umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Nepálské úřady uzavřely vyšetřování výpadku obou motorů u českého letadla L410

L410 společnosti Summit Air. Foto: Summit Air
L410 společnosti Summit Air. Foto: Summit Air
Prudké vibrace vedly k prudkým klopivým pohybům letadla nahoru a dolů.

Nepálský úřad civilního letectví zveřejnil závěrečnou zprávu z bezpečnostního incidentu, ke kterému došlo loni v březnu v Nepálu při letu s českým letadlem LET 410 UVP-E20. Za letu došlo k výpadku obou motorů, posádka zvládla ale bezpečně přistát a událost se obešla bez zranění. O zprávě informoval na svých stránkách český Úřad pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod.

K události došlo u letadla registrace 9N-AMG společnosti Summit Air. Výrobcem stroje z roku 2014 je česká společnost Aircraft Industries. Šlo o první let 22. března, který mělo letadlo plánované. Na palubě bylo 17 cestujících a tři členové posádky.

Během letu ve výšce zhruba 12 tisíc stop (zhruba 3,6 km) podle výpovědi pilotů zaznamenala posádka prudké vibrace, které pocházely z obou motorů. Trvaly zhruba 6-8 sekund a vedly k prudkým klopivým pohybům letadla nahoru a dolů. Piloti zjistili, že vypadly oba motory, protože nedošlo k odezvě na páku ovládání výkonu. Posádka odklonila letadlo do Ramechhapu, protože to bylo nejbližší dostupné letiště, a bezpečně přistála. Posádka ani cestující nebyli zraněni.

Zjištění příčin záleží na výrobci motoru

Úřad ve své zprávě upozornil na výpověď kapitána letadla, podle kterého docházelo k vibracím motoru už u minulých letů, druhý pilot na tento problém kapitána rovněž upozornil. Zpráva zmínila i skutečnost, že kapitán panikařil a měl problém nalézt záložní letiště.

Ani po ukončení vyšetřování není jasná příčina vysazení motorů. Jako nejpravděpodobnější se jeví náhlé přerušení dodávky paliva. Důvod lze zjistit ale až po po prozkoumání motoru, k tomu může dojít ale jen u výrobce nebo jím pověřené organizaci. Motory jsou rovněž české: jde o typ GE-H80-200 vyrobené v českém závodě GE Aviation.

Letadla L410 jsou v Nepálu oblíbená pro lety na malá horská letiště, často zde ale také dochází s těmito letadly k nehodám, velmi často však chybou pilotů. Například v lednu 2019 v Lukle letadlo stejné společnosti sjelo z dráhy v Lukle a zahynuli tři cestující.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
African

Tak jsem kliknul na tu zpravu,co je na UZLPN.Nejak moc jsem to nezkoumal a ani nebudu.Meli rozpojene tahlo leveho trimu vyskovky.Zavlacka pryc,svornik z vidlicky.Zabijak sam o sobe.Proto asi ty vibrace a oscilace nahoru a dolu.Ani bych se nedivil,kdyby ty motory v panice zhasli piloti.O tomto v clanku ani zminka.Diskuze o nicem.

Roman

A to jste si to přečíst měl. Vypadek obou motorů z důvodu náhlého přerušení dodávky paliva do obou motorů. Závlačka táhla lh trimu byla nalezena zlomená v prostoru panelu.

Y.K.

Tohle ještě dobře dopadlo. V Rusku se hodně řešil případ přechodu (vrtule) jednoho motoru L410 do reverzu za letu při přiblížení, což pochopitelně skončilo rychle a špatně. :-/

http://www.avherald.com/h?article=4b111511/0000&opt=0

leviathan

No, schopných pilotů je čím dál tím méně, což je v Nepálu dost limitující. Motory jsou sice vyráběny v české filiálce GE, ale podle konstrukčních plánů GE. MAXy také vyráběli v Boeingu podle plánů, že…

Jiří Kocurek

Zatímco Antonov 124 žádné plány nepotřeboval… asi.

jan

Šmejd kapitalistický…

kulhán

Kontrolní otázka: Co znamená zkratka v označení eroplánu “UVP”?
Nápověda: Je to zkratka v ruštině, za kterou se Kunovičtí na českém stroji právem stydí 😁

M19

To víte že jo, a pak budete vědět co to znamená 😀 zkuste hádat…

Martin

Takze ruska letadla?

