Nenápadná velká změna na železnici. Vlak může v neděli odjet „v sekundě nula“
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dveře vlaku se mohou zavřít ještě v minutě před plánovaným odjezdem.
Působil jsem 35 let jako výpravčí vlaků. A měl-li vlak odjet v 15.30 hod, dával jsem výzvu k pohotovosti tak včas, aby se vlak v 15.30 mohl rozjet. Samozřejmě to platilo pro vlaky bez přípojových vazeb, případně byl-li ukončen přestup. Znamenalo to zaujmout takovou pozici, abych měl dokonalý přehled a viděl, že v čase odjezdu je ukončen přestup i od přípojných vlaků.
Strašná pitomost. A přitom přinejmenším u jízdy vlaků ve sledu to ani nic nepřinese z kapacitního hlediska, je to jen o přesné definici čáry v GVD s virtuálně nulovou šířkou. V případě intervalu odjezd-vjezd křížem přes trasu to sice drobně pomůže, ale zase jen z hlediska definice minuty příjezdu, ne že by se v sekvenci vjezd-odjezd-vjezd-odjezd vešlo více vlaků. Akorát to naštve někoho, kde to třeba 20 sekund před odjezdem už nestihne. Co by případně mělo skutečný smysl, by bylo povolení zahájit výpravu vlaku na nějaký pokyn (popř. pokud se neobdrží pokyn zakazující, což by bylo v praxi asi jednodušší)… Číst vice »
Před lety jsem psal na VBB stížnost, protože vlak odjel minutu před plánovaným odjezdem.
Odepsali, že u VBB musí být v minutě odjezdu umožněno cestujícímu nastoupit v jakékoli vteřině. Je to logické, protože jízdní řád vteřinu odjezdu neuvádí.
Sice se to v praxi neděje, odjíždí se i pár vteřin po 00, ale neumožnit nástup v jakékoli vteřině dokonce PŘED odjezdem, to už ten JŘ vyhoďte do koše. Nebo napište někam poznámku jako u TGV stylem vyrobili jsme jízdní řád, ale myslíme ho o minutu dříve.
Extrémní verzi tohoto ustanovení prpvozuje DPUL na lanovce na Větruši. Dobře minutu před odjezdem už obsluha čeká napružená s vysílačkou u kabiny, aby ji přesně ve vteřině nula poslala nahoru. Takže se musíte obchodním domem probít v dostatečném předstihu, prptože stejná osoba prodává lístky. V důsledku což znamená, že z hl.n. na Větruši se dostanete rychleji i spolehlivěji pěšky.
Rok 2006, železniční stanice někde ve Švýcarsku, 10 sekund před odjezdem průvodčí zapískal, 5 sekund před odjezdem se zavřely dveře a přesně, když červená vteřinová ručička legendárních švýcarských nádražních hodin protla dvanáctku, tak se vlak dal do pohybu.
Tak co tady řešíme, když to tak jinde funguje už tak dlouho. 🙂
I tráva je ve Švýcarsku zelenější. My víme.
Reálně fakt je😀
A když vlak do stanice přijede zpožděný, tak jen přibrzdí.
Reply to Martin Chovanec
Tak to je právě omyl. Nevím, jak je tomu u ostatních dopravců, ale u ČD je čas odjezdu (do 15.12.2024) časem, kdy nejdříve může strojvedoucí započít úkony dopravce při odjezdu vlaku, nikoli časem rozjezdu vlaku či průjezdu úrovní návěstidla. Vaše případná stížnost by tedy byla oprávněná.
Od 15.12.2024 smí strojvedoucí ČD započít úkony dopravce nejdřív 20 vteřin před časem odjezdu uvedeným v JŘ. Strojvedoucí se řídí časem služebního tabletu.
Takže podtrženo, sečteno: Příliš mnoho povyku kvůli dvaceti vteřinám.
Navíc je třeba zmínit, že úkony je stejně možno započít až po výpravě vlaku.
Děkuji za vysvětlení. Stížnost jsem tenkrát napsal, jenže tehdy se časy do elektronického dopravního deníku vkládaly ručně výpravčím. Ten tam zadal „správný“ čas odjezdu, a já proto nepochodil.
Výpravčí je zaměstnanec provozovatele dráhy, ten si tam může psát, co chce. Správně by si mohl dopravce vytáhnout záznam z rychloměru.
Odjezd v sekundu nula bude nejpřísněji sledovaným ukazatelem. Podle toho bude bakalář ze zakázané zkratky SŽ vyplácet odměny. A taky odměny Bc. SŽ od tiskového mluvčího z MD ČR.
Hlavně aby se zapomnělo na jiný ukazatel: příjezd bez zpoždění.
To je zase vášní kvůli pitomosti, tzn. pár vteřinám… 😒 Když to nestihnou dobíhači, budou nasr. oni, když se kvůli nim vlak zpozdí, jsou nasr. ti co na dalších stanicích a zastávkách chodí včas… A prosím ty kterým mozek zamrzl v dětství, aby se neobtěžovali dětinskými reakcemi v podobě odvracujících argumentů, jako že za všechna zpoždění může laxnost zaměstnanců Správy železnic a Českých drah… 🙄 Poruchy a závady se dějí všude i mimo železnici, mimořádné události se dějí všude, povětrnostní podmínky taky nikdo neovlivní… A pro ty co stejně mají chuť oponovat, nikde netvrdím že za ta zpoždění ale občas… Číst vice »
Tyhle kraviny nám na dráze jdou skvěle. A bezpečnostní opatření u služebního přechod v místě, kde vlak jezdí 160 km/h zajišťuje kus plechu.
Nenapadlo vás, proč to SŽ zavedla ? Nastíním. Vlak má odjezd v 10:10:00. Strojvedoucí v 10:09:58 zahájí výpravu vlaku (nebudeme slovíčkařit), četa si vlak zkontroluje, popožene loučící se lidi u vlaku do vlaku, dá strojvedoucímu souhlas, strojvedoucí zavře dveře, rozjede se a už volá bobík z CDP, proč má na odjezdu zpoždění, protože odjel 10:11:24. A bobík musí datlovat do počítače důvod zpoždění, který si vycucá z prstu, protože ho strojvedoucí pošle někam a vlastně měl pravdu. Teď tato situace nenastane a manažéři budou happy, jak ty vlaky krásně a na čas jezdí. Cestující budou chvíli nasraní, ale ti už… Číst vice »
A nebylo by teda lepší vydat nařízení, aby bobík z CDP neřešil chujoviny?
Podle mne bude lepší, když to odjede včas. Zaměňujete příčinu a následek.
Podle mne je úplně jedno, jak to odjede, když to neodjede s náskokem. Pro cestující je důležité, jak to přijede do následující stanice/zastávky.
Jo, zasadním problémem české zeleznice jsou odjezdy opožděně o minutu kvůli pohybu cestujících.
Zásadní problém železnice jsou tydleti cestující! Když byl za čínského covidu [lokdaun] a nikdo vlakem nejezdil a jelo 3/4 počtu vlaků, tak jsem nezažil ani jedno zpoždění a ani jednu minutu! Hned první den rozvolnění všechno 5min. Tak kdo ty vlaky zdržuje!😁
To ale musí přistavit vlak včas,a ne že má vlak odjezd 10:10 a přistaví ho 10:25.
Ano, furt do kolečka. Železnice si žije svým životem a svými interními problémy. Cestující není zákazník, ale náklad.
Cestující je sice zákazník, ale musí si uvědomit, že to není jako když on šlápne o trochu víc na plyn, aby zpoždění dohnal.
To je zajímavý pohled, ale co je cestujícímu do toho?
Mezi dopravcem a Sprželí je pravidelný odjezd 10:10:00. Grafikon s tím počítá, v případě zpoždění schytají další vlaky červenou ulici. => tak ať dopravce (apka, jízdní řád, možnost přestupu) řekne cestujícím čas nástupu 10:09. Pokud je vlak přistaven bez zpoždění, tak poslední nastupující 10:09:00.
K tomu ale 1) Spržel má vyhlásit nástupiště včas. 2) Pobyty mají být reálné, ne půl minuty-minuta tam, kde samotný výstup a nástup trvá 5 minut.
A co nástup 9:09:32? Zakázáno? Jde-li zveřejněný čas 10.10 odjezdem, znamená to, že mám být ve vlaku přes tímto časem. Stačilo by lidi ve škole naučit česki.
Nástup garantován do 10:09:00, tedy 10:09:32 negarantován. Není vyloučeno že se povede bez porušení předpisů(lezení do zvonících dveří) nastoupit i tak, třeba jede posádka + mašina co zvladnou výpravu rychleji, ale není to povinnost.
Je-li zveřejněný čas *odjezdu* 10:10 tak to cestujícím neříká vůbec nic – nevylučuje zavírání dveří půl hodiny před tím.
Tak hlavně když je v TJŘ 10:10,0, tak to ve skutečnosti znamená kdykoli mezi 10:10:00 a 10:10:29. Viz ty causy, jak v nějakém úseku vychází průměrná rychlost mezi dvěma stanicemi vyšší než traťová (vliv zaokrouhlení při 160 km/h a nějaké té 1,5 minutě jízdy). 🙂
Tady někdo zapomněl na základní paragrafy: cestující by to nepochopili a zpoždění k cestování patří 🙂
Když již jedu vlakem, což bývá velmi zřídka, jsem na zastávce, či stanici minimálně s pětimiminutovou časovou rezervou do odjezdu zvoleného vlaku. Ve zvoleném opatření nevidím vůbec nic špatného.
Děkujeme za názor.
Pak je tu taky hodně z nás, kdo jezdíme vlakem několikrát denně, protože je to součást MHD, a tam podle návazností pár vteřin často rozhoduje.
A další vám nejede ? Neplánujte si přestupy na krev a budete v klidu.
Další obvykle jede za hodinu. A připoj taky. Takže máte na přestup buď 5 minut (minus zpoždění) nebo 65 minut. Co vyberete?
A za hodinu se opakuje totéž?
Většina lidí používá vlaky k běžnému každodennímu dojíždění. Nechcete si plánovat půlhodinovou cestu do práce s třičtvtěhodinovou rezervou na přestupy.
Pokud někdo plánuje cestu vlakem jako sváteční výlet, hodí se do gala, zabalí řízek s chlebem, ten ať si klidně stepuje na nádraží půl hodiny předem. Ale pro většinu lidí je vlak jenom nástroj, jak se dostat z místa A do místa B a na cestování jako za císaře pána nejsou zvědaví.
