egoe-plus
Infrastruktura Silnice

NKÚ: Stát nestaví silnice podle strategie, ale podle toho, na které má povolení

Modernizace silnice I/27 severně od Plzně. Pramen: ŘSD
Modernizace silnice I/27 severně od Plzně. Pramen: ŘSD

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil ve své nejnovější zprávě týkající se dopravy na trvající problémy s výstavbou silnic I. třídy. Podle kontrolorů stát nepostupuje podle schválených strategií a nestaví ty silnice, které jsou prioritní, ale na které má povolení. Poprvé také vyčíslil, kolik stálo přerušení řady staveb v roce 2010.

NKÚ ve svém závěru upozornil, že stát nepostupuje podle svých koncepcí a strategií. Podle NKÚ se nestavěly silnice podle stanovených priorit, které úseky silnic jsou potřeba a kde jejich stavba přinese nejrychlejších finanční návratnost, ale podle toho, jak byla stavba připravena k zahájení. „Neplnění koncepčních záměrů bylo především důsledkem zahájení přípravy značného množství staveb v období před ekonomickou krizí, následného nedostatku finančních prostředků na pokračování jejich přípravy a tím nutnosti úsporných opatření, aktualizace projektových dokumentací a opakování správních řízení po obnovení přípravy,“ uvedli kontroloři. Podle nich se tak stavěly silnice, které nebyly až tolik potřeba.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil peníze vynaložené v letech 2013 až 2018 na stavbu a modernizaci silnic I. třídy, celkem šlo o 24,6 miliardy korun. Kontrola proběhla na vzorku 10 staveb v hodnotě 8,25 miliardy korun.

Ve svém závěru upozornili kontroloři i na další dlouhodobé problémy výstavby silnic: dlouhou dobu přípravy, v průměru dvanáct let. Průtahy vznikaly především kvůli problémům se získáním územních rozhodnutí, stavebních povolení a výkupem pozemků. Z 35 staveb silnic I. třídy se podařilo v plánovaném termínu dokončit jen sedm. Naopak ocenili, že díky větší konkurenci stavebních firem ceny za stavby klesly o 30 % oproti odhadované ceně.

Podle NKÚ se některé sinice připravují i přes dvacet let, například přeložka silnici I/14 u Nového Města nad Metují už dokonce 22 let. K urychlení staveb silnic by mělo pomoci několik opatření jako změna stavebního zákona nebo zákona o urychlení výstavby infrastruktury, ty jsou ale v platnosti jen krátkou dobu a jejich případný pozitivní dopad se zatím neprojevil ve vzorku kontrolovaných staveb. ŘSD se také snažilo zkrátit čas přípravy stavby tím, že žádalo o vydání stavebního povolení ještě předtím, než byl dokončen výkup pozemků. „To ale zrychlení nepřineslo a problém se jen přesunul do stavebního řízení,“ dodal NKÚ.

NKÚ řešil i jiný fenomén: smluvní sprint bývalého vedení ŘSD ještě za dob generálního ředitele Alfreda Brunclíka v roce 2009 a 2010, kdy resortu vládli ministři ODS. Tehdy ŘSD zasmluvnilo řadu staveb, na které nemělo peníze, v případě některých zakázek dokonce podle názoru NKÚ i v rozporu se zákonem. ŘSD pak firmám muselo zaplatit 125 milionů korun na kompenzacích za přerušení či konzervaci staveb.

Kontrolní závěr z akce je na stránkách NKÚ.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tomas

NKÚ zjevně objevil Ameriku… Příčetný člověk toto vidí už 20 let… Chybí koncepce, předběhli nás Poláci, Maďaři i Chorvati…

liberal shark

Ale Plho, o tom tady již dobých dvacet let hovoříme ….

lokodepo

Komedie. Je vidět, že NKÚ je instituce, stejně jako policie a státní zastupitelství , na bačkoru. ŘSD se musí nechat aspoň to, že nějakou strategii mají. Že podle ní z důvodů neschopnosti ŘSD si ohlídat územní problematiku nepostupuje, je druhá stránka věci. SŽDC ovšem žádnou koncepci nemá, tam se to opravdu „pytlíkuje“ páté přes deváté. A kde je NKÚ?

