Drama na Ruzyni. Přistání A350 s 400 lidmi na palubě asistovaly desítky hasičů a záchranářů
Aerolinky World2Fly zahájily charterové lety z Prahy a Bratislavy do Exotiky Airbusem A350-900. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Na letiště zamířily velkokapacitní speciály záchranky.
Mně je jako cestujícímu jedno, která pneumatika neměla potřebný tlak a názory místních chytrolínů bývají leckdy komické. Ale tak daleko bych v ekonomické třídě, kam nacpou přes čtyři sta sedaček neletěl ani náhodou. Holt, zisk je zisk. Lepší je Dominikánská republika s LOTem. Když si připlatíte, letíte VLEŽE. EMIRATES i v ekonomické třídě je fajn a když létaly ČSA charterem Airbusem do Dominikány, tak to bylo také bezva. Smartwings tak pět hodin na Kanáry a stačí. Flydubai nic moc, radši nic. Spíše mi celá situace připadala jako blbá reklama a touha novinářů po senzaci. V létě řádili žraloci, teď stávky,… Číst vice »
Tak on by tam patrne neletel v economy nikdo, kdyby listek do pohodli nestal cca 70k. :o)
Jen pro upřesnění. Taky jsme tam měli před 15 dny letět. Nejde přímo o Vietnam.!!!!!! Jde o ostrov patřící Vietnamu jako turistická destinace a není tam třeba vízum do Vietnamu. Na cestu do pozemské části Vietnamu je to nevhodné a i případně výlety do Vietnamu jsou komplikované
Nastesti se nic nestalo, ale co jsem poslouchal tu komunikaci veze a letadla po zastaveni na konci drahy tak to znelo dost neprofesionalne – vypadalo to ze ani vez, ani piloti nevi co delat a nedokazali se poradne domluvit. Korunu tomu nasadil clovek co tam na frekvenci v cestine zacal mluvil o pilotech ‚co tam ti sasci delaji‘
Říkám to od začátku. Zbytečná fraška a spíš nechápu , že se toho chytá pseudo odborný web formou že to bylo drama 😀 Postup posádky ani komentovat nebudu. To byl chaos.
Ach ti obývakoví experti 🙂 Kde se berou?
Nicméně záchranné složky byly připravené včas, takže ta podle vás fraška byla dobře podchycená. Výhrady ostatních moulů není třeba nijak pobírat, protože co Čech to všeznalec.
No já si také myslím, že to byl zbytečný chaos. Od posádky, následně a pochopitelně ta akce od pozemáků. Jak píše Honza „co tam ti sasci delaji“. Ale rozhodně je tady nebudu ve zlém soudit, že se to rozhodli řešit takto. Já tam nebyl. Ještě by mne snad napadlo, jak byla posádka vylítaná? Tím myslím, že jestli jsou zvyklí lítat do těch teplejch destinací, tak je krapítko vyhodí ze sedla malý problém s podvozkem na sněhu.
Malý problém?
Jednu pneu měli prasklou úplně, druhá neměla tlak. Zkus si to na autě, jestli se vůbec rozjedeš.
No tak potom jo. A kde to posbírali: máte nějaký odkaz na toto?
Ale byl to příďák 🙂 je to technická komplikace, ano. ( Pŕíďák není bržděnej, je v ose letadla atd) Může dojít k zablokování dráhy ale není to věc ohrozující bezpečnost letadla / letu do takové úrovně aby to byl takový chaos jaký se tady odehrál… toť vše…
Kde se to poslechnout? Vcera jsem letěl tímhle letem.
Live to je tady: https://www.youtube.com/watch?v=0jUGiYZKAMg
ale nevim jestli je nekde offline zaznam, aby se dal prehrat zpetne
Není někde záznam, rád bych si poslechl?
Pokud se jednalo o přední pneu , tak to neni asi taková sranda.
Přistát by se s tím ale mělo dát v pohodě. Airbus A320 má takovou konstrukční „vadu“, že občas se příďový podvozek zasekne v poloze natočený o 90° (tedy bokem ke směru letu). Ideální je samozřejmě s tím přistávat opatrně, dosedat na předek co nejpozději a lehce, atd., ale příručka Airbusu říká, že se s tím může přistát jako normálně, jen se holt přední podvozek poškodí a musí se vyměnit.
