Nevycházíte nám dostatečně vstříc, stěžují si lidé kolem budoucí rychlotratě z Brna do Břeclavi
Plánovaný tunel Rajhrad na VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Největší nespokojenost s novou trasou je v Rajhradě.
Největší nespokojenost s novou trasou je v Rajhradě.
Jenom pro kontext: Rajhradsti v teto lokalite poslednich 20 let promenuji jedno pole za druhym ve sklady. Diky skvelemu napojeni na dalnici se k nim pridaly I okolni obce (naposledy treba Syrovice), krome toho je tam silna dojizdka OAD do Brna z Rajhradu i prilehlych obci. Kdyz jsou uzavirky nebo nehody na D52 tak to tam dopravne byva horsi nez na prijezdu do Brna, tzn. cela ul. Stara Posta je parkoviste. Pred par lety se aspon trochu zlepsila plynulost pridanim kruhace u vjezdu na dalnici. Mimo takove extremni situace je tam jako jediny regulator hluku radar u krizovatky Stara Posta… Číst vice »
Chceme VRT, ale ne u nás.
Toto je fakt krásný příklad. VRT tam je zahloubená, a stejně si najdou důvod proč proti tomu protestovat.
Pak se nedivte že výstavby železnic, dálnic tak dlouho trvají…
Vím že moje otázka už není aktuální, když už je projekt schválen, ale proč se vůbec má stavět VRT do Břeclavi, když souběžně vede kvalitni trať, na které jsou snad všechny pzs mimoúrovňové a stačilo by tuto trať zrychylit. kolik času ušetří cestující oproti současným 30 minutám?
Tady nejde v podstatě o vrt, ale zečtyřkolejnění daného úseku. VRT je bonus.
vycerpana kapacita
Max. k Hrušovanům, což by i tak řešila spojka z Unkovic k Vranovicím.
Jižně od cca Vranovic je kapacity dost.
Ostatně srov. s úsekem Gänserndorf – Wien-Süssenbrunn, kde 2 koleje budou muset stačit i v době, kdy tudy údajně bude jezdit X přímých VR-vlaků směr Brno (a odtud po VRT směr Praha i Varšava).
Však taky ta VRT bude z Brna do Šakvic, pak se napojí na tu trať kde je kapacita.
Do Rakvic.
Nicméně k předchozímu ještě připomenu: Hrušovany u Brna – Šakvice: 2 regio. vlaky za hodinu a prý vyčerpaná kapacita.
Wien-Süssenbrunn – Gänserndorf (zatím jen) 2 regio. vlaky za hodinu, přesto se tam vejdou další dálkové (+ i nákladní) vlaky?
Protože když přistavíte další 2 koleje, po kterých pojedou vlaky R, EC, RJ, rj… nebudou na stávajících 2 kolejích zdržovat osobní vlaky, díky tomu bude doprava plynulejší, méně zpoždění apod.
Kéž by toto pochopil i náš rajhradský starosta. Jenže ten asi vlakem nejezdí…
Plus kapacita pro náklady, dovolím si doplnit.
… což je o důvod více, aby si obyvatelé Rajhradu či Vranovic něco takového nepřáli – že skrz jejich obec pojede o to více nákladních vlaků.
Rajhrad je jedna z prvních obcí na našem území, kde byla zavedená železnice (zde 1838). Pokud někomu vadí vlaky, měl skoro sto devadesát let na to, aby se přestěhoval.
Řeč je ale o vlacích, které se vejdou na dvoukolejku v rámci smíšeného provozu všech druhů a vrstev dopravy.
Ne o vlacích, které se na tu dvoukolejku vejdou poté, až budou ty dálkové odkloněny na jinou dvoukolejku, vedenou rovněž územím Rajhradu.
Plánuje sa presmerovanie EC Viedeň/Bratislava – Ostrava z Ferdinandky na VRT cez Brno?
