Nevyužili šanci. Soud ostře zkritizoval vedení JHMD a předal řízení společnosti insolvenční správkyni

JHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Soud poukázal na podle něj "naprosto liknavý a až okázale ledabylý způsob participace na zajišťování úředních povolení pro provoz drah".

Českobudějovický krajský soud odebral řízení zadlužených Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Borisi Čajánkovi, když firmě zakázal nakládat s majetkovou podstatou a odebral jí dispoziční oprávnění. To přešlo na insolvenční správkyni Danielu Urbanovou. Soud přitom vedení JHMD tvrdě zkritizoval, dokument je zde (posouzení soudem začíná bodem 72 na str. 24). Proti jeho rozhodnutí se lze do 15 dnů odvolat.

JHMD jsou od začátku loňského října v úpadku, Čajánek se k řízení firmy vrátil po zásahu pražského Vrchního soudu 11. ledna. „Dlužnice svůj Vrchním soudem v Praze přidělený (dodatečný) čas – ke škodě svých věřitelů – nevyužila, když výsledkem její činnosti je pouze trvající ‚projídání‘ majetkové podstaty prosté jakékoliv vidiny na její (sic) budoucí zhodnocení, popř. výhodnější zpeněžení,“ napsal nyní budějovický krajský soud.

Soud doplnil, že to nebyl jen on, kdo si „reálného přístupu dlužnice k uchování hodnoty majetkové podstaty neefektivním a ekonomicky naprosto nezodpovědným vedením podniku“ všiml. Na špatnou spolupráci s Čajánkovým vedením si dlouhodobě stěžuje i Urbanová, ostrou kritikou nešetřili ani zbylí zaměstnanci a obavy z poškozování věřitelů vyjádřilo opakovaně i Krajské státní zastupitelství.

Samostatnou kapitolou je spolupráce se společností CityRail, která má pro JHMD (její novou dceřinou firmu Správa úzkokolejných drah) zajistit úřední povolení provozovatele dráhy. Dle sdělení JHMD mělo být podáno minulý týden, CityRail nicméně neobdržela potřebné doklady. Ty má nově za JHMD zkompletovat insolvenční správkyně.

„Nic podle soudu nedokládá nezájem dlužnice na hodnotě majetkové podstaty víc, než její naprosto liknavý a až okázale ledabylý způsob participace na zajišťování úředních povolení nezbytných pro
provoz drah, ať už by jej v budoucnu zajišťoval kdokoliv,“ konstatoval soud.

Podle něj vedení JHMD žádnou z činností potenciálně přínosných pro majetkovou podstatu nedotahuje do zdárného konce. Fakticky například skončila činnost dílny nebo ubytovacích služeb. Podle insolvenční správkyně nemělo vedení JHMD k získávání zakázek vůli, ačkoliv poptávka by byla.

JHMD dluží kolem 360 milionů korun, rozhodující slovo tak budou mít věřitelé. Základní scénáře jsou v insolvenčním řízení fakticky dva: reorganizace, nebo konkurz. Rozhodne se zřejmě na schůzi věřitelů 25. května.

Tagy insolvence JHMD JHMD
69 komentářů