Nočním vlakem čtyřmi zeměmi. Největší překážky jsou v Německu, říká šéf European Sleeper
Elmer van Bureen (vlevo) a Chris Engelsman, zakladatalé European Sleeper. Foto: European Sleeper
Firma chystá další expanzi, v Praze začíná s novějšími vozy.
Ak to ide cez Nemecko, tak to nepride ani raz nacas..
Nerad létám. Nemám rád pocit, že jsem vysoko ve vzduchu, nerad procházím kontrolou na letišti, nerad čekám na nástup do letadla. Neustále někam chodíte, čekáte ve frontě.
Let Praha-Amsterdam sice trvá jen něco přes hodinu, ale reálně se cestováním půl dne zaplácne, přižemž jen na pražské letiště to pro mě jsou 3 přestupy. Ani v Amstredamu nevystoupíte z letadla v centru.
No a tohle vlakové spojení? Autobusem na nádraží, tam nastoupím a dojedu do centra Amsterdamu. Hotovo.
Jaký šílenec preferuje cestu takovým nočním vlakem před letadlem? Já se hlásím.
Mě létání nevadí, ale mám radši vlak jednak jako ekologičtější alternativu, druhak považuju ten režim večer nastoupit, vyspat se během jízdy a ráno hned vyjít v cílovém městě, za ideální. Tím letadlem právě zabiju půlku dne nebo musím nastupovat/vystupovat v nepříjemných nočních hodinách. Takže jediný problém pro mě může být cena a nevhodný jízdní řád (chci odjet z Prahy v pátek večer, což tento dopravce nenabízí).
Tyhle návraty do časů minulých nikdy nemají moc šancí na úspěch. Mnohem pravděpodobnější je masivní přechod letectví na elektřinu, než masivní rozvoj nočního mlácení se vlaky.
Preto sú nightjety pravidelne vypredané, lebo „nemajú šancu na úspech“.
Opravdovou úspěšnost nočních vlaků asi nejlépe dokumentují srovnání počtů cestujících OeBB NightJetů a letiště v Schwechatu. Dlouhá desetiletí zkušeností nám říkají, že noční vlaky nedokázaly zlikvidovat ani monopolistickou leteckou dopravu na krátké. To se povedlo až nové technologii – vysokorychlostním vlakům. Spaní na tvrdé úzké pryčně v drncajícím hlučném vehiklu a s cizími lidmi v místnosti se společným sociálním zařízením je pro většinu evropské populace neakceptovatelné nepohodlí. Povšimněte si, že hotely se společným sociálním zařízením už z trhu v podstatě zmizely a hostely nijak významný podíl na trhu také nedrží.
Vzhledem k objednávkám nových letadel to na nějakou elektřinu nebo vodík v letectví na dalších 20 let nevypadá. Zdvounásobí se to, to jo, ale na kerosin.
Jsem jeden z tech, co tim vlakem dnes jede do Bruselu. Neni to az takova hruza. Ale kdo chce psa bit, hul si vzdy najde.
Příjemnou cestu přeji 😉
Klidně se trochu rozepište, jaká hrůza to tedy je 😉
Ta “hruza”byla na reakci zdejsich pisalku, co to videli jen na fotkach. Vlak v pohode, snidane v krabicce vyborna (dzus, jogurt, musli, croissan, pastika, marmelada), povleceni ciste, zachody ciste. Jasne, vagony z 80. ci 90. let, ale vse funguje. I okna si muzete stahnout v kupe. Proste dobry. A jede to na cas, ted zrovna Antverpy dle jizdniho radu.
Děkuju. Já to náhodou viděl na hlavním u vedlejšího nástupiště a taky jsem úplně nezahořel touhou to zkusit, zvlášť ta slovenská lehátka na začátku vlaku 🙂 Na druhou stranu by měl každy zdejsí nostalgik vidět, jak vypadaly vagony na Západě už pred 40 a více lety. Rád slyším, že to má spokojeného zákazníka.
Docela bych doporučil zdejším pindalům na kapacitu trati 010 a na příšernost zdejších výluk velmi pozorně přečíst, co ten člověk říká o okolních železnicích.
Ale ale, najednou je v pořádku srovnávat se s Nĕmeckem? Když tu dá nĕkdo příklad Šwajcu, tak to hned schytá, že nejsme tak bohatí.
