Dopravci Infrastruktura Železnice

RegioJet bojuje s ÖBB ve Vídni o místo. Zabavili mu stánek, pomohl až dopis do Bruselu

Bombardier Traxx MS2 v barvách RegioJetu ve Vídni. Foto: RegioJet
Bombardier Traxx MS2 v barvách RegioJetu ve Vídni. Foto: RegioJet

Více než půl roku po startu provozu na lince z Vídně do Prahy musí prodávat RegioJet lístky na hlavním vídeňském nádraží jen z mobilního stánku. Pokud jim ho právě někdo neukradne.

Na první pohled neuvěřitelný příběh řeší už Evropská komise. Komplikace s prodejem lístků popsal rakouský deník Der Standard.

Když RegioJet připravoval vstup na rakouský trh, majitel nádraží, ÖBB-Infrastruktur nejprve odpověděl, že nemá místo. Pak přišel s tím, že jednat bude jen se společností Graz-Köflach Bahn (GKB), jejíž strojvedoucí táhnou vlaky RegioJetu v Rakousku. To ale RegioJet odmítl a obrátil se na rakouského drážního regulátora. Do doby vyřešení slíbil majitel nádraží povolit alespoň prodej z mobilního stánku.

Regulátor dal sice za pravdu RegioJetu, ale nic se nestalo. ÖBB-Infrastruktur současně ale zakázaly i prodej z mobilního stánku. Situace došla tak daleko, že stánky nechaly ÖBB-Infastruktur odvézt. „Bylo to z důvodu nevhodného umístění kvůli požární bezpečnosti,“ citoval Der Standard mluvčího ÖBB.

RegioJet svým vstupem začal ÖBB výrazně konkurovat na trase mezi Vídní a Prahou a za první pololetí svezl na trase už půl milionu lidí. Podle mluvčího Aleše Ondrůje nezažila firma takové obstrukce ze strany majitele ani v Česku, kde zahajovala provoz na železnici. „České dráhy nám poskytly tehdy bez problémů prodejní prostory na všech nádražích, kde RegioJet zastavoval a chtěl prodávat lístky. Podobná situace byla jen dlouho v Košicích, kde nám odmítli uvolnit jakékoliv prostory,“ dodal Ondrůj.

RegioJet se proto obrátil na Evropskou komisi s odkazem na směrnici, podle kterého musí být zajištěný nediskriminační přístup pro všechny dopravce. Evropská komise ve svém dopise vyjádřila názor, že i bez ohledu na to, že RegioJet technicky nezajišťuje provoz v Rakousku, má právo na přímé zajištění prodejního místa ve Vídni na nádraží.

Po tomto dopise na konci července se situace začala měnit. Iniciativu opět převzal rakouský regulátor a ÖBB-Infrastruktur musela změnit názor a odsouhlasila pronájem prodejního místa přímo RegioJetu, RegioJet bude v blízkosti prodejního místa ÖBB. Prodej v mobilním stánku teď běží bez problémů, RegioJet čeká na nájemní smlouvu pro klasickou pobočku. 

61 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A přitom se tak snaží , při mé návštěvě Vídně jsem jel vlakem RJ ( OBB /ČD railjet) z Prahy hlavního nádraží do Wien Hbf a moc jsem si liboval v tom, že i v onom hlavním městě Rakouska se na ukazatelich na silnicích a také na infotabulích pro cestující v hale píše cíl v jazyce cílové zem. Je to takový mezinárodní úzus. Nikoliv pro společnost pana R.J. To si připadám jak za okupace a Protektorátu. Ve Vídni v podaní ružového brigádníka a v hale na poutači vlaky jezdí na trase Wien – Brünn – Prag. A ani tahle vlezlost nepomohla vlak RGJ vezl z Wien Hauptbahnhof jen pár cestujících.

  • Jak to tak poslední dobou pozoruji, vypada to, že Jančurovi úplně všichni ubližují a úplně všichni ho nemají rádi, od Flexibusu, přes Slovensko a ted i Rakousko, jestli on ten problém nebude nahodou…..