Ve fiktivní budoucnosti ano, v realné nebude VRT takže ne
Podle plánu výhledových linek to vypadá, že polovina pojede přes brno po VRT a polovina přes Otrokovice a na VRT se napojí až za Přerovem.
… což znamená, že buď to přes Brno nebude rychlejší; anebo tedy bude, ale tím pádem nebude přesný proklad taktů buď mezi Vídní a Břeclaví (jak se tam ty vlaky vejdou, zejména před Vídní spolu s příměstem?) nebo z Přerova směr Ostrava/Varšava.
Taky je otázka jak ty takty budou uspořádány, třeba je možné, že většina vlaků na Vídeň pojede přes Brno a naopak a jednou nebo dvakrát denně se to prohodí. Myslím že dva nebo čtyři vlaky mimo takt za den někam kdyžtak vecpat jde.
Klasika, lidi si postavili domy v místě, kde se ví, že má vést VRT, kde roky vede dálnice a najednou se diví. Jsou to nový domy a tohle je klasický NIMBY.
A teda jen pro info, mě ta VRT povede 2 km od domu a budu mít na ni přímý výhled. Ten dům jsem už s tou informací kupoval.
Příplatek za „vyhlídku“? 🙂 🙂
2km, o tom snad clovek ani nebude vediet. Ked clovek stoji 50m od trate, tak asi 20s pocuje zvysujuci sa hluk, ako vlak rozraza vzduch pred sebou, ale ako prejde, tak je za chvilu ticho.
Bydlel jste někdy u železnice?
Když máte smůlu, můžete být i stovky metrů od trati, a stejně při průjezdu vlaku neuslyšíte vlastního slova. A nedej bože když začně brzdit.
Proto se dělají ta protihluková opatření, to není nesmyslný kapric.
Jak dlouho se ví? 10-15 let? To jsou všechny domy tak staré?
8 let (co do schválení VRTek vládou – 2017).
A ano, v roce 2012 už tam většina diskutovaných domů stála https://mapy.cz/letecka?x=16.5951090&y=49.0893101&z=18 (lze i přepínat mezi různými obdobími).
Vzhledem k tomu že u nás ta trasa není konkrétně jistá, zdá se mi celkem OK že to „zkusili“ ale pak holt když to „nevyjde“ tak je potřeba to tak brát…
A kdo to povolil? stavební uzávěra platí 20 let!
Zbytečně se rozčilují. Tehle stát není schopen VRT postavit.
VRT staví i tzv rozvojové státy, nedělejte z toho raketovou vědu.
Raketovou vědu z toho dělá náš stát.
Však by se to, vzhledem ke stavu státní kasy a finanční náročnosti, (asi 800 miliard Kč) mělo stavět formou „ppp“. Rizika projektu a efektivita plánování bude přenesena na vybraného soukromníka.
Stát bude prostřednictvím SŽ pouze organizoval provoz a pronajímal kapacitu dráhy dopravcům, kteří na tom budou jezdit na komerční riziko.
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vysokorychlostni-trate-za-vic-nez-bilion-by-cesko-splacelo-i-pul-stoleti-a-tezilo-z-vyhod-1413979
To ale nemá nic společného se stavem státní kasy a finanční náročností, jenom s ideologií současné vlády. Státní kasa ten projekt zaplatí na splátky tak jako tak, jde jenom o to, jestli je bude posílat přímo nějaké bance, nebo partnerovi z PPP.
„Dle starosty trať v zářezu způsobí další fragmentaci obce a zničí poslední rozvojové území.“
Vidíte, jde jen o výstavbu dalších domů. Vůbec ne o hluk. Podél delšího tunelu nové domy na poli za obcí.
Pan starosta si na tom dělá jen politické body, oddalování a bránění stavbě, si jen blokuje vlastní území, tudíž tam nepostavi ani králikárnu.
Pan starosta tam místním dohodil průmyslovou zónu (Notino, Geis, Hartmann…) se všemi těmi kamiony a teď si tady hraje na ochránce „celistvosti“ obce. Ten se do politiky hodí!
