Dopravci Infrastruktura Železnice

Nepozorní strojvedoucí: počet projetí Stůj stoupl za pololetí o třetinu

Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce
Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce

Česká železnice zažívá letos kromě nárůstu počtu cestujících také výrazný skok v počtu chyb strojvedoucích. Počet nedovolených jízd letos míří k rekordu.

Vyplývá to z dat, které si od Drážní inspekce vyžádal deník Zdopravy.cz. Podle nich letos zaznamenali inspektoři 73 nedovolených jízd, při kterých bylo zraněno 21 osob. V porovnání s pololetím loňského roku jde o nárůst téměř o třetinu: loni za první pololetí bylo 55 mimořádných událostí týkajících se projetí návěsti Stůj a 18 zraněných.

Nárůst projetí návěstí je vidět dobře i v historickém srovnání: počet nedovolených jízd za letošní první pololetí je už téměř shodný s počtem takových incidentů za celý rok 2011 (77). Od roku 2010 počty projetí každý rok rostou.

Letošní největší nehodou, která vznikla projetím návěsti Stůj, je srážka dvou vlaků GW Train Regio u Křemže, i kvůli tomu je počet zraněných už shodný, jako za celý loňský rok.

Drážní inspekce pravidelně ve svých zprávách upozorňuje na jiné faktory, než jen nepozornost strojvedoucích, především pak konec výpravčích v řadě stanic. Ve většině zpráv o mimořádných událostech vydává Drážní inspece bezpečnostní doporučení. „Jejich cílem je nenechávat bezpečnost pouze na jednom lidském činiteli – na strojvedoucím, ale mít jakousi bezpečnostní pojistku, která může mít podobu technického zařízení, jež při selhání (chybě) strojvedoucího automaticky zastaví ohrožené vlaky, popř. zmírní následky vzniku mimořádné události, nebo organizačního opatření, kterou je např. klasická výprava vlaku „výpravkou“, jež je schopna eliminovat právě
nedovolené odjezdy ze stanic (z dopraven),“ uvedla Drážní inspekce ve výroční zprávě za rok 2016.

SŽDC pokračuje ale naopak dále k rozšiřování počtu stanic, kde výpravčí není. Generální ředitel Jiří Svoboda napsal na jaře dopravcům, aby se více zaměřili na bezpečnost provozu. Dopis kritizovala Federace strojvůdců.

Podle statistik Drážního úřadu za pět měsíců letošního roku je většina nedovolených jízd projetím odjezdového návěstidla. Drážní úřad sestavil i tabulku počtu projetí návěstidel podle dopravců. „Obecně má nejvíce projetých návěstidel zakazujících další jízdu dopravce České dráhy, což je samozřejmě způsobené tím, že mají největší počet vypravených vlaků v naší síti,“ řekl mluvčí Martin Novák.

Rok 2017

Dopravce Celkem Odjezdová Cestová Seřaďovací Oddílová Vjezdová
Advanced World Transport 3 1 1 1
ARRIVA vlaky 1 1
BF Logistics 1 1
CER Slovakia 1 1
ČD 62 26 16 5 15
ČD Cargo 25 6 5 11 3
Die Länderbahn Gmbh DLB 1 1
GJW Praha 1 1
IDS CARGO 5 1
JARO Česká Skalice 2 1 1
Kladenská dopravní a strojní 1 1
KŽC Doprava 3 2 1
LEO Express 2 1 1
METRANS 1 1
METRANS Rail 4 1 1 1 1
PEDASTA dopravní stavby 1 1
PKP CARGO 1 1
RegioJet 1 1
RTS Rail Transport Service 1 1
SD – Kolejová doprava 1 1
SLEZSKOMORAVSKÁ DRÁHA 1 1
STRABAG Rail 2 1 1
SŽDC 4 2 1 1
UNIPETROL DOPRAVA 1 1

Rok 2018

Dopravce Celkem Odjezdová Cestová Seřaďovací Oddílová Vjezdová
Advanced World Transport 2 1 1
BF Logistics 1 1
CER Slovakia 1 1
ČD 36 18 8 4 1 5
ČD Cargo 10 2 1 4 3
GW Train Regio 1 1
JARO Česká Skalice 1 1
METRANS Rail 2 1 1
PKP CARGO 2 1
RegioJet 1 1
SD – Kolejová doprava 1 1
Sokolovská uhelná, právní nástupce 1 1
SŽDC 2 1 1
Traťová strojní společnost 1 1
UNIPETROL DOPRAVA 1 1

 

 

86 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ne nepozornost, ale unava, vycerpani, na obratovych stanicich 7min a jet zpatky, hlucne noclezny 6hodin na spanek+hygienu a usinani =casto 4-5hod nekvalitniho spanku.. A to vse za plat ktery lze mit v lecjake fabrice u stroje.. Platy skoro nestoupaji, prace pribyva, pauzy se snizuji, prescasy pribyvaji, tez jezdi halda dedecku, kteri by meli byt spis s vnoucaty…

    Prace me bavi ale podminky jsou ve stylu dvacet let zpatky..

  • Jak velky je AVV prinos pro bezpecnost, kdyz v kolejich provozovatele drahy jsou MIBy, jsou mapy, jsou orientacni body GPS, ale vyuziva to jeden dopravce na hrstce vozidel ve svem skanzenu. Dopravcu je lehce podstovku, zabezpecuje jeden? Nebo je to jenom podpora kamaradicku a tunýlek pro penize ze statniho penezovodu.

    A nemate pravdu, u ČD neni AVV pomůckou, je to předpisem vnucený a jediny zpusob jizdy na vozidle a trati s AVV. Když by to bylo stale jenom pomuckou, tak to rade lidi vadit nebude.

  • „AVV (CB) má být a je pouhou pomůckou, možnou volbou pro vedení vlaku. Odpovědnost za vlak má stále člověk,“
    Nikdo tady netvrdil, že je tomu jinak. Něčí nechuť nebo nesmyslné myšlení o poruchovosti či nespolehlivosti AVV jsou jen jeho osobní názory.
    Prostě AVV umí zastavit na stůj před návěstidlem, i kdyby fíra zkolaboval. Tím samozřejmě bezpečnost zvyšuje, nikoliv naopak.
    Ano, dá se vypnout, zapomenout na to a jet na Ugovu šťávu. Ale že se dá vypnout neúmyslně, je jen pohádka pro soud.

    Pokud při dešti fíra nepozná, že mu stroj jde do skluzu a neví, co znamená na displeji hláška o něm a nesníží poměrný tah (pak raději ať jde jezdit na páře), pak se může stát , že kousek pojede dál. Pokud to udělá, bude i při mokru stroj brzdit tak, aby zastavil tam kde má.

    Nesmysly o tom, že kvůli AVV neumí někdo jezdit…
    Jak vyjíždí z depa, jak jezdí při výluce, kdy jsou pryč MIBy?

    • Možna bych to vyjiždění z depa, nebo jizdu bez MIBů nechtěl ani vidět 🙂
      Zjevně jste s tím nikdy nejel, to ja snaha marná.
      AVV zastaví možná pred cervenou, ale mezitim znehodnotí zdravé, bezpečnostní návyky stovce strojvedoucich. Zakladem je podnet, kdyz chci zastavit, musím brzdit, ne cumet do telky jak brzdi system. Pokud prijdete o tento reflex, smrtak uz si brousi kosu!

      Zázitek projeti kolem peronu a odjezdoveho navestidla, nastesti v poloze dovolujici jizdu se systemem AVV , stahem na minimuma vypnuyou EDB je nepredatelný.

      Nemá cenu se o tom bavit, musi se ro prožit

  • Dobrá schizofrenie. Jedni chtějí lepší zabezpečení a druzí menší, aby strojvedoucím nebyly odpírány možnosti ručního řízení.
    Právě AVV zvyšuje bezpečnost, plno nehod by se nestalo, kdyby bylo všude (případně nebylo vypnuto.) I když to není zabezpečovač v právním smyslu slova.

    • No jenže má AVV například regiojet na Opava Ostrava? Nemá. A jak říkáte, dá se vypnout. Nedělá dohled. Není to zabezpečovač.

