Zprávy

New York – Londýn za 5 hodin a 13 minut. Norové pokořili transatlantický rekord

Boeing 787-9 společnosti Norwegian na Gatwicku. Foto. Simon Wright - Norwegian
Boeing 787-9 společnosti Norwegian na Gatwicku. Foto. Simon Wright - Norwegian

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle pokořila tento týden díky silnému větru rekord u transatlantického spojení mezi New Yorkem a Londýnem podzvukovým letadlem.

Boeing 787-9 zvládl let z letiště JFK v New Yorku na Gatwick v Londýně za 5 hodin a 13 minut. Jde o nejkratší čas u podzvukového letadla na této trase v historii. Norové vylepšili dosavadní rekord British Airways mezi oběma městy. V roce 2015 zvládl Boeing 777 britského dopravce let za 5 hodin a 16 minut.

Let DY7014 s 284 cestujícími na palubě vzlétl v 11:44 místního času z New Yorku, přistál ve 21:57 v Londýně.
Podle letového řádu trvá let o 53 minut déle, server Flightradar24.com uvádí jako průměrnou dobu letu na této trase čas 5 hodin a 43 minut. Podle záznamu letu dosáhlo letadlo nad Atlantikem rychlosti až 649 uzlů, tedy v přepočtu až 1200 kilometrů za hodinu.

Server ale nepokrývá přesnými daty celou dobu letu. Firma v tiskové zprávě uvedla, že rychlost dosáhla až 1249 kilometrů za hodinu. Letadlo se tak dostalo k hranici rychlosti zvuku. Firma současně uvedla, že o den dříve se ji na části letu z New Yorku do Londýna podařilo letět dokonce ještě vyšší rychlostí: 1253 kilometrů za hodinu.

Rychlého letu dosáhla firma hlavně díky silnému větru, který ve více než jedenácti kilometrech nad zemským povrchem přesahoval rychlost 300 kilometrů za hodinu. Kapitán letu Harold van Dam uvedl, že doba letu mohla být i kratší, ale v nižší letové hladině byly předpovídané turbulence.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radek Janata
Host
Radek Janata

Máte tam chybu. Jednotka „uzel za sekundu“ neexistuje, respektive nemá smysl. Pouze „uzel“. Je to totiž míle za hodinu.

Nojva
Host
Nojva

Uzel je kdyztak námořní míle za hodinu (1,852km) ne míle (1,609km)

AlesP
Host
AlesP

Melo by byt uvedeno, ze je to ground-speed. Rychlost zvuku je vzdy vstazena k okolnimu prostredi. Ale jinak je to pekny cas 🙂

petr.r
Host
petr.r

Jaká je největší rychlost bezpečná pro to letadlo? Vím, že boening je rychlejší jak airbus, ale takový reklamní lety nemusí skončit vždy dobře.

Nojva
Host
Nojva

Ta prepočtená rychlost je zavádějící, je to rychlost vůči zemi. Ale letadlo se chová pořád stejně jelikož rychlost vůči vzduchu se víceméně nemění. Takže ta rychlost vůči zemi je běžná provozní rychlost (900kmh) + rychlost větru a rozhodně to není nijak nebezpečné

Petr M.
Host
Petr M.

„Vím, že boening je rychlejší jak airbus…“
Kto Vám tohle namluvil?

Pro Vaši osvětu doporučím Vám nastudovat si co to je indikovaná rychlost (IAS), pravá vzdušná rychlost, rychlost proti zemi. Pro začátek Vám to k lepšímu pochopení problematiky bude stačit.

Jen tak
Host
Jen tak

Petr m: no… sle ono to tak fakt je. Airbusy maji o neco malinko vyssi max mach speed, tudiz jsou o malinko rychlejsi.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Zajímavá disciplína – rychlostní rekordy podzvukových letadel při nadzvukových rychlostech ….