Taky nejsme tak bohatí jako Nĕmci aby si každá socka na dáfkách (včetnĕ imigrantů) vozila zadek ve vlastním BWM. Tak holt potřebujeme kapacitní MHD.
Opět se tu rozhořel lokální konflikt mezi vlakomilci a a éromilci. Osvědčené přísloví říká, že „někdo má rád holky, jiný zase vdolky“. Já nejsem přítelem létání (nebaví mě čekání – obecně, ani u zubaře, ani na letišti, navíc ty procedury), ale když si představím, že bych v létě jel do Prahy, na tenhle „nočník“, abych si pak užíval spaní třeba právě na horním lehátku v šestiosobovém kupé, tak bych asi považoval za menší zlo zajet autem do Schwechatu a raději letět. Samozřejmě, že z Vídně se dá do Brusele dojet i vlakem ÖBB – nighjet , ale předpokládám, že letenka… Číst vice »
V tom vlaku je povinnost kupovat lehátka jen do horní řady?
Jako malý jsem jezdil na dovoleniu zásadnĕ prostředním lehátkem s vystrčenou hlavou ven a byla to nejlepší část dovolené. Tímto zdravím do Bohumína (nebo Ostrava), kde jsem na jejich rozbité vyhýbce skoro vystoupil.
Si kup do přízemí, když tĕ výšky dĕsí a ty horní můžou dávat studentům se slevou, když o nĕ nebude zájem lidu.
Pokud nĕkoho zajímá, jaktože jsem jako dĕcko mĕl vždy prostřední lehátko, tak protože jsem ty lehátka kupoval.
To byly vždycky hádky s čarodĕjnicí na pokladnĕ, že nemůžu dostat vyšší číslo dokud nejsou ty nižší vybraný.
První European Sleeper v Ústí nad Labem. 15 vozů jsem viděl naposledy v Německu…
https://photos.app.goo.gl/THpQpoQfQWm1cJQZ8
Pěkný had, konečně pořádný vlak. Myšleno délkově.
To je běžná délka nočních vlaků na Ukrajině, kterýma jsem se několikrát projel. Po příjezdu je zábava hledat svůj vůz, ale není to tak hrozné, protože staniční rozhlas vždy hlásí zda číslování vozů probíhá od začátku vlaku nebo od konce.
V noci bude také problém. Všude se tlačí dělat údržbu v noci.
Zajímavé, že vlaku z Belgie věnuje místní redakce a redakce ŽM poměrně velkou pozornost, ale nikdo se nepřijde zeptat na novinky v ulici Příčná v Praze.
V sobotu bylo na trase Leipzig Engelsdorf – Vídeň přepraveno 10 IC vozů (ex-DB), všechny druhé třídy na sezení.
A moje belgické šedé buňky mi říkají, že se na ně bude pohlížet jako na „zlaté dědictví“ – asi jako na Májku. SacrebLEu
Vaše belgické šedé buňky mluví příliš „bruselsky“.
Mohl byste prosím rozvést vaší hodnotnou myšlenku nějak přijatelněji, aby i takový vesnický buran, jako KvB. pochopil vaší kompilaci „Příčná – Lipsko – Vídeň – IC ex-DB – Májka – k čertu“?
Quel imbécile que je suis…
Hm, když se tak ptáte, tak ne. Nápověda, který dopravce koupil vozy, je tam minimálně 3-krát.
Ostatní je na novinářích. Zveřejňovat PR články a rozhovory je snazší část ich práce, investigace těžší…
Chápu, že to bylo napsáno spíš pro lidi v oboru. A musí to tak zůstat. Snad Vám to zodpoví odpovědnější…
Ale nápověda tam je i pro laiky. Kdo? Co? – to tam je jasně napsáno.
Předpokládám, že v prosinci budete mít možnost vyzkoušet na vlastní kůži 🙂
Ano, nápověda je jasná a heslo zní Eden (1.0)!
Příčná ulice? Vlak do Bradavic!
