Netradiční návrh z Berlína. Dejte lidem 1100 eur ročně, když se vzdají svého auta

Jízdní kola v Berlíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJízdní kola v Berlíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle organizace je auto a jeho provoz stále příliš levné.

224 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jura

Mno jo, a pak proc je mesto Berlin predluzene. Zdroje jsou.

Petr

Bruselstán nás již nyní začíná nutit se zbavovat automobilů, nejenom ve velkých městech (zatím ceny PHM) …a bude postupně důraznější a důraznější. Po r. 2030 těch aut bude „bruselsky přirozenou“ cestou ubývat. A budou ubývat pouze od těch nejchudších, kteří nakonec zůstanou bez vlastního vozu, protože elektromobil bude výsadou pouze těch bohatších nebo těch, kteří se nebudou bát se výrazně zadlužit. Bohatší si budou dovolovat i vozy se spalovacím motorem, protože si budou moci dovolit jejich stále dražší provoz. Už budu (naštěstí…?) pomalu na konci své životní cesty, ale přivedl jsem do toho 4 děti, což mě děsí. Nicméně doufám,… Číst vice »

johnny cash

Napadlo někoho, že auto můžu zapsat na někoho, kdo v Ber,íně nebydlí a auto používat i s bonusem?

Petr

Napadlo všechny Čechy 😀 Ale Němci už se také učí takové nápady.

DOPRAVAK01

Ročně mě vlastnictví malého ojeteho vozu vyšlo kolem 35000 kč bez paliva a s komplet servisem. I přesto, že žiju v Praze najedu o víkendech a na dovolené kolem 20000 km za rok. Jakykoliv carsharing, kde se platí zhruba 5-7kč/km plus někde i částka za půjčení by se ekonomicky prostě nikdy nevyplatil. Každý, nechť si vypočítá návratnost sám.

robert

Ale to má logiku, když to auto využíváš takhle. Já auto potřebuju maximálně dvakrát za rok, tak si ho prostě půjčím a nebudu si ho kupovat.

Vojta

Já jsem 6,5 roku využíval sdìlených aut, poslední rok máme auto, které většinou času stojí na sídlišti. Za těch 6,5 roku jsme najeli cca. 4500 km, za poslední rok taky. Když rozpočtu všechny náklady, tak to na km vychází podobně (cca. 10 km). Takže bych podobnou nabídku asi využil.

korda

Tady se píše o Německu kde je jiná mentalita lidí a jiná životní úroveň.Nesnáším když diskutující srovnávají a u nás atd..Pokud máte problém takto řešte třeba se starostou proč je v obci velký provoz třeba obchvat ale nebrečte ten či onen.Autem jezdím jeto úspora času a ve finále levnější než jezdit hromadnou dopravou.Takové nápady mají politici co bez auta neudělají ani krok a moralizují.Auto je jisté privilegium usnadňuje cestu jeto jako část něco co je moje a nemusím spoléhat na druhé. Práci Čest

Marcipán

Úroveň diskuze v tomto vláknu klesla na nejhlubší dno, ale asi to těm zdejším komunistům stálo za to. No, nezbývá než to překousnout, už zase.

soumar

Založím si firmu na sdílení aut, každý podílník přispěje jedním autem, které bude (formálně) sdílet, ale nebude zapsán jako provozovatel ani vlastník.
O příspěvek se šábneme, a to by v tom byl čert, abychom nezískali ještě dotaci na sdílenou mobilitu, no ni? 🙂

soumar

a ještě budu muset zaplatit za licenci panu Kocourkovi, který to vymyslel přede mnou 🙂 Ale i tak se to vyplatí.

Vojtěch Hrabal

Tento plán má jednu decentní nevýhodu. Vcelku logicky nebudete mít nárok na směšně levné rezidentní parkování.

Leinad

V Praze smí půjčovny nechávat svoje auta na modrých zónách.

Jakub P

Ovšem počet těch carsharingovejch aut, pro který to platí a podmínky, za kterejch to platí, Praha určuje. Rozhodně to není tak, že by to nová firma (zejména taková, která by byla velmi průhledným podfukem na jinou městskou vyhlášku) mohla začít dělat sama od sebe bez jednání s městem. Ony ty sdílený auta maj možnost stát v zónách zdarma jen v době, kdy jsou volný. Pokud ho má někdo půjčený a parkuje v zóně v rámci doby pronájmu (pronájem auta neukončí, aby mu s ním další zákazník nemohl odjet), platí parkovný jako každej jinej. Takže auto, který je trvale přidělený jednomu… Číst vice »

Honza

Nakopejme tady ty bolševické škůdce už konečně, tohle už je fakt přeháňka.

robert

Jak se tě dotýká opatření Berlína?

Jenisej

To bude dobrý byznys. Auto si zaregistruji na venkovana, kterému dám 1/2 příspěvku a dál budu jezdit autem 🙂 To by mohli zavést u nás.

Cukroušek

Jo a právě díky takovým šmejdům jako vy tato země bude stát za hovno pořád.

Jenisej

Zajdi za svým přítelem, nech si vyblafnout a uklidni se. A pak nám pověz, co ty jsi pro blaho své země udělal.

Vojtěch Hrabal

Bez problémů. Nebudete mít nárok na rezidentní parkování. Zřízení rezidentního parkovacího místa je dražší než ten příspěvek. Z finančního hlediska to pro město bude výhodné.

Leinad

Pokud má svou garáž dávno odepsanou.

Vít

Čísla jsou jasná – člověk pohybující se autem je zkrátka pro dané město řádově dražší než ten, kdo chodí po svých, jezdí na kole a nebo se přepravuje MHD. Konkrétně v případě zmiňovaného Německa jde na infrastrukturu pro auta 110 miliard eur ročně, ale na daních, poplatcích a tak dále se vrátí jen 60 miliard. Podobně jednoduché počty vedly dánskou Kodaň k tomu, aby místo obchvatu raději postavila síť bezpečných cyklostezek. Ta je vyšla na stejné peníze jako 3 kilometry onoho plánovaného obchvatu. Takže motivovat lidi, aby z auta přesedlali na něco jiného tedy není žádná levičácká fantasmagorie, ale racionální… Číst vice »

Roman Soudný

Tak mi do toho výpočtu ještě zkuste zahrnout propad HDP po tom, co budou lidi trávit čas čekáním na MHD, případně jízdou na kole, místo toho aby byli produktivní.

Jakub P

Myslíte když se díky městu neucpanému auty dostanou do práce MHD nebo na kole rychleji, než dnes autem? Když budou díky většímu podílu aktivního pohybu v lepší kondici, budou mít menší absence a nemocnost, nebudou přijíždět už unavení z náročného řízení v hustém provozu, které poměrně rychle vyčerpává?

robert

Všechno souvisí se vším a ne každý to dokáže pochopit a dát do souvislostí.
Často čtu komenty typu – nejezdím sockou, ještě tam něco chytnu, jezdím autem a už dlouho jsem nebyl nemocný – a podobně. 😀
Teda já tou sockou jezdím a taky jsem dlouho nebyl nemocný. Nejspíš proto, že mám dobře vycvičenou imunitu a když tyhle sněhové vločky po 20 letech nastoupí do vlaku, tak budou hned nemocní. 😀 Jasně, protože tu imunitu netrénovali. Mě hned tak něco neskolí. 🙂

Jan

Souhlasím, nemocnost je fakt chabý argument. Do práce jsem chodil i přes nejtvrdší lockdown co jsme u nás měli, když ostatní měli homeoffice, a jezdil jsem denně MHD, dokonce i na nákupy. Z roušky/respirátoru jsem osypky nedostal a všechny mé testy byli negativní. Kupodivu jsem do práce nikdy nepřijel se zpožděním větším než 10 minut díky dopravě, takže to mě taky neomezilo. No a ještě jsem dost ušetřil na vlastnictví a provozu auta, během cesty jsem si vyřídil maily nebo jen něco četl. A taky jsem bez problému dovezl dceru do školky, dnes to prý bez auta nejde.

robert

Zajímavější je, jak lidi pořád argumentují, že se bez auta neobejdou. Při první lockdownu v březnu 2020 spadl automobilismus na takovou úroveň, že auto použil opravdu jen ten, kdo nevyhnutelně musel. Ti ostatní ho najednou nepotřebovali. A nepoznal jsem rozdíl mezi sobotním večerem a středečním ránem. Kdyby to takhle zůstalo napořád, bylo by to fajn.
Za poslední dva roky jsem nebyl ani nachlazený, natož abych měl nějaký kovid. 😀 A to jsem ta opatření dost flákal. Mám teda děkovat štěstí, svým genům nebo mé zesílené imunitě?

mic

Nepotřebovali ho, neb nikam necestovali. Jinak pozoruju MHD volnější než dřív a fronty aut naopak delší, než dřív…

Jakub P

Zrovna lockdown v tomhle kontextu moc dobrej argument není, tam odpadl důvod velkého počtu cest obecně.

