Norsko plánuje železnici za severní polární kruh až do Tromsø
Železniční stanice v Narvíku. Severněji zatím v Norsku vlak nejezdí. Foto: chas b / Flickr.com

Studie má řešit i možný vliv nové trati na chov sobů.
Studie má řešit i možný vliv nové trati na chov sobů.
Proč by to měl být stavební nesmysl?
O ekonomickým se přít nebudu, tady bude záležet kolik tam chtějí z té pustiny toho vyvážet.
Pokud to má být (také) pro osobní dopravu, stejně by muselo dojít k zásadnímu zrychlení celé tratě od Osla, aby cesta netrvala „dva dny“.
Vždyť i mezi Trondheimem a Bodo dnes jezdí jen dva (!) přímé vlaky za den (resp. jeden ve dne, druhý v noci).
Tzn. i cesta z Osla do Bodo je na celý den (myšleno denní + noční doba dohromady).
Nemluvě o trase z Osla do Narviku či dokonce do Tromso.
A nejde kromě dominantní nákladní dopravy o úsekové spojení či o kombinaci letadlo+vlak (např. letecky Oslo-Bodo a dále vlak do Narviku/Harstadu)?
Že by někdo ušetřil a místo letu z Osla do Narviku si dal +5 hodin vlakem? Letecky Paříž – Ostrava a pak vlakem do Budapešti?
Jen taková zajímavost, nikoliv rýpání. V Norsku je ještě jedna železnice severněji než ta do Narviku; v Kirkenesu se nachází důlní dráha spojující důl na železnou rudu a přístav. Samozřejmě se jedná o izolovaný úsek, nikdy nenapojený na železniční síť. https://en.wikipedia.org/wiki/Kirkenes%E2%80%93Bj%C3%B8rnevatn_Line
A severněji ještě na Špicberkách https://cs.wikipedia.org/wiki/Ny-%C3%85lesund
Kdo by to byl řekl.
Vzhledem ke změnám klimatu je už nejvyšší čas. Nerostné zásoby volají.
Koukám, že oprašují starý projekt „Polární dráhy“.
https://de.wikipedia.org/wiki/Polarbahn_(Norwegen)
Ani ta neměla být kompletně železniční – jak je patrné i ze schématu vpravo, měl být poslední úsek, před Narvikem, ve stylu „vlaky jedoucí po trajektu“.
Mimochodem, i trať do Bodo byla dokončena až vcelku pozdě – vlaky tam jezdí až od roku 1962.
Tak asi jako první krok se na konci používal trajekt. Ale jsou tam na obrázcích i další dvě varianty vedení bez trajektu. Jako varianta kroucení po fjordech a pak horská varianta.
Dneska bych to viděl na variantu „fjordy“ s dlouhýma tunelama.
Jsem jediný, kterému titulek evokuje, že Norsko dosud nemá železnici za polárním kruhem? 🙂
Tak to jsem zvedav, co na to tamni „Deti polarniho kruhu“ ci „Voda z Tromso“ a podobne organizace :D… Jestli taky takovou akci budou blokovat.. Nebo ze by si Norove s takovymi parazity umeli poradit? 🤔
Vsadím se, že tam pak někteří středočeští radní budou jezdit na dovolenou
A nebo, jak vyplyva z clanku, umi takovy projekt pripravit a nemusi za kazdou cenu prosazovat arogantne svou (viz posouzeni vlivu na chov sobu a mistni obyvatele)! Mozna, ze kdyby u nas z vysoka nekaleli na lidi, kteri jim “prekazi”, tak by zadna voda z Tetcic nebyla. Technokrat to ale tezko chape, to je jasne.
Jenže Voda z Tetčic, apod…, si vždy nějakou záminku najde, a i když bude neoprávněná, tak se ní musí někdo zabývat, protože těmto subjektům jde jen o zdržování.
Viz. Modernizace trati do Bavorska, kde přišly 4 defakto totožné odvolání (místo jednoho společného).
A arogantní je spíš chování těchto spolků, které blokují důležité stavby, obzvlášť, pokud to je „na druhém konci republiky“, a pro místní je tato stavba ku prospěchu a souhlasí s ní.
Ani ne tak technokrat, jako etatista, který je přesvědčen, že stát má mít právo nařidit a občané mají dát pozemky a držet hubu a krok. Přesvědčen, že takto důsledně to funguje v Německu. A protože o EIA v Německu neslyšel, tak tam nic takového neexistuje. Neslyšel ani o stavebním povolení v Německu.
O Děti se už dávno postaral Barnvern, zbývá jebln dědek :-)))
Konec trollingu.
…jen dědek
Barnevern. Mám dnes nějak nešikovnou ruku
No tam spíš „Led z Tromsø“ nebo „Ledovec z Tromsø“. 🙂
Umějí. Potížistům bere děti Barnevernet.