NKÚ: Stát na elektronických dálničních kuponech ušetřil, systém ale nahrává podvodům

Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČRElektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

Chybí zejména automatizovaná výměna dat s registrem silničních vozidel. Nárok na sníženou cenu se vůbec neprověřuje.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
marek hudec

pokud jedete po liduprázdné dálnici 140 (tzn v dotčeném úseku nikoho neohrozíte ani neomezíte) naplní to vůbec skutkovou podstatu přestupku? nikomu totiž žádná objektivní škoda způsobena nebyla..

mlokXCM

Vznik škody v tomhle případě není předpokladem pro naplnění skutkové podstaty tohoto přestupku. To by pak v podstatě se nikdo nedopustil přestupku, dokud by nějakou škodu nezpůsobil. To, co máte na mysli, je asi materiální znak přestupku. Podle některých názorů nestačí pouze naplnit formální znaky (vyjádřené ve skutkové podstatě), ale musí být naplněna i materiální stránka, tzn. skutečně musí dojít k porušení nebo ohrožení zájmu společnosti chráněného zákonem. Například podle Nejvyššího správního soudu je materiální znak naplněn už tím, že jsou naplněny formální znaky, což ale podle něj neplatí vždy a je potřeba to individuálně posuzovat (to byly případy, kdy… Číst vice »

Georg

to je pozoruhodna interpretace. takze se muzete venovat jakekoliv nebezpecne aktivite a pokaze bude soud resit, ze urcite siroko daleko nikdo nebyl? 🙂

Jiří Kocurek

Vy byste raději presumci viny, aby bylo důkazní břemeno na obžalovaném? Že jste s tou motykou na zahraně nikoho neohrožoval, když jste se zaháněl nad hlavou? Ve vozidle MHD by to přestupek byl.

A ano, v přestupkovém řízení mají povinnost přezkoumat materiální aspekt. Apropós, dokážete očima rozeznat překročení rychlosti o méně než 10 %

Stanovit zákonem, že presumce neviny se netýká přestupků při řízení vozidla? Cyklista na chodníku… takže pouze motorového? To by bylo protiústavní.

digi

pokud majitel vozidla neni natolik pricetny aby rozlisil komu auto pujcit ma a komu ne, jak vite ze dodrzi treba zakon 361/2000 § 22

Honza

A proč se teda nezeptáme Slováků, Maďarů, jak jim funguje automatická kontrola zaplacení mýtného….

Roman Čadek

Když se inspirovat, tak v ekonomicky o několik řádů lépe prosperujícím Německu, nežli na východě.

oja

Že mýtné brány neposílají automaticky majitelům aut bez známek pokuty je opravdu katastrofa a odvolávat se na zákonnou úpravu je nesmysl, resp. ten zákon by se dal snadno změnit.
Když jde o trestné body, tak chápu, že je potřeba vědět, kdo auto řídil, ale zde jde výlučně o finanční postih, takže není problém, poslat pokutu provozovateli vozidla a ať si to s řidičem vyříká sám – když už auto bez známky půjčuje někomu, kdo pak přesto na dálnici jede. Je to tak všude na západě, ale v Kocourkově to nejde…

Jax

Protože je možné jet po dálnici bez známky ve chvíli, kdy automobil přepravuje osobu s průkazem ZTP/P, tak je automatické zasílání pokud nefunkční. Systém by musel evidovat takové SPZ. Jenže jeden den můžu jet jedním autem a druhý den mě poveze známý dalším autem a v tu chvíli by to mohla být mezírka pro zneužívání.

oja

To už se tu poměrně nedávno řešilo pod jiným článkem. Kdyby se chtělo, cesta by se našla. I kdyby tam nějaké mezírky pro zneužívání zůstaly, stát by tím přicházel o výrazně méně peněz než tím, že si řidiči známku prostě nekoupí nebo si koupí zlevněnou a spoléhají na to, že je policie nechytí.