Je to velmi dobrá ukázka, že i relativně malý pokles počtu cest autem dokáže město proměnit a zlepšit k nepoznání, to jo, ale důvod byl, že řada lidí nejezdila do práce vůbec, ne to, že by přesedlali na jiné druhy dopravy, jak by bylo dlouhodobě potřeba.

robert

To je fakt, máš pravdu.

mic

Blbý je, že v ucpané Praze je pořád to auto rychlejší, než MHD. Přesuny mezi pracovišti zvládá autokolegyně vždy rychleji, než já tramkou.

Do práce jezdím vlakem a tram. Když je hezky, jedu na kole. Trvá to stejně dlouho. 20km…

Jakub P

To je bohužel přesně to, o čem dokola píšu. Hlavní problém je v tom, že přemnožená auta, která dostala nesmyslně mnoho prostoru, včetně velmi účinných zkratek vyhrazených čistě jenom pro ně, můžou blokovat MHD (a kola a chodce). Pak se nedá divit tomu, že jsou tak oblíbená, i když tím město trpí. Je to klasickej ekonomickej „problém obecní pastviny“. Každej si říká, že jeho auto navíc to nevytrhne a najednou stojí půlka města. Včetně těch, co autem nejedou.

Vojtěch Hrabal

Kolik minut ušetří a kolik ujede kilometrů? Tipuji, že z finančního hlediska to nebude moc výhodné.

Vojtěch Hrabal

Žádný takový propad nenastane. Lidé pracují osm hodin bez ohledu na to zda jezdí autem nebo tramvají.

mic

Když tady se pořád argumentuje vnitroměstkými cestami. Spousta cest je ale z venkova. Dojížděčům jsou cyklopruhy k ničemu. Navíc zříci se vlastnictví auta je pitomost. Lidi nejezdí jen do práce. Taky nakoupit, na chalupu, na dovolenou… Je třeba lidi přesvědčit, aby auto používali jen tehdy, kdy je to důvodné. Jenže to se udělá dost obtížně…

Vojta

Na občasné použití ale není potřeba auto vlastnit, ani se to moc nevyplatí.

mic

No nevím. Velký kombík mě stál za 10let i s opravami cca 200000. Když jsem si půjčoval naposledy auto stálo mě to 2000 za den. (velká dodávka) -Obávám se, že půjčování vozu vyjde mnohonásobně dráž, než jeho vlastnictví. -A taky je tu problém: jak se dostanu do půjčovny aut, když nemám auto? Třebas ta půjčovna dodávek sídlí na dálniční křižovatce… Ano, jede tam i bus, ale ne z mého bydliště… -Jak se dá operativně půjčit auto, když vyvstane potřeba něco někam převézt? Třeba pár pytlů cementu? Nebo nákup na týden? Nebo tchýni, když potřebuju zajistit, aby ten vlak opravdu stihla?… Číst vice »

Vojtěch Hrabal

Ptáte se jak dojedete v Praze (nebo jiném velkém městě) do autopůjčovny na Wilsoňáku když nemáte auto?

Velký kombík vás v autopůjčovně vyjde zhruba na sedm až devět stovek na den. Dodávka, velká dodávka, vás za deset let nebude stát 200000. Zkuste srovnávat srovnatelné.

mic

Neptám se na půjčovnu v Praze. Do Prahy pouze dojíždím za prací…
Auto používám různě, někdy dvakrát za měsíc, jindy 3x týdně.
V mém městě nic k půjčení není. Takže bych musel někam dál. Minimálně 12km, kde dnes inzerují cenu 1400 až 2500. Bez DPH.
Takže já raději zůstanu u svého vozu, který znám a který je mi kdykoli k dispozici a který mě vyjde levněji…

Jakub P

Na operativní půjčení auta na nákup nebo těch pár pytlů cementu jsou spíš carsharingový služby, kde si v aplikaci najdete, kde stojí nejbližší volný, což může být i blíž, než máte obvykle svoje auto, aplikací si ho rezervujete a odemknete a jedete…

Plus zdaleka ne každá klasická půjčovna má mizerné spojení MHD, zejména půjčovny osobáků naopak potřebují být dostupné bez auta. A najdou se i půjčovny dodávek, které jsou v pohodě MHD dostupné, ty dvě, které většinou používám já, když dodávku potřebuju, jsou jedna v dochozí vzdálenosti od metra a druhá na tramvaji, takže bez auta v pohodě.

mic

Mno, jsem si téměř jist, že v mé docházkové vzdálenosti žádné takové auto nestojí. Když bude nouze, určitě mi auto některý soused půjčí, ale nemělo by to být moc často. To už je systémovější si ten cement nechat dovézt ávií ze stavebnin. Ale to není moc operativní…
Chce to taky někdy vypadnout z Prahy. Už 10km od metra se ledacos má trochu jinak…

Jakub P

Článek je o Berlínu, diskuse o velkých městech. Že je to mimo velká města jinak je mi jasné, ale nevím, proč to motat do diskuse o situace ve městě a jejím řešení.

Petr

Přesně tak.
Onen berlínský vzor nelze brát vážně, protože ho není možné praktikovat úplně všude. Je mnoho obydlených míst, z nichž se do zaměstnání či na nákupy není zase tak snadné bez vlastního automobilu dostat.

Jakub P

Pokud bychom neměli nikdy nikde aplikovat nic, co nejde aplikovat všude, neposunem se nikdy nikam. Neměli bychom ani ta auta, protože jsou místa, kam nevyjedou a jiné dopravní prostředky, třeba lanovky, jo.

Tohle je zatím ve stádiu velmi odvážného návrhu pro Berlín. Nikdo zatím neříká, že to vůbec zkusej tam, natož jestli se to bude v případě úspěchu šířit do jiných měst.

Tvrdit, že je to blbost, protože to nebude fungovat na malé vesnici, je naprosto nesmyslné…

Zdeněk

Taková kravina ciklostezka místo obchvatu a to jako nikdo nic nevezme nákup ,děti, zboží ,nářadí….
Všichni pojedou na kole za jakehokov počasí Fak nesmysl světu vládnou hlupáci s další hlupáci jim tleskaj.

Mickey

Bydlím u hlavní silnice, kterou se každé ráno ženou vidláci do Prahy za prací. Když chce ráno člověk v klidu dospat, musím zavřít okno, protože je ten hluk z dopravy šílený. Překvapivě je nejlepší, když se vytvoří kolona a auta nejedou tak rychle, čímž nezpůsobují takový rámus. Ocenil bych, kdyby řidiči radši jeli souběžným vlakem nebo z kraje Prahy metrem a dopřáli mi klidný spánek a čistší vzduch v místě bydliště.

Diesel

Ono když zvolíte ještě na jedno volební období piráty na radnici v Praze tak možná zanedlouho budete moct pást i hady na Jižní spojce.

Mickey

A to mně přijde, že se pro motoristy dělá ještě víc než dřív (ale asi jen proto, že do toho moc vidím).

Roman Soudný

No já nevím, čmárání zbytečných cyklopiktogramů po silnicích a zužování pruhů kde jen to jde mi jako velký přínos pro motoristy nepřijde.

Jan

Piráti nemají v gesci dopravu, hady můžete pást maximálně na kousku nábřeží, ze které vyhnali v jednom směru auta. Zato třeba údržbu mostů máme více systematickou a nová lávka se stihla postavit během tohoto volebního období, Dvorecký most se také blíží do finále.

robert

Proč si pořád ti sobečtí autíčkáři nechtějí připustit, že prostor měst je omezený a nejsou tady sami? Fascinuje mě jejich mentalita. Do fronty na levné hadry se nepostaví, ale kilometrové kolony na silnici bez problémů vytvoří. Vyřešilo někdy jejich situaci to, že se zařadili do kolony a za dvě hodiny ujeli dva kilometry? To samé parkování. Proč si kupují auta, když neví, kam ho mají zaparkovat? Nikdo za toho člověka není povinen mu vyhradit parkovací místo. Nehledě na to, že ani pořádně parkovat neumí. V Brně na Lesnické ulici jsou ty pekáče k plotu připlácnuté tak, že není možné ani… Číst vice »

Jaaa

Ono sedět na zadku a kroutit kolečkem je strašně pohodlné. Nemusíte nic řešit. A proto si problémy nepřipouštíte. Stejně jako si je nepřipouštíte s chlastem, cigárama, uzeninama.

