Nepozorní strojvedoucí: počet projetí Stůj stoupl za pololetí o třetinu

Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekceNehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce

Česká železnice zažívá letos kromě nárůstu počtu cestujících také výrazný skok v počtu chyb strojvedoucích. Počet nedovolených jízd letos míří

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jeden Fíra

Ne nepozornost, ale unava, vycerpani, na obratovych stanicich 7min a jet zpatky, hlucne noclezny 6hodin na spanek+hygienu a usinani =casto 4-5hod nekvalitniho spanku.. A to vse za plat ktery lze mit v lecjake fabrice u stroje.. Platy skoro nestoupaji, prace pribyva, pauzy se snizuji, prescasy pribyvaji, tez jezdi halda dedecku, kteri by meli byt spis s vnoucaty…

Prace me bavi ale podminky jsou ve stylu dvacet let zpatky..

Fíha

Jak velky je AVV prinos pro bezpecnost, kdyz v kolejich provozovatele drahy jsou MIBy, jsou mapy, jsou orientacni body GPS, ale vyuziva to jeden dopravce na hrstce vozidel ve svem skanzenu. Dopravcu je lehce podstovku, zabezpecuje jeden? Nebo je to jenom podpora kamaradicku a tunýlek pro penize ze statniho penezovodu.

A nemate pravdu, u ČD neni AVV pomůckou, je to předpisem vnucený a jediny zpusob jizdy na vozidle a trati s AVV. Když by to bylo stale jenom pomuckou, tak to rade lidi vadit nebude.

jal

„AVV (CB) má být a je pouhou pomůckou, možnou volbou pro vedení vlaku. Odpovědnost za vlak má stále člověk,“ Nikdo tady netvrdil, že je tomu jinak. Něčí nechuť nebo nesmyslné myšlení o poruchovosti či nespolehlivosti AVV jsou jen jeho osobní názory. Prostě AVV umí zastavit na stůj před návěstidlem, i kdyby fíra zkolaboval. Tím samozřejmě bezpečnost zvyšuje, nikoliv naopak. Ano, dá se vypnout, zapomenout na to a jet na Ugovu šťávu. Ale že se dá vypnout neúmyslně, je jen pohádka pro soud. Pokud při dešti fíra nepozná, že mu stroj jde do skluzu a neví, co znamená na displeji hláška… Číst vice »

Fíha

Možna bych to vyjiždění z depa, nebo jizdu bez MIBů nechtěl ani vidět 🙂
Zjevně jste s tím nikdy nejel, to ja snaha marná.
AVV zastaví možná pred cervenou, ale mezitim znehodnotí zdravé, bezpečnostní návyky stovce strojvedoucich. Zakladem je podnet, kdyz chci zastavit, musím brzdit, ne cumet do telky jak brzdi system. Pokud prijdete o tento reflex, smrtak uz si brousi kosu!

Zázitek projeti kolem peronu a odjezdoveho navestidla, nastesti v poloze dovolujici jizdu se systemem AVV , stahem na minimuma vypnuyou EDB je nepredatelný.

Nemá cenu se o tom bavit, musi se ro prožit

jal

Dobrá schizofrenie. Jedni chtějí lepší zabezpečení a druzí menší, aby strojvedoucím nebyly odpírány možnosti ručního řízení.
Právě AVV zvyšuje bezpečnost, plno nehod by se nestalo, kdyby bylo všude (případně nebylo vypnuto.) I když to není zabezpečovač v právním smyslu slova.

jan

No jenže má AVV například regiojet na Opava Ostrava? Nemá. A jak říkáte, dá se vypnout. Nedělá dohled. Není to zabezpečovač.

Fíha

Naprostá hloupost! AVV (CB) má být a je pouhou pomůckou, možnou volbou pro vedení vlaku. Odpovědnost za vlak má stále člověk, strojvedoucí a když za něco odpovídá, odpovídá i za způsob vedení vlaku, za to kde a jak zastaví! Nezapomínejme na ustanovení, kde platí, že strojvedoucí musí nepřetržitě kontrolovat činnost systému AVV a navíc obpovídá, za to, že odhalí chybu ve vedení tohoto vlaku systémem AVV! Neplatí tedy zvyklostní zapnutí AVV a podvědomé spolehnutí na to, že AVVčko to zvládne, ale naopak za dodržení podmínek pro provoz systému AVV se musí podstatně více čučet na monitory, namísto čučení ven! Osobně,… Číst vice »

Vlastimil

Ano, rozhodně bych chtěl sedět ve vlaku, kde pojede strojvedoucí bez zapnutého AVV, protože on je ten spolehlivý a nejlepší a vše umí. Pak ho postihne srdeční příhoda, do oblouku kde je 80 vlétne 140 (na autobloku na volno) a převrátí panťák plný lidí. Opravdu super věc vypínat AVV.

