Nesmrtelné liberecké T3. Generální opravu dalších osmi tramvají zajistí Škoda Group
Generální oprava tramvají T3 z Liberce v Ostravě. Foto: Škoda Ekova
Repasí projde i interiér vozidel.
Repasí projde i interiér vozidel.
„Senior Vice President of Service“ v ryze české společnosti je něco zvráceného. Štěstí, že to Loevenstein s Hromádkou už nemůžou vidět. Za nich koncern Škoda patřil Francouzům, ale všechny tituly byly v češtině.
Vono totiž to „první zástupce vedoucího údržby“ nezní tak honosněm
„Facility manager“ = domovník
Mohli sehnat pár ojetých novějších tramvají a postupem času dělat vymeny, v lbc jezdi jedna evo 2, zbytek je předělané muzeum.
Kde seženou ojeté tramvaje které budou shodne na provoz v L?
Jako cestující se ptám, proč máme trpět takovými muzeálníma křápama? Chceme jiné tramvaje, novější modernější
Muzeálními křápy
Vy ste to vôbec nepochopili. Trpeli ste metrovým rozchodom, nie vozidlom! Metrový rozchod už skončil, tak ním nemusíte trpieť. Musíte si vsugerovať že T3 Wana ide oveľa, oveľa lepšie na 1435 mm než na tisícke. Žiadna moderná tramvaj na rozchode 1000 mm nebude tak komfortná ako T3 Wana na 1435 mm. Nayvše v ČR platí dogma, že moderné tramvaje na metrový rozchod proste neexistujú.
Už jsem se ti to snažil vysvětlit asi desetkrát, ale furt si budeš mlít ty svoje blbosti.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ironie
No a co, tramvaje nejsou žádné dálkové spoje, jízda několik minut. Město se nechce zbytečně zadlužovat nákupem nových tramvají, tak to řeší takhle.
On pan Herbst je pracujícím důchodcem (tedy „prduchem“), když o něm píší, že je senior?
Dnes spíše prase… (pracující senior )
Je vidět, že pánové majjí erudici, široký všeobecný přehled a bohatý slovník cizích slov…
První zástupce vedoucího údržby by neznělo tak honosně.
Například v Ústeckém kraji konkrétně Mostecko DPMML má už novější vozy 1x EVO1 + hodně EVO2 + doplněk Vario… Tramvaje v Ústeckém kraji mají i podporu kraje
Jaká je další životnost po generálce? Jak dlouho potom ještě můžou jezdit, ať už na věk, nebo km ? (Do další generálky už snad nepůjdou)
Cituji z přílohy č. 7 k Odbornému odhadu plánu na rok 2022 ze dne 31.8.2021 v rámci Odborného odhadu kompenzace v drážní a veřejné linkové dopravě pro rok 2022: —- Pro provádění vyšších stupňů oprav vozidel TRAM je zpracována vnitropodniková směrnice „Správa a údržba TRAM“ pod číslem OS 15003 (novelizována v roce 2018). Tato směrnice je zpracována v souladu s tzv. „Manuálem výrobce tramvají“. Tato směrnice mimo jiné stanovuje kilometrické proběhy mezi jednotlivými vyššími stupni oprav. Při předpokládaném proběhu vozidel po dobu životnosti cca 2 mil. km jsou stanoveny tyto vyšší stupně oprav: stupeň SP (střední prohlídka) – 160 000… Číst vice »
DT 039 – uvedeno do provozu po modernizaci 1/2005 – SP1 provedena 2007 (ujeto 154 205 km). Vozidlo ujelo celkem 821 668 km
Pěkné, taková ukázková, při 150 SP1, a od té doby do 820 nic. (Teď rekonstrukce)
39 je „hezkým“ příkladem. Nevím, jestli SP neproběhlo více, každopádně většinu času strávila na meziměstě, tak byla spíš oprýskaná od větví stromů než rozežraná od posypové soli. Dle Seznamu autobusů měla od výroby městský lak, od roku 2011 boční polep Tramvestie (dle knihy Pavla Novotného o trati), nový zelený celolak s CVR dostala na konci roku 2020, rok a něco jezdila s reklamou, ta pak šla dolů, aby vůz zanedlouho odjel na opravu do Ostravy. Jednapadesátka dostala CVR s moc pěknou grafikou k 65. výročí TUL, letošního 70. už se provozně nedožije. 53, 56, 67 mají nejkritičtější místa vyvařená a… Číst vice »
Mě akorát mrzí, že šli tehdy do těch T3. Kdyby tam nechali ty s těma vlečňákama z kterých se mohlo za jízdy vyskakovat a naskakovat, úplně by stačily, a i jako atrakce by k Liberci pasovaly. Třeba v San Francisku to funguje parádně, možná i Lisabon.
