NKÚ tvrdě zkritizoval modernizaci D1. Mluví o výtlucích, nekvalitních opravách a nebezpečných nadjezdech

Jedna z reklamovaných závad na D1 před a po opravě. Pramen: zpráva NKÚ/ŘSDJedna z reklamovaných závad na D1 před a po opravě. Pramen: zpráva NKÚ/ŘSD

„Nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují,“ píše NKÚ.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

A nebylo lepší. kdyby reklamace musela být vyřešena (opravena) do 14 dní od data nahlášení, proplatil bych 50 % ceny a počkal na opravu se zbytkem peněz.

Jan

Souhlasím s kritikou neschopnosti ŘSD nepřevzít a především nezaplatit nekvalitní zakázku. Vymáhání reklamací jakbysmet. Přetěžování kamionů vyřeší jedině německý model, to znamená každých 50 km kontrolní váhy s nepřetržitým provozem a povinným nájezdem všech LKW…

medvěd

Souhlas. Už aby to bylo !

Tomáš

Projeli se z NKÚ i po Jiráskově mostě v Praze? Před rekonstrukcí v pohodě, teď sestava drncáků na dilatačních mezerách.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Co to zase je? Dostali pokyn sundat Mátla? Pracuje příliš dobře? Nejde na ruku stavebním firmám? Chceme zase dostat ŘSD na úroveň Dobré Správy?

Profesor

Copa se nám nelíbí na pravdivé zprávě NKÚ? Že nekrejou smelinu?

Jiří Kocurek

A on Mátl tvrdil, že Šmejkalka je hotová? Nebyl to náhodou dvojmisnistr, tadá, Havlíček, tadá ?

jonáš

Nebyl to nikdo, protože byla z etapové reko vyloučena a furt se teprve připravuje. Nebo už tam letos hrábli?

Bob jr.

TVL, projeli si to ti kluci z NKÚ, nebo tu analýzu dělali jen od stolu? Napsat, že provedené opravy „… komfort jízdy naopak snižují“ je prasárna. Vždyť ten povrch je nesrovnatelně lepší, tišší a bezpečnější než před Reko. To je fakt, kterej musí každej kdo tam jezdil před a po relevantně uznat.

Bimbas

Jezis…tak se do te zpravy podivejte. Odkaz v clanku mate. Opravama je v tomto pripade mysleno „reklamacni oprava“, kdy reklamace v kvetnu X je opravena az v cervnu nasledujiciho roku. Cili rok se jezdi po praskle spare. Co to asi muze byt jinyho nez snizeni komfortu??

Pavel Skládaný

Raději nezmiňujte Reko, ti u nás stavěli sídliště a kvalita stojí za bob.

Erik

Bububu a naprava nebude zadna.. smutny🥺

Martas

Dodal bych tomuto úřadu motto: „Neděláme, nevymýšlíme, blbě kecáme“

Gwann

a ty přetížené kamiony tam má jit vážit Kala? a pak vést správní řízení s těmi výtečníky.

osobně nechápu, jak to, že po zvážení není každý tento kamion odchycen, převážen, při potvrzení přestupku pokutován alespoň půl milionem na místě a až do přeložení nákladu odstaven. Ono by se to těm grázlům přestalo vyplácet, toto nás stojí dost možná miliardy korun.

Martas

Ale mohli by předložit návrh na vylepšení. Kdyby to bylo ve smyslu, že něco není dobře a navrhují dané změny, třeba v zákoně, aby se ŘSD mělo víc možností o co se opřít, nebo několika body, co. Oni jen jdou a řeknou, „nejsou odpočívky“ a přitom od začátku to má ŘSD mimo jako zvláštní stavby.

Leinad

A je už po rekonstrukci snad dost odpočívek?

flinta19

Rekonstrukce se týkala stávajících staveb, nikoli výstavby nových.

Digi

Chtěl mít opici, tak musí mít na banány… Chtěj vozit zboží po silnici tak si mají bejt jistý že mají jak dodržet zákony, včetně povinných přestávek…

Moza14

Četl jste tu zprávu, anebo jenom novinový článek?