Fíha

Vlastíku a co jinak, jet ve vlaku se zapnutým AVV, kde fíra čumí okolo a na kolejích bude bohužel vaše družka, druh . Bude z nich placka, ale jel jste na AVV, gratuluji.
A což teprve již zmíněná chyba v mapě trati, kde vlak oficielně jede o 20 km/hod rychleji než smí a to máte vidět tu nevoli cokoliv měnit. Každý den desítky vlaků překročí o tuto hodnotu traťovou rychlost, ale to jede AVV, takže je vše v pořádku i se srdeční příhodou 🙂
Já bych ho nevypínal, já bych ho ani nezapínal!

Jan

Lepší přejet toho druha či družku než vyklopit celý vlak. Což mi připomíná třeba nehodu v Japonsku, kde se strojvedoucí snažil dohnat zpoždění (protože se tam na to dbá a jsou velké postihy), takže jel rychleji než měl a vylítl jak z oblouku tak z celé trati s plným vlakem lidí. Prostě a jednoduše člověk je tvor omylný a může svou pozornost soustředit pouze na jedno místo, případně přepínat mezi těmito místy, a to po omezeně dlouhou dobu. Automatizace a různé pojistky mají daleko vyšší úspěšnost dodržení daných parametrů a tedy i bezpečnosti. Samozřejmě se to musí správně nastavit a… Číst vice »

Fíha

Myslím, že než všechno zautomatizujeme, budem všichni co píšeme dávno prdět do hlíny a možná i naše děti. Automatizaci se nebráním, mám však jednu podmínku, pokud vede vlak automat, nebudu odpovědný za jeho chybu, toď vše. Automat má pomáhat nebo nehradit, nikoliv práci a pozornost odvádět, což ten systém AVV a předpis pro jeho používání dělá na 101%. AVV může jet podle někoho efektivně, byť s tím nesouhlasím, tak prosím. Rozhodně ale ze své podstaty neumí jet lidsky, plynule a už vůbec neumí zastavit. S 471 to ještě dá, ale zastavte si bez zásahu na cílovku třeba se souporavou 163… Číst vice »

Fíha

Ještě si neodpustím jednu poznámku, poznatek from provoz. Dopravci ani provozovatel dráhy nebyl za několik let posunout systém GSM-R na použitelnou úroveň. Výpadky signálu, samovolné odhlašovaní, nemožné přímé jednoduché spojení a namísto toho několik stran zkrácených volacích kódů, které strojvedoucí nemá k dispozici, nebo má, ale než nalistuje v písemné, či elektronické podobě je pozdě. Samozřejmě v nouzi použije nouzové spojení, ale z vlastní zkušenosti i několikrát, než se toho někdo vůbec chytne. Neudržíme v chodu týden řídící systémy vozidel, informační systémy, přihlouplé čidla otevření, či zavření dveří, koncové doteky dveří, schůdků. Stačí se podívat každý den do svodky. Jak… Číst vice »

Tomas

Jednoducha otazka, kterou to snad muzeme uzavrit: Mate se rozhodnout mezi 100x automatem o par metru projetou zastavkou, nebo 1x clovekem, co v Chocni z nejakeho duvodu nezpomali ze 160 na 80. Chapu spravne, ze pro vas je mensi pruser ta Chocen?

Fíha

A to je přesně ono. 100 se to povede a pak to projede smykem kolem cervene do vlakové cesty nexu a co. Odpočivající strojvedoucí bude koukat. Taky je potřeba uvažovat o systemu, ktery můze mit radu poruch a chyb, obzvlašt v jistem systemu udrzby 🙂 Jak jsem uz rikal, AVV můze byt dobry sluha, stejne jako ARR, nesmi byt pánem. Notabene, když za vedení vlaku je pred zákonem odpovědný strojvedoucí, AVV neodpovida za nic. Ani za to prekrocení rychlosti neodpovida. Chceli nekdo strojvedoucimu naridit jizdu pod AVV, tak mu tím v souladu s vnitrnim predpisem práci pridelava, kontrolou jeho činnosti.… Číst vice »

Fíha

Prosím! Je zde někdo kdo se dokáže vyjádřit, potvrdit, či vyvrátit skutečnost, že psychická způsobilost strojvedoucích, osob majících, nebo žádajících o licinci k řízení drážních vozidel tak na vodě jak tvrdím? Existují taxativně určené limity způsobilosti, nebo je to skutečně pouze na libovůli posuzující osoby. To vážně mohou zkoumat testem patřícím k metodě nepoužitelné pro potřeby železniční dopravy způsobilost strojvedoucího a nechat si za to ještě zaplatit. To je vážně jedno MDČR a DÚČR komu a za co přidělí licenci k řízení drážního vozidla. Vždyť vůbec nemohou vědět zda licenci dali osobě způsobilé, nebo jen osobě, která byla ve správný… Číst vice »

Bobo

S tema psychotestama mas pravdu,souvisi to i s tim co pise Pilot,i kdyz ja jsem kdysi na psychologickem vysetreni pocit,ze vsichni jsme normalni.Az na psycholozku:-))

Petr Šimral

Psychická způsobilost strojvedoucích podle zákonných předpokladů nemá s projetím návěstidel nic společného.