Roman

Ukorochenaya vzlot-posadka neboli Short takeoff and landing (STOL). Snad jsem tu ruštinu tedy napsal dobře. Od základky jsem ji moc nepoužíval

kulhán

Jj správně 😂 gramaticky nevim, ale smysl je správně.

BND 30

Tak hlavní je, že ti neznamená úplně v pr.eli.

Karel_x

V ČR by správný fonetický přepis byl Ukoročenaja vzljot-pasadka. Trochu mi ovšem uniká, proč by se za zkratku měl někdo stydět.

Vbb

Укороченная взлёт-посадка
V čem je problém? 🙂
I když já bych spíš napsal Укороченный… vzlet je rodu mužského.

Karel_x

Zaujalo mě použití anglické transkripce (místo č-ch atd.). A ne úplně přesné, třeba vzlot místo vzlyot.
V ruštině, stejně jako v češtině, se při spojení více slov dává rod přívlastku podle posledního. Pokud by tam byla místo spojovníku spojka (a/i), je mužský rod na místě.

Petr

Jsem bývalý zaměstnanec Letu Kunovice a označení UVP bylo na přaní sovětů a to pro s prodlouženou délkou pro více pasažérů…. od normální L410 to lze zjistit počtem okýnek, žádné hlouposti s tímto označením nejsou, to jen někteří, kteří si dělají legraci, ale je to výborný letoun….ať si píšou co chtějí – pravda je jen jedna!!!!

kulhán

Já netvrdím, že je to špatné letadlo, létal jsem na něm s přestávkama 15 let.
Dnes už je za zenitem, ale je spolehlivé a blbuvzdorné a to letadlo potřebuje být.

Vendelín Berger

Podle vašich vyjádření jinde v této diskuzi to spíše vypadá, že máte maximálně pilotní průkaz PPL(A), pokud vůbec.

Brankoslav

Proč by se zaměstnanci ruské firmy měli stydět za ruskou zkratku ?

kulhán

Dřív to nebyla ruská firma.

Brankoslav

Jaká to byla firma ?

kulhán

Ve FL120 v nepřetlakovém letadle, zajisté měli masky 😂
A nebo tam nejsou povinné?

Jiří Kocurek

He? Vždyť je to výška zhruba 3000 metrů nad mořem. Lyžuje se výš.

kulhán

Lyžování nemá stejné předpisy jako létaní!
Maximum s pax je FL100

Jiří Kocurek

Já jen že ve FL120 opravdu nehrozí ztráta vědomí z nedostatku kyslíku.

kulhán

Váš názor a předpis jsou dost odlišné věci.
Nikdo nemluví o ztátě vědomí, ale určitá indispozice tam je.
A to hlavní, je to předpis! Stejné ohrožení pax jako když Pavel letěl na jeden motor.

Vendelín Berger

Nastudujte si předpis L6, pak někoho poučujte.

Viki

Už to nehul!

Vendelín Berger

Nick Jiří Koucourek má pravdu. Přesvěčte se sám. http://www.4vallees.ch/de/webcams/webcam-mont-fort.htm
Jinak nejvyšší položené trvale obydlené místo je více než 5 000 m. n. m.

kulhán

To neznamená že se smí létat s pax bez přetlaku v takové výšce.

Vendelín Berger

Smí, nastudujte si předpis L6.

kulhán

A hladina 120 je skoro 4km a to je podstatný rozdíl.

Vendelín Berger

Cestovní hladiny dle IFR a VFR. Zkuste napřed nastudovat, teprve pak poučujte jiné. https://aim.rlp.cz/vfrmanual/actual/enr_3_cz.html

Roman

jistě že měli. Kapitán masku vlka a kopilot si na tento let vyfasoval masku čerta

ABC

a palubní ajťák masku 255.255.255.0

Jiří Kocurek

Tak to byl dobře schizofrenní, 255 různých podob.

kulhán

Tak ať se nediví že dělali píčoviny, když neměli co dejchat pořádně.
Nad tím se nikdo nepozastavil?