kix

od toho stačí ty kontroly zavést ve vyšší míře ne? Policie se napojí na bránu, takže si staví jen vyloženě vybrané auta, to mi jako efektivita výběru pokut přijde o dost lepší, než to vláčet přes x odborů do správního řízení..jednak % uložených pokut bude výrazně vyšší, tak s tím je pomalu i méně práce, než když to zaměstná několik úředníků v řadě a českou poštu k tomu..

oja

1) Dokud to mýtná brána neumí vyhodnotit, protože není spojená s databází dálničních známek, tak to nelze. 2) Kde a jak by ta policie měla NA DÁLNICI ta vybraná auta stavět? Třeba na D3, kde na 70km není jediné odpočívadlo? 3) Proč hned přes X odborů do správního řízení? V Rakousku to u menších přestupků standardně funguje tak, že příslušný úřad provozovateli auta pošle pokutu, pokud je uhrazena, je případ uzavřen, pokud ne, jde to do správního řízení – s hrozbou výrazně vyšší pokuty. Ne, zastavování vybraných aut by opravdu nebylo méně práce než to, čeho lze dosáhnout propojením databází… Číst vice »

kix

ale tu pokutu musí někdo odeslat a to je stejný počet lidí jako sedí v policejním autě minimálně, pak to zaměstná poštu a dokud lze u nás vozit ztp zdarma, tak jakákoliv automatizace je naprosto k ničemu, protože výběr by byl 0. Naopak chytáním na dálnici máte výběr většinou zaručen, těch co skutečně vezou invalidu je minimum. Tak jsou i třeba sjezdy, nejen odpočívadla. A napojit na bránu se umí a hned vidí auta, které jedou bez zaplacené známky. To jestli vezou ZTP osobu se zjistí hned, reálně takových bude cca 1%, kdežto ve správním, kde to zaměstná víc úředníků… Číst vice »

Digi

Nu tak zrušit výjimku a zvýšit invalidní důchod… V případě invalidů se náklady vyrusi a stát si zjednoduší papírování…

MHD

Co když má někdo ZTP a nemá invalidní důchod?

Georg

tak to zrusit cele a udelat vyhodnejsi jednodenni znamku.

Petr

ZTP dostávají příspěvek na mobilitu. Bylo by tedy možno jim v rámci tohoto příspěvku dát nějakou refundaci za zaplacenou dálniční známku. Problém s tím, že ZTP člověka jednou veze jeden příbuzný jedním autem a podruhé druhý příbuzný jiným autem to ale nevyřeší…

Jindřich

Zase většinou tu známku mít budou, celkově by to bylo minimum případů.

digi

Jak uz napsal Petr nize, zvysit prispevek na mobilitu, zrusit vyjimky…

Jiří Kocurek

Což bude pro státní kasu výrazně dražší. Ale tady jde o kladivo na čarodějnice, žejo. Stát nedokáže, tak ať to od*erou občané.

digi

Vy to invalidum nepřejete?? A jak vite ze by se na automatizovem vybirani pokut nevybralo vic?? pridejte k tomu jeste automatiovane važeni kamionu a mame penize aspon na opravy silnic…

Kebab

Jistě. Hlavně rozesílat pokuty provozovatelům, rozkaz zní jasně. Není čas se ptát kdo přestupek spáchal.

ABC

non olet

oja

A kde je zrovna v případě pokuty za absenci dálniční známky problém?

Kebab

V tom, že přestupek nespáchalo auto, ale jeho řidič, nikdo jiný. Proto jen on má dostat pokutu a nikdo jiný. Objektivní odpovědnost provozovatele je neskutečné právní a především morální svinstvo.

oja

Není. Proč by měla být? Jak už jsem napsal výše, nebavíme se o přestupku, za který se udělují trestné body, nýbrž jen finanční sankce. Pro provozovatele auta je přeci v jeho vlastním zájmu vědět, kdo kde a jak auto používá a je jen jeho rozhodnutím, jestli ho dotyčné osobě svěří. Když pro auto nemá koupenou dálniční známku a půjčí ho někomu, kdo s ním jede na dálnici a odmítá pak zaplatit pokutu, je to jen a jen blbost provozovatele. Proč má stát tratit miliony na neschopnosti dospělých lidí dohodnout si zodpovědnost za pokutu za jízdu po dálnici bez známky?

oja

Morální svinstvo naopak je, když si od někoho půjčíte auto, jedete s ním bez dálniční známky na dálnici a pak za to odmítáte zaplatit pokutu s tím, že „auto není Vaše“.