Bobo

Ale jedine za predpokladu ze se psychologicke vysetreni neomezi na rychle mackani tlacitek.Psychopat zatim zadny ale dost lidi,kteri se nedokazi soustredit na praci bych nasel:-)

Fíha

Člověče, tak proč to vůbec dělají. To že brojím a upozorňuji na psychologický průser, neznamená, že odsuzuji psychologii jako takovou a její oprávněný vliv na výběr jedinců pro konkrétní povolání. Musí to být ale psychologie na vrcholu odbornosti, nikoliv šarlatánství žijící z podstaty a dřívějšího dogmatu, že pod pokličku psychologie nikdo nevidí. Současná práce psychologů připomíná kouzelníka Pokustóna. To jak jsou ješitní a dobře vědí, že zlaťáky nepřestanou padat ze státní kasy. Dobře to též dokládá jejich nereflektování zjištění znalců, jejich zesměšnění u jednání soudního. Psychologické vyšetření správně provedené, postavené na základě metod použitelných pro účel zkoumání, jejich správné vyhodnocení,… Číst vice »

železničář v důchodu

Pokud si správně vzpomíná, tak psycholog, u kterého jsem absolvoval před více ne 50 roky vstupní test, byl „drážní“ = existovalo „Železniční zdravotnictví“, jeho součástí byli i specializovaní psychologové, a uznávaly se jen texty vykonané u nich …

Fíha

Nic takového dneska neexistuje. Neexistuje drážní psycholog, psycholog pověřený MDČR k činnostem pro železnici. Pouze existuje bez opory v legislativě podnik, který na svém webu hládá, že provádí vyčetření pro všechny profesev železniční dopravě, to o sobě ale může tvrdit kterýkoliv psycholog, není to nijak podloženo. Ani MDČR, ani DUČR nespecigikuje podrobně odbornost, akreditaci takových pracovníků. Jedinému, čemu se společně všichni brání je aby to dělal klinický psycholog. Ono se to totiž člení na lékaře – klinický psycholog a nelékaře – psycholog, dopravní psycholog. Na lékaře se vztahují všechny náležitosti včetně pracovně lékařské služby, ne nelékaře se nevzahuje prakticky nic.… Číst vice »

Bram

Fího, můžeš to tady přestat plevelit nesmyslnými příspěvky? Například toto je nesmysl: DÚČR k licenci chce dopravněpsychologické vyšetření, neříká od koho má být provedeno, jak … . Drážní Úřad nic sám o sobě jen tak nechce, požadavek na zmíněné vyšetření a jeho úspěšné absolvování je jednou z nutných, nikoliv však postačujících, podmínek pro vydání licence – viz Zákon o drahách 266 a prováděcí vyhláška 101 Ministerstva dopravy, kde je v paragrafu 8 řečeno, co má dopravně psychologické vyšetření obsahovat. Stejně tak nesmyslné vytahování na světlo boží záležitosti typu drážní psycholog, drážní lékař atd., aneb nesmyslné přežitky z dob, kdy dráha… Číst vice »

Fíha

Jste blázen! Požadavek na psychologické vyšetření je dán zákonem o drahách jako podmínka, jedna z podmínek pro žadatele o licenci. Jediné co říká tento zákon je stanoveno v §46d (1)Zdravotní způsobilost prokazuje žadatel lékařským posudkem vydaným lékařem závodní preventivní péče a posudkem o dopravně psychologickém vyšetření vydaným psychologem. (2) Prováděcí právní předpis stanoví podmínky zdravotní způsobilosti, rozsah, obsah a způsob provedení lékařské prohlídky a dopravně psychologického vyšetření pro vydání posudku, nemoci, vady nebo stavy, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost, způsob hodnocení zdravotní způsobilosti a obsah lékařského posudku a dopravně psychologického vyšetření a dobu jeho platnosti. Prováděcím předpisem k zákonu… Číst vice »

Bram

Já jsem na Káčku trvale, já se tam vracet přeci nemusím. A zde zůstanu, abych s oblibou vyvracel jakýmsi samozvaným všeználkem Fíhou neustále šířené bludy. Musím ale počítat s tím, že se od něj akorát tak dozvím, že jsem blázen (a Fíha je tedy patrně letadlo). To se nedá nic dělat:-). Bohužel, je mnoho jedinců, kteří si myslí, že si někde něco přečtou, vytvoří si obvykle zcela nesprávný náhled na věc, což bez patřičné úrovně vzdělání (a samozřejmě i inteligence) je jev zcela běžný a pak se své závěry snaží vehementně prosazovat všude, kde to jen jde. Srovnání s napětím… Číst vice »

Fíha

A co smernice o psychicke zpusobilosti u ČD, nebo u SŽDC? Viděl jste někdy ty předpisy? Vite kolik hodnot obsahují? Tolik, že Vám bude zle. A přesně jsem se chtěl dostat. To, že o nich memate ani ponetí, mnoho vysvetluje. Víc netreba dodavat.

