NKÚ: Počet nehod na přejezdech neklesá, náklady na stejný prvek se značně liší

Přejezd bez závor. Autor: Zdopravy.czPřejezd bez závor. Autor: Zdopravy.cz

Tuzemské železniční přejezdy nejsou i přes miliardové investice v posledních letech o moc bezpečnější. Konstatuje to zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu,

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dominik

Zase řeší zabezpečení přejezdu, přitom je evidentní že problém je jinde, tak co řešit ten?

Souprava

V Německu zrušili zbytečné lokálky a ponechali si jen významné tratě, kde je dostatek nadjezdů či podjezdů, nebude to v tomhle? A nebylo by to řešení i u nás? Ušetřené peníze pak investovat do postavení nadjezdů či podjezdů na celostátních tratích, které smysl zachovat má. Zvedne se celková bezpečnost pro řidiče (ale i pěší a cyklisty) a ubude významně přejezdů. 2 mouchy 1 ranou.

železničář v důchodu

A kde je v ČR, prosím, dostatek nadjezdů či podjezdů? A proč se tedy po těch tratích nejezdí už dávno rychleji než nyní?

Démon

Jeden přejezd v průměru za 20 mil. Kč. Za to mám luxusní rodinný dům. Co tam stojí tolik? asi Režie AŽD Praha 🙂

MartinM

Zase se alespoň opraví sypaný nástupiště na švestkovce…

železničář v důchodu

Především asi dlouhé přípojky sítí (elektřina) a kabely pro kontrolu stavu – dokud to nebude možno řešit nějak úsporněji, bude to asi drahé pořád …

To

Netvrďte mi, že přípojky a kabely stojí 20 mega… buď jsou ze zlata nebo jsou ty přípojky 50 km dlouhý na každou stranu…

železničář v důchodu

„Netvrďte mi, že přípojky a kabely stojí 20 mega“
Než začnete hloupě žvanit, naučte se laskavě pořádně číst a hlavně přemýšlet hlavou a ne tou jinou částí svého těla: já jsem přece nikdy nikde nic takového netvrdil!

To

“ Co tam stojí tolik? “

„Především asi dlouhé přípojky sítí (elektřina) a kabely pro kontrolu stavu“

Máte pravdu – použil jste slovo „především“… Kolik je u vás především? Já si pod slovem především představím min 3/4, tzn. 15 mega… I to mi přijde dost

železničář v důchodu

Musím se Vám omluvit (a dřív jsem to nestihl), že jsem na Vás vyjel až příliš „zhurta“: v rychlosti jsem neuvážil, že „Démonova“ věta „Jeden přejezd v průměru za 20 mil. Kč“ je jako „ohodnocení“ nákladů na zabezpečení jednoho přejezdu pitomost – vůbec nechápu, jak a z čeho na tu hodnotu „Démon“ přišel: každý přejezd je jiný a počítat průměrné náklady je nesmysl – ale byl jsem zbrklý, neuvažoval jsem chladnou hlavou a došlo mi to až pozdě. Odhaduji, že náklady na zabezpečení jednoho „normálního“ přejezdu se pohybují v řádu jednotek milionů Kč, ale jejich rozptyl je určitě dost velký… Číst vice »

lokodepo

Aha, dříve byly hlavně neúsporné žárovky, ztrátové vedení a elektřina nebyla všude a stálo to mnohem méně, dnes máte LEDky, vyspělé technologie vodičů a též elektřina je v každé vesnici a na každé mezi, o solárkách ani nemluvě. Jak je tedy možné, že je to dražší a dražší? Analogii můžeme hledat třeba i u televizorů, mobilů nebo zmíněných kamer – v počátcích těchto spotřebičů byly tyto velmi drahé a postupně se zlevnily, jen u AŽD pod taktovkou SŽDC s masovým nasazováním elektronických systémů několikanásobně (!) narostla cena. Ani první elektronické zabezpečovací systémy (ESA 11) a jejich hybridní předchůdci (AŽD 88,… Číst vice »

Petr.R

a co kdyby jste si založil firmu na budování přejezdů v čr.

Radek

Jestli náhodou ten nepokles nebude souviset s nárůstem dopravy – ono by to chtělo se podívat na ty konkrétní zabezpečené přejezdy, ale to už by byla práce…

Rtep

Dobrý den,
je snad dobré, pokud jsou přejezdy trochu bezpečnější.
Hlavní vina v tom, co se na přejezdech i obecně na silnicích děje, je v nesmyslně směšné výšce pokut v silniční dopravě a samozřejmě i v dlouhodobé nečinnosti Policie.
Pokud se nezúčastním nesmyslného sčítání lidu, tak zaplatím na pokutě mnohonásobně víc, než když vážně ohrozím bezpečnost provozu a ohrozím lidské životy. Asi tak.

Aslanex

Jestli ten počet nehod není taky způsobený tím, že máme prostě víc železnic než v okolních zemích.

MartinM

Nebo tím že českým národním sportem je porušování různých vyhlášek a zákonů.

