Nenápadná velká změna na železnici. Vlak může v neděli odjet „v sekundě nula“
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dveře vlaku se mohou zavřít ještě v minutě před plánovaným odjezdem.
Ehm. Me spis zaujalo a prekvapilo cislo 89.3% ve spojeni se slovem vcas. Jak krasne se daji cisla ohybat, aby bonusy vysly. Nejvic opozedene vlaky vyssich trid maji malo zastavek, zatimco osobaky jezdici casteji na cas maji zastavek plno – a do bonusu se zcela jiste pocitaji i zastavky na znameni, kde se vubec nezastavilo. Tak nebudeme pocitat zpozdeni vlaku (v jeho koncove stanici), ale zpozdeni prijezdu do zastavek uvedenych v jizdnim radu. Neni tohle podvod? Navic zcela umyslny s jasnym cilem? Nejvic fer by bylo uvest, kolik procent cestujicich dojede do cilove stanice vcas, to by byla uplne jina… Číst vice »
Jaký dopad to může mít na dohánění zpoždění? Pokud vlak nemá zpoždění, není co dohánět. Pokud ho má, těžko může zavírat dveře ještě před pravidelným odjezdem.
Hlavně doufám, že s tímto opatřením budou také upraveny přípojné vazby, které se na mnoha místech počítají pouze v nižších jednotkách minut a přinášejí nervozitu i v případě, kdy vlak jede (skoro) na čas.
Nedělejme z toho drama a řádně přečíst článek. Vlak může odjet v sekundě nula a ne, že musí!!!🙂
Správně, čas odjezdu, není čas příchodu na nádraží 🙃
Čas odjezdu není čas příjezdu vlaku na nádraží.
Vida, v laboratorních podmínkách i v reálu tak posun 20 – 40 sekund a kolik diskuze to vyvolá….
Tady se z toho dělá drama jak když se v celém PID zavedly autobusové zastávky na znamení. To bylo řevu, jak to nebude fungovat, jak lidé zapomenou vystoupit, jak si důchodci nestihnou stisknout tlačítko a podobný katastrofický scénáře a nakonec se to ze dne na den zavedlo a vůbec nic se nestalo. Stejně tak to bude i s touhle novinkou. Šotouši teď šílí a za týden si na to už nikdo ani nevzpomene.
Na vlak se chodí včas, ne na čas…
A při přestupu z busu na vlak nebo mezi nástupišti to zařídíte jak?
Přímé spoje odkudkoliv kamkoliv, ale jen někdy 😀
Ano a pro vlaky platí to samé. Vlak má do stanice přijet včas
Opět klasický ojeb ala Kocourkov – někde něco mají, tak papaláš bouchne do stolu a že to bude taky, ale nikoho nezajímá, že to by taky jak za humny muselo fungovat to ostatní.
Dopravci a SŽ ať si nejdřív dají navzájem po ….. Ať to není jako cca dva měsíce zpět, kdy Krušnohor zůstal ve Vítkovském tunelu cca čtvrt hodiny a to ještě si vezl od Kralup slušnou sekeru, a asi jediný jsem nebyl kdo měl další přestup na rychlík na krev. Asi jsem upoutal zájem dámy od bistrovozíku a dala se do rozhovoru, že je to dost často a lidem opravdu ty přípoje odjíždí – protože podle not SŽ je vlak už dávno na nástupišti, ale ve skutečnosti stojí v tunelu a i kdyby se našel průvodčí tak tam není signál…. Ale… Číst vice »
Stejne by nečekali i kdyby věděli, že jste v tunelu.
No to si všímám, že celému drážnímu spolku jde jen o zákazníka do té doby než zaplatí, pak ať se kaštan postaví na řasy a klidně spí třeba někde na lavičce před nádražím.
Na hlavním v Praze se prostě nečeká, to by se jim tam rozsypalo.
Poslední přípoje čekávají.
Tam už ale nehrozí rozklad provozu.
Dispečeři ČD jsou v tomto ohledu taky borci.
RailJet zpožděný a přestup v Pardubicích nereálný (dle jízdního řadu na něj mám skoro 20 minut). Z vlaku se posílá dotaz, jestli pozdrží jeden osobák.
Nepodrží.
Dojedu do Pardubic. Dotčený osobák tam je. Nabral totiž zpoždění na cestě z výchozí stanice PCE – Centrum, protože musel nechat projet onen RailJet, ve kterém jsem seděl.
Italové zavírají dveře rychlovlaků dvě minuty před odjezdem a napíšou to už do jízdenky.
Francouzi dokonce i zavřou turnikety na nástupiště a nemusí vás pustit, i když jsou dveře ještě otevřené. Italové mají naštěstí turnikety ještě před vstupem na nástupiště, a to jenom v některých stanicích.
Je mi to uplny sumak
Vlastně mě napadá, co by se stalo, kdyby dopravci tohle opatření SŽ nerespektovali, kdyby teprve při čase odjezdu začali zavírat dveře. Mohla by SŽ na ně nějak?
Není, co by na tom dopravci nerespektovali. To opatření je možnost, ne povinnost. Když vlak přijede až po plánovnaém čase odjezdu, tak logicky nemůže odjt v nulté sekundě času odjezdu – a nikdo nebude tvrdit, že je to nějaké nerespektování.
Jsou tady ale tací, kteří by zablouchli dveře od vagónu poté, co tam matka vysadí dítě. Doufejme ale že nejsou v provozu.