Bram

Mne jsou nějaké vnitřní předpisy ČD ukradené (pro mne a pro mnoho jiných), stejně tak jako předpisy SŽDC, které nejsou závazné pro dopravce. Udělej si pořádek sám u sebe, nastuduj si nejprve to, o čem hodláš psát a hlavně se nad tím prosím trochu zamysli, než začneš poučovat a pak teprve ostatní poučuj. Děkuji za pochopení. Mimochodem, silně pochybuji, že nějaký vnitřní předpis ČD zpřísňuje vyhlášku č. 101 Ministerstva dopravy, kde jsou stanoveny podmínky pro způsobilost mimo jiné i pro strojvedoucí. To by to pak ČD mohly rovnou zabalit a za pár let by u nich neměl kdo jezdit:-). A… Číst vice »

Fíha

Tak si prosím nastuduj ty směrnice a pak teprve plkej nesmysl, vedle nesmyslu! Z tveho vyjadrení je snadno pochopytelne, že vůbec nemas ponetí co v tech smernicich je a pro koho platí. Neznalost neomlová!! Budeš se divit, ale ono to tak funguje, podmínky dane zakonem lze dle pritvrdit vnitenim.predpisem a tak je kednoduse mozne, ze strojvedouci s platnou licenci neprojde psychologickým vyšetrenim a jako fira si tam neškrtne. Kdyz se proberes tou zmeti norem, cisel, parametru a odnocení, tak zjistis, ze stanovit normu a kriteria, komu rizeni sveris a komu ne neni vubec problemem jak se snazis lidem sdelit. Co… Číst vice »

Bram

Dopravce si nemůže jen tak nějakým vnitřním předpisem zpřísnit zdravotní způsobilost na licenci – tu nevydává a praktičtí lékaři se musí řídit vyhláškou 101 Ministerstva dopravy, ne nějakým vnitřním předpisem dopravce – ten pro ně neexistuje. Pokud by na základě nějakého nesmyslného zpřísnění podmínek zdravotní způsobilosti dle vnitřního předpisu dopravce byla například provedena mimořádná prohlídka a vydán nový posudek o zdravotní způsobilosti, respektive v tomto případě o zdravotní nezpůsobilosti a na základě toho byla někomu odebrána licence, tak by v případě, že by se dotyčný takto jednáním dopravce postižený na svých právech nenechal a soudil se, tak by soud takový… Číst vice »

Fíra Pilot

Vážení těšte se… Jsem strojvedoucí a často školím nové strojvedoucí… Dnes to chodí takto; Přijdete k dopravci s tím, že chcete jezdit a on Vás vezme, protože strojvedoucí jsou na trhu práce více a více nedostatkové zboží. Pokud projdete přes lékařské prohlídky dostanete předpisy a jdete fofrem na pasivní zácvik. Po měsíci a půl uděláte prvotní zkoušku z dopravy a jdete jezdit aktivní zácvik. Zde musíte během 4 měsíců zvládnout ovládání stroje, techniku, pochopit systém dráhy, naučit se předpisy a drážní zákon. Pokud toto zvládnete, jdete po cca 9ti měsících do akce naostro. Já když jsem přišel ke dráze po… Číst vice »

Bobo

Presne vystizeno.

Petr Šimral

Je otázkou, ve které je to firmě…

Já se to snažím organizovat jinak.
Hlavní slovo má strojvedoucí instruktor a za celý praktický výcvik odpovídá.

jan

A jsou ty záverečné zkoušky alespoň státní? Nebo si je dělá taky dopravce sám..
Ono je to nezajímá. Manažery. No ono je to třeba začne zajímat, až je ta škoda 100 milionů na jejich zařízení a nemají pojistku. 🙂 Ale je to problém.

AAA

Dnes mi chodí na mašinu za řízení lidé hloupí, nebo psychycky nevyrovnaní, nebo lidé s nečistým trestním rekstříkem!!!

…. a vsadím se že určitě i bez správné stranické knížky 🙂

AAA

Prostě; Vy máte pilotní licenci? Berem Vás hned

… BTW a víte co obnáší tu pilotní licenci získat?

Bram

Kupodivu zrovna autobusáci jsou obvykle adepti s dobrými předpoklady se stát strojvedoucími. Jednak jsou zodpovědní (v autobusu nevozili jen vzduch, nejezdili si dle libosti, ale museli kupodivu dodržovat jízdní řád a k řízení autobusu je třeba také dost velké pozornosti a šikovnosti – například jízda dle zrcátek a nevjetí do škarpy a zvládání situací při míjení vozidel na užších silnicích atd.) a za druhé to nejsou většinou úplní lemplové. Nelze si totiž nevšimnout, že mnoho autobusáků se stalo dobrými strojvedoucími, ale ještě jsem si nevšiml, že by se větší počet strojvedoucích se stalo dobrými autobusáky. Je to dost i o… Číst vice »

Petr.R

Místo výpravčích je snad dispečer.
Nedalo by se sehnat nebo udělat tabulku podle toho co to projelo? Nějaký přejetí tutově jedno v roce 2017 tam není a ptám se jak musí fíra přejet aby se to dostalo do statistiky.

Vlastimil

A vím že mě plno strojvedoucích ukamenuje, ale jednou z příčin je i nevěnování se řízení vozidla. Bohužel je to dáno dobou a tak jako se to děje na silnici, tak i na železnici dorazila vlna mobilů, tabletů a notebooků. A bohužel tak jako v kamionech, i na mašině dokáží někteří strojvedoucí ne vždy sledovat trať (slušně řečeno…)

Jan

Navíc tablety používají jejich dopravci..

