Nepálské úřady uzavřely vyšetřování výpadku obou motorů u českého letadla L410
L410 společnosti Summit Air. Foto: Summit Air
Prudké vibrace vedly k prudkým klopivým pohybům letadla nahoru a dolů.
Prudké vibrace vedly k prudkým klopivým pohybům letadla nahoru a dolů.
Tak jsem kliknul na tu zpravu,co je na UZLPN.Nejak moc jsem to nezkoumal a ani nebudu.Meli rozpojene tahlo leveho trimu vyskovky.Zavlacka pryc,svornik z vidlicky.Zabijak sam o sobe.Proto asi ty vibrace a oscilace nahoru a dolu.Ani bych se nedivil,kdyby ty motory v panice zhasli piloti.O tomto v clanku ani zminka.Diskuze o nicem.
A to jste si to přečíst měl. Vypadek obou motorů z důvodu náhlého přerušení dodávky paliva do obou motorů. Závlačka táhla lh trimu byla nalezena zlomená v prostoru panelu.
Tohle ještě dobře dopadlo. V Rusku se hodně řešil případ přechodu (vrtule) jednoho motoru L410 do reverzu za letu při přiblížení, což pochopitelně skončilo rychle a špatně. :-/
http://www.avherald.com/h?article=4b111511/0000&opt=0
No, schopných pilotů je čím dál tím méně, což je v Nepálu dost limitující. Motory jsou sice vyráběny v české filiálce GE, ale podle konstrukčních plánů GE. MAXy také vyráběli v Boeingu podle plánů, že…
Zatímco Antonov 124 žádné plány nepotřeboval… asi.
Šmejd kapitalistický…
Kontrolní otázka: Co znamená zkratka v označení eroplánu “UVP”?
Nápověda: Je to zkratka v ruštině, za kterou se Kunovičtí na českém stroji právem stydí 😁
To víte že jo, a pak budete vědět co to znamená 😀 zkuste hádat…
Takze ruska letadla?
Ukorochenaya vzlot-posadka neboli Short takeoff and landing (STOL). Snad jsem tu ruštinu tedy napsal dobře. Od základky jsem ji moc nepoužíval
Jj správně 😂 gramaticky nevim, ale smysl je správně.
Tak hlavní je, že ti neznamená úplně v pr.eli.
V ČR by správný fonetický přepis byl Ukoročenaja vzljot-pasadka. Trochu mi ovšem uniká, proč by se za zkratku měl někdo stydět.
Укороченная взлёт-посадка
V čem je problém? 🙂
I když já bych spíš napsal Укороченный… vzlet je rodu mužského.
Zaujalo mě použití anglické transkripce (místo č-ch atd.). A ne úplně přesné, třeba vzlot místo vzlyot.
V ruštině, stejně jako v češtině, se při spojení více slov dává rod přívlastku podle posledního. Pokud by tam byla místo spojovníku spojka (a/i), je mužský rod na místě.
Jsem bývalý zaměstnanec Letu Kunovice a označení UVP bylo na přaní sovětů a to pro s prodlouženou délkou pro více pasažérů…. od normální L410 to lze zjistit počtem okýnek, žádné hlouposti s tímto označením nejsou, to jen někteří, kteří si dělají legraci, ale je to výborný letoun….ať si píšou co chtějí – pravda je jen jedna!!!!
Já netvrdím, že je to špatné letadlo, létal jsem na něm s přestávkama 15 let.
Dnes už je za zenitem, ale je spolehlivé a blbuvzdorné a to letadlo potřebuje být.
Podle vašich vyjádření jinde v této diskuzi to spíše vypadá, že máte maximálně pilotní průkaz PPL(A), pokud vůbec.
Proč by se zaměstnanci ruské firmy měli stydět za ruskou zkratku ?
Dřív to nebyla ruská firma.
Jaká to byla firma ?
Ve FL120 v nepřetlakovém letadle, zajisté měli masky 😂
A nebo tam nejsou povinné?
He? Vždyť je to výška zhruba 3000 metrů nad mořem. Lyžuje se výš.
Lyžování nemá stejné předpisy jako létaní!