Lidi si postavili domy kousek od dálnice, ale vadí jim hluk od budoucí železnice v zářezu?
Slušní NIMBYsté.
Kdyz si zajdete do Prazske zoo, tak uslite vlastne jen zeleznici na protejsim brehu … auta kupodivu ne.
Jenže tam není žádná dálnice. Čím vyšší rychlost tím větší hluk od pneumatik.
Postavili si je tady https://mapy.cz/s/gugetozoco
To není úplně tak „u dálnice“
… srov. s hloubením tunelu podél ulice Stará pošta https://experience.arcgis.com/experience/09a34cf78c5342dab679a39f39f621b7#data_s=id%3Ae69584ca7c9c4c69b67e3f7ce8dffd2a-18f615d7de0-layer-74%3A117 (viz i „zápichy“ s dotazy)- tzn. daleko blíž těm domům než je dálnice.
Povrchová část mi tedy připadá stejně daleko jako dalnice 😀
A zaslepená Syrovická ulice (viz jeden ze „zápichů“) nebo několikaleté hloubení tunelu jsou (co do nepříznivého vlivu) znatelně blíž. 🙂
Ano, tunel se vykope, postaví a zasype. Asi tak jako kdyby se pod ulicí dělal plynovod nebo nová kanalizace. Nedělejte z toho zase kovbojku.
Zaslení je řešeno novým napojením na ulici Stará pošta, je to vidět v odkaze, co jste sám zaslal.
Hm, skutečně je to tak.
O. K., pak tedy „jen“ několik let toho hloubení a hluku/prachu (atd.) s tím spojeného.
A tu je zrovna vidět, že pro domy, co jste vyznačil na mapy.cz, je tunel, aby železnice nevedla před vchodovými dveřmi.
Jednak je to u dalnice, ale hlavne tama jezdi jeden kamion za druhym z prumyslove zony (na uzemi Rajhradu), i hromada aut z I/52. Jak si tam nekdo muze koupit dum nechapu.
Když ono to bylo tak krásně levný… No nekupte to… https://tinyurl.com/2y8b3x23 😛 😛 😛
Stavební správa Vrt uvedla prioritu, v jakém pořadí se tratě budou stavět: Nejblíž stavbě jsou Moravské brány (už zařazeny do PPP, společně s 3 úseky Brno-Přerov z 5). Jako další Běchovice-Světlá n. S. (Vrt Střední Čechy), případně Balabenka-Lovosice (Vrt Podřípsko). Ty jsou ale již na delší dobu, s kraji a Prahou se stále řeší zásady územního rozvoje. Plus co se týče Podřípska, na tomto směru sebere dost prostředků a sil Krušnohorský tunel. Jakékoli další úseky jsou prakticky ve hvězdách.
ta Světlá n. S. je zajímavá, do 2030 se od Brna postupně zmodernizuje vysočinský koridor právě po Světlou (což nám v předpokladu dává možné datum zahájení stavby Vrt Střední Čechy, pěkně dle českého principu stavění po etapách). Na R9 musí dopravce pořizovat vlaky na 200km/h, které budou na lince do konce r. 2041
Kauza železničního tunelu v blízkosti Kupkova domu v Líbeznicích editovat Na plánované vysokorychlostní trati Praha – Ústí nad Labem poblíž Líbeznic měla trať vést původně po povrchu. Obci se podařilo v letech 2016 až 2019 vyjednat tunelovou variantu. V té době vedl Líbeznice nynější ministr dopravy Martin Kupka. Za působení Kupky ve funkci ministra dopravy se jemu podřízená Správa železnic rozhodla prodloužit tunel z původních 2,7 na 3,2 km. Tunel má chránit Líbeznice především od hluku. Fialova vláda přitom sama razantně rozvolnila hlukové limity, a tak se nabízí otázka, zda by s novými normami byl tunel skutečně potřeba. Loni se… Číst vice »
když jsi to soudruhu kopíroval, zapomněl jsi vyjmout slovo „editovat“
Russky troll.