Fíha

Bohužel s tím tvrzením musím souhlasit. Stejně tak z pouhého principu s vožením slečen, byť jsem byl taky mladý, ale s nepoměrně delším výcvikem.
Služební tablet se nastaví před jízdou vlaku, a netřeba na něj po dobu jízdy šahat. V režimu jízdy i spoustu funkcí aplikace omezuje. Pokud teda jde o služební tablet nároďáka. PS: ten služební tablet má tak bleskurychlé reakce, že displej na motorovém voze 854 reaguje rychleji. Na pohodlné použití třeba FB nemožné 🙂

Petr Šimral

S tímto tvrzením si dovolím nesouhlasit. Je napsané příliš paušálně. Vím o jednom případu (nebyl u naší společnosti), kde strojvedoucí mydlil on – line hru tak, až projel návěstidlo.

Celkově je rozumné zakázat a kontrolovat soukromé hovory za jízdy, zakázat jakékoliv hovory mezi výstrahou a stůj (pokud chce hovořit výpravčí nebo dispečer v režimu nouze, tak ať sepne režim NOUZE. Uslyšíme to všichni, nemusíme zvedat mikrotelefon, za vteřinu je u všech vlaků v oblasti rychločinné brzdění. Vše ostatní může v poklidu počkat…

Bram

Petře,

jak chceš reálně zakázat soukromé telefony na soukromém telefonu? To by šlo jedině tehdy, pokud bys instaloval do kabiny kameru a časové údaje z jakéhokoliv telefonování z ní porovnával u časových údajů ze služebního telefonu. Pokud by to nesedělo, tak by šlo o použití soukromého telefonu.

Petr Šimral

Obávám se, že zvyšující se tlak úřadů na dopravce může přinést i takové řešení. Pro úřady je to lepší než se postarat o solidní zabezpečovač na všech tratích a ekonomicky nezabíjející dopravce.

Vlastimil

Bohužel jízda s chatováním a psaním zpráv se stala u strojvedoucích není až tak výjimečná situace. A není to jen o jízdě vlaku. Když je někdo zabraný do svého mobilu, či tabletu, tak se prostě nesoustředí na výkon práce.

hrbata

Mám zato,že nápady typu vrátit výpravčí do stanic jsou liché,pánové z DÚ jsou,jde li o toto doporučení zcela mimo mísu,výpravčí zkrátka nerostou na stromech a nejsou nazbyt. A to nemluvím o již vložených astronomických investicích do DŘ. Standartní noční směny,řekněme 18-6 hodin,na to již jsme myslím rovněž zvyklí,v tom ty projetá návěstidla myslím takovou roli hrát nebudou. Pak jsou tu ale „vychytávky “ typu 21,53-10,53 h. Toto pánové z DÚ z DI ve svých úvahách zaobírali? Nevím,nevím…

AAA

Tak vzhledem k tomu že je to doporučení nezávazné můžou doporučit klidně aby výpravčí měli i hodinky s vodotryskem…

Fíha

To že výpravčí nerostou jako hoba po dešti, stejně tak jako strojvedoucí a další profese není náš problém!
To je problém Managerů SŽDC a zejména ČD jako nástupnické organizace ČSD. Když se jim po léta říkalo, že bude veliký personální deficit, díky jejich personální politice, říkalo se, že za branou jich na práci čeká několik habadějů.
Pochybení Managera – vyhazov, bohužel mezi těma slovama není rovnítko, v prohnilé společnosti, kde plně souhlasím s předsedou Ústavního Soudu naopak, znamená to přinejmenším povýšení 🙁
Nejlépe se má kdo bere balík a nemá odpovědnost, a kolik že jich je na Dlážděném Nábřeží? Stovky.

jan

No je to zvěrstvo. Kamion má tachograf. 8 hodin a konec. Jinak bububu.. Proč asi usnul borec v přerově.

Petr Šimral

Vlak má své dispečery a záznamy pracovní doby. „Borec“ v Přerově měl splněné podmínky odpočinku.

Jan

Papírově možná, prakticky naspal méně než 5 hodin a to je podle mě tedy málo. Nejhorší je se ohánět tím „splnil nějaké podmínky či předpisy“. Když ale ty podmínky moc nedávají smysl nebou jsou na hranici extrému, tak by bylo dobré to uznat a upravit s bezpečnějšími parametry. Což se samozřejmě zaměstnavatelům líbit nebude, ale opravdu by to měl být nějaký přijatelný standard a ne spoléhat na minimum 6 hodin odpočinku, který asi nezahrnuje nějaké ty drobnosti, které člověk vykonává před a po samotném spánku. To i řidiči MHD mají striktnější pauzy a limity řízení hodin v kuse a přitom… Číst vice »

