Newag začal testovat ve Velimi „šestikolák“ pro provoz na českých kolejích

Lokomotiva Newag Dragon 2 pro PKP Cargo. Foto: NewagLokomotiva Newag Dragon 2 pro PKP Cargo. Foto: Newag

Polskou lokomotivu čekají dva měsíce testování, zda může jezdit i na české železnici.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
BDs

Nedávno tu byl článek, že si ČD Cargo brousí zuby na nějaké nové šestikoláky a vzhledem k tomu, že nové šestikoláky, vhodné k nám nikdo dneska prý moc nedělá, tak pokud tyto zkoušky vyjdou, naše cargo , myslím, má volbu jasnou, tedy pokud u pohledávky zůstane.

dx123

Vyhnal bych je odsud…!

korda

Chtělo by to změnit desing vypadá to jako EU model jinak funkčnost nekomentuji každá lokomotiva má jiný střeva

zdeněk

proč to vlastně testujou, to aby jako nevypadla z kolejí nebo co

Vojtěch

Pro schvaleni do provozu v CR.

Honza D.

….jde o dvousystémové lokomotivy….
Ten druhý systém je 15kV/16,7Hz nebo 25kV/50Hz? V souvislosti s požadavky na schvalování bych to viděl na druhou variantu, byť polská železniční síť s takovou soustavou (zatím) nesousedí. Zároveň se podivuji, že by takto odstřihli možnost zajíždění do Německa.

Xaver

Ale sousedí. Bělorusko je celé pod 25 kV, Ukrajina z velké části také a pokud vím, tak 25 kV vede až na polské hranice.

Honza D.

Zde je ovšem problém 1435mm proti 1520 mm, takže tato varianta asi nepřipadá v úvahu.

Xaver

To ne, ale Polsko prostě s tou soustavou sousedí 🙂

Vojtěch

25kV/50Hz protoze VRT’ky v Polsku maji mit takove napajeni.
A vime taky, ze Cesko se (pomalu) „prepina“ na AC.

Xaver

Nemá se i Centralna Magistrala Kolejowa přepínat na 25 kV? OD r. 2023 tam plánují zavést 250 km/h, což už jim 3kV neutáhnou.

Vojtěch

CMK to je nekonečný příběh. Ted je připrava na zvyšení rychlostí na 230 km/h. Stejnosměr ješte to utahne. V nedefinované budoucnosti se počita s přepinaním na 25kV/50Hz. V planu je elektrizace 25kV/50Hz Rail Baltica: Šestokai (LT) – Suwałki – Olecko – Ełk. Taky LHS (1520mm), protože Ukraina už u sebe staví usek Kovel – Izov – statní hranice. Tak v Polsku minimalně to bude do statní hranice – Hrubieszów LHS.

petr 5

Testuje se ve Velimi (???!!!) nebo v Cerhenicích?

petr 5

Sorry, on je to VUZ Velim s okruhem v Cerhenicích. Takže obojí je pravda.

Roman

Nic polského bych do Česka nepouštěl.Dopadne to jako v silniční přepravě.Naše silnice plné polských kamiónů ničících nejen silnice,ale i ceny za přepravy.

Petr Šimral

Nebojte se. Polských strojvedoucích schopných jezdit v CZ pár je, ale rozhodně to není takové množství, aby významně pohlo se statistikami MU na železnici…

Ales

Konkurence je zdravá pokud přinese snížení cen.

dx123

Jakých cen ?
Cen práce strojvedoucího ??
Tady o žádné snižování nestojím.

Jindra

Např. autobus Solaris je vozidlo na špičkové úrovni.

Berťa

Asi jsi nejel v autobuse na špičkové úrovni. Nicméně propadák to také není.

Roman G.

A Vám bych zakázal např. Chorvatsko nebo Alpy, cesty plné českých „turistů“ s narvanými kufry konzerv a h..no z Vás mají. Chytrolíni.

