New York má po téměř 60 letech první soupravu průchozího metra

Nová souprava metra v New Yorku R211T. Foto: MTANová souprava metra v New Yorku R211T. Foto: MTA

New York postupně osazuje všechny vozy kamerovým systémem.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

A hned tak krásně barevnou!
Za mých časů v NYC jezdily jen vlaky stylu šedý mor. Stejně, jako Greyhound autobusy – oproti evropským odporné…

Pako

To budou pěkné akční honičky! To se dá projet i na motorkách.

Eso363

A co třeba taková Kawasaki Ninja, když i vlak je od téhož výrobce!

libcha

S tou historií průchozích souprav u BMT bych byl opatrnější, protože je to složitější. BMT měla od 20. let celkem 121 třídílných jednotek D-type Triplex, a od 30. let ještě 27 pětidílných jednotek Multi-section car. Jednotky se ale dál spřahovaly k dosažení požadované délky vlaku, takže vlak jako celek asi průchozí nebyl 🙂 Hlavně to však obojí byla dost minorita v jinak olbřímí flotile, setkat se s nimi šlo jen na některých linkách. Co se týče NY jako celku, zdůraznil bych naopak ten zajímavý fakt, že naprostá většina souprav metra bývala tradičně sestavena z jednotlivých vozů, které mohly typicky fungovat… Číst vice »

Juraj

To mě na tom fascinuje, jak moc MTA vzdorovala průchozím vlakům, i když jinde ve světě už je to běžná věc. I tyto nejnovější R211 byly objednány jako neprůchozí (R211A, R211S) a jen 20 vozů teď bylo dodáno jako R211T „pro testování“.

Z těch dvaceti má navíc polovina ten mezivozový přechod řešen jinak (měchy/pevné kryty). To se MTA fakt bojí malých poloměrů, nebo co je na tom tak straší?

libcha

Možná je to fakt v těch poloměrech oblouků. Ten starý Triplex měl v mezivozovém přechodu spíš něco jako točnu u kloubového autobusu. Fotka je třeba i v galerii u mého článku https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/8326-Z-USA-1-New-York-Elevated-Subway/

ČD4ever

New York City se správně jmenuje to město. New York je stát.

Beekee

wiki: New York, oficiálně City of New York, v běžném užívání i New York City

Průvodce původní Aleš

Děkujeme za lekci anglického jazyka a posíláme klíčenku. My normální Češi budeme nadále trojměstí New York říkat New York a když k tomu dojde, tak státu, kde leží, říkat stát New York.

Danny

trojměstí? Město New York se skládá z 5 částí (Manhattan, Bronx, Brooklyn, Queens a Staten Island) 🙂

Rado

To je sice pravda, ale trojmestie neznamena pocet mestskych obvodov. New York ako aglomeracia obsahuje NYC, NJC, Newark..

Vojta Svobodný

Mě se to metro líbí-je zcela typicky americký-tj nevyhazujou se peníze za zbytečnosti a tak vypadají vozy trochu “chudě”. Nicméně vše je z velmi kvalitních materiálů, které lze jednoduše očistit (tj bez drahé údržby) a jsem si jistý, ze vydrzi dalších 50 let bez problému. Zároveň je tam spousta místa, aby si lidi navzájem neprekazeli v cestě (tak jak tomu je v Praze, kde si zkratka nelze stoupnout do uličky tak, aby ještě někdo prošel kvůli X sedackam z každé strany. Za mě určitě celkove lepší řešení.

Pan průvodčí

Vzal bych to z druhé strany. Praha má obecně velmi vysoký standard a obsazenost metra v Praze je obecně nižší mimo hlavní špičku v centru. Pomalu bych řekl, že je v pražském metru standard sedět, nikoliv stát na jedné noze a ještě cizí. Taky bych řekl, že bude složení kaštanstva bude bonitnější, než v NY. I když zatím jen z doslechu.

