Dopravci Železnice

Noční spojení Prahy s Budapeští čeká proměna, zmizí první ranní vlak z Brna do Prahy

Lůžkový vůz společnosti JLV. Foto: JLV
Lůžkový vůz společnosti JLV. Foto: JLV

Start nového nočního spojení mezi Vídní a Berlínem přes Polsko se výrazně dotkne i jízdního řádu nočního vlaku Metropol, který jezdí mezi Prahou a Budapeští. Zmizí jeden vlak mezi Břeclaví a Prahou, který umožňoval příjezd do Prahy krátce po šesté hodině ranní. 

Důvodem je obnovení přímých vlaků mezi Budapeští a Berlínem, které dříve jezdily jako EuroNight Metropol, ale dva roky už končí jen v Praze. V praxi bude znamenat nový jízdní řád komplikaci pouze pro cestující, kteří jedou na trase v běžném voze na sezení: v Břeclavi je čeká až šest hodin čekání.

Dosud jezdí z Prahy do Budapešti noční vlak buď ve 21.09, kdy jedou lůžkové a lehátkové vozy zapojené do vlaku IC 573 končícím v Břeclavi 35 minut po půlnoci. V Břeclavi jsou ubytovací vagóny  odstavené až do 4:59, kdy odjíždí společně s vlakem EN Metropol, který odjíždí z Prahy ve 23:57 a v Břeclavi čeká kratší dobu. Jeho součástí jsou i přímé vozy na sezení z Prahy do Budapešti.

Zpět z Budapešti odjíždí vlak ve 20:25, v Břeclavi se dělí na dva vlaky do Prahy: jeden pokračuje do Prahy dál s delšími pobyty v Brně a Pardubicích, v Praze je po šesté hodině. Druhý čeká pět hodin v Břeclavi a přijíždí do Prahy připojený na vlak IC572 po osmé hodině.

Podle zveřejněného návrhu jízdního řádu, který vstoupí v platnost v prosinci, už nebudou mít cestující v Praze na výběr ze dvou časů odjezdů: Metropol pojede z Prahy s ubytovacími vozy ve 21:58 a přijede do Břeclavi v 1:25, odkud pokračuje dál až ve 4:59. Vlak InterCity z Prahy do Břeclavi s odjezdem těsně před půlnocí pojede také, ale nepoveze už žádný lůžkový ani lehátkový vůz. V Budapešti bude vlak v 8:25.

Zpět vyjede o hodinu dříve: v 19:25. I proto bude v Břeclavi už ve 23:01. Z Břeclavi se už nepočítá s cestou dvěma různými vlaky, ale pouze s jediným odjezdem v 5:02 a příjezdem po osmé hodiny do Prahy. Cestující ve vozech pro sezení tak čeká 6 hodin čekání ve vlaku. V Břeclavi se část vlaku z Budapešti spojí s nočním vlakem z Vídně do Berlína přes Polsko.

Změna znamená, že mezi Brnem a Prahou pojede první ranní vlak namísto 2:46 až ve 4:29. Nově pojede také poslední vlak z Budapešti později než dosud: v 17:40, v Praze bude v 0:09.

Břeclav a Bohumín budou i nadále nejdůležitější uzly pro noční dopravu ve střední Evropě, v podstatě role těchto uzlů obsluhovaných ČD ještě posílí,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Takže se soudruhům podařilo odepsat další noční vlak, už zůstala jen povinně místenková Slovakia, ta si ale zase něco odstojí v Bohumíně. Navíc pozavírané všechny nádraží. Když náhodou vinou nádražácké blbosti zůstane cestující někde viset pozdě večer, nemá ani kde a jak čekat na první ranní vlak….
Hlavně pane redaktore je moderní nadávat na Regiojet, který jde přesně opačným trendem a zavedl nedávno noční spojení z Prahy do Košic (to Humenné zatím moc nefunguje díky častým NAD kvůli poruše dieseláků), ale lepší aspoň něco než nic.

Anjel777
Host
Anjel777

Za socializmu bolo nočných vlakov medzi Bratislavou,Brnom a Prahou neúrekom.Balt -Orient expres,Pannonia,Istropolitan,Metropol,Meridian a ďalšie…A teraz jednoducho nič

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Totéž i mezi Prahou a Košicemi. Dokonce i z Liberce jezdil přímý vlak do Košic. Z Havířova jsem si mohl vybrat ráno až mezi 5 přímými vlaky směr Košice. Nyní už zůstal jen Regiojet, a i to v nevhodném čase s příliš včasnými dojezdy do destinací na středním i východním Slovensku.
Hlavně že politici v roce 1992 lhali, že rozdělení ČSR se lidí nijak zvlášť nedotkne. Tady to plně vidíme….

Riki
Host
Riki

Alexi z Liberce nejezdil, jezdil z Dráždan a v Liberci se připojily pokud pamatuju dva vagony,možná tři, ale nic víc. A nazpět se zase odpojily a souprava pokračoval do NDR 🙂

Nekdo
Host
Nekdo

absolutni idioti. v Breclavi! prosim, at si pak nestezuji, ze nastvani brnaci jim zacnou presedat do autobusu a aut…

Vašek
Host
Vašek

Jj, okrajové časy jsou úplně vymetené. Mohla b to být příležitost, ale ono ne, bude se dále osekávat. Například do Ostravy se vlakem dá z Prahy dostat až v 9:30…