Víte jak se teď šíří médii, že na Vrt u Přerova si lidi protlačili úplně nový tunel? Ne prodloužení
Asi by to chtělo přístup ŘSD, ti se dohodnout umí.
Také ne vždy.
Tak tak. A dálnici do Vídně nebo D3 u Benešova nemáme jenom proto, že ji vlastně nechceme.
Jenomže dálnice nemá tak náročné požadavky na směrové a výškové vedení jako má vysokorychlostní trať pro rychlost až 320 km/h. Nové dálnice se staví na rychlost jen 150 km/h. V tomto ohledu jsou možnosti vedení VRT výrazně více limitované než dálnice.
Zase ale zabírá mnohem širší pás území, plus rozlehlé křižovatky. A hlavně – už tam je, a železnice bude navíc… Ještě by také bylo ideální novou trať v celé délce přimknout k některému stávajícímu koridoru (odbočky by pak asi musela podejít, pokud má být kvůli rychlosti oddělená), aby netvořila bariéru navíc. Tady „řeší“ stejně jen zaplácání původní tratě…
Minimální poloměr zatáčky na dálnici pro rychlost 130 km/h je přibližně 450 metrů. Minimální poloměr oblouku vysokorychlostní tratě (VRT) pro rychlost 320 km/h je přibližně 7 100 metrů. Jak to chcete skloubit tak, aby mohla VRT vést vedle dálnice? Neproveditelné to je i u koridorových tratí. Minimální poloměr oblouku železniční tratě pro rychlost 160 km/h je přibližně 1 200 metrů.
Jenže dálnice je pro místní obyvatele většinou požehnáním. Odvede tranzit z obce a díky blízkému nájezdu umožní komfortní propojení s regionálními centry. V případě VRT je to ale jinak. Výhody čerpají obyvatelé velkých měst a blízkého okolí, právě na úkor obcí, skrze které VRT vede. Tento konflikt je potřeba nějakým způsobem vyvážit. Dalším problémem jsou krátké vzdálenosti. Doba jízdy 1:30 mezi Brnem a Vídní není žádný extrémní diskomfort, že by bylo otázkou národního zájmu, aby ta cesta trvala jenom 1:10. Z každého místa v České republice se ve všední den dostanete veřejnou dopravou do Prahy, abyste stihli schůzku na 12:00,… Číst vice »
Vidím v Rajhradu hezký nádraží 15 minut chůze od těch domů. Nádraží na kterém bude moci jezdit více odobních vlaků až ty dálkové pojedou po VRT. Právě zvýšená kapacita a spolehlivost osobní dopravy po existujících železnicích to „vyvažuje“.
Jakože to, že ve špičce bude zaveden 10 minutový takt místo 10-20 minutového, mi vyváží, že mi za barákem budou jezdit rychlovlaky?
A to už vůbec neřeším, že ne každý cestuje vlakem.
Já VRT samozřejmě podporuju. Ale to protože bydlím v Praze a budu mít díky VRT např. rychlejší cestu do Vídně na letiště, až zas někam poletím na dovolenou. Ale naprosto chápu, že lidé bydlící v Rajhradu, nebo třeba na Vysočině, z toho takovou radost nemají a nijak to nepodporují. Proto je nutné, aby docházelo k nějaké větší kompenzaci.
Rajhrad bude první, kdo bude těžit z uvolněné dopravní kapacity na staré trati. Žádnou další kompenzaci nepotřebují.
(Jenže do toho jim přesunou hlavák v Brně do močálů, takže zase prd…)
15min. interval už mají teď. A není předpokládáno, že poté bude lepší.
Mmch. tu kapacitu tam kdysi zařízla sama Dobrá správa, když při modernizaci nebyla schopna v Rajhradu ponechat předjízdnou kolej aspoň v sudém směru (prostor by tam na kratší kolej – pro osobní dopravu dostatečnou – byl).
** Pro upřesnění: koridor přes Rajhrad modernizován (vč. degradace žst. Rajhrad na zast.) 1999, tzn. tehdy ještě ne Dobrá správa, ale ČD, s.o.
