Noční zákaz vjezdu do centra Prahy vyvolal zděšení. Radnice viní TSK, primátor značky zrušil

Značky zakazujících vjezd do velké části pražského Starého Města. Foto: Rezidenti1Značky zakazujících vjezd do velké části pražského Starého Města. Foto: Rezidenti1

Čtvrteční instalace značek překvapila i samotného radního, který zákaz v zastupitelstvu prosadil.

Nečekané čtvrteční instalování značek zakazujících vjezd do velké části Starého Města v noci mezi 22:00 a 6:00 vyvolalo překvapení u obyvatel metropole i vedení města.

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v pátek ráno na sociální síti X kritizoval to, že ani vedení města o zákazu vjezdu oficiálně nevědělo. „Důrazně požaduji po starostce a radním pro dopravu Prahy 1 vysvětlení jejich konání. Není akceptovatelné, aby se takto zásadní rozhodnutí Pražané a zástupci Prahy dozvídali z médií,“ uvedl primátor.

Oblast nočního zákazu vjezdu do pražského Starého Města. Zdroj: Filip Lachmann

Po zasedání sněmu starostů městských částí následně Svoboda uvedl, že nechá značky zakazující vjezd zneplatnit a prozkoumat magistrátním odborem dopravy. „Značky budou zneplatněny přeškrtnutím,“ řekl Svoboda po zasedání. Podle předsedy dopravního výboru Martina Sedekeho (ODS) radnice účelově využila silniční zákon a rozhodnutí je nezákonné.

Tento problém se předá dopravnímu odboru hlavního města. A dokud nebudu mít jejich stanovisko uzavřené, prodiskutované i na úrovni hlavního města i městské části, tak rozhodnutí o zneplatnění bude platit,“ řekl podle ČTK Svoboda.

Cílem zákazu bylo podle radního Prahy 1 pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (ANO) omezit hluk, který v noci ruší místní obyvatele. Značky zakazující vjezd fakticky zahrnují celou oblast mezi Dvořákovým nábřežím, Pařížskou, Staroměstským náměstím a Revoluční. Na hluk si dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Dlouhé, kde se nachází velké množství populárních nočních podniků.

Čtvrteční instalace značek však překvapila i samotného Ryvolu. Opatření schválila radnice už v červenci, čekalo se na osazení značek. Ryvola však podle svých slov předpokládal, že to TSK oznámí radnici i magistrátu v předstihu.

Je to brutální zásah a nikdo, ani my, ani policie, jsme na to nebyli připraveni,“ uvedl Ryvola pro server iDNES.cz. Dodal, že radnice plánovala poslat tiskovou zprávu týden dopředu a partyzánská akce TSK ho překvapila, jelikož se o ní dozvěděl z Facebooku.

Kontroly ještě nezačaly

Schválené, avšak nyní zneplatněné opatření předpokládá, že vozy dopravní obsluhy, místních obyvatel či taxislužby budou moci do oblasti nadále vjíždět. Každého však můžou zastavit strážníci a zkontrolovat, že má důvod na místě být. Radní Ryvola dodal, že opatření radnice předem konzultovala s městskou policií, která je připravena zahájit kontroly.

Mluvčí městských strážníků Irena Seifertová však vzápětí informovala, že policie zatím neobdržela dopravní rozhodnutí a kontroly se zahájí až po dodání potřebné dokumentace.

Na sněmu starostů mě pan primátor informoval, že magistrát akci zákazu nočního vjezdu pozastaví a celou věc nechá přezkoumat. Městská část hlavní město informovala v rámci zákonných požadavků, doufám tedy, že se věc na dlouho nepozdrží a naši občané se budou moci těšit ze zlepšení dodržování nočního klidu,” uvedla starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská.

Peněženka funguje lépe než závora. Radní vysvětlili systém poplatků za vjezd do centra Prahy

Za porušení zákazu vjezdu hrozí podle současného zákona pokuta ve správním řízení do maximální výše dva a půl tisíce korun. Od ledna 2024 ale bude platit nový bodový systém a s ním se změní i tato pravidla. Bloková pokuta na místě bude do 1 500 korun, ve správním řízení pak mezi dvěma až pěti tisíci.

Radnice Prahy 1 plánovala opatření vyhodnotit za rok. Na základě toho se chce rozhodnout, jestli se v těchto lokalitách zákaz vjezdu nechá, nebo se rozšíří případně i na další místa.

Podle rezidentů jsou největší problémy s hlukem v ulicích Králodvorská, Dlouhá, Soukenická, Kozí, Pařížská a Břehová. V nočních hodinách, kdy je menší provoz, tam podle místních lidé hrubě překračují povolenou rychlost. Rezidenti se údajně nemohou v klidu vyspat a prosadili si v minulosti i omezení rychlosti.

Terčem zákazu jsou podle Ryvoly především mladíci, kteří s oblibou v noci projížděli Starým Městem v okolí Dlouhé ulice v silných vozech či tam pořádali závody.

Tagy Praha 1 Technická správa komunikací TSK Vojtěch Ryvola
125 komentářů