A obzvlášť, když to nejsou problémy vaše, ale někoho jiného. Vy jen tyjete (doslova).

A navíc polovina národa zřejmě nemá jinou formu seberealizace.

Avanti

Oba dva tady brečíte jako malé děti, přitom v této diskuzi mají být (údajně) jen dospělý lidé. Není vám hanba?
Brečením v diskuzi chcete něco vyřešit?
Jste buď extrémně zoufalí nebo odporně naivní, jinak si tu komedii nedovedu vysvětlit.

Diesel

Hlavně tedy Chocholoušek v Bohnicích by měl z nich radost. Otázka je jestli tyhle deti vědí kdo byl Chocholoušek.

robert

Divím se, že usmrkanec jako ty to jméno vůbec zná. 😀

robert

To se pleteš, panáčku. 🙂 Z textu totiž nějaké fňukání vůbec poznat není. Že ho tam vidíš, je tvůj osobní pohled, ale realita je zcela jiná. Zatím totiž vidím fňukat ty autíčkáře, kteří stráví hodiny v kolonách. Komentář nemá nic řešit, ostatně já ani na to nemám prostředky. Nebo tvůj komentář někdy něco vyřešil?
Jinak ty asi budeš nějaké malé dítě, jinak si tyhle soudy nedovedu vysvětlit. Neměl bys soudit ostatní podle sebe. Buď jsi extrémně zoufalý z těch kolon nebo odporně naivní, že ty kolony nějakým zázrakem zmizí. Jinak si tu tvoji komedii nedovedu vysvětlit.

Karl vB.

Nebo tvůj komentář někdy něco vyřešil?

robert

Moje komentáře nikdy neměly ambice něco řešit. Řešení problémů se neskrývá v komentářích. 😉

Karl vB.

Já jsem pouze zkopíroval tuto větu z tvého předchozího komentáře….. 🙂

robert

To jsem poznal. 😉 Ale když ti vadí moje komentáře, tak je prostě nečti a nereaguj na ně. 😉 Nicméně to byla regulérní otázka. Komentujeme totiž oba. Tak proč by zrovna můj komentář měl něco vyřešit?

mic

Návrh řešení: Každé parkovací místo v Praze bude vydraženo konkrétnímu motoristovi. Tím se odstraní jistá nespravedlnost. Např. já si své parkovací místo postavil za své a na svém pozemku. Nevidím důvod k dotování jiných motoristů obcí… Když si pořídím lokomotivu, taky si musím sám zajistit parkování. Když budu chtít složit na ulici materiál, musím zaplatit zábor. Proč bych měl auto odkládat na ulici bezplatně?

Avanti

Napodobuješ příspěvky jiných, ještě hloupě a nepovedeně, tak už máme jasno kdo je tady dítě. 😃 Máte prázdniny Robertíku, že jo? 😃 A paní učitelka by asi neměla radost z toho, jak se tady chováš 😃 Brečíš tady a pak říkáš, že nebrečíš, ale vlastně pořád brečíš. 😃 Ani nenapíšeš vlastní myšlenku, jen napodobíš jinou, no jestli ty nejsi nakonec ze zvláštní… 😃

robert

Neutekl jsi odněkud z ústavu, caparte? 😀 Tvoje myšlenka, navíc ještě hloupě podaná, se ti moc nepovedla.
Víš, nemám ve zvyku mrhat energií na nějaké sofistikované komentáře, které by nýmand jako ty ani nepochopil. Navíc používám tvoje slova, tak bys jim měl rozumět nejvíc, když je používáš sám. 🙂 Ale chápu, že se ti tvoje medicína nelíbí. 😛
Tak utíkej zpátky za vedoucím, jinak nedostaneš večeři ani bobříka odvahy. 😛
Máš k tématu ještě něco nebo budeš diskuzi plevelit rádoby odbornými psychologickými rozbory?

Avanti

Ty vole, vždyť moje medicína je nejlepší, odhalila jak jsi trapnej. 😃 A ještě to tady přiznáš, ty vole ty se mi snad zdáš… 😃 Docela se divím, že jsi napsal nýmand s tvrdým y, asi jsi ve zvláštní premiant, i to se holt stává…😃 Kdy si tady přestaneš hrát na inteligenta? 😃 To vy bolševici nejste a nikdy jste nebyli, nvm co tu pořád zkoušíš. 😃
P. S. Obhání od tématu ti vůbec nejde. 😉😃

robert

Ty se mi snad taky zdáš. 😀 Sám jsi tu svoji trapnost prozradil a ani nevíš jak. 😀 Takže jsem tě odhadl skvěle. Ale když tě baví hrát si na chytřejšího, než jsi, je to tvoje věc. Není v mém zájmu upozorňovat usmrkance jako ty, aby ze sebe nedělali trotla. 😀
Tvoje bolševická metoda nebyla nejlepší. Dokonce nebyla ani dobrá. Fakt nevím, co to tady zkoušíš a co si od toho slibuješ. 😀
PS: předstírání chytřejšího ti vůbec nejde. 😉 😀

Avanti

Ty se mi zdáš snad ještě víc! 😃
Jsi čím dál tím víc trapnej a ubohej, ještě si myslíš že umíš odhadnout lidi… Hele to fakt ne, ale snaha asi byla. 😃 A o jaké bolševické metodě to mluvíš? O té tvojí zřejmě, už se v tom ztrácíš. A co si tady od toho slibuješ ty? 😃 Slávu, děvky a bohatství? 😃
P. S. Pořád ti to nejde, škoda ale tak se snažíš že je mi tě až líto. 😞

robert

Nemusíš mě litovat. Ani já tě nelituju. Nýmandi si totiž moji lítost ani nezaslouží. Ale klidně pokračuj ve ztrapňování se. Bude to sice k ničemu, protože na to nejspíš zapomenu, ale aspoň tvoje chabá osobnost zaplesá, jak jsi mi to nandal. 😀

Marcipán

Já už jsem na to přišel! Jste kamarádi a děláte si z nás všech srandu, aspoň to tak teda vypadá. Tipuji, že jste oba ze stejného blázince, odkud jste buď utekli nebo vám bylo umožněno použít počítač. Vážně pánové, nechcete toho nechat? Oba dva píšete stejné nesmysly a děláte si jen ostudu!

robert

Klídek, nebo tě někdo sní. 🙂

Marcipán

Cizím lidem se vyká. Nicméně vás příspěvek mě nepřekvapil, vypovídá o vaší mdlé inteligenci a neslušnosti.
Jsem zvědav, s čím přijde váš kolega Avanti.

robert

Anonymním lidem na anonymní diskuzi s anonymními jmény tykám. 🙂 A za to, co jsi napsal, chceš po mně nějakou slušnost? 😀 To jsi měl, chlapče, začít jinak. Snad si nemyslíš, že si tenhle tvůj blábol nechám jen tak líbit, nebo ano? 😀

Avanti

Dobře kámo jen do něj, jen tady blbě moralizuje. 😃

Marcipán

První věta vašeho příspěvku potvrzuje to, co jsem tvrdil. Když k tomu přidám to vaše zuřivé tykání někomu, koho neznáte, jen protože je to anonym, je mi vás až líto. Musíte mít opravdu smutný život, když máte takovou neúctu k lidem. Přeji vám, ať se vám do života vrátí štěstí. A k té slušnosti: Já jsem na vás nebyl vulgární, ani jsem vám netykal, dokonce jsem i nepoužíval tak zákeřné komunikační fauly jako vy. Jednám s vámi ještě více slušně než si zasloužíte, ale zřejmě jsem tím udělal velkou chybu. Napsal jsem jen svůj názor, nic víc, nic míň. Na… Číst vice »

robert

Že patřím do blázince nebo že jsem z něj utekl, to ti přijde slušné? 😀 Proč nereaguješ věcně a konstruktivně? K čemu je tohle rozebírání osobnosti? Začal sis s tím sám a diskuze tím prostě trpí.

Avanti

Když se ti to naše povídání nelíbí tak ho nečti a konec, akorát nás otravuješ.

Marcipán

Jenom se ztrapňujete. Končím s vámi diskuzi, jak jsem zde již napsal.

robert

Nemusel jsi reagovat vůbec.

Petr

Umíte si představit, kdyby VŠICHNI majitelé osobních automobilů začali jezdit MHD ? A v Praze k tomu ?
Již dneska pražské MHD v některých denních časech praskají švy. A nejenom té pražské, ale v každém větším městě. O meziměstské dopravě ani nemluvě….
Jako by ti „zelení hysterici“ měli nějaké tunelové vidění a vůbec nevnímali složitost reality tohoto světa, této civilizace.

