Letecké společnosti Letectví

Nezvyklá zakázka pro ČSA. Do Maroka létají s díly na výrobu aut

Airbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSA
Airbus A320 Českých aerolinií registrace OK-HEU. Foto: ČSA
Pro výrobce může být levnější dohnat zpoždění v dodávkách letadlem než platit penále za nedodání.

Netradiční zakázku získaly na počátku roku České aerolinie. Od včerejšího dne začaly lítat do marockého města Tanger. Nikoliv však s cestujícími, ale díly pro výrobu osobních aut v marockém závodě Renaultu, kde se montují hlavně vozy značky Dacia.

České aerolinie oznámily nezvyklou zakázku bez dalších detailů na svém facebookovém profilu. Během týdne mají letět do Maroka celkem pětkrát. Airbus A320 už má za sebou první tři lety, jak ukazují data na Flightradar24.com. Airbus A320 registrace OK-HEU má ze všech letadel, které má skupina Smartwings Group k dispozici, největší nákladní prostor. Náklad váží zhruba sedm tun, let trvá kolem tří hodin.

Mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková speciální lety do Maroka potvrdila, nechce ale uvádět jméno zákazníka. Nápovědou je ale jeden ze snímků na Facebooku, kde jsou vidět krabice s logem TE Connectivity. Jde o velkého výrobce zejména elektroniky pro osobní auta, například kabelů. V Česku má své závody v Trutnově a Kuřimi.

Letecká doprava není u dodávek dílů pro automobilový průmysl úplně neobvyklá. Výrobci k ní přistupují zejména v situaci, kdy například nabrali zpoždění a leteckým přesunem ušetří ztracený čas a možné velké pokuty za nedodání dílů.

Pro skupinu Smartwings jde o další netradiční zakázku v posledním měsíci. Na sklonku loňského roku získala například kontrakt na přepravu závodníků a doprovodu pro motoristický závod Paříž – Dakar v Saúdské Arábii.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Premek

Budiž jim přáno – nevezmou oni, vezme někdo jinej.

Jiří 24

Co takhle vzít staré 737NG od SW, překopat na cargo, a založit Smartwings Cargo případně Czech Airlines Cargo 🤔

tom

Kdyby se to vyplatilo, už by to SW dávno udělali. Ono to ale není jen o vymontování
sedaček (viz přestavba ex OK-TVK na cargoverzi). Ty letadla navíc patří leasingovkám.

Petr

S OK-TVK jsem letěl s rodinou v roce 2013 do Antalye na dovolenou, takže jsem pak taky sledoval jeho osudy. 🙂

Vlk

Jasně, za měsíc se změní podmínky a letadla si dají do vitrýny…………..

Džamel

A to by to nešlo udělat bez těch dílů, auto hodit bokem a potom dodělat? Bydlím kousek od Kvasiny a vidím každou chvilku, že jde něco do boku a čeká na součástky, tudíž to je vcelku normální, že támhle chybí sedačka, támhle alternátor a až přijde, dodělá se to v sekci repase…

jan.lbc

To záleží na výrobním postupu. Pokud by se k tomu muselo rozebrat půl auta, tak se to skutečně nevyplatí. Navíc, penále za nedodání dílů, následná dodatečná montáž může skutečně převýšit náklady na let – automobilky si nechávají od svých dodavatelů za jejich „hloupost“ velmi rády platit velké částky a často za nesmysly.

Mimochodem, nikde jsem nečetl, že ty letí platí dodavatel komponentů. Klidně je může platit zákazník

V.N.

K Vám do Kvasin kdysi čas od času letěl i vrtulník

Mattias

Když je řeč o dodavateli, který vyrábí kabely a další elektroniku… Myslíš, že to jde do auta dodatečně namontovat tak, jako sedačku? 🙂

Ondra

Tak tyto lety nejsou žádná vyjímka, to se děje běžně, z Brna, Ostravy atd. skoro pořád něco létá např. do Anglie nebo do Švédska, i ten Tanger se objeví, akorát normálně to lítají menší turbopropy, hlavně Do228, ATR72, Saab 340, An-26, nebo i větší An-12..

Lumpy

Tak tohle muselo vazne horet protoze kamionem to jde bouchnout za cca 48hod odesilatel – prijemce zavodnici dodavkari by to daly cca 30hod a to letadlo nemohlo byt o moc rychlejsi kdyz vezmu prekladny a procesy

Adam Tomaškovič

Lietadlo to dalo za 3 hodiny, nakládka v Prahe zhruba hodinu/hodinu a pol a takisto vykládka v Maroku. To sme na 6 hodinách. Preprava do Prahy max 2 a pol hodiny, preprava do závodu v Maroku max hodina a pol. Dokopy to je 10 hodín a to som dosť pridával. Takže lietadlo bolo aj tak o dosť rýchlejšie

Já, kdo jiný

A taky bych řekl, že se snížily ceny za přepravu a jede se na minimálních nebo nulových maržích, jen aby letadlo bylo ve vzduchu a piloti měli odlétané hodiny.