Kebab

To zcela určitě. Ale řešit to objektivní odpovědností někoho jiného je na podobné úrovni.

oja

Není, nechápu, proč by to tak mělo být. Prokazování, kdo auto v daném okamžiku řídil, je v mnoha případech komplikované až nemožné. Přitom provozovatel vozidla by měl ve vlastním zájmu vědět, kdo auto řídí, a mít s ním dohodnutou odpovědnost za škodu. Takže opravdu nechápu, co je nemorálního a právně problematického na tom, v případě přestupků, za něž hrozí pouze finanční sankce, pokutovat provozovatele, ať si to s řidičem sám vyřídí. Schovávání se za nemorálnost pokutování provozovatele jen zavání všemožnými vytáčkami, jak se pokutě vyhnout, pokud řidič není přistižen při činu. Výmluvy na osobu blízkou apod. Psát zákony tak, aby… Číst vice »

Kebab

Kdo se trochu vyzná nebo si zaplatí právníka, ten se nějak vykroutí skoro vždycky, s tím nikdo nic nenadělá. Možná je to dokonce záměr těch „rovnějších“, zadní vrátka, „kdyby něco“. Navíc i ta slavná objektivní odpovědnost se dá snadno zneužít ve prospěch přestupce, právě proto, že je to v takovém případě bez bodů. V čem je obecně finanční postih pro řadového člověka o tolik „menší“ než bodový, takže není potřeba ho důsledně dokládat, mi taky není zcela jasné. Kdybych si měl např. aktuálně vybrat, jestli za nějaký hypotetický přestupek dostanu pokutu 10 000,-Kč nebo 2 body, beru jednoznačně 2 body.… Číst vice »

oja

Právěže nevykroutí, pokud má příslušný stát rozumně napsané a vymahatelné zákony – např. právě zodpovědnost provozovatele motorového vozidla za něj, tedy povinnost platit pokuty nebo sdělit úřadům, kdo ho v okamžiku spáchání přestupku řídil. V čem je obecně finanční postih pro řadového člověka o tolik „menší“ než bodový: Nejde o to, jestli je „menší“, ať už jakýmkoliv měřítkem. Finanční škodu si provozovatel může vyřídit s řidičem, stejně jako v případě škody na vozidle. Ale body se na jinou osobu převést nedají a načítat body provozovateli bez hledání skutečného viníka pochopitelně nelze. Tím spíš, když je provozovatelem právnická osoba, které nehrozí… Číst vice »

oja

Navíc, body nejsou alternativním trestem k peněžní pokutě, ale dodatečným, takže nemá smysl spekulovat o tom, který trest je „menší“. Dodatečným proto, aby spravedlnost dosáhla i na lidi, kteří sekají jeden přestupek za druhým a peněžní pokuty jsou jim jedno.
Klíčová je ta přenositelnost. Zatímco peníze si osoby předat můžou, body ne.

Původní Pražák

Což je čistě vás osobní názor, na který máte samozřejmě právo, ale rozhodně to není univerzální pravda, jak se vaše tvrzení snaží podsounout.

Kebab

V sekci komentářů asi něco jako univerzální pravdu hned tak nenajdete.

SaulGoodman

Částečně je to právní úpravou, ale do značné míry také celkovou úrovni digitalizace státu. Ono totiž nestačí mít nějaký systém, také je třeba mít jednotný resp. kompatibilní formát dat, systémy připravené na spolupráci s jinými, vyvarovat se uzavřených proprietárních řešení a podobně. A protože u nás se digitalizace dělá stylem, že jednou za pět let se s velkou slávou udělá nějaká oddělená dílčí věc bez celkové koncepce, tak to pak dopadá tak, že stát sice ta data má, ale nedokáže je efektivně využít a propojit. A je jedno, jestli jde o dálniční známky nebo sociální dávky.