Jakub P

Jenže oni to reálně neudělaj. Rozhodně ne všichni a rozhodně ne najednou. Jestli se máme do města vejít, bude potřeba, aby jich to udělala významná část a reálně to těžko nastane jinak, než postupně. Takže bude i čas tu MHD adekvátně posilovat. A bude na to taky prostor – jednak díky chystaným novým tramvajovým tratím, které zajistí alternativu k nejpřetíženější trati Ječnou, která je dneska obrovský špunt, jednak díky tomu, že bude postupně ubývat aut (nebo jim bude ubírán prostor/čas na vytížených křižovatkách, aby MHD tolik nebrzdila. Ona stejná tramvaj se stejným řidičem může za den udělat klidně o jedno… Číst vice »

Karl vB.

„Doufám, že se dožiju doby, kdy automobilismus bude stejně populární jako neštovice.“
– Tak na tohle by byl Chocholoušek slabý kalibr.

robert

Nápodobně, Karle.

Karl vB.

Pokud někdo bydlí na venkově a nejbližší vlak v údolí, vede úplně jiným směrem, než sídlí váš zaměstnavatel, tak nic jiného, než auto nezbývá. A při nepravidelnostech v pracovní době tuplem.
Zdejší diskuse ukazuje, že výše uvedená situace je mimo chápání, několika málo účastníků zdejší diskuse.

robert

Mám za to, že pořád nevíš, o čem je řeč. O venkově určitě ne.
Ano, někteří účastníci diskuze situaci ve městech skutečně nechápou. Včetně tebe. To má za následek neutuchající kolony.

Max

Tenisky za nějaké pofidérní očkování, peníze za to, že budu jezdit MHD… Jsem zvědav, kde až ty levičácké experimenty s uplácením oveček skončí? A taky jaké nastane v Berlíně „znevýhodnění“ těch, co prostě chtějí používat (naprosto legálně) své vlastní auto.

Jandera

každý komunismus vždycky dojel na to, že mu došly peníze (těch kterým je předtím sebral)

Jan

Zajímavé že nyní dojíždí rozpočty radnic, které se udržovaly ziskové za vlád ODS, tedy nekomunistů, pouze prodejem obecních pozemků a nemovitostí (často taky pro známé, kupodivu pod tržní cenou). Nyní už není co provatizovat, tak se rozpočty musí sanovat jinými způsoby, ale to už vyjde na jinou politickou reprezentaci.

Diesel

Obávám se, že svět se v kravskou prdel obrací, nejen na poli dopravních experimentů. Historie starověkého Říma se bude opakovat v novodobém podání

robert

A obrací se zase nebo ještě pořád?

Jaaa

Aaaa, pravicový svazák má pocit, že Řím klekl z důvodu levicových experimentů? No to je gól. 😀

Avanti

Pravicový svazák? Proboha to může být opět jen levičácký blábol nějakého soudruha.

Jaaaa

Nj, chytrolínku, vůbec netušíme kdo to to byl Hegel a proč je tedy pan „Diesel“ označován za svazáka.

Tenhle váš komunismus naruby je opravdu velice úsměvný, svazáčku.

Avanti

Jaaaa není Jaaa… 😃 Takovej fake zkoušej na svoji mámu, ta tomu možná uvěří. 😃

Avanti

A ať už jsi kdokoliv, neber si prosím do huby Hegela, když evidentně nechápeš jeho učení. 😉 Na Vsž si asi nedával dostatečně pozor.

Jaaa

Aha, pán ani netuší, kdo byli svazáci a co je historická nutnost, odkud se vzala a co s tím mají ti svazáci společného. 😀

Avanti

Ale nejen že tuším, ale dokonce i vím!
Svazaci terorizovali naší rodinu 41 let, spousta z nás končila špatně, třeba i v uranových dolech! Nikdy jsme ty bolševický bláboly neznali a uznávat nebdueme! Ta tvoje výmluva na Hegela je tím pádem pro mne úplně mimo, vy bolševici zneužívate jeho myšlenky jak náckové Nietszcheho. 😉 Jednou uděláme poslední revoluci a vás bolševiky odsud jednou navždy vykopem, doufám, že to bude brzo, ty bolševická spodino. 😉
1948-1989 NIKDY NEZAPOMENEME NA VAŠE ZLOČINY!

já nejsem já

I předstírat jinou identitu se musí umět.

Jaaa

Nj, holt píšu jednou z mobilu a jednou z pc. 🙂

Avanti

Povídačky… 😃

urma

Mam rad tohle komunisticky fnukani ve stylu „ja jsem jinej“ , jako reditel Brecka v Pupendu. Jste stejne trapny jako pred sametem to jo, proto se k moci nastesti v nejblizsi dobe nedostanete. Tak cau, ty „jinej“ svazacku.

MaT

Vám přijde očkování proti COVID-19 jako „levičácký experiment“? Nebo co Vám na něm přijde „pofidérního“? Určitě mi to jako odborník na vakcinologii, imunologii, nebo aspoň obecnou medicínu dokážete vysvětlit – tak šup do toho, jsem jedno ucho…

Max

Vam opravdu prijde ockovani nekde na nadrazi odmenou za slibene tenisky normalni? A kdyby Vam nekdo jeste predloni rekl, ze se to bude u nas dit, nepovazoval byste ho za blazna? Na to snad nemusim byt vakcinolog, abych si prinejmensim poklepal na celo, Vy ucho.

Jakub P

Slíbené tenisky jsou úlet, ale na druhou stranu prkotina. Očkovací místo bez povinné registrace předem a v místě extrémně dobře dostupném hromadnou dopravou jako doplněk k těm běžným očkovacím centrům je rozhodně dobrej krok a bylo by dobře, kdyby jich bylo víc i v dalších městech, nebo mobilních. Zejména když se tam očkuje jednodávkovou vakcínou. Umožní to naočkovat i lidi, kteří se online zaregistrovat a pak dvakrát v termínu přijít nezvládnou, nebo je to pro ně odrazující. Nikdo nikoho nenutí to využít a tu frontu stát, komu to nevyhovuje, může v klidu využít klasická očkovací centra, kterých je daleko víc.… Číst vice »

Jan

Celkem normální mi to přijde. Za předpokladu že nechcete mít očkování povinné tak je na místě nějaká motivace lidí, aby si to teda nechali píchnout. Od jednoduššího cestování až po věcné soutěže pro mladé, kteří jsou málo proočkovaní. I když jim hrozí riziko nemoci nejméně tak jsou stále potřeba pro dotvoření kolektivní imunity a omezení vzniku nových mutací mezi nakaženými. Kromě toho někteří se očkovat nemohou ze zdravotních nebo věkových důvodů (děti), ale stejně potřebují být chráněni.

Karl vB.

A co až se ozvou ti „diskriminovaní“, kteří si museli roční síťovku koupit za své.

Jandera

… co přestat lidi k něčemu nutit? prostě nechť na to přijdou sami, co jim vyhovuje bez nějakých plánovačů a sociálních inženýrů…

robert

To nejde. Nejsou tady totiž sami. Sami lidi si těžko uvědomí, že by měli být solidární vůči ostatním obyvatelům města a využívat auto, v co nejmenší míře to jde. To jsem viděl včera v Praze na Jižní spojce. Dost lidí o uzavírkách ví. A co udělá řidič? Vleze do auta a jde ucpat Jižní spojku.

Jandera

nemáte pravdu, lidi jsou tu sami – ufoni mezi námi nebydlí, jen další lidi – a proto s vaším názorem bytostně nesouhlasím

robert

Nesouhlasit můžeš, ale to je tak všechno. 🙂

Leinad

Řešení ale je mýto za jízdu autem/poplatek za parkování, ne platit za nejízdu autem.

Karl vB.

Ano, všech 15 záchytných parkovišť na okraji velké Prahy, ze kterých můžete každých 10 minut jet metrem, S-Bahnem, nebo tramvají do centra denno-denně zeje prázdnotou a všichni se dobrovolně jak berani snaží hrát ruletu o parkovací místo na v centru.

Momo

Nevim kdy jste na jednom z P+R parkovist byl, ale vetsina z nich je jiz kolem 8 uplne plna. Ridici stoji frontu a cekaji az nekdo odjede aby mohli zaparkovat. Co ja vidim jako obrovsky problem je neprovazanost primestskych vlaku, primestskych autobusu. Ve vedlejsi vesnici je vlak. Bylo by skvele s nim jezditr do prace. Ale jak to udelat. MHD tam nejezdi, protoze vsechny streamy jsou smerem do Prahy, autem nemam kde zaparkovat. Kolo nemam kam ulozit atd. Leda jit 4 km pesky – coz je i pri me rychle chuzi 35 minut. Coz si proste pri dennim dojizdeni nemohu… Číst vice »

Karl vB.