Michal

Tak vzhledem k tom, že namísto ATR nebo menších letadel využili A320 s velkou přepravní kapacitou, dodávka by na to nestačila. S hmotností 7t potřebujete 5 dodávek nebo 3 dodávky s vlekem. Ale to počítáme pouze hmotnost, jenže TE má zásilky spíše prostorově objemné než těžké. A tak by těch dodávek muselo jet opravdu hodně, řekněme min. 10. Tím už máte 10x větší riziko poruchy, nehody a dalších důvodů, proč některá část zásilky nedorazí. Navíc nelze vzít googlemapy a jednoduše vydělit 3200km nějakou předpokládanou rychlostí. Průměrná rychlost 107km/h je opravdu hodně i na osobák. Dodávku řídí řidič, který má hlad,… Číst vice »

Lumpy

Dekuji za krasny vycet co vsechno tomu vadi aby to neslo ale jelikoz vim o cem mluvim tak jen rikam ze tyhle expresky znam a vase dodavka google maps je hezka ale vazne se to takhle vozi a nehlede na to ze dodavka je pristavena kdykoliv kdekoliv taky proto se pouzivaji a jejich nejvetsim zakaznikem je automotiv
co jen pamatuju tak se vozila malaga za 24hod
Janov za 12hod
A istanbul se vozil za 17hod a to byl uz vazne masakr

Řiditel

Istanbul 17hod.? Tomu se mi ani nechce věřit.

Já, kdo jiný

Již brzy budou dodávky mít elektronický tachograf a vyhulencům řídících 24 h v kuse odzvoní.

Y.K.

To jsou takoví ti borci co pak nakonec vjedou na zavřený přejezd pod vlak po jízdě bez přestávek a s mozkem v útlumu?

Armin

Když v roce 1988 začínala sériová výroba Favorita a dodavatelé nestíhali, svážely se do z různých míst do Boleslavi drobné díly pomocí taxíků, aby se výrobní linka nezastavila.

Poudy

To se děje i dnes, sám jsem toho byl svědkem cca 5 let zpět u dodavatele samozřejmě v automotive. Jednou za hodinu byla hotová bedýnka a ta okamžitě jela, byla to docela sranda 🙂

Radek

Kamionem za 48 hodin? Ano, ale možná jízdy. Napadlo vás počítat taky povinné doby odpočinku? Pokud budu brát v potaz, že řidič využije možnost zkrácení 3 přestávek na 9 hodin, zbytek bude předepsaných 11, tak mi to vychází v součtu 100 hodin času od naložení do složení nákladu. Takže to letadlo je o dost času rychlejší…

Dvořák

Krásná ukázka ekologie v praxi,jde jen o maximalizaci zisku a nenažranost globálních firem.Největším problémem není nakrmit chudé ale bohaté!

Jiří Kocurek

Jistě, raději ať česká firma zkrachuje a zaměstannci skončí na úřadu práce.

Jiří Kocurek

jedná se samozřejmě o sarkasmus

Alf

Nenazval bych to maximalizací zisku, ale minimalizací ztrát. Samozřejmě je to drahé, tak se k tomuto řešení se přistupuje jen ve chvíli, kdy už zakázce „teče do bot“ a lepší je prodělat na dopravě, než platit penále nebo zastavit celou fabriku.

GPGP

Ano jistě, vy určitě bydlíte v jeskyni a lovíte lesní zvěř, tzn. od vás žádná uhlíková stopa nejde 🙂

Haw

Ne ne jedu trabantem a mix benzinu 1:1

Greg Heffley

Jojo

Tomas

ti bohati pak krmi ty chude

Lukáš F.

Ještě tu o Karkulce, prosím 🙂

Tomas

co to meles?

nebo snad zpochybnujes to, ze ti bohati zamestnavaji ty chude .. davaji jim praci, cimz je tedy zivi?

MildaIV

To je úplně stejná blbost jako to že chudí dělají na bohaté. Každej dělá sám na sebe.

Y.K.

Jedině když má svou kravku, svůj kus pole a nebo svou dílnu a sežene si „kšeft“ i způsob jak ho zpeněžit.

Poudy

Nedávno jsem četl Atlasovu vzpouru a z tvého příspěvku se mi normálně udělalo zle!

Petr

Je hezké, že přece jen nějaké takovéto zakázky dostávají.

Roman

Celá sedmina flotily ČSA se podílí na této zakázce.

Jana

Tak vzhledem k obdrzenym slotum na to staci jedno letadlo.

noerf

A čtvrtina flotily v provozu. Tři ATR jsou delší dobu odstavené.

PAN

Já Vám dát „lítat“ ufoni 😉