Nenápadná velká změna na železnici. Vlak může v neděli odjet „v sekundě nula“

Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dveře vlaku se mohou zavřít ještě v minutě před plánovaným odjezdem.

Na české železnici nastane se změnou jízdního řádu v neděli i jedna nenápadná změna, která by měla přinést méně zpoždění. Naopak problémy může způsobit těm, kteří k vlaku přicházejí či dobíhají na poslední chvíli.

Správa železnic (SŽ) po dohodě s dopravci zavádí nové technologické opatření nazývané jako „odjezd v sekundě nula“. Bude  platné pro všechny osobní dopravce od nového grafikonu. V praxi bude možné odbavit vlak tak, aby mohl odjet hned v první sekundě stanovené minuty odjezdu.

Cílem je zvýšit dochvilnost spojů. Podobně jako v některých sousedních zemích se budou moci rozjet hned s prvními sekundami v minutě pravidelného odjezdu. Příprava vlaku k odjezdu tedy začne o něco dříve a nebude už možné dobíhat na poslední chvíli,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Jak takové opatření může vypadat v praxi, na to upozornila Pražská integrovaná doprava na sociální síti X: dveře vlaků se mohou zavřít již o pár sekund před odjezdem, tedy klidně ještě v minutě před plánovaným odjezdem.

Přesnost vlaků je jedním ze sledovaných ukazatelů, na základě kterých se vypočítávají odměny vedení Správy železnic a Českých drah. České dráhy uvedly, že v prvním pololetí v průměru 89,3 % příjezdů do stanic a zastávek bylo včas.

Tagy GVD 2024/2025 odjezd v sekundě nula přesnost vlaků Správa železnic
196 komentářů