Myslel jsem, že ten můj sarkasmus bude dostatečně průhledný.
Kolik že má Praha v současné době záchytných parkovišť? Já vím max. o třech.

Jakub P

No je jich 16 (pokud počítáme Zličín 1 a 2, ČM 1 a 2, atd. vždycky za jedno), takže se ten sarkasmus fakt krásně „trefil“…

Karl vB.

Kouzlo nechtěného. 🙂 To se holt občas stane.
Tou poznámkou, která mi tak pěkně nevyšla, jsem chtěl nadhodit, že pokud bude cenově přijatelná nabídka na pohodlné odstavení auta na okraji a další jízdu do města s MHD, tak podstatná část řidičů jí ráda využije, než aby si denně ničila nervy v ucpaném městě. Pokud ovšem je odstavných parkovišť málo a ta, co existují, jsou už v 8 hodin ráno plná, tak vlastně alternativní nabídka neexistuje.

Jakub P

Jenže je taky potřeba si uvědomit, že i ta odstavná parkoviště na kraji města jsou pro město sakra velká finanční zátěž. A auta na ně svým množstvím dělají problémy na příjezdech do města. Mít je pro všechny je jen o chlup míň nereálný, než mít pro všechny ty auta kapacitu uvnitř města… Jo, je potřeba aby byly, ale nemůžem se tvářit, že máme na to, abychom z toho udělali řešení pro všechny. Reálný řešení je až to, že se většina těch aut k městu ani nepřiblíží. Buď zůstane u nejbližší (větší) vlakový zastávky (a rozhodně ne zadarmo, protože to parkoviště… Číst vice »

Karl vB.

Hm, takže pozitivní řešení problému alternativní pobídkou k oboustranně výhodné změně pro řidiče i město není pro vás přijatelné řešení, pouze restrikce. Tak to si myslím, že v Česku fungovat nebude. To v tom zadluženém Berlíně alespoň formálně nabídli těch 1100 Eur ročně.

Jakub P

Jak jsem se snažil vysvětlit, P+R ve městě pro všechny dojíždějící by nebyly žádné řešení problému, jen jeho nepříliš významné zmírnění. S cenovkou, na kterou město nikdy nemůže mít…
To je ten problém. Kdyby to něco opravdu řešilo a dalo se to z městského rozpočtu zaplatit, byl bych pro.

Jenže to není reálné, reálně to může vyřešit jen malou část problému a tedy je naivní na to spoléhat jako na celkové řešení a investovat do toho víc, než odpovídá tomu, kolik problému to řeší.

basteilubbe

Nikdo nikoho nenutí. Navíc vám asi uniká, že vaším „sociálním inženýringem“ v bledě modrém je dosavadní desítky let trvající masivní podpora automobilizace na úkor všech ostatních druhů dopravy.

Jandera

máte recht u nás na vsi se bez auta nehnete… mhd tu neexistuje

robert

U nás taky ne, ale o vesnicích, kde je toho prostoru více než v takové Balbínově ulici v Praze, vůbec řeč není a o omezení se nikdo ani nebaví. Ono ani není co omezovat, když tam těch aut tolik nejezdí. Nebo snad nějakými vesnicemi vede tak vytížená silnice typu Jižní spojka?

Jakub P

Plánovači a sociální inženýři bohužel desítky let staví města tak, aby byla co nejpohodlnější pro jízdu autem na úkor všeho ostatního. Konečně si víc a víc lidí uvědomuje, že tento experiment se extrémně nevydařil, ale jo, na dostání se z toho průšvihu, kam města zavedl, budou muset zase zapracovat plánovači a sociální inženýři. ¨ Tak to už bývá, že kde je prostor velmi omezený, což ve městech je, musí se jeho využití pečlivě plánovat a prostor mu co nejlépe uzpůsobit… Ono stavět bez plánování předem, včetně představy toho, jak se v tom bude žít, se nedá moc postavit ani dětský… Číst vice »

p.ondras

Tady se v Praze kvůli každému lenochovi, co musí sám sedět v autě, aby se chudák dostal do práce, nehneme. K tomu náplavy ze středních Čech zaplňují parkoviště na sídlištích, protože si koupili domeček za Prahou a teď nám tu smrdí jejich vozidla. Zlatej Berlín…

Jaaa

To je jak prosit zloděje, aby nekradl, že to není hezké. 😀

medvěd

Ono je to hezký, ale………… lidi zpohodlněli. Navíc se jich spousta nacpala do tzv. satelitů poblíž velkých měst. Tam nemají jen 1 auto na domácnost. Města řvou, že doplácí na nával lidí do měst, což platí ze svého i těm, co v městě nebydlí a platí daně jinam. MHD by měla mít přednost a vyhrazených pruhů je málo.

ušatá

Že by konečně ekonomika a zdravý rozum začaly vítězit? Jen ještě konečně tu ekonomiku po pravdě spočítat pro kamiony, nákladní silniční dopravu a a autobusy. A hned bude jasná i koncepce dopravy. Z toho by ale u nás řadu dopravních „specialistů“ dostala mrtvici.

Diesel

Tak ty to budeš mít v tý škebli taky dobře hozený.

BND 30

Tak hlavně aby ve státní tiskárně cenin nedošel inkoust nebo toner, to by byl teprve průšvih…

Halamus

Když dojde, nakoupí se za natištěné peníze.

Blume

ja jsem pro. nebudu muset jezdit na sichty do fabriky a jeste budu mit 200e navic. kde se ma prihlasit?

Karl vB.

Čtěte pozorně, je to 1.100 EUR ročně, ne měsíčně.

Tomáš Gottschalk

Odkud se pořád berou takoví kreténi?

Avanti

Odtamtud co ty, odkud jsi?

ušatá

Co je na tom špatného? Pravda bolí?

Jandera

ubožáci, kteří mají vlastní život tak mizernej, že si to chtějí kompenzovat omezováním těch druhých, těch bylo vždycky něurekom

Jakub P

Jj, bohužel. Často se projevujou třeba zbytečným ježděním auty po městě, kde bezohledně zabíraj naprosto nepřiměřený množství prostoru, způsobujou hluk a znečištění…

Jandera

škoda, že nemáte kompetenci na to posoudit, které ježdění je „ZBYTEČNÉ“ a které už ne… to by se vám asi líbilo..co? ………..ne, k věci – pokud tím „ježděním poměstě“ myslíte Prahu a krajské metropole, tak snad jo ale realita je taková že u nás na dzedzině si autem zajedu kdy chci, kam chci, bez problému zaparkuju taktéž kde chci a kdy potřebuju (jo a bezplatně…místa je pořád dost) auta tu máme všichni – do jednoho mnozí i dvě i tři a tak to i zůstane..

Jakub P

Ja zadny posuzovani nechci, natoz abych to delal sam, ja jen chci, aby auta dostavala ve mestech prostor umernej svymu vyznamu a ne daleko vetsi. Aby nemohla efektivnejsi dopravni prostredky tak blokovat jako dnes. To by mi uplne stacilo (ze by pak v autech zustali jen ti, kdo k tomu budou mit padnej duvod, by byl prirozenej dusledek takovyho stavu, ne neco kymkoli vymahanyho) Clanek je o Berline a pisu o mestech. Ze je to na vesnicich s prostorovymi omezenimi jinak je samozrejmy. Ne, ze by se tam taky nedaly nektere jizdy autem nahradit jinymi dopravnimi prostredky a ne, ze… Číst vice »

Halamus

Kreténi existovalo vždy a mám za to, že jich je v populaci stále stejné procento. V pravěku by je ukamenovali nebo snědli, dneska se realizují v politice, kvůli jiným kreténům, co je volí.

Pražec

Tohle je šílenost, kdo to má platit?
Smysluplnější by ale bylo něco podobného použít v případě parkovacích míst. Třeba v Praze je jich většinou míň než bytových jednotek. Kdyby se ale zvýšil roční poplatek za parkování, vybrané peníze by mohl dostat ti, kdo se vzdají nároku na parkování v zóně. Což by bylo rozumnější, než to vázat na vlastnictví – on je totiž často rozdíl mezi vlastníkem, provozovatelem a skutečným uživatelem vozidla.

Karl vB.

Vzhledem ke složení berlínské vlády podobné návrhy nepřekvapují. Berlín se topí v dluzích, které jsou sanovány ostatními nezadluženými spolkovými zeměmi.
Takže to je jako ze Švejka: „To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou“.

Petr

V Praze by spíše měli v ceně parkovného zohlednit velikost auta, hlavně délku. Při podélném parkování velká auta zaberou více místa a přitom platí stejně.