Pokud se ty dveře zavřou před plánovnaým odjezdem, ale před plánovaným odjezdem půjdou zase otevřít, tak to není problém. Pokud už otevřít nepůjdou, tak je to problém a je to nepochopení principu jízdního řádu a uvádění času obecně. Čas v jízdním řádu se uvádí pro to, aby cestující věděli, kdy mají přijít tak, aby stihli odjezd. Odjezd ve 12:00 znamená, že když si to naplánuju tak, že nastoupím v 11:59:59, je to v pořádku a vlak zaručeně stihnu. Pokud se to teď změní, že nastoupit musíte nějakou blíže nespecifikovanou dobu před časem uvedeným v jízdním řádu, tak nikdo nebude vědět,… Číst vice »
To přijde jako příliš široký výklad. Už slovo „odjezd“, znamená, že v tu danou sekundu by se měl vlak dát do pohybu a pokud tedy před tím jsou nějaké technologické postupy, tak se mohou provést před časem odjezdu (což tak mnohde skutečně funguje). Není tam, že nástup je do 11:59:59. 🙂 Nicméně je to čistě otázka zvyklostí. Třeba metro tak funguje. Jinak co se týče případných eliminací zpoždění, zde mám též pochybnosti, že zrovna tohle je zásadní vliv. Pravda, může to pročistit odjezdy z hodně vytížených uzlů s odjezdy po minutách, kde tam ubyde proměnná, kolikže vlakové čety tráví přípravou… Číst vice »
Cestujícího zajímá akorát čas, do kdy může nastupovat. Všechny ostatní časy jsou mu úplně k ničemu. A pro cestujícího jsou určené časy v jízdním řádu. Informace „nastoupit musíte o nějakou nespecifikovanou dobu dříve“ je úplně k ničemu. Ještě se to dá pochopit, pokud to tak bylo dříve, v dobách, kdy se grafikon kreslil ručně – abyl ten čas, o kolik je potřeba nastoupit dřív, přesně daný. Ale zavádět v roce 2024 jako novinku, že neřekneme cestujícímu, do kdy má nastoupit, to je prostě nesmysl. V Japonsku se řeší, že měl vlak dvacet vteřin zpoždění, a v ČR se jako novinka… Číst vice »
Jako, že doteď se mohlo odjíždět až v XX:XX:01 a teď se bude moct odjíždět už v XX:XX:00? Nebo musely doteď být ještě v nultou sekundu otevřené dveře a průvodčí venku?
Ta druhá možnost, cestující mohli nastupovat do času závazně oznameného cestující veřejnosti. (To neznamenalo, ze ten čas se musí rovnat tomu, co je v pomuckách, naopak)
Můžete mi prosím ukázat, kde je dáno, že mohu nastupovat do času oznámeného veřejnosti? V předpisech se píše, že vlak nesmí odjet dříve. Ale taky se píše, že krátce před odjezdem zahájí zaměstnanci dopravce úkony před odjezdem vlaku (což je i zavírání dveří atd). Odjezd je začátek pohybu. Nic víc. Já v celém humbuku vidím ten důsledek, že přibydou další odstavce do předpisů, co má kdo dělat, když je vteřina po nulté vteřině, co když je 5 vteřin po nulté vteřině a do 10 vteřin po nulté vteřině atd atd… Za služný kompromis považuji, že ukončení nástupu bude v nulté… Číst vice »
Doteď se v uvedené době odjezdu zahajovala výprava vlaku. Když to šlo dobře do 15 s se jelo. Teď by se měla výprava zahájit ještě před uvedenou dobou odjezdu, a v ideálním případě se vlak v přesně stanoveném čase odjezdu rozjede. Nevím, ale někde si asi moc nepomůžou. Typicky v Praze na hlavním. Tam prostě z podchodu pořád někdo dobíhá.
Kurňa tak to půjdu vždy pěšky
Prdlajs. Počkáš na další a budeš tam první.
Obecně myšlenka zajímavá, ale provedení typicky české. Cestujícím to sdělíme bez žádné informační kampaně tři dny před novým jízdním řádem, prostě nezájem.
A co bys rád za kampaň, na vlak se chodí včas.
Dobíhající cestující, je první cestující následujícího spoje.
Tak jako v tramvaji
Jo, akorát tramvaj má takt pár minut a ne hodin
Jenže cestující, který by nastoupil sekundu před odjezdem vlaku dle jízdního řádu, přišel včas.
Co je podle vás včas? 5 sekund před uváděným odjezdem? 30? Minuta? Pět minut?
Metro, tramvaje ani autobusy (alespoň v PID) neodjíždí s náskokem. Zrovna tohle ROPID dost hlídá.
Však VČAS znamená (i/v nejzazším případě) dle času odjezdu stanoveného v JŘ.
Ale najednou už to má být dle nástupu pozdě.
Mmch. co když „se“ na ten vlak přestupuje, např. podchodem? Taky „se“ musí chodit včas?
A vlaky s lidmi na přípoj budou mít povinnost jezdit na čas- Hihihi
na vlak se chodí včas.
A když chodím osobákem na rychlík, tak mám potlačit?
Nebo taky chudák, který díky úžasné schopnosti dráhy dělat si z jízdního řádu trhací kalendář, dojel na nádraží pozdě, nikoliv však svou vinou.
Autobusy v Praze taky tak odjíždí a nikoho o tom neinformují…
Nikoli, autobusy v Praze odjíždí tak, že můžete vteřinu před odjezdem dle jízdního řádu nastoupit.
Nikoli. V době Karos palubáky DPP zaznamenávaly čas zavření dveří (nevadilo, když x sekund před tím vyzváněly – signalizovaly zákaz nastupovat).
Dnes zaznamenávají čas fyzického rozjezdu(řidič sešlápne plyn) bez ohledu na blokování poptávkových(zavírání centrálních) dveří.
Čas odjezdu může být podle standardu kvality PID až 59s před uváděným. (Že většinou když bus zastaví tak vyčkává a v 0:00 teprve začne zavírat dveře, je slušnost ale ne povinnost)
To kriterium rika, ze presny spoj nesmi jet drive (tedy se zapornou odchylkou), a muze jet v nejakem rozmezi pozdeji, a ze zaporna odchylka vetsi nez 59s neni pripustna.
Hlavně když tam v té sekundě nula bude. V Itálii bývá na jízdenkách napsáno, že dveře vlaku se zavírají minutu nebo letos už psali dvě minuty (italo 3 minuty … asi se dopravci trumfujou) před plánovaným odjezdem. Realita je taková, že vlak přijede třeba 5 minut po plánovaném odjezdu a to je ještě docela včasný příjezd. Dřív v nulté sekundě výpravčí pískal a zvedal plácačku a vlak se rozjel během chvilinky (do 10 sekund), ale to byl trochu jiný postup než jaký se používá dneska, kdy se po signálu mašinfíry nejdřív domlouvají průvodčí a pak dává ten, který funguje jako… Číst vice »
Se mi líbí ten boj proti tomu zpoždění a jak to pěkně vyřeší stržený troleje a nebo 2 vlaky proti sobě na stejný koleji.
Zkus autobus…
Hmm, některé vlaky v některých stanicích nemají daný čas příjezdu, ale pouze čas odjezdu. Chápu to jako „přijedeme, zastavíme a hned se zase rozjedeme“. Znamená to s touhle novinkou „nezastavujeme, jen v daný čas projíždíme“?