Vendelín Berger

Ne. V této výšce stále máte co dýchat. Je to ostatně výška kam klesají letadla s přetlakovou kabinou, pokud dojde k problémům a hrozila by dekomprese.

kulhán

Ne neklesají lžete, klesají do FL 100 to je 3300m a oni letěli ve FL 120 to je 3900m

Vendelín Berger

Pletete si cestovní hladiny VFR a IFR. Zkuste se podívat třeba sem https://aim.rlp.cz/vfrmanual/actual/enr_3_cz.html
Příště laskavě neobviňujte druhé ze lži, když o letectví moc nevíte.

Viki

Prober se, 100m nehraje vůbec v tomto případě roli.

Vendelín Berger

Na to jste přišel jak?

Jiří Kocurek

Neměli co dejchat? 3500 metrů nad mořem a lidi tam normálně chodí, jezdí tam vlak.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Picswiss_BE-46-13.jpg

Vendelín Berger

Toto by vás možná zajímalo. https://www.aeroweb.cz/clanky/5903-extremni-letiste-v-extremnich-vyskach
Je to sice trochu extrém…

Pavel

Poslední odstavec je totální blábol. Sjetí z dráhy v Lukle není problémem letadla ale pilota. Použit to jako jako ukázku nespolehlivosti letadel je ze strany pisálka dost nefér – tedy pokud je Čech a nehájí zájmy jiných výrobců malých letadel. Btw kdyby byly turbolety tak špatné asi by Nepalci neudělali před několika lety větší objednávku pravé pro lety po Himálaji

Dan

Ale oni tam píšou, že to bylo chybou pilota.

HARRY

Nikde to nepíšou Dane….!

Drachir

Jen o větu dříve, že?!😛

alian

Konstrukčně z roku 1966, v provozu od roku 1969. Sice během doby výrazné zlepšení, ale tyhle malá letadla jsou již dávno za zenitem, Mizí z oblohy ve světě, nicméně v Rusku se ještě drží, ale nikde jinde o malá letadla do 18 míst již nestojí, provozně se nevyplatí vzhledem k pořizovací ceně. Budoucnost jedině prodová letadla. Obrovské problémy s prodejností mají i větší turbovrtulová ATR, Dash.

Pražák

Pán bude zřejmě expert, že? L 410, Do 228NG, Harbin Y 12F…… jsou zcela jiná kategorie, tzv. utility (v anglosaském světě se jim také říká bush plane). Tedy malá, většinou dvoumotorová letadla do 20 cestujících, schopná operovat z nezpevněných ploch, bez složitější infrastruktury. Už vidím jak na nepálských regionálních letištích přistáváte s proudovým letadlem. Jsou to takové létající dodávky pro kombinovaný transport nákladu a lidí v méně rozvinutých částech světa.
Cessna momentálně finišuje s vývojem nového modelu Cessna 408 SkyCourier, tolik k tomu mizení.

...

S ruským proudovým letadlem přistanete ledaskde. Pak ho traktorem vytáhnete z roští, měsíc či dva vyklepáváte bac-hammerem plechy na křídlech promáčknuté o okolní stromy a nakonec ho napůl rozebrané nahodíte a přeletíte s ním na takové letiště, kde alespoň z prasklin v runwayi ještě nerostou berjózky i rjabíny. Nakonec se letadlo vrátí do provozu s cestujícími. U nás nemyslitelné, v Rusku to nikoho nepřekvapí:

https://en.wikipedia.org/wiki/Alrosa_Flight_514
https://www.youtube.com/watch?v=Si3UI0mIyQM