Maximum s pax je FL100
Já jen že ve FL120 opravdu nehrozí ztráta vědomí z nedostatku kyslíku.
Váš názor a předpis jsou dost odlišné věci.
Nikdo nemluví o ztátě vědomí, ale určitá indispozice tam je.
A to hlavní, je to předpis! Stejné ohrožení pax jako když Pavel letěl na jeden motor.
Nastudujte si předpis L6, pak někoho poučujte.
Už to nehul!
Nick Jiří Koucourek má pravdu. Přesvěčte se sám. http://www.4vallees.ch/de/webcams/webcam-mont-fort.htm
Jinak nejvyšší položené trvale obydlené místo je více než 5 000 m. n. m.
To neznamená že se smí létat s pax bez přetlaku v takové výšce.
Smí, nastudujte si předpis L6.
A hladina 120 je skoro 4km a to je podstatný rozdíl.
Cestovní hladiny dle IFR a VFR. Zkuste napřed nastudovat, teprve pak poučujte jiné. https://aim.rlp.cz/vfrmanual/actual/enr_3_cz.html
jistě že měli. Kapitán masku vlka a kopilot si na tento let vyfasoval masku čerta
a palubní ajťák masku 255.255.255.0
Tak to byl dobře schizofrenní, 255 různých podob.
Tak ať se nediví že dělali píčoviny, když neměli co dejchat pořádně.
Nad tím se nikdo nepozastavil?
Ne. V této výšce stále máte co dýchat. Je to ostatně výška kam klesají letadla s přetlakovou kabinou, pokud dojde k problémům a hrozila by dekomprese.
Ne neklesají lžete, klesají do FL 100 to je 3300m a oni letěli ve FL 120 to je 3900m
Pletete si cestovní hladiny VFR a IFR. Zkuste se podívat třeba sem https://aim.rlp.cz/vfrmanual/actual/enr_3_cz.html
Příště laskavě neobviňujte druhé ze lži, když o letectví moc nevíte.
Prober se, 100m nehraje vůbec v tomto případě roli.
Na to jste přišel jak?
Neměli co dejchat? 3500 metrů nad mořem a lidi tam normálně chodí, jezdí tam vlak.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Picswiss_BE-46-13.jpg
Toto by vás možná zajímalo. https://www.aeroweb.cz/clanky/5903-extremni-letiste-v-extremnich-vyskach
Je to sice trochu extrém…
Poslední odstavec je totální blábol. Sjetí z dráhy v Lukle není problémem letadla ale pilota. Použit to jako jako ukázku nespolehlivosti letadel je ze strany pisálka dost nefér – tedy pokud je Čech a nehájí zájmy jiných výrobců malých letadel. Btw kdyby byly turbolety tak špatné asi by Nepalci neudělali před několika lety větší objednávku pravé pro lety po Himálaji
Zkuste si ten odstavec přečíst v klidu ještě jednou.
Ale oni tam píšou, že to bylo chybou pilota.
Nikde to nepíšou Dane….!
Jen o větu dříve, že?!😛
Konstrukčně z roku 1966, v provozu od roku 1969. Sice během doby výrazné zlepšení, ale tyhle malá letadla jsou již dávno za zenitem, Mizí z oblohy ve světě, nicméně v Rusku se ještě drží, ale nikde jinde o malá letadla do 18 míst již nestojí, provozně se nevyplatí vzhledem k pořizovací ceně. Budoucnost jedině prodová letadla. Obrovské problémy s prodejností mají i větší turbovrtulová ATR, Dash.
Pán bude zřejmě expert, že? L 410, Do 228NG, Harbin Y 12F…… jsou zcela jiná kategorie, tzv. utility (v anglosaském světě se jim také říká bush plane). Tedy malá, většinou dvoumotorová letadla do 20 cestujících, schopná operovat z nezpevněných ploch, bez složitější infrastruktury. Už vidím jak na nepálských regionálních letištích přistáváte s proudovým letadlem. Jsou to takové létající dodávky pro kombinovaný transport nákladu a lidí v méně rozvinutých částech světa.
Cessna momentálně finišuje s vývojem nového modelu Cessna 408 SkyCourier, tolik k tomu mizení.