Jirka

Asi by se měli udělat tahy do Rakouska a Polska jinak každý km dobrý.

Karel

„Stát nestaví silnice podle strategie, ale podle toho, na které má povolení.“ – To je přece taky strategie. Možná prozíravější, než kdyby stát stavěl napřed ty silnice, na které povolení nemá.

Gremli

V podstatě je to správná strategie…jediný problém může nastat, pokud takto vyčerpá finance či stavební firmy a následně kvůli tomu nezahájí stavbu toho potřebného ve chvíli, kdy to dostane povolení.

Martin

M7ze to zpusobii i radu komplikaci, napriklad kdyz postavi silnici k obci z obou stran a pak dlouho nepostavi obchvat, cimz zpusobi problemy s dopravou, ale i exhalacemi v obci, nebo i jine problemy problemy pro obyvatele obce…
Nebo postavi jednu dalnici do Strakonic a druhou od Tabora do Budejovic, misto aby nejdrive dokoncil jednu a pak druhou…

butes

Ale vždyť je to přeci jedno. Staví se na cílový stav. Buďme rádi alespoň za nějaké stavby.

Alexandr

Souhlasím, stát nestaví dálnice tam, kde jsou potřeba, ale tam, kde mají stavební povolení. Nestaví se potřebné dálnice jako obchvat Přerova, D35 Opatovice nad Labem-Svitavy, D43 Kuřim-Boskovice nebo D55 Otrokovice-Uherské Hradiště. Místo toho se staví zbytečnosti jako D3 České Budějovice-Dolní Dvořiště, D4 Příbram-Písek, D6 Nové Strašecí-Karlovy Vary, D7 Slaný-Chomutov nebo sporná přestavba I/48. Aby ne, když D3, D4 a D6 vedou liduprázdným územím, kde nové dálnice nebude nikomu vadit. U všech uvedených zbytečností stačí jen upgrade současných silnic 1. třídy nebo zachování současného stavu (I/7, I/48). Ušetří se odhadem několik desítek miliard, které lze investovat třeba do vysokorychlostních tratí.

rýpal

to se bude dřív běžně lítat komečně do vesmíru než bude stát D35 ,nebo plavební stupeň Děčín a Přelouč.. směšný prostě.

Pavel Novák

Celkem v Vámi souhlasím, ale D3, D4 a D6 bych nenazval jako zcela zbytečné. Nějaký význam a přínos budou mít, nicméně mnohem důležitější je řada jiných dálnic a i základ vysokorychlostních tratí (Drážďany – Praha – Brno).

Rýpal

A jak jinak? Když to všechno zdržují buď spekulanti nebo ti pošahaní greténi.

Ferenc Futurista

A jak si vysvětlujete, že v takovým Německu či Rakousku, kde maj ti vaši „greténi“ mnohem větší pole působnosti než tady, se staví naprosto bez problémů?

Esli ono to nebude o diametrálně odlišné kvalitě institucí, které ty stavby připravují…. Nicméně chápu, že takhle „do hloubky“ jste se před tím svým výstřikem asi nezamyslel, co?

Rýpal

Těmi institucemi to je taky. ale to nic nemění na tom že to jsou greténi. a tady a rozdíl od Němců a Rakušanů ty buzny to ještě nechávají odvolání na poslední chvíli.

1975

Ferenci, obchvat Mnichova už je fertig? V části okruhu ve Vídni u Lobau, má ASFINAG taky hotovo? Nikdo neprotestoval, proběhlo hladce a v původních termínech? Tak to ja.

rýpal

klid já tohle neberu vážně . děláme na obchvatu Pirna a taky už se ví že investor byl naivní když si myslel že na nás nažene tu časovou potažmo zárověň fin. ztrátu kterou předcházelo právě jednání s takovýma greténama. u nás už je taková tradice že jakmile začne zakázka tak se jen ptáme vedení (ne kolik vyděláme) ale kolik už jsme prodělali . a našim úkolem mi příjde že je jen zmírnit svými výkony ztráty… což není moc motivující a tak na to všichni prcaj jako na placatý kámen …

rýpal

kdyby to bylo naopak tak pak možná zbydou peníze na ty drobný úpravy kterým se může věnovat investor potom a po kterých tak ty greténi tolik touží asi jako námořník co po roce na moři zajde do klubu že pořádně zasune…