Rád bych se někdy svezl tím historickým rakouským lůžkem, tak snad se naskytne vhodná příležitost 🙂
Ještě bych se ho zeptal na závěr na jednu otázku: Sem jste přiletěl a nebyl jste spokojen. Znamená to, že cestou zpět využijete Vašeho vlaku, který jak sám říkáte, je složen z vozů desítek let starých? 🙂
Ne on lítá, protože tuhle trasu prostě normální lidí lítají. Víc bych v tom nehledal… 🙂
No… Ale v rozhovoru se snaží prodat, že by neměli létat, ale jet vlakem 🙂
No myslíte si třeba, že Babiš jí párky a salámy? .-)
Nevím, ale minimálně jsem ho neslyšel říkal „máme shnilé párky, ale dneska jsem jedl jogurt a ten stál za prd a proto chceme naše náročné zákazníky oslovit párky“
Ale zase taky urcite netvrdil, že jeho párky jsou lepší, než A5 Wagyu …
Jezte párky, budete Babiš. To asi funguje. Ale on je určitě nežere. 🙂
A odkud přiletěl?
Z místa odletu.
I když tento způsob cestování není můj šálek kávy, tak velmi smekám před tím co dokázali a velmi jim přeji, aby uspěli 👍.
Mě jen fascinuje, že nejenom po tímto článkem mnozí hovoří o konkurenci s letadlem. Jako kdyby se dalo pouze jezdit z konečné na konečnou. Pro někoho to je třeba zajímavé. Tak jim to nechte. Trh ukáže, zda se jedná o blbost, či zda to dává smysl. Proti lince Flixbusu z Prahy do Barcelony se skoro ani nemluvilo a kdo ví, jaký to dává smysl… přesto funguje.
Při těch v cenách za zpáteční jízdenku pokud člověk nechce celou noc sedět si myslím že toto spojení velmi rychle skončí. Za tu peníze se dostanu do Bruselu nebo měst na trase, které mají letiště a pravidelný provoz a podobné ne-li nižší ceny a za zlomek času
Vy ano a většina lidí jistě také (a proto síť nočních vlaků před časem prořídla, až skoro zmizela), ale vždycky se najde menšina, která má své důvody a pro kterou to bude zajímavě. A proto jsou teď noční vlaky naopak na vzestupu. Bude zajímavé, jak se dokážou rozvinout.
PS: Autem se také cestuje tak nějak dobře, ale přesto motorkáři vždycky budou.
Myslet, znamená nevědět.
Nebuďte tak korektní…
My pojedeme s dětmi v srpnu z Ústí do Bruselu a jízdenku za celé kupé jsem sehnal za 280 EUR. To není málo, ale je to levnější než tři letenky a ubytování v Bruselu.
Vážnĕ už je vlastní kupé do Bruselu za 6 000 považované za drahé?
Než začal jezdit Jančura tak se za tuhle cenu 3 lidi nedostali ani do Prešova.
Ale na sezení, nikoliv na spaní. Sedět 13-14 hod bude žůžo, pokud to pojede načas
Je to cena za lehátkové kupé pro až 5 osob. Možná ještě vezmeme s sebou ještě nějaké dítě z řad kamarádů a spolužáků.
To silně pochybuju při pohledu na ceny na jejich stránkách
Nightjet je podstatne drahší a jazdí plný.
No protože ten FlixBus do ty Barcelony jede za 1500Kč-různe slevove kódy často na 20%…tj je to levnější než většina letenek.
I když jaro teprve začíná a počasí je tedy poněkud proměnlivé a nepříznivé, tak by nebylo od věci ty vagóny nechat protáhnout myčkou. Aspoň pro začátek (když to vzbuzuje mediální pozornost a fotí se to), by to nemuselo vypadat, jak nějaká náhradní souprava při výluce – co depo někde z kopřiv právě vyhrabalo.
Naprosty souhlas, spacim vozem jsem jel jen jednou v zivote s Bangkoku a byl to skvely zazitek, takze idea tohoto vlaku se mi libi, ale pohled na ty srot vagony, ktere se ani nikdo neobtezoval trochu vycistit tedy ani trochu.
Interier vozu je tedy take kus historie, ted jsem letel B787 z roku 2009 a interier byl znacne unaveny, co vagony z minuleho stoleti? Asi nebudu cilovka, pockam na neco trochu novejsiho
Nejen, že máte otřesný pravopis, ale ještě jste úplně mimo mísu.
Nekolik preklepu, chybejicj diakritika a chybejici carky ve vete, protoze je na iPhone neskutecne otravne editovat text.
No a co?
V cem jsem mimo misu?