S ruským proudovým letadlem přistanete ledaskde. Pak ho traktorem vytáhnete z roští, měsíc či dva vyklepáváte bac-hammerem plechy na křídlech promáčknuté o okolní stromy a nakonec ho napůl rozebrané nahodíte a přeletíte s ním na takové letiště, kde alespoň z prasklin v runwayi ještě nerostou berjózky i rjabíny. Nakonec se letadlo vrátí do provozu s cestujícími. U nás nemyslitelné, v Rusku to nikoho nepřekvapí:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alrosa_Flight_514
https://www.youtube.com/watch?v=Si3UI0mIyQM
Jo, v Severní Asii je možné vše. Ale ani tam to myslím není úplný standard 😉
Toto nouzové přistání s Tu-154 na kratinké, už uzavřené a zarostlé RWY (1300m) m v Ižmě je husarský kousek na úrovni přistání na Hudsonu. Nejhezčí bylo, jak si to užívali staří pánové, zkušební piloti od Tupoleva, kteří pak s letadlem na tuším 800m dráhy (po odklizení sněhu), vzlétli. I v Rusku to byl naprostý unikát, klobouk dolů.
Asi by se hodilo říct, že mimo jiné opravy vyměnili i spodní motory, ty staré si nasály cizí předměty.
Malá letadla do 18 sedadel s tubromotory rapidně z oblohy mizí , zájem není – to platí i pro turbovrtulová letadla o kapacitě 33 – 72 osob – ATR, SAAB, Dash. Na tom Váš komentář nic nezmění. Přednost jednoznačně dostávají prodouvá letadla s větší kapacitou . Vámi uváděná Cessna je 9 místná, ne 18 místná, to je opravdu jiná kategorie a o té článek není.
Panebože, dochází Vám, že srovnáváte dopravní letadla s utility kategorií?
Tak proč ruský vlastník Let Kunovice chystá znovu rozjet projekt L-610?
To vi asi jen oni sami.Jake maji zkusenosti s vyvojem a certifikaci teto kategorie letadel?Let Kunovice to nedokazal dotahnout do konce,americky Ayres si ukousl velke sousto,tak treba se ted dockame prekvapeni.
Certifikace L 610 se do znovuoživení projektu nedotáhla čistě z finančních důvodů.
V Rusku se malá letadla do 18 míst udrží ještě douho. Velká rozloha, mobilita nízká, ropy hafo. V asijské části pro ně bude uplatnění.
Uralské závody sice dokončí vývoj L-610, který jim uhradí Ruský stát (na rozdíl od vývoje Československu, komplikovaného prvotní nejasností požadavku Sovětského svazu na kapacitu, schopnost přistání na minimálně upravených plochách nebo konstrukci čtyřmotorové verze s motory L-410, tj. vnuceným rozsahem a prodlužováním velmi nákladným). Inovovaný L-610 ovšem Rusko potřebuje jako náhradu za dosluhující vojenské dopravní typy dané kategorie. L-410 v civilní dopravě čeká v Rusku ještě dlouhá budoucnost.
Rusifikovaný L 610, pokud vůbec bude (bush plane této velikosti je nesmysl), rozhodně nebude nahrazovat vojenská transportní letadla (ostatně ani nemá nákladovou rampu), jako náhradu An 26 si Rusáci aktuálně vyvýjejí Il 112V.
Il 112 je jiná kategorie.
Il 112V je dvoumotorové primárně vojenské transportní letadlo, které má ve výzbroji VVS nahradit právě An 26. Je to ruský ekvivalent Airbus C 295, Leonard C 27J.
VVS rozhodně něco jako L 610, tedy velké utility bez rampy nepotřebují.
Idea rusifikace L 610 počítá s nahrazením posledních An 24.
Vždyť jo. An 24 je také jiná kategorie než Il 112V.
Ale VVS ho už skoro nepoužívají (tedy pokud vůbec).
Rusifikovaný L 610 (pokud bude, čemuž nevěřím) je určen výhradně pro civilní trh.
An 24 je ze všech VVS používaných Andul snad nejstarší. Proto ho možná taky skoro nepoužívají. Ale kdo ví, budou-li mít jeho adekvátní náhradu.