Obecně nic proti (a to chodím chronicky pozdě). Jen mam trochu strach, aby se místo řešení příčin velkých zpoždění jenom nepřemýšlelo, jak uměle vylepšit statistiky. V Německu se skutečné příčiny taky hodně zanedbaly a teď už jim nestačí ani ty velké vaty, které vedou i ke znehodnocení investic do infrastruktury a k negativnímu psychologickému efektu u cestujících (viz např. JŘ na 200 km/h na VRT pro 300 km/h, když si třeba zaplatím drahý last minute lístek za ICE a jedu pak podobně rychle jako auta vedle na dálnici)…
Což o to já, ale vysvětlete otcovi, proč se vlak frecciarossa plazí čtyřicítkou na trati, kde by měl jet 250 (já to nevím). A to psychologické působení je fakt silné i když ta pomalá jízda nemohla trvat moc dlouho možná 20 minut, nejvejš půl hodiny (v 8 hodinách cesty napříč itálií to je okamžik). Nutno říct, že dojel včas, veškeré zpoždění do Milána dohnal, takže tam asi taky bude pěkná vata. Ta auta na dálnici mizející v dáli, to je úžasný pohled všude kde vede trať podél dálnice. To bylo i na normální trati a když po VRT jedete třístovkou… Číst vice »
Už vidím jak budou fungovat zpožděné přípoje.
.
Ty už nefungují pořádně teď.
Jak už zmiňovali předřečníci, funguje to ve Španělsku, a taky ve Francii, kde se minutu před odjezdem na tabulích rozvěcí départ en cours (probíhá odjezd). A je to na každé jízdence napsané. Jenže mně to přijde úplně padlé na hlavu. Proč se proboha do jízdního řádu a na jizdenky píše nějaký čas, o kterém pak cestujícím musíme říkat, že je to vlastně čas pro zaměstnance a že oni si musí odečíst minutu nebo dvě? To je jako by měl Lidl na dveřích otevírací dobu od 6:30, protože v tu dobu chodí prodavačky, a pod tím malým písmem dovětek „vstup do… Číst vice »
co by si cestující odečítal minutu nebo dvě? Stačí, aby věděl, jestli pojede 814 s četou 1/0 a odečte si 11 sec (3 sec návěst „Souhlas s odjezdem“, 5 sec na zavření dveří, 3 sec na odbrzdění a naplnění měniče převodovky). Žádná věda. Když pojede s 844 a četou 1/0, tak je to stejným postupem celkem 16 sec, u vlaku s dveřmi TB0, četou 1/1 a lokomotivou 193 to bude 2 sec na uzavření dveří, 5 sec na předání návěsti …) To si snad každý spočítat dovede.
Nevím, ale mám pocit, že normálního cestujícího jen zajímá, že jede… Nikdo neví a nebude si počítat vámi napsané údaje, to je blbost.
když to dají do vyhlášky, tak bude. Kam to jinam směřuje? Pokud budou vstřícní, udělají za dva miliony plaikaci, která to spočítá za cestujícího. Zase ubude nezaměstnaných programátorů.
Je to vtip.
co by bylo potreba rikat lidem?
to jsem fakt jedinej, kdo udaj „odjezd 18:00“ v jizdnim radu chape tak, ze vlak muze v 18:00:00 odjet?
jako teda je mi 40+, vlakem jsem toho najezdil a najezdim docela dost, a nikdy jsem nad timhle nepremyslel, protoze mi to prislo zcela prirozene. a o tom, ze to doted bylo jinak … jsem nemel ani tuseni.
Přesně tak, a až teď mi po těch x letech došlo, proč když vlak má je v „12:06“ ještě neodjel 🙂
To ano, ale taky jsem to bral tak, že v 17:59:59 ještě můžu nastoupit. Samozřejmě chodit na vlak v poslední vteřině je ptákovina, ale zrovna tak je blbost předstírat, že těch pár ušetřených vteřin na odjezdu (a to jen u vlaku, kterej by tak jako tak jel včas) něco řeší.
A když ti to v 17:59:59 už nebude stát na peroně, protože to ujelo 17:59:02, nebudeš se zlobit, že néé?
Mně jako cestujícího nezajímá, kdy vlak může odjet, ale do kdy já do něj můžu nastoupit. A bral jsem to, že čas uvedený v jízdním řádu, je první okamžik, kdy už nástup garantovaný nemám. Jestli „odjezd vlaku“ je něco, co trvá okamžik, nebo na to dopravce potřebuje půl hodiny, není moje starost. To je starost dopravce, a jestli mu „odjezd“ trvá půl hodiny, tak ať si to přičte k času uvedenému v jízdním řádu. Pokud vy to berete tak, že odjezd v 18:00:00 znamená, že nějakou dobu před tím už není možné nastoupit, pak asi víte, kolik je ta „nějaká… Číst vice »
Ono to tak ale v obchodech reálně je, ale co do zavíračky – jestli se zavírá ve 20:00 h, tak v 19:59 h už vás tam zřejmě nepustí.
(Ale zároveň je mi jasné, že to není přesné přirovnání, protože nákup v obchodě trvá delší časový úsek než nástup do vlaku.)
Uzavření prodejny neoznačuje čas, do kdy tam můžete vstoupit, ale naopak čas, do kdy musíte odejít. Tedy pro ten zavírací čas by spíš byla analogie, kdyby vás už v 19:59 nenechali zaplatit, což se neděje.
Berme to pozitivně: pojem odjezd vlaku bude konečně definovaný.
Před lety mi vlak z Č. Budějovic odjel od peronu o minutu dříve. (Viděli to i přítomní průvodčí okolních vlaků.)
Návěstidlo však minul „včas“, tento čas byl uveden i v dopravním deníku, a jako cestující jsem nic nezmohl.
Odjezd pro mně bylo vždycky uvedení do pohybu. Nebo tomuto českému slovu rozumím špatně? Vše ostatní si zdravý rozum cestujícího musí vydedukovat (nemyslím tím vteřiny, ale přiměřenou dobu se dostat do ještě otevřených dveří). Když náhodou přijde ve vteřině 00, ono to opravdu zpozdí vlak? Odjede ve 20. vteřině, ale pořád ve stejné minutě.