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

V pondělí jede rychlík z Prahy kolem 4:30 (to ale ještě nejezdí metro). První RJ1001 v 5:48 (mimo neděle) je v Ostravě v 9 hodin, na rozdíl od těch dalších jezdí poměrně načas (je ještě před výlukami) a je díky své ne velké obsazenosti výrazně levnější než ty další (následující RJ1003 je téměř 2x tak drahý). Kdo nechce jezdit RJ, tak může rychlíkem Hradčany (směr Žilina) v 5:24 s přestupem v Hranicích na rychlík Břeclav – Bohumín. Kdyby ujel, jede za ním ještě Brňák. Ale obojí je tak jen z deště pod okap… Ale pokud někdo potřebuje být na služebním… Číst vice »

Víťa
Host
Víťa

Sakra :(. Od října se mi změnila pracovní doba a tím Metropolem mám ráno jezdit (z Kolína) do Prahy. Ještě jsem s tím nejel, ale přítelkyně mého kamaráda s ním dojíždí delší čas a říkala, že je to vždycky hrozně narvané. To jsem zvědavý, kam se přesuneme 🙁

Josef22
Host
Josef22

V úseku Pardubice – Praha je jako náhrada zaveden nový spoj Rx 878, který je veden ve stejné časové poloze jako EN 476
Pardubice 5:00, Přelouč 5:09, Kolín 5:26, Praha-Libeň 5:57, Praha 6:04

LK
Host
LK

„Z Břeclavi se už nepočítá s cestou dvěma různými vlaky, ale pouze s jediným odjezdem v 5:02 a příjezdem po osmé hodiny do Prahy. “ Takze uz tam nebude ZADNA navaznost na cestu do Polska, ktera tam byla potreba? Kde je tam tedy nocni vlakove spojeni Budapest – Varsava? I kdyz moznost koupit si jizdenku na sezeni Breclav – Bohumin a az pak lehatko Bohumin – Varsava (vyzkousel jsem osobne tento rok) byla necekane nesmyslna i doposud… Vysvetleni bylo, ze lehatkove OBB z Vidne maji nocni klid…

Josef22
Host
Josef22

Pro Jančuru je tohle docela dobrá šance. Teď může využít tu mezeru, která vznikne zrušením Metropolu. Otázkou je, jak moc jezdil/jezdí stávající Metropol plný.

Ic540
Host
Ic540

No tak to mohlo vzniknout jedině v sídle ČD na Nabřeží…😱

Neuvěřitelné jak postupně a postupně dokážou likvidovat noční dopravu. Či dopravu v okrajových časech…

A to jsem se teď dočetl v návrhu GVD k září Slovensko, že vlak Tatry, bývalá Bohemie nebude zastavovat ve Štrbě. A to jede v ideálním čase a možnosti přestoupit na zubačku do oblasti Štrbského plesa….

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

To je fakt nelogické. Letos navíc u nočních vlaků ČD/ZSSK zrušili zastávku v Čadci. Kdo z Ostravska má auto, tak jezdil s ním do Čadce (hlavně nějaká skupina) a odtama už nebyla třeba povinná místenka za 3 Eura, takže to vyšlo mnohem levněji, důchodce to pak samozřejmě měli úplně zdarma. Výhodné to auto bylo i zpět, protože ze Źiliny jede poslední vlak do Ostravy v 19:28, pak už vůbec nic, ale do Čadce jede ještě několik osobáků, takže nebylo třeba z výletu spěchat a spoléhat na ne moc jistý 6-minutový přestup v Žilině mezi vlaky 612 a 340.

vs
Host
vs

za to by som nevidil iba CD . Svoje zohrala aj ZSSK (rovnaké postsocialistické obludárium). A hlavne: zavedenie nj Wie-Berlin. Btw existovalo to aj za Protektorátu:

http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil6/524.jpg

Jan1203
Host
Jan1203

Takže ve směru z Prahy přibude jeden vlak (ten s odjezdem 21:58, nyní až půlnoční, který ale bude zachován), ve směru z Brna naopak jeden zmizí (ten v 2:46)? To je nějaké divné, ne? To se nám budou někde hromadit horníci:)

Jinak v současnosti z Prahy ve 21:09 odjíždí IC 573, Metropol je EN 477 (žádný vlak 577 není).

David
Host
David

Zajímavé to bude v zimě. Už jsem měl takhle jednou ve vlaku z Krakowa při odstavení v Bohumíně i pod nulou.

Rossec
Host
Rossec

Kdo je potenciální cestující tohoto nápadu?

Samo
Host
Samo

Cestujuci lozkovymi voznami, ktori spia a dlhsia jazda im v podstate vyhovuje.

zaosai
Host
zaosai

Ovšem ty vozy k tomu musí být uzpůsobeny.Uzavřené WC a připojení na topení a chlazení.Což bude asi problém.

Exucutor
Host
Exucutor

„Metropol pojede z Prahy s ubytovacími vozy ve 21:58 a přijede do Břeclavi v 0:45“ – v těch 0:45 má být teprve v Brně, nikoli v Břeclavi (to by musel být rychlostní rekord těchto spojů).

Pepa
Host
Pepa

Takže do Budapešti už jedině busem.

František
Host
František

Cožpak tam, odjezd 22 a příjezd 8 (když se třeba o hodinu nezpozdí) je v pohodě, ale zpět už po 19. a k tomu příjezd až po 8., to je poměrně příliš. Leda by byl od 19 do 22 řazen dostatečný počet jídelních vozů…

Petr
Host

Nebo letecky. Zkusil jsem párkrát a už nikdy jinak. Při pozemní dopravě to bylo vždycky o nervy.

PetrB
Host
PetrB

Tvl… na to se nic jineho rict neda

poiuz
Host
poiuz

Jinými slovy: Kompletně ho zrušili.