Doprava ve městě Mikromobilita Parkování

Newcastle zakázal parkování e-koloběžek v blízkosti hospod večer a v noci

Newcastle. Foto: Toa Heftiba, Unsplash
Newcastle. Foto: Toa Heftiba, Unsplash
Provoz e-koloběžek je v Newcastlu provázen problémy, jako je jízda na chodníku, jízda ve dvou či jízda v opilosti.

Anglické město Newcastle omezuje noční provoz sdílených e-koloběžek. Městská rada tak chce v souvislosti s otevřením barů a restaurací po místním lockdownu zvýšit bezpečnost na ulicích. Systém sdílených e-koloběžek ve městě od letošního února provozuje společnost Neuron Mobility.

Už při spuštění služby začal platit zákaz výpůjčky e-koloběžek v nočních hodinách (23:00-05:00). Po rozvolnění některých opatření spojených s covid-19 ale město a Neuron Mobility jdou ještě dál. V blízkosti restaurací a barů se nově vymezují noční zóny zákazu parkování, ve kterých bude zároveň snížená maximální povolená rychlost koloběžek z 25 km/h na 15 km/h.

Nově vymezené zóny zákazu nočního parkování spolu s omezenou maximální rychlostí budou platné mezi 18:00 a 23:00, tedy do doby, od které je výpůjčka e-koloběžek zakázána plošně po celém městě. E-koloběžky nebude možné parkovat například v oblastech kolem hlavního nádraží Newcastle Central Station a v centrálních částech města, jako jsou například Haymarket, Cathedral Square, Dean Street a St. James’ Boulevard.

„S očekávaným návratem nočního života do centra Newcastlu se naše společnost spolu s městskou radou snaží vytvořit bezpečné podmínky pro provoz sdílených e-koloběžek,“ komentovala nové opatření Neuron Mobility.

Provoz e-koloběžek je v Newcastlu od jejich spuštění provázen častými problémy, jako je jízda na chodníku, jízda ve dvou na jedné koloběžce či jízda v podnapilém stavu. Především jízda v podnapilém stavu představuje ve Velké Británii vážný prohřešek, který se trestá zabavením řidičského průkazu.

Problémy s provozem sdílených e-koloběžek nejsou typické pouze pro Newcastle, řeší jej i další města. V Paříži probíhají ve spolupráci s provozovateli služeb práce na novém modelu, podle kterého budou uživatelé e-koloběžky parkovat, zatímco v Kodani nebo v Miami se rozhodli pro dočasné ukončení jejich provozu.

V nedávné době také vznikla asociace Mikro-mobilita pro Evropu (Micro-mobility for Europe), která si klade za cíl spolupracovat při vytváření podmínek provozu sdílených e-koloběžek či jízdních kol.

 

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel KOVARIK

Co je na e-koloběžce sdíleného??? Jezdíme v Praze sdílenými e-tramvajemi???

Pája

Sdílená je ta koloběžka; -)

Leinad

Ta je normálně půjčená od komerční půjčovny.
Sdílená by byla, kdyby nevydělávala ale byla ve společném vlastnictví (třeba nějakého družstva/klubu/…)

Jiří Kocurek

Jako by dopravní podnik vydělával těžké prachy, ČEZ hadra.

MaT

Tak v podstatě ta tramvaj je mnohem víc sdílená s ostatními cestujícími, než všechny tyhle „carsharingy“, „bikesharingy“ a různé „e-koloběžky“ dohromady… 🙂 To jsou většinou v podstatě jen bezstanicové půjčovny…

ABC

No, nevím proč jezdit v Anglii z hospody na kolobězce když autem legálně můžu i s 0.8 promile….

MaT

Tak třeba ti co tam chodí do hospod se s 0,8 promile nespokojí… Nebo prostě neumí chlastat, no…

Marian Kechlibar

Seznamte se s dílem polského fotografa Macieje Dakowicze „Cardiff After Dark“. Tak nevypadá 0,8 promile…

https://www.maciejdakowicz.com/cardiff-after-dark/

A ano, Cardiff je Wales, ale v Anglii se chlastá úplně stejně.

Javert

Jde to i jinak – zkušenost z pilotáže e-koloběžek v Cambridge (Voi) je, že kolem víkendů večer a v noci musí uživatel při zahájení jízdy nejdřív hrát hru. Na displeji mobilu se ukazují obrázky a uživatel musí rychle kliknout, čímž se testuje rychlost odezvy, tedy momentální stav uživatele. Po pár pivech tu hru fakt moc dobře vyhrát nejde a v tom případě nejdete. 🙂