Netradiční řízení. Most přes D1 má opatrovníka, ŘSD ho plánuje zbourat, majitel je však neznámý

Most přes D1 u Řehořova. Foto: Google Street ViewMost přes D1 u Řehořova. Foto: Google Street View

Proti demolici vznikla petice.

105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

To je neuvěřitelný alibismus. O mosty by se měl starat, ten kdo přerušil cestu. Těžko můžete chtít po malých obcích aby měly rozpočet na údržbu dálničních mostů a přesto je asi nechcete odříznout od světa. V tomto případě jde „jen“ o pěší a cyklisty, ale celý ten princip je postavený na hlavu. Celkově, odstranit most na turistické stezce protože nevíme komu patří je opravdu do očí bijící alibismus. Pak se nedivme tomu NIMBY u dálnic, pokud pak budeme nutit obyvatele aby se ze svých peněz (RUD) starali o most nad dálnicí, která jim nově povede za domem.

Martin Peterka

Zákon ale jasně stanovuje malé obce jako vlastníky nadjezdu. Pokud se o nadjezd přes D1 zvládají starat obce jako Kaliště, Jabloňov nebo Holubí Zhoř, proč to nedokáže Kamenice? Ona má snad nějaká výsadní práva? Rovnost před zákonem v jejich případě neplatí?

Alibaba

A ony obce se starají? Nebo zatím ty mosty drží?
Podle mě je zákon špatný, a mělo by platit, že se do správy mimo ŘSD předají jen mosty na silnicích II. a III. třídy (kraje mají vlastní cestmistovské okrsky), ostatní ŘSD zůstane.

Platamon

Ona ta rovnost je zajímavá… Nadjezd obec, podjezd ŘSD – zjevně obec může za to, že dálnice je v zářezu a ne na náspu.

flinta19

Píšete: „Pak se nedivme tomu NIMBY u dálnic, pokud pak budeme nutit obyvatele aby se ze svých peněz (RUD) starali o most nad dálnicí, která jim nově povede za domem.“
Ono snad má ŘSD peníze z jiného zdroje než ze státního rozpočtu, tedy rozpočtového určení daní?

flinta19

Navíc je ten most dlouhodobě uzavřený a obyvatelé okolních obcí jsou schopni bez něj fungovat, jinak by se dožadovali jeho opravy již dříve.

Granja

Co jim zbývá, když je zavřený. Vlastník je neznámý, tudíž koho se mají dožadovat?

Alibaba

To se nedá ani přejít pěšky/na kole? To by tam ta turistická značka neměla být.

Granja

Dálniční most to není, neb dálnice po něm nevede.

Ottis

Další adepti na bourání (minimálně u jednoho mostu také není znám vlastník) jsou na D2 mezi Velkými Pavlovicemi a Moravským Žižkovem.

XYZ

Ach jo, chápu že nejde všechno hned, ale 33 let po revoluci se nejsme schopní v našem banánistánu dohodnout, komu patří most přes nejfrekventovanější dálnici. A tak se tu budem dokolečka soudit a odvolávat, nikdo za nic nemůže, hlavně aby měli úředníci svůj klídeček.

Alibaba

Tak oni v tom udělali především bordel soudruzi.
Vy jste schopen na první pohled poznat čí je most?

XYZ

Já vím že za komančů se to neřešilo, ale jak říkám, už je to 33 let, to už prostě mělo být vyřešené. Pozemky a stavby snad mají nějaký katastr. A pokud se nedaří dohledat z historických pramenů, nehlásí se k tomu obec ani soukromník, tak to patří státu a má se o to postarat. Přece si nemůžeme hrát na úřední alibismus, že most existuje ve vakuu. S takovou se nám to vakuum jednoho krásného dne možná zřítí na projíždějící autobus.

bkv

Takže pokud se přestanu hlásit k něčemu v havarijním stavu, tak to stát převezme a opraví?

Jiří Kocurek

Nestačí se přestat hlásit, musíte se nechat vymazat z katastru, bez dědiců. Neodporučuju, má jednu pořádně velikou mouchu – úmrtí.