  • Pokud muze dostat Google pokutu v radech miliard za absolutni nesmysl v podobe protezovani vlastniho prohlizece, pokuta by mohla priletnout i temhle soudruhum na zeleznici, mensi pokutka ve vysi 150 milionu eur by je mohla primet k uzivani rozumu a neporusovani zakonu.

  • Prosím zase vsechny, co mají nenávistné komentáře, aby si uvědomili, že nádraží je veřejná služba a musí umožnit dopravci s licencí vjezd a prodej jízdenek. Takže ty kecy o tom že když někdo vlastní budovu může si sám.rozhodnout nejsou pravdivé. A buďte radi, že český RegioJet dokázal aspoň trochu Rakušaky znejistit.

    • Ale RGJ není v Rakousku veden jako dopravce ale dožaduje se práv dopravce a v tom je asi ten problém.

  • Hezký, takže RegioJet má dvě úřední rozhodnutí dávající mu zapravdu, ale zase dělá všechno špatně.
    Trochu mi to připomíná situaci v jistých zemích, kde společnost označí znásilněnou ženu jak nemravu.
    Tak už někteří řekněte rovnou, že vám z principu vadí jiní, než „národní dopravci“, konkurence autobusů a letadle by měla být zakázána a auta jen na příděl a netočte se na neexistujících „právech“ vlastníka vídeňského nádraží.

  • P. Sůra, mohl byste napsat článek o té směrnici o nediskriminačním přístupu?
    Řekněme, že se rozhodnu provozovat vlak mezi Horní a Dolní, kde je nádražíčko a sotva se tam vleze pokladna pro ČD. Musí mi tam umožnit mít pokladnu, když se tam již nevlezu?
    A nebo tam místo bude, ale budou chtít po mě přemrštěný nájem.

  • Jan Sůra 1) Netrpím schizofrenií. Pouze tímto způsobem bojuji s lidmi, kteří nejsou schopni diskutovat a raději své odpůrce blokují. Prostě jste se ukázal jako pravý Okamura… 2) Nikoho neurážím. Pouze poukazuji na Vaše zavádějící příspěvky. Stejně tak pouze poukazuji na to, že Vám vůbec nejde o dobro železnice, ale kopete (viz článek https://zdopravy.cz/komentar-jancuru-muzete-nesnaset-ted…/) za Jančuru. Na tom není nic urážlivého ani lživého, to jsou prostě fakta 🙂 … 3) To, co jste poslal, vůbec nevypovídá nic o tom, že v nádraží musí dopravce zajistit kamenný stánek. Nehledě na to, že daná firma nabízela společnosti Regiojet vhodnou alternativní možnost (což píšete ve svém článku) a Regiojet ji poslal do háje 🙂

    Soukromý příspěvek od pana Sůry: „Opravdu miluji tyhle hrdiny s více profily. Regulérní zmrdi, kteří člověka jen okrádají o čas“ … Vaše morálka je zřejmě na bodě mrazu 🙂 ….

    Jen tak mimochodem. Odmítám s Vámi komunikovat přes osobní zprávy. Vaše osoba mě nijak nezajímá a pouze budu bojovat proti Vašim zavádějícím příspěvkům všemi dostupnými prostředky. Samozřejmě můžeme si hrát hru na blokovanou, ale věřte mi, že já těch profilů mám v zásobě poměrně hodně a v případě každé další blokace poukážu na Vaše chování, kdy diskutující blokujete, protože nemáte argument na slušnou diskusi 🙂

  • Jan Sůra 1) Netrpím schizofrenií. Pouze tímto způsobem bojuji s lidmi, kteří nejsou schopni diskutovat a raději své odpůrce blokují. Prostě jste se ukázal jako pravý Okamura… 2) Nikoho neurážím. Pouze poukazuji na Vaše zavádějící příspěvky. Stejně tak pouze poukazuji na to, že Vám vůbec nejde o dobro železnice, ale kopete (viz článek https://zdopravy.cz/komentar-jancuru-muzete-nesnaset-ted…/) za Jančuru. Na tom není nic urážlivého ani lživého, to jsou prostě fakta 🙂 … 3) To, co jste poslal, vůbec nevypovídá nic o tom, že v nádraží musí dopravce zajistit kamenný stánek. Nehledě na to, že daná firma nabízela společnosti Regiojet vhodnou alternativní možnost (což píšete ve svém článku) a Regiojet ji poslal do háje 🙂

