Neřešte jen cenu výkonu, žádá přes dva tisíce lidí v petici Středočeský kraj kvůli výběru dopravce na Mníšecku
Iveco Crossway v barvách PID dopravce Martin Uher. Foto: Martin Uher
Středočeští zastupitelé vzali petici na vědomí.
Naprosto je chápu. Při představě nutnosti přesednout z vozů Uhera například k nechvalně proslulému ČSAD Střední Čechy, tak bych byl taky vzteky bez sebe 😀 Ve vyberkach by rozhodně mely hrát roli standardy pid a jejich plnění, nebo proč jinak se sakra měří a zveřejňují? Pro srandu králíkům a aby se vlk nažral??? Nechápu, proč má pri rozdílu jednotek Kč za kilometr na úkor kvalitního dopravce s kvalitními ridiči jezdit příšerne ČSAD CS s arogantními hovady. Jediné pozitivum je, že mají aspoň nějakou sebereflexi a těch úplně nejhorších se zbaví, viz nechvalně proslulý pan z linky 110. Ale pokud chceme… Číst vice »
Ano, například pérování busu…
Pořád tu jen čtu jak rozhoduje cena a zase cena. Ale nikdo nepřišel s tím, jak to udělat lépe. Kvalita je jasně stanovená standardem PID (vybavení, vzhled vozidel atd., což musí splnit všichni dopravci bez ohledu na nabídnutou cenu). Do soutěže se může přihlásit jakýkoliv dopravce, který splní podmínky daného VŘ. Každý se tu ohání kvalitou? Ale jak ji chcete měřit u dopravců jako je Deštník, ZDAR, AKV, Tourbus atd, kteří jezdí v jiných krajích a dle standardu PID je není možné tedy hodnotit. Podle jakých jiných jasně měřitelných hodnot byste tedy dopravce vybírali, když nesmíte nikoho předem poškodit (přihlásit… Číst vice »
Dobry zaciatok by bola moznost bud zo sutaze vykopnut alebo aspon dat v hodnoteni malusove body dopravcovi, ktory si predtym kdekolvek v republike z vlastnej viny neplnil zavazky vyplyvajuce mu zo zmluvy. Napriklad percento neodjazdenych spojov mi pripada ako jednoduchy parameter bez ohladu na lokalne standardy.
Tak to by se vykoplo každého
Ano ale to pořád neřeší problém Mníšku, jak v Ústeckém kraji tak v Jablonci má problémy společnost ČSAD Slaný, nikoliv ČSAD Benešov, vlastníka mají sice stejného ale jsou to dvě různé samostatně fungující společnosti. Takže ani tímto krokem se nic nevyřeší.
Má to háček. Vynechte spoj v Karlovarském kraji – a kraj si toho ani nevšimne. Vynechte spoj v Plzeňském kraji – a pokuta je 1000 Kč/km. A třeba ČSAD Plzeň se do soutěží hlásí taky a přitom v tuhle chvíli nemá smlouvu s žádným krajem, takže není co srovnávat.
Jak to řešit? Na druhou stranu v Polsku je institut, kdy při těsném výsledků mezi prvním a druhým uchazečem je možné druhé kolo VŘ. Třeba by šlo při těsném výsledku zohlednit i dosavadní dobrou zkušenost.
To v Praze máme přesně opačný problèm. Bez ohledu na počet stížnosti, bez ohledu na to, kdo a s čím vyhraje výběrové řízení, Štěpánek bude na své lince jezdit, dokud nezemře.
Furt lepší Štěpánek, než ČSAD SČ ..Byť obojí je pochopitelně katastrofa 😀
Budou nízkopodlažní aspon.
Přímo na Mníšku sídlí osvědčený autobusový přepravce Uher, má tam depo / servisní zázemí atd. Nicméně Středočeský kraj „moudře“ rozhodl, že dopravu Praha – Mníšek – Praha bude provádět vedení hejtmanství spřízněná firma z Benešova. To už je jak za Ratha !
Ono už bylo rozhodnuto? A v čem konkrétně spočívá spřízněnost hejtmanství a ČSAD Benešov?
Božíčku, KAŽDEJ je něčí známej! (Jak básníkům chutná život)
Uher podal nejnižší nabídku v jiné oblasti. Nejvíce zakázek nezíská dle vás s hejtmanstvím provázaný ICOM transport, nýbrž Arriva.
S údajnou provázaností ČSAD Benešov a krajského úřadu přišel Milan, nikoliv já. Já se na ní jen ptám.
Chápete vůbec, že kraj nemá možnost se odchýlit od výsledků soutěže? Přesně proto ta soutěž existuje, aby úředník nemohl jen tak vybrat nějakou firmu.
Pozitivum je, že pokud se zadání správně napíše, je to transparentní a rozpočtově odpovědné.
