Newag přišel s novým hybridním vlakem, kombinuje elektřinu a naftu

Nová jednotka Newag 35WEH kombinuje pohon na elektřinu a naftu. Foto: Michal ChrástNová jednotka Newag 35WEH kombinuje pohon na elektřinu a naftu. Foto: Michal Chrást

Polský výrobce kolejových vozidel představil na veletrhu Trako v Gdaňsku jednotku, která by mohla zajímat i tuzemské dopravce a současně

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alibaba

Tak jsem zvědavej, jestli a kdy zdejší dvorní dodavatel (Škoda Plzeň) konečně přijde s Panterem na baterky, jak už tu bylo psáno?
A i ten nějaký dieselový power-pack by se na střechu vešel…
Myslím si, že konkurenční tlaky ho k tomu donutí, elektro-dieselový pohon považuji za vhodný do našich podmínek.

Levander

Viděl jsem v Gdaňsku premiéru. Krásný vlak a musím říct, že NEWAG udělal velký skok v ergonomii a vůbec kvalitě interiérů. Bohužel zatím jen 3kV. Jako hrdý, byť občasný Šumavan jsem se zasnil o cestě z Prahy na Rudu pod 3 hodiny bez „přepřahu“ v Klatovech. Doufejme, že se sejde dost zákazníků na 25kV. Max rychlost bohatě stačí, není moc tratí bez trakce s maximálkou vyšší, než 120 kmh. Koneckonů Pendolino bylo schválené na max. rycholst 235 kmh a depa nám to jezdí…

ketchup1970

Bezemisní není nic, i kdybychém třeli liščím ohonem ebonitovou tyč, tak se potíme a prdíme.. a vydechujeme CO2… jenom ty emise jous někde jinde než ve výfuku motoru.

Petr

Vozidlo pro linku R26, jak dělané. Pokud je delší část trasy bez trakčního vedení, nestíhají se akumulátory dobít. Je to dost podobné, již provozovaným jednotkám Bibi B 82500 SNCF . Které se vyráběly od roku 2004 do roku 2011.

ketchup1970

Přesně tohle mne napadlo, viděl jsem je v depu v Toulouse a už tehdy mi to přišlo lepší nápad než jezdit s dieslem pod drátama.

J.K.

Na linky typu Bezdružice – Plzeň – Radnice asi ideální vozidlo.:)

libor

a nejen tam, ideální na mnoho linek v čr…

Roman Svačina

Kolik je výkon na diesel? Co max. rychlost elektrika/diesel?

Roman Svačina

Díky

Jaroslav

Tak to by bylo ideální pro Arrivu na trasu Praha – Nitra.

Jiří Kocurek

Pro ortodoxní fanatiky to bude pořád diesel pod dráty. Ortodoxním fanatiků mtotiž vadilo, že Jančurův vlak má na konci druhou lokomotivu a Bezpráví projíždí se zvednutým sběračem. Sunutí při rychlsoti nad 100 km je totiž zakázáno a měli by mu proto okamžitě odebrat licenci. Diskuze je k dohledání na Želpage.

Leinad

Čekal bych jinej výkon (=>reálnou rychlost naloženého na rovině), ale možnost pustit jako diesel z kopce 😀

Sinep Anigav

Dík za odkaz. Zajímavé. Ale přijde mi, že detail na fotce v odkazu (podpěrka na střeše) nasvědčuje na pouze jen 3kVDC. Možná by byla užitečná i vícesystémová verze (?). Nabízí se myšlenka, dokázat spočítat, zda ve všeobecnosti vícesystém může být výhodnější než jezdit pod jinými systémy na dýzl (?)

dada

vmacknout spalovaci motor + k tomu trafo na 25kV + celou elektrickou vystroj je mj i dost prostorove narocne.

Sinep Anigav

Přemýšlím stejně jako vy. Ale – za dvou předpokladů 1) že je naši dopravci koupí; 2) že se konečně rozběhne naplno konverze; – by se u nás ty jednotky -dřív než dožijí- proměnily z hybridů na „skoro-čistokrevné“ spalovací. To pak je už asi lepší á lá Rakousko mít hybrid s jednosystémem AC (modifikovaným na 25kV); a na dýzl jezdit pod dožívajícím 3kVDC. Ten rakouský vlak byl na zdopravy.cz někdy koncem léta.

Sinep Anigav

Beru zpět. Rakous měl jen baterky !!

Dalibor

ono by to spíš, než tlačin na elektrizaci „nových“ lokálek stálo za to tlačit na překlopemí republiky na 25kV AC. tj „plným výkonem“ se soustředit na tento úkol. Pka by měly podobné stroje veliký význam, tam kde je zadrátováno by se jelo na elektřinu, tam kde není by pomohl dízl…. Bez přestupů a jiných opičáren. Ale myslím, že na rychlé předělání 3kV na něco silnějšího není v ČR vůle.

dopravak

Ono těmi 25kV by se daly i nějaké lokálky elektrizovat poměrně levně, protože by nebylo potřeba dalších měníren. Bohužel konverze je naplánována tak pomalu, že se bude jezdit diesly ještě pořádně dlouho.

Dáda

přesně tak, 25kV má větší „dosah“ při stejném průřezu vedení. Ale já bych taktéž hlasoval spíše pro systémový přechod na jedno trakční napětí na dráze, před pokračování elektrifikací dalších úseků – prostě nejdřív to celý „překlopit“ na 25kV a teprve pak rozšiřovat. Jenže ono se to „překlopení“podstatně lépe píše než realizuje – není to jednoduchá „sranda“ musí se mnoho předělat i v souvisejících technologiích.

dopravak

Tak ono jde v zásadě dělat obojí, tak jak se to děje v případě přepnutí prvního úseku do Říkovic kvůli elektrizaci Zlína. Akorát by to bylo potřeba dělat x-krát rychleji, než má SŽDC v plánu.

ketchup1970

Kolik elektrikářů se ročně vyučí potažmo rekvalifikuje, kolik mladých lidí si vybere práci na širém poli pod sluncem v počasí nepočasí (třeba jako dnes) místo influencera či jiné produktvní pozice? No, limitně se to už blíží nule.

Dalibor

tak tak. rekonstrukce jsou velmi pomalu.

Martin V.

No a kromě přepínání bych taky rád viděl modernizaci současných vyžilých úseků s 25 kV. Na spoustě míst (jako na potvoru kopcovitých) není možné rekuperovat. Pro laminátku to není problém. 🙂 Ale pokud při velké výluce tunelů Adamov, Blansko poženou maximum vlaků přes Vysočinu, tak by se rekuperující Čebín hodil.