Dokonce by to někomu mohlo zkrátit cestovní čas. Pokud by jel krátkou trasu, tak by to bylo doot-to-door. 😉
V Lisabonu jsem viděl naskočení i vyskočení za jízdy u lanovky Bica, ale u tramvají to pokud vím není technicky možné, dveře otevírá řidič. Včera jsme se chtěli svézt, přijela totálně nacpaná tramvaj, řidič otevřel jen vzadu pro výstup a jel dál.
Pokud se podíváte na dobové filmové záběry, tak uvidíte, že ještě dlouho po 2. sv. válce jezdily u nás tramvaje s přední a zadní plošinou bez dveří, na kterou šlo naskočit. Zkuste si dohledat i starší informace, historie nezačíná Vaším narozením.
Do Liberce se nejvíc hodily kšiltovky T2 s knírem.
Kacírska otázka: A nemohol by Liberec kúpiť nejaké ojeté nízkopodlažky z Germánie?
Mohli třeba koupit astry z Plzně za cenu šrotu. Jestli ale ty německé nebudou v podobném stavu 🙂
Po patnácti letech provozu a mizerné ochotě Škodovky vyrábět + dodávat náhradní díly je spíše zázrak, že v Plzni dojezdily až za tak dlouho let (kromě atypičnosti #300 šla na šrotiště taky kvůli tomu, že Škodovka po dvou letech od nehody stále nedodala náhradní čelo). Možná proto je Brno koupilo na ND. Astry mám rád, ale DP bez stávající flotily Aster bych ty plzeňské neprodával.
Oprava: Plzeňské Astry dojezdily v roce 2021, takže v provozu byly celkem okolo dvaceti let, nikoli patnáct.
Nehledě na to, že ke konci provozu zbyly pouze dvě poslední provozní Astry (bylo jich 9, když nepočítám první prototyp #300 – ta byla vyřazena teprve po 8 letech v provozu), ostatní se po nehodách vyřadily a používaly se jako zdroje ND. Ve vozovně na Slovanech zůstala pouze #301, kterou se, co jsem slyšel, stále nedaří oživit.
Odkud konkrétně máte na mysli? Z dnešního pohledu obecně technické řešení první generace nízkopodlažních vozidel není úplně ideální a ani němec nevyřazuje vozy v TOP stavu.
Nejaké tramvaje ponúkali Poľsku… Tuším aj Helsinki.
Ano, na metrovém rozchodu, tedy pro Liberec nee. Nějaký další nápad?
No tak to si Liberec nemal zarezať tisícku! Mohli mať relatívne moderné nízkopodlažky na metrovom rozchode. Miesto toho majú T3 nízkopodlažky na železničnom rozchode! To kvôli tomu menili rozchod?!?!?! Však na meter nič neexistuje!!! Ako to, že ojeté nízkopodlažky sú k máni práve na metorvý rozchod???
Ak nebudem mať minimálne 50 mínusiek, tak budem sklamný. 😉
Ale vy píšete teď že si mají pořídit nízkopodlažní tramvaje z Německa. Když teď, tak na 1435. Metrovka už je dávno pasé. Tak co je tedy teď k dispozici v Německu na 1435 se šířkou karoserie 2,5 metrů jednosměrné? Nic…..
Iná šírka karosérie je zakázaná?
Není, ale proč si pořizovat užší vozidla když máte trať uzpůsobenou na 2,5 ? 20 cm na šířce vozidla už je znát na kapacitě.
Do Helsinek šly z Německa ojeté Düwagy (některé s NP článkem) během krize Variobahnů, ale to už je dost dávno. Pak už to řešily jen nové Arcticy, ne?
Vždyť je v článku napsáno, že nemají dost peněz. Kdyby je měli, jistě by takové tramvaje pořídili a nečekali na Vaši radu.
Asi je T3 jistota.