Negativum je, že může dobrý dodavatel prohrát.
A dalším, možná zásadnějším negativem jsou zbytečné přejezdy vozidel z jiných krajů sem a tam. Jalové kilometry, propálená nafta, opotřebení silnic, hluk, zplodiny. Tedy vše, co sice není v přímé ceně, ale též na to doplatíme – pokud tedy dopravce odjinud nebude tak zářný, že do autobusů přejdou hordy lidí z aut.
Jalové kilometry samozřejmě jsou započítané v ceně.
Jaké přejezdy z jiných krajů? 😮
A jak je možné, že přespolní firma bez zázemí v místě dokázala dát levnější nabídku? Hm?
Při delším smluvním období si firma původně z jiného regionu zázemí pronajme. Buď od předchůdce nebo v nějakém průmyslovém areálu.
Ano, to beru a vím o takových případech.
Jinak: Když budu bydlet ve svém 1+1, budu platit měsíčně nějaký fond oprav a podobné drobnosti a vyjde mě to na pět tisíc měsíčně.
Když si ten samý byt pronajmu, pod deset tisíc se nedostanu.
Podle téhle logiky bych čekal, že místní a zavedený dopravce dokáže být levnější a soutěž tedy vyhraje. Proč se to nestalo? 🙂
Protože vyhrál na Mníšecku velký koncern ICOM, který dokáže generovat veliké úspory ze své velikosti. Co se týká málo nebo vůbec využitých průmyslových areálů nabídka je velká a ceny narozdíl od bytů nízké.
Těch možností jak může mít tzv. přespolní firma nižší cenu za kilometr je několik. U koncernů typu ICOM transport nebo Arriva je možné dosáhnout nižší ceny úsporou z velikosti. Mohou získat množstevní slevy na autobusy, PHM, náhradní díly. Další věcí (pro zaměstnance velmi nepříjemnou) je, že tyto společnosti nemají problém soustředit některé činnosti na 1 místo pro celý koncern s velmi malým počtem zaměstnanců. Pro mě jako zaměstnance by bylo milé komunikovat s personalistkou/ účetní apod. na pobočce v Mníšku pod Brdy. Velké koncerny jsou schopné tyto podpůrné profese soustředit třeba tam kde jsou mzdy nižší např. do Ostravy, Zlína… Číst vice »
Pokud se bude vybírat podle toho, kde má kdo garáže, tak není třeba dělat VŘ.
Co takhle Mníšek posunout o pár tarifních pásem a pak jim klidně vyhovět 🙂
??? 🤦
za kvalitu se platí
Znovu ??? 🤦Jaké sakra SE platí za kvalitu ??Lidí veřejnou dopravu platí nepřímo daní a přímo z jízdného, těch pár korun za kvalitnějšího dopravce se ztratí. A možná ve výsledku i ušetří, s kvalitním dopravcem rado pojede a tudíž zaplatí jízdné více lidí, než s ČSAD SC a arogantním plešatým hovadem se slunečními brylemi.
Řekl bych, že to je velká pocta Uherovi a první takový případ v ČR.
Oprávněná. Nejprve se musím přiznat, že jsem jím nikdy nejel. Nicméně mnohokrát jsem vezl manželku na zastávku nebo zpět, zpoždění odpovídala problémům na trasy, NIKDY se nestalo, že by spoj nepřijel a co si tak vybavuju, párkrát problém s vozidlem byl velmi operativně vyřešen příjezdem náhradního busu. Říkám to proto, že máme zkušenost také s linkou 165 z doby kdy jí provozovala Arriva a neprovidelnosti byly tak notorické, až jsme jezdili pouze vlastním autem (sousedé si dokonce domluvili jakousi českou obdobu colectivo).
No tak potěš koště jestli místo M. Uhra přijde ČSAD Benešov. Uvidíme jaký bude start a kolik spojů nevyjede. Jako tohle by změnili jen opravdu přísné pokuty za neodjeté spoje, pak by vyhrávali jen ti, co to myslí s dopravou vážně a ne takové parodie na dopravce jako někteří jsou….
V Plzeňském kraji jsou pokuty za neodjetý nebo výrazně zpožděný spoj 1000 Kč/km. Ani to nebrání Arrivě v tom, aby sem tam něco nejelo kvůli nedostatku řidičů.
Kvalita a cena většinou vždy spolu souvisí.
„většinou vždy“
„zářivě temná“
„ohlušujícně tichá“
😁
Já M. Uhrovi taky fandím, nicméně se obávám, že se tím otevře pandořina skříňka. Já bydlím na okraji Prahy 6 a taky by se mi více líbila Umbrella než ČSAD Kladno, které Horoměřicko vyhrálo. Taky to bylo o málo. Jsem zvědavý, kdo bude hodnotit ty neměřitelné parametry.