Otakar

Ono není přetížení jako přetížení. Za přetížený kamion se považuje i pokud je přetížen na nápravu. Na to Vám stačí naložit kamion, kdy máte vše v pořádku. Na první zastávce z něj složíte x palet a najednou máte větší váhu na zadní nápravě tahače. Snadno se tak stane, že jste přetížen.

Je zajímavé, že u vojska a hasičů nikdo tonáž neřeší, to škodí jen kamiony soukromníků? Ne, z těch se dají tahat prachy, zatímco ze státních složek nikoliv.

Otto

Tak si bezte stoupnout na D1 a spocitejte, kolik tam za den projede kamionu a pak kolik hasicu a vojska… a dejte vedet, abychom vedeli, jak armada a hasici nici silnice

Tomáš V.

A kolik tam v poměru jezdí hasičů a vojsk? 🙂

Leinad

Tak je potřeba rozlišit řidič vs firma a úmysl vs nedbalost.
U těch „nedbalostí řidiče“ bych taky řešil, proč by si řidič nenarovnal věci po autě jak mají být? Má málo času, nepotřebuje kolegu(či aspoň závozníka)? Nebo má času dost, ale je mu to jedno, stojí déle než přestávky a užívá si?

Mysel

Nastupte jako ridic k vojsku, treba aspon do zaloh, a tech naprotych kravin, co se tam resi, si uzijete vic nez dost. Aspon pak nebudete psat vecne chybne prispevky. :o)

Leinad

Vezu něco dvěma autama z Německa do Rakouska.
Na první hranici přeložím aby just jedno auto bylo přetížené a opotřebovalo se víc a druhé auto bylo prázné. Prázdný dojede na druhou hranici o něco dřív (řidič si dá cigáro) a zase to přeloží aby v Rakousku byla správná naloženost.

Jiří Kocurek

Přesně tak. Protože každý přerížený kamion je přetížená nejméně o 15 tun. Přetížení o 100 kg/náprava neexistuje, to je statisticky vyloučeno.

Gwann

Chcete ty dobraky omlouvat? Dá se diferencovat např sankce dle míry přestupku, ale akce přetížení může mít dvě rozumná reseni:

Chytí spoustu a těm ukážou…nebo
Se zjistí, že to není reálný problém

Na oboje se musí pořádně vážit…a pokud by se zjistilo B, pak ke tk zase a zkoumání kvality vozovky, proc tu máme tolik koleji

Leinad

Chci říct že u tranzitu z/přes/do států s důslednějšími kontrolami a lepším stavem silnic moc nevěřím na přetěžování.
A u místní dopravy taky nevím, co dopravci přinese když si odstřelí tlumiče.

SYN

Inu, viděl jsem na rakouské TV nějaký 10min šot na téma přetěžování na silnici… taky to tam mají, a až tak přísně to (aspoň ty hlídky u kterých filmovali) netrestali, manší věci (třeba nerovnoměrnost) taky i jen domluvou…

jonáš

To je ovšem náplň práce někoho jiného, než ŘSD.

Gwann

a ty váhy tam má umístit a provozovat kdo? obávám se, že bez ŘSD to nepůjde. správce komunikace např. zodpovídá za dopravní značení, stav komunikace i mobiliář. obávám se, nikdo jiný nejspíš nemůže provozovat ony stacionární váhy. jak se s tím naloží dál – to je jiná věc, ale MD jistě má co mluvit do způsobu projednávání přestupků i znění vyhlášek o provozu na pozemních komunikacích – a to je nadřízená organizace ŘSD. samozřejmě, spousta věcí je v gesciu jiných rezortů a navíc stanovená zákonem. např. pokud nezvládají obce projednávat tyhle přestupky, pak se jim ta pravomoc dá sebrat a… Číst vice »

none

Že jo 😀 Tak jednoduché by to bylo, kdyby někdo chtěl. Ale ono se nechce.

Martin Prager

Souhlas. Až se dopravcům přestane vyplácet přetěžování kamiónů, tak tato praxe ustane. Asi dobrým řešením by bylo nechat možnost vážení nákl. vozidel na obcích (třeba těch s rozšířenou pravomocí), aby na svoje náklady (třeba i s nějakou státní dotací) a ve své režii tuto činnost pro stát vykonávaly. Byla by to vhodná kompenzace pro obce, které nesou zátěž z provozu dálnice (nebo silnice) a příležitost vylepšit jejich obecní rozpočty. Domnívám se, že by tím nabrala tato věc poněkud jiný směr.

jkjk

Neděláme, ale odvažujeme se hodnotit, jestli se veřejné peníze utrácejí hospodárně. Strašná opovážlivost!