Bohužel tohle vnímám jako další důkaz toho, že dráha je uzavřený svět sám pro sebe. Uvědomte si, že z pohledu mě jako zákazníka (cestujícího) je zajímavý pouze čas, do kdy musím do vlaku nastoupit, a potom čas, kdy budu moci z vlaku v požadované destinaci vystoupit. Co dělá vlak mezi tím, jak dlouho bude foukat potrubí nebo jak dlouho bude čekat na volno mě vůbec nezajímá, to beru jako součást času stráveného na cestě. Trochu mi to připomíná jednu restauraci, kde mají na dveřích napsanou otevírací dobu do 23:00. Ale vyhodí vás ven už ve 22:40, protože servírka potřebuje dát… Číst vice »
Co je to – s prominutim – za hovadinu? Jak to muze zlepsovat dochvilnost, kdyz se to zpozdenejch vlaku nijak netyka?
Kolikrat vidim nekoho bezet na zpozdeny vlak…a jeste se rozciluje ze odjel pred nosem.
Tak to není naštvání na vlak nebo personál, ale naštvání z toho, že to zpoždění nemohlo být o 15 sekund vyšší.
No tak pokud vlaky v 30minutovém taktu jezdá se zpožděním 25 minut, je to fakt k naštvání (a ukazuje to na špatně nastavené pokuty od objednatele).
Jestli má vlak se zpožděním 25 minut jet naplno nebo se přečíslovat na následující – záleží na dalších okolnostech.
Pokud má zpoždění přes 25 každý vlak na lince, je lepší přečíslovat. Pokud jeden vlak jede se zpožděním, ale na zadek mu funí vlak jedoucí včas, je lepší když se ten zpožděný pokouší zkracovat.
Přečíslování má nevýhodu – prodlouží zpoždění lidem, kteří nastoupili do „svého“ vlaku a ne do „předchozího“.
Kéž by to bylo něco platné…
Ve Švédsku zavedli před lety to samé. Dveře se zavírají 30s před odjezdem, aby vlak mohl vyrazit přesně v minutě odjezdu. Rozdíl oproti SŽ je v tom, že tam měli rozsáhlou informační kampaň, aby lidi nebyli zaskočení.
Pokud ten čas, o kolik je potřeba být ve vlaku dřív, je jasně stanovený, není to tak kolosální nesmysl. Nic méně nesmysl je to pořád – nebylo by lepší tedy těch 30 sekund odečíst už v jízdním řádu? (Že by to pak nevycházelo na celé minuty? No tak nechte časy v jízdním řádu tak, jak jsou, a celý grafikon si posuňte o půl minuty.) To je jak kdyby se zavedlo, že v obchodech bude na cenovkách uvedeno o 5 Kč méně, než kolik dané zboží stojí. A každý by věděl, že aby zjistil cenu, musí si těch 5 Kč k… Číst vice »
Tak například v USA si sám musíme připočítat daň k tomu, co kupujete, takže ani takový nápad vlastně není nový. Jinak se to tu ale strašně prožívá. 99,9% cestujících nastoupí do toho vlaku v momentě, kdy přijede k nástupišti, takže nedělní změna se dotkne pár lidí. Zbytku to může být úplně jedno. Pokud někdo ten vlak nestíhá a on mu ujede před nosem, má ponaučení a příště přijde dříve. Tak to vždycky bylo a vždycky bude, žádnou nedělní změnu pravidel z toho vinit nemusíme.
Že to tak bylo v historii se dá pochopit. Že se to zavádí jako novinka v roce 2024 se pochopit nedá.
O kolik dříve příště přijde? A není efektivnější, když vím na vteřinu přesně, kdy mám přijít, než když tam musím být o nespecifikovaný čas dříve?
U kasy vám v Emerice nepřipočtou daň automaticky? Jako že vytáhnete kalkulačku a začnete něco počítat? Nebo jak musíte
Ve Švédsku se asi na poslední chvíli neřešilo jak na průser s propustností tratí po nástupu ETCS, SŽ dobře ví co se bude dít a vymysleli nahonem toto jako alespoň malou záplatu.
Komplikace to může být v situaci, kdy má cestující na přestup méně než 5 minut (třeba způsobené zpožděním). V některých uzlech je běžně i podle jízdních řádů na přestup na přípojné vlaky i 5-7 minut. To si nedovedu celkem představit v praxi. Kdyby radši SŽ vyřešila tu nedostatečnou kapacitu koridoru. To by dochvilností vlaků pomohlo nejvíce. Ušetří se u dálkového vlaku tímto opatřením možná cca 5 minut na celé trase, aby jel potom úsek Kolín – Praha o 12 minut dýl než před 20 lety.😀
Žádných 5 minut po celé trase se neušetří. „Zpoždění“ dané zavíráním dveří a pískáním je z každé stanice stejné.
Myslel jsem to tak, že 5 minut ušetří ve stanicích na celé trase např. Břeclav – Praha, aby pak u Prahy jel o 12 min. dýl, než před 20 lety.
Myslím to tak, že úkony dopravce před odjezdem (=zavření dveří + souhlas k odjezdu) trvají stejnou dobu.
Dejme tomu, že se kvůli nim odjíždí z Břeclavi s minutovým zpožděním. Jenže v každé další stanici buď vlak čeká na čas odjezdu (a pak má jenom minutu zpoždění) nebo nečeká (když má zpoždění na příjezdu, tak provádění úkonů nic neprodlouží).
A souhlas, chybí infrastruktura. Libeňský přesmyk atd.
Proč mi připadá, že SŽ tady řeší nějaký papírový problém a řešení těch reálných nechává být? Jako pravidelnému cestujícímu mi záleží hlavně na tom, abych dojel včas a abych bezpečně stihl přestup. A aby na tyto dvě věci byl spoleh, což aktuálně vůbec není. A klidně radši pojedu o pár desítek minut déle, ale spolehlivě – než abychom si tu hráli na papírově hezké časy, co reálně nejdou vyjezdit. Veřejnost prodloužení asi šokuje, ale pravidelní i náhodní cestující to ve výsledku ocení. V Belgii jsem zažil, že už třeba minutu a půl před plánovaným odjezdem byly dveře do vlaku (a… Číst vice »
To je to nejmenší, co by vadilo. Praxe je, že cestující s bàgly a kufry čekají na velkých nádražích u tabule odjezdů na údaj o nástupišti, koleji, jihu, či severu a pak musí často v davu spěchat.. tady jsou rezervy.. 🙂
To je vizitka SŽ.
