Letecké společnosti Letectví

Norská vláda plánuje pomoc aerolinkám Norwegian, zachrání je před krachem

Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian
Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian
Podmínkou pomoci je kapitálový vstup nových investorů.

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle s největší pravděpodobností přesvědčila norskou vládu, aby dopravci pomohla. Norská ministryně obchodu a průmyslu Iselin Nybø dnes oznámila, že souhlasí s plánem na státní pomoc do letecké společnosti. Musí ji ještě schválit parlament.

Nový plán Norwegian Air Shuttle se jeví jako výrazně robustnější než ten, který jsme v říjnu odmítli,“ řekla Nybø. Podle ní je podmínkou státní pomoci, že do firmy vstoupí noví investoři, kteří navýší kapitál o 4-5 miliard norských korun. „Pokud se to letecké společnosti povede, jsme připraveni jí poskytnout úvěr. Nemáme ale žádné ambice do aerolinek vstoupit,“ dodala ministryně. Stát chce aerolinku podpořit i kvůli zajištění dopravní obslužnosti v Norsku.

Šéf Norwegian Jacob Schram v tiskové zprávě uvítal rozhodnutí vlády. „Čelíme skutečně náročné situaci a podpora vlády výrazně zvýší naše šance získat nový kapitál pro záchranu firmy,“ uvedl Schram,

Podle nového plánu bude mít dopravce maximálně 50 letadel, postupně jejich počet zvýší na 70. Firma se zaměří na lety po Evropě a zcela opustí dálkové lety.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tom

Ono je to těžký. Za standartních podmínek by podle všech ekonomických pravidel neměl Norwegian šanci. Teď jim pomáhá, že v současné době je důležité zachovat
v Norsku dopravní obslužnost. A peníze do černých děr lejou vesele vlády v celé Evropě.

Anna

Pokud to bude norská variace na Ryan. Wizz, tak by mohli mít šanci.

Kubrt

Jen doplním, že v Norsku existuje skutečná letecká „základní dopravní obslužnost“ prostřednictvím společnosti Widerøe, která létá (mimo jiné) objednávané a „dotované“ lety mezi „vesnickými letišti“. Nevím jistě, jestli Norwegian taky nelétá nějaké takové lety, ale v jeho případě půjde zejména o lety sice komerční, ale zároveň „ve veřejném zájmu“. Z Osla do třeba Tromsø se dá dojet po zemi, ale z hlediska kvality života je rozdíl, zda ta cesta trvá 2 hodiny nebo 24 hodin a norská vláda se snaží udržet civilizaci i v odlehlých koutech země, což samozřejmě něco stojí..

Mat

Widerøe je ale opravdu hlavně na ta vesnická letiště, má jen malá letadla a výrazně vyšší ceny. Na relace typu Oslo – Bergen/Stavanger/Trondheim/Tromsø a další větší města je daleko lepší Norwegian, dají se s nimi podnikat kratší a častější cesty, pro norskou ekonomiku to je důležitá společnost.