    • Naprostá hloupost! AVV (CB) má být a je pouhou pomůckou, možnou volbou pro vedení vlaku. Odpovědnost za vlak má stále člověk, strojvedoucí a když za něco odpovídá, odpovídá i za způsob vedení vlaku, za to kde a jak zastaví!
      Nezapomínejme na ustanovení, kde platí, že strojvedoucí musí nepřetržitě kontrolovat činnost systému AVV a navíc obpovídá, za to, že odhalí chybu ve vedení tohoto vlaku systémem AVV! Neplatí tedy zvyklostní zapnutí AVV a podvědomé spolehnutí na to, že AVVčko to zvládne, ale naopak za dodržení podmínek pro provoz systému AVV se musí podstatně více čučet na monitory, namísto čučení ven!
      Osobně, než abych hlídal další systém jeho činnost, hlídám sám sebe, udržuji životně důležité reflexi na použitelné úrovni. Systém AVV od samého počátku odmítám, odmítám jeho vnucování k vedení vlaku, každý den vidím strojvedoucí jedoucí s AVVčkem a když to hodně zlehčím, tak rozhodně nejsou ve střehu a jak zde zaznělo zabívají se jinou činností než vedením vlaku, přeci to AVVčko 100x zastavilo kde mělo, tak co:(
      Je neoddiskutovatelně vinou dopravce, že dopustil takový alarmující stav, je vinou vedoucích pracovníků řízení provozu u dopravců, že dupustí výcvik nových jedinců s tvrzením, že je naučí jezdit systém AVV.
      Nejednou jsem měl možnost obdžet zácvikáře, který po několikatýdenním výcviku jel pod mojím dozor prvně na ruční řízení, či jen na ARR. Do té doby vůbec neměl ponětí jak dávkovat a ovládat brzdu, výkon vozidla a KV to je zcela u zadele, sami jsou vystaveni tlaku na průchod uchazečů a přestože jsou tam KV Inženýři, jsou podělaní se vzepřít!
      Celkově to ukazuje na fatální selhání kontrolních mechanismů na všech stupních řízení železnice, přitom podklady lze sehnat za jedno odpoledne na nádraží s kamerou či foťákem. Ale proč by si kamarádíčkové z dob dřívějších, z doby studijí, nebo ČSD dělali navzájem potíže.
      Jako příklad si dovolím uvést pana Koláře, někdejšího GŘ SŽDC, nynějšího vedoucího DÚ. Myslíte že půjde proti SŽDC?
      Ještě k tomu, že se do toho investovalo dost financí, neznamená, že je to správná cesta. Po pohledu na každodení zprávy to klidně může být jen cesta k nevyčerpatelnému zdroji financí, k státnímu rozpočtu a dotacím za každou cenu.

      • Ano, rozhodně bych chtěl sedět ve vlaku, kde pojede strojvedoucí bez zapnutého AVV, protože on je ten spolehlivý a nejlepší a vše umí. Pak ho postihne srdeční příhoda, do oblouku kde je 80 vlétne 140 (na autobloku na volno) a převrátí panťák plný lidí. Opravdu super věc vypínat AVV.

        • Vlastíku a co jinak, jet ve vlaku se zapnutým AVV, kde fíra čumí okolo a na kolejích bude bohužel vaše družka, druh . Bude z nich placka, ale jel jste na AVV, gratuluji.
          A což teprve již zmíněná chyba v mapě trati, kde vlak oficielně jede o 20 km/hod rychleji než smí a to máte vidět tu nevoli cokoliv měnit. Každý den desítky vlaků překročí o tuto hodnotu traťovou rychlost, ale to jede AVV, takže je vše v pořádku i se srdeční příhodou 🙂
          Já bych ho nevypínal, já bych ho ani nezapínal!

          • Lepší přejet toho druha či družku než vyklopit celý vlak. Což mi připomíná třeba nehodu v Japonsku, kde se strojvedoucí snažil dohnat zpoždění (protože se tam na to dbá a jsou velké postihy), takže jel rychleji než měl a vylítl jak z oblouku tak z celé trati s plným vlakem lidí.

            Prostě a jednoduše člověk je tvor omylný a může svou pozornost soustředit pouze na jedno místo, případně přepínat mezi těmito místy, a to po omezeně dlouhou dobu. Automatizace a různé pojistky mají daleko vyšší úspěšnost dodržení daných parametrů a tedy i bezpečnosti. Samozřejmě se to musí správně nastavit a zkontrolovat, viz vaše výtka k chybě v mapě. Stejně tak člověk nemá šanci jet efektivněji než AVV, protože nejsme dělaní na kalkulaci několika komplexních parametrů.

            Někteří proti tomu budou přirozeně prostestovat a dál se bít za staré pořádky, ale každým dnem je jasné že jde jen o čas než se všechno konečně zautomatizuje a to povinně a s kamerami kolem vlaku.

            • Myslím, že než všechno zautomatizujeme, budem všichni co píšeme dávno prdět do hlíny a možná i naše děti.

              Automatizaci se nebráním, mám však jednu podmínku, pokud vede vlak automat, nebudu odpovědný za jeho chybu, toď vše. Automat má pomáhat nebo nehradit, nikoliv práci a pozornost odvádět, což ten systém AVV a předpis pro jeho používání dělá na 101%.

              AVV může jet podle někoho efektivně, byť s tím nesouhlasím, tak prosím. Rozhodně ale ze své podstaty neumí jet lidsky, plynule a už vůbec neumí zastavit. S 471 to ještě dá, ale zastavte si bez zásahu na cílovku třeba se souporavou 163 WTB a špalkovou soupravou a nabudete dojmu, že stím jede prase par excelance!
              Už vůbec v souvislosti s naprosto nepředvídatelnou hodnotou adhese chci vidět jak AVV zastaví i přes maximální předchozí omezení tahu, vypnutí EDB s 471 na určeném místě. Ze zkušenosti ani náhodou, ale umí napsat, že je to v prd.ly. Ale strojvedoucí to dopředu poznal, sledoval přeci takzvané smítko, naprosto maličkatý bod, v průběhu brždění na displeji namísto koukání na trať.
              Těch projetí místa určeného pro zastavení systémem AVV je mraky, strojvedoucí to vyřeší zrušením zastávky … .
              Adhesní podmínky udržíte konstatní možná v metru a to stejně výkyvem teplot stěží, až přijde rosný bod, budete koukat, ale na venkovní trati nemáte šanci, pokud nebudete vozit tři vagony písku na každém vlaku, aby jste garantoval dobré adhesní podmínky:) Písek se ale zase nebude zamlouvat zabezpečovacímu zařízení a výhybkám, že.

              AVV porovnává, kalkuluje, v reálném světě je ale na kolejích nespočet proměných, které nemá šanci obsáhnout. Snáze je pak obsáhne lidský mozek, který umí předvídat, má něco,co žádný chip na světe neumí, má intuici. Ten mozek každý den zachrání nespočet průserů ve všech odvětvích lidství, zkoušet ho nahradit nedopadá vždy dobře. A že občas selže? Co neselhává. Dá se tomu předejít zmiňovaným kvalitním výběrem, kvalitní péčí, vytvořením podmínek pro práci. To v součtu představuje balík peněz, a vládnoucí garnituře přijde lepší cesta polovičatého automatu, než se starat a zaplatit kvalitní personál.
              Už se těším na dobu, kdy bude operovat robot v automatickém modu za dozoru vrátného, se bude každý na ty operace vysloveně těšit 🙂

              • Ještě si neodpustím jednu poznámku, poznatek from provoz. Dopravci ani provozovatel dráhy nebyl za několik let posunout systém GSM-R na použitelnou úroveň. Výpadky signálu, samovolné odhlašovaní, nemožné přímé jednoduché spojení a namísto toho několik stran zkrácených volacích kódů, které strojvedoucí nemá k dispozici, nebo má, ale než nalistuje v písemné, či elektronické podobě je pozdě. Samozřejmě v nouzi použije nouzové spojení, ale z vlastní zkušenosti i několikrát, než se toho někdo vůbec chytne.
                Neudržíme v chodu týden řídící systémy vozidel, informační systémy, přihlouplé čidla otevření, či zavření dveří, koncové doteky dveří, schůdků.
                Stačí se podívat každý den do svodky.
                Jak vůbec chcete v tomto stavu racionálně uvažovat o automatizaci nebo autonomním vedení vlaku. Až se to pose.e, tak kdo podloží relátko, vypne motorovku, každodenní chleba strojvedoucího. (jsem zvědav jak se u autonomního řízení vlaku bude řešit pomalá jízda, dočasná pomalá jízda, nepředvěštěná pomalá jízda, nenávěštěná pomalá jízda, nedejbože návěst stáhni sběrač, jak pevná tak výluková označená jen polohou Km – asi bude všechno ve změně předpisu SŽDC D1 číslo 345 vydané pouze telepaticky)
                Mít vize je krásná věc, chce to ale alespoň jednu nohu nechat na zemi!

                • Jednoducha otazka, kterou to snad muzeme uzavrit: Mate se rozhodnout mezi 100x automatem o par metru projetou zastavkou, nebo 1x clovekem, co v Chocni z nejakeho duvodu nezpomali ze 160 na 80. Chapu spravne, ze pro vas je mensi pruser ta Chocen?