Jan

Takové české…

Georg

zavest elektronicky mytny system bez automaticke kontoly placeni muzou opravdu jen uplni tyditi… stat v praxi.

kix

a proč? když existují nějaké vyjímky, tak je to prostě nereálný..vezl jsem kamarádá se ztp a mohl jsem jet zadarmo..kontrola na místě je za mě mnohem lepší efekt a hlídka policie se napojí na bránu, takže nestaví auta náhodně, ale přesně cíleně, to mi jeko efektivita kontroly přijde dostačující

oja

Jak často po dálnici vozí ZTP někdo, kdo nemá pro vlastní potřeby koupenou dálniční známku? Bezplatné známky (resp. osvobození od nich) pro osoby a organizace, které péči o ZTP mají v „popisu práce“, by bylo to nejmenší.

None

I kdyby to byl jeden ročně, je to v tomto státě dostatečný důvod k vysvětlení, proč něco nejde. A i kdyby se tohle nějak vyřešilo, je tu zástup lidí, co najdou další důvody…

oja

No a o tom to celé je: zatímco „normální“ státy se s výjimkami snaží vypořádat a vytvořit férový systém, kde jsou černí pasažéři trestáni, v ČR se hledají důvody, proč tu či onu chybu systému nelze odstranit.

Jiří Kocurek

A to je chyba, že ZTP mají slevu?

Vozidla IZS také nemusejí mít dálniční známku. Ten nárůst naprosto zbytečné administrativy vám přijde normální? Jenom proto, aby se mohlo automaticky trestat? Nedívej se vpravo vlevo, řež ho hlava nehlava, to má být fér?

Jindřich

Ten ušlý zisk kvůli černým pasažérům je mnohonásobně větší problém než administrativa kvůli pár jednotkám případů, kdy osobu ZTP veze čistě náhodou někdo, kdo sám nemá známku.

A co kdyby mohla osoba se ZTP objednat zdarma v tom e-shopu nějaký jednorázový e-poukaz pro konkrétní SPZ?

Jiří Kocurek

Hádám něco okolo 50.000 vozidel IZS. To je 75.000.000 Kč a hromada naprosto zbytečné práce. Většina z nich se na tu dálnici ani nepodívá, ale když bude potřeba „všechno sem“ jako když v nároním parku hořelo…

Wopokutovat, zabránit v další jízdě, výjimky nechceme. Teče vám z toho voda. To je kropící vůz.

digi

IZS??? čičoure debata je o ZTP….

kolikrat horelo tak že by muselo vsechno sem?? jednou za 50 let nebo za sto let?? budeme delat vyjimku na to kdyz prilitnou ufouni?? to je taky mozny… P.S. existuje neco co se nazyva rozpoznavani obrazu a rozslisit hasicskou tatru ci iveco od osobaku neni takovej problem…

Kebab

U mě je to za minulý rok zhruba ve 20 % případů. Péči v popisu práce pochopitelně nemám, zrovna tak nemám po většinu roku dálniční známku koupenou, respektive nekupuju si roční. K čemu taky, když po dálnici můžu dojet jedině do Prahy, případně někam za Prahu? A tam jezdím jen několikrát ročně, navíc zpravidla pokaždé jiným autem. Nepředpokládám, že jsem v tomhle ohledu nějaká výjimka.

strojvedoucí J.

Takže si auta půjčujete po známých/příbuzných a abyste nemusel řešit známku vozíte ZTP?

Takových šetřílků moc nebude 🙂

Kebab

Spíš pojedu jiným autem sám pro nábytek než ve čtyřech na návštěvu a v zimě nebudu brát auto, co jezdí jen v létě a nemá zimní obutí. Ale dobrý pokus😃

Petr

Když to chcete vědět, tak já cca 2x ročně.

brzda

Pokud jste vezl kamaráda, dopustil jste se přestupku, protože osvobození od placení dálničního poplatku má pouze vozidlo jehož majitelem je přímo držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P nebo jeho osoba blízká. Kamarád tedy NE.