    Soukromý příspěvek od pana Sůry: „Opravdu miluji tyhle hrdiny s více profily. Regulérní zmrdi, kteří člověka jen okrádají o čas“ … Vaše morálka je zřejmě na bodě mrazu 🙂 ….

    Jen tak mimochodem. Odmítám s Vámi komunikovat přes osobní zprávy. Vaše osoba mě nijak nezajímá a pouze budu bojovat proti Vašim zavádějícím příspěvkům všemi dostupnými prostředky. Samozřejmě můžeme si hrát hru na blokovanou, ale věřte mi, že já těch profilů mám v zásobě poměrně hodně a v případě každé další blokace poukážu na Vaše chování, kdy diskutující blokujete, protože nemáte argument na slušnou diskusi 🙂

      • A kdyz nekomu odtahnou auto z duvodu spatneho parkovani, je to taky kradez ? Nebo kazde premisteni nemusi byt kradez ? 😉

          • Rika kdo ? Ja tam vidim toto: „Bylo to z důvodu nevhodného umístění kvůli požární bezpečnosti,“ citoval Der Standard mluvčího ÖBB.
            Sorry, ale spis budu verit jejich mluvcimu, ktereho vubec neznam, nez Ondrujovi, kteremu se nedalo verit ani v dobach, kdy jeste pracoval pro CD. Uz tenkrat se rikalo, to bude zase nejaka Ondrujovina… a taky obvykle byla. 😀

            • Nevypadlo Vám v tom příjmení náhodou mezi „r“ a „u“ ještě to „ch“? Já to totiž pamatuji právě s ním …

              • Pamatuji obe verze, zda se to lisilo mistem, nebo se to menilo casem uz nevim, ale na podstate to nic nemeni. 😀

      • ale ne každé přemístění je krádež. aqle vysvětlujte někomu kdo za kousek sushi adoruje jančuru x let.

    • A zajímavá by byla jistě i informace, jaký nájem prostranství za to stanoviště „mobilního stánku“ Jančura platil (resp. spíše asi jen měl platit) …
      Jančura se nemůže divit, že mu ÖBB nedávají lukrativní nabídky prostor k zajištění jeho podnikání, když tam chce podnikat na úkor ÖBB s původně jejich vlastními „ojetinami“ …

  • Všichni jsou na Radimka tak zlí, on si to prostě přes soudy/EU musí tu spravedlnost vynutit 😀

  • Jojo, ono se často zapomíná, že ve Vídni měli bolševickou republiku rad, od tamního primátora se Hitler naučil politickému antisemitismu a ne náhodou se říká Rudá Vídeň :-((.

  • A opět se potvrzuje Každý se dočká Přesně toho co sám činí jiným. neboli Jančura na všechny kašlal a šel přes mrtvoly. teď sklízí zaseté plody…

  • A opět se potvrzuje Každý se dočká Přesně toho co sám činí jiným. neboli Jančura na všechny kašlal a šel přes mrtvoly. teď sklízí zaseté plody

  • A OEBB spravuje celý ten „obchoďák/areál“? Pokud ano, pak to, že nemůže či nechce najít prostory pro RJ, je opravdu jen obstrukce. Pokud pouze nějakou část, pak by se to (možná) dalo pochopit, že nemají místo – naštěstí tam ještě nedorazila ta móda jako do našich obchodních center, že se původně prostory určené pro průchod zastaví desítkami různých stánků a prodejniček a na průchod zůstanou úzké chodby (viz v Brně Vaňkovka jako odstrašující příklad při průchodu)

  • „Vedle velkého prodejního centra ÖBB se už staví asi 2 měsíce takový malý krcálek , kde bude prodávat společně s Westbahnem. !
    Jo, tady.
    https://www.google.com/maps/@48.1857414,16.3755627,3a,15.8y,246.39h,96.5t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipM5bBAwZq0N8AelPaWd1XkRXO1S37Ciy_UDMkzG!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipM5bBAwZq0N8AelPaWd1XkRXO1S37Ciy_UDMkzG%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya56.082703-ro-0-fo100!7i8704!8i4352

    Nebyla ta žlutá budka z Vídně v Břeclavi? Ta byla jako pěst na oko.

