Německý úřad: snížení rychlosti na dálnicích může redukovat emise více, než se čekalo

Německá dálnice A5. Autor: Patrick Schmidt – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5895681Německá dálnice A5. Autor: Patrick Schmidt – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5895681

Autoři studie počítají s tím, že část lidí po omezení rychlosti přestane auto používat.

Snížení maximální dovolené rychlosti na německých dálnicích a silnicích může přinést výrazně větší omezení emisí skleníkových plynů, než dosud výzkumy odhadovaly. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil německý Úřad pro životní prostředí (Umwelt Bundesamt – UBA).

V Německu se o konci neomezené rychlosti na dálnicích mluví několik let. V poslední době i v souvislosti s rostoucími cenami ropy. Nedávno se pro snížení rychlosti vyslovil například i šéf Audi. Snížení rychlosti figuruje i v seznamu doporučení od Mezinárodní energetické agentury.

Omezení rychlosti na 120 km/h na dálnicích by mohlo snížit emise skleníkových plynů o 4,2 procenta (6,7 milionu tun ⁠CO2 za rok podle dat z roku 2018). Snížení rychlosti na silnicích I. třídy na 80 km/h by mohlo podle studie snížit emise o 5,1 % (až 8 milionu tun CO2 ročně). Původní odhady úspor byly zhruba poloviční.

Autoři studie ve výpočtech zohlednili i skutečnost, že snížení rychlosti by mohlo vést k odlivu části cestujících z aut do vlaků. Kvůli snížení emisí už například omezilo rychlost na dálnicích Nizozemsko.

Tagy Německo omezení rychlosti na dálnicích Umwelt Bundesamt
161 komentářů