V prvé řadě by to chtělo nemít iPhone, pokud s ním ani neumím…
respekt k tomu, co se jim povedlo …
ale zabit to prohlasenim, ze cesta vlakem (byt nocnim) pres pul evropy je pohodlnejsi a kvalitnejsi … to je malinko prehnane.
Proč? Mačkání v sardinkárně typu B737 RyanAiru je pro Váš pohodlnější a kvalitnější?
No, pokud si vybiram mezi 1,5 hodinou v ryanairu a 15 hodinama ve vlaku (byt je nocni), tak je odpoved nabiledni – sardinkarna v ryanairu vitezi na cele care rozdilem asi deseti levelu.
ano, ale vybíráte letadlo kvůli času, ne kvůli pohodlí a proto prohlášení, že cesta vlakem je pohodlnější a kvalitnější je pravdivá.
Pokud chci do Bruselu, tak letadlo jen proste a jednoduse pohodlnejsi a kvalitnejsi. Prave a diky tomu casu.
On to asi myslel tak, že pohodlí je pohodlí a „nezávisle“ na tom rychlost je rychlost, takže vlak je pohodlnější, co se týče sezení, nástupu, čekání na něj, služeb během cesty… s tím se asi dá souhlasit. Akorát to pohodlí trvá pak trochu déle než to letecké nepohodlí 🙂
No nie je, vo vlaku sa nemusím mačkať ani sekundu a celý čas som v pohodlí, čo v lietadle neplatí. Check-in, security, boarding, minisedadlo, čakanie na bagáž… Sorry ale to rozhodne pohodlnejšie ako kvalitnejšie nie je. Trvá vlak dlhšie? Hej, preto ide v noci kedy podstatnú časť cesty človek prespí.
Kvalitnější není, protože je desetkrát delší.
Já stále nevím, co je pohodlnějšího v tvrdém hnusném lehátku v 6 lidech beze sprchy po 10 hodinách cesty 😅
Lehátka se prodávají po 5 nebo po 4 nebo celé kupé.
Lůžko pro 1-3 lidi. Nemusíte být v 6 lidech.
Ono to cestování letadlem se dá udělat pohodlněji za nákup extra služeb či lepšího místa na sezení.
I tak to nedokáže být stejně pohodlné jako noční vlak (pokud nepočítáme jízdu na sedačku).
Sorry, ale jenom blázen, nebo šotosexuální maniak cestuje někam 15 hodin vlakem, když tam může být za 1,5 hodiny letadlem.
Do Bruselu to letí v reálném čase 1 hod
Tak takhle natvrdlý komentář který bych rád nazval ještě hůř jsem na zdopravy dodnes neviděl, gratuluji 😂
Vtipné jak počítáte pouze dobu letu ale… To je vše? Z centra na letiště, časová rezerva, popojíždění na ravnej, čas letu, další popojíždění a cesta do centra města. To všechno musíte vždycky započítat když někam cestujete letadlem.
Železniční stanice bývají blíže k centru a ve většině případů můžete nastupovat i pár minut před odjezdem vlaku. Proto TGV vyhrálo nad letadlem.
Bože, neblbněte 🙂
Vratme se znova k meritu věci – tady se porovnává 15 hodin vlakem vs. 1,5h letadlem (a to včetně pojíždění).
to neuhádáte ani resenim cesty na letiste a ni na ceste na letiste, ani pojizdenim, ani nicim jinym.
PS: jen pro upresneni – Praha – Brusel je špalky-špalky za 1:20 (a to i ted, s celkem silnym protivetrem).
Pro mĕ (jezdím teď jen vnitro) jsou časové náklady na cestu vlakem cca 15-30 minut ať jedu kamkoliv.
Nástup + najití místa 10 minut, průvodčí 1 minuty, výstup 5 minut, bl bec ve vlaku 5 minut, řešení ujetí přípoje 15 minut.
Zbytek je jedno, jestli sedím doma, v práci, ve vlaku, nebo třeba na poli. Stejnĕ to co dĕlám ve vlaku bych dĕlal doma (ano, kdybych nesedĕl ve vlaku u serveru zdropravy, tak u nĕj sedím doma. Tu hodinu, kterou jsem ho četl mám ušetřenou.
Takže 3-4 hodiny vs. 15-20 hodin podle výluk v Německu. Stačí vám to tak? Stále se bavíme o pětinásobku času cesty.
Asi stojí za to se zmínit že ne všichni jsou z okolí Prahy. Já jsem z Ústí nad Labem takže pro mě by asi mohlo být výhodné jet vlakem přes noc.
