Nevyužili šanci. Soud ostře zkritizoval vedení JHMD a předal řízení společnosti insolvenční správkyni

JHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Soud poukázal na podle něj "naprosto liknavý a až okázale ledabylý způsob participace na zajišťování úředních povolení pro provoz drah".

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David Peca

Proč to v jinde (v Rakousku) jde a u nás se ani prase nevyvedlo?

Pier

Je hezký, jak průměrný šotouš dokáže být ekonom, advokat, soudní znalec, soudce i kat.

Občas komentáře jsou už fakt přes čáru základů slušného vychováni.

JanM

V jednu dobu se tu objevoval Čajánek jako diskutující a šířil tu moudra o „zlém“ kraji Vysočina který údajně platí málo za objednanou ZDO. Zajímalo by mě teď jeho vyjádření, ať se všichni zasmějeme

Martin

Kdy bude veřejná poprava na nádraží v JH?

hank

Není potřeba. O morální popravu se postarají bulvární média a někteří šotouši, kteří by nejradši někoho viděli v teplákách – nejlépe ještě dnes, bez vyšetřování a bez soudu… Judge Lynch forever.

Martin

Už všichni víme že Boris je váš oblíbenec a že za vše může zlá Vysočina tak si říkám k čemu dalšímu je tento váš výkřik ?

hank

Vyžadovat postup podle práva nemusí rovnou znamenat, že je někdo něčí oblíbenec…

Martin

Není to žádný můj oblíbenec, pokud máte nějaké informace o tom, že by páchal nějakou trestnou činnost, tak to běžte oznámit, to vám říkám už asi po páté… upřímně i když nikdy nikomu nepřeji nic zlého, je mi v podstatě jedno jestli nakonec přijde o majetek anebo ho i zavřou….zatím se ale dost bavím tím jak na něj všichni řvou, protože neuměl s tou přezaměstnanou firmou jezdit za 50 Kč/ km… A přitom by to 99 procent těch řvounů také neuměli, nebo by dopadli ještě hůř….nezvládl by to dlouhodobě ani ten alternativní dopravce z Brna.. Jo ono je snadný vyzobat… Číst vice »

Josef Nový

Swietelsky to koupí a bude se jezdit na jejich licenci (rozšiřují od nákladního i na osobního dopravce) a v Hněvicích (jejich depo) se už připravuje úzkorpzchodná technika na údržbu tratí. Za rok to tam bude frčet.

David

Mohl by to koupit Jančura, přebarvit vlaky na žluto, najmout růžové stevardky, nabízet kávu piccolo ve vlaku zadarmo a malou „úzkorozchodnou“ Plzeň za 15.

JanM

V těch zprávách kolem JHMD už se začínám ztrácet. Pochopil jsem to správně takhle?
– Správa úzkorozchodných drah (dceřiná firma JHMD) má zájem o provozování kolejí
– WTT má zájem provozovat dopravu, tedy odkoupit soupravy od JHMD a jezdit
Otázkou je kdo bude platit ty dluhy

Martin

Daňový poplatník…..

David

Neměl by dostat tepláky?

hank

Bez ohledu na to, co si o tom kdo myslí (a z morálního hlediska může mít pocit, že má pravdu): Výkřiky tohoto typu nejvíc ze všeho připomínají volání po soudci Lynchovi. Které §§ trestního zákona byly porušeny? Insolvenční soud přece neřeší trestnou činnost.

Právní povědomí značné části zdejšího obecenstva je nulové.

Cestovatel z Vysočiny

Ve hře je v takových případech hned několik trestných činů, ale někdo by si musel dát tu práci je oznámit a shromáždit důkazy, což je kolikrát velmi komplikované a s nejistým výsledkem. To, že to většinou končí bez trestní odpovědnosti ještě neznamená, že se trestný čin nestal.

hank

To je sice pravda, ale volat v této fázi po tom, aby někdo dostal tepláky, je přinejmenším předčasné. Já už bohužel dost pamatuju a proto mi takové výkřiky připomínají některé praktiky minulého režimu.

Lang

Sice vás chápu, ale jak se říká, pohlavek je lepší než 1000 slov. A na takové šejdíře a vychytralé lumpy by nic jiného neplatilo.

hank

Ano, ale za dodržení všech zákonných procedur a jejich pravidel. I trestní kauzy – a především ony – by se měly odehrávat za jejich důsledného až úzkostlivého dodržování. Jinak se k tomu právnímu státu nedopracujeme nikdy.