Alibaba

A těch 33 let někoho zajímalo, čí to je? Na to se přišlo až s nutností oprav. Na řešení, že by to mělo být státu se s váma shodnu.

David

Moc tomu nerozumím. Podle katastru je vlastníkem pozemku Česká republika (ŘSD).

Jan

Mosty se v katastru neevidují (nejsou stavbami, které by splňovaly definici stavby podle katastrálního zákona), to ale neznamená, že by nebyly věcí, které mohou vlastnit třetí osoby. Pokud by se mosty v katastru evidovaly, možná teď neřešíme, kdo je jejich vlastníkem…

Honza V.

Jsou stavbami, ale nejsou budovami. Stavby obecně se v katastru neevidují.

Alibaba

Teď podle katastrálního zákona platí, že vše co je na pozemku patří vlastníku pozemku, pokud není uvedeno jinak.

Jan

To stanovuje občanský zákoník (§ 506), nikoli katastrální zákon. Silnice, dálnice a místní komunikace nejsou součástí pozemku, neboť to zákon o pozemních komunikací výslovně stanoví. (§ 9). Z logiky tak plyne, že most je součástí komunikace, která na něm vede.

Alibaba

Dík za upozornění, musím si to nastudovat. Já to bral tak nějak obecně, že stavba součástí pozemku.

Facepalm

Tady se zas otevrela stavidla moudrosti tvl.

Takovýhle účelový komunikace exisujou třeba kvůli přístupu na pole, na který by to jinak zemědělec měl X kiláků oklikou kdoví kudy. Kromě mnoha jinejch důvodů tedy.

Bourat je znamená znepříjemňovat lidem na venkově živt, snižovat prostupnost krajiny etc. Cožý se jistě za pár ušetřenejch milionů vyplatí.

A dobře debilní je taky argument „ať se vo to staraj ty, co to chtěj“. Jasně, hoši. Stejně jako vy se jistě za svý staráte o asfalt a chodníky ve vaší ulici.

Martin Peterka

Zákon zde hovoří poměrně jasně, most je v majetku toho, čí je komunikace. Tedy mosty na dálnicích a silnicích I. třídy spravuje ŘSD, mosty na silnicích II. a III. třídy kraje, mosty na obecních komunikacích obce. Stát se tedy stará o samotnou dálnici, nikoliv však o nadjezdy přes dálnici, které vlastní kraje a obce. Zde obec řekla, že se o nadjezd starat nehodlá. Kdo se o něj má tedy starat? Stát? A jak by k tomu přišly ostatní obce, které se o ten „svůj“ nadjezd starají? Proč by měla mít jedna obec výsadu a ostatní ne? Zákon snad platí pro… Číst vice »

Lsv

Bodejď by ho městys chtěl, jestli mu ho vnucují až ve chvíli, kdy je stav mostu špatný a jeho oprava/náhrada si v následujících vyžádá výdaj, jehož výše by zřejmě vyčerpala neprovozní část rozpočtu městyse na 1-2 roky (a to existují i mnohem menší obce, kde by ten horizont byl o řád vyšší).

flinta19

Ale do tohoto stavu přivedla onen nadjezd nečinnost právě té obce, která se k němu nechce znát.

Lsv

Do toho stavu ho přivedlo to, že most nikdo neměl ve správě. Jestli ho obec jako svůj majetek neeviduje (s domněním, že patří státu) a stát začne řešit, komu patří, až ve chvíli, kdy je most už ve špatném stavu, těžko ho obec bude chtít do majetku jen tak přijmout. Nevím, od kdy zákon stanoví, že most patří vlastníkovi komunikace (jestli od doby výstavby, nebo až později); nevím, jestli je ta cesta oficiálně někde vedená jako komunikace; nevím, jestli se při výstavbě/změně zákona s obcí dohodlo, že tedy most bude v jejím majetku. Bez dohody jí do majetku dát nic… Číst vice »

Alibaba

A jak víte, že je obce? Co když ho po stavbě dálnice dostali nějací JeZeDáci a ti už se dávno rozpustili/zkrachovali.