Ke všemu aerolinky můžou létat v nevyhovujícím čase (brzo ráno, pozdě večer, apod.), zatímco ES přijede dopoledne, což může být ideální pro nějaké strávení památek a pak následně se ubytovat a stále mít čas se na něco podívat.
Fakticky největší problém u většiny dělá ta cena a já je chápu. 🙂
Eee.. Opravdu je to z Ústí nad Labem do Prahy asi 10 hodin cesty, že vám to z UnL přijde jako „už je to OK“? .)
V tomto případě se konkrétně bavíme o Bruselu a Amsterdamu.
Do Bruselu se létá 3x denně (plus pár letů do Charleroi), do Amsterdamu asi 7x denně).
Ne, ani z Ústí nad labem není „výhodnější“ jet do Bruselu či Amsterdamu vlakem místo letadlem z Prahy (či dřáždan apod.).
Ach jo, NIKDE nepíšu že cesta vlakem z Ústí nad Labem hlavní nádraží do Praha Hlavní nádraží a následně Autobus na Letiště Václava Havla trvá 10 hodin.
Presne to jste ale napsal.
ALe to je fuk 🙂 Kazdy si jedme, jak chceme .)
Ne nenapsal.
To, že z Ústí, které je po cestě toho vlaku, a odkud by se musel do Prahy (nebo na jiné letiště) nejdřív dostat jinak, ten poměr vychází velmi odlišně, je holej fakt. Že i tak ta verze s letadlem bude z Ústí rychlejší? To asi bude. Ale najednou ten poměr délky cesty bude třeba 1:2 a ne 1:10. Což samozřejmě o to snáz vyvážej ostatní faktory….
Jsem z Olomouce a vlakem bych do Bruselu nejel ani za zlaté prase.
Možná z kanclu na Evropské někam kousek od Zaventemu. Jinak klidně dalších 2 až 6 hodin na poslední kolo na obou stranách…. ale u vlaku to nebude o moc jiné….
Je to jen váš nedostatek porozumění, nic víc.
Já rozumím skvěle, to se nebojte. 🙂
No, to je právě to. 🙂
My pojedeme z Teplic. Varianta letadlo znamená vyrazit do Prahy na letiště cca 3 hodiny před odletem autem nebo 4 hodiny s využitím VHD. Pak nějaká hodina do centra Bruselu. A k tomu nocleh navíc.
Vlakem vyrazíme z domu 20 minut pěšky na nádraží nějakých 45 minut před odjezdem z Ústí. V Bruselu necháme kufry v hotelu (poblíž nádraží) a vyrazíme na památky.
Jsem z Olomouce a vlakem bych to nejel ani zadarmo.
Užijte si to, já vyrazim v den vašeho příjezdu do Bruselu taky a světě div se ušetřím taky jednu noc v hotelu a nemusím se kodrcat celou noc ve vlaku s nejistotou jestli to pojede 15 nebo 20 hod a vyspím se doma pohodlně v posteli
1,5 hodiny čistýho letu.
15 hodin spánku a práce.
Pořád platí, že na letišti musíte být 2-4 hodiny před check inem, aby vám stihli zavést anální sondu?
Do vlaku stačí přijít minitu před odjezdem a ten se koná v centru Prahy, ne na její periferii, kam se dá dostat leda busem další půl ale spíš hod8nu času, který nelze užitečnĕ využít (vyjma poslouchání podcastů nebo tak nĕčeho).
2-4 hodiny? to neplati a nikdy neplatilo.
vy, kdyz jedete nekam pres pul evropy vlakem, jezdite na nadrazi minutu pred odjezdem? nepovidejte 🙂
ale jinak – ve vsi ucte – nesmysly.
