Nočním vlakem čtyřmi zeměmi. Největší překážky jsou v Německu, říká šéf European Sleeper

Elmer van Bureen (vlevo) a Chris Engelsman, zakladatalé European Sleeper. Foto: European SleeperElmer van Bureen (vlevo) a Chris Engelsman, zakladatalé European Sleeper. Foto: European Sleeper

Firma chystá další expanzi, v Praze začíná s novějšími vozy.

Dálkové vlaky ho fascinovaly už jako malého. „Vlastní železniční firmu jsem chtěl mít už jako pětiletý,“ říká spoluzakladatel European Sleeper Elmer van Buuren. Firma dnes zahajuje spojení mezi Bruselem, Amsterdamem, Berlínem a Prahou. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz popisuje, jaké překážky musí nová firma na evropských kolejích překonávat a jaké další plány má.

Pokud se podívám na ceny vlaku do Bruselu a letenek, letadlo je většinou výrazně levnější a rychlejší. Proč bych měl jet vlakem?

Vlak je příjemnější způsob cestování a kvalitnější způsob využití času, než cesta letadlem.

Mám pocit, že mluvím s Markem Smithem ze Seat61.com a velkým fanouškem železnice… (rozhovor s ním najdete zde)

To je můj názor, tak to cítím já i naši zákazníci. Je módní skloňovat udržitelnost, ale nemyslím si, že to je ten hlavní důvod, proč s námi lidé jezdí. Je to prostě pohodlnější jet vlakem. Sám jsem sem přiletěl a nelíbilo se mi to. Čekáte ve frontách. Je to sice rychlé, ale není to nic příjemného. Vaše cesta začíná, když nastoupíte do vlaku. Když letíte, tak cesta začíná až příletem do vaší destinace.

Jak po necelém roce hodnotíte váš byznys?

Jsem spokojen. Ale je to podnikání spojené s řadou výzev.

Pojďme je rozebrat.

Naše vlaky nejsou nové, ale desítky let staré.  To znamená, že údržba je složitější a musíme řešit opravy. Nejsou to ideální vozy, s jakými bych chtěl jezdit. Pak máme problémy s jízdním řádem, dodržovat ho je opravdu těžké.

Jaká je přesnost vašich vlaků?

Kolem 95 %, ale je to i díky tomu, že máme v jízdním řádu dostatečnou časovou rezervu na eliminaci zpoždění. Zejména v Německu je na síti hodně výluk, je to katastrofa a to nás vždy poznamená. Máme výhodu, že jedeme bez spojování souprav. Další noční můra je přidělování kapacity v jízdním řádu.

Jízdní řád spojení Praha - Brusel. Foto: European Sleeper

V čem konkrétně?

Je to loterie, která nám neumožňuje plánovat. I proto spouštíme spojení do Prahy až letos, protože v loňském jízdním řádu jsme dostali kapacitu do Prahy jen jedním směrem. Je to v podstatě ruská ruleta, jestli dostaneme kapacitu. V případě Česka je problém zejména úsek Drážďany – Děčín.

Jak řešíte prodeje jízdenek?

Je to jedna z těch překážek, které řešíme. Daří se nám prodávat hodně jízdenek přes vlastní stránky. Rádi bychom pronikli ale i do rezervačních systémů státních dopravců v zemích, přes které jezdíme. Jsme součástí evropské sítě. Belgické dráhy nás již prodávají, České dráhy brzy začnou, nizozemské jsou pomalé, ale katastrofa jsou Deutsche Bahn.

Ukazují vás alespoň ve vyhledávačích?

Ano, protože platíme za dopravní cestu. Ale chceme, abychom byli i v prodeji na bahn.de, tam lidé chodí pro jízdenky na vlak. První reakce byly, že nás budou prodávat a najednou vycouvali a neřekli důvod. Myslím, že to může být z obav, že když budou prodávat nás, budou muset prodávat i FlixTrain. Jsme připraveni kvůli tomu jít k antimonopolnímu úřadu. Mohou na prodeji vydělávat. Ve Velké Británii je naprosto běžné, že každý dopravce prodává jízdenky jiných.

Když RegioJet plánoval linku do Belgie, z projektu vycouval kvůli velkým personálním nákladům, v každé zemi musel mít místní personál. Jak to vychází vám ekonomicky?

Máme nyní ekonomicky efektivnější řešení, máme jednoho dopravce pro Belgii, Nizozemsko a Německo (Train Charter Services, pozn. redakce). Tím ušetříme. V Česku jsou dopravcem České dráhy. Ale obecně, je to překážka v celém byznysu.

Čí jsou vozidla?

Vozy máme pronajaté přímo od majitelů. Lokomotivy má zajištěné náš dopravce od společnosti Lienas. Mají pro nás vyhrazené tři lokomotivy (TRAXX MS2, řada 186, pozn. redakce), které splňují podmínky pro provoz v Česku, tedy jsou vybaveny zabezpečovačem Mirel.

Kolik vozů nyní máte?

Kolem dvaceti, většina jsou lehátkové.

Start nové železniční linky Praha – Brusel se blíží, dopravcem u nás budou České dráhy

Vozy jako nedostatkové zboží

Dají se sehnat vozy pro noční vlaky?