                  • A to je přesně ono. 100 se to povede a pak to projede smykem kolem cervene do vlakové cesty nexu a co. Odpočivající strojvedoucí bude koukat. Taky je potřeba uvažovat o systemu, ktery můze mit radu poruch a chyb, obzvlašt v jistem systemu udrzby 🙂
                    Jak jsem uz rikal, AVV můze byt dobry sluha, stejne jako ARR, nesmi byt pánem. Notabene, když za vedení vlaku je pred zákonem odpovědný strojvedoucí, AVV neodpovida za nic. Ani za to prekrocení rychlosti neodpovida.
                    Chceli nekdo strojvedoucimu naridit jizdu pod AVV, tak mu tím v souladu s vnitrnim predpisem práci pridelava, kontrolou jeho činnosti. Osobne preferuji cestu kvalitniho a prisneho vyberu, prijatelnych pracovnich podminek a hlavne kdyz si to mam posrat, tak sam. Nelze donekonecna neodpovednost jedincu přenáset na dav.
                    Znovu pripomenu, že i jinem druhu dopravi prisli na to, ze neni dobre mit tam cvicenou opicku.
                    Pokud mam jezdit na AVV a delat vratneho, tak to vidim na 1/2 plat a cistou hlavu pod podminkou plne odpovednosti AVV za konkretni ukony!
                    Kdo s tim nejzdil a neví ceho je to shopno, tezko vysvetlovat. Kdo neni splachovaci a jemu dana odpovednost za vedeni vlaku a pri aktivaci jeste za cinnost AVV. Za hlidani smeti na displeji, tak ma jasnou volbu.
                    Vidite do nedavna vec naprosto nemyslitelna, spatna mapa AVV, predelani stoji zase ty penize, tak to nechme být, odpovida za to preci strojvedouci 🙁

  • Prosím!
    Je zde někdo kdo se dokáže vyjádřit, potvrdit, či vyvrátit skutečnost, že psychická způsobilost strojvedoucích, osob majících, nebo žádajících o licinci k řízení drážních vozidel tak na vodě jak tvrdím?
    Existují taxativně určené limity způsobilosti, nebo je to skutečně pouze na libovůli posuzující osoby. To vážně mohou zkoumat testem patřícím k metodě nepoužitelné pro potřeby železniční dopravy způsobilost strojvedoucího a nechat si za to ještě zaplatit. To je vážně jedno MDČR a DÚČR komu a za co přidělí licenci k řízení drážního vozidla. Vždyť vůbec nemohou vědět zda licenci dali osobě způsobilé, nebo jen osobě, která byla ve správný čas na správném místě.

    Co pánové redaktoři, nechcete vyslídit podrobnosti, nebo je Vám to jedno a jezdíte autem 🙂 Podle mě námět na slušný článek napříč institucema v železniční dopravě.

    • S tema psychotestama mas pravdu,souvisi to i s tim co pise Pilot,i kdyz ja jsem kdysi na psychologickem vysetreni pocit,ze vsichni jsme normalni.Az na psycholozku:-))

    • Psychická způsobilost strojvedoucích podle zákonných předpokladů nemá s projetím návěstidel nic společného.

      • Ale jedine za predpokladu ze se psychologicke vysetreni neomezi na rychle mackani tlacitek.Psychopat zatim zadny ale dost lidi,kteri se nedokazi soustredit na praci bych nasel:-)

      • Člověče, tak proč to vůbec dělají.
        To že brojím a upozorňuji na psychologický průser, neznamená, že odsuzuji psychologii jako takovou a její oprávněný vliv na výběr jedinců pro konkrétní povolání.
        Musí to být ale psychologie na vrcholu odbornosti, nikoliv šarlatánství žijící z podstaty a dřívějšího dogmatu, že pod pokličku psychologie nikdo nevidí. Současná práce psychologů připomíná kouzelníka Pokustóna. To jak jsou ješitní a dobře vědí, že zlaťáky nepřestanou padat ze státní kasy. Dobře to též dokládá jejich nereflektování zjištění znalců, jejich zesměšnění u jednání soudního.
        Psychologické vyšetření správně provedené, postavené na základě metod použitelných pro účel zkoumání, jejich správné vyhodnocení, ne takové, kdy zjistíte, že psycholog neumí z vytěžených materiálů vyhodnotit ani IQ:) , má potenciál vyselektovat lidi, kteří budou dostačovat výkonově, budou schopni dělat ve stresu pracovního, nebo osobního původu, budou schopni se učit a v neposlední řadě, budou povolání vykonávat odpovědně! Kritéria musí ale někdo stanovit, takhle projde snad každý, když ne u pána, tak u ženy, nebo obráceně. Nic není určeno.

        Nic z toho správného se však neděje!

        Jsem uvažoval, že když MDČR, SŽDC nebo ČD vše vytrvale ignorují, vezmu skrytou kamerua na jedno takové vyšetření zajdu. Snad až by to viděli lidi v TV začlo by se hledat urychleně řešení. Chápu, že se řada funkcionářů bojí zejména toho, že nejúčinějším způsobem, jak odstranit děravé místo v psychologickém výběru je všechny znovu plošně otestovat. Výsledek by byl velmi zajímavý, co naplat někteří bu skončili. Je tedy lepší bezpečnost, nebo zametat průser pod koberec?

        Je psychologické vyšetření, které máte za dvě až tři hodinky hotové a znáte i výsledek, pak je takové, kam ráno na 8hod nastoupite a když to půjde v 17 hod ho ukončíte. Na výsledek čekáte 14 až 21 dní. Z tohotu úhlu pohledu, je psychologie na železnici, ke které není potřeba zvláštní oprávnění pouhou předraženou fraškou, kanálem na tok peněz.

        Vidíte jako dopravce ta vyšetření i proplácíte (většinou), nevadí Vám, že platíte za věc, kterou nařídit stát, ale s kvalitativním výběrem to rozhodně nijak nesouvisí a nepomůže. Zjevně ne!

    • Pokud si správně vzpomíná, tak psycholog, u kterého jsem absolvoval před více ne 50 roky vstupní test, byl „drážní“ = existovalo „Železniční zdravotnictví“, jeho součástí byli i specializovaní psychologové, a uznávaly se jen texty vykonané u nich …

      • Nic takového dneska neexistuje. Neexistuje drážní psycholog, psycholog pověřený MDČR k činnostem pro železnici. Pouze existuje bez opory v legislativě podnik, který na svém webu hládá, že provádí vyčetření pro všechny profesev železniční dopravě, to o sobě ale může tvrdit kterýkoliv psycholog, není to nijak podloženo. Ani MDČR, ani DUČR nespecigikuje podrobně odbornost, akreditaci takových pracovníků.
        Jedinému, čemu se společně všichni brání je aby to dělal klinický psycholog.

        Ono se to totiž člení na lékaře – klinický psycholog a nelékaře – psycholog, dopravní psycholog. Na lékaře se vztahují všechny náležitosti včetně pracovně lékařské služby, ne nelékaře se nevzahuje prakticky nic. Lékař se zodpovídá lékařské komoře, nelékař možná dobrovolné asociaci.
        Super je že i dopravní psycholog – nelékař na závěr udělá diagnózu …

        S tím uznáváním testů je to vůbec zajímavé. DÚČR k licenci chce dopravněpsychologické vyšetření, neříká od koho má být provedeno, jak … . Dopravce a provozovatel dráhy, chce nad to ještě další vyšetření, pokud na něj půjdete, pak se jedná o stejné vyšetření jako pro DÚČR, takže psycholog dostane zaplaceno dvakrát :). Dopravce i provozovatel dráhy už dneska ví, že toto vyšetření je na pytel, ale jelikož je psycholog zaměstnancem dceřiné společnosti dopravce, tak je to OK!
        PS:
        Je z podivem, že se dopravce, nebo provozovatel dráhy panicky bojí uznat psychologické vyšetření, které neprovedl jeho zpřízněný zaměstnanec podle nařízených pokynů, byť by předložený závěr psychologického vyšetření byl vypracován soudní znalcem, několikanásobně převyšujícím erudici podnikového psychologa.

        • Fího,

          můžeš to tady přestat plevelit nesmyslnými příspěvky?

          Například toto je nesmysl: DÚČR k licenci chce dopravněpsychologické vyšetření, neříká od koho má být provedeno, jak … .

          Drážní Úřad nic sám o sobě jen tak nechce, požadavek na zmíněné vyšetření a jeho úspěšné absolvování je jednou z nutných, nikoliv však postačujících, podmínek pro vydání licence – viz Zákon o drahách 266 a prováděcí vyhláška 101 Ministerstva dopravy, kde je v paragrafu 8 řečeno, co má dopravně psychologické vyšetření obsahovat.

          Stejně tak nesmyslné vytahování na světlo boží záležitosti typu drážní psycholog, drážní lékař atd., aneb nesmyslné přežitky z dob, kdy dráha byla stát ve státě a zároveň jakousi podivnou polovojenskou organizací a nikoliv standardním civilním podnikem, k jakému se naštěstí dnes pomalu blíží.