– na nadrazi take odnekud musite dojet, malokdy bydlite hned u nadrazi
– i kdyz zapoctu 2 hodiny pred odletem a 2 hodiny po priletu, je to porad 5 hodin proti 15 (a to nepocitam cestu na nadrazi ). takze porad rozdil nekolika trid ve prospech letadla
V Praze Holešovicích jsme do vlaku do Prešova nastupovali tak, že za náma zabouchl dveře a jeli jsme. V Malmö jsme taky dobíhali na píšťalku. Vážnĕ vám nikdo neřekl, že když vám ujede vlak, tak můžete jet dalším? Lehátka samozřejmĕ propadnou. > na nadrazi take odnekud musite dojet Vĕtšina lidí, co přijede do Prahy, přijede na nádraží (autobusový je vedle dvou vlakových). Na letištĕ nepřijede nikdo. Lidé z Prahy a okolí bydlí buď v Praze, nebo přijedou do prahy metrem (to staví přímo pod hlavním Holešovicema a Smíchovem). U letištĕ bydlí pár lidí a jede se ram autobusem. Z centra.… Číst vice »
Minutu před odjezdem abyste zjistil že má 20 minut sekeru 🤣
Že má sekeru na příjezdu se dozvím z informačního systému.
Že má sekeru na odjezdu je mi fuk, protože jediný rozdíl proti jízdĕ je nedrncání a otravný hlášení zaseknutýho rozhlasu.
A teď si vemte, že si někdo potřebuje vzít kufr, nedej Bůh kolo…. 🙂
Za mě ano, tam sedíte do Bruselu 1,5h. Z Amsterdamu mám dokonce rekord s Easyjetem asi 50 minut, ale to tehdy byl nějaký zimní vánek (vichřice až padaly v Amsterdamu lampy). Ale jak říkám, ať si každý cestuje podle svého gusta 🙂
Pokud by šlo o stejnou dobu, tak by vlak byl určitě pohodlnější. Na druhou stranu čas hraje velice významnou roli – těch 1,5h v sardinkárně se dá přežít, ale po 10+ hodinách poleze mnoha lidem na nervy i ten vlak.
ano, je to tak – pokud bych si mel vybrat mezi 15 hodinama ve vlaku a v letadle (obecne, je jedno jakem, klidne i v businessu), tak by vyhral vlak.
Tohle je hodně o osobních preferencích. Pro mě při mých rozměrech je i ta 1,5h v sardinkárně obtížně překonatelná, pro někoho s průměrnější postavou to je v pohodě nebo jen mírný nepohodlí. To nepohodlí letedla je tak silný, že dávám přednost i dálkovým autobusům před letadlem. A proti busu jsou ty vlaky opravdu o hodně pohodlnější. Ani ve vlaku to samozřejmě ideální není, ale furt nebe a dudy. Včetně možnosti se projít, protáhnout, změnit polohu. Takže fakt radši 15 hodin v tom nočním vlaku než 1,5 v letadle. Pro mě osobně. Že to má spousta lidí jinak? Chápu, jejich (vaše)… Číst vice »
Já bych se chtěl zeptat na rozdíl u 737-800 Ryanairu s Y189 a jinejma společnostma s 737-800 s Y189 ? 😅
A co měli říct? “Vlakem je to delší, ale o to méně pohodlná je ta cesta oproti letadlu.”?
Jojo, Francie a Německo, pilíře Evropské unie. 🙁
Zajímavé, že menší státy dopravcům z jiné země takové ofuky nedělají.
https://zdopravy.cz/regiojet-bojuje-s-obb-ve-vidni-o-misto-zabavili-mu-stanek-pomohl-az-dopis-do-bruselu-14534/
Myslíte konkrétně třeba tu Belgii či Nizozemí?
V článku se píše, že to tak je.
B bez problémů, NL si taky daly říct, v CZ je to snad úplně ok.
V Německu to může být jen byrokracií a všeobecnými problémy na železnici, ale francouzští soudruzi nezklamali. Vymyslet trasu, co ze severu Francie na jih trvá tolik hodin, to jim muselo dát práci. Přitom, po téměř úplné likvidaci nákladní dopravy (a přesunutí dálkové dopravy na LGV, ale s dálkovkou by ES stejně nekolidoval), se jim tam nad velkoryse postavenými klasickými tratěmi prohání vítr.
Jako musíte uznat, že vybudovat během takové krátké doby dopravce ještě s takovými ambicemi a ne na nějakou lokálku, je opravdu úspěch. Všechna čest zakladatelům.
European sleeperu to přeju, obzvlášť když se potýkají s problémy které jim blokují další expanzi. Zda Nightjety Nové Generace vyřadí starší vozy a tím pádem budou novější vozy k dispozici, to se uvidí ale pravděpodobnost může být. 🙂
Obávám se, že se nic moc neuvolní. ÖBB mají nočních vozů málo a často se ruší spoje. Dodáním nových nightjetů se akorát stabilizuje situace a jako bonus začnou jezdit všechno denně a ne jen párkrát za týden.
