cargo

RegioJet bojuje s ÖBB ve Vídni o místo. Zabavili mu stánek, pomohl až dopis do Bruselu

Bombardier Traxx MS2 v barvách RegioJetu ve Vídni. Foto: RegioJetBombardier Traxx MS2 v barvách RegioJetu ve Vídni. Foto: RegioJet

Více než půl roku po startu provozu na lince z Vídně do Prahy musí prodávat RegioJet lístky na hlavním vídeňském

Více než půl roku po startu provozu na lince z Vídně do Prahy musí prodávat RegioJet lístky na hlavním vídeňském nádraží jen z mobilního stánku. Pokud jim ho právě někdo neukradne.

Na první pohled neuvěřitelný příběh řeší už Evropská komise. Komplikace s prodejem lístků popsal rakouský deník Der Standard.

Když RegioJet připravoval vstup na rakouský trh, majitel nádraží, ÖBB-Infrastruktur nejprve odpověděl, že nemá místo. Pak přišel s tím, že jednat bude jen se společností Graz-Köflach Bahn (GKB), jejíž strojvedoucí táhnou vlaky RegioJetu v Rakousku. To ale RegioJet odmítl a obrátil se na rakouského drážního regulátora. Do doby vyřešení slíbil majitel nádraží povolit alespoň prodej z mobilního stánku.

Regulátor dal sice za pravdu RegioJetu, ale nic se nestalo. ÖBB-Infrastruktur současně ale zakázaly i prodej z mobilního stánku. Situace došla tak daleko, že stánky nechaly ÖBB-Infastruktur odvézt. „Bylo to z důvodu nevhodného umístění kvůli požární bezpečnosti,“ citoval Der Standard mluvčího ÖBB.

RegioJet svým vstupem začal ÖBB výrazně konkurovat na trase mezi Vídní a Prahou a za první pololetí svezl na trase už půl milionu lidí. Podle mluvčího Aleše Ondrůje nezažila firma takové obstrukce ze strany majitele ani v Česku, kde zahajovala provoz na železnici. „České dráhy nám poskytly tehdy bez problémů prodejní prostory na všech nádražích, kde RegioJet zastavoval a chtěl prodávat lístky. Podobná situace byla jen dlouho v Košicích, kde nám odmítli uvolnit jakékoliv prostory,“ dodal Ondrůj.

RegioJet se proto obrátil na Evropskou komisi s odkazem na směrnici, podle kterého musí být zajištěný nediskriminační přístup pro všechny dopravce. Evropská komise ve svém dopise vyjádřila názor, že i bez ohledu na to, že RegioJet technicky nezajišťuje provoz v Rakousku, má právo na přímé zajištění prodejního místa ve Vídni na nádraží.

Po tomto dopise na konci července se situace začala měnit. Iniciativu opět převzal rakouský regulátor a ÖBB-Infrastruktur musela změnit názor a odsouhlasila pronájem prodejního místa přímo RegioJetu, RegioJet bude v blízkosti prodejního místa ÖBB. Prodej v mobilním stánku teď běží bez problémů, RegioJet čeká na nájemní smlouvu pro klasickou pobočku. 

Tagy ÖBB ÖBB-Infrastruktur RegioJet
61 komentářů