Netěsnící toaleta Boeingu 767 způsobila problémy u letu z Prahy do New Yorku
Boeing 767-300společnosti Delta Air Lines přistává v Praze. Foto: Letiště Praha
Piloti se připravovali na nouzové přistání, nakonec pokračovali až do New Yorku v nižší letové hladině.
Dotaz od blbce – jak se podařilo mít na neplánovaný zbytek letu takhle nízko dostatek paliva?
Už jsem se lekl, že SW létá do USA a ona to Delta.
Určitě bych upravil to, že se piloti připravovali na nouzové přistání – o to se určitě nejednalo. Je to bezpečnostní přistání. Nouzové přistání znamená teď hned musím na zem – vysazení obou motorů, neuhasitelný požár apod. V tomhle případě Delty letadlo dále letí a pouze má technický problém, který bezprostředně neohrožuje bezpečnost letu a schopnost toho letadla samotného letět.
To mi připomnělo nehodu letu BA38 na Heathrow ze dne 17.1.2008 – krystalky ledu uvolněné při klesání na přistání zacpaly výměník tepla palivo–olej a v kritické chvíli došla motorům šťáva. Po nehodě, kterou naštěstí všichni přežili, se viník definitivně rozpustil.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_38
nebo
Letecké katastrofy – The Heathrow Enigma (S10E02)
Jak se říká: Vše je v hajzlu!
cetls to dal, nez za nadpis?
stalo se pred rokem, ted vysla zaverecna zprava
Kdyby měli osvědčené gravitační WC, tak se jim to nestalo!
Doporučuje 10 z 9 fanoušku Českých drah 😁
Pravda, ale to by před použitím WC museli klesnout do 3000 m, aby se vyrovnaly tlaky a dveře se daly otevřít. Jinak dekomprese jak z hororu.
Míněno ironicky, že?
Bych k textu měl jen poznámku „znemožnění horizontálního ovládání“, což mě dost zmátlo, těžko říci jaká osa je v letadle horizontální. 🙂
Byla to závada řízení náklonu, nebo jinak příčného ovládání. 🙂
No, nečetl jste to celé. Toto je pravda, ale ta voda přetékala do podvozkových šachet kde pochopitelně zamrzla a tam také úspěnšně zamrazila prvky ovládání křidélek (řízení náklonu).
Tolik samozvaných češtinářů na šotoušském webu, nespletli jste si diskusní místnost?
Asi bych poprosil autora o korekturu textu:
– uprostřed článku: „NA dvě toalety jsou…
– na konci „jističe ohřívače“ budou asi spíš pojistné ventily (vodní), nikoli jističe (elektrické).
Děkuju.
Jinak zajímavé, ano, každá drobnost rozhoduje. Ovšem, jak je řešeno ovládání, když voda z WC může zatéct do táhel kormidel?
Ty se neutahujou 🙂
Díky, nečetl jsem originál. I jističe se ale utahujou – takový jiskřící drát dovede udělat věci 😀 😀
No to spíš ty dráty připojené k jističům se utahují. Když už tedy chcete být akurátní.
Spíš je prostě po skončení údržby zapomněli nahodit. Ale to asi by se mělo kontrolovat všecko před odletem.
„failure of maintenance personnel to close the drain mast heater circuit breakers“
O 767 toho nevím moc detailně, ale má klasické lanové řízení, ta lanka vedou k hydraulice, zřejmě se nechází ve zprávně zmíněné podvozkové šachtě, kam zatekla voda na kapitánově straně a zřejmě kvalitně zamrazila jednu polovinu ovládání hydrauliky.
Jističe ohřívače jsou v tomto případě elektrické jističe napájení odpadních „šavlí“ na spodní části trupu.
Re ovládání – k ovládání křidélek(nejen) se používají lana, která vedou v podlaze kabiny cestujících. Tam musí v některém místě opustit přetlakový prostor trupu, v tomto případě někde vlevo v podvozkové šachtě. Voda se muže dostat do průchodek a za ně, kde po dostatcné době letu může zmrznout a lano znehybnit.
Podobné problémy se vyskytovali i na B747.