To by mě taky zajímalo.
Někdo tady zmínil Švýcarsko, tam vím rok dopředu ke kterému nástupišti a do kterého místa vlak přijede.
Jasně, nejde to vědět na 100 %, by byla výmluva od SŽ. Ale ta výjimečná změna nástupiště se stává tak málo často, že cestujícím nohy neupadnou, když půjdou dolů a nahoru. V počítačích se tomu říká branch prediction.
Třeba v Jihlavě se nástupiště vyhlašuje zásadně až v okamžiku, kdy je vlak u vjezdového návěstidla. Nepochopím.
Přinejmenším na 1/2 není vhodné vyhlásit vlak, dokud nepřijede vlak na 1/1 či dokud po ní neprojede směrem na 2/7 nebo 2/9.
Stejně tak není vhodné vyhlásit vlak na 1/4P, dokud na ni není přistaven, což většinou bývá až poté, co z/přes 1/1 a 1/2 odjedou ostatní vlaky.
Když je přístup přes provozované koleje, tak souhlas – do kolejiště na poloperony nelozit napřed.
Jinak treba na Prahlavním nevadí mít současně vyhlašené vlaky na průjezdné 1(1J/1S) a štrucu 1B.
Vůbec spěchat nemusí. Číslo nástupiště je tam vždy včas na to, abyste tam mohl pohodlně dojít volným tempem. To jen lidi se chovají jak stádo ovcí, nebo v tomto případě spíše jako hejno slepic, a z nepochopitelného důvodu se na to nástupiště rozběhnou, i když vlak jede až za deset minut. Pak tam akorát zbytečně prdíte ve vlaku a tikáte sebou, kdy už se to konečně rozjede. Vidím stejnou scénu při každé své cestě vlakem.
Když se nestáhá, tak zrušej zastávky Rostoklaty a Tuklaty, takže to je řešení, že tam někdo bydlí je asi nezajímá. 😀
Cože ? To takhle nefungovalo do ted? Já měl za to že se na danou minutu už vlak rozjíždí.
Jenom dobře
Ať je mají zavřeny klidně 2 minuty před, za podmínky, že když se zjeví cestující a zmáčkne si tlačítko, nechť se otevřou.
Za mne bouře ve sklenici vody. Když už nikdo nenastupuje a nedobíhá, tak klidně ať jsou už dveře zavřeny, aby vlak mohl odjet v první sekundě minuty pravidelného odjezdu.
Určitě si nemyslím, že kdyby někdo dobíhal na sekundu, tak by vlak nepočkal.
Spíše mám problém opačný, kdy vlak stojí a další a další dobíhají i když už vlak měl odjet a další jede za 20 minut.
Není možné aby vlak odjel dokud nastupují lidé.
To možné je i v metru nebo u tramvají. Prostě zazní výstraha dveří a cestující už nemá právo zahájit nástup i když čekal na zastávce včas. U vlaku je to horší, protože má výrazně delší intervaly.
Což je špatně. Dopravní prostředek je tu pro cestujícího a pokud ho neodveze i když na něj čekal včas, tak neplní svoji funkci. Nehledě na to, že pokud jsem ve frontě lidí, která nastupuje do vlaku/tramvaje/metra, tak už jsem nástup zahájil a mám právo ho dokončit.
Možnost dát cestujícímu sankci za porušení spp je jedna věc. Druhá věc, kdyby to mašina fyzicky uměla (všude se dá vypnout kontrola zavření dveří) jel bys a chtěl by ses účastnit vyšetřování zranění?
Jde jen o to, aby to bylo dostatecne komunikovane vsem. Ve Svycarsku se dvere zavrou v sekundu, kdy padne cas odjezdu, v Britanii vysokorychlostni vlaky zavirajji 2 minuty pred odjezdem.
Nic z toho neni dobre nebo spatne, jde jen o to, aby vsichni vedeli, jak to funguje.
A v Irsku ve vlaku hlásí že za minutu vlak odjíždí, jestli někdo nechce ještě vystoupit…
No s tim Svycarskem nevim. Me prislo, ze jak tam maji tu vterinovou rucicku, tak se nektere vlaky vylozene strefovaly do toho, ze jak rucicka preskocila na 0 vterin, tak se vlak rozjel. A stalo se mi, ze jsem klidne 20 vterin pred odjezdem uz do vlaku nenastoupil. Proste dvere byly zavrene a tlacitko otevreni dveri nereagovalo.
Gate se zavírá 40 minut před odletem😁😁.
.. což je imho obecně akceptovaný podvod na cestující.
Pokud mám letenku s odletem v 12:00, tak tento čas by měl být posledním možným, kdy je možné nastoupit do letadla. Jinak jde o nic neříkající údaj (pro cestujícího).
Pokud se gejta uzavírá 30 minut předem, mají uvádět čas odletu 11:30.
S letadlem je to komplikovanější, protože tam je „časů odletu“ hned několik. Máte poslední čas pro podání zavazadel, pak ten čas zavření gate, potom čas odjezdu letadla od stojánky no a nakonec je to samotný vzlet do vzduchu, který se může ještě hodně lišit podle provozu na letišti i na nebi.
Proč tedy aerolinky jako ten primární čas uvádí ten, který je cestujícímu naprosto šumák? Kterého cestujícího zajímá fyzický odlet (čas kdy se letadlo vznese od země)? Cestujícího snad zajímá čas zavření gejty (asi nejdůležitější), případně čas podání zavazadel. Proč jako cestující musím tyto časy odečítat stylem „odlet je ve 12:15, gejta zavírá 40 minut předem“ – proč já musím sám počáítat, kdy nejpozději mám být před gejtou? Proč aerolinky rovnou neřeknou, že u gejty mám být v 11:35? TOTO je pro cestujícího zajímavý čas, ne 12:15. Nebo proč nemůžu třeba při vyhledání letenek hledat dle času zavření gejty či podání… Číst vice »
Protože tak můžou uměle zkrátit cestovní dobu.
Něco ještě hloupějšího jste napsat nemohl? 😆 Aerolinky o všech důležitých časech cestující vždy jasně informují (že pak bránu otevírají v čase, kdy ji měly zavřít, je jiná věc a spolehnout se na to nelze), takže o podvod určitě nejde. Že jsou cestující často natvrdlí nebo se jim nechce nic číst či dokonce myslet, za to aerolinky nemůžou.
