k zemi. Takže tenkrát nemohl ředitel škody říct, sorry, manažerské selhání, řada 163/363/150/350 se nám nepovedla…odvezte si ji do sběrného dvora, protože by ho soudruzi postavili okamžitě ke zdi, zvlášť v 50-kách a to lidi motivovalo, aby byl výrobek funkční = to se dneska neděje, proto 380-tak dopadla tak jak dopadla, že:-)))

czhunter
Host
czhunter

No já vám nevím, jak čtu monografie od Corony, tak snad s každou novou řadou lokomotiv byly obrovské problémy – při vývoji a pak i při provozu – i v 50. letech. (samozřejmě, když to byly jen nějaké „facelifty“ na trošku prodlouženém pojezdu atd., tam těch problémů tolik nebylo).
Týká se elektrik i dieselů a jednotek (s těma bylo problémů úplně nejvíc) – u pár nevím, ty mě nezajímají, o těch nečtu.

Pražák
Host
Pražák

Ona ta přezdívka Pershing nebyla bezdůvodná, rychlý start a krátký dojezd 🙂 Někde jsem četl, že z prvních dvaceti dodaných jich v prvních dvou letech naráz nejezdilo více než 7-8. A dnes na nich stojí železniční doprava.

Přemek
Host
Přemek

Pokud vím, každou novou loko museli vyléčit z dětských nemocí. Jenže problém je jinde – když není motivací kvalita a radost z povedené konstrukce (k zasloužené odměně), tak je to jako čína bez masa a koření – najíte se tím, ale radost žádná a peněz málo.

Přemek
Host
Přemek

Jen si tu odměnu nesmí vyplácet neschopní manažeři…

Dáda
Host
Dáda

Albatrosů? nolkovejch 40 a jedničkovejch 15, tj taky nic moc….

Paja
Host
Paja

No právě. Krys bylo 20, jestli se nepletu (tedy stejně jako 380) a jezdí pořád. Asi tenkrát nikdo nevěděl že nemá cenu kvůli pár mašinkám dělat servisní zázemí (naštěstí).

David
Host
David

Paja: Možná byste si měl nastudovat, co začátkem sedmdesátých let znamenala ne/konvertibilita československé koruny a co dostupnost devizových prostředků. Protože pak se to jeví celé v úplně jiném světle.

Alibaba
Host
Alibaba

350 – 20ks
150(151) – 27ks
Jen bych do řady těhlech lokomotiv ještě přihodil ty lokomotivy co Škodovka dodávala do Ruska.
ČS200, ČS8, ČS7, ČS6

eLKá
Host
eLKá

Netroufnu si vůbec odhadovat, od jaké série by se vyplatilo ŠTRN vyvinout novou lokomotivu, jaké by měla mít parametry, kolik by měla stát a pro jaké trhy by měla být určena. To, že Siemens dnes seká Vectrony jak Baťa cvičky, to je fakt, ale nikde není napsáno, že tomu tak bude i za 20 let. Z vnějšku se mi proto zdá, že PPF velmi dobře ví, co dnes ŠTRN obchodně jde (a to zjevně intenzivně rozvíjí) a lokomotivami se (snad) bude zabývat ve chvíli, kdy se pro ně otevře prostor.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…to „baťovské sekání cviček“ má ovšem i svou odvrácenou stránku. Ono by to bylo na širší diskusi, ale jako ukázkový příklad uvedu skutečnost, že jsme se za posledních 50 letech vývoje lokomotiv dostali v Evropě do stavu, kdy o půl století novější lokomotiva vykazuje v obloucích velmi malých poloměrů zhruba o 20 až 30 % větší poškozující účinky na trať než její „babička“. A dokud „se něco nezmění“, tak se vývoj v tomto ohledu v podstatě zastaví (resp. už se zastavil) – vectrony a traxxy (ve velkých sériích) forever, pro inovace (a tedy i pro další výrobce) tu v zásadě… Číst vice »

Dušan
Host
Dušan

Na oblouky velmi malých poloměrů se přece řešení už dávno našlo a pojmenovalo se ADD nebo ne ? To, že není třeba povinné je věc druhá, ale rozhodně to není tak, že by výrobci vůbec, ale vůbec nevěděli, co s podvozky mašiny v těchto obloucích dělat = takže tento argument od Vás absolutně neberu, to je jak plakat, že elektrická mašina nejede protože nemá ani jeden sběrač za situace, kdy si dopravce ten sběrač na mašině od výrobce ani neobjednal:-))

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…tak je určitě fajn, že jste přesvědčen o všeléčivých účincích ADD! ;o) Slovy klasika bych se zeptal: „A bude to stačit?“ Mimochodem je zajímavé, že na fotkách ze Švýcarsku, kde by se to tedy i projevilo v poplatcích za DC, zrovna nějak to ADD u vectronů nevídám. BLS to objednalo „dole bez“, SBB-CI taky…

Vbb
Host
Vbb

Aha, tohle ADD teda asi nebude „Automatic drop down“, tedy automatické stažení sběrače v případě poškození ližiny, že?
Já furt, co mají společného malé oblouky se stahováním sběrače (když je pavouk ještě daleko 🙂 )

Dušan
Host
Dušan

add VBB:
ADD – aktivní hydraulický tlumič pokud se nepletu:–))
Tady je to vyfocené na Vectronu OBB v celé své kráse – viz níže:
https://twitter.com/lokfuehrer_tim/status/1146469069308289026
Jenže to není povinné asik holt, no….

Honza D.
Host
Honza D.

Nezapomínejte, že řada 350, resp. 150/1 v ss verzi a spousta dalších jsou příbuzné více řadám lokomotiv jezdících ve velkém množství v bývalém SSSR. Koneckonců ČS200, širší příbuzná 151, stále vozí Něvský express.

HonzaEM
Host
HonzaEM

S tou mašinou souhlasím, 380 se moc nepovedla a další nejsou, tak se nakupujou ty obludy Vectrony, tady je díra v nabídce českých mašin, ale nových (jednopodlažních) pantografů už máme dost, takže nové nejsou potřeba. Jsou hodně potřeba nové dvoupodlažní pantografy, protože elefanty se podle TSI už několik let nesmějí vyrábět a nástupci nejsou. Takhle příměstská doprava v okolí Prahy asi brzo zkolabuje.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Nové jse mmyslel jako další řady, ne další kusy.

Honza D.
Host
Honza D.

To právě musí napřed pro Ostravsko vyrobit pantery, aby se jejich ešusy uvolnily pro Prahu. Tím se na pár let vyřeší situace okolo Prahy a potom se začnou dělat dvousystémové, přeci jenom snad už tou dobou začne přepojování na střídavinu.

Alibaba
Host
Alibaba

Panterů není dost. Naopak bych řekl, že kromě Prahy se patrové soupravy nikam pro velkou kapacitu nehodí. A ani do Ostravy nebrat patra. Tam je jedna linka, možná dvě. V PK kraji ty spoje se Slonama zejí prázdnotou, to využívají jen, že je v Praze a okolí o víkendu nepotřebujou, tady by stačil dvouvozový panter a ve špičkách zdvojovat. HK kraj to samé. Ostatní Kraje se netroufnu takto hodnotit, ale myslím si, že se moc nemýlím.