Zajímavá story. Kdyby se jí ujal šikovný scénárista, udělá z toho aspoň krátký film…
Proč krátký. Z toho by šlo udělat dvouhodinový nervy drásající drama na nedělní odpoledne 😀 Ještě bych tam přihodil jako zápletku vyšinutýho teroristu.
Nechtěl jsem to přeceňovat, ale když do toho zamontujete ještě nějakou lovestory, Hollywood by to na ty 2 hodiny natáhl…
Jen aby to celé nebylo o hov..ě.
Prece nemuzete napsat, ze pribeh o tom, jak velkou lasku neprekazi ani zamrzle hajzly v letadle, je o hov*e. Cyniku!
Mentour Pilot tyhle věci zpracovává, je to na Youtube.
Já tedy na tom záznamu z FR žádný přelet Grónska nevidím. A také to u letů mezi Střední Evropou a východním pobřežím není obvyklé, létá se přes jih Grónska až u letů na západní pobřeží.
K tomu abych se nacházel jihozápadně od Olomouce musím jet přes Olomouc? Nefunguje to s Grónskem podobně?
Máte samozřejmě pravdu. Bohužel jsem si neudělal PrintScreen, abyste viděl, na co jsem původně reagoval. Teď už je to jinak
leta se podle pocasi. a podle sily a smeru vetru.
a i pri letu na vychodni pobrezi se muzete dostat nad gronsko.
jinak na tom zaznamu prelet gronska nevidite proto, ze je tam oblast bez pokryti a tak je posledni a prvni znama poloha spojena velkou kruznici.
let byl severneji
Neni nad to se vyhnout chybám překladu a jít do originálu.
„was enroute about 240nm southsoutheast of the Southern Tip of Greenland“ to je hodně daleko od „přeletu“.
Průměrné stáří 767 u Delty je 26 let. Měli by už s tím přestat lítat, je to ostuda… mám pocit, že to posílají snad jen do Prahy. 😀
Jejich 767 maji obnovene kabiny a vypadaji velmi dobre a maji tez dobrou udrzbu. Toto se muze stat komukoli, nejenom Delte.
767 na lince do Prahy vypovida spise o velikosti trhu, nemaji o moc mensi letadlo. Aby v budoucnu nenahradila Delta 767 za 321neo, to bude remcalu jeste vice. Ekonomicky to bude na linku spravne letadlo.
United posílá v létě z Washingtonu do Berlína taky 767. Prostě jak to není hub, tak se nic většího evidentně nevyplatí.
United podle mě nelítá do Berlína z Washingtonu, ale z Newarku.
Omlouvám se, zvolil jsem špatný čas, měl být budoucí, oni začnou lítat teď v květnu, sám mám letenku 🙂
https://www.businesstraveller.com/business-travel/2022/07/30/united-airlines-to-launch-washington-dc-berlin-route-in-2023/
767 najdete na spouste linek z usa do evropy.
je to levne, ekonomicke letadlo, a us dopravci jich maji spousty.
skoda, ze pomalu ale jiste konci.
Přijdou A321neo a spousta linek třeba najde celoroční uplatnění, nebo také nové spojení. To by mohlo být zajímavé pro Prahu, kde je prostě kupní síla malá na celoroční provoz widebody.
myslite 321lr / xlr ze?
321neo z prahy do jfk nedoleti.
Ano, pardon, presne tak.
S tou údržbou na to tady ale hodili doslova bobek 🙂
Za poruchu hajzlíku mohl hajzlík údržbář.😛
No, hodit bobbek a zapomenout po údržbě nahodit jistič jsou dost odlišné věci.
Se tady berete všichni tak vážně 🙂
My se vážně nebereme, ale vy si neuvědomujete, že existují práce s různou velikostí rizika a dělat si z toho může šoufky jen někdo, kdo takové riziko nepodstupuje a nemá práci s jednou nohou v kriminálu. Když doktor něco nezvládne, ještě neznamená, že na to házel bobek. Když mechanik zapomene na nějaký krok, ještě neznamená, že tu práci dělal nedbale.