    • No, chvíli tam logo RGJ viselo, pak zmizelo a nyní se objevil ten stánek, co stojí fakt hloupě v cestě i dnes. Škoda, že si to nedali do výklenku pod öbb Lounge, vedle toho obchodu se smoothie. Tam by byl super na očích a přitom tak zoufale nepřekážel…

  • RegioJet svým vstupem začal ÖBB výrazně konkurovat na trase mezi Vídní a Prahou a za první pololetí svezl na trase už půl milionu lidí.
    A z toho 450000 lidí jelo do Brna a zbytek do Vídně… 😀

  • A uz zase breci, ze ho nekde sikanuji… tentokrat v Rakousku. :-)))
    Jestli ono to nebude spis jako obvykle… Tedy rozhodl se otevrit si novou linku do Vidne, ale nezajistil si dostatecne vcas prodejni misto. Ona ta byrokracie tam bude obdobna jako u nas, nebo mozna horsi. Alespon mu vysli vstric a povolili otevrit stanek, ale protoze si to opet predstavuje jak Hurvinek valku, tak stanek samozrejme nejprve nesplnoval bezpecnostni predpisy, takze byl logicky prave z bezpecnostnich duvodu odstranen. Do medii vsak tradicne vypusti zcela prekoucenou verzi a jeste si stezuje kde se da. No, to proste nevymyslis. :-)))
    Jinak Evropskou komisi je treba brat se znacnou rezervou. Jejich nazory zname uz z migracni krize, ti by do EU prestehovali celou Afriku a vubec by jim nevadilo, ze se sem nevejde. Totez jsou schopni tvrdit tady, tedy pokud se o prodejni misto prihlasi 500 dopravcu, tak klidne vyjadri nazor, ze vsichni maji na prodejni misto narok… jen uz nereknou jak to asi realizovat, protoze stejne jako EU, tak ani nadrazi nejsou nafukovaci. 😛

  • Vedle velkého prodejního centra ÖBB se už staví asi 2 měsíce takový malý krcálek , kde bude prodávat společně s Westbahnem. Takže jenom trapné promo.

    A pane Sůro, Vy opravdu věříte, že za 7 měsíců jelo s RJ půl miliónu lidí až do Vídně či opačně?
    To je 2500 lidí denně. Tomu fakt věříte?

    • Přesně, nevím kde na tohle číslo mohl přijít, denně jezdí 8 vlaků celkem oběma směry s délkou max 5-6 vozů a kapacitě 320 cestujících. Těch vlaků z Brna do Vídně jsem viděl dost a obsazenost tak něco okolo 50 % (tj 160 cestujích), takže očekávám spíše tak čtvrt milionu cestujích.

    • Je to tak kujónsky napsané – není explicitně napsáno, že se jedná o relaci Praha-Vídeň, ale „na trase mezi Vídní a Prahou“, což by mohla být i česká úsekovka na vlacích do Vídně a matematicky cca i štimovalo…

  • Od září má jezdit i autobusy k hlavnímu nádraží, resp. vedle na nádraží. Tam bude mít prodejnu/stánek? Že by to šlo využít i pro případy dalších problémů na vlakovém nádraží. Předpokládám, že ta nájemní smlouva se bude zdržovat jak to jen půjde. Přitom rakušáci ničemu nezabrání, jen pozdrží pár náhodných cestujících, pravidelní mají dávno kreditovky.