Johnny Gomezz

Dokud nebudou jezdit vlaky automaticky bez strojvůdců – tak se tomu nevyhneme… 1.) potkavaji se tu 2 zakladni věci – strojvudci jsou stále starsi a starsi = horsi reakce z duvodu stari a zaroven plne vytezovani strojvudcu v ramci jejich pracovni doby – na coz nebyli zvykli a nechteji/nedokazou to uz pochopit a přizpůsobit se „tempu“. = jasně logický tlak na maximalni efektivitu v ramci FIXNĚ vynaložených mzdových nakladů… „Platim tě za to že řídíš – ne za to že někde čumíš“ samozřejmě v rámci předpisů.. A to bývá ten problém – protože se tále častěji „ukazuje“ – třeba i… Číst vice »

Gogo

Zařízení které zastaví vlak pokud projede na červenou je na prd protože neřeší hlavní problém aby se vlak za červenou vůbec nedostal, spíš by to chtělo něco co nedovolí projet na červenou a to něco se jmenuje INDUSI jedná se o německé zařízení které způsobí nouzové zastavení vlaku pokud ten při jízdě proti červené v polovině mezi předzvěstí a návěstidlem nebrzdí podle brzdné křivky vypočítané INDUSIm. Když se podíváte na německou (případně rakouskou nebo švýcarskou) lokomotivu uvidíte vepředu vpravo dole něco jako žehličku což je snímač signálů INDUSI. Jenže aby se INDUSI zavedlo i v čechách je z finančního hlediska… Číst vice »

Petr Šimral

INDUSI se dnes jmenuje PZB a nedovede zabránit projetí návěstidla. Dovede zajistit, aby se vlak za návěstidlo dostal nejvyšší rychlostí 25 km/h a dále je za návěstidlem tzv. prokluzová vzdálenost, kde nesmí být postavena jiná vlaková cesta, musí být stažené závory apod.

Dnes je již volání po jednoduchém PZB zbytečné. Jó, tak před šedesáti lety, to by byl kauf…

Fíha

K projetí přispívá také aspekt cílového brzdění, způsobu vychování nové generace. Například tam, kde se jezdí z velké části na AVV (CB) jsou strojvedoucí nuceni, aniž by sami uměli jednotku ovládat jezdit na tento systém vedení vlaku striktně dopravcem. Jak reagují na situace kdy systém nejde, vypadne, nebo si jej sami vypnou jsme všichni měli možnost několikrát vidět. Železnice je sice samostatně specifický druh dopravy, ale jisté aspekty mají dopravní odvětví společné. Není žádným tajemstvím, že v letecké dopravě, taky automatizovali, autopilot byl vždy až na prvním místě. Pak spadlo několik desítek letadel, umřelo stovky lidí. Závěrem vyšetřování úřadů pro… Číst vice »

Tomáš

V jakékoliv, byť nepřímé souvislosti s autopilotem spadly desítky letadel? Myslím, že to trochu kecáte. A když kecáte v tomhle, je otázka, jak vážně mám brát to ostatní.

Fíha

Doporučuji archív dokumentů úřadu pro vyšetřování leteckých nehod, pokud jste trošku línej tak pořady z Kanady, Francie a USA o leteckých nehodách a katastrofách. Závěr všech zní obdobně přílišné spoléhání na automat a otupění smyslů, reakcí a umu pilotů. Stejné je to tady. Největší dopravce byl vyzván k zjištění vlivu, dlouhodobého vlivu jízdy na AVV (CB) na psychiku a chování strojvedoucího, jeho reakce schopnost. Nebylo to však vyslišeno, jeho reakcí bylo vydané nařízení o nařízené jízdě v režimu AVV (CB) a postavení neuposlechnutí nařízení do role hrubého porušení pracovní kázně. Paradoxně systému AVV (CB) je dovoleno pokud to má v… Číst vice »

Tomas

S dovolením se přidržím toho letectví. Klidně se nestyďte a dejte sem odkaz na statistiku desítek nehod zaviněných přílišným spoléháním na autopilota a otupěním reakcí. Já vím o několika a rozhodně to není většina nehod, i když vyloučíme unikáty typu sestřel nebo úmysl. A na druhou stranu dejte statistiku nehodovosti v letectví za posledních 30 let. Není to náhodou tak, že mimo jiné díky masivnímu nasazení autopilotů počet nehod v letectví stále klesá?

Fíha

Jsem v diskuzi k železnici. Vyjádřil jsem se jasně, nehody v letecké dopravě zaviněné a označené jako vzniklé v důsledku používání autopilota, jako hlavního způsobu řízení dopravního letadla jsou zaznamenány. Zemřelo stovky lidí a až závěrečné zprávy donutily dopravce změnit způsob výcviku, změnit způsob létání, zvýšit podíl hodin odlétaných bez použití autopilota. Jediný rozdíl vidím v tom, že tam se poučili a respektovali doporučení aby předešli stejným chybám, kdy pilot nevěděl co má dělat s letadlem, jak má reagovat na chybové stavy a podobně. Jsme na nejlepší cestě si to vyžrat úplně stejně. Nikdo nemá přesvědčení zatáhnout záchranou brzdu a… Číst vice »

Tomas

Letectvi jste do toho zatahnul vy. A srovnavat letadlo s vlakem je docela usmevne. V letadle zadne tlacitko, ktere by s nim v pripade selhani techniky okamzite pristalo, neni. Pokud narazite na tu Masarycku, to, ze se da „autopilot“ vypnout, aniz by si toho strojvedouci vsimnul, je podle me spis chyba konsktrukce toho autopilota nez psychiky strojvedouciho.