Jan

A co takhle jen platit obvyklou tržní cenu za ten zábor/parkování? To by pak rázem aut ubylo, protože lidi nechtějí platit soukromé parkoviště, ale dotované sociální místo na svoji plechovku jim samozřejmě vůbec nevadí.

Jaaa

Problémem jsou jaksi obě složky: Zábor a degradace prostoru parkujícími auty i zábor a degradace prostoru pohybujícími se auty.

Zrzek

Nedávno jsem sem psal, že rychlost jízdy na kole a autem je v Berlíně stejná, stejně stojíte spolu na všech semaforech. Jak to chtějí zatraktivnit, když se i na tom kole musím věčně rozjíždět. Nešlo o nějaké boční ulice, ale jednu z hlavních tepen centra. Kecy by jím šli, ale realita je někde jinde.

Roman Soudný

„Jisté je, že řízení automobilu musí být méně atraktivní ve srovnání s chůzí, jízdou na kole a místní a dálkovou hromadnou dopravou.“

Tahle věta mě vážně baví. Když neumí VHD zatraktivnit přirozeně, tak to holt protlačí přes daně a dotace. Komfort cestujících to nezlepší a připíšou si další vítězství v boji proti mobilitě obyvatel. Možná by těch 66 milionů euro měli použít na zlepšení způsobů dopravy které preferují.

Jakub P

To právě ten návrh sleduje. Jestli něco snižuje atraktivitu těch pro město efektivnějších způsobů dopravy, je to zejména přebytek aut v ulicích… Tam, kde je aut v ulicích minimum, protože je používaj jen ti, kdo k tomu maj vážnej důvod, se chodí, jezdí na kole i jezdí MHD daleko líp. Co je zajímavé je, že v takových městech se pak i velmi dobře jezdí v autech (těm, kteří v nich zůstanou)… Většinou sice musej oproti těm ostatním prostředkům oklikama a delšíma cestama, musej jim často dávat přednost, případně se na části úseků přizpůsobit jejich rychlosti, ale to je víc než… Číst vice »

Filip Jirsák

Dopad minulosti, kdy se automobilová doprava mohutně dotovala, nejde změnit lusknutím prstu. Když třeba omezíte počet parkovacích míst nebo je zdražíte, spousta lidí na to nadává, že pak není kde parkovat. Tak proč nezkusit opačnou cestu a místo omezování nabídky neomezit poptávku?
Omezení automobilové dopravy mobilitu obyvatelstva naopak zvyšuje.

Roman Soudný

Jak přesně ubrání možností přepravy zvyšuje mobilitu obyvatelstva? To mě upřímně zajímá.

Filip Jirsák

Ubrání možností přepravy nijak. Ale zvýšení možností přepravy mobilitu zvyšuje. A omezením automobilové dopravy se možnosti přepravy zvyšují, protože automobilová doprava je ta nejméně efektivní – takže ušetřené zdroje lze využít pro větší nabídku dopravy.

Roman Soudný

Krásně si protiřečíte, ale stále jste neodpověděl.

Jakub P

Neprotiřečí si. Za každej tisíc lidí, který nějakým ucpaným uzlem neprojedou autem, tudy může za stejnej čas projet sedm tisíc lidí na kole, deset tisíc lidí projít pěšky, nebo deset tisíc lidí projet MHD…
A narozdíl od aut k tomu nepotřebujou řidičák, kterej část lidí kvůli věku nebo zdravotním problémům mít nemůže. Proto omezení nadbytku aut možnosti mobility ve městě zvyšuje.

Filip Jirsák

Na kterou vaši otázku jsem vám neodpověděl?

Karl vB.

To by ta vámi myšlená alternativa musela mít volnou kapacitu na absorbci těch, kteří se k tomuto kroku nechají přesvědčit.
Báječně by se to jistě dalo aplikovat např. na příměstskou dopravu v Praze, že? Tam nestačí kapacita tratí už teď.

Jaaa

A proto je potřeba stavět železnice, že?

Dálniční okruh je, Blanka je, ale kde je nějaká nová trať?

Karl vB.

No, Berlín má okolo sebe jednu okružní trať.
https://infrastruct.wordpress.com/tag/berliner-aussenring/#jp-carousel-6320
Co má Praha víme všichni a co bude mít, to vy, jako zaměstnanec SŽ víte lépe, než my a můžete nás s tím seznámit.

Jaaa

No, já bych vám to napsal, zvlášť vzhledem k nastupující krizi státních financí, ale to by se vám asi nelíbilo.

Filip Jirsák

Kapacita silnic v Praze pro IAD stačí? Pokud ano, proč si neustále někdo stěžuje na zácpy a že nemá kde parkovat. Pokud nestačí – pak tedy potřebujeme tak jako tak posílit dopravní infrastrukturu. Pak je na místě přemýšlet o tom, zda budeme investovat do toho nejméně efektivního (nebo chcete-li nejdražšího) způsobu dopravy, kterým je IAD, nebo jestli nezvolíme nějaké levnější způsoby dopravy – hromadnou dopravu (železnici, metro, tramvaje, trolejbusy, autobusy), cyklodopravu, pěší dopravu.

Jan Pytela

Z pohledu teorie je v zásadě jedno, jestli jedné straně přidám nebo druhé uberu.

„zatraktivnit VHD přirozeně“ není nic jiného než vyšší investice (výdaje). Cash transfer mířený „proti autům“ je naprosto ekvivalentní.

Roman Soudný

Jedno to není. Když investujete do veřejné dopravy, tak ji tím vylepšíte. Ale pokud pouze zaplatíte aby lidé neměli auto, veřejná doprava zůstane na stejné úrovni s potřebou investice kvůli zvýšené poptávce. Na peníze to sice vyjde stejně, ale získaná hodnota je -1. Není to hra s nulovým součtem ale vězňovo dilema.

Filip Jirsák

Jenže do automobilové dopravy se investovalo tolik, že není možné poměrově to samé investovat do ostatních způsobů dopravy – to už by se z veřejných peněz nejspíš neplatilo nic jiného, než jenom doprava. Mimochodem, i pouhým omezením automobilové dopravy se veřejná doprava zlepší – a to podstatně. Třeba v Praze je podle mne vážným problémem veřejné dopravy nespolehlivost daná tím, že vozidla hromadné dopravy stojí v zácpách vyvolaných individuální automobilovou dopravou. Když se IAD omezí, omezí se zácpy, VHD bude spolehlivější – to je výrazné plus. Navíc stání v kolonách jsou jen náklady. Když nebude autobus stát v kolonách, zvládne… Číst vice »

Sporak

a ten druhý řidič nebude mít co žrát

Jaaa

Při dnešním nedostatku řidičů? 😀

Jste absurdní.

Jakub P

Nebojte, linka, kterou by mohl posilit, by se urcite nasla.

Pzag

Takže 119 na letiště bude po Evropské lítat 90 a na konečné nebude mít pauzu, aby toho víc stihl jo? A jízdní řády nebudou taky? Tomuhle věříte?

Jakub P

Podceňujete (nebo ignorujete) sílu negativního vlivu přemnožených aut na ostatní typy dopravy. Už jenom zmizení podstatné části aut ostatní dorpavu vylepší, i bez dalších investic do ní.

Naopak když přemnožená auta ponecháte, ani to zvýšení peněz do ostatních druhů dopravy vám nic moc nepřinese, protože prostorová roztahovačnost aut vám účinnost těch investic jinam silně sníží.

jva

Stačí se podívat v Praze na Palackého náměstí, Anděla, Palmovku; v Brně na hlavák či Českou – tam už je MHD tak hustá, že zdržuje sama sebe (přičemž s výjímkou Palackého nám. se jedná o koridory, kde jiná doprava – kromě motajících se chodců a cyklistů – není). Takže jak tu MHD posílit, aby se do ní vešli „polepšení autíčkáři“, aniž by se musely zabírat další koridory (cemuž se pro auta vehementně bráníme)…

Jakub P

To, ze nejsou auta primo v tech uzlech neznamena, ze nemuzou silne snizovat kapacitu vyjezdu z nej o kousek dal. U toho Andela je krizeni s velmi vytizenym Smichovskym okruhem hned na 3 ze 4 trati, co odtud vedou.