Aerolinky o všem informují, ale 1) ne na první dobrou (všude nejdřív uvedou čas který cestujícího nezajímá, až později řeknou „.. ale musíte tam být o půl hodiny dřív“), a 2) občas / často řeknou „brána se zavírá 40 minut před odletem“ – to němůžou ten čas uvést absolutně? proč si to musí cestující dopočítávat sám? OK, podovd to není. Je to taková hra. Aerolinky předstírají, že pro cestujícího je nejdůležitější nějaký čas, aby pak řekly čas o kus jiný. Všichni to ví, akceptují to, přistoupili na tu hru. Je to jako kdyby v obchodě byly cedule „mléko za 15… Číst vice »
Pokud je na letence upozornění, že se gate zavírá 40 minut před odletem, je na cestujícím, aby se podle toho zařídil.
Takže pokud na lístku na vlak bude informace, že vlak odjíždějící v 12:00 zavírá dveře 2 minuty předem, budete v pohodě?
Mně jako cestujícího nezajímá nějaký interní čas dopravce. Mně zajímá, kdy nejpozději někde musím být. Takový čas má být ten hlavní, který mi dopravce sděluje.
Pane Magistře, no stress a raději pravopis…
Čas odletu letadla je pro vás zavření gatu? A čas odjezdu busu je čas zavření dolního kufru ne?
Eurostar to má takhle taky a je to opruz.
Kde? U väčšiny dopravcov je to 15-20 minút pred odchodom, 40 minút je papierový začiatok boardingu a aj to väčšinou nedodržaný.
Presne proto je nutne, aby vlak takovou nevyhodu nemel.
Což je obzvlášť zapeklité v Pze na T1, kde se security dělá až na gatu.
Jistě infotabule budou ukazovat nástupiště také o něco dříve, ne že se dav někam požene s vyplazeným jazykem (vč. přestupů!), když ve vlaku psaného na 12:00 musíte být v 11:59. Je fakt, že staré známé pravidlo zní: na tramvaj / autobus / metro / vlak se nedobíhá, ale čeká. Takže to jsem v pr… (jsem často dobíhač v 11:59, přiznávám…) 😀 Otázka do pranice, skončí to tím, že veřejné jízdní řády začnou udávat odjezdy o minutu dřív (proč by si cestující měl odečítat minutu, když vidí to, co vidí v jízdním řádu), ale fíra bude mít psanou nultou sekundu následné… Číst vice »
Třeba v Brně je zveřejnění nástupiště na poslední chvíli zřejmě bráno jako tělovýchova cestujících. Bylo by škoda o to přijít. 😆
Pre služobné účely prosím, ale je nezmysel takýto údaj komunikovať cestujúcemu. Ak o 19:29 nie je možný nástup do vlaku, tak čas odchodu pre cestujúceho je 19:28. Riešenie SŽ kedy cestujúci ktorý prišiel pred časom odchodu vlaku nemôže do daného vlaku nastúpiť je kvalitná sprostosť.
Ve Francii myslím mají stanoveno, že cestující se musí k vlaku dostavit minimálně dvě minuty před plánovaným odjezdem.
To majú v rôznych štátoch, ale nerobí to z toho o nič menšiu pitomosť.
Další extrém jsou dálkové autobusy, kdy se máte na zastávce stepovat 15-30 minut před pravidelným odjezdem spoje abyste ho náhodou nezmeškali.
Ještě jeden extrém: Do vlaku máte nastoupit první den platnosti jízdního dokladu. To se při odjezdu 23:5x a mírném zpoždění nedá realizovat. Rovněž doklad vydaný 23:5x na vlak s odjezdem 00:0x padá do ilegality.
Naposledy co jsem jel podobnym spojem jsem mel listek vydany 9.12. ve 23:48 s platnosti od 10.12. do 11.12. 06:00 (pravidelny odjezd vlaku byl presne o pulnoci)
Doklad vydaný o 23:5x by mal byť vydaný s platnosťou od ďalšieho dňa ak najbližší vlak daným smerom ide až po polnoci. U ZSSK dokonca kedysi mali (možno dodnes majú) pravidlo že už na vlak po 23:00 sa cestujúci odbaví lístkom na nasledujúci deň.
Inak súhlasím že platnosť lístkov na kalendárny deň je pitomosť a malo by to byť riešené nejak inak, napr. v hodinách.
Ne u ČD. Jednou mi takhle z Prahy ujel půlnoční rychlík a ani průvodčí v prvním ranním vlaku mi tu jízdenku neuznal. Musel jsem si jí koupit hezky znova i s přirážkou. Ale když ten vlak přijede pozdě a ujede vám jedinný noční přípoj, tak vám nekompenzují dráhy nic. Prostě okrádající ČD.
A místenka je platná při odbavení do 10 minut před odjezdem. Později jedeš na stojáka.
Odjezd je 19:29, může odjet třeba v 19:29:02. Cestující má vždy na stanici stát včas vůči odjezdu vlaku a pokud vás uráží že nebudete moc dobíhal vlak tak si zvyknete. Vlaky totiž nejsou přednostně pro dobihace.
Ja nepíšem nič o dobiehaní a nemám nič proti odchodu vlaku o 19:29:02. Píšem že ak je odchod vlaku 19:29, tak do neho ešte o 19:28:59 má byť možné nastúpiť, keďže čas odchodu ešte nenastal – nejde teda o dobiehanie, ale nástup pred odchodom vlaku. Ak si to následne dopravca zvládne odbaviť za dve sekundy, kľudne nech sa 19:29:02 pohne.
a kdyby to dráha chtěla řešit, tak když v 19.29.02 začne výprava, tak 19:29:30 lze většinou odjet a stále je to 19:29 včas. Dělají zase kovbojku z prkotin. Bóže, kolik by bylo nezaměstnaných, kdyby tito vynálezci nebylo zaměstnáni?
ano a výplata se přestane jmenovat výplata, protože výplata je v okamžiku, kdy peníze účetní vysází na prkno a ne, když to leží ráno v trezoru. Pro mně byl vždycky odjezd okamžik, kdy se něco pohnulo a proto tam musím být před odjezdem, aby se to pohnulo se mnou. Nebo jsem to slovo od malička chápal špatně?
Když tam budete v 59. sekundě předchozí minuty, tak tam jste před odjezdem. Podle článku to už ale může být pozdě, protože dveře mohou být zavřené už minutu před odjezdem, nebo také 5 minut, 10 minut či hodinu – to nikdo neví.