Fíha

Nepochopil jste princip. Jakýkoliv automat má jak své klady, tak zápory. Obojí spojuje skutečnost, že jak pilot, tak strojvedoucí časem přijde o reflexi, a návyky jak správně stroj ovládat. Přesně to je o psychice, když by lidi nebyli zblbnutí AVV, nikdy by nejel do šturcu s tím povědomím, že to zastaví samo, měl by zafixováno, že proto aby to zastavilo, musí on něco udělat, začít brzdit!! Stejně to funguje i v autech, soused, jinak inteligentní ING., majitel SW firmy si pořídil nový vůz s automatem. Jezdil několik měsíců a pak přesedlal do svého karavanu a neodjel. Přišel, že mu nejde… Číst vice »

Vlastimil

Tak pokud jde o některé případy projetí návěstidel u jednotek 471, tak k projetí došlo, protože strojvedoucí AVV nepoužil. Kdyby ho použil, tak se ty mimořádné situace nestaly. Proto je jedině dobře, pokud při fungujícím stavu strojvedoucí AVV využívá. No a zcela logicky zaměstnavatel nutí zaměstnance dodržovat bezpečnost dopravy a využívat bezpečnostní prvek. Naopak nepoužívání tohoto systému je zbytečný hazard. Není to jen o projetí nepozorností, ale projetí ze zdravotní indispozice. A to žádný strojvedoucí neovlivní svůj zdravotní stav. Trénovat si může strojvedoucí po depu a nebo při soupravové jízdě (a zde už může ohrozit jiný vlak).

Fíha

To jste zcela mimo. Prvořadý bezpečnostní prvek je v první řadě skutečnost adekvátní činnosti strojvedoucího pro to aby zastavil, nikoli letité čumění na displej a pak jízda kde si ani neuvědomí, že by měl taky brzdit, respektive vykonat něco sám pro to aby to zastavilo, nejen otevřít dveře po tom co se tachograf zastaví na 0. Pokud z lidí vypodíte systémem AVV reflex brždění, pak zde máte výsledné MU. Nucení zaměstnavatele bez provedení studie, vlivu na provoz, na strojvedoucí a na jejich činnost a použitelnost je velký hazard, nikoliv přínos. Jakákoliv automatizace může být dobrý pomocník, nesmí však přerůst mez,… Číst vice »

Bobo

Co se tyce zdravotni zpusobilosti:Lekar na periodicke prohlidce rika kolegovi:musite mit zrak,sluch,tlak jako piloti!!!!Kolega odveti:kdybych byl pilot,uz jsem davno v duchodu…..

Bratt

Vy určitě nejste strojvedoucí…“trénovat po depu….“
Strojvedoucí musí být vyježděný tak,aby si věřil,ne aby sledoval AVV a doufal že to dobře dopadne.A ta vyježděnost nepřijde tím,že bude spoléhat na AVV…

Fíha

Podepisuji, ale to těm od train simulátoru těžko vysvětlovat 🙂

a8n

Bezpečnost má být 100%, nikoliv polovičatá

Existuje jediná možnost, jak to zajistit, a i když jde o poměrně triviální opatření, asi by se vám nelíbilo. Spočívá v tom, že se na síti nehne ani kolo.

Petr Šimral

Občas mám bohužel pocit, že se po nás chce bezpečnost na úrovni 101 % : – (

K.S.

Nebo máte jednoduší řešení, vyhoďte z toho lidi úplně a nechte to na automatice, mělo by to jít řešit i bez drahého ETCS.

Fíha

Jednoduché vysvětlení: Nároky, produktivita, tempo práce raketově stoupá. Posouzení psychické způsobilosti z dob padesátých a šedesátých let bez jakéhokoliv zaštítění zákonem, se závěry psychologů bez nutné akreditace MDČR, se závěry o způsobilosti, přestože neexistuje v ČR závazné kritérium, mez způsobilosti pro toto povolání. Viděno na vlastní oči, psycholog vydá závěr, trvá na něm, ale není schopen ani u soudu zdůvodnit proč ho vydal, proč interpretoval data jinak než měl, proč pracoval tak, že jeho práce je zpětně nepřezkoumatelná. Kdo ho oprávnil vydat závěr, když neměl zadavatelem daná kritéria způsobilosti ani v tom základním hodnocení IQ. Tak a takhle se rozhoduje… Číst vice »

železničář v důchodu

Já bych v tom neviděl jen „jasnou odpovědnost Drážního Úřadu“, ale i (či spíše především) MD ČR, které je jednak „nad DÚ ČR“ a jednak disponuje adekvátními možnostmi tvorby legislativy pro jím řízený resort …

Gogo

Ne že by počet projetí proti dřívějšku stoupl, jen dříve nebyly JOPky nebo dálkovina, releovka taky byla jen na hlavních tazích a tak když fíra projel nějakou tu mechanickou návěst a nic se nestalo (nedobrzdil o pár metrů, případně byl veksl postaven pro něj jen se ještě nepostavilo na volno) tak se to prostě zatlouklo protože vyšetření takové mimořádnosti by zazdilo trať na několik hodin a za odměnu se do dotyčné stanice příště přivezlo kafe nebo nějaký jiný podobný prezent.