Kubrt

Já jsem tedy v pražském metru neseděl dost dlouho. Asi to bude tím, že jezdím ve špičce (a spíš v centrálnějších částech linek), jako ostatně většina lidí 🙂

Vojta Svobodný

Přesne-za mě by část vagonu měla byt zkratka jen na stání.

Danny

O té bonitě to není, myslím, že cestující ve špičce na dolním Manhattnu (bankéři, zaměstnanci investičních fondů) jsou daleko bonitnější, než bonitní cestující v Praze. Samozřejmě města jako New York se definují podle čtvrtí. Vlak při průjedzu městem několikrát vymění osazenstvo (pokud jde o ekonomické, sociální či rasové složení).

Blzx

Vždyť už dnes mají některé soupravy uprostřed sedačky pouze po stranách. Je jich tam ale stejný počet jako u zbytku uspořádání 2+1. Víc místa na stání je ale určitě u toho postranního sezení. U 2+1 je ulička prostě šíleně úzká. Tzn. jen lepším uspořádáním sedaček zvýšíme kapacitu docela jednoduše

Nemel

Tak dlouho budete nazývat cestující dehonestujícím výrazem kaštanstvo, až Vám jeden z nich jednu vrazí a dá Vám najevo, kam patříte. To Vám vzkazuji coby cestující 1. třídy, který za přepravu platí nemalé peníze.

Průvodce původní Aleš

Konečně je v pražském metru firstka, děkuji za informaci.

Pan průvodčí

Aby jsts se nám nepokakal, outlocitnej kaštane. 😄
Ustálený výraz mezi šotouštvem. To je pouze váš problém, že se vás dotýká taková malicherná blbost. Nejste s těmi bláboly o vrážení o nic lepší, a můžete bejt kaštan i v 1+.

Vojta Svobodný

Jo a ten vnějšek vypadá tak jak vypadá z důvodu, ze velká část metra jezdí nad povrchem, což je velký rozdíl oproti Praze napr.

Toada

Nemyslím si, že by vzhled byl nějak zásadně ovlivněn tím, že metro jezdí po povrchu. Třeba ve Vancouveru jim jezdí téměř všude nad povrchem a mají tam podle mě mnohem hezčí vozy než ty „plecháče“ v New Yorku.

Domovská stanice Bohumín

Město Atlanta v USA také pořizuje nové vozy pro své metro:

https://atlanta.urbanize.city/post/marta-new-trains-railcars-images-in-action

vitapb

No nevim, když vidim kolik otravnejch individuí využívá newyorské metro, snad by bylo lepší mít vagony rozdělené, aby měli k otravování právě jeden vagon a ne celý vlak..

Peeetr

Nejspíš se počítá s tím, že v listopadu vyhraje Trump, a tentokrát už ho od provedení z pohledu New Yorčanů a podobných konzervativní MAGA revoluce nic nezastaví.

Kubrt

A co s těmi otravnými individui Trump udělá? Vystřelí je na Mars? Asi těžko, že.

Peeetr

Pro neschopy vždy něco nejde, dokud to někdo jiný (kdo o té věčné pravdě hlásané pár desetiletí médii zapochybuje) neudělá. Giuliani už dokázal dostat New York jednou z tohoto hlediska do přijatelného stavu. Nejsnadnější řešení je samozřejmě zakázat dotované bydlení a služby pro bezdomovce ve větších městech. Pak už automaticky budou chudí vytlačováni do oblastí s nejnižšími nájmy na periferiích. Také se dá o něco složitěji, ale pro celou společnost velmi ozdravně, začít třeba dotovat zemědělství stále stejnou částkou, ale už ne na velkoprodukci či pohodu zvířat, ale na pohodu lidí a zaměstnávání podobných místních lidí, čímž by se zároveň… Číst vice »