Vy si je neplanujete ale zpozdeni předchozího spoje vám to zajistí. A pak zvláště v noci když to jede jednou za hod nebo 45 minut obzvláště potěší že dobihate bus v 00. V 59:50 se před vámi dveře zavřou řidič na nic nereaguje a v 00.00 odjíždí. Už se mi párkrát stalo.Potesi to obzvlášť v zimě.
Speciálně linka 13 v počáteční stanici Čechovo náméstí v ul. Minské. Opakovaně se mi stalo, že řidič dveře ani neotevřel a prostě odjel. Stížnosti DPP nemá smysl posílat, dokud nebude přístupný záznam z kamery – všechno zatlučou, řidiče podrží.
Takový adrenalin si při cestování rád odpustím a pokud půjde o kombinaci různých dopravních prostředků s přestupy, rozhodně se nebudu spoléhat na výsledky nějakého vyhledávače použitelné za ideální teploty, atmosferického tlaku a rosného bodu v laboratorních podmínkách.
A vezmu to autem, to mi před nosem neujede.
Vidím asi jedno rizoto: keď sa tie dvere zavrú „zbytočne“ skoro a ešte sa bude 30 sekúnd stáť so „zavretým“ a „vypraveným“ (súhlas s odjazdom) vlakom pri nástupišti. Ak má vlak centrálne blokovanie dverí, tak to nepredstavuje problém – dobiehači budú akurát nasraní, ale nezostanú po nich otvorené dvere. Bez centrálneho blokovania to bude na vlakvedúcom, aby ten súhlas neodmával zbytočne skoro, pretože nemá ako ho odvolať.
Vlak odjede v „se-kundě“ nula a potom bude stát minuty v polích.
Přesně, už několikrát se mi stalo, že vlak nepočkal na zpožděný vlak 5 minut a pak na další stanici (10 min jízdy) stál více než 10 minut kvůli křižovaní na jednokolejné trati. SŽ to museli vědět už než vyjel vlak z počateční stanice a přesto nechali lidi, aby jim přípoj ujel a oni museli čekat hodinu na další.
A za hodinu se opakovalo totéž?
Koukám že se totéž opakuje pravidelně i u tebe 😀 akorát dříve než za hodinu. Ale rozumím. Nechceš v tom nechat ČD samotné
Má ho jak odvolat. Zvukovou i vizuální návěstí ,,Stůj, zastav všemi prostředky“.
Myslím, že ve Španělsku je přímo na jízdence text ve smyslu, že nástup do vlaku končí 2 minuty před časem odjezdu. Samozřejmě, že když je pobytový čas ve stanici 1 minuta, nelze to dodržet, ale je to jakési znamení, že poslední sekundy před časem odjezdu už nemusím nastoupit. K tomu bych ovšem byl rád, kdyby byl stanoven minimální čas mezi oznámením nástupiště (koleje) a odjezdem. Ve velkých stanicích (Praha hl. n., Brno hl. n. i jinde) se to často oznamuje třeba jen 3 minuty před časem odjezdu. Pokud máte větší zavazadlo, kolo, malé dítě, kočárek nebo jste starší člověk, tak… Číst vice »
Ovšem taky dodejme, že ve Španělsku je to jen u dálkovky, kde je často i kontrola zavazadel při vstupu na nástupiště.
U Cercanías by si toto nikdo nedovolil.
FlixBus zase uvádí – dostavte se k nástupu 15 minut před odjezdem, ale autobus má i podle lehce utajeného jízdního řádu pravidelný příjezd 5 minut před odjezdem. 🙁 Takže těch 20 sekund není zase tak velká buzerace. Občas to prostě při přestupu ujede, protože dané nařízení se zjevně nevztahuje na příjezd do stanice v nulté sekundě, což je mírně disproporční…
Od kdy tadle blbost, že se začne pískat až v čase odjezdu, platila? Já jsem to zaznamenal až nedávno, když se mluvilo o této změně. Před takovými 10ti lety si nevybavuji, že něco takového bylo. Ale to taky fíra odjel, když dostal rozkaz k odjezdu výpravkou a nečekal na čas. Odjezd jsme taky stavěli, tak aby nebyl přejezd zbytečně dlouho zavřen 1min před odjezdem. Až poslední roky mě začali drásat nervy s tím, že se před odjezdem nic neděje a pak se odjíždí minutu po odjezdu.
Říkám to furt: Čas odjezdu NENÍ čas zavření dveří“! Zvláště u delších rychlíků si to jejich: písk-písk, buch-buch dveře, písk písk, buch-buch, písk, buch a další 2min zavírání dveří odbudou před odjezdem.
A to už tedy zpoždění do 5 minut nebude „bez zpoždění“?
Z Prahy Hl.n.ale vždy vyjíždí později…
Jako obvykle se z toho bude dělat ohromný cirkus a realita skončí tak, že si toho nikdo ani nevšimne.
V diskusi je hned vidět, že český rozumbrada rozumí celé galaxii 🙄
No nevím, uz jsem zažil, že vlak, který má odjezd v x:45, tak se v x:44 pisklo a jen co skočil čas na 0:45, tak se vlak rozjel.
Takže když má vlak pobyt ve stanici např. 12:00-12:01, tak se nebudou ani otevírat dveře?
Jasně, stejně jako když dneska jede vlak zpozdenej, tak ani nezastavuje.
Vlak nezastavi, pouze zpomali. Budto vyskocite, nebo vystoupite az ve Volyni.
Tak ven je to lehčí – dovnitř za jízdy je ta těžší verze.
Já bych ty dveře neotevíral vůbec. Průvodčí nebudou muset od cestujících poslouchat nadávky, přípoje na sebe nebudou muset čekat, nebude vadit změna řazení, nebudou se muset vydávat a zpracovávat jízdní řády, nebudou řeči na koženku, nebude nikdo přebíhat po kolejich. Ušetří se spousta peněz a nervů, železničáři si budou s prázdnými vlaky jezdit jenom tak po republice.
Hlavně když ministerstvo a kraje pošlou peníze, o nic jiného nejde. Cestující jsou stejně všem jen na obtíž.
Takto to funguje všude, kde zákazník za službu neplatí tržní cenu. Potom to totiž není pravý zákazník, resp. tím zákazníkem je někdo jiný.
Zákazníkem drah je stát a kraje, cestující jsou náklad.
Zákazníkem školy je stát, žáci a rodiče jsou materiál.
Zákazníkem policie je stát, občané jsou stádo.
Ale pozor, nemusí to platit jen pro veřejný sektor.
Zákazníkem zdopravy.cz je zadavatel reklamy. Já (neplatící čtenář) jsem výrobní prostředek. 🙂
„Přesnost vlaků je jedním ze sledovaných ukazatelů…“
To bych celkem chápal, ale přesto si myslím, že primárním úkolem je přepravovat cestující. Tzn. umožnit jim nástup byť ještě v poslední minutě před pravidelným časem odjezdu. Zavření dveří v sekundě nula chápu, ale zavření dveří v předchozí minutě a odjezd v sekundě nula ne.
Na druhou stranu ale je pravda, jak tu někdo psal, že pokud vlak nemá zpoždění, není co dohánět a pokud zpoždění má, těžko může odjet v sekundě nula. Těch reálných případů, kdy se to opravdu stane asi nebude moc…
Budou jen v okamžiku, kdy to bude k zlosti.
V jízdním řádu je uveden čas ODJEZDU, nikoliv čas uzavření dveří.
Zkuste se do letadla dostat minutu před odletem.
V zahraničí je to běžné, a dokonce i situace, kdy vlak má vypsaných „7 minut zpoždění“, úderem té 7. minuty se zavřou a zajistí dveře a pak se třeba 5 minut ještě čeká na zelenou, i když další zájemci o cestu ještě přicházejí (šlo o letiště jedné evropské metropole, takže lidé přicházejí tak, jak dostanou zavazadla – t.j. náhodně).
Někde na netu byla fotka z Anglie s cedulí, že přístup na peron se uzavírá 2 minuty před odjezdem vlaku.
Lenže pri lietadlách je uvedený aj čas zatvorenia gate, tu tento údaj chýba
Jo, já bych byl radši, aby se u letadel uváděl především čas uzavření gatu. Ale místo toho, aby se tohle zlepšilo, tak tyhle nesmysly začneme naopak zavádět i na železnici…
Když budete mít napsaný jenom čas uzavření gatu, tak všichni budou frflat, že letadlo odlétá zpožděné… 🙂
Prostě „vlak odjíždí ve 13.00“, tak v těch 13.00.00 může odjet.
Pitomost, v jízdním řádu je uvedena minuta odjezdu, nikoli sekunda. Kdo neumožní člověku nastoupit byť vteřinu před plánovanou odjezdovou minutou, tak porušil jízdní řád. Váš VBB jde dál a tvrdí, že vlak musí odbavit všechny, co se v odjezdovou minutu dostaví na perón!
tramvajáci říkají: „na tramvaj se nedobíhá na tramvaj se čeká!“. A každý kdo je furt se stresu a spěchu, tak si nedokáže zorganizovat život. A krleš! 🙂
Co říkají tramvajáci ovšem má na běh světa mizivý vliv.
Souhlas. Nyní se začíná pískat X.20, odjezd +2 a další vlak zastavuje u vjezdu.
A je důvod začít pískat 20 sekuhd po čase uvedeném veřejnosti? A uvádět veřejnosti nějaký technologický čas?
To se musíte ptát u konkrétního vlaku. Každopádně padne psychologická bariéra začít pískat až v čase nula+nějaký aktuální balast navíc.
Ano, nebude to nula + balast, bude to nula – balast. Cestující si bude od pravidelného odjezdu odčítat jednu minutu a jinak se nic nezmění.
Změní. Nebude to brzdit vlaky ve sledu.
Error.
A není podstatnější zaměřit se na to, co se děje mezi písknutím a odjezdem, že to trvá minutu čtyřicet?
Tzn. zaměřit se na milence, cyklisty, kočárky, dobíhače, hledače správného místenkovozu, docela rychna. Ono blbé písknutí dřív prostě všechno urychlí. To je praxe.
Na Palmovce jsem před nějakou dobou na vlastní oči viděl, co může jeden dobíhač způsobit. Vlomil se do již zavírajících dveří tramvaje v odpolední přepravní špičce takovým stylem, až to rozhodilo příslušný elektrický obvod natolik, že tramvaják musel po několika marných pokusech dveře zavřít restartovat celou tramvaj. Stál na zastávce 10 minut, než se mu podařilo systém nahodit, aby mohl dveře zavřít a rozjet se. A za tramvají se už štosovaly další tramvaje, trolejbusy a autobusy. Dobíhač byl jistě spokojený, že tramvaj stihnul, ale těch nespokojených s důsledky jeho počinu bylo určitě mnohonásobně více.