VKZ

Oni totiž nemají něco jako VUZ Velim v Polsku

jiný Petr

Mají.

PetrM

Ne, něco jako VÚŽ Velim v Polsku opravdu nemají (osobní zkušenost)

roman

polské PKP už dávno v ČR jezdí možná vám bude známější název AWT

Bubák2003

pozor,neplést si PKP-C a PKP-CI (bývalé AWT)

roman

děkuji za opravu zas vím něco nového

dx123

To je jenom změna názvu firmy. Podstata je pořád stejná.

MilanB

Všichni dělají to, co je jim dovoleno! To je problém našich policajtů.

dx123

Přesně tak !!

Xaver

Já si jen říkám, jak je možné, že polský výrobce, který nikdy před tím lokomotivy nevyráběl, umí vyrobit lokomotivu a supět s ní, zatímco Škoda s bohatými zkušenostmi s jejich výrobou, umí vyprodukovat jen takový zmetek jako je 109E.

Xaver

*uspět s ní

Olda

No…, supět bude určitě taky, když jí naloží… A voto přeci jde … 🙂 Ke Škodě opravdu nevím co říci, jsou zde však určitě znalejší, než vozící se substrát, tak by něčím mohli přispět. … Vím jen, že kolega/známý/kamarád si na 184-ku však vůbec nestěžuje, coby alespoň trochu ekvivalentní stroj k tomu novému polskému vehiklíku, co zmiňuje článek. Prostš je to prý oslík co jezdí, a jezdí, a jezdí… Dáš mu obroku (rozuměj trochu té péče) a zase jezdí, a jezdí, a jezdí… Nikdy mne moc „nehoupal“, tak mu i docela věřím. Takže…, taky mašina ze Škodovky… Zřejmě však jinej… Číst vice »

Xaver

No jo, jenže 184 ještě spadala do doby, kdy Škodovka ty lokomotivy vyrábět uměla.

Martin Delong

Chyba. Newag je dlouhodobý výrobce lokomotiv. Má za sebou řadu modernizaci S48 a M62. Škodovka u nesahá ani pomolena. Rovnat si s ním může CMKS.

Jiří Kocurek

Ty zkušenosti nejsou ve firmě, ty jsou v lidech. A když odejdou lidi, tak s nimi odejdou i ty zkušenosti.

Václav

Já tedy nevím, jak u lokomotiv, ale Poláci byli vždycky známí tím, že spoustu strojů vyráběli v licenci. Např. Polski Fiat, Ursus- Zetor a mnoho dalších.

Kubrt

I polské elektrické lokomotivy měly prapůvod v zahraničí (Velká Británie), ale to není případ Dragonu – to je vlastní novodobá konstrukce.

LiborV

Až čas ukáže jak kvalitní to jsou stroje. Jak budou spolehlivé. Přejme jim to.

Zdendik

on ve „VÝCHODNÍM BLOKU“, kde se iniciativa trestala, šla modernizace většinou jen přes licence, když už. Rusáci to kradli bez licencí. Už od MIG15 s obšlahnutým motorem.

Vašek

Proč ne? Nač vymýšlet vymyšlené a fungující.

Vbb

Podstatnější problémy s 380 začaly, až když se o neúdržbu začaly starat ČD.

Vlk

Tohle se mi teda fakt líbí, to je nádhera.

Vbb

No a mně se zase vůbec nelíbí, ale chápu, že TSI jsou neúprosné.
Na vzhled to nejezdí.

Martin V.

Dočetl jsem se, že tato lokomotiva má maximální tažnou sílu 374–450 kN. Bude u nás omezená na 350 kN, nebo už je tento limit překonaný?