Jack

Tohle sociální inženýrství už tu bylo. Děkuji, nechci.
Ale proč řešit důvody bezdomovectví v USA, když je lze vysídlit, že? Takový Madagaskar už tu jednou uvažovaný byl… Zkuste se podívat, kdo to tenkrát vymyslel. Protože vystěhováním to většinou jen začíná…

Peeetr

A to že aktivističtí investoři s politickým krytím a neziskovky získávají v New Yorku stamiliony dolarů ročně na péči o bezdomovce a na ubytování v nocležnách s nižším než vězeňským standartem, takže je to na metr čtvereční nakonec násobně dražší než bydlení obyčejných lidí ve městě, není hnusné sociální inženýrství? A města v USA fungují snad nejvíc na světě na neustálém vystěhovávání třeba starých klidně až do důchoďáků na Floridu, a dotovaném lákání migrantů z velké části světa i oblastí kde USA vedou válku nebo je okupují vojenskými základnami. Taky bez funkčně plánovaného sociálního inženýrství ze strany původně hlavně kněžské… Číst vice »

Peeetr

A vy se zkuste podívat, kdo vymyslel vystěhovávání indiánů do rezervací, aby se mohl zmocnit jejich půdy, a pak ji draze prodávat migrantům. Potomci těch lidí v USA zůstávají a patří k nejbohatší třídě, která nadále bohatne na co nejdražším prodávání pozemků a bydlení v amerických městech novým a novým migrantům.

Průvodce původní Aleš

Já třeba za sociální inženýrství považuji to, že v San Franciscu je bezdomovcům povoleno srát na ulici, klidně metr od zahrádky drahé restaurace a že nikdo plánovaně neřeší organizované krádeže v obchodech a třeba vykrádání aut. Již zmíněné město a jeho metropolitní oblast díky tomu masově opouštějí obchody a restaurace.

martin749

Tím, že problém zametete pod koberec nebo vystěhujete za město, ten problém nezmizí. Naopak bude pod tím kobercem dál růst a nakonec vás smete.

watslaw

Třeba tomu, aby se zadržení násilníci jen tak pouštěli na svobodu by trochu bránit mohl:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/new-york-eric-adams-usa-migranti-policie-deportace-imigracni-urady-utok.A240206_194427_zahranicni_jhr

Průvodce původní Aleš

Ale prd. Jestli si deset vágusů lehne na sedačky po jednom na vagón nebo se rozloží jinak, na věci nic nezmění.

Peeetr

No ono šlo spíš o žebráky a zloděje, co můžou probíhat celou soupravou. Ale jak jsem psal konečné řešení bude jiné, s pomocí těch všudypřítomných kamer a tvrdých trestů.

mgr.pavel

Takže když nastoupíte do vagonu a PAK vás nějaké individuum začne otravovat, jste s ním uzavřen ve voze, odkud nemůžete utéct.

A to se nevyplatí.

Zlámalík

No hezký. Ovšem graficky děs, studený barvy, silný kontrasty, celkově nepříjemné prostředí. A to nýtování zvenku, to je asi nějaká americká posedlost (viz jejich busy atd.). Když to srovnám s řadou S londýnského metra, která má cca 13 let, tak teda nic moc: http://tinyurl.com/S7stock

Pan průvodčí

Naše M1 od Siemensu patří skutečně mezi estetickou světovou špičku. Možná je to o zvyku, ale v M1 se cítím velmi dobře. Příjemná kombinace červených potahů, okrového lina, teple bílého osvětlení a chromovaných podhledů.

Air Traveller

Ono obecne Prazske metro patří k tomu nejlepsimu a nejcistsimu…

Pan průvodčí

A také mimořádně spolehlivému.
Pravda je, že i na naše poměry relativně unavené stanice jsou stále v dobré kondici se základní údržbou. Nikde nevidíme uvolněné podhledy, visící zářivky jen za kabel, rozflákané skleněné výplně a i ten Opatov se jednou za rok omyje wapkou. Nastupiště i různé spojovací chodby jsou perfektně čisté i v záhybech, bez žvýkaček. O tom si mohou v mnohých provozech nechat zdát. Pařížské nebo Budapešťské metro je třeba úplný protipól.