Gwann

Tak nějaký trestný čin majetkový by se asi s trochu vůle najít dal.

např. § 222 Poškození věřitele, § 223 Zvýhodnění věřitele, § 224 Způsobení úpadku, § 227 Porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku

Ale toto ať zkoumá správkyně, KSZ aj., nikoliv ulice. Zcela logicky nemůžeme mít (skoro) nikdo dost informací

Šejdr

Takže už došla trpělivost i srdcařům z dílny. Viz usnesení soudu, bod 60.: Až ze zprávy, kterou dlužnice předložila PVV dne 2. 5. 2023, insolvenční správkyně zjistila, že dne 18. 4. 2023 podali dva zaměstnanci opravárenské dílny výpověď z pracovního poměru. Opravárenská dílna aktuálně zaměstnává pět mechaniků, přičemž dva zaměstnanci jsou v pracovní neschopnosti a dva ve výpovědi.

ABC

Do švestek

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tohle už dosáhlo dna Hranické propasti.

BND 30

Toho zatím objeveného….

BND 30

Za to, že je někdo neschopný manažer, se u nás nezavírá. Musel by se mu prokázat úmysl nekoho podvést, něco zpronevěřit, nebo poškodit věřitele. Maximálně múžou orgány činné v trestním řízení zkusit nějaká insolvenční delikt, ale to se blbě prokazuje. Takový znalecký posudek stojí řádově 100.000Kč jen za rok zkoumaného účetnictví větší společnosti a při vidině, že to půjde do ztracena se do toho jde málokdy. Navíc znalců je málo, ochotných pracovta pro policii ještě míň. U tohoto pána bych možná i věřil, že si o sobě myslí, že je schopný krizový manažer, stejně schopný jako ten z Průhonic, jen… Číst vice »

ABC

– Takový znalecký posudek stojí řádově 100.000Kč

Nebojte se, daňový poplatník to rád zaplatí 🙂

– ochotných pracovta pro policii ještě míň.

Policie se nemusí ptát zda jsou ochotní

BND 30

Ale se ptát musí… Malujete si to moc růžově. Na přetíženost, nebo jinou specializaci se Vám vymluví tři z pěti.
Pokutu jim dát nemůžete, protože pak by Vám telefon nezvedl už nikdo.

ABC

Od toho je datovka

BND 30

Tak chápu, že od půllitru nebo skla telefonu to vypadá jednoduše. Není to jednoduché.

T478.4086

Mi furt nejde pod nos to genderově správně vyvážené označení „dlužnice“… 😀

Apten

JHMD jsou firma.Proto dlužnice.

ABC

No, když jsou firma tak jsou osoba. Právnická osoba.

Honza V.

Státní podnik je taky firma, přesto je rodu mužského, a to i když má název rodu středního, například Povodí Vltavy.

Apten

Máte pravdu.Povodi Vltavy,státní podnik .
Tak že ten dlužník.Byla to ironie.,🤗

Martin1

To není o genderově vyváženém označení, ale o právní mluvě. Takže je to v pořádku.

BND 30

Ta společnost nebo ta právnická osoba. Proto ženský rod. To že tomu my říkáme „ty“ JHMD, je něco jiného.

Herold

Ta akciová společnost Jindřichohradecke místní dráhy.

Honza V.

Společnost nebo organizace jsou gramaticky rodu ženského. Kdyby to byl podnik, spolek, svazek, fond, ústav nebo kraj, tak bude rodu mužského, a kdyby to bylo sdružení, zařízení, družstvo, hnutí nebo společenstvo, tak bude rodu středního. žádná právní forma v pomnožném čísle u nás neexistuje, pokud se nemýlím, takže množné číslo je vyhrazeno pro případy, kdy je zmiňováno opravdu více subjektů současně a společně.
Samozřejmě je ovšem otázkou které právní role je zvykem přechylovat. Dlužnice mi připadá celkem normální, nad prodejkyní bych se asi trochu pozastavil.

Indian

Nechápu, proč soud „kritizuje“ něčí činnost. Soud má přeci „soudit“ na základě obžaloby. K čemu je soud, který není schopný vynést rozsudek? Jaký je vůbec předmět obžaloby a jaký byl rozsudek? Z článku to vypadá, že soud je takový diskuzní kroužek na téma JHMD. Za ty prachy, co soudci dostávají, by to ale bylo dost málo.

Frantisek

Soud posuzuje okolnosti a konstatuje. Závěrečnému výroku předchází ono souzení. Otázkou je jen míra zaujetí případem, zde možná poněkud nezvyklá.