Pražák

Jo, v Severní Asii je možné vše. Ale ani tam to myslím není úplný standard 😉

Karel_x

Toto nouzové přistání s Tu-154 na kratinké, už uzavřené a zarostlé RWY (1300m) m v Ižmě je husarský kousek na úrovni přistání na Hudsonu. Nejhezčí bylo, jak si to užívali staří pánové, zkušební piloti od Tupoleva, kteří pak s letadlem na tuším 800m dráhy (po odklizení sněhu), vzlétli. I v Rusku to byl naprostý unikát, klobouk dolů.
Asi by se hodilo říct, že mimo jiné opravy vyměnili i spodní motory, ty staré si nasály cizí předměty.

alian

Malá letadla do 18 sedadel s tubromotory rapidně z oblohy mizí , zájem není – to platí i pro turbovrtulová letadla o kapacitě 33 – 72 osob – ATR, SAAB, Dash. Na tom Váš komentář nic nezmění. Přednost jednoznačně dostávají prodouvá letadla s větší kapacitou . Vámi uváděná Cessna je 9 místná, ne 18 místná, to je opravdu jiná kategorie a o té článek není.

Pražák

Panebože, dochází Vám, že srovnáváte dopravní letadla s utility kategorií?

Václav

Tak proč ruský vlastník Let Kunovice chystá znovu rozjet projekt L-610?

African

To vi asi jen oni sami.Jake maji zkusenosti s vyvojem a certifikaci teto kategorie letadel?Let Kunovice to nedokazal dotahnout do konce,americky Ayres si ukousl velke sousto,tak treba se ted dockame prekvapeni.

Vendelín Berger

Certifikace L 610 se do znovuoživení projektu nedotáhla čistě z finančních důvodů.

Rob

V Rusku se malá letadla do 18 míst udrží ještě douho. Velká rozloha, mobilita nízká, ropy hafo. V asijské části pro ně bude uplatnění.
Uralské závody sice dokončí vývoj L-610, který jim uhradí Ruský stát (na rozdíl od vývoje Československu, komplikovaného prvotní nejasností požadavku Sovětského svazu na kapacitu, schopnost přistání na minimálně upravených plochách nebo konstrukci čtyřmotorové verze s motory L-410, tj. vnuceným rozsahem a prodlužováním velmi nákladným). Inovovaný L-610 ovšem Rusko potřebuje jako náhradu za dosluhující vojenské dopravní typy dané kategorie. L-410 v civilní dopravě čeká v Rusku ještě dlouhá budoucnost.

Pražák

Rusifikovaný L 610, pokud vůbec bude (bush plane této velikosti je nesmysl), rozhodně nebude nahrazovat vojenská transportní letadla (ostatně ani nemá nákladovou rampu), jako náhradu An 26 si Rusáci aktuálně vyvýjejí Il 112V.

Rob

Il 112 je jiná kategorie.

Pražák

Il 112V je dvoumotorové primárně vojenské transportní letadlo, které má ve výzbroji VVS nahradit právě An 26. Je to ruský ekvivalent Airbus C 295, Leonard C 27J.
VVS rozhodně něco jako L 610, tedy velké utility bez rampy nepotřebují.
Idea rusifikace L 610 počítá s nahrazením posledních An 24.

Rob

Vždyť jo. An 24 je také jiná kategorie než Il 112V.

Pražák

Ale VVS ho už skoro nepoužívají (tedy pokud vůbec).
Rusifikovaný L 610 (pokud bude, čemuž nevěřím) je určen výhradně pro civilní trh.

Rob

An 24 je ze všech VVS používaných Andul snad nejstarší. Proto ho možná taky skoro nepoužívají. Ale kdo ví, budou-li mít jeho adekvátní náhradu.
Do ruských vojenských plánů jsem nenahlédl…

Pražák

K čemu by jim byla? Max. pár kusů pro VIP. Ale na to nepotřebují ausgerechnet L 610, mohou mít třeba Il 116.

Rob

Třeba na přepravu ve vysokých nadmořských výškách.

M19

Il – 116 neexistuje.

Rob

Il – 116 existuje. Sice pouze na papíře, takže vývoj k certifikaci by byl asi náročnější než u ex610ky, zase by to bylo ale modernější. Rusové však mohou mít třeba Il 116.

Vendelín Berger

Trolle netroll. Iljušin žádné letadlo pod označením Il 116 nemá.