Je to velmi obtížné, národní dopravci desetiletí do nových vozidel vůbec neinvestovali, pokud nebudu nyní počítat rakouské dráhy a jejich nightjet. Ta mezera je pak znát na trhu, jsou k dispozici vozy jen z minulého století. A my nejsme jediní, kdo je chce. Nicméně pro spojen do Prahy se nám podařilo získat lepší vozy od společnosti Euro-Express. Jsou to novější vozy, než s kterými jsme dosud jezdili. Jsou to vozy, které mají klimatizaci a dříve jezdily na spojích CityNightLine. Jednáme o pořízení dalších, ale o těch ještě nechci mluvit.

Znamená to pro vás i zvýšení kapacity?

Ano, můžeme už vypravit patnáctivozové soupravy. Ale cítíme, že pro léto je taková kapacita důležitá.

Jaký je podíl těch, kteří jezdí dosud z Berlína do Bruselu a těch, kteří do Amsterdamu?

Převažuje Brusel, protože je to dále a mezi Berlínem a Amsterdamem jezdí vlaky přes den. Mezi Berlínem a Bruselem jsme jediní. Se startem linky do Prahy ale očekáváme, že přibude i cestujících mezi Amsterdamem a Prahou. Vidíme i zájem cestujících z Londýna, stačí jeden přestup v Bruselu.

Začnete jezdit denně?

Rádi bychom, ale potřebujeme více vozů. Nejsme zastánci krátkých vlaků.

Vznikli jste netradiční způsobem, kapitál jste sháněli i mezi drobnými investory formou crowdfundingu. Jaká je nyní vlastnická struktura?

Společně s kolegou Chrisem Engelsmanem, s kterým jsem firmu zakládal, již nejsme většinovými vlastníky, máme ale většinu hlasovacích práv. Máme zhruba 3 700 investorů. Aktuálně běží další úpis akcií.

Velké národní železniční společnosti zkouší expandovat nákupem soukromých dopravců, bránili byste se takové nabídce?

Hledáme nyní větší investory, abychom mohli růst. Pokud to bude dopravce, který vidí potenciál v nočních vlacích a budou chtít více vlaků, budeme to určitě rádi zvažovat.

Vlak do Bruselu jede čtyřmi zeměmi, kde je pro vás provoz nejlevnější?

V Belgii máme nyní úlevu od poplatku za dopravní cestu a trakční elektřinu, jde o program pro noční vlaky a letos dotace skončí. Nejdražší je Německo, nejlevnější Česko. Máme velký problém s tím, jak se ceny mění, s tím se byznys těžko plánuje. Je to velká překážka vstupu do celého odvětví.

Jací lidé s vámi jezdí?

Mladší i starší. Jsou to různé skupiny lidí. Mladí s baťohy i senioři. Možná mírně převažují mladší, ale těžko se určuje nějaký průměr. Míříme na všechny. Jsou to lidí, kteří chtějí cestovat kvalitněji.

V minulosti jste oznámili plány na linku Amsterdam – Barcelona. Jak jste s přípravami daleko?

Sháníme vozy, ale jsme na dobré cestě je získat, detaily říct zatím nemohu, jde o vozy od jednoho z národních dopravců. Měli bychom to vědět do konce měsíce. Pak je tu ale problém s francouzským správcem infrastruktury SNCF Réseau. Je to ještě horší než v Německu. I když chceme jezdit v noci, řekli nám, že nám nedají kapacitu. Opravy tratí plánují tak, že v podstatě zastaví všude provoz. Když jsem se jich ptal, zda opravdu všude opravují tratě, tak řekli, že ne a že něco najdou. Pro představu: žádal jsem o kapacitu v 10 večer na belgicko-francouzské hranici a nabídli mi spojení, že bychom byli až ve 3 hodiny odpoledne na hranici se Španělskem. To by nebyl noční vlak. Takže jednáme a tlačíme na ně dál.

European Sleeper v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýEuropean Sleeper v Praze. Vozy jsou původem ze Slovenska. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýEuropean Sleeper měl dosud konečnou v Berlíně. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní noční vlak European Sleeper dorazil z Bruselu do Prahy. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní noční vlak European Sleeper dorazil z Bruselu do Prahy. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní noční vlak European Sleeper dorazil z Bruselu do Prahy. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní noční vlak European Sleeper dorazil z Bruselu do Prahy. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní vlak European Sleeper dorazil z Bruselu do Prahy. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVagón společnosti European Sleeper. Foto: European SleeperOsobní vůz společnosti European Sleeper. Foto: ESSouprava European Sleeper. Foto: European SleeperOsobní vůz společnosti European Sleeper. Foto: ESLehátkový vůz pro European Sleeper. Foto: ESLehátkový vůz pro European Sleeper. Foto: ESLehátkový vůz pro European Sleeper. Foto: ESLůžkový vůz. Foto: European SleeperLůžkový vůz. Foto: European SleeperLůžkový vůz. Foto: European SleeperLůžkový vůz. Foto: European SleeperLůžkový vůz. Foto: European Sleeper
Tagy Doporučeno European Sleeper noční vlak Praha – Berlín – Amsterdam - Brusel noční vlaky
120 komentářů