Libor

Kdyby jenom D1, problémy jsou i jinde…

zdendik

Stará známá písnička – stát je mizerný hospodář. Přetížené kamiony, to jde jednoznačně za MD, musí tlačit na změnu legislativy. Máš to přetížené, přeložit a jinak dál nejedeš, k tomu pořádný flastr. Tuším v Rakousku je to trochu jinak, tam funguje samostatná organizace, co provozuje dálnice a vydělává si na provoz mýtným. Nekvalitní opravy by se jim prodražily a tak si to hlídají. Tady pohnout s úředníkem, no hrůza, proč by se taky snažil. Tady je úřední činnost šílená, oznámení o omezení parkování kvůli úklidu komunikace je elaborát na tři strany na Úřední desce. A o co jde, se dá… Číst vice »

Ottis

Když jsem jel minulý víkend do Maďarska, tak jsem si všiml, že po spojení M1 (z Rakouska) a M15 (ze Slovenska) mají nějaký plošný systém vážení kamionů. Jak je to efektivní? Dalo by se řešit podobně u nás?

Pavel Kopeček

Dávno nechápu, že automatické váhy nejsou na všech dálničních vjezdech do ČR, plus okolo velkých měst. Za ty roky by uz byly dávno zaplacené jednak z pokut a hlavně z méně zničených silnic/dálnic.

Jura

Protoze mate prava na uzivani (a tedy i niceni verejneho majetku pretizenymi kamiony), ale povinnosti jsou omezovanim osobni svobody (nepretezovat a tedy nenicit verejny majetek). A politici jsou srabi, aby rekli a dost a prosadili automatizovanou kontrolu a poradnym pokutovanim.

Vite jak budou rvat prepravni firmy a budou kecat, ze nejsou schopni zajistit, ze nepretizi kamion pri nakladace. Prece nemaji povinnost si porizovat vahu a dalsi kecy si zajiste predstavite.

ABC

a koho jste volil?

libor

skoro si někdy říkám, zda to neřídí nějaká lkw-mafie.

Jiří Kocurek

Tak utčitě, určitě držejí patenty na teleport. Vždyť kdybychom pro všecko jezdili k prvovýrobci, tedy pro mouku na pole, tak by přepravní společnosti nebyly potřeba!

No co, beztrak to byla silniční lobby, která stavěla mlýny u vody a města nad vodou. Přitom by mohl být vodní mlýn na každém poli!

none

Dalo, ale nechce se.

Petr

Také to nechápu, že si stát nechá ničit majetek.

medvěd

Kdyby nezametli s tou paní, co tomu rozuměla……… mohla firmy donutit to dělat pořádně !

Jan z Rokycan

Jestli myslíte Pošvářovou, tak ta tomu fakt nerozuměla, jen si uměla vytvořit PR a vzbudit dojem, že jen ona je dokonalá. Dění na ŘSD v době před 10-15 lety fakt nebylo optimální, ale madam byla spíš součástí problému než jeho řešením.

Koro

Snad se vyjádří i multiministr Havlíček.

Vojta_7

Plány modernizace D1 vznikly někdy před rokem 2012, tj. za Nečase… To měl Havlíček měnit projekty těsně před dokončením? Tak to nefunguje v žádné zemi…

Pavel Kopeček

Jo ale mohli si lépe pohlídat kvalitu osm let u kormidla není krátká doba, navíc když všude křičeli že je to úplně nová dálnice, tak buď dělali blbce ze sebe nebo z spíš nás,když teď na to upozornil NKÚ. Např. Teď na D48 taky zjistili špatný beton a musí ho vyměnit.