Na vlak se snažím přijít včas, horší je s přípojem, pokud je zpoždění, což je v dálkové dopravě běžná věc. Obávám se, že to není změna správným směrem. Kvůli výlukám se jízdní doby prodloužily a čas na přestup se zkrátil. Dobrý příklad jsou přestupy v Praze: vlaky z Brna přijiždí ve 13.minutě a IC/EC na Plzeň odjíždí ve 23.minutě. I když přichozí vlak přijede včas, tak přeběhnout z prvního na čtvrté nástupiště trvá, jizdní řády uvádí přestupní čas na pražském hlaváku 8 minut (ano sprintem s batohem a kufrem to jde i za 3 minuty), příjezd zpožděný do 5 minut… Číst vice »
Před rokem prasklo vodovodní potrubí pod tramvajovými kolejemi v Opletalově ulici. Z Dlážděné k žižkovské Viktorce jezdily náhradou autobusy v nepřetržitém provozu. Říkal známý, že se ho na rohu Senovážného náměstí, kde byla náhradní dočasná zastávka Hlavní nádraží, ve 4 hodiny ráno ptala nějaká Slovenka cestující na letiště s handbagem, kde je zastávka nočního autobusu tam jedoucího, že jí vyhledávač nabídl spojení s osmi minutami na přestup, reálně minutami sedmi, protože se jízdní doby nedaly stíhat. Říkal, že nevěděl a dotyčné poradil, aby si raději zavolala taxíka, že Sherwood ve 4 hodiny ráno za tmy není zcela bezpečná lokalita a… Číst vice »
Zlaté pravidlo kamarádů z České Třebové, Žiliny a Pardubic.
Údaj o zpožděních bych zásadně vážil počtem cestujících. Rázem by se zjistilo že včas jich dorazí tak třetina.
Tak ze jezdi vlaky imrvere zpozdeny vsichni vime, na to nepotrebujeme nic vazit. Otazkou je co s tim.
Fajn ze to vime, ale proc se teda vyplaceji bonusy za dojezdy vcas?
Když to tak čtu, tak bych do JŘ požadoval uvádět čas posledního možného nástupu do vlaku, čas odjezdu (jakožto pohybu vlaku) ať si SŽ používá ve svých interních materiálech s dopravci.
P.S.: Asi se opakuji s jinými příspěvky.
Kdysi bylo v Přepravním řádu, že pro koupi jízdenky se mám dostavit tak 15min před odjezdem vlaku. Tak podobně i když už jí mám :-).
To se to jezdí včas, když za včas považujeme cokoliv do 5 minut zpoždění.
§1a: vždycky se to tak dělalo
Nedělalo, ale je potřeba jít více do historie.
Do 3 minut.
Ehm. Me spis zaujalo a prekvapilo cislo 89.3% ve spojeni se slovem vcas. Jak krasne se daji cisla ohybat, aby bonusy vysly. Nejvic opozedene vlaky vyssich trid maji malo zastavek, zatimco osobaky jezdici casteji na cas maji zastavek plno – a do bonusu se zcela jiste pocitaji i zastavky na znameni, kde se vubec nezastavilo. Tak nebudeme pocitat zpozdeni vlaku (v jeho koncove stanici), ale zpozdeni prijezdu do zastavek uvedenych v jizdnim radu. Neni tohle podvod? Navic zcela umyslny s jasnym cilem? Nejvic fer by bylo uvest, kolik procent cestujicich dojede do cilove stanice vcas, to by byla uplne jina… Číst vice »
Ne, jde o to, abychom se tvářili že něco děláme, ale přitom byly penízky pro management v suchu.
Jak tu někdo navrhoval, zpoždění vážené počtem cestujících. Když se na natřískaný expres se 150 minutami hledí stejně jako na samotný poloprázdný osobák pendlující tam a zpět na trati D3, tak je to špatně.
Jenze to by pak nebyly bonusy, ze… Proste zase jen dalsi lez a vysmech do ksichtu obycejnym lidem…
Ano a pro vlaky platí to samé. Vlak má do stanice přijet včas
Jaký dopad to může mít na dohánění zpoždění? Pokud vlak nemá zpoždění, není co dohánět. Pokud ho má, těžko může zavírat dveře ještě před pravidelným odjezdem.
Hlavně doufám, že s tímto opatřením budou také upraveny přípojné vazby, které se na mnoha místech počítají pouze v nižších jednotkách minut a přinášejí nervozitu i v případě, kdy vlak jede (skoro) na čas.
hypoteticky to může mít vliv na to, že zpoždění nevznikne. Nicméně, vzhledem k tomu, že za zpoždění považují až 5 minut plus, tak tam prostor pro snížení zpoždění nevidím.
Nedělejme z toho drama a řádně přečíst článek. Vlak může odjet v sekundě nula a ne, že musí!!!🙂
Správně, čas odjezdu, není čas příchodu na nádraží 🙃
Čas odjezdu není čas příjezdu vlaku na nádraží.
To opravdu není, v drtivé většině případů je čas příjezdu a čas odjezdu různý. Výjimkou je pobyt „na triangl“.
V drtivé většině případů vlak přijíždí až po plánovaném odjezdu. Takže vlastně není co řešit. Tahle úprava postihne jen cestující z výchozí stanice.
A bohužel občas neni v čase plánovaného odjezdu ani oznámeno nástupiště kam ma ten vlak přijet. To se cestující dozví až po 5, 10 minútach spolu se zpožděním.
V „drtivé většině“ určitě ne. Nedávno jsem 3x jel do jednoho krajského města a v nácestných stanicích jsme vždy byli s náskokem.
Narážím na ten fakt, že vlak má být ve stanici v času příjezdu.
A při přestupu z busu na vlak nebo mezi nástupišti to zařídíte jak?
Přímé spoje odkudkoliv kamkoliv, ale jen někdy 😀
To už je zařízeno, nástupiště se musí ohlásit nejdříve dvě minuty před příjezdem spoje.
V případě 7. peronu v Praze na hl. n. by byly 2 min tak na hraně pro zdravého běžícího jedince. Ostatní by neměly moc šanci.
My už jsme vycvičení, tuhle gamesu s Dobrou správou hrajou zkušení harcovníci tak, že si stoupnou doprostřed podchodu.
Pravidelný cestující snad tuší jaké nástupiště bude vylosováno…
Tak je pár možností, vlaky do Smíchova mezi prvním a pátým nástupištěm, vlaky do Vršovic mezi druhým a sedmým. Můžu v podchodu stát blízko pravděpodobného, ale nevím s jistotou.
Kde jsou ty kovidové časy, že se dalo přestupovat z Berounky na R10 a ještě bylo nutné proniknout kordonem policajtů kontrolující papír, zda člověk dýchá vzduch ve správném okrese.
není-li garantován, tak nijak. Jedu dalším.
My, prostý lid, nemáme narozdil od kamarádů z České Třebové, Žiliny a Pardubic, kteří permanentně brázdí republiku křížem krážem při cestách na porady, kontrolní dny, inventury a výjezdní zasedání, cas strávený na cestách placený.
Vida, v laboratorních podmínkách i v reálu tak posun 20 – 40 sekund a kolik diskuze to vyvolá….
Protože když další jede za hodinu, je jedno zda to ujelo o sekundu nebo padesát.
Tady se z toho dělá drama jak když se v celém PID zavedly autobusové zastávky na znamení. To bylo řevu, jak to nebude fungovat, jak lidé zapomenou vystoupit, jak si důchodci nestihnou stisknout tlačítko a podobný katastrofický scénáře a nakonec se to ze dne na den zavedlo a vůbec nic se nestalo. Stejně tak to bude i s touhle novinkou. Šotouši teď šílí a za týden si na to už nikdo ani nevzpomene.
Opět klasický ojeb ala Kocourkov – někde něco mají, tak papaláš bouchne do stolu a že to bude taky, ale nikoho nezajímá, že to by taky jak za humny muselo fungovat to ostatní.
Dopravci a SŽ ať si nejdřív dají navzájem po ….. Ať to není jako cca dva měsíce zpět, kdy Krušnohor zůstal ve Vítkovském tunelu cca čtvrt hodiny a to ještě si vezl od Kralup slušnou sekeru, a asi jediný jsem nebyl kdo měl další přestup na rychlík na krev. Asi jsem upoutal zájem dámy od bistrovozíku a dala se do rozhovoru, že je to dost často a lidem opravdu ty přípoje odjíždí – protože podle not SŽ je vlak už dávno na nástupišti, ale ve skutečnosti stojí v tunelu a i kdyby se našel průvodčí tak tam není signál…. Ale… Číst vice »
Stejne by nečekali i kdyby věděli, že jste v tunelu.
No to si všímám, že celému drážnímu spolku jde jen o zákazníka do té doby než zaplatí, pak ať se kaštan postaví na řasy a klidně spí třeba někde na lavičce před nádražím.
Na hlavním v Praze se prostě nečeká, to by se jim tam rozsypalo.
Poslední přípoje čekávají.
Tam už ale nehrozí rozklad provozu.
Je zajímavé, že jednou čekal. A jak jsem říkal, po celou cestu jelo se mnou náhodou to eso u ČD, mohl jsem sice se k němu hlásit, ale nechtělo se mě. U přípoje je taky ono magické kolečko a ejhle i přes sekeru čtu na elektronické tabuli ještě ve vlaku, že přípoj najednou čeká 😀, tak letím jak blázen do vozu a teprve za chvíli přijde pohodlným krokem onen důležitý cestující. Pak že to nejde..
Co by se jim rozsypalo na rychlících do Budějovic….
Dispečeři ČD jsou v tomto ohledu taky borci.
RailJet zpožděný a přestup v Pardubicích nereálný (dle jízdního řadu na něj mám skoro 20 minut). Z vlaku se posílá dotaz, jestli pozdrží jeden osobák.
Nepodrží.
Dojedu do Pardubic. Dotčený osobák tam je. Nabral totiž zpoždění na cestě z výchozí stanice PCE – Centrum, protože musel nechat projet onen RailJet, ve kterém jsem seděl.
Jak nabral zpoždění, když hlavní trať a koleje směr Pardubice centrum vedou vedle sebe?
Já nejsem dopravce abych toto věděl. Z mého pohledu měl prostě zpoždění.
Italové zavírají dveře rychlovlaků dvě minuty před odjezdem a napíšou to už do jízdenky.
