„NIMBY v praxi.“ Sami blokujete důležité stavby, reaguje kraj na plány odstřihnout Středočechy
Usnesení Středočeského kraje ostře kritizuje Prahu 6, že blokuje důležité stavby a přitom chce omezovat dopravu dojíždějícím.
Rada Středočeského kraje přijala usnesení, ve kterém se ostře ohrazuje proti návrhu městské části Prahy 6 v souvislosti s plánovaným opatřením, které by v budoucnu mělo vést k omezování automobilové dopravy na příjezdech ze Středočeského kraje.
Jde například o světelné závory, tedy semafory omezující jízdu, které chce Praha 6 instalovat před ulicemi trpícími pravidelnými aut. Navrhovaná opatření by však dle krajské rady zásadně zkomplikovala dopravní situaci a cestování statisícům Středočechů, kteří do hlavního města denně dojíždí.
„Ostře se ohrazujeme proti návrhu Prahy 6, která plánuje dle sdělení svých představitelů zavést razantní omezení pro automobilovou dopravu na příjezdech ze Středočeského kraje do Prahy 6 a zásadně tak zkomplikovat situaci všem Středočechům. Současně stojíme na straně obcí, jelikož není možné problém městské části jednostranně přenášet do kraje,“ uvedl radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.
Právě o přenesení problému s kolonami mimo Prahu 6 směrem ke středočeským obcím však městská část podle slov svého radního usiluje.
I hromadná doprava má své limity
O plánech Prahy 6 informoval deník Zdopravy ve středu. Radní městské části pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš na středečním tiskovém brífinku poznamenal, že jediná přijatelná forma dojíždění pro Středočechy je MHD.
Praha 6 přitvrdí v boji proti Středočechům: Rozšíří buspruhy, kolony chce přesunout k Vltavě
„Rád bych připomněl, že Středočeši ve velké míře hromadnou dopravu využívají, nicméně ta má své limity, a proto v některých případech musí automobil využít,“ komentoval to nyní Borecký.
Tvrzení radního pro dopravu je podle něj zarážející, protože je to právě městská část Praha 6, která desítky let blokuje výstavbu moderní rychlodráhy na Kladno. Zároveň také Praha 6 oponuje záměru stavět tramvajovou trať na Velké Přílepy. Sousední pražská část Suchdol zase podle něj desetiletí blokuje výstavbu severozápadní části Pražského okruhu.
Podle informací městské části by nyní měla ve věci probíhat jednání s magistrátem, TSK a organizací ROPID. Borecký se chce do jednání vložit a bránit práva Středočechů. „Za Středočeský kraj budu jednoznačně požadovat po představitelích hlavního města Prahy, aby k tomuto řešení nebylo přistoupeno bez předchozí koordinace se Středočeským krajem a jeho obcemi.“
Uzavřeme kraj pro obyvatele Prahy?
Navrhované řešení je pro něj „naprosto nepředstavitelné a je příkladem toho nejhoršího NIMBY v praxi“ (z anglického ‚ne na mém dvorku‘).
„Nebo opravdu chtějí představitelé Prahy, abychom začali pro její obyvatele uzavírat části Středočeského kraje? Asi všichni soudní vidí, že je to nesmysl,“ dodává radní Borecký.
Dopravní situaci by v budoucnu dle radního pro silniční dopravu Karla Bendla měla primárně pomoci dostavba Pražského okruhu.
„Intenzivně s ministerstvem dopravy a ŘSD spolupracujeme na dokončení Pražského okruhu, který je pro řešení dopravy v metropoli naprosto zásadní. Jako Středočeský kraj připravujeme a realizujeme doprovodné a navazující dopravní stavby, které povedou k výraznému ulehčení od dopravy pro obce nejen v kraji, ale také v městských částech,“ doplňuje Bendl.