Do ruských vojenských plánů jsem nenahlédl…
K čemu by jim byla? Max. pár kusů pro VIP. Ale na to nepotřebují ausgerechnet L 610, mohou mít třeba Il 116.
Třeba na přepravu ve vysokých nadmořských výškách.
Il – 116 neexistuje.
Il – 116 existuje. Sice pouze na papíře, takže vývoj k certifikaci by byl asi náročnější než u ex610ky, zase by to bylo ale modernější. Rusové však mohou mít třeba Il 116.
Trolle netroll. Iljušin žádné letadlo pod označením Il 116 nemá.
Na papíře jo. Jeho vývoj byl ale zastaven. Rusové tedy mohou mít třeba Il 116. Ale když ho dovyvinou – místo ex610ky například…
Zkuste se vyjadřovat jen k věcem, kterým aspoň trochu rozumíte.
Přepracovaný L-610 (často nazývaný ТВРС, čti TVRS) má sloužit převážně na ruském severu. Nevím, jestli to dotáhnou, já si myslím, že spíš ano. Je ale vidět, že mnoho lidí nemá ani základní představu, jaké tam panují podmínky a jaké jsou tam požadavky :). O vojenském využití stroje jsem nic neslyšel a o VIP modifikaci také ne..
Nojo. Ty podmínky a požadavky na ruském severu ale platí i pro armádu. Ne že by šlo o vojensky strategickou oblast, ale s očekávaným rozvojem Severní mořské cesty se to změní.
Myslíte? Oni rusové nepotřebují dopravovat zaměstnance k ropným polím, k těžebním zařízením na Sibiři? Všude si tam postavili letiště s betonovým drahami? Samozřejmě, že rusové poptávají i letadlo velikosti L610 za rozumný peníz, který bude schopen přistávat i na nezpevněných letištích. Na některé přepravy je L410 prostě malá.
Budete se divit, ale tam kam potřebují dopravovat větší množství lidí a nákladu už mají zpevněné VPD (ostatně An 24, které mají právě rusifikované L 610 nahradit, létá už relativně hodně málo). A tam kde nejsou zpevněné VPD většinou nepotřebují velké letadlo (stačí L 410, nebo vrtulník).
Vyvinout letadlo a na rusifikované L 610 by museli vyvinout a certifikovat spoustu dílů znovu, aby se pak vyrobilo 40-50 kusů (v nejlepším případě) je ekonomický nesmysl. A mimo Rusko, zcela bez šance.
To nesmíte až tak věřit ruské propagandě. Jinak by do toho sami rusovéo necpaly peníze. Zájem mezi ruskými aerolinkami o letadlo velikosti L610 je, ale bude záležet na výsledné ceně. Práce na L610 pokračují. Rusové totiž vlastní letoun této kategorie, který by již nebyl zastaralý nemají. Vývoj zcela vlastního nového letadla moc nejde a zahraniční konkurence je moc drahá.
Oni do toho zatím nic necpou, o rusifikaci L 610 se pořád spíš jen mluví (takže té ruské propagandě podléháte spíše Vy). Byl jste na těch ropných/plynových polích? Já totiž ano, opakuji, že u většiny z nich je zpevněná VPD, tedy nesmíte si představovat něco jako letiště evropského typu, ale s normálním letadlem (i s proudovým) tam přistát lze. Celý ten projekt L 610 má nahradit posledních cca 50 kusů dožívajících An 24 v civilních službách. Takže ekonomicky to nedává smysl. To už spíš dává smysl udělat civilní verzi Il 112V, ta má rampu a do těchto končin se vozí… Číst vice »
Už existuje objednávka od prvního dopravce na 10 ks těchto letadel. Certifikace má být hotová za dva roky. On totiž L610 má nahradit An 24, An 26 i Jak 40. Vyrábět se bude v Rusku. Uvědomte si, že to je ks výroba i L410 se vyrábí v jednotkách kusů ročně. Il 112 je stále ve vývoji, vojenské verze chce Rusko odebrat vašich pouhých cca 60 ks, tedy asi také ekonomický nesmysl. Přepracovaný prototyp má vzlétnout letos. Civilní verze je v nedohlednu.
