Norsko končí se soutěžemi na dopravce, vlaky zajistí státní společnost
Jednotka Stadler Flirt norského dopravce Vy Tog opouští stanici Lillestrøm. Foto: 72JanJ / Flickr.com
Nová vláda bude respektovat smlouvy u prvních tří provozních souborů, do Norska míří švédské SJ a britský Go Ahead.
Norsko totiž chytře pokud vidím do EU nevstoupilo. Takže jim na to může ukázat jedničku.
Aspoň někde na světě mají rozum ,když ho nemají papaláši v Česku !!!!
Také si říkám. Ale i u nás k tomu dojde, ale to bude trvat pár desetiletí jako u všech rozumných věcí.
Ať se tímto inspirují u nás… nechápu, jak je možný, že stát má vlastního dopravce, jehož vlastní 100% akcií a zakázky v závazkové dopravě se dávají soukromníkům. A ještě tak tragickým jako Arrivě nebo DLB. Snad se podobné změny jednou dočkáme.
Nemá. Neboť kvůli svému obrovskému zadlužení už ČD reálně patří věřitelům…
dobře!!! a teď jsou na řadě lumpové u nás ti naši podnikatelíčci jsou jen převlečený zloději!!!
zdraví Peťa Flaška!!!!
Ještě bych upřesnil, že Norsko má dvě státem provozované instituce. Vedle Vy tog bude i nadále provozován flytog (letištní expres).
https://frifagbevegelse.no/nyheter/flytoget-advarer-regjeringen-mot-a-gi-ostlandet-til-vy–vi-ble-litt-overrasket-6.158.828189.d70ca92a7f
Norské železnice jsem několikrát použil před více než 25 lety nacházely se opravdu někde jinde ne naše tehdejší ČSD později ČD. Myslím že právě procitly a začnou organizovat železniční dopravu jako kdysi. Mají to s čím srovnávat. naše železnice se v 90 letech potácela v nesnázích společensko politických. Převládal zde názor o ZBYTEČNOSTI zejména regionálních železnic a určitý stupeň modernizace vozového parku přinesli až soukromníci. Nebylo to nic náročného zaostalou železnici modernizovat méně zaostalými šroty od našich sousedů. Zároveň se tu očividně likvidoval průmysl jenž byl kdysi na velmi dobré úrovni. Stojí za povšimnutí jak nám zakazoval tehdejší SSSR vyrábět… Číst vice »
Velmi kvalitní průmysl s špičkovými produkty v podobě třeba vozů Bdt (120 km/h, nevhodně umístěné dveře bez centrálního zavíraní a blokování).
Bdt jsou sračky. Ale už o více jak 10 let dříve jsme dodávaly do CCCP vozy (AC0 a AC2) co měly nerezovou skříň a posuvné dveře. S Motorem ve předu s rajčakem. To je to samí jako 242 a BDŽ 44 kde už v roce 75 se chrlily do Bulharska mašiny s velmi výkonným EDB , podstatně lepším podvozkem atd. A k nám se v 80 roce sraly krámy na úrovni i samotné ŠKODY 1 pol. 60 let. Nebo i zde podle některých zaostalé ČME 3. Kde i ten blbej rudej vychlastanej mozek pochopil že EDB má obrovský ekonomicky potenciál… Číst vice »
Průmysl na vysoké úrovni… morálně i technicky zastaralí čmeláci pro SSSR (příp. brejlovci, kdyby nevyhořely „Naftové motory“) v ČKD?
Krvopotně dokončené prototypy řady 842 (po patnácti letech) v MSV, na které navázaly v devadesátých letech 843, kdy se zaostalost českého „velmi dobrého průmyslu“ projevila naplno? Peršinky (z nichž posledních pár kusů už ani nikdo nechtěl a pod cenou si je vzal až lokální italský dopravce FNM) a nedokončený vývoj asynchronního pohonu ve Škodovce?
Skvělá, věčně poruchová, v pár kusech ČD povinně koupená 380, která vyděsila nějaké „okolní koncerny“? :-)))
O jakém průmyslu na vysoké úrovni je proboha řeč?
SSSR nám nic nezakázal, tedy alespoň ne na poli lokomotiv
Pravé ze zakázal. Všechny mašinky nad 2000 koni musely být ze CCCP. Ale až dnes víme pravý důvod. Šlo o to, aby když do ni vleze sovietsky salDat, tak aby je uměl řídit bez ohledu na to, zda byl v Maďarsku, CSSR, NDR či Polsku. To byl důvod, který i nám pochopit trvalo 20 let po revoluci
Zajimalo by me kolik lidi kteri zde pisi zije zde v Norsku. Je velmi dobre videt kam se Norsko posunulo za 12 let. A k lepsimu ne. Jak se zde s lidmi vyjebavava doslova v praci napric pracovnim trhem. Jak socialka dotuje platy podnikatelum a firmam pracovniky jejich pracovnikum kteri rok pracuji temer jak otroci. A na draze? Norske drahy vlastnily vozovy park ale kvuli vyberkum se vytvorila firma ktera pronajima soupravy soukromnikum. Kde je tedy nejaka vyhoda? Zadna vubec. Pouze zamestnanci prisli o vyhody aby soukromnik usetril. Ale nema cenu o tom psat. Kdo v tom nezije tak to… Číst vice »
A není spíše cílem, aby si zaměstnanec vydělal podle toho kolik solvetních zákazníků ZAPLATÍ jeho práci?