Air Traveller

Parizske metro je jeste v pohode … 🙂 Ale pokazdy kdyz vlezu do metra v NY, tak … me napadaji vyrazy jako kulturni sok, protipol, peklo 🙂

Pan průvodčí

To se mám v létě na co těšit. 😆
Amerika je pro mne ještě nezoraná půda. Káhirské metro nasadilo v mém žebříčku laťku hodně vysoko. 😁 To je taky ehmmm specifický provoz.

Air Traveller

Kahirske metro neznam, ale
tak nejak tusim, ze NY metro mu bude zdatnym konkurentem.

Roman Soudný

Už to není tak šílené jako to bývalo, i když pár stanic úspěšně vzdoruje jakékoliv změně k lepšímu. A vzhled je prostě výsledek rovnice: sto let staré stanice + hodně pasažérů + nepřetržitý provoz.

Průvodce původní Aleš

Píšete o Káhiře nebo o NYC?

Martas

V podstatě je to v co nejjednodušším režimu Vás dopravit z bodu A do bodu B. Zapomeňte na vyzdobené stanice

VTT

Já jsem teda v NY byl naposledy před 15 lety. A když jsem přijel do stanice Bowery, tak jsem si myslel, že tam byl chvíli před mým příjezdem požár.
Metro naprosto nejjednodušeji vybavené mají v Japonsku, ale to, co jsem viděl New Yorku, to bylo něco strašného. To není jen vybaením, ale i údržbou.

Průvodce původní Aleš

Dnes je to mnohem horší. Vagusove se válejí přes osm sedadel i ve špičce, kdy si není kam stoupnout. Byl jsem před rokem v NYC po 12 letech a hodně to šlo dolů. Všude a vše.

Průvodce původní Aleš

Kam všude pojedete?

Jack

Tam je nejhorší ten smrad (jako ostatně v celém NYC). Vždycky si říkám, jak ta kombinace plísně, odpadu, hlodavců a já nevím čeho všeho, je tam tak silná.
Pak samozřejmě to vzezření jako z nějakého amerického akčního filmu/hororu, kdy si člověk myslí, co asi bude na druhé straně tunelu.

Danny

NYC metro má něco do sebe. Je to zážitek, já se tam nikdy nebál a to ani v noci. V USA se obecně do infrastruktury investuje málo a každý vydaný dolar se vedou spory, jestli je nutné to utratit, podle toho to taky vypadá, ale metro v NYC je zase celkem efektivní.

KIV

Asi jezdíme každý jiným metrem. Třeba takový Střížkov, ze kterého mají architekti mentální orgazmy, je lepší procházet s pohledem upřeným před sebe. Stoletá špína kolem všech těch naprosto zbytečných architektonických kudrlinek, všechno podivně zašlé, omšelé,…

MajsterN

Jako na stejné úrovni co Singapur? A už máte nástupištní stěny? A čisté je to kde? A záchody, ty jsou v každé stanici, otevřené po celou dobu provozu?

Air Traveller

Amerika a priznana ocel a chrom… to je klasika 😉 to k americe patri zcela neodmyslitelne 🙂

Kdo si jeste vzpomene na letadla American Airlines, nez z nich udelali unisex bila letadla …

Juraj

American neměly na výběr, protože kompozitní trup jaksi nejde vyleštit až na kov 🙂

Air Traveller

Bohuzel :)))

Zlámalík

Nevadí mi přiznaná ocel, vadí mi to zpracování. Být to na ruském MiGu, tak chápu.

Air Traveller

Jezdí to? Jezdí. 🙂

Podzemka v NY je dlouhodobe na pokraji kolapsu, takze ti resi uplne jiny proboemy.