          A strojvedoucího půjde dělat ten, kdo má o toto zaměstnání zájem a zároveň splní zdravotní a odborné podmínky pro toto zaměstnání. Ne ten, koho nějaký Fíha určí, jako že může jezdit, protože on si myslí, že to umí.

          • Jste blázen!
            Požadavek na psychologické vyšetření je dán zákonem o drahách jako podmínka, jedna z podmínek pro žadatele o licenci.
            Jediné co říká tento zákon je stanoveno v §46d

            (1)Zdravotní způsobilost prokazuje žadatel lékařským posudkem
            vydaným lékařem závodní preventivní péče a posudkem o dopravně
            psychologickém vyšetření vydaným psychologem.

            (2) Prováděcí právní předpis stanoví podmínky zdravotní způsobilosti,
            rozsah, obsah a způsob provedení lékařské prohlídky a dopravně
            psychologického vyšetření pro vydání posudku, nemoci, vady nebo
            stavy, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost, způsob
            hodnocení zdravotní způsobilosti a obsah lékařského posudku a
            dopravně psychologického vyšetření a dobu jeho platnosti.

            Prováděcím předpisem k zákonu o drahách je vyhláška 101/1995Sb.
            § 8
            (1) Součásti dopravně psychologického vyšetření osob podle § 1 odst. 1
            písm. a) je zejména posouzení
            a) anamnestických údajů,
            b) intelektových schopností,
            c) percepčních a psychomotorických schopností,
            d) osobnostních vlastností a
            e) sociálně – psychologických předpokladů.

            (2) Dopravně psychologické vyšetření podle odstavce 1 se provádí
            prostřednictvím souboru psychodiagnostických metod, který se skládá
            alespoň z
            a) standardizovaného testu inteligence,
            b) standardizovaného testu pozornosti,
            c) standardizovaného osobnostního dotazníku a
            d) polostrukturovaného rozhovoru.

            (3) Posudek o dopravně psychologickém vyšetření musí být jednoznačný.
            Vyjádření v posudku nesmí obsahovat konkrétní údaje zjištěné
            dopravně psychologickým vyšetřením podle odst. 1. Vyjádření v
            posudku obsahuje hodnocení:
            a) psychicky způsobilý k navrhované činnosti,
            b) psychicky nezpůsobilý k navrhované činnosti.

            (4) Platnost posudku o dopravně psychologickém vyšetření je 1 roku
            ode dne jeho vystavení

            Tak mi prosím ukažte, kde jsou v zákoně, nebo jeho prováděcím předpise určeny metody, kromě standardizovaných metod. Standardem je každé desetiletí zcela něco jiného. Ti psychologové používají metody, které nemají ani platné české aplikační normy. Není ani uvedeno co má být standardem. Nikde ani čárka o vyhodnocení o kritérijích způsobilosti a váze jednotlivých metod na celkové hodnocení.
            Například standardizovaných testů inteligence je nejméně osm, každý je však vhodný k jinému účelu, takže je potřeba říci, který a proč použít a jak ho hodnotit pro účel posouzení strojvedoucího. Je podobné jako by jste chtěl měřit napětí a vzal si na to ampérmetr.
            Dalším faktem podloženým důkazem je situace, kdy psycholog svůj závěr není schopen přestože má být jednoznačný obhájit před soudem, nenalétá pro svůj závěr podklady.

            Jediné co může obstát je obdoba nastavení parametrů přesně tak, jako třeba hodnota očních korekcí, stupně diabetu … .

            Ještě prosím, když plevelím, kde v legislativních normách je určeno jaký psycholog může toto vyšetření provést, co má mít vystudováno, jaké má mít povědomí o železnici a práci strojvedoucího, jakou má mít praxi. Jsem zvědav co vygooglíte. Takže když budete mít šikovného strejčka manželského psychologa ochotného dát razítko, můžete jít jezdit minimálně po stránce psychologa.

            Naštěstí však kromě dopravněpsychologického vyšetření, jde uchazeč ještě v rámci vstupní zdravotní prohlídky také k psychiatrovi a klinickému psychologovi – lékaři, který snad odhalí psychické nemoci, nikoliv osobnostní, povahové či výkonostní vlastnosti

            Co vrátit se na dětské Káčko, bude Vám tam lépe

            • Já jsem na Káčku trvale, já se tam vracet přeci nemusím. A zde zůstanu, abych s oblibou vyvracel jakýmsi samozvaným všeználkem Fíhou neustále šířené bludy. Musím ale počítat s tím, že se od něj akorát tak dozvím, že jsem blázen (a Fíha je tedy patrně letadlo). To se nedá nic dělat:-).

              Bohužel, je mnoho jedinců, kteří si myslí, že si někde něco přečtou, vytvoří si obvykle zcela nesprávný náhled na věc, což bez patřičné úrovně vzdělání (a samozřejmě i inteligence) je jev zcela běžný a pak se své závěry snaží vehementně prosazovat všude, kde to jen jde.

              Srovnání s napětím měřeným ampérmetrem komentovat nebudu, to je nějaké Fíhovo nesmyslné přirovnání a eventuální srovnání s měřením napětí voltmetrem kulhá těžce na obě nohy – na rozdíl od elektrického napětí jsou lidé různí a těžko se ve společnosti najdou dva alespoň víceméně shodní jedinci. Takže zde je hodnocení silně individuální, závisí tedy na samotném psychologovi, jak dotyčného adepta vyhodnotí. A je zcela správné, že to není stanoveno vyhláškou či dokonce zákonem. Jednak v poslanecké sněmovně není nikoho, kdo by takový návrh mohl dát a zároveň schválit, obdobně by bylo zcela stejně špatné, kdyby to bylo určeno vyhláškou. I ta je příliš obecná na to, aby v ní něco takového mohlo být vůbec obsaženo. Do žádné právní normy se už vůbec nedá zakomponovat třeba dojem psychologa či psychiatra z jedince, kterého mají před sebou, kdežto mezní počet dioptrií či množství cukru v krvi lze číselně stanovit a hlavně i změřit a tedy vynést jednoznačný výsledek ano/ne.

              • A co smernice o psychicke zpusobilosti u ČD, nebo u SŽDC? Viděl jste někdy ty předpisy? Vite kolik hodnot obsahují? Tolik, že Vám bude zle. A přesně jsem se chtěl dostat. To, že o nich memate ani ponetí, mnoho vysvetluje. Víc netreba dodavat.

                • Mne jsou nějaké vnitřní předpisy ČD ukradené (pro mne a pro mnoho jiných), stejně tak jako předpisy SŽDC, které nejsou závazné pro dopravce. Udělej si pořádek sám u sebe, nastuduj si nejprve to, o čem hodláš psát a hlavně se nad tím prosím trochu zamysli, než začneš poučovat a pak teprve ostatní poučuj. Děkuji za pochopení.

                  Mimochodem, silně pochybuji, že nějaký vnitřní předpis ČD zpřísňuje vyhlášku č. 101 Ministerstva dopravy, kde jsou stanoveny podmínky pro způsobilost mimo jiné i pro strojvedoucí. To by to pak ČD mohly rovnou zabalit a za pár let by u nich neměl kdo jezdit:-).

                  A nedivím se snaze některých železničních dopravců snížit podmínky pro zdravotní způsobilost pro strojvedoucí na úroveň profesionálních řidičů v autodopravě. Doba parních lokomotiv, kdy se podmínky stanovovaly tak, aby to adept vydržel na parní lokomotivě přiměřeně zdravý až do důchodu, je pryč.

                  • Tak si prosím nastuduj ty směrnice a pak teprve plkej nesmysl, vedle nesmyslu!
                    Z tveho vyjadrení je snadno pochopytelne, že vůbec nemas ponetí co v tech smernicich je a pro koho platí. Neznalost neomlová!!
                    Budeš se divit, ale ono to tak funguje, podmínky dane zakonem lze dle pritvrdit vnitenim.predpisem a tak je kednoduse mozne, ze strojvedouci s platnou licenci neprojde psychologickým vyšetrenim a jako fira si tam neškrtne. Kdyz se proberes tou zmeti norem, cisel, parametru a odnocení, tak zjistis, ze stanovit normu a kriteria, komu rizeni sveris a komu ne neni vubec problemem jak se snazis lidem sdelit. Co vic, obsahle to prave udela statni organice, tedy firma úzce spojena s MDČR a statem.
                    Proto je s nejvetsim podivem, ze statni organice to umi a MD ne a umoznuje udelit licenci k rizeni po strance psychicke zpusobilosti komukoliv. Pritom prave overeni teto zpusobilosti dopravci a DU svym zaverem sdeli, zda na to ma jedinec po vykonostni a povahove strance, jak pracuje ve stresu a pod zatezi, zda je schopen učeni se.
                    Ve smernici mate vse pekne rozebrano, vcetne hodnot, ktere jsou z konkretnich metod potreba k tomu aby jste prosel!