Neznam parametry L610,ale neni to taky zastaraly projekt?Sveho casu,to je pred 20 lety,to mel byt konkurent -8,atr,..Jenomze uz tehdy to byla jina koncepce.Jaka bude max.rychlost ve srovnani s konkurenci diky profilu kridla?Asi nijak zavratna.A pokud to budou delat v Rusku,tak to bude tezke.Sice solid,ale heavy.Dnes kazde misto,kde potrebujete dostat letadlo teto velikosti ma drahu na atr.
Taky si budete pořizovat Ferrari místo Iveco Daily? ATR má nižší užitečné zatížení než bude mít L610, provoz v podnebí Sibiře je problematický. Sibiř není Afrika.
ATR neni Ferrari,ale delnik ktery lita po celem svete,takze si se servisem nemusite delat hlavu.Jinak se servisuje neco,ceho sevyrobily stovky kusu ,nez neco,co bude maloseriova vyroba.Porovnavat uzitecne zatizeni ATR 42/72 se 610 je ciry nesmysl.610 totiz nelita.Nikdo nevi,co tam bude za komponenty a kolik to bude vazit prazdne ,tak uzitecne zatizeni se teprve ukaze.
Přirovnání bylo k vaší tezi o rychlosti. Prototyp L610 samozřejmě již létal. Vývoj byl přerušen těsně před koncem certifikace, takže užitečné zatížení je samozřejmě známo. Zkuste si napřed o tom něco zjistit z věrohodných zdrojů.
40-44pax, 3-4t nákladu, MTOW 17t, tedy asi o 2 t tuny větší, než L-610, ale nižší než ATR4 (18,6 t) nebo An-24 (21,8t)
Oprava 4-5 t nákladu 🙂
Zkuste se vyjadřovat jen k věcem, kterým aspoň trochu rozumíte.
Rusové uvádí 450km/h (původní L-610 386km/h, ATR4 463, An-24 460). Takže podobné jako konkurence. S těmi ATR v sibiřských podmínkách by to moc nefungovalo.
Zpevnena draha je jedna vec a delka drahy druha vec.410 byla nebo je jakoze STOL,takze drahy moc nepotrebuje.Aspon ne v Rusku,kde neni horko.V Africe se o STOL parametrech mluvit neda.Zvlast,kdyz je 40 plus.K delce drahy musite jeste pocitat prostor za drahou.Jinak v Africe litaji ze stejnych drah jako 410 i B-1900D.
A co má Afrika společného s Ruskem a jeho potřebami?
Stejna potreba utility letadel.
A jakou to má souvislost s délkou dráhy nutnou pro vzlet na Sibiři? B-1900D nedokáže vzlétnout z tak krátké dráhy jako L410.
Ne,to nedokaze.Ale taky nepotrebuje betonovou drahu.
Pokud máte krátkou dráhu, tak potřebujete letadlo, které na ní dokáže přistát a zase odletět. A takových letišť je, kde není délka dráhy příliš velká. Tam s B-1900D ani s ATR42 moc štěstí neuděláte.
už mají náhradu – zcela nový turbovrtulový IL 118
Myslíte modernizovaný Il 114 co chtějí vyrábět v Nižním Novgorodě? 😉
Už vzlétl prototyp? Já jen, že papírem se možná přikryjete místo deky, ale létat se na něm moc nedá.
Prouďák na lukle. Jo… Vysloveně škoda, že jim to tam ještě nikdo neřekl. Je to drsnej a chudej kraj, tam na humor náročný nejsou, tam se zasmějou kdejaký blbosti.
Meli palivo v nadrzich?!
zjevně ano, oba motory se poté podařilo během letu na diverzi opět nahodit, i když nesprávným postupem, takže jeden opět před přistáním zhasl…
Nahazuje se omitka, motor se spousti 🙂
Omlouvam se,ale v clanku neni zmineno,ze se jim podarilo motory znovu nahodit za letu.Proc jim motor znovu zhasl?To ho utavili pri spusteni?Neni normalni,ze se vysypou dva motory najednou..Pokud se motor zastavi sam od sebe kvuli vibracim ,tak je to takovy pruser,ze uz se vetsinou nerozbehne.
klasika VVV = vták ve válci