Tak ty rychlovlaky budou jezdit spíše pod barákem a v poli za vesnicí. Za baráky jezdí teď v tom Rajhradu, i když tedy za jinými.
A že se takové ciráty nedělaly při stavbě D52, hluk, prach a smrad je v Modřicích přímo šílený.
Pro SŽ – protáhněte tunel, na násep u Vranovice se vykašlete (levnější je úrovňové řešení)
A už proboha začněte stavět.
Ty Vranovice, nikoliv ta Vranovice
V Modřicích se I/52 stavěla v polovině sedmdesátých let. To nějaké ciráty jaksi nebyly povolené.
Předpokládám, že máte na mysli tuto silnici (v Modřicích žádná D52 není, ta je až od Rajhradu).
Jenže ta D52 halt ani s novou tratí nezmizí, dokonce ani její zatížení se nejspíše nesníží (naopak je léta voláno pro prodloužení…), trať k ní bude navíc. I to je potřeba vzít v úvahu.
u tech, co si stezuji, bych dal na vyber, bud to bude dle projektu, nebo se projekt upravi, ale zvysi se jim tam koeficient dane z nemovitosti dokud se ta suma nevybere zpet. A upravy samozrejme jen v cenovych relacich, co se ma sanci vybrat v horizontu let. Kvuli 20 stavenim nikdo nebude upravovat projekt, max nabidnout protihlukovku.
Potom ale lze ukázat na místo, kde byl projektant svolnější (třeba Líbeznice) a chtít stejné podmínky…
Tak to vykupte za cenu, za kterou si v okolí Brna dotyčná osoba/rodina koupí ekvivalentní nemovitost. Myslím, že zde bude zádrhel, nicht war… A kecy o tom jak bude moci obyvatel Modřic, Rajhradu apod. pracovat někde jinde a jak VRT mu k tomu pomůže si může SŽ a jim věrní přis..rači klidně strčit do p.r.d…l.e. Věřte tomu nebo ne, krom několika „klikařů“, či světoběžníků zbylý všichni z místních chtějí pracovat právě v tom Brně a okolí.
Tady je velká nevole proti zpochybňování institutu vyvlastnění. Natož vůči slovům jako je tržní cena nebo ekvivalentní nemovitá náhrada.
Osobně bych možnost vyvlastnění podmínil tím, že vyvlastňovanému byla jako náhrada nabídnuta ekvivalentní nemovitost a případné uhrazení nákladů stěhování.
Ekvivalentní nemovitost nebo tržní cena je málo. Pokud chcete koupit něco co majitel prodat nechce tak ho musíte motivovat vyšší než tržní cenou aby o tom začal vůbec přemýšlet.
Ekvivalentní nemovitost nebo tržní cena by mělo být minimum, od kterého jednání pokračuje dál.