U Olomouce mi přijde problém v dlouhodobě pofidérní stylu rozdávání zakázek od dopravního podniku. Viz nakupování tramvají takzvaně po dvou a snad pokaždé jiný model, aby ta údržba byla co nejdražší. Město je dlouhodobě zadluženo například díky velice zajímavým akcím od dnes už jedné mimoparlamentní strany a také od jedné aktuálně vládní strany spojené s aquaparkem. Nicméně situaci v dpmo neřešil snad nikdo.
Jsou to výborné tramvaje a na těch někoilik minut jízdy nejsou potřeba nové a hlavně drahé stroje.
Áno, aj ŠM11 sa dajú modernizovať, za zadnou nápravou sa dá spraviť nízkopodlažná časť pre kočíky a vozíčkarov.
Tak to má být, ne jako některé podniky, které bezhlavě kupují víc nových, než potřebují, a starší, ač využitelné, vyřazují.
A které to jsou třeba? Jak se pozná kolik potřebují nových?
Jakože se mají opečovávat zrychlovačové K2, občas jim vyměnit kastli, ale až potom co prorezne, rozlomí se a pár lidí u toho zařve, protože šéfově nevěřili tomu, že je něco opotřebované?
V letectví tenhle přístup stál život všech 88 lidí na palubě. https://www.youtube.com/watch?v=gAYzBJxOeLw
Neviem o žiadnej nehode tramvaje, pri ktorej by zahynuli desiatky ľudí „na palube“, vrátane vodiča, že by absolútne nikto neprežil.
T3 jsou možná zastaralé, ale jejich jednoduchost, prostorný interiér a skvělé jízdní vlastnosti jsou k nezaplacení.
Jednoduchá a levná údržba i opravy. U moderní tramvaje stačí ťuknout čelo a už to jsou statisíce za náhradní díly.
Akorát že u T3 je deformační zónou švec nebo kočárek na zadní plošině. Viz fotky z pár dní staré nehody v Praze.
Zadluženost města + naprostá nekompentence lokálních politiků + ještě několik let vysávání partičkou kolem Busline (jezdit plnit autobusy na plyn do Jablonce je přeci hrozně logické:-). V řadě jiných měst je v radě vždy někdo, kdo MHD využívá, v LB nikdo. Nekompetentní kašpaři. Jediný, kdo z politiků MHD řeší, je opoziční zastupitel Jaromír Baxa, který ji využívá.
No tak Jaromír Baxa jezdí z Vesce a do Vesce a stěžuje si, že jsou autobusy plné a po cestě zdržované IAD. Takových zastupitelů bylo více, vzpomeňme na pana Petrovského v minulém období, u toho jsem netušil, jestli měl i jiné téma než vytíženost dvanáctky. Zdráhal bych se vyzdvihovat pana Baxu vhledem k tomu, jaké bludy šířil kolem přerozchodování, jakým způsobem hájil před ne úplně dlouhou dobou tehdy už zcela neperspektivní metrovku. A že vidí větší prioritu v rochlické trati než v modernizaci do Jablonce. No… Jablonec nějak – bez prodloužení hůř – ekonomicky nakonec vyšel, studie proveditelnosti na rochlickou… Číst vice »
K tomu výše uvedenému jen dodám pár dalších faktorů: Liberec už přes 30 let průběžně staví celý systém v podstatě znova, s větším rozsahem prací než v provozech, kde se jen udržují stávající tratě. Tramvaje nejsou v liberecké MHD zdaleka tak stěžejní, jako v zmíněné Plzni nebo Ostravě. Z hlediska pokrytí města se jedná o dva směry z centra, zbytek města včetně většiny sídlišť pokrývají autobusy. Jablonec dlouhodobě nemá zájem, na ničem s tramvají souvisejícím. Tramvaj jako systém je rozpočtově náročná záležitost i pro srovnatelně velká města v Německu.