Craftmanek

Tak ono to bude kombinace obojího… 😉

Oto Válek

Předpisy se porušují všude. Ostatně v článku je i srovnání s Bulharskem, které vychází „lépe“ než my a snad nikdo nemůže považovat Balkán za místo, kde se předpisy dodržují. Je to opravdu tím, že my máme na venkově tratí hodně a provoz i tam, kde by ho jak na Západě, tak na Balkáně, už zastavili.

A ještě je tu jeden faktor. My nehody vždy evidujeme. Na Balkáně si s tím hlavu nelámou a jsou schopni k menší nehodě na přejezdu nikoho nevolat a za chvíli jet dál. To jsem osobně viděl.

Coudy

Prejezdy opravdu ale opravdu za to nemohou to jen řidiči jsou takové trubky.

železničář v důchodu

Jistě – mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová to řekla naprosto pravdivě a přesně: „Sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platná pravidla.“.

sladlu

proč jednou za čas tam nehlídají policajti????

Miloš

Policajt je drahý.Co tak dát na každý přejezd malou kameru.Stojí to do tisícovky a bylo by „vymalováno“.Když by každý řidič věděl,že je přejezd hlídán kamerou,jízdu na „červenou“ by si rozmyslel.

železničář v důchodu

Ale pak by především musely ty kamerové záběry být brány jako „rukolapný“ a nevyvratitelný důkaz existence přestupku a nikdo by se nesměl vymlouvat, že on to nebyl.

lokodepo

Kde jste sebral takovou blbost – kameru za tisícovku? Webovou seženete za pár stovek, slušnější pro domácí použití za cca 5 tisíc, pro profesionální použití cca 20 tisíc. Ale dal jste si práci a zjistil jste si, za kolik kamery nakupuje SŽDC od „spřátelených“ firem? Protočily by se Vám panenky a pochopil, že i ten policajt je v takových případech levnější.

jan

A pak je tu prostě ten faktor, konstrukce těch přejezdů. Kdy červená bliká i když je závora po zvednutí už dávno nahoře. A samozřejmě třeba na jednokolejkách dost velká část řidičů hned jede, protože logicky druhý vlak nepřijde. Prostě blbost, aby se porušovala. No a pak na koridoru je průšvih..

železničář v důchodu

„červená bliká i když je závora po zvednutí už dávno nahoře“
Kde jste to na jednokolejce viděl? A hlásil jste v tom případě někde poruchu přejezdového zařízení?

AAA

na lampárně?

jan

Tak třeba Čeladná/Kunčice, po zvednutí cca 1-2 sekundy.. A to je to nový přejezd.

Karel

Jaké to strašné neštěstí. Řidič musí čekat o 2 sekundy déle. Strašné !!!!!!!!

AAA

A komu to prospěje, co?! Druhé straně?

jan

Tak strašné nestrašné. Ale demotivující.. V jiných zemích to tak není.

železničář v důchodu

To je zřejmě doba potřebná k tomu, aby se závory zajistily ve zdvižené poloze a nehrozilo, že se mohou samovolně uzavřít – do té doby není přejezd bezpečně sjízdný ani schůdný, takže nechápu, co Vám na tom vadí.

jan

No vadí mi na tom to, že většina netrpělivějších diletantů nečeká a nebude čekat, protože jsou chytřejší. Pak přejedou na koridor zopakují to. A zůstanou třeba uvězněni, protože se závory mohou zaklapnout i po nestandardním čase.

Dominik

To je jedno, zavora je pouze doplněk, který ani být nemusí, světla jsou ta hlavní, takže na konstrukci se vymlouvat je zcestné.

jan

Mě by teda zajímalo, kolik je náklad na jeden přejezd se závorama/bez závor. Protože u rekonstrukcí z EU to byly dost vysoké částky.
B) stát stále nezpřísnil pokutování kamionů.. U chodce je to zejména jeho problém. U osobáku taky. Ale u kamionu…
C) za ty prachy na těch přejezdech moli být aspoň kamery.
D) v anglii to vypadá, že přes malé přejezdy, polní, mohou jezdit jen poučené osoby s autorizací. A je tam uvedené, kam volat v případě uvíznutí.

VRT

Ano, jdete na to správně. Odpověď je na tři písmena. Zase za ten předražený monopol budeme mít moc hezkou Švestkovou dráhu.

Petr.R

Za B- chodcům bych dal vazbu, třeba jak v tlumačově zvedají závory a na koridoru vlaky mají stopku.

Milan

Souvisí to s narůstající arogancí a agresivitou řidičů a naopak slabým, ustrašeným českým státem ve smyslu trestání viníků.

Petr.R

Velice vystižně napsaný.

J.L.

Připadá mi, že to všechno souvisí s neschopností policie trestat dopravní přestupky řidičů. Začíná to nedáváním blinkru při odbočování či přejíždění z pruhu do pruhu, pokračuje bezohlednou jízdou a jízdou na červenou a končí ignorováním návěsti na železničních přejezdech.
Škoda, že v uvedené statistice není uveden podíl nákladních vozidel. Tento faktor jistě souvisí i s poměrem dopravy nákladů po silnici vs. po železnici. Zářným příkladem je malér Studénka.

železničář v důchodu

Detailnější rozlišení podle „typů“ účastníků těch nehod by sice bylo zajímavé, ale většinu podle mě stejně tvoří nezodpovědní řidiči osobních vozidel.