Francouzi dokonce i zavřou turnikety na nástupiště a nemusí vás pustit, i když jsou dveře ještě otevřené. Italové mají naštěstí turnikety ještě před vstupem na nástupiště, a to jenom v některých stanicích.
Co si pamatuju, turnikety ve Francii byly jenom na TGV nástupiště. Spolu s jízdenkou posílali na mail upozornění, že se má člověk dostavit aspoň 20 min předem, protože dělají ještě namatkové kontroly. A skutečně pár lidí takhle kontrolovali. Plus bylo potřeba mít jmenovku na zavazadle.
Zde se už kouzlo obyčejného jednoduchého vlakování dávno vytratilo. Jen takový povzdech staromilce-minimalisty 😉
A co to má za smysl? Marketingově zkracovat jízdní dobu?
Je mi to uplny sumak
Vlastně mě napadá, co by se stalo, kdyby dopravci tohle opatření SŽ nerespektovali, kdyby teprve při čase odjezdu začali zavírat dveře. Mohla by SŽ na ně nějak?
Není, co by na tom dopravci nerespektovali. To opatření je možnost, ne povinnost. Když vlak přijede až po plánovnaém čase odjezdu, tak logicky nemůže odjt v nulté sekundě času odjezdu – a nikdo nebude tvrdit, že je to nějaké nerespektování.
Jsou tady ale tací, kteří by zablouchli dveře od vagónu poté, co tam matka vysadí dítě. Doufejme ale že nejsou v provozu.
Pokud se ty dveře zavřou před plánovnaým odjezdem, ale před plánovaným odjezdem půjdou zase otevřít, tak to není problém. Pokud už otevřít nepůjdou, tak je to problém a je to nepochopení principu jízdního řádu a uvádění času obecně. Čas v jízdním řádu se uvádí pro to, aby cestující věděli, kdy mají přijít tak, aby stihli odjezd. Odjezd ve 12:00 znamená, že když si to naplánuju tak, že nastoupím v 11:59:59, je to v pořádku a vlak zaručeně stihnu. Pokud se to teď změní, že nastoupit musíte nějakou blíže nespecifikovanou dobu před časem uvedeným v jízdním řádu, tak nikdo nebude vědět,… Číst vice »
To přijde jako příliš široký výklad. Už slovo „odjezd“, znamená, že v tu danou sekundu by se měl vlak dát do pohybu a pokud tedy před tím jsou nějaké technologické postupy, tak se mohou provést před časem odjezdu (což tak mnohde skutečně funguje). Není tam, že nástup je do 11:59:59. 🙂 Nicméně je to čistě otázka zvyklostí. Třeba metro tak funguje. Jinak co se týče případných eliminací zpoždění, zde mám též pochybnosti, že zrovna tohle je zásadní vliv. Pravda, může to pročistit odjezdy z hodně vytížených uzlů s odjezdy po minutách, kde tam ubyde proměnná, kolikže vlakové čety tráví přípravou… Číst vice »
Cestujícího zajímá akorát čas, do kdy může nastupovat. Všechny ostatní časy jsou mu úplně k ničemu. A pro cestujícího jsou určené časy v jízdním řádu. Informace „nastoupit musíte o nějakou nespecifikovanou dobu dříve“ je úplně k ničemu. Ještě se to dá pochopit, pokud to tak bylo dříve, v dobách, kdy se grafikon kreslil ručně – abyl ten čas, o kolik je potřeba nastoupit dřív, přesně daný. Ale zavádět v roce 2024 jako novinku, že neřekneme cestujícímu, do kdy má nastoupit, to je prostě nesmysl. V Japonsku se řeší, že měl vlak dvacet vteřin zpoždění, a v ČR se jako novinka… Číst vice »
Přesně tak. Myslíte to správně. Hlavně ne každý spoj před svým odjezdem má ty technologické úkony stejné a tvají stejně dlouhou dobu. Je správné, že pokud padne sekunda 0, vlak se uvede do pohybu v čase, kdy jsou všechny dvere vlaku zavřeny a zajištěny proti otevření. Ten spoj, který má více souprav a více vlakového personálu holt začne s těmito úkony před odjezdem vlaku a sekundou 0 o něco dříve, aby odjel v čase odjezdu tak, jak to má být. Čím větší počet vozů v soupravě vlaku, nebo dvě a více jednotek s vlakovým personálem, kde je více než jeden… Číst vice »
Pokud dobíhající cestující způsobují problémy, nepřipadá mi jako řešení utajit čas, do kdy má cestující nastoupit – protože to způsobí ještě více dobíhajících cestujících.
Nesmysl, protože jízdní řád uvádí odjezd s přesností na minutu a nikoli na sekundu. Pokud odjede v čase XX:YY:59 dle JŘ, tak stále nemá zpoždění. Pan Jirsák popsal problém naprosto precizně. Pokud nově nesmím nastoupit XX:(YY-1):59, tak je to porušení dohody a prostor pro všechny ty pány a paní důležité na náhodný výklad, kdy jsem se to měl vlastně dostavit.
Jako, že doteď se mohlo odjíždět až v XX:XX:01 a teď se bude moct odjíždět už v XX:XX:00? Nebo musely doteď být ještě v nultou sekundu otevřené dveře a průvodčí venku?
Ta druhá možnost, cestující mohli nastupovat do času závazně oznameného cestující veřejnosti. (To neznamenalo, ze ten čas se musí rovnat tomu, co je v pomuckách, naopak)
Můžete mi prosím ukázat, kde je dáno, že mohu nastupovat do času oznámeného veřejnosti? V předpisech se píše, že vlak nesmí odjet dříve. Ale taky se píše, že krátce před odjezdem zahájí zaměstnanci dopravce úkony před odjezdem vlaku (což je i zavírání dveří atd). Odjezd je začátek pohybu. Nic víc. Já v celém humbuku vidím ten důsledek, že přibydou další odstavce do předpisů, co má kdo dělat, když je vteřina po nulté vteřině, co když je 5 vteřin po nulté vteřině a do 10 vteřin po nulté vteřině atd atd… Za služný kompromis považuji, že ukončení nástupu bude v nulté… Číst vice »
Doteď se v uvedené době odjezdu zahajovala výprava vlaku. Když to šlo dobře do 15 s se jelo. Teď by se měla výprava zahájit ještě před uvedenou dobou odjezdu, a v ideálním případě se vlak v přesně stanoveném čase odjezdu rozjede. Nevím, ale někde si asi moc nepomůžou. Typicky v Praze na hlavním. Tam prostě z podchodu pořád někdo dobíhá.
Z komentářů tady jsem pochopil, že cestující v podchodě nikoho (dopravce ani jeho zaměstnance) nezajímá, tak jaképak čekání. Jěštěže dveře mají gumové těsnění, takže k amputacím končetin nebude docházet tak často….
Kurňa tak to půjdu vždy pěšky
Prdlajs. Počkáš na další a budeš tam první.
Obecně myšlenka zajímavá, ale provedení typicky české. Cestujícím to sdělíme bez žádné informační kampaně tři dny před novým jízdním řádem, prostě nezájem.
A co bys rád za kampaň, na vlak se chodí včas.
Dobíhající cestující, je první cestující následujícího spoje.
Tak jako v tramvaji
Jo, akorát tramvaj má takt pár minut a ne hodin
Jenže cestující, který by nastoupil sekundu před odjezdem vlaku dle jízdního řádu, přišel včas.
Co je podle vás včas? 5 sekund před uváděným odjezdem? 30? Minuta? Pět minut?
Metro, tramvaje ani autobusy (alespoň v PID) neodjíždí s náskokem. Zrovna tohle ROPID dost hlídá.
Podle vepřových hlav kolem železnice je včas pouze o spoj dřív.
Však VČAS znamená (i/v nejzazším případě) dle času odjezdu stanoveného v JŘ.
Ale najednou už to má být dle nástupu pozdě.
Mmch. co když „se“ na ten vlak přestupuje, např. podchodem? Taky „se“ musí chodit včas?
A vlaky s lidmi na přípoj budou mít povinnost jezdit na čas- Hihihi
na vlak se chodí včas.
A když chodím osobákem na rychlík, tak mám potlačit?
Nebo taky chudák, který díky úžasné schopnosti dráhy dělat si z jízdního řádu trhací kalendář, dojel na nádraží pozdě, nikoliv však svou vinou.
Budu hádat: Česká Třebová, Žilina, Pardubice…?
Co já se jen od vepřových hlav v holdingu neposlouchal, že mám „jet o spoj dřív“…
Cestujici je proste pro srdce přetékající láskou k železnici jen pytel obtížné biohmoty.
Autobusy v Praze taky tak odjíždí a nikoho o tom neinformují…
Nikoli, autobusy v Praze odjíždí tak, že můžete vteřinu před odjezdem dle jízdního řádu nastoupit.
Nikoli. V době Karos palubáky DPP zaznamenávaly čas zavření dveří (nevadilo, když x sekund před tím vyzváněly – signalizovaly zákaz nastupovat).
Dnes zaznamenávají čas fyzického rozjezdu(řidič sešlápne plyn) bez ohledu na blokování poptávkových(zavírání centrálních) dveří.
Čas odjezdu může být podle standardu kvality PID až 59s před uváděným. (Že většinou když bus zastaví tak vyčkává a v 0:00 teprve začne zavírat dveře, je slušnost ale ne povinnost)
To kriterium rika, ze presny spoj nesmi jet drive (tedy se zapornou odchylkou), a muze jet v nejakem rozmezi pozdeji, a ze zaporna odchylka vetsi nez 59s neni pripustna.
Nikoli. Podle standardů kvality se odjezd autobusu byť o sekundu dříve oproti jízdnímu řádu považuje za nepřesnost provozu. Pokud je odjezd dříve o 61 sekund a více, je za to už pokuta za každý takový odjezd z každé jednotlivé zastávky. Tj. pokud řidič odjede dřív o minutu či méně, nedostane dopravce pokutu rovnou za ten dřívější odjezd, ale zbytečně si snižuje procenta přesnosti provozu. Takže to, že řidič vyčkává , není ze slušnosti, ale proto, že to tak má určené dopravcem.
Ne, naopak: standard kvality PID je hrubiánství a neslušnost. Z rande v 17:00 taky utečete v 16:59?