Nevím jak přesně to máte Vy, kdy patrně máte z první ruky o reálných poměrech pasažerských nádražáků v Norsku
Pomale jednokolejne trate? Nejdrive si projedte zeleznicni sit. Zahranicnicni dopravci neprinesli vubec nic krome vyvadeni zisku z Norska. Pravicova vlada zde za 1o let zkazila co se dalo. Zeleznicni dopravu nastesti nestihla. Trate v okoli Osla se velmi vyzname podili na preprave lidi v regionu.
V obou případech jde o norské divize zahraničních společností, tzn. předpokládám, že zdanění zisků probíhá v Norsku.
(A čistý, tzn. zdaněný zisk tak jako tak náleží firmě, eventuálně jejím akcionářům, bez ohledu na to, odkud ti vlastníci/akcionáři jsou.)
„Vyvádění zisků do zahraničí“ může fakt napsat jen člověk, který nežije v ekonomické realitě posledního půlstoletí v Evropě. To, že ty společnosti musí mít lokální zastoupení v Norsku a využívat místní služby, pro jistotu opomineme.
Tak si na to vzpomeňte, až budete příště číst o tom, že SOR, CZ Loko nebo AŽD něco prodalo do zahraničí, a vyvádí odtud zisky do ČR.
jojo ono se to dělá zcela jinak……
firma sídlící v ČR, ale vlastněná zahraniční firmou, nakoupí na českém trhu auta za 120 %, přičemž auta ji prodá jiná firma ze zahraničí, která mateřské firmě dá slevu 30 %, takže zisk v ČR nula, a balík peněz v zahraničí…..
Vy jste asi nikdy nepodnikal,že?
Máte o výběru daní zcela zkreslené představy.
a můžete mi to tedy osvětlit? děkuji
Nějak nechápu co to má naznačovat. Tak 120 % nebo 30 % sleva? Ta auta se tu nevyrobila? Kam se teda vypařila jejich výrobní hodnota a hodnota práce? Kde je ten zisk, když sleva zisk ořízla?
auto (zahraniční), které se prodává v ČR za 500k, koupila ta firma za 600k, tj. 120% standardní tržní ceny, z těch 600k dostala mateřská firma 30% tj. 180k
čísla jsou jen ilustrativní, k = kilo tj. 1000, 600k = 600 000
Kéž by tohle nastalo i v ostatních zemích vč Česka.
Jako že by Jančura musel skončit? Ano, nad zlikvidováním české firmy by mnozí národovci jásali.
A až bude státnímu monopolu (např. Česká Televize) překážet konkurence, tak už bude precedens. A žádná live kamera z nádraží v Chocni, na fotbal budete čumět.
to sis hochu naběhl, ChoceňTV již zlikvidovali soudruzi ze SprŽel svými STB metodami
No ti taky…
Ale víte kolik by se uvolnilo kapacity?
Zlikvidování české firmy?
Nemá se s**t do věcí, co řídí stát.
Doprava jako například železniční má řídit stát a ne soukromníci a dělat si z dráhy hřiště.
Byly časy,kdy stát řídil i to,co lidí říkají a píší ve veřejném prostoru. Vážně bys chtěl,aby ti stát zakázal přispívat na internetu? Nebo jsi byl tak prověřený soudruh, žes to byl ty rozhodoval o životech druhých?
v Norsku někdo končí?? to mi uniklo
My se bavíme o soutěžích..
I v Norsku platí Nařízení EP a Rady 1370/2007, takže přímé zadání bude bezproblémové jen tehdy, pokud se případný zájemce neozve s námitkou. Druhá otázka je, zda to nějakému dopravci za to stojí.
Já bych řekl, že to tam neplatí, jelikož Norsko není součástí EU.
Nevím, jak konkrétně tohle, ale většina věcí pro ně platí stejně jako pro nás. Oni těch směrnic mají implementováno fakt hodně, snad 90%. Každopádně, do roku 2023 mohou na 10 let zadávat napřímo, i pokud tu směrnici implementovanou mají.
Zavedení některých části legislativy Unie (taky nevím, jestli zrovna tohle) bylo podmínkou pro vstup Norska do Evropského hospodářského prostoru.