Martin

Uplne nesouhlasim, spekulanti proste vyuzivaji toho, ze stat neumi predem zajistit uzemni trasy a dovoluje manipulovat s pozemky, casto jsou i jiste zajmove skupiny primo spjate s politiky na mistni, ale i celostatni urovni…
Totez posahani greteni dost casto napadnou rizeni, protoze MD a RSD dela procesni chyby a jsou napadnutelne…
Nejdelsi prekazkou staveb je totiz sama byrokracie a temer zadna komunikace s verejnosti, obcemi… casto jsou pripominky logicke, ale RSD stejne prosazuje tvrde svou variantu, casto i proto, ze zmena je u nas na roky……

liberal shark

Největší žába na prameni jsou neschopní úředníci veřejné správy a autoři příslušných zákonů.

Tomáš Záruba

No a jak jinak? To se mají zastavit všechny následující stavby jen proto, že ta prioritnější se např. zasekla na územku??

Ferenc Futurista

Nikoli. Zpráva NKÚ nic takového neříká, čistě konstatuje, že stát nemá jakopukoli koncepci výstavby.

Hanzi

Úředník jen potřeboval o sobě dát vedět že není zbytečný, tak vydal prohlášení. Plán výstavby silničních tahů samozřejmě existuje a to že se staví někde jinde oproti plánu a z různých důvodů to už tenhle úředník neřeší proč. Na to už je třeba další úředník.

Ferenc Futurista

Tak určitě. Hele, ty jantare – to, že nechápeš, jak funguje atomová elektrárna, opravdu neznamená, že atomová elektrárna je blbost. Znamená to, že nechápeš, jak funguje atomová elektrárna.

Hanzi

Aby ti nepraskla žilka ty Einsteine, kdo by nám tu pak psal ty teorie relativity o štěpení atomu.

Ferenc Futurista

Hele, vrať se zpátky na zem a probuď se z tý diskotéky. Z hloupýho a nevzdělanýho nýmanda mi žilka fakt nepraskne, maximálně se tak dostaví lítost, soucit a pocit trapnosti.

Hanzi

To je krásně napsaný, slza mi ukapla, fakt 😀

Démon

NKÚ již nekonstatuje, že pokud by se stavělo dle strategie, tak spíš nestavíme než stavíme. Ale je fajn mít druhý statistický úřad, protože vydáním statistiky nemůže nikoho potrestat. A nejlepší je pokuta NKÚ, kdy se státní peníze převedou z jedné instituce na druhou a NKÚ potrestá vlastně sám sebe 🙂

Pavel

Od kdy má NKÚ sankční pravomoc? Tady se malinko pletete…

liberal shark

Kdyby ji měl, tak musíme kolem všech úřadů veřejné správy natahnout ostnatý drát a najmout 100 000 bachařů, protože by úředníci seděli všichni :-).

Hanzi

Tak to je teda objev tisíciletí. Stavet se tedy ma zřejmě vcelku i bez povoleni. Že by se třeba podíval NKU na financování různých Vod z Tetcic, Dětí Země …..atd, jestli by ty povolení potom nebyli lépe průchodné.

Ferenc Futurista

Těžko, protože smyslem NKÚ je kontrola státních institucí. Což i neznalý člověk může za pomoci gůglu zjistit během 5 vteřin. Pokud tedy dokáže použít mozek…

Hanzi

Když už něco kritizuju tak si dohledam všechny důvody k tomu aby kritika byla oprávněna. To jak je zde nastavena legislativa a zkreslene řezník zde může kecat bagristovi do toho jak ma udelat výkop je vec druha , ty gůgle s mozkem.

Ferenc Futurista

Nastavení legislativního rámce věru není věcí NKÚ. A zadruhé, super, že tu hudráš nad tím, že řezník může kecat do práce bagristovi, a zároveň pořesně po tom voláš, když chceš, aby úřad ústavou speciálně definovanej a dedikovanej pro kontrolu státních organizací, šlapal na paty někomu úplně jinýmu.

