posily_do_teamu

Nevycházíte nám dostatečně vstříc, stěžují si lidé kolem budoucí rychlotratě z Brna do Břeclavi

Plánovaný tunel Rajhrad na VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicPlánovaný tunel Rajhrad na VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Největší nespokojenost s novou trasou je v Rajhradě.

Proti plánované stavbě vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Rakvicemi se dnes na veřejném projednání vlivu stavby na životní prostředí v Modřicích na Brněnsku stavěli představitelé některých obcí. Podle nich jim nevychází Správa železnic (SŽ) dostatečně vstříc. Nespokojení jsou i občané, k jejichž domům se trať přiblíží na několik metrů. Někteří také zmiňovali, že by se trasa měla projektovat tak, aby vedla podél dálnice D2. Podle SŽ se s touto variantou ale nepočítá.

Nová trať musí být napojená do hlavního brněnského nádraží. Pracujeme i s provizorním napojením do současného nádraží, pokud bude trať dříve než nové nádraží. Výjezd proto musí být vždy přes Modřice,“ řekl k variantě podél dálnice Marek Pinkava ze SŽ. Nová dvoukolejná trať povede vpravo od současné trati směrem na jih přes Modřice, potom podél dálnice D52, přes okraj Rajhradu a dále na jih volnou krajinou, až se znovu přimkne k současné trati u Rakvic.

V Modřicích jsou nespokojení obyvatelé Brněnské ulice. Vadí jim, že u jejich domů budou velké protihlukové stěny a ulici prakticky oddělí od zbývajícího města.

Patrně největší nespokojenost je v Rajhradě, kterým má vést hloubený tunel. Město dlouhodobě požaduje tunel delší, aby podél ulice Stará pošta vedl severněji, než je v plánu. SŽ to odmítá s ohledem na vyšší náklady.

Delší tunel v rovině pro rychlovlaky u Líbeznic. Ministr střet zájmů odmítá

Podle starosty Františka Ondráčka (SKN – Rajhraďáci) trať v zářezu způsobí další fragmentaci obce a zničí poslední rozvojové území. Argumentoval i tím, že tunel se budou hloubit jen několik metrů od domů v ulici. Podle Pinkavy se bude stavět tunel podle veškerých hygienických limitů. „Pokud by limity dodržet nešly, tak bychom domy vykoupili. Ale když jsme s majiteli setkali, tak nechtěli domy prodávat,“ řekl Pinkava. Na to však několik dotčených obyvatel reagovalo tím, že by domy klidně prodali a že Pinkavovo tvrzení není pravdivé.

Přes 20 domů ve frekventované ulici Stará pošta stojí zhruba 15 let a jsou několik desítek metrů od dálnice D52. To jsou podle Pinkavy zásadní zdroje hluku a zahloubená trať takový hluk dělat nebude. Starosta Ondráček k tomu řekl, že pokud nevyjde SŽ požadavkům města vstříc, bude se v dalších fázích přípravy stavby bránit všemi dostupnými zákonnými prostředky.

Další sporný úsek je mezi Přibicemi a Vranovicemi. Zástupci obou obcí se vymezili proti tomu, že SŽ nedostatečně reagovala na požadavek snížit trať na úroveň terénu kolem vranovického hřbitova a v přilehlých úsecích. Nelíbí se jim narušení krajinného rázu a to, že z tratě na náspu se bude šířit hluk. Pinkava uvedl, že proti původním plánům bude trať jen zhruba metr až tři nad terénem, zástupci obcí ale nejsou spokojeni. „Nevyšli jste nám od roku 2019 vstříc v ničem,“ řekla místostarostka Přibic Nikola Procházková (SNK za rozvoj Přibic). Pinkava řekl, že ještě projektanti prověří, zda nelze silnici mezi oběma obcemi vést místo nadjezdem podjezdem.

Trať by měla být dlouhá 44 kilometrů a má být v Česku první, po níž budou vlaky jezdit až 320 kilometrů za hodinu. Stavba by měla začít v roce 2028, ale SŽ dlouhodobě termín odsouvá. Později by na ní mohla navázat rychlá trať do Bratislavy, stejně tak je v plánu pokračování do Prahy a na Ostravu.

Trasa VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic
Tagy Správa železnic VRT Jižní Morava
22 komentářů