Norsko není členem EU, ale je členem EEA, a tudíž se na něj drtivá většina evropské legislativy vztahuje – mj. i tato.
Proto taky Norsko musí hlásit každé přímé zadání, třeba tady: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3AE2013X0627%2801%29
Norsko a Švýcarsko musí a chtějí dodržovat veškerou legislativu a normy EU, aby měly přístup k trhům EU. Kdysi jsem četl rozhovor s ředitelem banky Credit Suisse a ten mluvil pouze čísly. S německou spolkovou zemí Bádensko-Würtembersko má Švýcarsko stejnou obchodní výměnu jako s Čínou. S rakouskou spolkovou zemí Vorarlbersko obchodují stejně jako s Kanadou. Řekl zcela jasně, jako Švýcaři bychom byli sami proti sobě, kdybychom si komplikovali obchod s EU tím, že budeme mít jiné normy, ekonomické zákony, zákony pracovního trhu atd. Hladký obchod se sousedními regiony je pro Švýcarsko klíčový. Pro fungování ekonomiky je ideální, když v Miláně,… Číst vice »
Joo, přesně tak, už se těším na cesty z Prahy do Ostravy
Že jo. V railjetu nebo v pendolinu za 560,-Kč (bez IN karty)…nebo R s nějakým tím Bdmpee…
Joo, už se moc těším na cesty z Prahy do Ostravy za krásných monopolních 650 Kč ve zkur…pardon,skvelem becku jako před příchodem konkurence… Jinými slovy, běžte do háje, pane Žatecký, vysmivany maskote Facebooku drah, kam vždycky chodíte nadávat naštvaný cestujím za jejich oprávněnou kritiku
Líbí se mi že vám vycházejí jiné „cifry“.
Mě totiž vyšly na Ex Pendolina a railjety, na vymetací R Gÿorsko-plzeňská sestava xee…
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SD&cislo=530%20-%20558&nazev=&rok=scifi
Na ostatních R i něco pohodlnějšího, např.:
(Praha-HK)
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SD&cislo=170-192&nazev=&rok=scifi
(Praha-Plzeň)
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SD&cislo=200-224&nazev=&rok=scifi
Nechápu smysl vámi poslanych odkazů… Bohužel si však pamatuji cenovou politiku a úroveň cestování na této hlsvji trati před nástupem konkurence…. Páteční rychlík složený z Bdt, ano, opravdu z Bdt, a to prosím žádná mimoradnist ale pravidelne řazení, by měl být dodnes noční můrou pro všechny, kteří tento monopol drželi. Humus za humusoidni cenu a prasarna že strany monopolních drah.
Prostě si v dětském pokojíčku maloval řazení, až jednou převezme moc a všechno znárodní, co je na tom k nepochopení? 😉
Je rovněž zajímavé, že ve Švédsku se jako dopravce objevil Vy Nattag, který jezdí na severu země. Například do Haparandy u finských hranic a rovněž provozuje spoje do norského Narviku, kam ještě nedávno jezdil dopravce SJ.
Haparanda je na hranicích, druhá část města je už ve Finsku a jmenuje se Tornio. Byl jsem tam 2019 a je zajimavé jak ve východní části mesta je o hodinu více než v té zapadní 🙂
Ta společnost se jmenuje Vy Tåg a provozuje několik provozních souborů po celém Švédsku. Nattåg znamená noční vlak a Vy Tåg provozuje pod jménem Nattåget Norrland spojení do Narviku.
Stručná historie je taková, že před 20 lety založili bývalí zaměstnanci SJ soukromou společnost Tågkompaniet, kterou v průběhu let postupně více a více skupovaly NSB, až jí získaly celou a provozují ji pod dnešním názvem.
a hle, že někde to dělají jinak…
V článku se píše, že tam ti zahraniční dopravci míří. Ale pokud vím, tak SJ Norge převzal dopravu na Severu už loni v červnu a Go Ahead snad ještě dříve.
Máte pravdu, díky za upozornění.
„že chce soutěže zastavit a posílit naopak investice do železniční infrastruktury.“ Jedno s druhým se ale nevylučuje. „na koleje tak vyjedou oba zahraniční dopravci.“ Už vyjeli – od 12/2019 (1. balíček), resp. od 12/2020 (2. balíček). K obojímu ale nutno dodat, že ty soutěže samy o sobě neznamenaly navýšení počtu spojů (i v dálkové dopravě jich jezdí dost málo), ani nová vozidla (ta jsou majetkem „státní půjčovny“; dopravce si je pronajímá). Plus taky nutno dodat, že zrovna v Norsku má železnice dost slabou roli právě vlivem relativně pomalých a povětšinou jednokolejných dálkových tratí, ruku v ruce s řídkým osídlením +… Číst vice »
** Pardon, od 6/2020 (2. balíček – SJ Norge), resp. od 12/2020 (3. balíček, kde obhájil dopravce „VY“).