Panu Boreckému jde jen o peníze, bohužel nedokáže přemýšlet v souvislostech dopravy. Snad po volbách bude vyměněn a chyby jím napáchané půjdou ještě opravit…
Naopak, pan Borecký je v rámci Středočeského kraje první radní pro veřejnou dopravu, který se pokouší o nějaký promyšlenější přístup. Ovšem fanouškům vlaků typu „ať to stojí co to stojí, hlavně že to jede po kolejích“ se to může nelíbít. Nicméně k věci: jak už jsem připomněl níže, jisté okénko pro výběr ne nejlevnější nabídky exituje. Ale jak správně připomíná Juraj a Tom, je to velmi ošemetná možnost.
Pana Boreckeho odvolat, nez vsechno rozproda v lacinych soutezich a znici verejnou dopravu v kraji. Jde mu jen o penize, nikoliv o cestujici.
To uz muze rovnou kazdou linku soutezit zvlast a jit s cenou dolu na ukor kvality, aby usetril kazdou korunu.
Co pak, kdyz spoj nevyjede, bude zpozdeny, ridic nebude mluvit cesky, nebude kvalita vozidel dodrzena…
A jako kdo by ho měl odvolat? Jeho funkce, jakož i složení celé rady, reflektuje výsledek voleb. Počkejme do příštích voleb, na nové rozdání karet. Do té doby není k jakémusi odvolávání (kým? na základě čeho?) důvod.
Zbytek nekomentuju, neboť jsou to pusté bláboly, naprosto nereflektující situaci.
Kvalita je jasné definovaná a za nedodržení jsou pokuty. Předmětem soutěže je, kdo požadovanou kvalitu nabídne za nejnižší cenu. Za mě v pořádku. Lépe to vymyslet nejde.
Vám se nelíbí, že Uher bude místo v jedné oblasti jezdit ve dvou? Jen to nebude na Mníšecku. Nebo se vám nezdá, že v PID bude nově jezdit dodržováním kvality pověstná Umbrella? Nejspíš se vám nelíbí, že ve výběrovém řízení bude dle dodržování standardů nejhorší dopravce OAD Kolín ve 2 ze 3 oblastí nahrazen kvalitnější ČSAD Polkost? Vámi kritizované změny přinesou nejen nové vozy, ale i úspěchy kvalitních dopravců.
Tak možná ty zůstaneš řidičem ? Uvidíme či tebe budou všichni rozumět
Nu promyšlený… Doted neaktualizoval plan udrzby krajskych silnic i kdyz na ne presova dopravu a tvori na udrzbe dalsi dluhy… takze jestlize promysleny tak jenom populista…
Silniční dopravu řeší pan radní Bendl. Můžu se zptat, kde ty „Boreckého autobusy“ vyvolají takový nárůst silniční dopravy, že to vyžádá změnu v údržbě silnic?
Populista? Tedy na Boreckého jsou určitě smíšené názory, ale populista?Pokud vím, levné jízdenky ani zachování provozu šukafonů na úplně zbytečných tratí nesliboval.
at zajistí skoro všechny autobusy nízkopodlažní
Všechny nové vozy na základě tohoto výběrového řízení budou alespoň částečně nízkopodlažní.
To je věc objednávky ze strany kraje, nikoliv výsledek dobré vůle dopravce.
No teď zkrácení doby platnosti jízdenek no moc se nepovedl protože teď to budou zmatky kolem jízdenek
To je dobře, že mu jde o peníze. Jsou to naše peníze. To není ostuda.
Jenže naše peníze jsou i v důsledcích. Znepřehlednění tarifu pro kratší cesty a snaha je v podstatě eliminovat znamená možná další auta na plné silnice. Promyšlené to má tam, kam sahá jeho perspektiva; prakticky bez přesahu, bez snahy řešit příčiny a obsáhnout více problémů naráz. Jasně, možná po něm chci příliš. Ovšem, říznout do něčeho zvládne kdekdo, ale dát to do lepšího stavu než předtím, to bude, obávám se, opět kamenem úrazu.
Podívejme se do Německa. V oblasti, kde se pohybuju, stojí jízdenka pro jednu zónu 2,10 €. Tyhle jízdenky si koupí jen naprostý zoufalec, každý normální člověk to dojde pěšky a nebo dojede autem.
A pak jsou tu různé dlouhodobé předplatní a síťové jízdenky, které jsou „skoro zadarmo“. Umíte si představit celodenní síťovou jízdenku pro celou ČR za cenu odpovídající mzdě uklízečky za dvě hodiny práce? Ano. Tahle jízdenka stojí 27 €. Ale minimální německá mzda pro naprostého zoufalce je 12 € na hodinu.
