Nepozorní strojvedoucí: počet projetí Stůj stoupl za pololetí o třetinu

Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekceNehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce

Česká železnice zažívá letos kromě nárůstu počtu cestujících také výrazný skok v počtu chyb strojvedoucích. Počet nedovolených jízd letos míří

Česká železnice zažívá letos kromě nárůstu počtu cestujících také výrazný skok v počtu chyb strojvedoucích. Počet nedovolených jízd letos míří k rekordu.

Vyplývá to z dat, které si od Drážní inspekce vyžádal deník Zdopravy.cz. Podle nich letos zaznamenali inspektoři 73 nedovolených jízd, při kterých bylo zraněno 21 osob. V porovnání s pololetím loňského roku jde o nárůst téměř o třetinu: loni za první pololetí bylo 55 mimořádných událostí týkajících se projetí návěsti Stůj a 18 zraněných.

Nárůst projetí návěstí je vidět dobře i v historickém srovnání: počet nedovolených jízd za letošní první pololetí je už téměř shodný s počtem takových incidentů za celý rok 2011 (77). Od roku 2010 počty projetí každý rok rostou.

Letošní největší nehodou, která vznikla projetím návěsti Stůj, je srážka dvou vlaků GW Train Regio u Křemže, i kvůli tomu je počet zraněných už shodný, jako za celý loňský rok.

Drážní inspekce pravidelně ve svých zprávách upozorňuje na jiné faktory, než jen nepozornost strojvedoucích, především pak konec výpravčích v řadě stanic. Ve většině zpráv o mimořádných událostech vydává Drážní inspece bezpečnostní doporučení. „Jejich cílem je nenechávat bezpečnost pouze na jednom lidském činiteli – na strojvedoucím, ale mít jakousi bezpečnostní pojistku, která může mít podobu technického zařízení, jež při selhání (chybě) strojvedoucího automaticky zastaví ohrožené vlaky, popř. zmírní následky vzniku mimořádné události, nebo organizačního opatření, kterou je např. klasická výprava vlaku „výpravkou“, jež je schopna eliminovat právě
nedovolené odjezdy ze stanic (z dopraven),“ uvedla Drážní inspekce ve výroční zprávě za rok 2016.

SŽDC pokračuje ale naopak dále k rozšiřování počtu stanic, kde výpravčí není. Generální ředitel Jiří Svoboda napsal na jaře dopravcům, aby se více zaměřili na bezpečnost provozu. Dopis kritizovala Federace strojvůdců.

Podle statistik Drážního úřadu za pět měsíců letošního roku je většina nedovolených jízd projetím odjezdového návěstidla. Drážní úřad sestavil i tabulku počtu projetí návěstidel podle dopravců. „Obecně má nejvíce projetých návěstidel zakazujících další jízdu dopravce České dráhy, což je samozřejmě způsobené tím, že mají největší počet vypravených vlaků v naší síti,“ řekl mluvčí Martin Novák.

Rok 2017

Dopravce Celkem Odjezdová Cestová Seřaďovací Oddílová Vjezdová
Advanced World Transport 3 1 1 1
ARRIVA vlaky 1 1
BF Logistics 1 1
CER Slovakia 1 1
ČD 62 26 16 5 15
ČD Cargo 25 6 5 11 3
Die Länderbahn Gmbh DLB 1 1
GJW Praha 1 1
IDS CARGO 5 1
JARO Česká Skalice 2 1 1
Kladenská dopravní a strojní 1 1
KŽC Doprava 3 2 1
LEO Express 2 1 1
METRANS 1 1
METRANS Rail 4 1 1 1 1
PEDASTA dopravní stavby 1 1
PKP CARGO 1 1
RegioJet 1 1
RTS Rail Transport Service 1 1
SD – Kolejová doprava 1 1
SLEZSKOMORAVSKÁ DRÁHA 1 1
STRABAG Rail 2 1 1
SŽDC 4 2 1 1
UNIPETROL DOPRAVA 1 1

Rok 2018

Dopravce Celkem Odjezdová Cestová Seřaďovací Oddílová Vjezdová
Advanced World Transport 2 1 1
BF Logistics 1 1
CER Slovakia 1 1
ČD 36 18 8 4 1 5
ČD Cargo 10 2 1 4 3
GW Train Regio 1 1
JARO Česká Skalice 1 1
METRANS Rail 2 1 1
PKP CARGO 2 1
RegioJet 1 1
SD – Kolejová doprava 1 1
Sokolovská uhelná, právní nástupce 1 1
SŽDC 2 1 1
Traťová strojní společnost 1 1
UNIPETROL DOPRAVA 1 1

 

 

Tagy drážní inspekce Drážní úřad statistiky nedovolených jízd
86 komentářů