Hlavně když tam v té sekundě nula bude. V Itálii bývá na jízdenkách napsáno, že dveře vlaku se zavírají minutu nebo letos už psali dvě minuty (italo 3 minuty … asi se dopravci trumfujou) před plánovaným odjezdem. Realita je taková, že vlak přijede třeba 5 minut po plánovaném odjezdu a to je ještě docela včasný příjezd. Dřív v nulté sekundě výpravčí pískal a zvedal plácačku a vlak se rozjel během chvilinky (do 10 sekund), ale to byl trochu jiný postup než jaký se používá dneska, kdy se po signálu mašinfíry nejdřív domlouvají průvodčí a pak dává ten, který funguje jako… Číst vice »
Se mi líbí ten boj proti tomu zpoždění a jak to pěkně vyřeší stržený troleje a nebo 2 vlaky proti sobě na stejný koleji.
Zkus autobus…
Dálkovým autobusem jezdím i proti své náklonnosti k dráze čím dál častěji. Vlakem je to při dvou třech přestupech zpravidla celkem dobrodružství zda dojedu po pěti, šesti či sedmi hodinách z východních do jižních Čech. Autobusem je to celkem pravidelná nuda a s bus pruhy v Praze to nebývá nijak tragické s nepravidelností ani v pátek či neděli.
Hmm, některé vlaky v některých stanicích nemají daný čas příjezdu, ale pouze čas odjezdu. Chápu to jako „přijedeme, zastavíme a hned se zase rozjedeme“. Znamená to s touhle novinkou „nezastavujeme, jen v daný čas projíždíme“?
Obecně nic proti (a to chodím chronicky pozdě). Jen mam trochu strach, aby se místo řešení příčin velkých zpoždění jenom nepřemýšlelo, jak uměle vylepšit statistiky. V Německu se skutečné příčiny taky hodně zanedbaly a teď už jim nestačí ani ty velké vaty, které vedou i ke znehodnocení investic do infrastruktury a k negativnímu psychologickému efektu u cestujících (viz např. JŘ na 200 km/h na VRT pro 300 km/h, když si třeba zaplatím drahý last minute lístek za ICE a jedu pak podobně rychle jako auta vedle na dálnici)…
Což o to já, ale vysvětlete otcovi, proč se vlak frecciarossa plazí čtyřicítkou na trati, kde by měl jet 250 (já to nevím). A to psychologické působení je fakt silné i když ta pomalá jízda nemohla trvat moc dlouho možná 20 minut, nejvejš půl hodiny (v 8 hodinách cesty napříč itálií to je okamžik). Nutno říct, že dojel včas, veškeré zpoždění do Milána dohnal, takže tam asi taky bude pěkná vata. Ta auta na dálnici mizející v dáli, to je úžasný pohled všude kde vede trať podél dálnice. To bylo i na normální trati a když po VRT jedete třístovkou… Číst vice »
Už vidím jak budou fungovat zpožděné přípoje.
.
Ty už nefungují pořádně teď.
Jak už zmiňovali předřečníci, funguje to ve Španělsku, a taky ve Francii, kde se minutu před odjezdem na tabulích rozvěcí départ en cours (probíhá odjezd). A je to na každé jízdence napsané. Jenže mně to přijde úplně padlé na hlavu. Proč se proboha do jízdního řádu a na jizdenky píše nějaký čas, o kterém pak cestujícím musíme říkat, že je to vlastně čas pro zaměstnance a že oni si musí odečíst minutu nebo dvě? To je jako by měl Lidl na dveřích otevírací dobu od 6:30, protože v tu dobu chodí prodavačky, a pod tím malým písmem dovětek „vstup do… Číst vice »
co by si cestující odečítal minutu nebo dvě? Stačí, aby věděl, jestli pojede 814 s četou 1/0 a odečte si 11 sec (3 sec návěst „Souhlas s odjezdem“, 5 sec na zavření dveří, 3 sec na odbrzdění a naplnění měniče převodovky). Žádná věda. Když pojede s 844 a četou 1/0, tak je to stejným postupem celkem 16 sec, u vlaku s dveřmi TB0, četou 1/1 a lokomotivou 193 to bude 2 sec na uzavření dveří, 5 sec na předání návěsti …) To si snad každý spočítat dovede.
Nevím, ale mám pocit, že normálního cestujícího jen zajímá, že jede… Nikdo neví a nebude si počítat vámi napsané údaje, to je blbost.
když to dají do vyhlášky, tak bude. Kam to jinam směřuje? Pokud budou vstřícní, udělají za dva miliony plaikaci, která to spočítá za cestujícího. Zase ubude nezaměstnaných programátorů.
Je to vtip.
co by bylo potreba rikat lidem?
to jsem fakt jedinej, kdo udaj „odjezd 18:00“ v jizdnim radu chape tak, ze vlak muze v 18:00:00 odjet?
jako teda je mi 40+, vlakem jsem toho najezdil a najezdim docela dost, a nikdy jsem nad timhle nepremyslel, protoze mi to prislo zcela prirozene. a o tom, ze to doted bylo jinak … jsem nemel ani tuseni.
Přesně tak, a až teď mi po těch x letech došlo, proč když vlak má je v „12:06“ ještě neodjel 🙂
To ano, ale taky jsem to bral tak, že v 17:59:59 ještě můžu nastoupit. Samozřejmě chodit na vlak v poslední vteřině je ptákovina, ale zrovna tak je blbost předstírat, že těch pár ušetřených vteřin na odjezdu (a to jen u vlaku, kterej by tak jako tak jel včas) něco řeší.
A když ti to v 17:59:59 už nebude stát na peroně, protože to ujelo 17:59:02, nebudeš se zlobit, že néé?
Tak tady bych byl asi i rád, že jsem tam nebyl, když stál vlak NA nástupišti, respektive odjížděl Z nástupiště. 😉
Mně jako cestujícího nezajímá, kdy vlak může odjet, ale do kdy já do něj můžu nastoupit. A bral jsem to, že čas uvedený v jízdním řádu, je první okamžik, kdy už nástup garantovaný nemám. Jestli „odjezd vlaku“ je něco, co trvá okamžik, nebo na to dopravce potřebuje půl hodiny, není moje starost. To je starost dopravce, a jestli mu „odjezd“ trvá půl hodiny, tak ať si to přičte k času uvedenému v jízdním řádu. Pokud vy to berete tak, že odjezd v 18:00:00 znamená, že nějakou dobu před tím už není možné nastoupit, pak asi víte, kolik je ta „nějaká… Číst vice »
obdivuju lidi, co jsou schopni z kazde blbosti delat kosmicky problem.
ono staci chodit na vlak s petiminutovym predstihem, a nemusite nic resit.
Pak si ale škrtněte značnou část i zamýšlených přípojů. Kdo nejede přímo, nechť už jen v lepším případě chodí, v horším vymění vlak za auto. 🙂 Ono se toho v praxi asi moc nezmění (někde bohudík, jinde bohužel), ale jde o princip.
Já myslel, že vlaky jsou tu jako služba cestujícím. Ne cestující jako služba pro nádražáky, aby se při hraní s vláčky připadali užitečně.
To je mi uplne jedno. ja na vlak chodim vcas, a vy si delejte co chcete.
vic nemam, co bych na to rekl. snad jen – vase problemy bych chtel mit.
To, že vy se vyžíváte v konzumaci špatných služeb, je váš problém.
Teď se klidně může stát, že někdo přijde na vlak včas, ale do vlaku už nebude moci nastoupit. A největší nesmysl toho celého je, že teď už nebude existovat žádné „včas“. Nově totiž „včas“ znamená „nějakou blíže nespecifikovanou dobu před časem uvedeným v jízdním řádu“.
Nejdřív si musíte uvědomit, že to, jak dlouho trvá dopravci provést úkony při odjezdu vlaku závisí právě na těch cestujících. Pokud již všichni v čase 18:00:00 budou ve vlaku na svých místech a nebudou kolem vlaku pobíhat jak postřelení zajíci, pak je možno tyto úkony provést během okamihu.
Tady se pořád všichni tváří, že v čase odjezdu dobíhají na vlak davy lidí. Jenže tak to není. Neděje se to tak často a rozhodně to není nezanedbatelnou příčinou zpoždění.
Je to tak. V případě pražského hlaváku můžou zajíci dobíhat klidně pět minut po čase odjezdu. V Libni mám tři minuty, v Kolíně tři minuty náskok. Nou problém.
SŽ jde zřejmě primárně o to, aby v určitých dopravně vytížených stanicích pozdě vyjíždějící vlaky neblokovaly zhlaví pro jízdní cesty jiných vlaků.
Ono to tak ale v obchodech reálně je, ale co do zavíračky – jestli se zavírá ve 20:00 h, tak v 19:59 h už vás tam zřejmě nepustí.
(Ale zároveň je mi jasné, že to není přesné přirovnání, protože nákup v obchodě trvá delší časový úsek než nástup do vlaku.)
Uzavření prodejny neoznačuje čas, do kdy tam můžete vstoupit, ale naopak čas, do kdy musíte odejít. Tedy pro ten zavírací čas by spíš byla analogie, kdyby vás už v 19:59 nenechali zaplatit, což se neděje.
No, tohle je podle státu.. u nás třeba 22:00 znamená, že v ten čas restaurace v obchoďáku přestává přijímat hosty.. ten je otevřený ještě hodinu po. 22:30 se běžně ještě odchází a 23:00 je uzavřeno. Samozřejmě, někdo zavře 22:00 přesně a někdo už v 6.
Ale vůbec to není tak jednoznačné.
jste typický kverulant, bavíme se zde o vteřinách (maximálně o 59) a vy uvádíte příklad s hodinou a půl
Berme to pozitivně: pojem odjezd vlaku bude konečně definovaný.
Před lety mi vlak z Č. Budějovic odjel od peronu o minutu dříve. (Viděli to i přítomní průvodčí okolních vlaků.)
Návěstidlo však minul „včas“, tento čas byl uveden i v dopravním deníku, a jako cestující jsem nic nezmohl.
Odjezd pro mně bylo vždycky uvedení do pohybu. Nebo tomuto českému slovu rozumím špatně? Vše ostatní si zdravý rozum cestujícího musí vydedukovat (nemyslím tím vteřiny, ale přiměřenou dobu se dostat do ještě otevřených dveří). Když náhodou přijde ve vteřině 00, ono to opravdu zpozdí vlak? Odjede ve 20. vteřině, ale pořád ve stejné minutě.
Tak to je právě omyl. Nevím, jak je tomu u ostatních dopravců, ale u ČD je čas odjezdu (do 15.12.2024) časem, kdy nejdříve může strojvedoucí započít úkony dopravce při odjezdu vlaku, nikoli časem rozjezdu vlaku či průjezdu úrovní návěstidla. Vaše případná stížnost by tedy byla oprávněná.
Od 15.12.2024 smí strojvedoucí ČD započít úkony dopravce nejdřív 20 vteřin před časem odjezdu uvedeným v JŘ. Strojvedoucí se řídí časem služebního tabletu.