Petr Šimral

To je trošku jinak. Limit 350 kN platí až na šroubovce, nikoliv na kolech. Je tedy možno přičíst tažnou sílu pro pohon vlastní lokomotivy, kde v případě potřeby jít na 350 kN u soupravy neurazí hodnota až 50 kN, tedy v reálném provozu u ní vidím omezení na 400 kN. I v takovém případě „šestinápravo“ bude mít menší menší zatížení tažnou silou než moderní „čtyřnápravy“ a bude mít tedy bezpečnější tvorbu zátěžových tabulek, které by mohly pak platit i pro listopad…

Peter

Listy teda neohrozia polsky „sestikolak“

Petr Šimral

Vaše odpověď mi nedává smysl…

Peter

Troska ironie som chcel pridat do diskusie: Pred niekolkymi tyzdnami zaciatkom novembra mala Arriva a tiez CD problemy s adheziou motovych suprav na niektorych tratiach kvoli napadanemu listiu a vlhkym kolajam. No a tento polsky “ sestikolak“ zvladne bez problemov aj zatazove tabulky platne aj spominanom novembri, kedy by mohli sposobit spadnute listy a vlhko adhezne problemy.

Petr Šimral

Už se tomu dá rozumět. Je to jednoduché. já třeba počítám normativy na 240 kN pro koridory a 220 kN pro tankodromy. A v listopadu je to opravdu loterie, jindy to zpravidla funguje. A u kvalitní „šestinápravy“ se stejným přístupem mohu jít na 360 / 330 kN, ale pro případ velmi špatné adheze to nemám po nápravách 20+30+50+60=160 kN, ale 20+30+40++60+65+70=285 kN. Prostě má to více koleček, takže po očištění předkem je na zadku více náprav, které to opravdu táhnou. Je to asi totéž, jako když pojedete s postrkovou lokomotivou, kde to bude vypadat takto: 20+30+50+60 a dále souprava vozů… Číst vice »

Ludva

ČD se musely zbavit “ šestikoláků “ z důvodu opotřebení kolejí v obloucích. U této lokomotivy to vadit nebude ?

Kubrt

To se právě zjistí tím měřením.

Petr Šimral

U moderních „šestináprav“ už to neplatí, zpravidla se vejdou do přechodnosti dva stejně jako „čtyřnápravy“ na flexicoilech.
Přechodnost dvě se dá jak na dolní hranaté, tak i na horní hranaté 🙂
Pro příklad to je Kyklop T 499.0, TRAXXy 386, Vectroni 383, Maxima 783 (šestináprava).

Dušan

Že má něco přechodnost dvě neznámá, že to může na horní hranaté..ve 2-ce je třeba:
261 D, 263 D, 264 D, 285 D, TRAXX F140 DE-C, ale ani jedna z nich není schválená pro horní rychlostníky. To je pouze 223 D a pak 2016 OBB a 761.

Petr Šimral

Nemusíš mě poučovat. Pořádně si přečti, co jsem odpověděl. Pokud se něco „dá“, pak to není automatické.
A zapomněl si na 383 a 386, obě schválené na horní rychlostníky jsou.

Dušan

OK, omlouvám se..jakoby bych sem nic nepsal:-))

simbič

Vás štve, že tady nemůžete podtrhávat, zvýrazňovat atp. jako na káčku, že? Tak alespoň píšete nesmyslné příspěvky ta každou cenu.

Dušan

S tím podtrháváním a zvýrazňováním máte bohužel pravdu, dám si na to pozor – to je pravdivý argument.

Kkarel

Cd to nepotřebují a cargo je stále provozuje. Řada 181 a 182.

Jiří 3

Nebyl zde nedávno článek, že ČDC poptává 6 osé hnací vozy?

Pitrys

Stačí porovnat rozvory náprav na řadách 181, 182 a 183 a na Dragonu, ten je má krásně u sebe, to pak prostřední kola obrušují kolejnice podstatně méně.

Jaroslav Tyle

Moderní lokomotivy Co´Co´ mají radiálně natáčená krajní dvojkolí, tudíž pojíždějí obloukem zpravidla ještě lépe než lokomotivy s dvounápravovými podvozky.