Poškodí se tak, že se zbrousí tak na padesát procent své velikosti. Myslím kola-disky. Nezažil, ale viděl na fotkách. A o tom co to udělá s pevností podvozkové nohy uchycené až do konstrukce trupu? No myslím si, velká zakázka pro
Airbus.
A jak to dopadlo s cestujicimi do BTS? Mašina letela rovnou do MAD.
Jelo se autobusy, fakt super dojezd do Prahy v 7 rano
Spise do Bratislavy ne?
letěli jiným letadlem
Titulek bych cekal v blesku, ne tady.
Souhlas. Navíc prasklá pneu, nebo podezrení na nízky tlak v ní ani není důvod k takovým manévrům. Svět se zbláznil 🙂
Prasklá pneu, resp. nízký tlak v ní, a to navíc v tomto počasí, je důvod k takovým manévrům.
Je to dobře, že se bezpečnost a prevence problémům bere takto vážně.
Jen to „drama“… je malinko přehnané.
To bych nerekl, mohli lehce skoncit vyjetim mimo rwy.
Směrovou stabilitu na kluzké dráze ovlivňuje hlavně svislá ocasní plocha, symetrický tah reversů motorů a brzdy hlavního podvozku. Příďák na kluzké dráze nemá na nic vliv, nebo jen nepatrný 😉
Tim padem o nic neslo …
Což platí jen do určité rychlosti.
Od určité rychlosti naopak na SOP nezáleží, a je to o příďáku.
Dalo by se i souhlasit. Záleží na rychlosti na dráze a proudový motory mají také nějakou prodlevu. Není to Porsche , kde šlápneš na pedál a ono to vystřelí. Ano, a kontrolní otázka pro Manďáka (sám nevím) : kolik je minimum rychlosti éra jako je A350, aby si to mohl ještě uřídit kormidlem? Nebudeme brát v úvahu jiné faktory jako váha, stav počasí, potom tedy také rychlost přistání- plus mínus si to určuje letící podle své rozvahy. Tedy jestli si do toho nenechá kecat od autopilota. A budu pokračovat trochu mimo: je škoda, že aerolinky nutějí piloty používat v max.… Číst vice »
Aerolinky uz moc toho autopilota pri pristani nenuti. Tenhle trend uz mizi, a naopak, nuti se alespon urcity pocet manualnich pristani kvuli navykum.
Jinak si to teda predstavujete trosku jednoduse. Piloti urcite kvuli autopilotu neztraci schopnost ovladat letadlo.
Rychlost pri ktere je SOP u dopravniho letadla prestava byt tim ovlivnujicim cimitelem je vesmes mezi 80 az 60 uzly (pro km/h nasobit 1,8).
To máte trochu zkreslené představy s tím autopilotem. Piloti normálně manuální řízení zvládají, není v tom žádný problém, nicméně ve dvou s dalšími činnostmi k řešení v IFR a třeba i v IMC autopilot oddedře tu manuální práci a je více času na ostatní věci jako navigaci, komunikaci a další věci na které už tam delší dobu nejsou další členové posádky. Navíc nejvíc letadel ve své době rozbili „páni piloti“ z vojenských zdrojů, vylítaní, ale s málem respektu k civilní dopravě. To už dnes nejde. Závislost na automatizaci se začíná projevovat spíše v nestandardních situacích, v nezvyklých polohách, ale holt… Číst vice »
Souhlasím s vámi, že ten autopilot pomůže k větší pohodě v kokpitu.
To mi povídejte o vojenských pilotech. Tam jsou preferovány jiné návyky. Třeba: jsem tam sám a rozhoduji se sám za sebe. Nebíčko máme pro sebe. I když v rámci nějaké bezpečnosti. Také nechcem padat někam do sídliště. Ale odbočka, teď jsem si vzpomenul na jednoho pána pilota, kterého jsem si jako mlaďous fakt vážil, (Mig 21) z Budějic po kterém zůstaly po půlhodinovém skoku na podlaze dva vajgli. Si to užíval a kdybych to neviděl, nebudu věřit. To by se asi naši technici od Gripenů podělali vzteky.