                    Vy sam to neznate a poucujete? Zvlastni přistup zpusobile osoby :).

                    Kdo hleda fakta a pravdu tak si normy precte, tajne nejsou. Ve vysledku to cele zapricinuje situaci, kdy ac mate licenci, tak odpovedny dopravce vas nezamestna , protoze u nej neprojdete psychotesty. Na tuto komickou situaci bylo MDČR upozorneno.
                    Pro shrnuti, DU udeluje licence krome jineho i na zaklade psychologicke zpusobilosti, ta je na zaklade provadeciho predpisu hodnocena vagne, nejednotne, nestandardne. Licence je presto udelena, nebo byla na zaklade zavedeni licencí pridelena, tedy psychicka zpusobilost takoveho jedince byla overena v davne dobe, dnes jiz nepouzitelnou metodologii. Co o tom cloveku vime, po strance psychologie, spolehlivosti a odpovednosti – nic.
                    Je potreba psychickou zpusobilost striktne definovat, bude potreba ji periodicky overovat, bude nutne stanovit co s clovekem, ktery psychickou zpusobilost ztrati.

                    Na silnici to uz pochopili a podminky sjednotili. Tady na zeleznici je v tom anarchie. Muzu byt zpusobilej i podle narocne smernice SZDC a zarvu tam, protoze proti me pojede nekdo zpusobilej jen podle zakona. Samotna tvorba vnitrnich predpisu o psychicke zpusobilosti take doklada nespokojenost, ci obavu dopravcu nad kvalitou jedincu. Samotne smernice vsak neobsahuji zadny nastroj pro kontrolu prace povereneho psychologa.

                    • Dopravce si nemůže jen tak nějakým vnitřním předpisem zpřísnit zdravotní způsobilost na licenci – tu nevydává a praktičtí lékaři se musí řídit vyhláškou 101 Ministerstva dopravy, ne nějakým vnitřním předpisem dopravce – ten pro ně neexistuje. Pokud by na základě nějakého nesmyslného zpřísnění podmínek zdravotní způsobilosti dle vnitřního předpisu dopravce byla například provedena mimořádná prohlídka a vydán nový posudek o zdravotní způsobilosti, respektive v tomto případě o zdravotní nezpůsobilosti a na základě toho byla někomu odebrána licence, tak by v případě, že by se dotyčný takto jednáním dopravce postižený na svých právech nenechal a soudil se, tak by soud takový posudek svým rozhodnutím nejspíš zrušil a licenci by dotyčný dostal zpět. Dopravce a praktický lékař by měli pak asi hodně velké problémy… Ach to zoufalé právní nevědomí různých Fíhů…

  • Vážení těšte se…
    Jsem strojvedoucí a často školím nové strojvedoucí…
    Dnes to chodí takto;
    Přijdete k dopravci s tím, že chcete jezdit a on Vás vezme, protože strojvedoucí jsou na trhu práce více a více nedostatkové zboží. Pokud projdete přes lékařské prohlídky dostanete předpisy a jdete fofrem na pasivní zácvik. Po měsíci a půl uděláte prvotní zkoušku z dopravy a jdete jezdit aktivní zácvik. Zde musíte během 4 měsíců zvládnout ovládání stroje, techniku, pochopit systém dráhy, naučit se předpisy a drážní zákon. Pokud toto zvládnete, jdete po cca 9ti měsících do akce naostro. Já když jsem přišel ke dráze po absolvování ŽELEZNIČNÍHO učiliště, šel jsem jako kandidát strojvedoucího do dílny. Zde jsem zůstal 9let a opravoval lokomotivy, po té jsem se rozhodl, že půjdu jezdit. Odečetl se mi PULROK zácviku v dílně (dnes je pouze 5směm) a cca rok trvalo než jsem vyrazil sám, čili dohromady by to byl rok a půl (dnes 9měsíců bez zkušeností v zázemí)!!!
    Dopravci dnes berou kohokoli kdo chce jezdit: autobusáka, pekaře, hudebníka nebo i právníka… Prostě každého, kdo si chce splnit dětský sen a jít řídit vláček. Z mých zkušeností, jsou nejlepší jedinci ti, kteří mají dráhu jako koníčka a vystudují dopravní školy anebo i lidé, kteří mají vysoké IQ a k tomu smysl pro techniku, rozumět jí. S těmi ostatními jsou veliké potíže. Dnes mi chodí na mašinu za řízení lidé hloupí, nebo psychycky nevyrovnaní, nebo lidé s nečistým trestním rekstříkem!!! Prostě dopravce dnes nepotřebuje strojvedoucího. Dopravce dnes potřebuje “číslo” – číslo kterým zaplní místo v personální tabulce. Když se vedoucích pracovníků ptáte proč posílají do provozu takové lidi, řeknou, že potřebují čísla! Když jim řeknete, že ti lidé potom obsluhují stroje za několik desítek miliónů a vozí cestující, řeknou Vám, že když způsobí nehodu, bude se to řešit až “potom” s dotyčným jedincem, že problém, který jim já o dotyčném říkám je nezajímá… Toto je realita!!!
    Mám kamaráda pilota a ten říká, že u nich je to to samé. Aerolinky berou kohokoli i bez zkušeností, rekruty… Prostě; Vy máte pilotní licenci? Berem Vás hned… Když pak dojde k patové situaci a letadlo vyplivne řízení pilotovy do ruky, ti lidé pod tíhou zodpovědnosti a neznalosti v situaci, “zamrzají” a v důležitých chvílích v podstatě spí… To je prostě šílené.
    Pokud se civilizace nezbrzdí, bude zle. Vše začne všude v civilizovaných zemích kolabovat…

    • Je otázkou, ve které je to firmě…

      Já se to snažím organizovat jinak.
      Hlavní slovo má strojvedoucí instruktor a za celý praktický výcvik odpovídá.

    • A jsou ty záverečné zkoušky alespoň státní? Nebo si je dělá taky dopravce sám..
      Ono je to nezajímá. Manažery. No ono je to třeba začne zajímat, až je ta škoda 100 milionů na jejich zařízení a nemají pojistku. 🙂 Ale je to problém.

    • Dnes mi chodí na mašinu za řízení lidé hloupí, nebo psychycky nevyrovnaní, nebo lidé s nečistým trestním rekstříkem!!!

      …. a vsadím se že určitě i bez správné stranické knížky 🙂

    • Prostě; Vy máte pilotní licenci? Berem Vás hned

      … BTW a víte co obnáší tu pilotní licenci získat?

    • Kupodivu zrovna autobusáci jsou obvykle adepti s dobrými předpoklady se stát strojvedoucími. Jednak jsou zodpovědní (v autobusu nevozili jen vzduch, nejezdili si dle libosti, ale museli kupodivu dodržovat jízdní řád a k řízení autobusu je třeba také dost velké pozornosti a šikovnosti – například jízda dle zrcátek a nevjetí do škarpy a zvládání situací při míjení vozidel na užších silnicích atd.) a za druhé to nejsou většinou úplní lemplové. Nelze si totiž nevšimnout, že mnoho autobusáků se stalo dobrými strojvedoucími, ale ještě jsem si nevšiml, že by se větší počet strojvedoucích se stalo dobrými autobusáky. Je to dost i o šikovnosti – mnoho kovaných strojvedoucích, co jezdili ještě za ČSD a prošli všemožnými drážními učilišti a měli dlouholetou praxi, kolabovalo při pomyšlení, že by měli řídit tak triviální stroje, jako jsou řady 700, 701 a 702. Tam se totiž muselo řadit a to mnoho kovaných strojvedoucích prostě nedalo – sám jsem se velmi divil, co vše je při pokusu kovaných strojvedoucích o řízení těchto strojů vůbec možné…. Takže zejména s autobusáky bych byl hoooodně opatrný.

  • Místo výpravčích je snad dispečer.
    Nedalo by se sehnat nebo udělat tabulku podle toho co to projelo? Nějaký přejetí tutově jedno v roce 2017 tam není a ptám se jak musí fíra přejet aby se to dostalo do statistiky.

  • A vím že mě plno strojvedoucích ukamenuje, ale jednou z příčin je i nevěnování se řízení vozidla. Bohužel je to dáno dobou a tak jako se to děje na silnici, tak i na železnici dorazila vlna mobilů, tabletů a notebooků. A bohužel tak jako v kamionech, i na mašině dokáží někteří strojvedoucí ne vždy sledovat trať (slušně řečeno…)

    • Bohužel s tím tvrzením musím souhlasit. Stejně tak z pouhého principu s vožením slečen, byť jsem byl taky mladý, ale s nepoměrně delším výcvikem.
      Služební tablet se nastaví před jízdou vlaku, a netřeba na něj po dobu jízdy šahat. V režimu jízdy i spoustu funkcí aplikace omezuje. Pokud teda jde o služební tablet nároďáka. PS: ten služební tablet má tak bleskurychlé reakce, že displej na motorovém voze 854 reaguje rychleji. Na pohodlné použití třeba FB nemožné 🙂

    • S tímto tvrzením si dovolím nesouhlasit. Je napsané příliš paušálně. Vím o jednom případu (nebyl u naší společnosti), kde strojvedoucí mydlil on – line hru tak, až projel návěstidlo.