Rob

Na papíře jo. Jeho vývoj byl ale zastaven. Rusové tedy mohou mít třeba Il 116. Ale když ho dovyvinou – místo ex610ky například…

Vendelín Berger

Zkuste se vyjadřovat jen k věcem, kterým aspoň trochu rozumíte.

Karel_x

Přepracovaný L-610 (často nazývaný ТВРС, čti TVRS) má sloužit převážně na ruském severu. Nevím, jestli to dotáhnou, já si myslím, že spíš ano. Je ale vidět, že mnoho lidí nemá ani základní představu, jaké tam panují podmínky a jaké jsou tam požadavky :). O vojenském využití stroje jsem nic neslyšel a o VIP modifikaci také ne..

Rob

Nojo. Ty podmínky a požadavky na ruském severu ale platí i pro armádu. Ne že by šlo o vojensky strategickou oblast, ale s očekávaným rozvojem Severní mořské cesty se to změní.

M19

Myslíte? Oni rusové nepotřebují dopravovat zaměstnance k ropným polím, k těžebním zařízením na Sibiři? Všude si tam postavili letiště s betonovým drahami? Samozřejmě, že rusové poptávají i letadlo velikosti L610 za rozumný peníz, který bude schopen přistávat i na nezpevněných letištích. Na některé přepravy je L410 prostě malá.

Pražák

Budete se divit, ale tam kam potřebují dopravovat větší množství lidí a nákladu už mají zpevněné VPD (ostatně An 24, které mají právě rusifikované L 610 nahradit, létá už relativně hodně málo). A tam kde nejsou zpevněné VPD většinou nepotřebují velké letadlo (stačí L 410, nebo vrtulník).
Vyvinout letadlo a na rusifikované L 610 by museli vyvinout a certifikovat spoustu dílů znovu, aby se pak vyrobilo 40-50 kusů (v nejlepším případě) je ekonomický nesmysl. A mimo Rusko, zcela bez šance.

M19

To nesmíte až tak věřit ruské propagandě. Jinak by do toho sami rusovéo necpaly peníze. Zájem mezi ruskými aerolinkami o letadlo velikosti L610 je, ale bude záležet na výsledné ceně. Práce na L610 pokračují. Rusové totiž vlastní letoun této kategorie, který by již nebyl zastaralý nemají. Vývoj zcela vlastního nového letadla moc nejde a zahraniční konkurence je moc drahá.

Pražák

Oni do toho zatím nic necpou, o rusifikaci L 610 se pořád spíš jen mluví (takže té ruské propagandě podléháte spíše Vy). Byl jste na těch ropných/plynových polích? Já totiž ano, opakuji, že u většiny z nich je zpevněná VPD, tedy nesmíte si představovat něco jako letiště evropského typu, ale s normálním letadlem (i s proudovým) tam přistát lze. Celý ten projekt L 610 má nahradit posledních cca 50 kusů dožívajících An 24 v civilních službách. Takže ekonomicky to nedává smysl. To už spíš dává smysl udělat civilní verzi Il 112V, ta má rampu a do těchto končin se vozí… Číst vice »

M19

Už existuje objednávka od prvního dopravce na 10 ks těchto letadel. Certifikace má být hotová za dva roky. On totiž L610 má nahradit An 24, An 26 i Jak 40. Vyrábět se bude v Rusku. Uvědomte si, že to je ks výroba i L410 se vyrábí v jednotkách kusů ročně. Il 112 je stále ve vývoji, vojenské verze chce Rusko odebrat vašich pouhých cca 60 ks, tedy asi také ekonomický nesmysl. Přepracovaný prototyp má vzlétnout letos. Civilní verze je v nedohlednu.

African

Neznam parametry L610,ale neni to taky zastaraly projekt?Sveho casu,to je pred 20 lety,to mel byt konkurent -8,atr,..Jenomze uz tehdy to byla jina koncepce.Jaka bude max.rychlost ve srovnani s konkurenci diky profilu kridla?Asi nijak zavratna.A pokud to budou delat v Rusku,tak to bude tezke.Sice solid,ale heavy.Dnes kazde misto,kde potrebujete dostat letadlo teto velikosti ma drahu na atr.