To je tak, když někdo vůbec netuší, která bije, jeho duševní obzor končí tak někde u přepravních podmínek, ale musí za každou cenu zaujmout kategorické stanovisko. Bohužel takovejdchdle debilů je v týhle zemi většina, a proto to tu vypadá, jak vypadá.

Hanzi

Skoro to vypadá jako by jsi byl mezi těmi dementy z NUK zaměstnán.

Ferenc Futurista

Česká klasika. Hlupák je přistižen při plácání kravin a navíc vůbec nechápe, co je mu sdělováno, takže zareaguje jako naprostý idiot (na nic jiného ostatně nemá schopnosti) a pokusí se celou debatu otočit do osobní roviny. Tedy, milý pologramote: nemám nic společného s NKÚ, jen narozdíl od tebe nemám v hlavě nasráno a chápu tedy, jaká je jeho role v našem ústavním pořádku. To nemá co dělat se sympatiemi ani antipatiemi, ale pouze a jen se schopností pochopit elemetární skutečnosti. V tomto případě tedy, že úřad vybavený určitými pravomocemi (danými jeho určením, které je definováno přímo v ústavě), těžko může… Číst vice »

Démon

Bohužel reálný smysl NKÚ jsem nevygoogloval 🙂 jedná se o hromadu úředníků, kteří spotřebovávají, aby konstatovali nesoulady. Ekonomický smysl mi uniká.

Ferenc Futurista

To je zřejmě tim, že asi nebudete žádnej lumen. Prosím, není zač. https://cs.wikipedia.org/wiki/Nejvy%C5%A1%C5%A1%C3%AD_kontroln%C3%AD_%C3%BA%C5%99ad

Poudy

Když hledáte u NKÚ ekonomický smysl, tak vám toho pravděpodobně uniká mnohem víc než jen tohle 🙂

Medvěd

Souhlas. Poté, co se provalilo, že v Horních Rakousku použili peníze EU na financování protestů proti Temelínu, najednou nic.

Ferenc Futurista

Co maj společnýho hornorakouský protesty údajně placený z peněz EU s českým NKÚ?

liberal shark

Pamatuji, že naše MŽP vypsalo grant na „Zajištění veřejné účasti při veřejném projednávání EIA na modifikace jE Temelín, který samozřejmě inkasovala Duha, Kuchtová nebo nějaká podobná verbež.

Gejza

A je v tom nějaký problém? Mezi novostavbami silnic se jen těžko hledá stavba, která by nebyla potřeba. Ať se raději podívají na železnice, kde na strategii a dlouhodobé vizi záleží mnohem víc.

Dáda

Jů objevili Ameriku (už zase)

Tady na Moravě

No někdo to napsat musel.

Ferenc Futurista

Doporučuju prostudovat si fungování NKÚ a jeho roli v systému státní správy. Plus se zamyslet nad tím, esli oficiální závěry NKÚ nemají o něco větší váhu a relevanci než je obecně sdílené vědomí, že všetci kradnů.

Démon

NKÚ = Na Konci Úvěr

Jiří Kocurek

Neobjevili. Tam dokážou opravit kus dálnice za jeden víkend. I s novým mostem. 🙁

David

NKÚ: Blik

Ferenc Futurista

Přesně. Každej Franta v hospodě na růžku ví, jak to celý je, tak co ten NKÚ zkoumá, co?

Lemmy

125 milonů je nic za to, že tyto stavby všechny stojí…

Démon

Bohužel je to pravda, ale to je trochu daň za demokracii. Ale strategii máme, což konstatuje i NKÚ 🙂

Lektor

To není žádná daň za demokracii, tu mají i jinde a staví normálně. To je daň za anarchii , která tu roky vládne, kdy všichni všemu rozumí nejlíp.

Jiří Kocurek

Tojo, spravujete počítač a 3 lidi vám radí, že je to pokažené. Když se tamtéž pokazil záchodový splachovač, tak sami nedokázali opravit ani to. Dělala to barmanka.