„Tramvaje nejsou v liberecké MHD zdaleka tak stěžejní“ Tak řekněme natvrdo – tramvaje jsou v Liberci zbytečné. Vnitroměstská linka spojuje vilkovou čtvrť (Hanychov) a upadající čtvrť za nádražím s centrem, na druhé straně končí v Lidových sadech u ZOO, tam ale taky žádná velká koncentrace lidí není. Naopak velká liberecká sídliště tramvaj nemají. Možná někdy bude výjimkou Rochlice. V tomhle je Liberec podle mě unikátní, i vve srovnání s např. Olomoucí, kde tramvaj přece jen nějaké významné vnitroměstské relace obsluhuje. Meziměstská trať Lbc – Jbc je taky taková divná věc. Zlé jazyky tvrdí, že tramvaj v Liberci vznikla čistě z… Číst vice »
Liberec by se bez tramvajového provozu klidně obešel, o tom není pochyb. V době zakládání tramvajového provozu tento pokrýval celé tehdejší město. Nicméně tím jeho vývoj ustrnul a v průběhu 20. století město provozu zcela uteklo. Trať do Jablonce byla postavena v době budovatelského nadšení, ale vzápětí došlo ke zrušení městských tratí v Jablonci, čímž meziměstská trať ztratila část svého kouzla. I samotný liberecký městský provoz byl od 50. let odsouzen k dožití a zániku, meziměstská trať se po 20 letech existence rozpadla. Tramvaje sice nakonec díky úsilí jistých zaměstnanců přežily, ale jejich postavení v rámci „městského organismu“ zůstalo marginální.
Pokud bude dále proudit levné palivo a stran EU nebude omezován provoz spalovacích motorů, tak v Liberci mohou jezdit autobusy všude. Ale ono je to jinak a za každý kilometr elektrizované dopravy je třeba být vděčný.
Teď jestlli to musí být zrovna tramvaje.
Elektrobus je kopcovitém terénu k ničemu.
To spíš trolejbusy. Nějaká elektrická trakce by tam zůstat měla, zvládá kopce o dost lépe než autobusy. Ale dráty.
Pouze pokud má více hnaných náprav. 15Tr si v Ústí nad Labem poradila s kluzkými vozovkami mnohem lépe než 14Tr.
Trolejbus již byl před časem vynalezen. Dokonce kloubový.
Ale jejich zavedení by nyní stálo mnoho peněz. Z infrastruktury pro tramvaje by se daly použít jen měnírny, napájecí vedení a podpěry trakčního vedení. Vše ostatní včetně vozovny je neupotřebitelné.
Asi je nikdo nebude zavadet dnes. A jeste k tomu misto tramvaji. Nove trate do sidlist by uz mohly byt t-busove a po zastarani tram by se nahradily i ty. Evoluce je vzdy vyhodnejsi nez akce typu kulovy blesk.
V 60. letech byl záměr nahradit tramvaje v Liberci trolejbusy. Jenže než k tomu, došlo přišlo období „odklonu od trolejbusů“ a masivní rozvoj autobusové MHD.
A motorové vlaky se přestavějí … na dřevoplyn? Protože zadrátovat celý Liberecký kraj se nepodaří ani za 10 let.
Jo a nezakážeme obdělávání polí? Aby děti v Africe neměly hlad… samotné.
Drobný výlet do urbanismu – Camillo Sitte, znám například svou činností pro Olomouc, uvažoval o Zlatém kříži (Masarykova x Vítězná) jako o novém centru Liberce, ovšem tehdy tam už stály různě veliké vily a viladomy a nakonec v okolí vznikly dále spíše větší rodinné domy (Dubák), pomiňme asi ten přerostlý několik let starý do sebe celkem uzavřený a samozřejmě pro auta dimenzovaný development. Docela řídké zahradní město, ne úplný satelit, ale na tu polohu v rámci města… Říkám si, o kolik více lidí tam mohlo žít a pracovat, kdyby bylo ve větší míře prosazeno měřítko staveb, jaké jsou třeba v… Číst vice »
Libereckou MHD sleduji ca 25 let, jako místní občan. A poslední dobou mi to přijde jako výmluvy, jak něco nejde místo hledání cesty, jak by to šlo. Dále tam asi bude hrát roli stará láska k T3, na cestující nehledě
Liberec je dlouhodobě neúměrně zadlužený, souvisí to se stavbou hokejové arény, kterou si na radnicí prosadila nechvalně známá stavební společnost Syner. Pak ještě stavba spalovny odpadů, prodej městských pozemků pod cenou a zadlužení Lbc bylo/stále je na dlouhá léta v pytli. A s ním i peníze pro rozvoj města. A tím i dopravního podniku.
Odkaz k dluhům je zde: https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/proc-ma-liberec-dluh-20130920.html
A to nás čeká oprava bazénu za 1,5 mld. Myslím, že tramvaj do Rochlice nikdy nebude.
A prečo potom Liberec kupuje nové autobusy? Úplne by stačilo spraviť nízkopodlažnú vaničku do Karosy B731.
Nestačilo. Pro busy existují standardy. I kvůli zátěži životního prostředí.
