Vlaky mezi Londýnem a Skotskem porazily letadla, většina lidí jezdí už po zemi
Elektrická jednotka Hitachi AT300. Foto: Chiltern006 / Wikimedia Commons
Nízkonákladovým modelem dokázal dopravce za rok přepravit milion cestujících.
A zo je celá jen na 200kmh. Co teprve, až bude na trase nějaká VRT. I když ta bud zrychlovat spíš West Coast main line.
Bylo by zajímavé zjistit jestli dopravce Lumo (First Group) vydělává do Edinburghu i při low-cost provozu.
Londýn-Edinburgh jezdí i spací Caledonian Sleeper. Krom této jezdí i linky v samotném Skotsku. A současný provozovatel tvrdí, že nikdy nebyl v zisku. Ani když od 2015 jezdil se staršími vagony. A ani když nyní jezdí s novými vagony. Chtěl změnit podmínky smlouvy s dotačním úřadem, což nedopadlo, takže se raději vzdal provozu Caledonian Sleeper od příštího roku.
Tohle je přesně něco, kde má železnice největší smysl. Odbourat přebujelou leteckou dopravu na krátkých vzdálenostech. Pak velkokapacitní příměstská přeprava na hlavních směrech. Hlavně ne nějaké cukání na pár kilometrech mimo civilizaci.
Londýn-Edinburk není zrovna krátká vzdálenost. Je to cca 530 kilometrů, dál než Brno-Mnichov.
Je to krátká vzdálenost v rámci letecké dopravy.
Vzdálenost i čas jsou relativní 😉
Při dojezdovém čase 4:20 se vzdálenost relativně zkracuje.
Pro leteckou dopravu extrémně krátká vzdálenost. Dlouhé časy odbavení a čekání to taky nevylepší, na to je vlak pohodlnější. A samozřejmě, emisně to taky vyjde líp.
Jo, taky bych rád jel rozumně vlakem do Vídně, Blavy, Berlína či Mnichova. Nicméně v pojetí vlacko-ultras je ta pravá železnice nějaká trať do zaniklého cukrovaru, kde jezdí 810 rychlosti jízdního kola.
Bych radši viděl VRT, rychlejší koridorové traťe a nebo funkční a rychlý internet v tom vlaku. Jo a taky bez zpožděni, či v každém vagóně funkční záchod.
Tak snad v tom 22. století.
U nás přece chceme pokrokově konkurenci a více dopravců na jedné trase zrušit 🙂
Jeden monopolní dopravce vybraný na 15 let, který státu slíbí nejnižší dotaci, ale vybere si to na cestujících je přece nej.
Ne to opravdu nechceme, možná tak ty
to jim nezavidim. predpotopni profil na sirku i na vysku ekonomice provozu rozhodne neprospiva…
Přitom kdyby to na dva týdny zavřeli a přestavěli to na sovětský profil, vyměnili všecky vozy a lokomotivy a pak to s velkou slávou zase otevřeli… Však kdejaký manažer stihl předělat nábytek na firmě za dva týdny, tak to musí jít i s tunelem.
To jistě ne, na druhou stranu kdyby většinu druhé poloviny minulého století nebyla železnice v GB něco, co se jenom nechá dožít, tak mohli mít minimálně hlavní tahy připraveny na kontinentální profil. Zvolený konzervativní přístup bohužel Británii naprosto diskvalifikuje z evropské interoperability. Dvojnásobná škoda pro nákladní dopravu, lidi přestoupí, náklad pojede po silnici.
Zase z hlediska aerodynamiky to má přínos – menší čelní plocha, trakce schovaná pod zakapotovanou vysokou podlahou. A vzhledem k tomu, že je to pětivozová souprava, tak je nějaké patro netrápí, na rozdíl v příměstské dopravě okolo Londýna, kde jsou problémy už s délkama nástupišť..
To je důsledek toho, že Británie je kolébkou železnice. Tenkrát to prostě stačilo, tak se budovalo a budovalo. Evropa začala později a už byly zkušenosti z Británie.
Podobně je s londýnským metrem. Ty jeho tunely jsou jako myší díry.
Nemyslím, spíš vidím problém ostrovanů přijmout cokoliv kontinentálního, je s podivem, že vůbec přistoupili na model, kdy má libra sto pencí, a to taky relativně nedávno (1971?). Unifikační snahy v oblasti železnic trvají minimálně sto let.
Václav má pravdu. Železnice v GB je propojená s kontinentem od roku 1994 a v té době používané jednotky měli oproti kontinentu (ve Francii to není sice o moc slavnější) velmi malý profil (jezdili po jejich konvenčních tratích na boční kolejnici. Do té doby se maximálně převážely jednotlivé vozy, které musely splňovat z hlediska profilu to nejmenší co se na kontinentu používalo. A co se týče profilu profilu tratí, tak když se podíváte kolik mají elektrizovaných tratích a jak pracně teď elektrizují GWR (a jiné tratě), tak se v GB v tomhle směru prostě neunifikovalo. Spousta tunelů a spousta nadjezdů… Číst vice »
Pětivozové jednotky. Hmm něco mi to připomíná, nemělo by se jim ta dálková tramvaj zakázat, ať napřed ukážou milon cestujících někde v Kambrickém pohoří?
15 liber Londýn – Edinburgh. Zato my jsme se zas dokázali vyšvihnout asi na 320 za Brno – Praha.
To je extrémní cena, v minulosti stal pak tiket cca 200 liber. Tak za celkem běžnou cenu 50 liber opravě ty vlaky porazí letecky spojení.
Jak kdy, studoval jsem v 2019 v Durhamu a dokázal jsem občas koupit hodně levné lístky.
Škoda že semka nejsou vkládat obrázky. Ve ČT 5:38 za 249 Kč.
Oprava překlepu: 259 Kč
Pokud potřebujete do Prahy na odpoledne je vám to víte k čemu a zpět se za tu cenu vlakem nedostanete v rozumném čase. Bus cca 250 Kč.
A za těch 15 liber je to na kdy?
Vlastně mi to přijde fér. Když jsem studoval, dvakrát jsem otočili každou korunu, ale klidně si přivstal nebo jel v úterý místo soboty, takže 15£ pěkných. Dnes naopak spořím čas, klidně něco připlatím aby mi to sedlo do rozvrhu. „Tak já to teda beru, šéfe!“
Teoreticky. Nejbližší nevybookovaný spoj Lumo z Londýna do Edinburghu jede až za 3 dny a stojí 54,90 liber.
Ostatní dopravci byli (při?)nuceni zavést unreserved coaches, aby se dalo někam dostat i bez bookingu dnů napřed.
A předtím tam měli prázdno? Přišla konkurence, lidi začali jezdit, chudák dopravce měl najednou vyprodáno…
V clanku neni uvedeno, mezi kterymi mesty ten vlak jezdi. Je tam jen „Londyn“ a „Skotsko“
Pardon, je to tam, na poprve jsem prehledl.