Martin Peterka

Na opravu se ale samozřejmě dá čerpat dotace. Nedávno o tom byl článek, že za dotaci (tuším od SFDI) si postavila nový nadjezd obec Kaliště a teď se na to chystají i Hrusice. Ten problém je jinde, Kamenice by totiž musela ten nadjezd následně udržovat, což se jim nechce, protože by místní úředníci měli práci navíc.

Alibaba

Zákon hovoří jasně, ale blbě. Měl by se změnit, že takovéto mosty budou ve správě vlastníka komunikace pod ním. Výjimku by asi měli mít komunikace ve správě ŘSD a krajů.

Tohle se bude v současnosti týkat staveb na VRT, kde obce nebudou chtít mít na krku nadjezdy, které by byly pro ně při údržbě těžkou komplikací, obzvlášť, kdy není moc možností se na ten most dostat jinak než z dráhy.

bkv

ŘSD a krajům chceš dát výjimku, takže ti zůstalo jen vlastnictví obcí…

Alibaba

Když bude nahoře správce komunikace nahoře ŘSD (D, R, I.), krajské SÚS (II., III.), tak ji most ve správě zůstane.
Obecně moje myšlenka směřuje směrem, aby malé obce, kterým silnice (nebo železnice) rozparceluje krajinu, ještě nepřibyla starost o takovýto mosty, na který nemají finance, lidi a třeba si ani nepřály tam tu „krájící“ infrastrukturu mít.
.

mgr.pavel

O asfalt a chodníky v naší obci se stará obec, případně u dálnic a silnic 1.třídy ŘSD.

O ten most by se tedy měla starat nějaká blízká obec, anebo ŘSD.

Ani jeden z nich o most zájem nemá.

Která státní či komunální instituce se tedy má (nesystémově) o most starat?

(most by nejspíš měl příslušet obci, ať tedy ti petenti tlačí na svou obec, aby most převzala do péče)

Jinak jestliže je most už X let zavřený a nikomu to moc nevadilo, asi není potřeba jej používat, ne?

Jiří Kocurek

Výborný návod! Jestliže D43 od roku 1941 nestojí, tak nikomu nechybí a všichni jsou u kruháče v Lipůvce hep-py.

flinta19

Váš příměr míří mimo. Tento most stojí a do současného stavu ho přivedla nečinnost majitele, tedy příslušné obce.

Facepalm

Ten most je dle ortofoto evidentně používaný, vede přes něj turistická značka a tak podobně.

MartinS.

Necelé 2 km od toho nadjezdu jsou na obě strany pod dálnicí podjezdy. Jeden na silnici II/351 a druhý na účelové komunikaci. Třeba to místním zemědělcům a lesákům stačí?

Facepalm

Vzhledem k existenci petice asi všem ne.

David

Ne všichni na světě se chtějí všude pohybovat autem, a ne všichni ani mohou. Kdokoli kdo jde pěšky po zelené turistické značce z Řehkova do Nadějova určitě neocení, že namísto po 3.5km dlouhé cestě mimo silnice musí jít po 5.4km dlouhé cestě, kde prvních 1.6km vede po silnici II. třídy a posledních 1.4km po silnici III. třídy.

Jiří Kocurek

Tak se na tu mapu podívejte pořádně. Seznam tu východní z nějakého důvodu neprojel a můj osobní tip je, že je neveřejná, popř. je to zpevněná lesní cesta, kam s motorovým vozidlem nesmíte.
A pálit zvytečně naftu v traktoru jízdou oklikou po bývalé silnici I. třídy?

Dalnice

Asi sepisu petici, ze chci po statu byt v Monaku, cerveny Ferrari a velkou jachtu. Podepisete se mi taky?

Leštění

Nevím co je na tom řízení netradičního, naprosto běžně řízení.

Greyfin

Vede přes něj turistická značka, co takhle po zbourání postavit lávku pro pěší

libor

1,5 km od toho mostu je podjezd/ podchod, značka se může přeložit tam a nemusí se nic stavět 😉

Juraj

Tento argument si zapamatuji, až mi příště bude někdo tvrdit, že nutně musíme postavit nějakou silnici, aby to řidiči nemuseli složitě objíždět 🙂

libor

Znáte to tam? koukal jste aspoň do mapy?