Jakub P

Co se týče těch dalších koridorů, jde o to, že hodinová kapacita 2,5 metru širokého pruhu je u kol proti autům sedminásobná, u MHD nebo chůze dokonce zhruba desetinásobná. Kdekoli je tedy víc pruhů pro auta vedle sebe, jde kapacita komunikace ve stejném prostoru násobně zvýšit tím, že aspoň jeden z nich autům seberete a vyhradíte ho pro ostatní. A platí to i když máte dvě rovnoběžné ulice – nechte autům jen jednu a ta druhá vám kapacitu obou dohromady zase silně zvedne. Kde ani to nejde, je řešením pro zvýšení kapacity snížení rychlosti aut – zaprvé mohou krokem jet… Číst vice »

Jan

V Brně chybí metro a v Praze není Anděl nebo Palačák nejvíce vytíženým místem. I tak se dají zavést tratě, které zhustí síť, takže celkově projede více spojů. To už se v Praze chystá, trať přes Václavák a kolem hlavního náraží, výhledově přes Příkopy.

Vojtěch Hrabal

Co podle vás znamená „přirozeně“? Co kdyby se třeba v Praze na Pavláku dala absolutní přednost tramvají, maximalizovala se propustnost a frekvence spojů? Co kdyby se v Budějovický protáhla tramvajová trať z Pankráce až na Budějovickou? Co kdyby se v Písečný, Prosecký a Spojovací vyhradil vyhrazený jízdní pruh pro autobusy? Co Toto by nepochybně veřejnou dopravu zatraktivnilo. Bylo by to podle vás „přirozené“ zatraktivnění?

Když někomu dáte peníze na tramvajenku, fakticky tramvajenku zdarma, případně jízdní e-kolo zdarma, tak to podle vás je je přirozené nebo nepřirozené zatraktivnění?

Roman Soudný

Přirozeně znamená, že VHD uděláte lepší než je teď.

Jaaa

A to můžu třeba tím, že mu vyhradím pruh.

Roman Soudný

Klidně, s tím nemám problém. Ale to by ho potom řidiči museli používat. Třeba na Plzeňské jezdí autobusy zcela nesmyslně v jednom štrůdlu s auty a přitom mají vedle krásný tramvajový pás. Nebo jsou pro jistotu vedle sebe tramvajový pás, bus pruh a jeden zúžený pro auta.

Vojtěch Hrabal

Jak bylo výše naznačeno, tak to je možné. Podobným způsobem je možné udělat lepší i jízdu na kole. Jsem rád, že se shodneme v tom, že omezování automobilů v Praze je přirozené.

ušatá

Ty peníze v současné době mizí právě ve zbytné a škodlivé silniční dopravě. Takže tímto opatřením se to nejen sníží, ale zvýší využití veřejné dopravy a tím se může i ta vylepšit, protože na ni zbude více a a sníží se škody z dopravy silniční. Ta navíc nikde si na sebe nevydělá a nezaplatí, co skutečně stojí. A tady jde v prvé řadě o dopady do zdraví, prostředí, ale i na investice a jejich udržování. Než to ale zejména u nás řada lidí pochopí, tak asi uplyne ještě mnoho let a svět okolo bude také už podstatně dál.

jva

A dotace na „nezbytnou“ veřejnou dopravu se berou kde? Právě ze zdanění té „zbytné“…

Jakub P

Problem je, ze ani to zdaneni IAD nepokryje potrebnou infrastrukturu pro ni a skody, ktere zpusobuje. Nemluve o tom, ze se diky rozpoctovymu urceni dani ztraci v rozpoctu statu a nedostane se ke krajum a obcim, ktery maj velkou cast tech vydaju za infrastrukturu a dopravu na hrbu. Z pohledu mesta je jizda autem jednoznacne ztrata a kazdej, kdo z auta „presedne“ do neceho jinyho znamena pro mesto usporu nebo dokonce zisk.

Jan

Ano, jisté řešení se nabízí, ale je asi příliš revoluční: privatizace všech silnic a parkoavcích míst, mýto na mosty a tunely. Myslím, že by dost řidičů ubylo, kdyby měli najednou platit pouze čistě tržní cenu za to co projedou a kde si svoje auto odloží.

Jaaa

Privatizace opravdu není nutná a asi by nic nevyřešila – silnice by se staly tak vzácným statkem, že by bylo možné dojit nesmyslné částky, a totálně by to přiškrtilo ekonomiku.

Spíš je potřeba začít uvažovat celkové dopady.

Jakub P

To by mi přišlo jako vylévání dítěte s vaničkou. Jsou a asi vždycky budou úkoly, na které je auto o hodně vhodnější než ostatní dopravní prostředky. Problém nejsou auta jako taková, problém je jejich počet a jejich šílené nadužívání. Je jich řádově míň, než jsou propagátoři automobilismu ve městech přesvědčeni, ale to neznamená, že nejsou vůbec. Je spousta měst, která to dokázala vyřešit daleko méně drastickejma opatřeníma – konzistentní a bezpečnou infrastrukturou pro bezmotorovou dopravu, vyhrazenými pruhy a předností na křižovatkách, silným snížením rychlostí a úpravami ulic tak, aby jejich charakter té nižší rychlosti odpovídal, netvořením zkratek pro auta a… Číst vice »

Rudolf Tuček

Když jedu za máti na druhý konec Prahy tak zažívám dilema jestli jet autem půl hodiny nebo MHD hodinu tak jedu MHD protože v cíli nezaparkuju. Nebo když jedu do práce a 12km jedu mhd 3/4hodiny.

Vojtěch Hrabal

Čas potřebný na nalezení parkovacího místa a čas potřebný k docházce od auta k domu započítáváte do délky cesty?

Rejpal

Dnes jsem měl to štěstí, že jsem si mohl vyzkoušet stejnou cestu tam autem a zpět MHD v poměrně ne příliš atraktivní relaci, která začínala v místě obsluhované pražskou příměstskou linkou 381 a končila v místě obsluhovaném linkou 373. První byla cesta autem, bez hledání parkovacího místa, tedy z garáže k cílovému dostaetčně dimenzovanému parkovišti. 6:52 – 7:43, tedy 51 minut. Zpátky byla cesta MHD se třemi přestupy, během nichž jsem si stačil nakoupit potraviny na oběd a na svačinu. 8:18 – 9:09 + 1 minuta chůze k domu, tedy 52 minut. MHD prohrálo, cesta autem byla přes celou Prahu,… Číst vice »

Rejpal

Nebyla to linka 381, ale 318.

dub

to je málo, dochází jim snad peníze?
v Německu bych nečekal takovou almužnu.

Cargo

Německo už není tím Německem, hodně lidí spolyká dávky. Ty zrovna nejsou malé.

Jiří Kocurek

Tak hromadu peněz nahnali do šrotovného, ale to už je dávno. Elektřinu mají nejdražší v evropě a razí všude možně elektrodopravu, to taky spolyká hodně peněz.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

A ti, co si přišli pro sociální dávky několikrát, se jistě rádi zbaví jednoho auta několikrát.

Zrzek

Jo víte kolik je stojí hosté, které pozvala makrela v roce 2015? Oficiálně se to neříká, protože by to bylo pomalu na převrat.

Gwann

hele, ty jeden mysliteli, zkus chvíli používat to co máš mezi vlasy a krkem k přemýšlení…

položím otázku: co aktuálně nejvíc brzdí naší ekonomiku?

až správně odpovis, možná taky pochopíš, o co se snažila. krom toho, že jako dcera pastora má pravděpodobně v sobě křesťanský soucit (a ne tu nenávist sirenou naší katolickou cirkvi a jejími čelnými veleknezi, farizeji a seduceji)

nakolik se to povedlo, to už je na diskuzi. chyby nepochybně byly a nebyla jediná.

Lech Malý

Jo, katolíci upálili Husa a Koniáš pálil knihy, navíc byli s Habsburkama, a pod těma jsme čtyři sta let úpěli. Tomu asi nemá cenu oponovat.

Petr

Pro tyto lidi jsou pocity důležitější než fakta. Pocit, že pomohla příchozím lidem, je pro ni důležitější než fakt co to udělá s kriminalitou, ekonomikou a dostupnosti bydlení.

Jaaa

To, že někomu pomůžete a zachráníte život, není pocit, ale fakt.

Bez života můžete ekonomiku a dostupnost bydlení zahodit, nedávají totiž smysl. Nemyslíte?

