Neopakovatelná příležitost. Na prodej jsou hašišbedny

V nabídce zaujme i terénní automobil Toyota, kterým jezdil bývalý majitel a ředitel JHMD Boris Čajánek.
Nový majitel jindřichohradeckých úzkokolejek Albert Fikáček začal naplňovat plán výprodeje nepotřebného majetku. V nabídce přitom vynikají čtyři motorové vozy M27, kterým se dostalo přezdívky hašišbedna či ponorka. Pro železniční fajnšmekry jde o jedinečnou příležitost, více strojů v této podobě na světě není.
Dva vozy se prodávají jako schopné zprovoznění a podle Fikáčka už si je byli prohlédnout zájemci ze zahraničí. Další dva vozy jsou označené jako „aktuálně nezprovoznitelné“, podle Fikáčka ale mohou někomu udělat dobrou službu třeba jako zahradní domky.
Vozy jsou označené jako motorová tramvaj, jak byly kdysi schváleny. Když se v květnu 2024 v insolvenčním řízení u soudu řešila hodnota zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), byly hašišbedny označeny za téměř bezcenné, přičemž padlo i to, že „některá vozidla byla kanibalizována ve prospěch jiných“.
Cena dvou nezprovoznitelných vozů se tak nejspíš bude blížit ceně šrotu. „Vozy jsou známé svým charakteristickým vzhledem s kulatými okny. Jsou ideální pro úzkokolejné tratě,“ stojí v nabídce.
Původem rumunské motoráky z 80. let se na jih Čech dostaly přes Polsko. Podle návrhu liberecké architektonické kanceláře Mjölk jim nynější podobu vtiskla českobudějovická železniční opravna 4Rail. Více informací je na Wikipedii.
Pravdou je, že si širokou oblibu u cestujících nezískaly. Kritici mimo jiné poukazovali na sezení zády k oknům nebo nemožnost okna otevírat.
V nabídce zaujme i terénní automobil Toyota Land Cruiser Executive 2,8 D-4D z roku 2019, kterým podle Fikáčka jezdil bývalý majitel a ředitel JHMD Boris Čajánek. „Jedná se o bývalé ředitelské auto, které už není potřeba, protože nový pan ředitel má služební felicii z holdingu Gepard,“ píše se na stránkách s nabídkou.
Právě Fikáčkova společnost Gepard Express je od začátku října novým majitelem jindřichohradekých úzkokolejek, když majetek zkrachovalých JHMD koupila v konkursu. Jak již dříve Fikáček uvedl, chce se naplno věnovat právě záchraně úzkokolejek. Na prodej je proto i další majetek Gepard Expressu, který nemá s JHMD nic společného.
Jde například o vagony (včetně širokorozchodných), staré balmy, lokomotivu 121.068 nebo prasátko (721), které bylo vůbec prvním hnacím vozidlem Gepard Expressu. V nabídce je i dřevěnice v ukrajinských Karpatech.