Jiří Kocurek

A nebo prostě pojedete z Prahy do Boleslavi přes Nymburk, všejanská spojka je k ničemu. Navíc díky tomu najedete více kilometrů vlakem a o to více zachráníte planetu.

Greyfin

Jak jste na to přišel?
Pokud má dojít k nejbližšímu podjezdu, tj k silnici 351 a poté zpět na turistickou , pak je to cca 5 km !

libor

tak turistická se může odklonit už 5km před dálnicí a rovnou zamířit do podjezdu na účelové komunikaci, to je směr Brno. Turistické značky se běžně přesouvají na jiná místa, stačí se podívat třeba do mapy z roku 1970, kudy vedly a kudy vedou nyní… žádná věda 😉

Honza V.

Nešel by ten most svěřit do pěstounské péče?

František Kolář

Jestli tam kdysi byla cesta, kterou lidé využívali a stát tu cestu přerušil dálnicí, měl by se o to spojení starat pořád stát a ne nějaká přilehlá osada, která nemá z dálnice žádný užitek. Když by naopak ta dálnice vedla nad cestou, už se o most stát stará. Nějak ten zákon postrádá logiku.

Libor

Takto to nelze brát. Cesty vznikají i zanikají…. To je podobné jako ty slavné lokálky. „Vždy tady byla trať, tak tady musí jezdit vlaky“… Prostě blbost

Frantisek

Tak určitě. Ovšem, pokud existuje účel využití (u místních drah třeba i ‚mraky‘ aut okolo, protože ‚přece nebudeme zlepšovat koleje‘), neměly by být rušeny bez náhrady – jíž není několikakilometrová zacházka.

Granja

Ale tady cesta nezanikla. A příměr s lokálkami je blbost. Je třeba počkat, až o nich bude článek a tam se, jako obvykle, vyřádit.

OndraG

Pane Sůra, opravte si místo S1 na D1 …. hezký den přeji …. 🙂

Mickey

V pátém pádu se píše pane Sůro. Hezký den 🙂

OndraG

pane kolego, já se ve škole učil, že obě možnosti jsou přípustné, ale třeba jsem nedával pozor a proto nedosahuji Vašich kvalit a inteligence …. 🙂

jkt

Spravne je to, co Vam napsal pan Mickey.

Vít Jůza

„Nadjezd z hlediska zákona nemůže být ve vlastnictví ŘSD,“ … zajímavé, až neuvěřitelné. Postaví se dálnice i s nutnými mosty, a když most zchátrá, tak se od něj dají ruce pryč. Když dálnici stavěli, měli zřejmě jakousi povinnost udělat i ty mosty, a teď je zbourají bez náhrady??

Honza V.

Hlavně mi připadá nehorázné, že ten most může desítky let nikomu nepatřit. Za to by měli pár úředníků zavřít nepodmíněně.

ABC

jako že ho měli úřednící prostě na někoho napsat? a co takhle na ty petenty?

Leštění

Nejlépe na napsat na Honzu V.

Honza V.

Napsaný má být na toho, čí je. Není možné, aby ničí nebyl – to je jen úřednický bordel.

ABC

ten čí to je už zřejmě dávno neexistuje

Granja

Pak musí mít následníky.

ABC

nemusí

Leinad

Jakože ten most měl někdo udržovat. Jakou legální cestou se předchozí majitel zbavil mostu? Nebo to byla černá stavba?

ABC

majitel nejspíš zanikl, možná při nějaké transformaci v devadesátkách a most holt nikdo nedorešil, pokud ho měl majitel vůbec někde zahrnutý v majetku

Jindřich

A které? Na ŘSD, MD nebo na katastrálním úřadu? Konkrétní referenty, reditele odborů, náměstky nebo ministra?

Honza V.

Začal bych na speciálním stavebním úřadu. Vám připadá normální, aby měl ve svém obvodu desítky let stavbu, o které neví, komu patří, a vůbec to neřešil?

Rudolf 33

Stavební úřad nemůže rozhodovat o tom, kdo je vlastník nemovitosti. O tom může rozhodnout soud. Jenomže soud múže rozhodovat mezi stranami sporu. A zde jaksi jedna strana sporu chybí.