Ja v tom letadle letěl a kdyz asi neví co s tím je a maji na tam 440 lidi, tak to nechtějí podcenit , jen kvuli nějakým Frantům , kteří mozna nikdy ani v tom letadle nesedeli.
Presne 🙂 „v hospode rikali ze pridak na to nema vliv“ Super, ze se nic nestalo a zachranari si aspon potrenovali a vsichni ted vime ze jsou pripraveni. Zachranarum velike Diky!
Nenech se těmito experty rozhodit.
Letadlo znají možná tak z FlightRadaru, sedí si doma na gauči, ale ví nejlíp, co dělat v případě mimořádné události.
No to bych tedy nepodcenoval, … navic po pristani jese radeji ulidili drahu, aby na ni neco nezustalo…
Vyckavajici letadla krouzila pomerne daleko od Prahy nez letadlo pristalo a byly navedeny na vyckavaci trasy u Prahy…
Klidne mohla byt praskla pneu a pri pristani dojit k nehode nebo zanechat casti poskozeni na draze…
Ono jaksi nevite co s tim podvozkem nebo jen pneu je, za letu se to blbe kontroluje…
Sjel bych si statistiku vzletů a přistání s poškozenou pneu aby alespoň tušil, kolikrát se se nic nestalo a kolikrát stalo.
A už vůbec bych nikomu nevyčítal, že se přpravil na horší možnost, která nenastala. Kdyby nastala, tak budete nadávat, že tam nebyli, že je na to předpis!
Vedelo se o tom jiz hodiny dopredu, trochu prekvapeni, ze to nepolozili nekde jinde a miríli do kalamitni Evropy zasypane snehem. Ale vyslo to … tak vsechno dobre
Nehraje v tom roli třeba úvaha, že pokud to přistane v pořádku, tak to bude pro všechny nejméně rušící a pokud by se při přistání něco stalo, tak PRG a Praha jako taková má největší kapacitu to zvládnout.
To sice ano, ale snih takove veci vubec neulehci.
Sníh nehraje roli. Dráha má nějaké zvěřejňované parametry a brzdový koeficient (třeba nižší, kdy se to sype), k tomu faktor větru a pokud to výpočetně a limity závady vychází, tak není důvod divertovat. Naopak je lepší letět co nejdéle (takže klidně do cíle) a spálit maximum paliva pro odlehčení.
Roli to hraje v provozu letiště, které má trochu rušno kvůli častému uklízení dráhy, ale to zase holt není problém posádky. Kamkoliv to posadí, tam to bude potenciál zastavení provozu na určitý čas.
Jiná města nemají hasiče a záchranáře?
Asi se vás nezeptali.
Mnichov je snad zavřený úplně? dle Flightradaru
Koukal jsem na Ryanair z Barcelony. Chvíli kroužil nad Prahou a pak ve 22:30 přistál v Bratislavě. Nevíte jak se to pak řeší? Chudáky lidi pošlou do Prahy po zemi, nebo zase letadlem?
Také by by mě zajímalo, jak se RYR o lidi postaral. Z BTS se pak vrátil rovnou do Barcelony.
Taky tam byl let z LHR, který nakonec skončil jenom v Drážďanech. Ale ten přelet Ryanairu do Blavy jsem nepochopil. Chvíli už to vypadalo, že snad letí až do Budapešti. Je vidět, že o cestující tu opět nejde, jinak by snad sedli v Pardubicích, to je nejblíž. Představa, že jako cestující skončím pozdě v noci 400 km od původního cíle, není moc lákavá. Aerolinka buď zajistí náhradní přepravu do původní destinace, nebo se tam letadlo později vrátí. Ale s ohledem na narvané oběhy jednotlivých letadel to není moc pravděpodobné. Tento konkrétní let se po vyložení cestujících v BTS sebral a… Číst vice »
Těžko mohli letět do LKPD, neb Pardubice nejsou letiště s 24h provozem. Letiště
zavírá v 6 večer.