Takže podtrženo, sečteno: Příliš mnoho povyku kvůli dvaceti vteřinám.
Navíc je třeba zmínit, že úkony je stejně možno započít až po výpravě vlaku.
Bohužel tohle vnímám jako další důkaz toho, že dráha je uzavřený svět sám pro sebe. Uvědomte si, že z pohledu mě jako zákazníka (cestujícího) je zajímavý pouze čas, do kdy musím do vlaku nastoupit, a potom čas, kdy budu moci z vlaku v požadované destinaci vystoupit. Co dělá vlak mezi tím, jak dlouho bude foukat potrubí nebo jak dlouho bude čekat na volno mě vůbec nezajímá, to beru jako součást času stráveného na cestě. Trochu mi to připomíná jednu restauraci, kde mají na dveřích napsanou otevírací dobu do 23:00. Ale vyhodí vás ven už ve 22:40, protože servírka potřebuje dát… Číst vice »
Co je to – s prominutim – za hovadinu? Jak to muze zlepsovat dochvilnost, kdyz se to zpozdenejch vlaku nijak netyka?
Kolikrat vidim nekoho bezet na zpozdeny vlak…a jeste se rozciluje ze odjel pred nosem.
Tak to není naštvání na vlak nebo personál, ale naštvání z toho, že to zpoždění nemohlo být o 15 sekund vyšší.
No tak pokud vlaky v 30minutovém taktu jezdá se zpožděním 25 minut, je to fakt k naštvání (a ukazuje to na špatně nastavené pokuty od objednatele).
Jestli má vlak se zpožděním 25 minut jet naplno nebo se přečíslovat na následující – záleží na dalších okolnostech.
Pokud má zpoždění přes 25 každý vlak na lince, je lepší přečíslovat. Pokud jeden vlak jede se zpožděním, ale na zadek mu funí vlak jedoucí včas, je lepší když se ten zpožděný pokouší zkracovat.
Přečíslování má nevýhodu – prodlouží zpoždění lidem, kteří nastoupili do „svého“ vlaku a ne do „předchozího“.
A nepřestupují z jiných, rovněž zpožděných vlaků? To pak naštve, pokud není interval do 30 minut (na kratší cesty do 15) anebo není poblíž třeba hospoda nebo jiná možnost využití ztraceného času.
Ve Švédsku zavedli před lety to samé. Dveře se zavírají 30s před odjezdem, aby vlak mohl vyrazit přesně v minutě odjezdu. Rozdíl oproti SŽ je v tom, že tam měli rozsáhlou informační kampaň, aby lidi nebyli zaskočení.
Pokud ten čas, o kolik je potřeba být ve vlaku dřív, je jasně stanovený, není to tak kolosální nesmysl. Nic méně nesmysl je to pořád – nebylo by lepší tedy těch 30 sekund odečíst už v jízdním řádu? (Že by to pak nevycházelo na celé minuty? No tak nechte časy v jízdním řádu tak, jak jsou, a celý grafikon si posuňte o půl minuty.) To je jak kdyby se zavedlo, že v obchodech bude na cenovkách uvedeno o 5 Kč méně, než kolik dané zboží stojí. A každý by věděl, že aby zjistil cenu, musí si těch 5 Kč k… Číst vice »
Tak například v USA si sám musíme připočítat daň k tomu, co kupujete, takže ani takový nápad vlastně není nový. Jinak se to tu ale strašně prožívá. 99,9% cestujících nastoupí do toho vlaku v momentě, kdy přijede k nástupišti, takže nedělní změna se dotkne pár lidí. Zbytku to může být úplně jedno. Pokud někdo ten vlak nestíhá a on mu ujede před nosem, má ponaučení a příště přijde dříve. Tak to vždycky bylo a vždycky bude, žádnou nedělní změnu pravidel z toho vinit nemusíme.
Že to tak bylo v historii se dá pochopit. Že se to zavádí jako novinka v roce 2024 se pochopit nedá.
O kolik dříve příště přijde? A není efektivnější, když vím na vteřinu přesně, kdy mám přijít, než když tam musím být o nespecifikovaný čas dříve?
U kasy vám v Emerice nepřipočtou daň automaticky? Jako že vytáhnete kalkulačku a začnete něco počítat? Nebo jak musíte
Ve Švédsku se asi na poslední chvíli neřešilo jak na průser s propustností tratí po nástupu ETCS, SŽ dobře ví co se bude dít a vymysleli nahonem toto jako alespoň malou záplatu.
Komplikace to může být v situaci, kdy má cestující na přestup méně než 5 minut (třeba způsobené zpožděním). V některých uzlech je běžně i podle jízdních řádů na přestup na přípojné vlaky i 5-7 minut. To si nedovedu celkem představit v praxi. Kdyby radši SŽ vyřešila tu nedostatečnou kapacitu koridoru. To by dochvilností vlaků pomohlo nejvíce. Ušetří se u dálkového vlaku tímto opatřením možná cca 5 minut na celé trase, aby jel potom úsek Kolín – Praha o 12 minut dýl než před 20 lety.😀
Žádných 5 minut po celé trase se neušetří. „Zpoždění“ dané zavíráním dveří a pískáním je z každé stanice stejné.
Myslel jsem to tak, že 5 minut ušetří ve stanicích na celé trase např. Břeclav – Praha, aby pak u Prahy jel o 12 min. dýl, než před 20 lety.
Myslím to tak, že úkony dopravce před odjezdem (=zavření dveří + souhlas k odjezdu) trvají stejnou dobu.
Dejme tomu, že se kvůli nim odjíždí z Břeclavi s minutovým zpožděním. Jenže v každé další stanici buď vlak čeká na čas odjezdu (a pak má jenom minutu zpoždění) nebo nečeká (když má zpoždění na příjezdu, tak provádění úkonů nic neprodlouží).
A souhlas, chybí infrastruktura. Libeňský přesmyk atd.
A nešlo spíše o to, že po příliš dlouhé výpravě už blokuje cestu dalším vlakům, respektive má ji od nich blokovanou, a tím to zpoždění vzniká? Jinak by se mohlo stále odjíždět do minuty po čase v jízdním řádu a vyšlo by to úplně nastejno.
Proč mi připadá, že SŽ tady řeší nějaký papírový problém a řešení těch reálných nechává být? Jako pravidelnému cestujícímu mi záleží hlavně na tom, abych dojel včas a abych bezpečně stihl přestup. A aby na tyto dvě věci byl spoleh, což aktuálně vůbec není. A klidně radši pojedu o pár desítek minut déle, ale spolehlivě – než abychom si tu hráli na papírově hezké časy, co reálně nejdou vyjezdit. Veřejnost prodloužení asi šokuje, ale pravidelní i náhodní cestující to ve výsledku ocení. V Belgii jsem zažil, že už třeba minutu a půl před plánovaným odjezdem byly dveře do vlaku (a… Číst vice »
Přesně.
To je to nejmenší, co by vadilo. Praxe je, že cestující s bàgly a kufry čekají na velkých nádražích u tabule odjezdů na údaj o nástupišti, koleji, jihu, či severu a pak musí často v davu spěchat.. tady jsou rezervy.. 🙂
To je vizitka SŽ.
To by mě taky zajímalo.
Někdo tady zmínil Švýcarsko, tam vím rok dopředu ke kterému nástupišti a do kterého místa vlak přijede.
Jasně, nejde to vědět na 100 %, by byla výmluva od SŽ. Ale ta výjimečná změna nástupiště se stává tak málo často, že cestujícím nohy neupadnou, když půjdou dolů a nahoru. V počítačích se tomu říká branch prediction.
Třeba v Jihlavě se nástupiště vyhlašuje zásadně až v okamžiku, kdy je vlak u vjezdového návěstidla. Nepochopím.
Přinejmenším na 1/2 není vhodné vyhlásit vlak, dokud nepřijede vlak na 1/1 či dokud po ní neprojede směrem na 2/7 nebo 2/9.
Stejně tak není vhodné vyhlásit vlak na 1/4P, dokud na ni není přistaven, což většinou bývá až poté, co z/přes 1/1 a 1/2 odjedou ostatní vlaky.
Když je přístup přes provozované koleje, tak souhlas – do kolejiště na poloperony nelozit napřed.
Jinak treba na Prahlavním nevadí mít současně vyhlašené vlaky na průjezdné 1(1J/1S) a štrucu 1B.
Vůbec spěchat nemusí. Číslo nástupiště je tam vždy včas na to, abyste tam mohl pohodlně dojít volným tempem. To jen lidi se chovají jak stádo ovcí, nebo v tomto případě spíše jako hejno slepic, a z nepochopitelného důvodu se na to nástupiště rozběhnou, i když vlak jede až za deset minut. Pak tam akorát zbytečně prdíte ve vlaku a tikáte sebou, kdy už se to konečně rozjede. Vidím stejnou scénu při každé své cestě vlakem.
Někdy dochází k situaci, kdy minutu před pravidelným odjezdem není ohlášeno zpoždění ani nástupiště. Nebo osm minut po pravidelném odjezdu je ohlášeno zpoždění deset minut ale není ohlášeno nástupiště.
Znamená to snad, že Spržel lže o výši zpoždění?
Když se nestáhá, tak zrušej zastávky Rostoklaty a Tuklaty, takže to je řešení, že tam někdo bydlí je asi nezajímá. 😀
Cože ? To takhle nefungovalo do ted? Já měl za to že se na danou minutu už vlak rozjíždí.
Jenom dobře
Ať je mají zavřeny klidně 2 minuty před, za podmínky, že když se zjeví cestující a zmáčkne si tlačítko, nechť se otevřou.
To je ale k ničemu. Pro fíru jsou rozhodující zavřené a zajištěné dveře.
Pokud jsou jen zavřené (a nezajištěné), tak ještě nemohla proběhnout výprava vlaku, čili nic neušetříte.
Měkou výpravu urychlí, když se nebude muset fyzicky zavírat, ale jen se zablokuje.
Za mne bouře ve sklenici vody. Když už nikdo nenastupuje a nedobíhá, tak klidně ať jsou už dveře zavřeny, aby vlak mohl odjet v první sekundě minuty pravidelného odjezdu.
Určitě si nemyslím, že kdyby někdo dobíhal na sekundu, tak by vlak nepočkal.
Spíše mám problém opačný, kdy vlak stojí a další a další dobíhají i když už vlak měl odjet a další jede za 20 minut.
Není možné aby vlak odjel dokud nastupují lidé.
