Newag vyhrál miliardovou soutěž na nové lokomotivy pro PKP Intercity

Lokomotiva Newag Griffin pro PKP Intercity. Foto: NewagLokomotiva Newag Griffin pro PKP Intercity. Foto: Newag

Pro Newag jde o další zakázku pro státního dopravce, Pesu porazil díky levnějšímu servisu.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AdamK

U nas je problem s vicesystemovimi lokomotivami – jen Vectrony, Traxy teraz Newagi – hlavne/ a predevsim na mezinarodni vlaky. Ale na hlavnich koridorach dlouhodobie se nic ne zmeni. Jsou plany aby zeleznice velkich rychlosti (KDP) byly na 25 kV 50 Hz ale to je problem na stanicach na styku systemov (samostatne koleje, nastupiste, nadrazi) U vas w Cesku mate sit DC i AC gde AC postupnie vytesnuje DC, mate loki, elektricke trakcni jednotky ktere sou vicesystemove, takze tyto zmeny probihaji hladce. My zaciname od nuly (i kdyz mame priklad – zmena napetí v síti WKD (600V DC – 3000V… Číst vice »

IGCT

Divím se, že soudě podle objednávky na jednosystém loko, že poláci neuvažuí o konverzi trakční soustavy na 25kV.

Jan

To těžko, když je celá jejich velká země co se týká železnice na napětí 3kV DC. Museli by soustavu kompletně přebudovat. Smysl to má v naší malé zemi, kde se tísní vedle sebe systémy dva, přičemž 25 kV AC je ten modernější.

Jiří Kocurek

Až na jednu věc: Jestli chtějí někde jezdit víc jak 200 km/h, tak se stejnosměrem nepořídí. A sami to vědí, takže na plánovaných VRT střídavinu navrhují.

Vojtěch

Do 230 km/h to lze na 3kV DC (viz nejblizsi budoucnost na CMK). Pri vystavbe VRT se predpoklada 25kV 50Hz. Dalsi objednavky HV budou jiz na oba trakcni soustavy.

IGCT

To je mi jasné, že by museli přebudovat celou síť. Ale vzhledem k tomu, že 3kV je značně zastaralá soustava, která nemá perspektivu a nestačí na současné požadavky, má rozhodně změna soustavy i přes velké investiční náklady smysl.

vjkm

No ono to chce spíš zhodnotit, co na co stačí a co kolik stojí, než všechno šmahem rozhodně vylít – ono i 25kV AC má sem tam nějaké drobné mouchy.

Vojtěch

25kV 50Hz se predpoklada pri pripadne elektrizace LHS (1520mm).

Kamui

Překvapivě. Jako je u nás dvorním dodavatelem Škodovka, tak v Polsku to jsou zase Newag a Pesa.

Anonym

Překvapuje Vás to? Mě přijde docela normální podporovat domácí průmysl, ekonomiku, zaměstnance, odborníky. (A to nejde jen o samostatný NEWAG/ŠKODA, ale i o dodavetelské řetězce).

Navíc, zde se ani zahraniční konkurence nepřihlásila.

LiborV

Nevíte proč většina českých dopravců (nákladních i osobních) kupuje nové lokomotivy od Alstomu nebo Siemense a ne třeba od Newagu, Pesy apod.? Mohly by stát přece méně?

Ondra L.

Tak v polsku maji preci jen nejakou konkurenci i mezi domacimi vyrobci, u nas to byla jen skodovka, tak to podle toho dopadlo.

Jiří Kocurek

Což byla ta chyba: „U nás byla jen Škodovka.“

Kdyby se připustilo, že není pouze „u nás“ a „tam jinde“, tak mohlo být ledacos jinak.

Mimochodem: Podpora domácích firem rozhodně nespočívá v tom, že je donutíte nakupovat „stroje kvality Škoda 109e/120/1203“. To je cesta do pekel.

Apollo 17

Když si objednaly ČD od domácího výrobce,stály více peněz.

Anonym

https://zdopravy.cz/cd-cargo-prevzalo-tretiho-dragona-pro-svuj-polsky-byznys-37147/

Protože kupují nové lokomotivy i od Newagu. Jinak hádám interoperabilita.

Radim Škopec

Protože zatím jen Dragon 2MS umí aspoň 3kV a 25kV, zbytek je jednosystémový. Je jednodušší objednat spolehlivý stroj, se kterým dokážu jet od Slovinska po Holandsko a chvíli na něj počkat, než řešit vývoj a schvalování něčeho, co neexistuje, navíc si vybírat mezi dvěma výrobci, z nichž jeden je fakt bída a druhý by byl dobrý, kdyby se někdo ptal i těch, kteří se na tom pak budou trápit…

Jiří Kocurek

Protože potřebují stroje se kterýma se dá pracovat, aby jako firma fungovali?

Jiří Kocurek

Že bychom místo od AMD měli procesory od JZD? Narážím na Slušovice a jak taková podpora ve skutečnosti skončila: kopírováním.

Koneckonců, těch poboček Siemensu je v ČR hned několik, zaměstnaců tisíce. Neměli to původním majitelům ukrást a řídít to jako by to ukradli. Tak snad nikoho nenapadne znárodnit Avast…

Pražák

A stejně jako u nás s tím mají polští šotouši problém. 😉

jal

Škoda, že Škoda už lokomotivy nevyrábí. Mohly by se poslat do Polska a ty polské k nám.
Šotouši by byli nadšeni, protože vše od jiného výrobce je lepší..😉

Radim Škopec

Tak ono se nikomu moc nevyplatí řešit nějakých 20 ks specifických lokomotiv, když na Vectrony je pořadník dlouhý jak 14 dní do výplaty…

Vojtěch

Uz mame 30 ks stejneho typu. Celkem bude 50 ks tejto rady. Naprosto unifikace.

Jan

Škodovka u nás, stejně jako Pesa a Newag v Polsku zaměstnávají tisíce lidí. Vy by jste dokázal vybudovat takovou firmu, která by byla lepší?

Vtvt

Jemně si dovolím připomenout, že v Polsku vyrábí vlaky:
– Alstom včetně nově získané fabriky bývalého Bombardieru
– Cegielski (polská státní firma)
– NEWAG
– PESA (polská státní firma) a
– Stadler

Fabriku na autobusy v Polsku má španělský CAF