Ani T3 Wana nemá na streche zrýchľovač a motorgenerátor. Prečo by nemohla byť B731 remotorizovaná, ideálne aj s výmenou prevodovky? Technicky je možné spraviť z toho autobus, ktorý by štandardy spĺňal. Ale miesto toho sa vyhadzjú peniaze na nové, dokonca kĺbové autobusy.
Prečo Liberec miesto T3Wan, ktoré mali svoje opodstatnenie pred dvadsiatimi rokmi, neinvestuje aspoň do tramvají EVO1, keď už zmenili rozchod? Načo to potom robili, keď ďalej pokračujú s T3 Wanami?
Bezpečnější, udržitelnější, zdravější… Já chápu, že nějakými slovy se ta tisková zpráva naplnit musí, ale zrovna v těchto třech aspektech ta oprava nic nepřinese, je to zkrátka běžná oprava vozidla, bez nějakého technického nebo morálního zhodnocení. Pokud tedy pod pojmem udržitelnost pan senior vice president nemyslí, že se ty tramvaje udrží v provozu o pár let déle.
A co jiného byste si pod slovem „udržitelnost jako představoval?
Cit: „Udržitelnost je definovaná v kontextu lidské civilizace jako praktická schopnost uspokojit základní potřeby dneška bez kompromitování schopnosti budoucích generací uspokojit jejich základní potřeby a udržet jejich životní úroveň.“
No právě, u mnohých z těch vozů už spíš byla bezpečnost a udržitelnost zanedbána – tím, že nešly do opravy včas s rozumnou perspektivou dalšího provozu, byly na nich najížděny kilometry, kdy už mají prorezlý skelet a hrozí jim všelijaké závady ze zatékání a podobně.
A když se to vezme úplně zgruntu, tak oprava starých tramvají je příspěvek k udržitelnosti větší, než leccos jiného, co se tímhle slovem taky označuje.
Jde o to, že nejekologičtější věc je ta, která už byla vyrobená. Takže opravit starou tramvaj může být k životnímu prostředí mnohem šetrnější, než ji vyřadit a pořídit novou. Výjimkou by bylo jen to, kdyby ekologická zátěž vzniklá při výrobě nové tramvaje byla menší, než zátěž vzniklá provozem starého vozu (větší potřeba a tak).
(Jiná věc je, že ta nová tramvaj by byla třeba pohodlnější a podobně.)
Vysokopodlažní tramvaj ve 21. století patří do muzea nebo do šrotu.
Neřekl bych, kdyby šlo o běžnou údržbu, ale tohle je generálka, kdy uděláte úplnou rozborku a s použitím některých recyklovaných dílů pak postavíte téměř novou tramvaj. Tak by měli vyměnit i tu kastli za wanu.
Hodilo by se mi od někoho upřesnění, co mají liberecké wany za motory, jestli opravdu oproti Praze pouze 4×40 kW, nikoli 4×44 kW. Teď se jezdí s tím, co jezdí, směrem na Jablonec co má automat na jízdenky. Ale dokážu si představit, že za pár let už skoro žádný vůz z ČKD nebude provozuschopný, že na městě budou soupravy SLF a dodáváno něco nového (doufejme lepšího než prototypová EVO2) v množství asi menším a čase pozdějším, než bychom si přáli, a na meziměstě budou ve špičkách stále ty vysokopodlažní zadní vozy „tlačit“ wany, aby to na těch nových pracně vybudovaných… Číst vice »
Zoufalost ala Liberec pokračuje dál. Jinak se to nazvat nedá
Souhlas. Ale aspoň ty vozy nevypadají tak zoufale obstarozně jak v Praze, kde design wan není jak z roku 1961, ale spis 1955. Jen rudá hvězda tam chybí.
Design interiéru nebo vnější lak? V jednom jsou liberecké wany lepší, mají na plošině víc místa pro kočárky a cestující, i když za cenu méně sedadel.
Ja mám pocit že Liberec chce byť skanzenom T3 podobne, ako bol skanzenom T2. Kým v iných mestách daný typ dojazdil o desaťročia skôr, v Liberci z neho spravili šotoatrakciu, ktorú neskôr na seba prebrala Praha. V roku 2060 bude mať Liberec znovu šotoatrakciu. A možno už skôr, keď ostatné mestá vyradia T3.
Na Ostravu nemá, ta je zoufalost sama
Co to meleš? Ostrava má snad nejmodernější tramvajový vozový park v republice