M19

Taky si budete pořizovat Ferrari místo Iveco Daily? ATR má nižší užitečné zatížení než bude mít L610, provoz v podnebí Sibiře je problematický. Sibiř není Afrika.

African

ATR neni Ferrari,ale delnik ktery lita po celem svete,takze si se servisem nemusite delat hlavu.Jinak se servisuje neco,ceho sevyrobily stovky kusu ,nez neco,co bude maloseriova vyroba.Porovnavat uzitecne zatizeni ATR 42/72 se 610 je ciry nesmysl.610 totiz nelita.Nikdo nevi,co tam bude za komponenty a kolik to bude vazit prazdne ,tak uzitecne zatizeni se teprve ukaze.

M19

Přirovnání bylo k vaší tezi o rychlosti. Prototyp L610 samozřejmě již létal. Vývoj byl přerušen těsně před koncem certifikace, takže užitečné zatížení je samozřejmě známo. Zkuste si napřed o tom něco zjistit z věrohodných zdrojů.

Karel_x

40-44pax, 3-4t nákladu, MTOW 17t, tedy asi o 2 t tuny větší, než L-610, ale nižší než ATR4 (18,6 t) nebo An-24 (21,8t)

Karel_x

Oprava 4-5 t nákladu 🙂

Vendelín Berger

Zkuste se vyjadřovat jen k věcem, kterým aspoň trochu rozumíte.

Karel_x

Rusové uvádí 450km/h (původní L-610 386km/h, ATR4 463, An-24 460). Takže podobné jako konkurence. S těmi ATR v sibiřských podmínkách by to moc nefungovalo.

African

Zpevnena draha je jedna vec a delka drahy druha vec.410 byla nebo je jakoze STOL,takze drahy moc nepotrebuje.Aspon ne v Rusku,kde neni horko.V Africe se o STOL parametrech mluvit neda.Zvlast,kdyz je 40 plus.K delce drahy musite jeste pocitat prostor za drahou.Jinak v Africe litaji ze stejnych drah jako 410 i B-1900D.

M19

A co má Afrika společného s Ruskem a jeho potřebami?

African

Stejna potreba utility letadel.

M19

A jakou to má souvislost s délkou dráhy nutnou pro vzlet na Sibiři? B-1900D nedokáže vzlétnout z tak krátké dráhy jako L410.

African

Ne,to nedokaze.Ale taky nepotrebuje betonovou drahu.

M19

Pokud máte krátkou dráhu, tak potřebujete letadlo, které na ní dokáže přistát a zase odletět. A takových letišť je, kde není délka dráhy příliš velká. Tam s B-1900D ani s ATR42 moc štěstí neuděláte.

alian

už mají náhradu – zcela nový turbovrtulový IL 118

Pražák

Myslíte modernizovaný Il 114 co chtějí vyrábět v Nižním Novgorodě? 😉

Jiří Kocurek

Už vzlétl prototyp? Já jen, že papírem se možná přikryjete místo deky, ale létat se na něm moc nedá.

dejf

Prouďák na lukle. Jo… Vysloveně škoda, že jim to tam ještě nikdo neřekl. Je to drsnej a chudej kraj, tam na humor náročný nejsou, tam se zasmějou kdejaký blbosti.

African

Meli palivo v nadrzich?!

Ciba

zjevně ano, oba motory se poté podařilo během letu na diverzi opět nahodit, i když nesprávným postupem, takže jeden opět před přistáním zhasl…

G700

Nahazuje se omitka, motor se spousti 🙂

African

Omlouvam se,ale v clanku neni zmineno,ze se jim podarilo motory znovu nahodit za letu.Proc jim motor znovu zhasl?To ho utavili pri spusteni?Neni normalni,ze se vysypou dva motory najednou..Pokud se motor zastavi sam od sebe kvuli vibracim ,tak je to takovy pruser,ze uz se vetsinou nerozbehne.

Jan Sova

klasika VVV = vták ve válci