Thijs

je neuvěřitelné, že 6 let staré události, které většina z nás zažila na vlastní oči a uši v době dospělosti, se dočkají dezinterpretace. Merkel řekla slova o přijetí až tehdy, když Budapešť úpěla pod tíhou migrantů. A proč zrovna v roce 2015? Kdy vstoupilo Rusko do války v Sýrii (aktivně, pasivně tam je po celou dobu vlády klanu Assadů)? V roce 2015. Kdo kupoval rozum v apatyce, dovede si spočítat, že jedna a jedna jsou dvě a tedy kdo vlastně zapříčinil tu migrační krizi, kdo na nákupu nebyl, bude blábolit o tom, že „makrela zvala“…. byť to je tedy už… Číst vice »

Zrzek

Tak kdyby každá německá rodina měla tolik co dostane rodina uprchlíků a požadavky na vybavení bytů pro ně asi by jste mluvili jinak. Jedno takové nařízení od úřadu jsem četl, přímo je v něm stanoveno, že pronajímatel nemůže vybavit byt pračkou jakou chce, ale musí to a tou značkou. A víte co je nejlepší, že plno uprchlíků, kteří tam přišli nemají zájem o práci, jen natahují ruku a ti co chtějí pracovat jsou v menšině. Potkáváme se s nimi prakticky každý týden. Mám známé ze Sýrie, Iráku a je mi jedno odkud pochází nebo jak jsou barevní.

Jaaa

Nahraďte si v předchozím příspěvku slovo „uprchík“ slovem „cikán“; a myslím, že je jasné, o co jde.

Prostě jen staré dobré rasistické urban legend zkazky.

Jaaa

Ano, viz současné trapné aktivity Lukašenka směrem k Litvě, kdy vozí uprchlíky do Běloruska letadlem a pak je posílá přes hranici.

Uprchlická krize je přímý a zamýšlený důsledek našeho „nejlepšího kamaráda“ Ruska.

None

Český člověk by ještě před zavedením přišel na to, jak dostat peníze a jezdit dál autem.

Karensky

No stejně v rodině bývá vše psáno na jednoho…. Tím pádem ostatní dosáhnou na podobné pobídky…. A jeden má holt Peška a na sebe napsané dvě nebo tři auta😂

Sporak

tak zrovna v Praze úředníci radí přepsat druhé auto na jiného člena domácnosti, aby měl modrou kartu taky za směšnou základní cenu

Avanti

Český člověk by z toho pro sebe vyrazil rovnou nové auto a příspěvek na stavbu garáže (pokud by ji dotyčný neměl).

Petr

Když to řeknou v cizině, tak je to objev. A u nás je pořád považovaná za sociální dopravu VHD, což už dávno není pravda.

noerf

Záleží jak se to vezme. Ekonomicky je VHD sociální doprava, protože je většinou dotovaná mimo několika železničních spojů a autobusových spojů mimo regionální.
Otázkou pak zůstává, pokud jsme díky slevám nahnali do VHD studenty a důchodce, jestli jsme také nevyhnali plně platící cestující.
A bohužel přístup objednatelů je takový, že to dostanou nějací dopravci za nějakou cenu a prostor pro trh bývá minimální, i když určitá část segmentu dopravy by šla řešit mimo objednatele a diskuze nebo nabídka, aby si dopravci řekli o trasy bez objednávky reálně neexistuje.

Filip Jirsák

IAD je také dotovaná, akorát to není vidět na první pohled.

Sporak

a ty dotace asi platí cyklisti, ne

Avanti

To je ale problém, kolik je těch „pohledů“ zapotřebí? Tři? Devět? Víc?!
Je snad samozřejmostí aby byla taková důležitá věc vidět na „první pohled“.

Jaaa

Aha, pán nezná význam pojmu „první pohled“.

Stačí ten druhý, podrobnější, víme?

ušatá

Hlavně se o tom nesmí mluvit, dokazovat to a nabízet jiná řešení. To by byl konec kšeftů i současného pojetí ekonomiky. Protož pro mnohé je život a zdraví druhých až na posledním místě. Nakonec ta epidemie to dokázala dostatečně, jaké je u řady lidé zvrhlé uvažování.

noerf

V případě elektromobilů a hybridů ano. V příadě benzínových a naftových vozů nikoliv, protože pořízení aut platí majitel, provoz provozovatel (obyvykle stejná osoba), náklady na výstavbu a údržbu infrastruktury jdou ze spotřební daně na pohoné hmoty, mýta. K tomu se nepočítá DpH za pohonné hmoty a služby v dopravě, na druhou stranu lze na opravy a výstavbu sítí získat dotace. Spíše je to o tom, že na efektivní věci uvaluje stát, EU takové daně, aby se přestali používat, naopak podporuje takové věci, kde je segment, který přímo má nízké emise, ale reálně při výrobě a likvidaci zařízení budou mnžství škodlivin… Číst vice »

Jaaa

„náklady na výstavbu a údržbu infrastruktury jdou ze spotřební daně na pohoné hmoty, mýta“
– Ne.
“ provoz provozovatel “
– A škody platí postižení. Až je bude platit taky provozovatel, tak se můžeme bavit.

Petr

Už jen to kolik platíte za záběr veřejného prostranství, při odložení automobilu.

Rejpal

Není to mnoho. Nicméně většina osobních vozidel ve větších městech ze všech daní není schopna uhradit ani náklady na parkovací místo, které je jim poskytováno jako sociální služba zdarma. Natož aby se platilo jako za zábor (tedy včetně zohlednění faktu, že se jedná o veřejný prostor, který by mohl být využitý jiným, méně individuálním způsobem).

Petr

Bohužel, je to tak. Je škoda, že už se zrušilo trvalé umístění vozidla, protože 90% času je většina automobilů v klidu .Mělo by platit, nemáš pozemek, nebo garáž, budeš platit za parkování na veřejné komunikaci.

ušatá

VHD je nutnost i ekonomicky, protože se doprava jako celek, a zejména silniční, dostala na takové náklady a škody, že se s tím musí něco dělat. A jediným řešením je dostat co nejvíce lidí a nákladů na koleje ze silnic. A také i snížit dopravní potřeby a požadavky – čili nevozit zbytečně zboží z jednoho konce světa na druhý, zajistit co největší soběstačnost apod.

noerf

Teoreticky: Kolik lidí na zahrádce pěstuje zeleninu a ovocem, které mají nacelý rok? Jdete do sousední vesnice pro mléko k člověku co má krávy, nebo mléko kupojete v supermarketu (teda pokud se tomu dá říkát mléko)?

Jakub P

Ono to ani nutne nemusi byt vzdycky na koleje (pokud nejde o hodne silne dopravni proudy, tam koleje jednoznacne jo) hodne pomuze i prechod z aut na cokoli prostorove uspornejsiho (autobusy, kola, chuze) v ramci tech silnic.

Petr

A přesto je pro spoustu obyvatel výhodnější použít IAD a to nejen z důvodů ekonomických, ale i proto, že když VHD potřebují, tak zrovna nejede. Proto pokud si chtějí zajistit obživu, nebo se dostat k lékaři, případně zakoupit potraviny, nic jiného jim nezbývá a navíc je to pro ně ekonomicky výhodné.

Jakub P

To je právě špatně, když je ekonomicky výhodná ta volba, která má největší negativní dopady na okolí…

Petr

Nehodnotím, zda je to dobře, nebo špatně, jen tvrdím, že „Socka“, už není VHD, ale IAD.

Rejpal

S tím nelze nesouhlasit.
Jak už rok na home-office nemám Lítačku, tak při výjimečných cestách po Praze používám IAD ve spojení s chůzí (do míst, kde je složité se dostat nebo zaparkovat). Sice „svůj“ vůz parkuji na „svém“ pozemku, ale namísto MHD ho používám právě proto, že MHD je pro mně moc drahá. Těch ušetřených 72 korun za lístek mi za tu o 5 minut delší cestu stojí.

V. K.

Žiju bez auta už dlouho a nijak mi nechybí. Ušetřím peníze i starosti. Na těch pár cest, kam se jede veřejnou dopravou špatně si vezmu taxík a mám klid.

frost

Děkuji za informaci.Jinak bych dnes neusnul.Co konkrétního jste nám tím chtěl sdělit?

Jaaa

Že žít bez auta je naprosto normální a žádná katastrofa, jak tady opakovaně freneticky líčíte.

mauriicio

Děkuji, už jsem si myslel že si nikdo neuvědomuje, že všichni lidé jsou stejní, mají stejné potřeby a pokud něco zvládne jeden tak to tak můžou dělat všichni a pořád.

Připomíná mi to tu rodinu, co žije bez peněz, nic nepotřebuje, bydlí v opuštěném domě a jí zbytky darované restauracemi a prohlašuje, že je možné žít bez civilizace, peněz a dalších výdobytků.

Už zapomínají dodat, že v určitém množství lidí by konkurence přerostla nabídku, a všichni takto žijící by se „Vydarvinovali“ z historie.

Jiří Kocurek

A jéje. Pak stačí někomu dát 100 € ročně, aby vedl registraci, přičemž každý získá podíl ve firmě v hodnotě svého vozu.

Němci nejsou tak blbí, aby na to nepřišli.