Ano, umím. Taková jízdenka by u nás byla za 250 Kč. Pro porovnání celodenní pražská je za 120, celodenní středočeská bude od 1. 4. za 140, Praha + 4 pásma IDSK 160, Praha + 12 pásem IDSK za 240 (a to už jsme hluboko v okolních krajích – Žatec, Turnov, Jičín, Pelhřimov, Blatná). Takže celosíťová jízdenka, která by platila v regionálních spojích a neplatila v dálkových autobusech a dálkových vlacích za 250 Kč by byla celkem reálná. Ono by si jí zase tolik lidí nekupovalo, protože na denní dojíždění by to nebylo: 220 pracovních dnů (bez dovolených a průměrné nemocnosti)… Číst vice »
Inu, za kvalitu se platí. A zrovna u dopravců Martin Uher vs. ČSAD Benešov se dá říct, že je to asi nejlepší vs. nejhorší dopravce co do plnění standardů kvality PID.
Nejhorším dopravcem podle dodržování standardů Pid je dle kontrol Ropidu OAD Kolín, ne ČSAD Benešov.
Možné to je, ale z pohledu cestujícího mi přijde, že OAD se alespoň snaží, narozdíl od ČSAD Benešov, kde má mnohdy člověk pocit, že jede nějakým neintegrovaným autobusem ČSAD.
To co popisujete se děje i ve vozech OAD Jolín na Úvalsku a Českobrodsku. Jejich autobusy SOR (ty hrbaté)jsou často v žalostném technickém stavu, jejich vybavení mnohdy nespolňuje standardy PID. Na Kolínsku se spoje často odříkají. O něco lépe si vyplní zakázku přímo pro město Kolín. Tam provozují dle požadavku města relativně mladé vozy. Je otázkou jak dlouho budou ty vozy při péči, kterou dostávají od dopravce v přijatelné kondici. ČESAD Benešov by měl být v plnění standardů o trocbu lepší ( méně špatný) než OAD Kolín, ale žádný premiant to není, tak jak píšete.
Jezdím obden s linkou PID 337 (ČSAD Benešov) a nemůžu proti kvalitě říct vůbec nic.
Přál bych jim to. Ale bohužel, Borecký umí myslet jenom šrajtoflí.
Jo. A proto je v té soutěži možnost nevybrat toho nejlevnějšího, že ano.
Jenže celá pointa veřejných soutěží je, aby pokud možno nešlo vybírat podle nějaké subjektivní preference, protože rozdíl mezi „tento dopravce má vyhrát, protože je kvalitní“ a „tento dopravce má vyhrát, protože to je kamarád Franta“ by pak byl čistě na úředníkovi.
Aby soutěž plnila svůj účel – najít nejefektivnější řešení, které nejlépe využije omezené veřejné zdroje – musí se opírat o kvantifikovatelné, ověřitelné veličiny. A do toho „pozitivní zkušenost“ moc dobře nepasuje.
Třeba by šlo nastavit řekněme 5% váhu dosavadnímu plnění standardů, ale kraj se tím otevírá riziku napadení od úplně nových dopravců. Prostě to není triviální problém.
Dodávat do smluv koeficient na dosavadní plnění požadavků je podle mě dost žádoucí.
Ovšem je to složitější. Neúspěšný kandidát to napadne u soudu a úředníci to tam budou muset obhajovat. Mají kraje dostatek kvalitních úředníků schopných a ochotných toto podstupovat? Dostatečně kvalitně napsat zadání?
A teď si představte, že se do soutěže hlásí i firmy, které dosud v StČ kraji nejezdí, takže žádné standardy neplní. Porovnávat firmy podle plnění standardů je tedy diskriminační. Co s tím?
Nemůžete hodnocením plnění standardů z minulosti diskriminovat nové dopravce v systému. Tedy třeba Umbrellu.
V tom případě nevidím problém jim dát 100 procent … pokud by to nepřesáhl nějakou váhu
Taky bych dal pokuty za neplnění standardů a možnost při opakovaném neplnění odebrat výkony nebo vypovědět smlouvu.
Jo, a kdo to druhý den odjezdí?
Ne druhý den, ale po výpovědní lhůtě. Když to nevychází do možnosti navýšit někomu výkon, tak nové výběrko.
Přesně tak se to dělá už dnes.
Tak on jako urednik samospravy tou srajtofli musi myslet, jinak taky muze skoncit v krikinale…
V systému, kde nejde o výsledek, nýbrž o peníze, ovšem. Jestli nám to stačí…
Požadovaný výsledek je definovaný. Pokuty za jeho nedodržení taky. Nikdo není tak dokonalý, aby vždy odevzdal 100 % výkon. Co proboha ještě víc chcete?