ABC

to si asi pletete trestní a insolvenční řízení

fous55

Jděte do rezervace mezi negramoty, indiáne. O soudech a právu víte kulové. Zde jde o insolvenční řízení, ve kterém se žádné rozsudky nevydávají, ale soud rozhoduje usnesením. Rozsudky soudy vydávají v trestním řízení na základě obžaloby a v civilním řízení na základě žaloby.

Jarda Š.

Zde se jedná o insolvenční řízení, kde soud nejprve posuzuje, zda by bylo možné povolit reorganizaci nebo podstatu vydražit vcelku jako fungující podnik. Dospěl k závěru, že s managementem vedeným p. Čajánkem žádné takové řešení možné není, proto předává na její návrh řízení firmy insolvenční správkyni. Jde o druhý takové unesení, když první odvolací soud nemohl k odvolání potvrdit kvůli pochybnosti o nepodjatosti soudkyně. Nový soudce dospěl ke shodnému závěru.

Gwann

Mňo, otevři si insolveční zákon a čti si. Do té doby šoupej nohama a MLČ

Pier

Ano, v insoluvenčnim zákoně jsou jasně definované formální předpoklady a podmínky pro splnění reorganizace. Ze zákona to prý původní plán plnil. Tedy fakt nechápu proč tady soudce dělá elaborát o tom, jak je uzkokolejka v Jindřichově Hradci podstatná a přirovnává to k Fordu.
Normálně jde jen o formální odsouhlaseni a samotná náplň reorganizace je na věřitelích. Ale tak není poprvé kdy soud v Budějovicích zasahuje mimo zákon do řízení společnosti… dokonce i přímo tento soudce za to byl tahaný u ministra spravedlnosti.
Takže možná ty můžeš těma nožkama šoupat ještě víc 😂

Petr

Myslím, že dílenské partě kolem pana Píšaly, která ve firmě zůstala i po vyhlášení bankrotu, sehnala si zakázky, by měla celá firma, vč. vedení, hodně smeknout, zajišťovali aspoň nějaké peníze a chod firmy, neee jim házet klacky pod nohy!

Tuzemák

To jo, podle toho co tam konstatuje soud, je paradoxně ředitel ten kdo se soustavně snaží firmu ptopit a zaměstnanci se správkyní mu v tom setrvale hází klacky pod nohy. 😀 Nějak ale nechápu o co mu jde, je snad i v jeho zájmu snížit dlužnou částku a naopak majetek udržet v nějaké hodnotě? Sám už tam vlastně nic nemá, kromě 300M dluhů. Napadá mě jen uražený ego, nebo psychická porucha? Vždyť jestli je několik potencionálních zájemců jak o infratrukturu tak i o případný provoz, je lepší rozprodej fungující firmy, než nefunkční torzo. A ještě si schválně likviduje příjem z… Číst vice »

fous55

Proboha, proč by mělo být snížení dlužné částky v jeho zájmu?? Všechno (pokud něco vůbec bude) dostanou věřitelé a insolvenční správkyně. Na Čajánka nezbude vůbec nic. Jediným jeho zájmem může být co nejdéle sedět na ředitelské židli a brát za to peníze. Vše ostatní má v lepším případě na háku, ale spíše bude tím spokojenější, čím méně dostanou všichni ti zlí věřitelé, kteří mu jeho hračku chtějí sebrat.

ABC

protože tam (prý) ručí i vlastním majetkem?

Tuzemák

Třeba pro ten údajný dluh 60M, ikdyž já bych mu za ty jeho „schopnosti“ tak. max. nasr… do ruk. I v jeho zájmu a samozdřejmě věřitelů s akcionáři (tedy všech), by mělo být dostat co nejvíc zpět?! Jediný co teď dotyčným věřitelům zbývá v rukou je umírající firma před rozpadem a dluhy 300M. (Jako věřitel tu figuruje i stát-tedy vlastně mi všichni) a naopak akcionáři, kteří jsou vlastně plně zodpovědní za to koho nominují do vedení firmy spolu s Čejenem možná kdysi měli něco jako firmu. Teď však maji jen ony dluhy a nějak se nemají ke snižování dlužné částky.

noerf

JMHD má pozemky, budovy, koleje (železo), a také lokomotivy, vagóny, jednotky, vybavení dílny a je otázka, jakou to má cenu.
Jen za pozemky to může být ve vyšších desítkách až nižších stovkách milionů.