      Celkově je rozumné zakázat a kontrolovat soukromé hovory za jízdy, zakázat jakékoliv hovory mezi výstrahou a stůj (pokud chce hovořit výpravčí nebo dispečer v režimu nouze, tak ať sepne režim NOUZE. Uslyšíme to všichni, nemusíme zvedat mikrotelefon, za vteřinu je u všech vlaků v oblasti rychločinné brzdění. Vše ostatní může v poklidu počkat…

      • Petře,

        jak chceš reálně zakázat soukromé telefony na soukromém telefonu? To by šlo jedině tehdy, pokud bys instaloval do kabiny kameru a časové údaje z jakéhokoliv telefonování z ní porovnával u časových údajů ze služebního telefonu. Pokud by to nesedělo, tak by šlo o použití soukromého telefonu.

        • Obávám se, že zvyšující se tlak úřadů na dopravce může přinést i takové řešení. Pro úřady je to lepší než se postarat o solidní zabezpečovač na všech tratích a ekonomicky nezabíjející dopravce.

      • Bohužel jízda s chatováním a psaním zpráv se stala u strojvedoucích není až tak výjimečná situace. A není to jen o jízdě vlaku. Když je někdo zabraný do svého mobilu, či tabletu, tak se prostě nesoustředí na výkon práce.

  • Mám zato,že nápady typu vrátit výpravčí do stanic jsou liché,pánové z DÚ jsou,jde li o toto doporučení zcela mimo mísu,výpravčí zkrátka nerostou na stromech a nejsou nazbyt. A to nemluvím o již vložených astronomických investicích do DŘ. Standartní noční směny,řekněme 18-6 hodin,na to již jsme myslím rovněž zvyklí,v tom ty projetá návěstidla myslím takovou roli hrát nebudou. Pak jsou tu ale „vychytávky “ typu 21,53-10,53 h. Toto pánové z DÚ z DI ve svých úvahách zaobírali? Nevím,nevím…

    • Tak vzhledem k tomu že je to doporučení nezávazné můžou doporučit klidně aby výpravčí měli i hodinky s vodotryskem…

    • To že výpravčí nerostou jako hoba po dešti, stejně tak jako strojvedoucí a další profese není náš problém!
      To je problém Managerů SŽDC a zejména ČD jako nástupnické organizace ČSD. Když se jim po léta říkalo, že bude veliký personální deficit, díky jejich personální politice, říkalo se, že za branou jich na práci čeká několik habadějů.
      Pochybení Managera – vyhazov, bohužel mezi těma slovama není rovnítko, v prohnilé společnosti, kde plně souhlasím s předsedou Ústavního Soudu naopak, znamená to přinejmenším povýšení 🙁
      Nejlépe se má kdo bere balík a nemá odpovědnost, a kolik že jich je na Dlážděném Nábřeží? Stovky.

    • No je to zvěrstvo. Kamion má tachograf. 8 hodin a konec. Jinak bububu.. Proč asi usnul borec v přerově.

      • Vlak má své dispečery a záznamy pracovní doby. „Borec“ v Přerově měl splněné podmínky odpočinku.

        • Papírově možná, prakticky naspal méně než 5 hodin a to je podle mě tedy málo. Nejhorší je se ohánět tím „splnil nějaké podmínky či předpisy“. Když ale ty podmínky moc nedávají smysl nebou jsou na hranici extrému, tak by bylo dobré to uznat a upravit s bezpečnějšími parametry. Což se samozřejmě zaměstnavatelům líbit nebude, ale opravdu by to měl být nějaký přijatelný standard a ne spoléhat na minimum 6 hodin odpočinku, který asi nezahrnuje nějaké ty drobnosti, které člověk vykonává před a po samotném spánku. To i řidiči MHD mají striktnější pauzy a limity řízení hodin v kuse a přitom mají daleko méně monotónní práci.

  • Dokud nebudou jezdit vlaky automaticky bez strojvůdců – tak se tomu nevyhneme…

    1.) potkavaji se tu 2 zakladni věci – strojvudci jsou stále starsi a starsi = horsi reakce z duvodu stari a zaroven plne vytezovani strojvudcu v ramci jejich pracovni doby – na coz nebyli zvykli a nechteji/nedokazou to uz pochopit a přizpůsobit se „tempu“. = jasně logický tlak na maximalni efektivitu v ramci FIXNĚ vynaložených mzdových nakladů… „Platim tě za to že řídíš – ne za to že někde čumíš“ samozřejmě v rámci předpisů.. A to bývá ten problém – protože se tále častěji „ukazuje“ – třeba i v komentech tady – že údajně je strojvedoucí zaměstnán u jednoho dopravce v rámci předpisů – ale brigádně mraky hodim řídí i u dopravce jiného..

    2.) a pokud ani v soucasnosti, když to ještě stále obsluhuji strojvedoudci, není nainstalovano zarizeni takove urovne aby zastavilo vlak když projede „na červenou“ – tak se ni čemu divit….

    otázka: Umi to ETCS??? ci jiné zabezpecovace instalovane v CR???

    • Zařízení které zastaví vlak pokud projede na červenou je na prd protože neřeší hlavní problém aby se vlak za červenou vůbec nedostal, spíš by to chtělo něco co nedovolí projet na červenou a to něco se jmenuje INDUSI jedná se o německé zařízení které způsobí nouzové zastavení vlaku pokud ten při jízdě proti červené v polovině mezi předzvěstí a návěstidlem nebrzdí podle brzdné křivky vypočítané INDUSIm. Když se podíváte na německou (případně rakouskou nebo švýcarskou) lokomotivu uvidíte vepředu vpravo dole něco jako žehličku což je snímač signálů INDUSI. Jenže aby se INDUSI zavedlo i v čechách je z finančního hlediska bohužel nereálné.

      • INDUSI se dnes jmenuje PZB a nedovede zabránit projetí návěstidla. Dovede zajistit, aby se vlak za návěstidlo dostal nejvyšší rychlostí 25 km/h a dále je za návěstidlem tzv. prokluzová vzdálenost, kde nesmí být postavena jiná vlaková cesta, musí být stažené závory apod.

        Dnes je již volání po jednoduchém PZB zbytečné. Jó, tak před šedesáti lety, to by byl kauf…

  • K projetí přispívá také aspekt cílového brzdění, způsobu vychování nové generace. Například tam, kde se jezdí z velké části na AVV (CB) jsou strojvedoucí nuceni, aniž by sami uměli jednotku ovládat jezdit na tento systém vedení vlaku striktně dopravcem. Jak reagují na situace kdy systém nejde, vypadne, nebo si jej sami vypnou jsme všichni měli možnost několikrát vidět.
    Železnice je sice samostatně specifický druh dopravy, ale jisté aspekty mají dopravní odvětví společné. Není žádným tajemstvím, že v letecké dopravě, taky automatizovali, autopilot byl vždy až na prvním místě. Pak spadlo několik desítek letadel, umřelo stovky lidí. Závěrem vyšetřování úřadů pro vyšetřování v letecké dopravě bylo nezvládnutí řízení letadla bez autopilota. Chceme se opravdu dostat až tam? Chceme jet jednotkou CityElefant na AVV (CB) – autopilota se strojvedoucím pololežícím bez adekvátně účinných reakcí na dopravní sitauce?

    To zda vlak zastaví na požadovaném místě kromě jiného marginálně závisí na správném, dostatečně předcházejícm okamžiku počátku brždění a na adhesních podmínkách. Je-li v legislativě uvedeno, že strojvedoucí musí předpokládat stav adhesních podmínek, jejich zhoršení, jak to udělat, když adhese jako taková je neurčitý stav lpění kola na kolejnici a teorie její definice, čelní ozubená kola nebo mikrosváry za studena. Vzrorce jsou získané empericky a strojvedoucí prostě nemůže vědět, že za obloukem je primitiv sekající trávu a hrabe to na koleje.