ÖBB se starších spacích vozů zbavovat zcela jistě nebudou. Proč by je pak dávaly k modernizaci do Šumperka?
Nové vozy jezdí pod ÖBB „Nightjet“ a ty starší pod ÖBB „EuroNight“. Větší počet vozů pokrývá expanzi nočních linek.
Pozor, stare OBB vagony jazdia rovnako pod znackou nightjet, a to vratane vyse 40-rocnych Bcmz (tie iste ako Regiojet)
Ak to ma znacku EN, vzdy su to vagony inych dopravcov (PKP, MAV, HZPP)
Děkuji Vám za upřesnění, to jsem nevěděl.
Závěr je ale takový, že spacích vagonů je v Evropě obecně málo a ÖBB mají ambiciózní program, který jim neumožňuje se zbavovat i několik desítek let starých vozů.
ÖBB bude spíše rozšiřovat nabídku spojů nebo kapacitu vlaků. Poptávka je, bývá vyprodáno dost dopředu a navíc ekonomika takového NightJetu o 5 vozech, které dojíždí do Vídně z Berlína, není tak dobrá, jako kdyby jich jelo 15.
Jediny pozitivni je ze si splnil sen,ale ve zbytku je borec uplne mimo.Nocni vlaky vyuziji vetsinou soto nebo ti co muzou cestovat dlouhou dobu.A jestli z prahy jsou novejsi vozy,tak pak uz jsou jen dobytcaci
V mnoha případech to nemusí platit. Např. budu-li mít schůzku např. v Bruselu a ráno mne nic neletí (musel bych večer), tak raději pojedu nočním vlakem a ráno vyřídím co potřebuji. Taky turisté ocení, že nemusí dávat tučné příplatky za odbavené zavazadlo + ušetří za hotel.
Nemyslím si, že je to úplně výstřel do prázdna (a banky evidentně také ne, když na toto poskytují krytí).
Nojo, ale alternativou letu večer + hotelu je lůžko v single a navíc se sprchovým koutem. Což je pak trochu dražší.
Tato firma podobně jako Flixbus nepotřebuje úplně velký kapitál, protože provozovatel vlaků je někdo jiný, lokomotivy mají pronajaté, takže je to o nakupu starších vagónů a postupných opravách.
Bohužel špatný příklad. Ty vlaky nepřijíždí až tak brzy a navíc sám zakladatel připouští peklo s výlukami zejména v Německu, které způsobuje častá zpoždění. Pokud by Vám schůzka začínala v 10 hodin někde poblíž nádraží, asi by se to dalo za příznivých okolností vlakem stihnout. Jenže ranním letem tam budete o dost dříve.
Ráno z Prahy létá Lufthanza v 6:50 s příletem v 8:20. To je pro mě z divokého severu spíše noční let. Na letišti být lehce po 5,00 z Teplic tedy odjezd už před 4,00, vstávat ve 3,30 (nebo ve 3,00 pokud tedy budu řídit a musím se na to probudit).
Jít ráno na pracovní schůzku v Bruselu po celonoční cestě ušmudlanym vlakem bez sprchy je super byznys plán:-)))
Vy se ráno nemyjete?
Tak to máme zjevně v Evropě opravdu mnoho šotoušů. Minimálně když kouknu na úspěch projektů jako NightJet apod…
Inu, tak máme. Zrovna já jsem z lidí, pro které je skoro(!) každý vlak lepší, než skoro cokoliv jiného. Aneb cesta je cíl. Někdo sbírá známky, někdo lajky a já jezdím po republice loučím se s posledními vlaky z dob, kdy vlaky nebyly hermeticky uzavřené klimatizované krabice.
Připomínám, že existují jednotlivé státní i celoevropské (EU?) paušální jízdenky, pomocí kterých lze relativně levně absolvovat prázdninovou cestu s noclehy ve vlaku.
To máte pěkného koníčka! Ale opravdu má železnice primárně sloužit k uspokojování iracionálních potřeb (=hobby)? Zkrátka služební cesta (tím myslím i každodenní dojíždění) nemůže být cílem už z principu.
Které vozy máte na mysli? Ty, které tu byly při testovací jízdě, nebo ty, které dnes skutečně přijely? V galerii je to celkem pomíchané.