To možné je i v metru nebo u tramvají. Prostě zazní výstraha dveří a cestující už nemá právo zahájit nástup i když čekal na zastávce včas. U vlaku je to horší, protože má výrazně delší intervaly.
Což je špatně. Dopravní prostředek je tu pro cestujícího a pokud ho neodveze i když na něj čekal včas, tak neplní svoji funkci. Nehledě na to, že pokud jsem ve frontě lidí, která nastupuje do vlaku/tramvaje/metra, tak už jsem nástup zahájil a mám právo ho dokončit.
Možnost dát cestujícímu sankci za porušení spp je jedna věc. Druhá věc, kdyby to mašina fyzicky uměla (všude se dá vypnout kontrola zavření dveří) jel bys a chtěl by ses účastnit vyšetřování zranění?
Každé moderní vozidlo zruší proces zavírání dveří, pokud v prostoru dvěří detekuje překážku. V praxi tedy stačí strčit nohu nebo rameno do posledních volných patnácti cm dveří, dveře se otevřou a fyzicky vám v nástupu nikdo nedokáže zabránít.
Jde jen o to, aby to bylo dostatecne komunikovane vsem. Ve Svycarsku se dvere zavrou v sekundu, kdy padne cas odjezdu, v Britanii vysokorychlostni vlaky zavirajji 2 minuty pred odjezdem.
Nic z toho neni dobre nebo spatne, jde jen o to, aby vsichni vedeli, jak to funguje.
A v Irsku ve vlaku hlásí že za minutu vlak odjíždí, jestli někdo nechce ještě vystoupit…
No s tim Svycarskem nevim. Me prislo, ze jak tam maji tu vterinovou rucicku, tak se nektere vlaky vylozene strefovaly do toho, ze jak rucicka preskocila na 0 vterin, tak se vlak rozjel. A stalo se mi, ze jsem klidne 20 vterin pred odjezdem uz do vlaku nenastoupil. Proste dvere byly zavrene a tlacitko otevreni dveri nereagovalo.
K čemu je dobré, aby vlak zavřel dveře a dvě minuty jen tak stál u nástupiště? To strojvedoucí jako posvačí nebo probíhá bezpečnostní instruktáž jako v letadle? Když je nějaký nesmysl v zahraničí, to jej musíme taky implementovat, jen proto, že v GB, CH, F…. to tak dělají?
Gate se zavírá 40 minut před odletem😁😁.
.. což je imho obecně akceptovaný podvod na cestující.
Pokud mám letenku s odletem v 12:00, tak tento čas by měl být posledním možným, kdy je možné nastoupit do letadla. Jinak jde o nic neříkající údaj (pro cestujícího).
Pokud se gejta uzavírá 30 minut předem, mají uvádět čas odletu 11:30.
S letadlem je to komplikovanější, protože tam je „časů odletu“ hned několik. Máte poslední čas pro podání zavazadel, pak ten čas zavření gate, potom čas odjezdu letadla od stojánky no a nakonec je to samotný vzlet do vzduchu, který se může ještě hodně lišit podle provozu na letišti i na nebi.
Proč tedy aerolinky jako ten primární čas uvádí ten, který je cestujícímu naprosto šumák? Kterého cestujícího zajímá fyzický odlet (čas kdy se letadlo vznese od země)? Cestujícího snad zajímá čas zavření gejty (asi nejdůležitější), případně čas podání zavazadel. Proč jako cestující musím tyto časy odečítat stylem „odlet je ve 12:15, gejta zavírá 40 minut předem“ – proč já musím sám počáítat, kdy nejpozději mám být před gejtou? Proč aerolinky rovnou neřeknou, že u gejty mám být v 11:35? TOTO je pro cestujícího zajímavý čas, ne 12:15. Nebo proč nemůžu třeba při vyhledání letenek hledat dle času zavření gejty či podání… Číst vice »
Protože tak můžou uměle zkrátit cestovní dobu.
Něco ještě hloupějšího jste napsat nemohl? 😆 Aerolinky o všech důležitých časech cestující vždy jasně informují (že pak bránu otevírají v čase, kdy ji měly zavřít, je jiná věc a spolehnout se na to nelze), takže o podvod určitě nejde. Že jsou cestující často natvrdlí nebo se jim nechce nic číst či dokonce myslet, za to aerolinky nemůžou.
Aerolinky o všem informují, ale 1) ne na první dobrou (všude nejdřív uvedou čas který cestujícího nezajímá, až později řeknou „.. ale musíte tam být o půl hodiny dřív“), a 2) občas / často řeknou „brána se zavírá 40 minut před odletem“ – to němůžou ten čas uvést absolutně? proč si to musí cestující dopočítávat sám? OK, podovd to není. Je to taková hra. Aerolinky předstírají, že pro cestujícího je nejdůležitější nějaký čas, aby pak řekly čas o kus jiný. Všichni to ví, akceptují to, přistoupili na tu hru. Je to jako kdyby v obchodě byly cedule „mléko za 15… Číst vice »
Pokud je na letence upozornění, že se gate zavírá 40 minut před odletem, je na cestujícím, aby se podle toho zařídil.
Takže pokud na lístku na vlak bude informace, že vlak odjíždějící v 12:00 zavírá dveře 2 minuty předem, budete v pohodě?
Mně jako cestujícího nezajímá nějaký interní čas dopravce. Mně zajímá, kdy nejpozději někde musím být. Takový čas má být ten hlavní, který mi dopravce sděluje.
Pane Magistře, no stress a raději pravopis…
Čas odletu letadla je pro vás zavření gatu? A čas odjezdu busu je čas zavření dolního kufru ne?
Zajímá mě čas nástupu (čas naložení kufru) a ne technologie.
Projdu gate v 11:15. A dál se budou dít různé věci, třeba se ve 14:00 letadlo teleportuje. Pravděpodobněji 11:40 letadlo začne rolovat, 11:50 bude čekat na RWY, 11:57 dostane povolení, 12:02 se odlepí.
Nicméně v tom druhém scénáři čas 12:00 možná zajímá spottery co to chtějí vyfotit na RWY, cestující zajímá 11:15.
Eurostar to má takhle taky a je to opruz.
Kde? U väčšiny dopravcov je to 15-20 minút pred odchodom, 40 minút je papierový začiatok boardingu a aj to väčšinou nedodržaný.
Presne proto je nutne, aby vlak takovou nevyhodu nemel.
Což je obzvlášť zapeklité v Pze na T1, kde se security dělá až na gatu.
Jistě infotabule budou ukazovat nástupiště také o něco dříve, ne že se dav někam požene s vyplazeným jazykem (vč. přestupů!), když ve vlaku psaného na 12:00 musíte být v 11:59. Je fakt, že staré známé pravidlo zní: na tramvaj / autobus / metro / vlak se nedobíhá, ale čeká. Takže to jsem v pr… (jsem často dobíhač v 11:59, přiznávám…) 😀 Otázka do pranice, skončí to tím, že veřejné jízdní řády začnou udávat odjezdy o minutu dřív (proč by si cestující měl odečítat minutu, když vidí to, co vidí v jízdním řádu), ale fíra bude mít psanou nultou sekundu následné… Číst vice »
Třeba v Brně je zveřejnění nástupiště na poslední chvíli zřejmě bráno jako tělovýchova cestujících. Bylo by škoda o to přijít. 😆
Pre služobné účely prosím, ale je nezmysel takýto údaj komunikovať cestujúcemu. Ak o 19:29 nie je možný nástup do vlaku, tak čas odchodu pre cestujúceho je 19:28. Riešenie SŽ kedy cestujúci ktorý prišiel pred časom odchodu vlaku nemôže do daného vlaku nastúpiť je kvalitná sprostosť.
Ve Francii myslím mají stanoveno, že cestující se musí k vlaku dostavit minimálně dvě minuty před plánovaným odjezdem.
To majú v rôznych štátoch, ale nerobí to z toho o nič menšiu pitomosť.
Další extrém jsou dálkové autobusy, kdy se máte na zastávce stepovat 15-30 minut před pravidelným odjezdem spoje abyste ho náhodou nezmeškali.
Ještě jeden extrém: Do vlaku máte nastoupit první den platnosti jízdního dokladu. To se při odjezdu 23:5x a mírném zpoždění nedá realizovat. Rovněž doklad vydaný 23:5x na vlak s odjezdem 00:0x padá do ilegality.
Naposledy co jsem jel podobnym spojem jsem mel listek vydany 9.12. ve 23:48 s platnosti od 10.12. do 11.12. 06:00 (pravidelny odjezd vlaku byl presne o pulnoci)
Doklad vydaný o 23:5x by mal byť vydaný s platnosťou od ďalšieho dňa ak najbližší vlak daným smerom ide až po polnoci. U ZSSK dokonca kedysi mali (možno dodnes majú) pravidlo že už na vlak po 23:00 sa cestujúci odbaví lístkom na nasledujúci deň.
Inak súhlasím že platnosť lístkov na kalendárny deň je pitomosť a malo by to byť riešené nejak inak, napr. v hodinách.
Ne u ČD. Jednou mi takhle z Prahy ujel půlnoční rychlík a ani průvodčí v prvním ranním vlaku mi tu jízdenku neuznal. Musel jsem si jí koupit hezky znova i s přirážkou. Ale když ten vlak přijede pozdě a ujede vám jedinný noční přípoj, tak vám nekompenzují dráhy nic. Prostě okrádající ČD.
Kecáte.
A místenka je platná při odbavení do 10 minut před odjezdem. Později jedeš na stojáka.
Odjezd je 19:29, může odjet třeba v 19:29:02. Cestující má vždy na stanici stát včas vůči odjezdu vlaku a pokud vás uráží že nebudete moc dobíhal vlak tak si zvyknete. Vlaky totiž nejsou přednostně pro dobihace.
Ja nepíšem nič o dobiehaní a nemám nič proti odchodu vlaku o 19:29:02. Píšem že ak je odchod vlaku 19:29, tak do neho ešte o 19:28:59 má byť možné nastúpiť, keďže čas odchodu ešte nenastal – nejde teda o dobiehanie, ale nástup pred odchodom vlaku. Ak si to následne dopravca zvládne odbaviť za dve sekundy, kľudne nech sa 19:29:02 pohne.
a kdyby to dráha chtěla řešit, tak když v 19.29.02 začne výprava, tak 19:29:30 lze většinou odjet a stále je to 19:29 včas. Dělají zase kovbojku z prkotin. Bóže, kolik by bylo nezaměstnaných, kdyby tito vynálezci nebylo zaměstnáni?
ano a výplata se přestane jmenovat výplata, protože výplata je v okamžiku, kdy peníze účetní vysází na prkno a ne, když to leží ráno v trezoru. Pro mně byl vždycky odjezd okamžik, kdy se něco pohnulo a proto tam musím být před odjezdem, aby se to pohnulo se mnou. Nebo jsem to slovo od malička chápal špatně?