Vebr

V Americe hodně převládají šestikoláky. Ale právě zcela jinak řešené podvozky.

Zdeněk

Z textu : „jde o systémové lokomotivy“. Nechybí tu slovíčko „více“ ???

Jiří 3

Moderní 6 osé mašiny mohou jezdit i podle hranatých rychlostníků, bude to umět i tahle?

Krysa350

Co je lepší, CoCo anebo dvojče BoBo+BoBo anebo BoBo s přípřeží BoBo?

...

BoBoBo…

Krysa350

Jen 120 tun a ten šoupací podvozek, myslíte?

Martin V.

Může být „šoupací“, ale Italové měli běžně i kloubové lokomotivy Bo’Bo’Bo‘, třeba řadu https://cs.wikipedia.org/wiki/FS_%C5%99ada_E636

Petr Šimral

To záleží na tom, jakou práci trvale pro loko máte. Pokud máte trvale vozbu souprav o hmotnosti 2500 a více po ne úplných rovinách, pak je to jednoznačná volba –> utáhne v celé trase ne jedno nádraží, ale dvě a to rozumnou rychlostí 45 – 100 km/h.

Pokud by měl být třeba na celé trase jediný kopec, pak jsou výhodnější pro překonání toho kopce 2 čtyřnápravové lokomotivy a celý zbytek pak odvezete jednou čtyřnápravovkou po celé zbylé trase.

PS: Koukám, že než jsem to sepsal, tak se zde usilovně mazalo???

Robert Šrámek

No jak sleduji Vaše reakce a to jak sypete data, dostávám pocit že bych měl oprášit znalosti, dodat spoustu dalších. No začnu zase trochu studovat a poprosím otce o znalosti z reálu. Přece jen já sleduju z povzdálí, on dodnes funguje i přes důchodový věk v praxi

Bubák2003

Pane Šimral,bych si dovolil hypotézu..mají objednáno asi 31ks 3/25kV systém Dragonů.Práce pro ně bude v relacích Chalupki/Petrovice-někam(Břeclav,Rajka,Štúrovo,Čadca,Kraľovany)Oni totiž Větráky potřebují přednostně na Tarvisia a relace do Říse.Už teď nasazují min.1x týdně sergeje na auta Chal-BV-Chal.

Vít Jůza

Krásný dvanáctikolák!

Lemmy

Prosim vás nezná někdo nějaký příběh k logu PKPC? Já si nemůžu pomoct, ale vidím v tom… však víte co.

Ares

To nevíme, co v tom vidíte.

Petr Tříska

Když nad tím přemýšlím, tak uprostřed loga je čtvereček, fotka je z úhlu. Ale fakt by mě nenapadlo v logu vidět „víte co“. Asi je karanténa už moc dlouhá.

Vojta

To zase bude vypadat 😔jako většina strojů z Polska.Aby to tady ještě nevykolejilo

Jiří Kocurek

Jasně, vozy PKP IC tady běžně vyskakují z kolejí, protože jsou polské.

JiP

Tahle masina se mi fakt libi a myslim, ze kdyz Polaci budou trochu sikovni, tak s ni na trhu mohou slusne uspet

Radim Škopec

No, upřímně, sice to urve i dvě nádraží včetně personálu, ale to je asi tak jediná výhoda. Ještě jednou výhodou je, že se to moc nekazí, ale co se komfortu pro strojvedoucího týče a ovládání, tak mi přijde, že v Newagu viděli Traxx a ten špatně opsali.

Cargo

Horší než Vectron, co se komfortu týče pro strojvedoucího, to být nemůže ?

Petr Šimral

Ale může. A jak by se Vám líbilo třeba porovnání Esa s Vectronem?

Vebr

Jasná volba, eso. Více místa, je kam dát tašky, sednout si spolujezdec, lepší výhled. Rozmístění ovladačů podle našich zvyklostí.