Volba BTS je přirozená. Mají tam základnu, takže tam mají i personál, který se o lidi může postarat. Tím pádem tam mají i smlouvu na handling a čerpání paliva a další služby.
taky to mohl vzít na LKCS, tam toho sněhu nejspíš bylo víc než jen mnoho…
Regiojet do Prahy
Ja tam byl, řekli nám 20 min před přistáním , ze problém s tlakem v pneu a budeme přistávat na jiné draze , pak asi trikrat personal opakoval , kde jsou nouzové východy, vsechno uklizely , držely basu😂.
Tak hlavně, že nikdo nehisterčil🙈
Já jsem v tom letadle seděla, proběhl bez problémů,jen při přistávání nás na to problém s poklesem tlaku v pneumatice upozornil palubní personál.Pristani zvládl pilot i přes defekt na jedničku.Nastesti.
.
Pár hysterek se určitě našlo. Zitra v TV novinách na TV Nova.
Kdo má dneska peníze na létání do Vietnamu? Proč se o tom píše? Nemáme dost svých problémů?
Docela dost lidí, kteři pracují, mají na létán do Vietnamu.
Třeba taky budete mít, pokud místo závisti se sebou něco uděláte.
Já mám svoji značku Jambie King a vydělávám ročně stamiliony, narozdíl od socek z pracáku.
Děte si s tou reklamou víte kam. Jak tak vidím, velké auto, a ego, malej mozek a taky něco pod ním. Ale dobře, díky za přínosné info.
Posledně jsi říkal stamilardy a tři a půl bambilionu.
Kecy v klecy
Já dřív bejval král Miroslav, teď po změně medikace jsem šejk Omar Aziz.
Vyděláváte ročně stamiliony, ale nemáte peníze na letenku.
Aha.
(ok, psal jste že ostatní lidi nemají na letenku – ale pořád jste socioekonomicky naprosto mimo)
Kdo ma naladu cist zapskle prispevky zavostiveho bolsevika Vambery…
Já mám peněz dost, mám svoji značku Jambie King a vydělávám ročně stamiliomy. Přesto bych dl Vietnamu neletěl. Ty socko z pracáku.
Také ke svému majetku můžete přidat nově banán zde:-)
Znám jednoho Jakuba a ten má dukáty, a chalupu a chalupu dostane od táty.
Tak si ty stamiliony strc někam , myslis ze ti hovno nesmrdi ?
No minimálně těch 400 lidí co v tom seděli. A další co se těší do těch dalších destinací co se píšou v článku. Třeba na tu dovču letí, aby si odpočinuli právě od těch svých problémů. A kdo „na to má peníze“? A proč na to třeba nemá? Začněte vyšetřovat u vás. I tak vám přeji pohodu v duši.
A koho zajímají tvoje problémy?
Třeba kolegium Dr Chocholouška.
Ty máš problém 😁
Koukni na tu stránku a budeš se divit kolik toho létá
A za kolik😉
Pokud nemáte peníze na výlet do Vietnamu tak děláte něco špatně. Zkuste si otevřít večerku…
Tak to nečti
Další troll příspěvek tohoto jedince, tentokrát ne knižní jízdní řády….řešíte si tu komplexy?:-(
Dovolená ve Vietnamu stojí dle katalogu Cedok 1985 a dnešního nominálně stejně. Ale už nemáme plat 100 DEM/51 EUR. Víza zůstaly. Ale ono to vlastně není do Vietnamu, ale na turistickou ostrovní destinaci nedaleko vietnamské pevniny
Chválím skvěle napsaný článek.
Mimochodem, na Ruzyni je dnes „veselo“ zřejmě hlavně kvůli neustálému sněžení. Letadla krouží na různých místech čekajíce na možnost přistát. Zpoždění dosahují 0-5 hodin. Sem tam nějaké divertuje na DRS, BER či BTS.
Ještě horší situace je zřejmě v Mnichově. Na Flightradaru prakticky není vidět, protože se tam nic nehýbe. Lufthansa na to šla po německu a zrušila naprostou většinu kratších evropských letů. Zbytek divertuje na STR či FRA, občas NUE, nebo náhodou přistane.