Když tam budete v 59. sekundě předchozí minuty, tak tam jste před odjezdem. Podle článku to už ale může být pozdě, protože dveře mohou být zavřené už minutu před odjezdem, nebo také 5 minut, 10 minut či hodinu – to nikdo neví.
Jojo, a kilo mouky je 1999 gramů, že?
Všimněte si rozdílu mezi „před“ a „je“. V matematice na to máme takové hezké symboly: < a =. Není náhoda, že jsou to dva různé symboly – mají různý význam.
Mě připadá nesmyslné cestujícím oznamovat nějaký technologický postup. (Okamžik, kdy se tachometr v mašině pohne z 0.)
Pro cestující je důležitý čas nástupu. Co se bude dít po té, to má různé možnosti – stát hodinu na místě, pak se vlak teleportuje. Nebo se vlak rozjede asap po čase nástupu.
Je to celé nesmysl, protože u vlaků jedoucích včas (a kde není tlak na čas – stíhá se nástup/výstup) se to neprojeví a statistiku to nevylepší. Pokud je problém časem, tak má zpravidla nějaký důvod (hodně lidí, porucha, nevyjezditelný jízdní řád apod.). U zpožděných vlaků se nejede podle času v jízdním řádu, takže taky úspora 0. 🙂
Úspora bude maximálně z pravní stanice. A ano, bohužel příliš často u spojů vidím zastávky v rušných stanicích na 1-2 minuty, kde reálně výměna cestujících trvá i 5 minut, takže tam to žádný efekt mít nebude.
Takže příklad: odjezd vlaku 12:30. Přiběhnu ke dveřím ve 12:29 ale dveře už se mi neotevřou aby mohl vlak ve 12:30:00 odjet? A není to náhodou tak trochu porušení přepravního řádu že strany dopravce?
Není, právě protože se přepravní rád bude měnit
Jsem zvědav, jak to bude vypadat v praxi. Vůbec bych se totiž nedivil, když by se v tomto případě dveře zavřely třeba už ve 12:28 a kdo to zkontroluje..
Já to pochopil tak, že když je odjed 12:30.
Tak po staru je to že se dveře zavíraji nejdřive 12:30:00 a odjet by měl do 12:30:59.
A nově že muže mít zavavřené dveře 12:29:59, aby mohl odjed 12:30:00.
Zavřené klidně, ale neměly by být zamčené.
Tak zamčení dveři je snad otázka chvilky? Ne?
S tím zamčení nějak nechápu pointu.
Stejně v praxi vlak odjiždi potom co dá „průvodčí“ pokyn o k odjezdu ne? Případně určuje strojvedoucí, když je samoodbavovácí system?
Zajištění dveří je otázka takové chvilky, po kterou probíhá proces výpravy vlaku.
Nemůžete vykonat výpravu vlaku a po ní nechat dveře otevřené, to by ta výprava ztratila smysl.
Vždyť to je ofiko postup když je peron ve vnějším oblouku. 😀 Vlakvedoucí zamává a skočí do otevřených dveří mimo výhled strojvedoucího. Občas tam vlakoš zůstane.
Můžeme se tu pitvat v detailu, kolik milisekund může být mezi odmáváním a zavřením dveří, ale podstatu to nemění.
Cestujici je u železničních dopravců až na posledním místě
U MHD je to dnes podobné. Řidič zavírá třeba 5 sekund před celou minutou a na čas už míjí sloupek označníku.
Pokud to není tak že na konečné svačí a telefonuje a už na startu vyjede s 3 minuty zpožděním (přestože tam předtím 20 minut stál a mohl si všechno zařídit).
Zcela běžná situace v našem krajském městě – a vídám to velmi často, protože bydlím u konečné.
Pokud to takhle dělá v PID, tak jedině v případě, kdy řidič vidí, že v okolí už není nikdo, kdo by do těch 5 sekund mohl k autobusu doběhnout.
Ne. Úkony před odjezdem se můžou provádět už před odjezdem 30 sekund podle toho, jak dlouho trvá celá procedura. Takže strojvedoucí v tu dobu může dát návěst“výzva strojvedoucího“ . na tuto návěst vlaková četa zjistí a zajistí zavření dveřítak, aby byly zavřena v době ohlášeného odjezdu vlak.
Nyní může strojvedoucí započít úkony s výpravou vlaku až v době odjezdu( takže se nikdy načas legálně neodjede).
Čas v jízdním řádu je daný na minuty, do minuty se ten odjezd stihne vyřídit, takže se odjede normálně na čas. Navíc čas odjezdu v jízdním řádu znamená čas, kdy spoj může odjet, nikde není řečeno, že se musí hnout. Jestli tam bude stát ještě pět minut a do příští zastávky přijede včas, je to zcela v pořádku.
No moment, a upozorňuje se na to reálně, že čas odjezdu je jiný než čas nástupu?
Jako OK, ve Španělsku u rychlovlaků se hlásí, že dveře se zavírají dvě minuty před odjezdem a všichni o tom vědí, ale udělat to takto v tichosti je celkem podraz.
Mezi lidmi se o tom šušká asi od září. Vzhledem k tomu, že o tom doteď neinformovala žádná média, už jsem málem začal myslet, že to zrušili.
Já o tom slyším prvně tedy
V tichosti? 😉
Ve Španělsku si hrají na to, že odbavení na vlakových stanicích je podobné jako na letišti. Takže stejně jako letišti se brána zavírá dřív, než je odjezd.
Za mě by to bylo lepší naopak – prostě odjezd/odlet podle řádu by měl být čas, kdy končí možnost nástupu.
Já bych raději, aby se rozlišoval čas nástupu a čas odjezdu.
Čas nástupu může být žádný(kolmice už někde bývá) a byl by ve vztazích dopravce-(objednavatel)-cestující, podle něj by apky (ne)ukazovaly těsné přestupy atd. Čas odjezdu by byl mezi dopravcem a Sprželí.
Jen aby někdo nechtěl definovat čas odjezdu jako moment, kdy poslední nárazník vagonu míjí konec peronu.
Takze aby vedeni dostalo odmeny, budou vlaky odjizdet o minutu driv. Dobre ze se stavi dalnice 🙁
Jako cestující považuju za jízdu dobu mezi zavřením dveří a následným otevřením v cílové stanici – bez ohledu na to, jakou rychlostí ve smyslu fyzikální veličiny se vlak právě pohybuje.
Někdy vlak zastaví uprostřed jízdy např. na výhybně. Když stojí se zavřenými dveřmi na začátku cesty, je to totéž.
Zaplatil jsem za to, že mě v 15:37 obsluha pustí dovnitř té zázračné škatule. A je mi buřt, jakým způsobem dopravce zařídí, abych se dostal do cíle. Jestli bude hodinu stát na odjezdu a pak se vlak teleportuje, klidně, to není moje věc.
Souhlas. Takže pokud jsem zaplatil za cestu s odjezdem v 15:37, pak sekundu předtím bych měl mít právo ještě nastoupit. Ne že má vlak už deset sekund předtím zavřené dveře..
kdyby raději zajistili funkčnost SSOD/TB0… Ušetřilo by to nejen čas.
A jak to má podle vás SŽ provést.. ?
TB0 právě naopak dost často zdržuje. Vlaková četa v čase odjezdu zavře soupravu, načež se z podchodu vynoří dobíhač. Ten se 10 sekund snaží zuřivým klikáním na tlačítko otevřít dveře, pak zkouší totéž u vedlejších dveří, potom si všimne, že na něj vlakový doprovod celou dobu volá a běží k nim. V ideálním případě se mezi tím vynoří další dobíhači a vlak nakonec odjíždí o minutu a půl později.
Přesně tak to chodí.
Celé je to o tom, že SŽ nepřipravila infrastrukturu na současný nárůst dopravy v okolí velkých měst, především Prahy, a má strach, aby provoz mezi Prahou a Kolínem nezkolaboval. Ono je totiž snazší vydat nějaký předpis než postavit třeba přesmyk v Libni.
Nějak se ty odměny udat musí…..
Odměny by pro vedení SŽ měly být zapovězeny dokud se věci na draze výrazně nezlepší
Vlastně taková “účetní” změna. Fakticky se každému vlaku posune odjezd o minutu dřív, aniž bychom to ale napsali na tabuli. Zpoždění by SŽ měla předcházet kvalitní infrastrukturou, dopravci profesionalitou a správným nastavením jízdních dob – ne podobnými “kosmetickými” oklikami. Za mě krok zpět.
Jsem zvědav, zda objednavatelé/organizátoři podle toho také upraví přestupní časy, nebo ještě více jejich těsných „přípojů“ nebude v praxi fungovat…
Kdyby to bylo o minutu dřív, bylo by to sice nesmyslné opatření, ale aspoń by se jím dalo řídit. Jenže ono je to o „nespecifikovanou dobu“ dřív.
A kdyby vlaky mohly odjíždět dvě minuty před pravidelným odjezdem, tak budou statistiky ještě lepší. Tady se někdo snaží vylepšit statistiky na úkor cestujících.
Naprosto přesné!
To jsou zas nějaké historické manýry, že nejlépe se vlastně jezdí bez cestujících.
Nojo, odměny za dochvilnost a najednou vlaky začnou jezdit bez zpoždění.super
A taky bez části cestujících 🙂
Přece se jezdí kvůli dodržení grafikonu, ne pro lidi 🙂
A pro odměny SŽ a ČD
Bez části cestujících, co přiběhli na poslední chvíli. 😂
A budou v rychlíkových stanicích aspoň dvě minuty pobyt? Jinak je to k prdu a jde to využít leda okolo Prahy, Brna a Ostravy kde vlaky S jezdí jako doplněk k tramvajím
V takovém případě by bylo žádoucí, aby veřejné jízdní řády udávaly odjezd o minutu dřív. V pomůckách ať si mají co chtějí.
Tohle řeší předpis SŽ? Já myslel, že vlak může vyjet ihned, jakmile je vypraven (návěstidlem), a je pouze na dopravci osobní přepravy, aby neodjel s náskokem. Takže ani nejde, že v čase pravidelného odjezdu četa zvaře dveře, a pak vlak třeba ještě deset minut čeká na volno se zavřenými dveřmi, aby mohl pak hned jet bez dalšího zdržování?
§4 Na to je předpis!