    V neposlední řadě stále všichni ignorují opakované doporučení Drážní Inspekce v závěrečných zprávách ke vzniku a šetření MU, kde opatření doporučují i na straně provozovatele dráhy – SŽDC s.o. = návrácení výpravčích vypravujích vlak do stanic. Státní organizace to vydatně a vytrvale ignoruje, prý to je v rozporu s jejich koncepcí. Tedy bezpečnostní upozornění ignoruje stát, stát si tak nechá záměrně poškodit a zničit majetek při MU a klidně zabije své občany, jenom proto, že úředníkovi ve státní službě se to zdá nekoncepční.
    Bezpečnost má být 100%, nikoliv polovičatá, ale za to úředně koncepční, kde koncepcí se rozumí jediný aspekt a to ušetřit.

    Vidíme to na stanici Poříčany. Tolik projetí a na místo okamžitých možností realizace bezpečnostních prvků pouze statistika.
    Pěkná hromada MU přibude díky diskutovanému problému s ETCS a vypínáním návěstních opakovačů, přenosu kódu, co budem dělat pak? Další statistika jo?

    • V jakékoliv, byť nepřímé souvislosti s autopilotem spadly desítky letadel? Myslím, že to trochu kecáte. A když kecáte v tomhle, je otázka, jak vážně mám brát to ostatní.

      • Doporučuji archív dokumentů úřadu pro vyšetřování leteckých nehod, pokud jste trošku línej tak pořady z Kanady, Francie a USA o leteckých nehodách a katastrofách. Závěr všech zní obdobně přílišné spoléhání na automat a otupění smyslů, reakcí a umu pilotů. Stejné je to tady.
        Největší dopravce byl vyzván k zjištění vlivu, dlouhodobého vlivu jízdy na AVV (CB) na psychiku a chování strojvedoucího, jeho reakce schopnost. Nebylo to však vyslišeno, jeho reakcí bylo vydané nařízení o nařízené jízdě v režimu AVV (CB) a postavení neuposlechnutí nařízení do role hrubého porušení pracovní kázně. Paradoxně systému AVV (CB) je dovoleno pokud to má v mapě tratě zadáno, překračovat traťovou rychlost o 20 Km/hod a všichni jsou naprosto v klidu – Pražáci vědí kde 🙂
        Zajímavá je skutečnost, že v jiných oborech se provádějí běžně dlouhodobé studie vlivu nových technologií či zařízení na lidské chování. V tomto zásadním případě, který přímo ovlivňuje způsob řízení vlaku, návyky a chování strojvedoucích a tím přímo bezpečnost provozu nic takového neproběhlo. Prostě to tam dali a jezděte. Jak se chovají strojvedoucí na takových vozidlech? Stačí chvilka na Masaryčce a víte své.

        Věřte člověče čemu chcete, patřičná část zákona o drahách není vůbec dlouhá, vše se odbude bratru na jedné straně. A hned je z toho bezva kšeft pro VIP tradiční psychologii bez limitu způsobilosti, bez odpovědnosti zaštítěný státem. Tak až půjdete pro licenci, pamatujte, nepotřebujete vůbec psychoga z DVI v Praze, České Třebové, Přerova, postačí Vám například dopravní psycholog kterému řeknete co potřebujete a proč. Je čas zastavit státní lobby několika lidí, kteří si z psychologie ve jménu bezpečnosti železničníhoprovozu udělali slušný job!

        • S dovolením se přidržím toho letectví. Klidně se nestyďte a dejte sem odkaz na statistiku desítek nehod zaviněných přílišným spoléháním na autopilota a otupěním reakcí. Já vím o několika a rozhodně to není většina nehod, i když vyloučíme unikáty typu sestřel nebo úmysl. A na druhou stranu dejte statistiku nehodovosti v letectví za posledních 30 let. Není to náhodou tak, že mimo jiné díky masivnímu nasazení autopilotů počet nehod v letectví stále klesá?

          • Jsem v diskuzi k železnici. Vyjádřil jsem se jasně, nehody v letecké dopravě zaviněné a označené jako vzniklé v důsledku používání autopilota, jako hlavního způsobu řízení dopravního letadla jsou zaznamenány. Zemřelo stovky lidí a až závěrečné zprávy donutily dopravce změnit způsob výcviku, změnit způsob létání, zvýšit podíl hodin odlétaných bez použití autopilota. Jediný rozdíl vidím v tom, že tam se poučili a respektovali doporučení aby předešli stejným chybám, kdy pilot nevěděl co má dělat s letadlem, jak má reagovat na chybové stavy a podobně. Jsme na nejlepší cestě si to vyžrat úplně stejně. Nikdo nemá přesvědčení zatáhnout záchranou brzdu a říct už dost takových experimentů! Všichni mají především stále otevřené peněženky, že.

            • Letectvi jste do toho zatahnul vy. A srovnavat letadlo s vlakem je docela usmevne. V letadle zadne tlacitko, ktere by s nim v pripade selhani techniky okamzite pristalo, neni. Pokud narazite na tu Masarycku, to, ze se da „autopilot“ vypnout, aniz by si toho strojvedouci vsimnul, je podle me spis chyba konsktrukce toho autopilota nez psychiky strojvedouciho.

              • Nepochopil jste princip. Jakýkoliv automat má jak své klady, tak zápory. Obojí spojuje skutečnost, že jak pilot, tak strojvedoucí časem přijde o reflexi, a návyky jak správně stroj ovládat.
                Přesně to je o psychice, když by lidi nebyli zblbnutí AVV, nikdy by nejel do šturcu s tím povědomím, že to zastaví samo, měl by zafixováno, že proto aby to zastavilo, musí on něco udělat, začít brzdit!!

                Stejně to funguje i v autech, soused, jinak inteligentní ING., majitel SW firmy si pořídil nový vůz s automatem. Jezdil několik měsíců a pak přesedlal do svého karavanu a neodjel. Přišel, že mu nejde řadit. Mě to šlo normálně, pak zase sedl za volant on a opět to nešlo. Kouknul jsem mu na chlupaté 🙂 noha a co myslíte, ano mačkal sice pedál, ale zblblej z automatu brzdovej!
                Tak mi nevykládejte něco o tom, že člověk o přirozené naučené reflexi nepřijde, když je nepoužívá.

                Suma sumárum, chci jet dopravním prostředkem, kde jeho velitel ho umí ovládat za normální i krizové situace, ne jen sledovat monitor, při čemž neumí zakročit v momentě, kdy to automat z různých příčin nedává.

    • Tak pokud jde o některé případy projetí návěstidel u jednotek 471, tak k projetí došlo, protože strojvedoucí AVV nepoužil. Kdyby ho použil, tak se ty mimořádné situace nestaly. Proto je jedině dobře, pokud při fungujícím stavu strojvedoucí AVV využívá. No a zcela logicky zaměstnavatel nutí zaměstnance dodržovat bezpečnost dopravy a využívat bezpečnostní prvek. Naopak nepoužívání tohoto systému je zbytečný hazard. Není to jen o projetí nepozorností, ale projetí ze zdravotní indispozice. A to žádný strojvedoucí neovlivní svůj zdravotní stav. Trénovat si může strojvedoucí po depu a nebo při soupravové jízdě (a zde už může ohrozit jiný vlak).

      • To jste zcela mimo. Prvořadý bezpečnostní prvek je v první řadě skutečnost adekvátní činnosti strojvedoucího pro to aby zastavil, nikoli letité čumění na displej a pak jízda kde si ani neuvědomí, že by měl taky brzdit, respektive vykonat něco sám pro to aby to zastavilo, nejen otevřít dveře po tom co se tachograf zastaví na 0. Pokud z lidí vypodíte systémem AVV reflex brždění, pak zde máte výsledné MU. Nucení zaměstnavatele bez provedení studie, vlivu na provoz, na strojvedoucí a na jejich činnost a použitelnost je velký hazard, nikoliv přínos. Jakákoliv automatizace může být dobrý pomocník, nesmí však přerůst mez, kdy zcela otupuje člověka, přičemž tu odpovědnost za vedení vlaku má právě ten člověk.
        S Váším přístupem se pak nedivme, že v řadu vlaků neřídí strojvedoucí, ale neváhám prase, které jen kontroluje monitor a neumí s vlakem zastavit jinak než „do zdi“. Takový způsob jízdy je vizitkou nejen toho jedince, které ho to z přesvědčení vůbec netrápí, ale i dopravce, který už ničím pozitivním překvapit nemůže.

        Když už jste nakousnul zdravotní indispozici, těžko se jí zbavit v jakékoliv profesy, nicméně úroveň pracovnělékařských prohlídek pro strojvedoucí je na velmi žalostné úrovni, částečně za to mohou pokyny dopravců, jako objednavatelů, částečně brekot jedinců aby se mohlo s tlakem krve za doraz, cukrovkou a dalším neduhem ještě další rok do práce. Opět řeč peněz a odpovědnosti konkrétních osob, nebo mi snad chcete říci, že jste za svou kariéru doposud neabsolvoval takovou prohlídku za 120 vteřin mezi dveřma? Ano máte na další rok klid, ale o svém zdraví nevíte vůbec nic – trh z bezpečností:)

        • Co se tyce zdravotni zpusobilosti:Lekar na periodicke prohlidce rika kolegovi:musite mit zrak,sluch,tlak jako piloti!!!!Kolega odveti:kdybych byl pilot,uz jsem davno v duchodu…..