Já jsem se v tom plácal od rána, měl jsem přiletět už v 10:30 s OS 705 (zrušeno bez udání důvodu, ráno ve VIE jediný zrušený let), poslali mě prakticky okamžitě do ZRH, kde jsem 6 hodin čekal, až se pořádně rozchumelí jak tam, tak i v Praze a přiletěl jsem nakonec ve 21:04 místo původních 10:30 a následných 19:20. Přitom ještě nástup v ZRH probíhal s indikací max.10 minut zpoždění, jenomže pak přišlo 45 minut čekání na de-icing a reálný start až v 19:36.
Z Vídně do Prahy přes Zurich? Není lepší sednout do RailJetu?
Problém byl v tom, že z té Vídně mě vypakovali prakticky okamžitě, šel jsem v podstatě z letadla do letadla a vůbec jsem neměl čas hledat alternativy, navíc jsem měl odbavený kufr, ke kterému bych se dostával velmi složitě. Ale jinak ano, pokud by bylo víc času „na přemýšlení“, tak by to jednoznačně mířilo na vlak.
No já když jsem vždy vyhlédnul z okna, tak se mi u nás v Praze nezdálo, že by to sněžení bylo tak nějak katastrofální. Se docela divím, že letiště jde do „kolen“ při té flotile pozemní techniky co tam mají. Vždyť když koukám na zahradu (sever Prahy), tak za těch několik dní napadlo tak 25 čísel. To by snad měli průběžně zvládat. Pokud jim tedy taky nezamrzli CD Romy.
To je lokální. Ve čtvrtek večer kolem osmé byla Praha bez sněhu a v okolí Český Budějovic leželo okolo pěti centimetrů sněhu.
Jak kde v Praze, západní vysoké planiny jsou vždy horší. Oni prostě musí uklízet dráhu tak, aby splňovala adhezní prodmínky a to při vytrvalém sněžení zdržuje provoz a vyčkávající letadla se hromadí. Rozhodně to nezavřeli, ale tok nebyl plynylý, prostě než ty 4 km sklidili, tak už tam čekalo mnoho letadel a tak pořád dokola. Pokud by sněžilo jako na jihu, tak to pravděpodobně budou muset zavřít, protože prostě neudrží beton relativně čistý, jako se stalo v Mnichově. To pak prostě neudrží v parametrech (snížit rychlost jako na silnici nejde :-).
Ona celá Evropa je zpožděná. Lufthanse se sesypal leťák půlky letadel, a byl to chaos nad chaos. Austrian na tom tqky nebyl sluníčkově.
Kamarádka dneska ráno přiletěla odkudsi z Asie do Frankfurtu v asi sedm ráno. Po asi šesti rebookingách odletěli z Frankfurtu v 9 večer do Varšavy, a ziltra ráno se snad dostanou do Prahy.
Nenaděláte nic.
Vlakem by byla dávno v Praze. ICE na Drážďany je 5 hod i s přestupem ve Frankfurtu, pokud tedy není spoj přímo z Frankfurt Flughafen. A z Dresden to da snad kazdy…
Ano, dekuje za vysvetleni 🙂 Teorie sice hezka, ale znate to – je seda, zatimco strom zivota zeleny. Takze teorie je jaksi pro prakticky zivot ponekud nepouzitelna.
Pokud vam postupne odlet odkladaj 10 – 13 – 17 – 19 tak vlak opravdu neresite.
Plus navic teda u te aerolinky mate jistotu, ze se o vas nejak postara (ubytovani ap.), jste v teple na letisti, kde je jidlo a muzete se pripojit k wifi atd.
Pokud by se v tomhle pocasi zastavily vlaky, tak pak cekate nekde v poli bez jidla a bez ubytovani a mozna i bez tepla/internetu…
Presne tak.
Přistál jsem ve 21:04 na palubě LX1498. Nejdříve jsme skoro 15 minut čekali, než se auta zaparkovaná pod C10 (jako by už nečekala žádný přílet) odebrala někam do pryč. Vykládka kufrů trvala dalších skoro 40 minut „z technických důvodů“, přitom jsme byli na příletech jediní. Před halou byly celé dva taxíky, protože údajně skrze policajty se nedalo na letiště přijet. Kolem a kolem jsem se z letiště vybabrával skoro hodinu, což se mi stalo naposledy asi před 7 lety. Ale pořád dobrý oproti těm nešťastníkům, kterým kvůli té 350ce odlety zrušili (LX1499 například) anebo odlétají s 2-3h zpožděním.