BND 30

Takových staveb je….
Katastr před lety udělal seznam nemovitostí, kde není znám vlastník, zveřejnil je a vyzval k přihlášení se k vlastnictví….a jsou to tisíce parcel… Obce to měly na svých úředních deskách.

Jindřich

Tak přinejmenším někdo musí kontrolovat stav a bezpečnost mostu a s vlastníkem to řešit, takže souhlasím, opravdu mi nepřijde normální, že vlastník není známý. Spíš by mě zajímalo, kdo to neřešil tak dlouho, nebo jestli je to kolektivní neodpovědnost.

Jan

Mosty se jako stavby v katastru neevidují a v minulosti ani neevidovaly, tj. katastr za to opravdu nemůže (nesplňují definici stavby podle katastrálního zákona).

BND 30

Na Federální ministerstvo dopravy a spojů. Po Praze zmateně pobíhají
Legální věřitelé ČSSR , tak to napsat na ně ☝️

Granja

Nejlepší by bylo zavřít rovnou ředitele zeměkoule.

Alibaba

Taky může patřit nějakému zkrachovalému subjektu (JZD), po kterém nikdo nevypořádal majetky.
A když si vezmeme, že se to postavilo za socialismu, kdy se na tyhle evidence kašlalo, tak bych tipnul, kdy bylo zaděláno na současný problém.

Alibaba

Tohle je současná praxe. Ano, je třeba ji změnit!

SaulGoodman

Most opatrovníka rozhodně nemá, opatrovníka má ten neznámý vlastník.

Radim

Stát/ŘSD most nechce a nechce ho, jak jsem pochopil, nikdo. Tak co s ním…

Otakar

Samozřejmě se našel někdo, kdo začal sepisovat petici za jeho zachování. Protože tam „odjakživa byl, tak co ho mají rušit“. Pokud si někdo přeje jeho zachování, měl by být ten, kdo zaplatí opravu/výstavbu nového. Držet starou, nevyužívanou infrastrukturu je nesmysl.

libor

máme tady nový nešvar, petice na staré mosty ;-)-

Granja

A na nejen železné…

Kandelábr

Asi bude využívaná, když se sepisuje petice. Dálnice je obecně v krajině obtížně překonatelná překážka a stát by tomu neměl jít ještě naproti.

Beekee

Taky přes něj vede zelena turistická značka. Čili zas úplně zbytečný není.

ABC

takže ať se staraj tůristi

libor

věnovat autorům petice, ať se o něj starají …

Radim

Hm, už je vidím 🙂

Broge

Jako proc? Je to jedina spojnice pro pesi siroko daleko. At se postara RSD, kdyz dalnici prerusilo stavajici cesty.

Pedro72

Široko daleko? O půldruhého kilometru západně vede silnice, východně zase polní cesta pod mostem. Aby se stavěl most, protože pro pěší a cyklisty to bude z Řehořova do Nadějova o dva kilometry dál, to by asi nebyla dobrá investice.

Juraj

Stejnou logikou není důvod stavět severní část Pražského okruhu, vždyť už teď to jde přes Kralupy.

Frantisek

Jasně, každý si bude kvůli dálnici nadšeně zacházet čtyři kilometry.

ABC

Chůze je zdravá, zvláště když je pro rekreační účely

Jiří Kocurek

a na vlak!

Frantisek

A já bych Vám věnoval tu dálnici, ne? 🙂

Honza V.

Zbourat a misto něj udělat přechod se semaforama. A na dálnici umístit dopravní značky Motoristo, sesedni z auta.

Ondra

To by ovšem platilo pouze pro Mr. Beana, který jezdí „na“ autě..

Frantisek

Stačí upravit na „vystup z vozu“. 🙂

Alibaba

To by byl proveden restart vozu, to by mohlo fungovat. 🙂

Jiří Kocurek

Aneb jak nadělat více mrtvých na silnici. Přát naprosto neznámým lidem smrt jenom proto, že na lávce pro pěší musel cykloun slézt z kola.

Alibaba

Však jsem už takovýchto lávek pár viděl.

Granja

Že by naroubovali „odúmrť“?