Jojo, a kilo mouky je 1999 gramů, že?
Mě připadá nesmyslné cestujícím oznamovat nějaký technologický postup. (Okamžik, kdy se tachometr v mašině pohne z 0.)
Pro cestující je důležitý čas nástupu. Co se bude dít po té, to má různé možnosti – stát hodinu na místě, pak se vlak teleportuje. Nebo se vlak rozjede asap po čase nástupu.
Je to celé nesmysl, protože u vlaků jedoucích včas (a kde není tlak na čas – stíhá se nástup/výstup) se to neprojeví a statistiku to nevylepší. Pokud je problém časem, tak má zpravidla nějaký důvod (hodně lidí, porucha, nevyjezditelný jízdní řád apod.). U zpožděných vlaků se nejede podle času v jízdním řádu, takže taky úspora 0. 🙂
Úspora bude maximálně z pravní stanice. A ano, bohužel příliš často u spojů vidím zastávky v rušných stanicích na 1-2 minuty, kde reálně výměna cestujících trvá i 5 minut, takže tam to žádný efekt mít nebude.
Takže příklad: odjezd vlaku 12:30. Přiběhnu ke dveřím ve 12:29 ale dveře už se mi neotevřou aby mohl vlak ve 12:30:00 odjet? A není to náhodou tak trochu porušení přepravního řádu že strany dopravce?
Není, právě protože se přepravní rád bude měnit
Jsem zvědav, jak to bude vypadat v praxi. Vůbec bych se totiž nedivil, když by se v tomto případě dveře zavřely třeba už ve 12:28 a kdo to zkontroluje..
Já to pochopil tak, že když je odjed 12:30.
Tak po staru je to že se dveře zavíraji nejdřive 12:30:00 a odjet by měl do 12:30:59.
A nově že muže mít zavavřené dveře 12:29:59, aby mohl odjed 12:30:00.
Zavřené klidně, ale neměly by být zamčené.
Tak zamčení dveři je snad otázka chvilky? Ne?
S tím zamčení nějak nechápu pointu.
Stejně v praxi vlak odjiždi potom co dá „průvodčí“ pokyn o k odjezdu ne? Případně určuje strojvedoucí, když je samoodbavovácí system?
Cestujici je u železničních dopravců až na posledním místě
U MHD je to dnes podobné. Řidič zavírá třeba 5 sekund před celou minutou a na čas už míjí sloupek označníku.
Pokud to není tak že na konečné svačí a telefonuje a už na startu vyjede s 3 minuty zpožděním (přestože tam předtím 20 minut stál a mohl si všechno zařídit).
Zcela běžná situace v našem krajském městě – a vídám to velmi často, protože bydlím u konečné.
Pokud to takhle dělá v PID, tak jedině v případě, kdy řidič vidí, že v okolí už není nikdo, kdo by do těch 5 sekund mohl k autobusu doběhnout.
Ne. Úkony před odjezdem se můžou provádět už před odjezdem 30 sekund podle toho, jak dlouho trvá celá procedura. Takže strojvedoucí v tu dobu může dát návěst“výzva strojvedoucího“ . na tuto návěst vlaková četa zjistí a zajistí zavření dveřítak, aby byly zavřena v době ohlášeného odjezdu vlak.
Nyní může strojvedoucí započít úkony s výpravou vlaku až v době odjezdu( takže se nikdy načas legálně neodjede).
Čas v jízdním řádu je daný na minuty, do minuty se ten odjezd stihne vyřídit, takže se odjede normálně na čas. Navíc čas odjezdu v jízdním řádu znamená čas, kdy spoj může odjet, nikde není řečeno, že se musí hnout. Jestli tam bude stát ještě pět minut a do příští zastávky přijede včas, je to zcela v pořádku.
No moment, a upozorňuje se na to reálně, že čas odjezdu je jiný než čas nástupu?
Jako OK, ve Španělsku u rychlovlaků se hlásí, že dveře se zavírají dvě minuty před odjezdem a všichni o tom vědí, ale udělat to takto v tichosti je celkem podraz.
Mezi lidmi se o tom šušká asi od září. Vzhledem k tomu, že o tom doteď neinformovala žádná média, už jsem málem začal myslet, že to zrušili.
Já o tom slyším prvně tedy
V tichosti? 😉
Ve Španělsku si hrají na to, že odbavení na vlakových stanicích je podobné jako na letišti. Takže stejně jako letišti se brána zavírá dřív, než je odjezd.
Za mě by to bylo lepší naopak – prostě odjezd/odlet podle řádu by měl být čas, kdy končí možnost nástupu.
Já bych raději, aby se rozlišoval čas nástupu a čas odjezdu.
Čas nástupu může být žádný(kolmice už někde bývá) a byl by ve vztazích dopravce-(objednavatel)-cestující, podle něj by apky (ne)ukazovaly těsné přestupy atd. Čas odjezdu by byl mezi dopravcem a Sprželí.
Jen aby někdo nechtěl definovat čas odjezdu jako moment, kdy poslední nárazník vagonu míjí konec peronu.
Takze aby vedeni dostalo odmeny, budou vlaky odjizdet o minutu driv. Dobre ze se stavi dalnice 🙁
Jako cestující považuju za jízdu dobu mezi zavřením dveří a následným otevřením v cílové stanici – bez ohledu na to, jakou rychlostí ve smyslu fyzikální veličiny se vlak právě pohybuje.
Někdy vlak zastaví uprostřed jízdy např. na výhybně. Když stojí se zavřenými dveřmi na začátku cesty, je to totéž.
Zaplatil jsem za to, že mě v 15:37 obsluha pustí dovnitř té zázračné škatule. A je mi buřt, jakým způsobem dopravce zařídí, abych se dostal do cíle. Jestli bude hodinu stát na odjezdu a pak se vlak teleportuje, klidně, to není moje věc.
Souhlas. Takže pokud jsem zaplatil za cestu s odjezdem v 15:37, pak sekundu předtím bych měl mít právo ještě nastoupit. Ne že má vlak už deset sekund předtím zavřené dveře..
kdyby raději zajistili funkčnost SSOD/TB0… Ušetřilo by to nejen čas.
A jak to má podle vás SŽ provést.. ?