      • Vy určitě nejste strojvedoucí…“trénovat po depu….“
        Strojvedoucí musí být vyježděný tak,aby si věřil,ne aby sledoval AVV a doufal že to dobře dopadne.A ta vyježděnost nepřijde tím,že bude spoléhat na AVV…

        • Podepisuji, ale to těm od train simulátoru těžko vysvětlovat 🙂

    • Bezpečnost má být 100%, nikoliv polovičatá

      Existuje jediná možnost, jak to zajistit, a i když jde o poměrně triviální opatření, asi by se vám nelíbilo. Spočívá v tom, že se na síti nehne ani kolo.

      • Občas mám bohužel pocit, že se po nás chce bezpečnost na úrovni 101 % : – (

    • Nebo máte jednoduší řešení, vyhoďte z toho lidi úplně a nechte to na automatice, mělo by to jít řešit i bez drahého ETCS.

  • Jednoduché vysvětlení:
    Nároky, produktivita, tempo práce raketově stoupá. Posouzení psychické způsobilosti z dob padesátých a šedesátých let bez jakéhokoliv zaštítění zákonem, se závěry psychologů bez nutné akreditace MDČR, se závěry o způsobilosti, přestože neexistuje v ČR závazné kritérium, mez způsobilosti pro toto povolání.

    Viděno na vlastní oči, psycholog vydá závěr, trvá na něm, ale není schopen ani u soudu zdůvodnit proč ho vydal, proč interpretoval data jinak než měl, proč pracoval tak, že jeho práce je zpětně nepřezkoumatelná. Kdo ho oprávnil vydat závěr, když neměl zadavatelem daná kritéria způsobilosti ani v tom základním hodnocení IQ.

    Tak a takhle se rozhoduje o tom, kdo bude řídit mašinu. Z tradice se takto nekontrolovaně rozhoduje více jak 30 let, za tu dobu teď v hustém a zrychleném provozu sklízí bezpečnost provozu na železnici velmi kyselé ovoce!

    Ps: Existuje-li pravomocné rozhodnutí soudů, že takové psychologické vyšetření nemá validitu k platným pracovněprávním krokům, nemá tedy validitu jak pro výpověď, tak ani pro samotný vznik pracovního poměru. Má takové vyšetření možnost obstát v okamžiku, kdy se pravděpodobný viník MU odvolá na skutečnost, že jeho psychická způsobilost neměla být nikdy potvrzena a Drážním Úřadem akceptována pro vědomou skutečnost absence kritérií způsobilosti a současnou zpětnou nepřezkoumatelnost.
    Vidím v tom jasnou odpovědnost Drážního Úřadu a také dopravců, kteří psychologické vyšetření platí, ale netuší, že vydané razítko na závěru psychologického vyšetření není vůbec pevné v kranflecích.

    • Já bych v tom neviděl jen „jasnou odpovědnost Drážního Úřadu“, ale i (či spíše především) MD ČR, které je jednak „nad DÚ ČR“ a jednak disponuje adekvátními možnostmi tvorby legislativy pro jím řízený resort …

  • Ne že by počet projetí proti dřívějšku stoupl, jen dříve nebyly JOPky nebo dálkovina, releovka taky byla jen na hlavních tazích a tak když fíra projel nějakou tu mechanickou návěst a nic se nestalo (nedobrzdil o pár metrů, případně byl veksl postaven pro něj jen se ještě nepostavilo na volno) tak se to prostě zatlouklo protože vyšetření takové mimořádnosti by zazdilo trať na několik hodin a za odměnu se do dotyčné stanice příště přivezlo kafe nebo nějaký jiný podobný prezent.

  • Obecne si myslim,ze chybovost strojvedoucich ma dva faktory:1-Stale se zvysujici produktivita prace,v nocnich hodinach nelze ocekavat naprostou bezchybnost jako ve dne.2-Raketovy narust novych rychlostrojvedoucich,kteri jiz nemaji takovou potrebu obetovat se praci a odpocinku pred smenou podridit vsechno.Hlavne prekonavani prirozene unavy v nocnich hodinach je pro tuto profesi zasadni.A neumi to kazdy…

    • S tou produktivitou máte pravdu, dřív jsem např. přijel na Masaryčku, tam jsem předal klíče od panťáku kolegovi a měl jsem hodinu pauzu, pak jsem odjel do Kolína a tam se to opakovalo, dnes máte ostrý obrat že se jen taktak stihnete stavit na WC jedete zpět a celou směnu kmitáte sem a tam jako motorová myš nemluvě o tom že takto jezdíte klidně i několik hodin, pak vás nechají 6 hodin přespat na nocležně a druhý den další několika hodinový zápřah.

  • Nedovedu si to vysvětlit jinak, než důsledek liberalizace. S výpravčí se neruší moc na západě. V Rakousku byli.
    I na relativně opravené trati.
    Prostě buď dají na koridory ETCS nebo výpravčí. A na menší tratě třeba něco levnějšího nebo výpravčí.

      • To ne, ale od 2010 si myslím, že začala silně růst soukromá doprava. Přibližně. Zejména nákladní. A její podíly na trhu.

    • Vážený pane, jeďte se podívat do Rakouska nebo Německa kolik najdete výpravčích… Myslím, že jich moc nenajdete… I tam jsou tratě řízeny dálkově.

      • No zajimavé, že jsem byl na koridorové trati. Opravené 2009. V naprosto krásném stavu. A byl tam výpravčí..
        Žádné dálkové řízení.. Teufenbach

        • A určitě prováděl výpravu vlaku, že? U nás taky máme výpravčí, ale výpravu vlaku si provádí dopravce sám….

  • Nezlobte se, ale tomuto se nedá říct ani statistika, ani špatná analýza. Toto je nic. Když by v té tabulce byly litry na dojnici, tak to má stejný přínos.

    Jednoznačně směrodatné by bylo relativní vyjádření ideálně k počtu jízdou minutých návěstidel (to, předpokládám, nikdo neeviduje), pak alespoň k ujetým vlkm, v nejhorším případě k počtu vypravených vlaků (ale to už je zavádějící). Pak můžeme srovnávat měsíce s roky a pořád dostáváme jasnou informaci.

    • Naopak je dobře, že takovou informaci konečně zveřejnili. Vlako km – tedy podíl na trhu byly před pár lety uvedeny tuším ve výroční zprávě sždc. Bohužel v nějaké z aktuálních jsem to již nenašel.. Nějak to zmizelo.

      • Je to tam také. Nicméně toto jsou data za pololetí a sždc nezveřejňuje data o vlkm za pololetí.

    • Na vlakokilometry máme takřka stejný počet projetých návěstidel jako má Německo – tam evidovali myslím loni celkem cirka 550 případů za rok, ale při nepoměrně vyšším počtu vlkm a rozsahu sítě. Jen ČD vypraví denně cirka 7 000 vlaků, pokud by ten počet klesl a zredukovala se stávající síť, tak by ten počet projetých návěstidel mohl klesnou na směšné hodnoty, doporučuji se podívat na síť v Belgii nebo Švýcarsku.

  • Za pololetí, se výrazně zvětšili počty u ČD, naopak výrazně klesly u ČD Cargo a ostatní dopravci jsou na totožných číslech. Spíš mě zaujalo, že vetšina ostaních dopravců projíždí cestová návěstidla, kde je spíše otázka jejich nastavení. Zajímavý by byl tedy v tomto případě počet nedobrždění a počet, kdy si strojvedoucí nevšimnul stopky.
    Vzhledem k počtu projetí na stopku, je ještě dobré, že vážnějšího nehoda byla jen jedna.

    • No, to je přesně ono. Dělat závěry z absolutních čísel, když neznám dopravní výkon, je velmi blízké křišťálové kouli..

      • romanero: dá se zjistit stav u jednotlivých dopravců v jednotlivých letech. Meziročně se dopravní výkony u jednotlivých dopravců moc nemění. V současné dopravě spíše výkony rostou.

      • Toto je velice zajímavě položená otázka, aneb věřím jen té statistice, jejíž údaje jsem si sám přizpůsobil…

        Pokud použiji vlakové kilometry, tak nejbezpečnější společností jsou ČD, byť mají nejvyšší počet projetí a to řádově.

        Ovšem pokud jako sledovací kritérium použiji hrubotunokilometry (vyjadřují například složitost vedení vlaku (žádné osmsetdesítky, žádné zelené ulice napříč republikou, dojíždění natěsno k návěstidlům)), pak je výrazně bezpečnější nákladní doprava…

Newsletter

Partneři


Výběr editora