Tuzemák

Jo, to je dobrá otázka. Jestli to co v té firmě ještě zbylo, má vyšši zůstatkovou cenu, než ty dluhy? Přeci jen 300M je dost a něco se rozprodalo a zbytek se moc neudržoval. Největší cenu tak v desítkách Mega bude v parních lokomotivách. Ale minimálně jedna U37 stejně nesmí opustit ČR-tech. památka, a jezdit může jen v JH/Osoblaha. Tak co s ní? Pár dřevěných vagonů-nejsou vlastně taky chráněný? A to si jich ještě několik odvezla jiná firma, že jsou její. Pak ubytování o to by se jistě strhnul boj. Co se starými depy? Ty bude chtít ten, kdo koupí… Číst vice »

Gwann

Zájmem Čajánka je zajistit si vyvázání vlastního domu zastaveného za úvěr.

A k tomu vedou různé cesty – např. si může myslet, že bude tak moc zlobit, až si něco vytrucuje. Nebo čeká na zájemce, co něco přihodí bokem…a v mezičase škodí.

Jan

Je mi spíš záhadou, jak jim to procházelo celé ty roky…

Martin1

Vinu na tom má i Drážní úřad a jeho bývalí zaměstnanci. Kdysi jeden jeden z nich, co měl na starosti finanční způsobilost a úřední povolení, s oblibou prohlašoval: vždyť oni provozují parní lokomotivu, tak k nim musíme být shovívaví. Že to byl fanoušek páry, asi všem došlo. Horší bylo, že to bylo již v době, kdy byla firma zadlužená a neplnila své závazky vůči státu na sociálním a zdravotním pojištění. A údržba taky vcelku vázla.

hank

Mj. i proto, že z možných uspořádání a.s. si podle zákona o obchodních korporacích zvolili to se správní radou (tzv. monistické), která má zároveň rozhodovat i kontrolovat. Kdyby měli představenstvo a dozorčí radu (dualistické uspořádání), možná by to neměli tak jednoduché…

ABC

a proč by si to měli dobrovolně dělat méně jednoduché?

hank

Tak jistě, je to v souladu se zákonem… bohužel.

Relevantní otázka je proto jiná: Proč zákonodárce dopustil, aby tentýž orgán mohl řídit korporaci i kontrolovat její vedení?

krachbumente

Nejlepší by byl bankrot. Reorganizace společnosti z vlastní iniciativy by s těmito lidmi neměla být možná. Dokud bude Čajánek páchat neplechu, bude se nový začátek železnice oddalovat. V určitém okamžiku odejdou i poslední zaměstnanci.

noerf

Záleží na přístupu věřitelů. Pokud vidí rozhodnutí soudu, že současný majitel omezuje činnost a naopak insolvenční správkyně se snaží udržet alespoň provoz dílny, tak se rozhodnou zřejmě pro bankrot společnosti.
Další věcí bude, zda se pozemky prodají na stavební parcely v obcích a pro zemědělskou činnost mimo ně (maximalizace uspokojení věřitelů). Nebo dojde k domluvě věřitelů s nějakým správcem kolejí, dopravcem a objednateli dopravy a bude se řešit pravidelná doprava.

Pozorovatel

Pozemky se nemohou využít jen tak, protože nedošlo k úřednímu zrušení dráhy.

Mezi starosty převažuje zájem obnovit provoz. Oba kraje se k možné obnově staví kladně, ovšem kraj Vysočina pouze za předpokladu, že ve firmě nebude figurovat Boris Čajánek.

ABC

tak otázka je jestli to mají zájem i platit 🙂

JanM

Tak pro kraje by se nic nezměnilo, pouze by platili stejně akorát někomu jinému

ABC

to myslím hlavně ty starosty

JanM

Přesně tak, bankrot JHMD by bylo nejlepší řešení. Pak může jiná firma odkoupit koleje a soupravy a jezdit i bez Čajánka

Gwann

Konkurz je ten kýžený způsob řešení úpadku, bankrot, od banca rotta, zlomená lavice (směnárníkova), je pojem mimo český právní řád

Jan

Já to ani nečtu.
Když slyším jméno Čajánek a mluví se o vlacích, chce se mi zvracet.

Jan

Jak se ukázalo Čajánek bych prachsprostý čerpač dotací, které uměl jen prožrat, zřejmě taky pro sebe a svoje příbuzné, bez ohledu na dlouhodobé fungování jeho firmy. Údržba vozidel i trati nulová. Jo, z veřejných prostředků se to podniká, ale kdyby vedl soukromou firmu, tak by mu nevydržela ani rok.

jal

V té a.s. má akcie většinově stát, když není soukromá?

JanM

Firma je soukromá, ale brala dotace od krajů za provozování pravidelné dopravy.