TB0 právě naopak dost často zdržuje. Vlaková četa v čase odjezdu zavře soupravu, načež se z podchodu vynoří dobíhač. Ten se 10 sekund snaží zuřivým klikáním na tlačítko otevřít dveře, pak zkouší totéž u vedlejších dveří, potom si všimne, že na něj vlakový doprovod celou dobu volá a běží k nim. V ideálním případě se mezi tím vynoří další dobíhači a vlak nakonec odjíždí o minutu a půl později.
Celé je to o tom, že SŽ nepřipravila infrastrukturu na současný nárůst dopravy v okolí velkých měst, především Prahy, a má strach, aby provoz mezi Prahou a Kolínem nezkolaboval. Ono je totiž snazší vydat nějaký předpis než postavit třeba přesmyk v Libni.
Nějak se ty odměny udat musí…..
Odměny by pro vedení SŽ měly být zapovězeny dokud se věci na draze výrazně nezlepší
Vlastně taková “účetní” změna. Fakticky se každému vlaku posune odjezd o minutu dřív, aniž bychom to ale napsali na tabuli. Zpoždění by SŽ měla předcházet kvalitní infrastrukturou, dopravci profesionalitou a správným nastavením jízdních dob – ne podobnými “kosmetickými” oklikami. Za mě krok zpět.
Jsem zvědav, zda objednavatelé/organizátoři podle toho také upraví přestupní časy, nebo ještě více jejich těsných „přípojů“ nebude v praxi fungovat…
Kdyby to bylo o minutu dřív, bylo by to sice nesmyslné opatření, ale aspoń by se jím dalo řídit. Jenže ono je to o „nespecifikovanou dobu“ dřív.
A kdyby vlaky mohly odjíždět dvě minuty před pravidelným odjezdem, tak budou statistiky ještě lepší. Tady se někdo snaží vylepšit statistiky na úkor cestujících.
Naprosto přesné!
To jsou zas nějaké historické manýry, že nejlépe se vlastně jezdí bez cestujících.
Nojo, odměny za dochvilnost a najednou vlaky začnou jezdit bez zpoždění.super
A taky bez části cestujících 🙂
Přece se jezdí kvůli dodržení grafikonu, ne pro lidi 🙂
A pro odměny SŽ a ČD
Bez části cestujících, co přiběhli na poslední chvíli. 😂
A budou v rychlíkových stanicích aspoň dvě minuty pobyt? Jinak je to k prdu a jde to využít leda okolo Prahy, Brna a Ostravy kde vlaky S jezdí jako doplněk k tramvajím
V takovém případě by bylo žádoucí, aby veřejné jízdní řády udávaly odjezd o minutu dřív. V pomůckách ať si mají co chtějí.
Tohle řeší předpis SŽ? Já myslel, že vlak může vyjet ihned, jakmile je vypraven (návěstidlem), a je pouze na dopravci osobní přepravy, aby neodjel s náskokem. Takže ani nejde, že v čase pravidelného odjezdu četa zvaře dveře, a pak vlak třeba ještě deset minut čeká na volno se zavřenými dveřmi, aby mohl pak hned jet bez dalšího zdržování?
§4 Na to je předpis!
Řeší. Vlak osobní dopravy, zastavující pro výstup/nástup cestujících, je jediný druh vlaku, co nesmí odjet s náskokem.
Pokud to není vyznačeno v jízdním řádu.
No konečně. Protože za to byli strojvedoucí odměňování, když vlak odjel na čas.
Je to nesmysl, který mnoha lidem zhorší cestování vlakem. Ze Švýcarska jsem zvyklý že se dveře zavírají na sekundu přesně s odjezdem a využil jsem to nesčetněkrát. Takto bude každý den spousta naštvaných lidí, kterým ujede spoj o několik sekund. Je to navíc zbytečné, dveře se zavírají 3 sekudy. Odjezd o 3 sekundy dřív opravdu na české železnici nehraje žádnou roli.
„Bude spousta naštvaných lidí, kterým ujede spoj“ … a zároveň… „Je to zbytečné, odjezd o 3 sekundy dřív nehraje žádnou roli“. Marně hledám logiku tohto postesknutí 🙂
Že hodně vadí když vlak ujede o 3 sekundy, ale zrychlení o 3 sekundy moc cestující nepostřehnou.
Samozřejmě co do přestupu na návaznou dopravu to problém být může.
Ve Švýcarsku se asi podle odjezdu vlaků dají řidit hodinky, u nás těžko.
Jedině dobře, sám se divím že to není už roky, než se odbaví takový rychlík s vozy B, to pak odjíždějí s minutou sekery
Nebo i se dvěma, protože furt někdo dobíhá, takže vlakvedoucí musí pokaždé dveře zavřít a teprve to odmávat…
A nově nikdo dobíhat nebude ?
Tak mají smůlu, mají chodit včas, v 60
Procentech to je možný
Jenomže tohle by měl řešit systém zavírání a blokování dveří. Třeba TB0/TBS… Je ale jasné, že dokud budou jezdit Béčka a jejich deriváty, tak s tím bude problém neustále. Co já se už nalítal kolem vlaku. 🙈
TB0 v toto nic neřeší, musíme úplně stejně čekat + navíc řešit své blokování dveří… Technologický „taneček“ (technologické úkony dopravce před odjezdem vlaku) ČD před odjezdem s TB0, aktuální stav: 1) V čase odjezdu fíra dává výzvu 2) zadní člen doprovodu vyleze nahoru do vozu, vypnout na svých dveřích blokování (starší kolegové nejsou úplně hbití do schodů a ti menší mají problém dosáhnout na ovládací prvek) 3) vzájemně domluvený signál že přední člen může uzavřít dveře 4) přední člen uzavírá dveře, dveře se zavřou a zablokují 5) zadní člen kontrola uzavření (případně řešení dobíhačů, přerušení a celé jednání znovu… ),… Číst vice »
A to bude pořád to samé.
V JMK toto platí již několik let! Je-li v jízdním řádu napsané, že odjezd je v xx:05, tak v xx:05 se má odjíždět, ne teprve začít zjišťovat, jestli všichni, co jsou v nádražní hale, nechtějí daným spojem jet!
Co když ten vlak funguje jako přípoj k mému rychlíku, která má zpoždění a další jede až za dvě hodiny? Bohužel často se jen tak zkoukne jestli někdo nesprintuje k dotyčnému vlaku a že přestupuju výtahem s kočárkem už nikoho nezajímá.