      • Jak se to vezme, pokud si takový turista nějak zjistí, že mu z Vídně do Prahy jede „nějaký“ Regiojet, jistě bude schopen si v dnešní době i rezervovat jízdenku online, pak mu pokladna chybět nemusí (co teda RJ chybí je možnost hradit jízdenku PayPalem v online prodeji). Ale samozřejmě ty pokladny chybí. U autobusů taky nemá kasu zdaleka na všech zastávkách (teď přemýšlím jestli ji vůbec má u Stadionu nebo měl dříve, nemůžu si ji vybavit, že bych ji tam viděl)

  • Jakože když budu vlastnit nemovitost, tak nemohu rozhodnout o tom, koho tam nechám prodávat? To mi přijde diskriminační.

    • Pokud to bude nádraží, letiště či autobusové nádraží,tak ne.

      • Pěkně diskriminační, no co, chová se agresivně na všechny strany a přitom hraje chudáčka, tak teď pociťuje vlastní medicinu.
        A povinný přístup na nádraží (prodejna), je jako u nás povinne povolený přístup do dep (na zbrojení), i když za peníze. Tak i prodejny, chce jezdit, tak ať si to zařídí jak chce, neumožní mu to? Má smůlu, nikdo se ho neprosil, aby tam jezdil.

    • Když jste státní, nemůžete se chovat, jako soukromník. Naštěstí tu funguje dostatečně EU.

      • Spíš bohužel, v tomto jsou na soukromníky velice benevolentní. Situace by byla jiná, kdyby tam byl žádán, aby zajišťoval dopravu, to se však neděje, takže nevidím důvod, proč by si vlastník určoval zda tam může (i když vlastník je stát). Dít se to naopak, stát by řekl, že bude využívat soukromý objekt, jelikož to je v zájmu, tak všichni budou křičet, jak stát uzurpuje soukromníka, jak ho omezuje v podnikání.

        • Hmm, a víte, že přesně tenhle model funguje v USA? Amtrak v naprosté většině jezdí po soukromých kolejích a soukromí dopravci musí ze zákona poskytnout kapacitu státnímu dopravci.

    • A o 4. železničním balíčku jste už někdy slyšel, koňská sílo?

      • Celá liberalizace a tedy 4. Železniční balíček je blbost, jelikož to defacto poškozuje podnik vlastněný státem. EU v tomto případě to udělala blbě, spíš se hrabala v tom, v čem nemusela.

        • No ono cílem železničních balíčků není chránit nějaké posrané socialistické podniky vlastněné státem (co to je za hodnotu? koho to zajímá?), ale snažit se udělat něco pro spotřebitele.

          K čemuž vede tlak na aspoň nějak konkurenční prostředí, které i s těmi socialistickými podniky dokáže dělat divy.

        • Čím méně státem vlastněných podniků, tím lépe pro obyčejné lidi.

    • Vy jako soukromá osoba můžete něco pronajmout čistě dle Vaší vůle. Správce veřejné infrastruktury by ale neměl nikomu nadržovat a pokud někdo splňuje podmínky, nesmí mu klást umělé překážky.

  • Hmm, chyba v původním článku, nebo pana Ondrůje povýšili?
    „Regiojet-Chef Ales Ondruj“

    • Ondrůj mi připomněl dnešní dálniční setkání se Superbem se značkou 6AY-něco. Neříkali, že u značek na přání budou podobné kombinace blokovat, ale u sériovek to z nich padá bez mrknutí oka?

          • Hmm, až teď jsem si uvědomil, že se to dá přečíst jako GAY, ale před tím mě to tedy ani nenapadlo… Jinak v Praze už vídávám kombinace AZ, takže bych se divil, kdyby se teď vydávaly AY

            • No uz asi nedává, zas tak moc to nesleduju. Ale je to fakt pech.

            • Jiz jsem videl i A6A, bylo to myslim pred moznosti znacek na prani, nejspis tedy bezi i treti serie, AZ jiz byly i v roce 2011

            • V Ústeckém kraji na tom budou časem líp, až se tam bude přidělovat 6UY…

Newsletter

Partneři


Výběr editora