Bobo

Obecne si myslim,ze chybovost strojvedoucich ma dva faktory:1-Stale se zvysujici produktivita prace,v nocnich hodinach nelze ocekavat naprostou bezchybnost jako ve dne.2-Raketovy narust novych rychlostrojvedoucich,kteri jiz nemaji takovou potrebu obetovat se praci a odpocinku pred smenou podridit vsechno.Hlavne prekonavani prirozene unavy v nocnich hodinach je pro tuto profesi zasadni.A neumi to kazdy…

Gogo

S tou produktivitou máte pravdu, dřív jsem např. přijel na Masaryčku, tam jsem předal klíče od panťáku kolegovi a měl jsem hodinu pauzu, pak jsem odjel do Kolína a tam se to opakovalo, dnes máte ostrý obrat že se jen taktak stihnete stavit na WC jedete zpět a celou směnu kmitáte sem a tam jako motorová myš nemluvě o tom že takto jezdíte klidně i několik hodin, pak vás nechají 6 hodin přespat na nocležně a druhý den další několika hodinový zápřah.

jan

Nedovedu si to vysvětlit jinak, než důsledek liberalizace. S výpravčí se neruší moc na západě. V Rakousku byli.
I na relativně opravené trati.
Prostě buď dají na koridory ETCS nebo výpravčí. A na menší tratě třeba něco levnějšího nebo výpravčí.

jan

To ne, ale od 2010 si myslím, že začala silně růst soukromá doprava. Přibližně. Zejména nákladní. A její podíly na trhu.

Jiří Kokrhel

Vážený pane, jeďte se podívat do Rakouska nebo Německa kolik najdete výpravčích… Myslím, že jich moc nenajdete… I tam jsou tratě řízeny dálkově.

jan

No zajimavé, že jsem byl na koridorové trati. Opravené 2009. V naprosto krásném stavu. A byl tam výpravčí..
Žádné dálkové řízení.. Teufenbach

Jiří Kokrhel

A určitě prováděl výpravu vlaku, že? U nás taky máme výpravčí, ale výpravu vlaku si provádí dopravce sám….

Romanero

Nezlobte se, ale tomuto se nedá říct ani statistika, ani špatná analýza. Toto je nic. Když by v té tabulce byly litry na dojnici, tak to má stejný přínos.

Jednoznačně směrodatné by bylo relativní vyjádření ideálně k počtu jízdou minutých návěstidel (to, předpokládám, nikdo neeviduje), pak alespoň k ujetým vlkm, v nejhorším případě k počtu vypravených vlaků (ale to už je zavádějící). Pak můžeme srovnávat měsíce s roky a pořád dostáváme jasnou informaci.

jan

Naopak je dobře, že takovou informaci konečně zveřejnili. Vlako km – tedy podíl na trhu byly před pár lety uvedeny tuším ve výroční zprávě sždc. Bohužel v nějaké z aktuálních jsem to již nenašel.. Nějak to zmizelo.

Dušan

Na vlakokilometry máme takřka stejný počet projetých návěstidel jako má Německo – tam evidovali myslím loni celkem cirka 550 případů za rok, ale při nepoměrně vyšším počtu vlkm a rozsahu sítě. Jen ČD vypraví denně cirka 7 000 vlaků, pokud by ten počet klesl a zredukovala se stávající síť, tak by ten počet projetých návěstidel mohl klesnou na směšné hodnoty, doporučuji se podívat na síť v Belgii nebo Švýcarsku.

noerf

Za pololetí, se výrazně zvětšili počty u ČD, naopak výrazně klesly u ČD Cargo a ostatní dopravci jsou na totožných číslech. Spíš mě zaujalo, že vetšina ostaních dopravců projíždí cestová návěstidla, kde je spíše otázka jejich nastavení. Zajímavý by byl tedy v tomto případě počet nedobrždění a počet, kdy si strojvedoucí nevšimnul stopky.
Vzhledem k počtu projetí na stopku, je ještě dobré, že vážnějšího nehoda byla jen jedna.

Romanero

No, to je přesně ono. Dělat závěry z absolutních čísel, když neznám dopravní výkon, je velmi blízké křišťálové kouli..

noerf

romanero: dá se zjistit stav u jednotlivých dopravců v jednotlivých letech. Meziročně se dopravní výkony u jednotlivých dopravců moc nemění. V současné dopravě spíše výkony rostou.

Petr Šimral

Toto je velice zajímavě položená otázka, aneb věřím jen té statistice, jejíž údaje jsem si sám přizpůsobil…

Pokud použiji vlakové kilometry, tak nejbezpečnější společností jsou ČD, byť mají nejvyšší počet projetí a to řádově.

Ovšem pokud jako sledovací kritérium použiji hrubotunokilometry (vyjadřují například složitost vedení vlaku (žádné osmsetdesítky, žádné zelené ulice napříč republikou, dojíždění natěsno k návěstidlům)), pak je výrazně bezpečnější nákladní doprava…