Me by asi vic vasdilo pristat misto v Praze v Berline… 😀
Jj, souhlas, zaplaťpámbu aspoň za přistání v Praze…
Proč? Stejné jako Dresden. Možnost řady spojení. Vlak přímo z letiště, možnost řady ubytování v všech cenových kategoriích. Rozhodně lepší než Bratislava.
No, proč asi?
Z Berlína do Prahy v noci těch spojení tolik není. A i kdyby bylo, furt jsou to hodiny navíc. A když letíte někde z druhého konce světa, jste 20 hodin na cestě, tak se určitě nechcete kodrcat v noci z Drazdan nebo Berlína
Tak ono zalezi, kam z Prahy pak mate namireno, zda nemate auto v Praze na letisti, zda vam vubec neco pojede, nebo vas ubytuji… spousta moznosti, proc vam to vadit muze i nemusi…
Na Flight radaru bylo videt spoustuy vyckavajicich letadel, dve byly odkloneny do Berlina, po uklidu drahy ted uz postupne pristavaji…
S LX1498 jsme holdovali asi 20-25 minut kvůli LVO a patřičným rozestupům, ale stihli jsme přistát ještě před tou 350.
Daleko vetší drama je to pro letadla co holdují. 350ka nebyla v žádnem ohrožení a to haló je naprosto mimo. Můžem se bavit o precaution local standby místních složek ale delat takové manévry kvůli podezření na nízky tlak v pneu… A ještě tomu říkat drama … ajéje
Manďácku, zlatíčko, ty asi nebudeš mít o bezpečnosti v letectví ani šajna, co? 😉
Incident připomíná ucpaný záchod. Před několika lety by to nikoho nezajímalo. Nyní se to projevuje i u A350.
Musím říct, že bych tu taky čekal “střízlivější” titulky 🙂
Taky si myslím. Nechtěl jsem zde dělat toho, kdo je frajer co zlehčuje situaci, ale vy jste to zde napsal. Tak se k vašemu názoru připojuji. Ještě snad bych bral v úvahu, zda nadmíru nevyšilovali orlíci. O nějaké nadváze u tak dlouhého letu ani neuvažuji.
Souhlasim. Mnoho povyku pro nic… Asi bylo třeba vyhnat zazimované pavouky z techniky, tak ji trochu provětrali… 😀
Pro upřesnění – na příďáku má 2 pneumatiky, z toho jedna byla prasklá a tudíž nefunkční a u druhé byla indikace malého tlaku (toto bylo hlášeno už po odletu a komunikace probíhala hodiny dopředu). Byly připraveny i trauma autobusy a sanitky z města ( nejen letištní). Jen pro doplnění o vážnosti situace 🙂
I kdyby ten příďák rupnul tak se nic nestane. Letadlo zablokuje dráhu. Toť vše. Lidi by museli do autobusu. Traumaplán fakt nebyl na pořadu dne… Lidi ztrácejí soudnost. Drama za každou cenu ! 😀
Ach ti teoretici.
Přístě jim můžete napsat, že jim poradíte
Manďáku, Manďáku, s tebou bych jako s pilotem letet opravdu nechtel… Jako pilot nemas absolutne vubec uvazovat nad tim, zda se nejaky traumaplan vyhlasi, nebo ne a kolik sanitek a hasicu na letiste prijede!!! Pokud bys byl pilot, tak tvym jedinym ukolem je zajistit bezpecnost cestujicich a posadk na palube letadla. Jaky postoj k tomu zaujmou navazujici slozky Letiste a IZS je absolutne nepodstatne! Kdyz uz se v TVS odneucite tenhle dementni myslenkovej pochod “kolik nemocnic tim uzavres”…?!?!? Pokud se jako pilot domnivam, ze muze byt v ohrozeni letadlo, jehoz sem velitelem a tim i jeho cestujici a posadka –… Číst vice »
A když o to požádali piloti, tak co jim řeknete? Že se nic nebude vymýšlet a ať přistanou, když chtějí? Já jsem narozdíl od vás rozhovor s ATC poslouchal totiž.