Asi hledáme nějakou formu „rovnováhy“… takže podle mně nechceme ani „tady máte podle tabulek částku odpovídající zlomku tržní hodnoty“ ale ani protikladné „tak když to mermomocí chcete tak mi dejte minimálně X násobek“… Přecejen stát staví stavby s nějakým veřejným zájmem, není v roli podnikatele který by „velmi rád“ odkoupil vedlejší dům aby si tam rozšířil svůj podnik…
Před vyvlastňováním, předchází dohoda o prodeji dle zákona č. 416/2009 sb. A ta stanoví odkup staveb a stavebních pozemků za 1,5 násobek ceny tržní, a u ostatních pozemků (zahrady, orná půda) za 8. násobek ceny tržní. Tak že zvýhodnění tam je. Bez navýšení je cena u nemovitostí nuceně vyvlastněných, a k tomu se přistupuje, když vlastník nemovitosti se nechce dohodnoutna prodeji. Nová trať povede přímo přes můj dům a zahradu , a dopaluje mě neustálé odkládání , blokace všech povolení, Dům se musí udržovat a modernizovat,a takto nelze nic! Je mi 65 let a stěhování v daleko pozdějším věku si… Číst vice »
No…, nechce se mi polemizovat nad rozdílem v pojmu cena aľa znalecký posudek a cena skutečně vysázená na dřevo za nemovitost v okolí Brna. Tak jako Vy jsem z okolí, navíc bohužel z místa zařazených mezi TOP 10 nejlepších lokalit pro koupi domu v ČR. Co jde dělat s penězi je potom až k nevíře. Sociologický rozměr starousedlíci x náplava je určen spíše na „komentáře“ provozované FSS MU, ale je to taky marast…, a ne přátelské bouchání po zádech na Hasičském bále se nekoná… K věci. Další problém vidím ve zdanění, to je u převodu nemovitých věcí a jejím zdanění… Číst vice »
V tom není zádrhel, podívejte se na zákon o liniových stavbách ( č 416/2009 sb, v novelizovaném znění.) Problém je ve vysvětlení postupu, a nebo to nechce nikdo slyšet, Stát to zde stejně postaví, jen se to takto prodlužuje, a taky prodražuje. Stavbě stejně nikdo nezabrání, a jen si na tom chce nadělat politické body, nic víc.
„Pracujeme i s provizorním napojením do současného nádraží, pokud bude trať dříve než nové nádraží. Výjezd proto musí být vždy přes Modřice,“ řekl k variantě podél dálnice Marek Pinkava ze SŽ.“ Pokud by hypoteticky byla VRT Modřice – Rakvice, ale ne hotový ŽUB, pak ta VRT bude v podstatě zbytečná – víceméně nebude existovat vlakový spoj, který by se nevešel na stávající trať Modřice – Hrušovany u Brna, ale zároveň se vešel k nástupištím stávajícího Brna hl. n. Mmch. připomínám prezentaci podepsanou tímto pánem a adresovanou Modřicím https://www.mesto-modrice.cz/sites/default/files/ext/prezentace_modrice_prosinec_2022.pdf – pro Modřice, které jsou doslova za brněnskými humny, tam je prezentována… Číst vice »
V Modřicích vidím přínos hlavně v prodloužení podchodu směrem k Brněnské a tím umožnit vazbu vlak – šalina (bude ovšem potřeba doplnit zastávku mezi cihelnou a Tyršovou)
Ten podchod se dá prodloužit i bez VRT.
V Modřicích žádné „šaliny“ nejezdí. Ty jezdí až v sousední vesnici Brně.
Pletete si vesnici s velkoměstem (ostatně do vesnice by VRT vést nepotřebovala).
Navíc https://mapy.cz/s/kuhudagefa od polohy té případné tramvajové zastávky „za podchodem“ by k hranicím s územím Brna bylo jen asi 400 metrů – doslova na dohled.
V Brně? Nejezdí.
takže se z té šaliny co přijede od Brna stane v Modřicích tramvaj, nebo co jste tím chtěl říct? 😀
Jo, taky mě zaskočila ta formulace „oddělí od zbytku města“ dokud jsem nepochopil že mluví o „městu“ Modřice…
Mě tedy nezaskočila a chápal jsem to tak od začátku (Modřice nejsou Brno, tzn. nejsou vůči němu ve vztahu „zbytek města“, ale „jiné město“).
Jak souvisí podchod k zastávce se stavbou VRT?
Co se vám nelíbí na tvrzení, že VRT je uzší než dálnice? Je to pravda VRT má šířku cca 11 metrů, konvenční železnice 10 m.
A pak se to snažíte porovnávat se dvěma tratěma, ty budou mít cca těch 21m a budoou stále uzší než jedna dálnice 22,5m (ale v současnosti spíš 26,5m).
Každé vyjití vstříc a udělání ústupku u jiných obcí zvýší zarputilost a odpor u těch, kde se neuhlo nebo nebylo možno uhnout vůbec.
A nevyjití vstříc může zachovat zarputilost v tom místě, kde… nebylo vyjito vstříc. 🙂