Dovolím si nesouhlasit, že by a321 bylo lepší letadlo do PRG, za celou letní sezónu měla Delta průměrnou obsazenost 98%. Na tomto letu stačilo 5 pasažérů a měli by plno. Možná pokud se někdy dozijem celoroční linky tak přes zimní sezónu by asi a321xlr dávala smysl, ale mám pocit že Delta je stejně ani nemá objednane
Na druhou stranu je to velice pohodlné letadlo. Rozestavení sedaček 2-3-2 v economy se už dnes bohužel nepraktikuje. Spíš je za mě škoda, že Delta do Prahy nelétá celoročně. Ale je to tím, na co poukazoval David. Vzhledem k situaci ČSA prostě návazné lety z Prahy nejsou.
767 vypovida i o tom, kolik jich maj ve flotile (pres 60). spolu s a330 je to nejvic zastoupene letadlo.
Letěl jste s tím? Zřejmě ne. Kabina 767 u Delty je aktuálně asi to nejpohodlnější economy, jakým se dnes můžete na dálkovkách proletět..
Kabina možná pohodlná a moderní je, ale jinak je to letadlo šunt. Letěl jsem tím loni v červnu, minimálně v řadě u okna byla neskutečná zima. Dát nové sedačky není problém, ale technicky ty jejich 767 jsou evidentně za zenitem.
tak hlavne, ze tomu rozumíte 😉
Ps: to, ze je nekde zima, nesovisi ani tak s typem letadla, ale s aerolinkou a posadkou, jak nastavi topeni 🙂
Pred casem jsem letel par mesicu starym A320neo. V cele kabine bylo po vetsinu letu neskutecne vedro. Myslite si, ze to letadlo bylo „za zenitem“, pripadne ze je to „sunt“?
Ja jen abychom vedeli, jak az moc spatne to s Vami je. :o)
26 let, to je teprv čerstvě zalítaný letadlo
Ne, neposílají je jen do Prahy. Mrkněte někdy na Fligthradar. Aktuálně letí jejich 767čky minimálně na deseti linkách z/do Evropy.
mam pocit, ze byste mel prestat placat.
americke spolecnosti (nejen delta) pouzivaji 767 velmi casto do cele evropy, maji je ve stavu, kdybyste tipoval, ze jsou stare 3-4 roky.
a mimochodem, na dlouhe lety je to to nejpohodlnejsi letadlo ever
No, to ever bych vynechal a omezil se na low cost dálkáč. Economy v 777 je podle mě lepší (ano, vím, wide body). Ale jinak se připojím k zastáncům 767. Dobře postavený a Deltou naspecifikovaný “držák”.
777 na 767 nema 🙂
velky dil toho “nejlepsi ever” je totiz schovan v 2-3-2 sestingu.
mmch, co si jako predstavujete pod lowcost dalkac?
Economy v 777 by mohla byt lepsi, pokud se nepouzije 3-4-3. Jinak nemuze 767 s jeho 2-3-2 konkurovat ani omylem.
Presne tak, posilaji do Prahy same vraky. Min.stari 25let a vice….
Zrovna jedno letí NY-LA
https://www.flightradar24.com/DAL482/30168ace
Asi nemají rádi USA, když to tam nasazují na vnitro.
Presne tak, Martin ne expert na stari letadel a vi co rika 🙂
Ty jejich vraky jsou pohodlnejsi nez lecktera dalkova letadla jinych dopravcu. Laik by ani nepoznal rozdil v kabine 767 od 777. Lufthansa ma taky 25-30 let stara letadla, ale v perfektnim stavu. Takze stari je hodne relativni pojem, kterym argumentune leda nekdo, kdo tomu nerozumi.
Jakmile nekdo, jehoz myslenkovy obzor na poli techniky zacina a konci opecovavanim rodinne fabie, zacne rozvijet na netu moudra treba o dopravnich letadlech, byva holt o zabavu postarano. V sebezesmesnovani temhle lidem stejne nijak nezabranime, takze je treba vzit do ruky popcorn a bavit se.
A330 Lufthansy se hned nabízí. Létám čas od času FRA-IAH, teď naposledy zpět A330 a potvrzuji. 767 od United je proti tomu Mercedes. Nevím tedy, jak to mají nakonfigurované v porovnání s Deltou.
a nebude to rim, ze nic mladsiho nemaj?
ach jo … novinky hadr