Tomáš Buček

Větší část těchto problému sice jistě nevznikla ve funkčním obdob pana Mátla, přesto jsem velmi zvědav, jak se k takto nezvykle ostré krytice vyjádří. Jde ve směs o velmi vážná pochybení, tak snad z toho budou vyvozeny nějaké důsledky

Tankodrom znovu už dnes

Musím říct že stav je peklo a hlavně to že tam nedali všude tři pruhyje ostuda a nutnost co nejdříve dořešit a dodělat. Dalnice už je v některých místech znovu na rekonstrukci a místa s betonem mlátí jako před rekonstrukci. Už by příště měli volit asi jen asfalt a ne beton a nebo pokud ano tak bez spojů a drncani

Stenli

Ty spoje tam musí být. Kvůli dilataci, jinak by to celé rozpraskalo a roztrhal se tlaky. I beton prostě dilatuje a tedy se roztahuje a stahuje při teplotě.
Jinak když by tam byl asfalt, tak to budou mnohem častější opravovat. Beton má lepší vlastnosti a tedy vydrží větší tlaky než asfalt, který se poměrně rychle na dalnici tzv vyjede.

Leinad

A musí být dilatační spáry takové, že si jich všimne řidič osobáku?

Jiří Kocurek

Áno, tepelná roztažnost betonu je fyzikální konstanta. 1 mm šířky nestačí dilatovat 2 mm roztažnosti.

Leinad

Pokud by byl zájem (investora i stavitele) tak je přeci možnost dělat dilatačních spár víc menších.

SYN

Ano, lze to, ale zae to takto bude dražší… takže ono možná vychází levněji ty spáry řekněme 12m a občas za opravy než 5m a na opravy… taky ne nic, jen méně často, zato víc spár.

Jiřík

Blábol.

Tomáš V.

Pocitově je obrovský rozdíl v tom, v čem se jede. Ve Fabii (jedničkové a dobře udržované s pravidelně měněnými opotřebovanými díly podvozku) je kdejaká česká dilatace cítit a slyšet a na některých úsecích není jízda žádná velká radost. Nemluvě o tom houpání nahoru a dolů mezi jednotlivými spárami.
Kdo se má jako prase v žitě a může si dovolit nové dobré auto, nebo má dobré služební, tak v těch to je samozřejmě poznat výrazně méně, popř. téměř vůbec.

Jiří Kocurek

Především záleží na velikosti pneu a huštění. Se Škodou 1203 nepoznáte nic. Listové pero.

Tomáš V.

To máte samozřejmě také pravdu, osobně to ale nepovažuju za to hlavní. Mám úplně jiné rozměry na letní a zimní sadě a rozdíl to není takový, aby to udělalo to, co říkáte. Hodně jde o auto jako takové, i v Octavii mk2 je to velký rozdíl, což samozřejmě tak nějak vyplývá z toho, že to bylo auto za trochu jiné peníze.

jonáš

A zkusil jste se s jedničkovou projet po běžné pražské dlažbě? Mě napoprvý hned polilo, že mi asi upadly tlumiče 😀

Tomáš V.

Bohužel to znám běžně, bydlím v místě, kde proběhla rekonstrukce části ulic formou idiotských kočičích hlav (v Chemnitz to zalévají do betonu a ještě mají kameny zbroušené, tzn. vystupují nad beton asi o 4 mm, ale jsou hladké a dá se na tom chodit i jezdit absolutně perfektně). Můžete vyměnit silentbloky předních náprav (to je to „gaučové“ vrzání např. při přejezdu zpomalovacího prahu) a dále pravidelně měnit i všechno ostatní. A nakonec zjistíte, že se vám na těch slavných pražských dlažbách klepe celý sloupek řízení, je rozdrnčený středový panel… no a že to prostě nemá cenu, auto je to sice… Číst vice »

SYN

No, do jisté míry to záleží i na tom jak rychle člověk jezdí… kupodivu, levý pruh bývá menší oraniště než pravý, a ten kdo jezdí rychle z toho levého prakticky nikdy nevypadne…
Jako není to všude ale třeba na D2 to v menší či větší míře je skoro celé, že pravý pruh je na to hůř.

JirkaRR

kup si lepší auto, chápu že když jezdíš 20 let starou fóbií tak cejtíš každej milimetr. Já necítim nic a to jezdim praha-bratislava několikrát týdně. Problém nastává až po přejetí hranic na SK.